Aihe: Klubikulttuuria – onko sitä? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Klubikulttuuria – onko sitä?

Etusivu Foorumit Yleistä Klubikulttuuria – onko sitä?

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Onko omalla kentälläsi ’toimivaa’ klubikulttuuria ja miten se ilmenee? Pohdinta sai alkunsa kun vierailin Kuortaneen kentällä. Siellä tuli tunne, että kyseisessä paikassa olisi ainakin idylliset puitteet moisen kulttuurin kehittymiselle, toisin kuin omalla kotikentälläni, jossa klubitalo miljöineen on jotenkin liian ’steriili’ ravintolanomainen. Kuortaneen kenttä on toki sen verran nuori, että klubikulttuurin kehityskin on vasta aluillaan. Jotenkin minulle vain tuli sellainen tunne, että Kuortaneen kaltaisilla ’perhevetoisilla’ kentillä, tai kentillä, joissa työskentelee pitkään samat henkilöt, klubikulttuuri pääsisi parhaiten ottamaan tulta ja kehittymään. Paljon on merkitystä myös klubitalolla itsellään, ympäristöllä ja palveluilla. Syömäni ateria oli yksi parhaista mitä olen koskaan syönyt, ei meidänkään kotikentällä ruoka huonoa ole, mutta jotenkin söisin sen mieluummin hieman kodikkaammissa tunnelmissa. Toisin sanoen, ei pelkkä ruoan ulkonäkö, mutta myös se missä ruokasi syöt, saa sen maistumaan paremmalle. Mitkä tekijä omasta mielestäsi edesauttavat klubikulttuurin syntymistä? Mitä klubikulttuuri edes on ja mitä on oikea klubikulttuuri?

100 lukukertaa – ei yhtään vastausta. Vastaus otsikkoni kysymykseen taitaa siis olla, että ei ole.. Kiitos kaikille lukijoille 😉

Kukaan ei vastaa koska klubikulttuuri on jotain niin hirvittävää ettei siitä viitsi puhua.

Kait sitä pitää sitten hiukan omaa klubia kehua :o).

Aiheesta tuli juuri viime viikolla keskusteltua, vierailtuamme yhdellä kenties Suomen huippukentistä. Ei ne hienot ja hulppeat klubirakennukset välttämättä edistä klubikulttuuria, vaan ihmiset.

Itse olen nyt ensimmäistä kesää uudella klubilla ja alusta asti on ollut tunne, että ilmapiiri on todella lämmin ja kotoinen. Cädärit tuntevat uudetkin jäsenet erittäin nopeasti nimeltä, vaikka jäseniä on pitkälti toista tuhatta ja vieraskin, joka on vain pari kertaa käynyt, ’tunnistetaan’ ja otetaan vastaan kuin vanha tuttu :o).
    Fiilis on rento ja postiviinen ja vaikka en kovin montaa henkilöä vielä nimeltä tunnekaan, niin ihmiset ovat aina erittäin ystävällisiä ja tuntemattomatkin tulevat terassilla yleensä juttelemaan ja herja lentää :o).

Myy

GolfBot kirjoitti: (2.7.2006 15:12:29)

Cädärit tuntevat uudetkin jäsenet erittäin nopeasti nimeltä, vaikka jäseniä on pitkälti toista tuhatta ja vieraskin, joka on vain pari kertaa käynyt, ’tunnistetaan’ ja otetaan vastaan kuin vanha tuttu :o).

Tämä ilmiö on minullekkin tuttu. Kausilla 2003 ja 2004 pelasin Talmassa ja täytyy kyllä myöntää, että kaksi kertaa käytyäni cädäri muisti aina nimeni ja jopa vakio peliseurani. Kerran, kun varasin puhelimitse aikaa, eikä yksi meistä päässytkään, hän kysäisi nimeltä, eikö kyseinen henkilö ole tulossa. Kun keväällä 2004 hain bägilätkää, cädäri kaivoi sen esille ennenkuin mainitsin edes nimeni. Muisti siis pelasi talven yli. Minusta tämä antaa sellaisen erityisen huomioimisen tunteen ja tuntui, että asiakasta arvostettiin.

Cädäri onkin muuten henkilö, jonka palkkaamisessa kenttien tulisi panostaa, sillä jokainen asioi kyseisen henkilön kanssa aina pelaamaan tullessaan. Hyvä käytös, ripeä toiminta, iloisuus, asiallisuus, golfiin perehtyneisyys jne. ovat asia, jotka luovat hyvää kuvaa kyseisen paikan toiminnasta. Kaikki eivät kierroksellaan asioi esim. paikallisessa kanttiinissa tahi hulppeissa saunatiloissa eivätkä eivätkä siis huomaa niihin mahdollisesti tehtyjä panostuksia. Siisti ja riittävän tiheä veskiverkosto sekä ysin ja kympin välillä olevat vesipisteet keräävät myös pisteitä minun silmissäni.

Minä en siis kovin pitkään klubilla roiku enkä juurikaan ehdi paikalliseen kulttuuriin perehtyä… :-0, mutta uskon, että monet arvostavat myös muita kuin näitä käytännön asioita. Joskus toki antaudun nauttimaan kierroksen jälkeen paikallisessa kuppilassa kylmää, huurteista ’palautusjuomaa’ – tämä tietysti myös lasketaan tähän käytännön puoleen… 😉

’Toimiva klubikulttuuri’.

Se syntyy yhteisen seuratoiminnan kautta, ei automaattisesti. Puitteet eivät voi luoda kulttuuria, vaan yhteisön toiminta ja historia itse.

Klubikulttuuri syntyy meidän kaikkien omista arvoistamme – urheilullisista, moraalisista ja eettisistä. Palvelut ja fasiliteetit antavat puitteet vuorovaikutukselle.

Klubimme on toiminut vasta muutaman vuoden, voin silti olla ylpeä kulttuuristamme. Alkaa tuntua siltä, että klubista alkaa muodostua kiireisten ihmisten henkireikä, toinen koti. Toimikunnat toimivat, on mukavia tapahtumia, golfopetus ja juniorityö alkaa olla hanskassa.
    Klubimme ei ole mikään hiihtomaja jonne tullaan kiireessä, pelataan ja häivytään(toki asialliset puitteet auttavat tässä). Yhteishenki kasvaa kun kaikki jäsenet haastetaan mukaan toimintaan kykynsä ja aikansa mukaan eikä keskitytä sisäpiirin tarpeiden tyydyttämiseen. Vielä on haasteita edessä, koska kenttäyhtiön talous on uudella kentällä haasteellinen rasti, josta selvitään siitäkin vain hyvän yhteistyön avulla.

By the way clap – topicisi on saavuttanut huiman suosion verrattuna tähän. Ladies Tee

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #490193 kohteessaKlubikulttuuria – onko sitä?

Etusivu Foorumit Yleistä Klubikulttuuria – onko sitä?