Aihe: Kinesis harjoittelu - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Kinesis harjoittelu

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Kinesis harjoittelu

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kinesis laitteistoilla voidaan harjoittaa lajinomaisesti mielikuvituksen puitteissa erilaisia lihasvoima, -kestävyys, tasapaino harjoitteita. Mistähän löytyisi golffiin soveltuvia Kinesis harjoitteita ?

Hei

Luulen, ettei golf vaadi jotain erityistä fyysisyyttä ominaisuutta. Oman käsitykseni mukaan kinesiksen perusideana on toistaa pitkiä perusliikesarjoja koko kehoa tasapuolisesti rasittaen. Kaikki kinesisliikkeet sopivat myös golffarille.

Olen kokeillut nyt joogaa ja se saattaa olla hyväksi golffarille. Siinä kun joutuu: keskittymään, hallitsemaan tasapainoaan ja venyttämään/kiertämään kehoaan.

PS. Kerran jouduin määrittelemään golfin fyysistä puolta maratoonariesimiehelleni (itsekin muutaman 42.195 metrisen kokenut). Päädyin siihen, että golf on hyvä huonon kunnon ylläpitäjä! Minusta golfin terveyttä edistävää vaikutusta on turha liiotella. Pelkkä golfin peluu on liian vähäistä. Siksi vaikka kinesisharjoittelua pitää tehdä myös.

No eihän se golf mikään kauheen fyysinen suoritus ole mutta hyvä kunto astuu kehiin siinnä vaiheessa kun aletaan treenata tosissaan golfia.

Joo, tästä olemme yhtä mieltä. Kunnolla treenaaminen tarkoittaa juuri sitä, että on käytettävä muita lajeja: kinesis, jooga, hiihto, pyöräily, hiihto, uinti jne

No hupsista! Tuli avattua väärä ketju. Minä luulin täällä puhuttavan Guinnessista ja sen ottamisen harjoittelusta ja siksi kiinnostuin. Olenhan menossa ensi kuussa Irlantiin ja siellä tulee takuuvarmasti Kinesistä ryypättyä. Mutta tämä näemmä onkin joku eri juttu eikä liity ulkomaan leirityksiin mitenkään. Anteeksi!

Nipu kirjoitti: (4.3.2007 11:29:32)
    Joo, tästä olemme yhtä mieltä. Kunnolla treenaaminen tarkoittaa juuri sitä, että on käytettävä muita lajeja: kinesis, jooga, hiihto, pyöräily, hiihto, uinti jne

Jep ja minä olen täysin erimieltä. Golfia voi treenata ja pelata myös niin, että kunto nousee aivan riittävästi. Vijay Singh lyö kuulemma tavan takaa 1000 harjoituslyöntiä kerralla. Menepä pistämään nyt enshätään samat viikon ajan jossakin harjoitushallissa. Takaan, että ei tule kinesikset ja joogat senjälkeen heti mieleen.

Minulle riittää mainiosti reilut sata golfkierrosta ja toiset reilut sata treenikertaa golfia per vuosi. Hyvä kuntoni ei kaipaa mitään muuta. Minä kävelen, juoksen, pyöräilen, hiihdän ja uin vain, jos en paikasta A pääsee paikkaan B millään muulla tavalla. Pelkän kunnon kohottamiseksi ne ovat aivan liian tappavan tylsiä.

ts

Prboy kirjoitti: (4.3.2007 17:06:03)

Nipu kirjoitti: (4.3.2007 11:29:32)

Jep ja minä olen täysin erimieltä. Golfia voi treenata ja pelata myös niin, että kunto nousee aivan riittävästi. Vijay Singh lyö kuulemma tavan takaa 1000 harjoituslyöntiä kerralla. Menepä pistämään nyt enshätään samat viikon ajan jossakin harjoitushallissa. Takaan, että ei tule kinesikset ja joogat senjälkeen heti mieleen.

Mä luulen, että tossa vaiheessa just tulis mieleen miks ei oo tehny kinesistä tai jotain muuta lajiharjoittelua tukevaa treeniä. Noilla lyöntimäärillä kroppa sanoo muuten kovaltakin kaverilta poks jo muutamassa viikossa.

Joo, halusinkin ärsyttää vähättelemällä golfin kuntovaikutuksia. Vijay Singhistä ja vaikka Tigerista näkee, ettei varsi ole vahvistunut vihreriöillä puttailusta. Jotain urheilullisempaa on tapahtunut ja paljon.

Itse kokeilin viime vuonna golfmaratonia, neljä kierrosta Peuramaan helpompaa kenttää. 17 tuntia golfia ja vajaa 40 km kävelyä kesähelteillä, siinä oli jo fyysisen urheilun makua. Toisaalta kokeilin yhdessä yritystapahtumassa pelaamista golfautolla ja se ei tuntunut enää liikunnaltakaan. Pelkkää ulkonaoloa, millä toimistotyöläiselle on sinänsä hyvät puolensa.

Milestäni golf ei ole mikään kunnon ylläpitäjä saatikka kehittäjä… ainakaan jos porukalla pelaa – eikä se varmasti ole myöskään lajin tarkoitus… Tosin hyväkuntoisena on hauskempi pelata myös vaikkapa golfmaratoonia.

Kinesikseen en ole sen paremmin perehtynyt – joku uusi villitys (saadaan saleille lisää maksavia asiakkaita?), mutta varmaan ihan hyvä harjoittelumuoto. Sen sijaan tuli kokeiltua tuota giraya-kahvakuulaa ja voin sanoa, että aika tehokas laite – yksinkertainen ja kehittää nimenomaan ’toiminnallisia’ lihaksia, koordinaatiota, ja voi treenata vaikkapa kotona.

anssijokunen kirjoitti: (7.3.2007 13:56:59)
    Milestäni golf ei ole mikään kunnon ylläpitäjä saatikka kehittäjä…

No huh… Ei se mikään mielipidekysymys ole.

Olkoon sitten FAKTA!

Milestäni golf ei ole mikään kunnon ylläpitäjä saatikka kehittäjä… ainakaan jos porukalla pelaa – eikä se varmasti ole myöskään lajin tarkoitus…

Ilmeisesti tarkoitat tuolla itseäsi. Oma villi arvaukseni on, että aika monella golfia enempi harrastavalla pelaajalla kunto paranee pelikauden aikana. Ei tietenkään, jos pelaa kerran kesässä tai aina autolla, mutta jo 2 kertaa viikossa 18 reikää kävellen nostaa kummasti istumatyötä ja muuta harrastamattoman henkilön kuntoa.

Tuo ei siis ollut mielipide vaan ’villi arvaus!

No, tarkoitin kommentilla kyllä itseäni. Mutta, ei kuuden kilometrin kävely/tepastelu johon menee yli neljä tuntia aikaa juuri kenenkään kuntoa nosta – kävele kuusi kilometriä alle tuntiin ( eikä tarvi edes lujaa kävellä) niin siinä voi jo puhua peruskunnon ylläpidosta ja joillain jopa kehittämisestä… ei se tietenkään ole yhtä kivaa kuin golfin pelaaminen.

Itselläni on myös kokemusta 2×18 kierroksesta peräkkäin samana helteisenä päivänä – kyllä siinä tietty väsyy, mutta…..

anssijokunen kirjoitti: (7.3.2007 15:35:32)

No, tarkoitin kommentilla kyllä itseäni. Mutta, ei kuuden kilometrin kävely/tepastelu johon menee yli neljä tuntia aikaa juuri kenenkään kuntoa nosta – kävele kuusi kilometriä alle tuntiin ( eikä tarvi edes lujaa kävellä) niin siinä voi jo puhua peruskunnon ylläpidosta ja joillain jopa kehittämisestä… ei se tietenkään ole yhtä kivaa kuin golfin pelaaminen.

Itselläni on myös kokemusta 2×18 kierroksesta peräkkäin samana helteisenä päivänä – kyllä siinä tietty väsyy, mutta…..

Itse olen normaalipainoinen, entinen aktiiviurheilija, nykyinen sohvaperuna. Autolla mennään kotiovelta mihinkä tahansa ovelle. Julkista liikennettä käytän keskimäärin kerran kolmessa vuodessa. Talvet pysyy perse penkissä ja kesällä tulee pelattua ~50 kierrosta golfia. Mitään muuta liikuntaa en harrasta tällä hetkellä. Ja ihan oikeasti kunto nousee. Voin kuvitella mikä on vaikutus, kun kuormaan laitetaan hieman ylipainoa.
    2×18 reikää tulee pelattua useita kertoja kesässä. 3×18 reikää vain satunnaisesti. Itse olen pelannut helteisellä kelillä 3×18 reikää 10 tuntiin bägi selässä. Veikkaanpa, että parempikuntoisellakin keikka olisi käynyt ihan kohtuullisesta treenistä 😮

anssijokunen kirjoitti: (7.3.2007 15:35:32)

Kyllä se kävelty määrä kierroksen aikana on lähempänä haarukkaa 8-10km kuin 6. Golfkierroksen aikana poltan kaloreita noin 2000. Se että syke ei nouse, ei tarkoita sitä ettei kunto kohenisi.

Ok, kyllähän 3×18 samana päivänä on kova juttu kenelle tahansa, mutta harvallapa siihen on mahdollisuus – ainakaan useampaa kertaa kesässä. Valtaosa pelaa vain sen 18 holee seurueessa, eikä edes joka päivä, ei siinä kunto juuri nouse.

Kunnon kannalta olisi parempi suorittaa vaikkapa se tunnin reipas kävely 3-4 krt vko, sujuis pelitkin paremmin.

Sit olis vielä tää lihaskunnon ylläpito, joka näin ’ikääntyvällä’ olisi tosi tärkeää, ja siihen ei golfista ole minkäänlaista apua – vaikka kuinka toivois…

Joo, taitaa se 8 km olla oikeampi matka, mut silti 30min/km – ei nouse syke ei, eikä pala rasva – kaloreita tietty kuluu, niitä kuluu jopa lukiessa.

Täytyypä laittaa sykemittari joskus kentälle mukaan ja askelmittarikin löytyy…

Mulle työterveyslääkäri juuri sanoi, että golf on hyvää ylläpitävää liikuntaa, mutta yksinään se ei riitä tämmöiselle lievästi ylipainoiselle keski-ikäiselle naisihmiselle. Käyn jumpassa kolme-neljä kertaa viikossa ja tänään tuli komento, että kuntosaliharjoittelu pitää vielä ottaa mukaan.

Itse koen asian hieman eri tavalla, sillä joka kesä paino tippuu noin viisi kiloa ja peruskestävyys kasvaa. Valitettavasti tämä on vain mutu-tietoa. Pelaan noin 70 kiekkaa vuodessa ja välillä kaksikin kiekkaa peräkkäin. Kolmas kyllä saattaisi käydä jo kunnon päälle, mutta sisulla kai siitäkin selvittäisiin.

Mielestäni golf ei ole mikään kunnon ylläpitäjä saatikka kehittäjä…

Tuo on hyvin yksilöllistä ja riippuu ennen kaikkea pohjakunnosta.
    Jos talven aikana vaikka hiihtää pari tuhatta kilometriä niin että kevättalvella vetää 50km kevyesti alle 3h, niin ei sitä kuntoa pidetä yllä golfia pelaamalla. Se kyllä hidastaa alamäkeä. Jos taas on kyse talvisesta sohvaperunasta, niin varmasti kunto paranee säännöllisellä golfin peluulla.

Energiaa kuluu varmasti paljon enemmän kuin sohvalla istuessa. Kokeile muuten huviksesi sen sykemittarin kanssa, pitäisi näkyä, jos ei kunto ole sitten niin hyvä ettei syke yksinkertaisesti nouse noin kevyellä liikkumisella.

Tässä taas tämä vanha juttu asiasta.

terveysvaikutuksista

En oo vielä täyttänyt 48:ia!!!!

Kuulepas, ei sellasia tartte mihinkään…treenaat normaalisti kaikkia lihasryhmiä, juokset, pelaat ja lyöt naapuria(joka ei golfaa), niin kaiiki on hyvin.. ja eikun odotellaan kevään avauslyöntiä…

Summaten, golfin peluu on kevyttä liikuntaa, joka antaa terveydellisiä vaikutuksia vanhenevalle pelaajalle. Kaikille peli antaa henkistä haastetta ja mielihyvää. Pelaajan aerobinen kunto ja lihaskunto kasvavat selkeästi voimakkaammin, jos golfin lisäksi harrastaa muitakin lajeja, vaikka kinesisnauhojen vetelemistä.

Nipu kirjoitti: (11.3.2007 1:30:51)
    Summaten, golfin peluu on kevyttä liikuntaa, joka antaa terveydellisiä vaikutuksia vanhenevalle pelaajalle.

Niin meistähän ei kukaan nuorru, joten kyllä vapaa-ajan kuluttaminen golfkentällä on huomattavasti terveellisempää kuin soffalla makoilu (joka sekin on joskus mukavaa).

Vielä minullakin on matkaa 48-vuotiaaksi jokunen vuosi, mutta sekin päivä koittaa.

golflady kirjoitti: (11.3.2007 9:27:41)
    Vielä minullakin on matkaa 48-vuotiaaksi jokunen vuosi, mutta sekin päivä koittaa.

Sama juttu, matkaa tuohon 48-vuoteen on vielä vaikka hurumycket, mutta silti se on joka vuosi lähempänä 🙁

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #243379 kohteessaKinesis harjoittelu

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Kinesis harjoittelu