Aihe: kiertäjäkalvosin - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

kiertäjäkalvosin

Etusivu Foorumit Yleistä kiertäjäkalvosin

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • olkapäästä repesi supraspinatus ja infraspinatus kaatuessa eli suomennettuna kiertäjäkalvosin paskana. leikattiin 12 päivän kulutttua tapaturmasta. onko kellään kokemusta, miten kauan pelikuntoon pääseminen kestää käytännössä? 5 viikkoa pitää pitää kantosidettä ja sitten aletaan kuntoutttaa. leikkaus onnistu hyvin (jänne saatiin kiinni irtoamiskohtaansa) ja kipuja ei ole paljoa ollut. eikä turvotusta, verenvuotoa tms. hoitaja epäili, että ei olisi juhannuksena pelikunnossa..kirurgi sanoi, että katsotaan ja vetäs harjoitusswingin. tää siis leikattiin 4.4

No en nyt halua maalata pirua seinälle mutta kahdella tuttavalla sama vamma leikattuna. Toinen mies 29-vuotiaana repesi vaparitreeneissä, nyt 31 ja osa-aikaeläkepaperit kourassa, turvallisuusala lopetettuna ja uutta koulutuspaikkaa hakemassa. Tramalia ja muita myrkkyjä päivittäin.

Toinen tapaus nainen 24 v ja repesi kuntosalilla treenatessa. Fysioterapeutti ammatiltaan ja tapaturmasta noin 1,5 vuotta. Jatkuva lääkitys ja sairalomalla ollut siitä lähtien. Ei minkäänlaista toipumista tapahtunut koko aikana.

Molemmilla olkapäät operoitu kahdesti.

Isälläni kaatumisen yhteydessä tullut sama vamma, leikkaus ja noin 8 kk kun käsi noin 80 prosenttisessa kunnossa. Eli siinä parempi onni.

Joten jos oletat ettet pelaa koko kesänä ja pääsetkin kentälle yllätyt iloisesti. Jos et pääset niin et ainakaan pety paljoa.

Pikaista parenemista kuitenkin.

ps. tämä ei ollut provo enkä halua masentaa mitenkään mutta noita nyt on tullut läheltä seurattua niin ajattelin kertoa kokemuksia täältä Keski-Suomesta…..

Just, ekana pitäs vissii kysyy et kumpi olkapää? Pysykö rustorengas ehjänä?
    Jos oot vasen käsi edellä lyövä ja vasen olka, saattaa mennä pidempään. Mut sun kysymykseen, jos kaikki menee hyvin ja ei tule mitään takapakkia…saattaa olla et onnaa. Juhannuksena ainaki voi neppailla palloa…
    Aluksi ei kannata alkaa kiirehtii, koska jos nyt tupeloi, se venyttää kuntoutumisaikaa vaan. Jokaisella meistä erilainen kroppa, joka tekee arpea ja kiinnikkei eri tavalla…
    Passiiviliikkeet passiivisena ja aktiiviset sen mukaan ku pystyy…

oikee meni rikki ja lyön vasen puoli edellä. rustorengas, hauis- ja sen jänne ja olkanivel ehjät. kulumiakaan ei ollut. neppailin kokeeksi, kun oli rikki eli ennen leikkausta ja se onnistui. olen ollut olkapäistä hyvin liikkuva eli kädet meni aikasemmin suorana pään yli peukalonpäät yhdessä. leikkausraportin mukaan repeamä saatiin kiinnitettyä alkuperäiseen kiinnityskohtaan. nyt ei tosiaankaan hötkyillä, vaan kantoside on paikalllaan suunnitellut 5 viikkoa, liikuttelut ohjeen mukaan ja sitten fysion ohjeiden mukaan. särkylääkkeiden osalta olen selvinnyt nyt leikkauksen jälkeen buranoilla ja niitäkin aika vähän. ennen leikkausta en syönyt särkylääkkeitä lainkaan.
    aika näyttää, miten käy.

saattaa olla, että tällaiset vammat ja niistä paraneminen, kuntoutuminen ovat hyvinkin yksilöllisiä. Itsellä tuli kiertäjäkalvosimeen repeytymä kun demosin ilmasvingiä, venytinkin oikein kunnolla bäkäriä ja siitä se tuli, ikävä kiputila vasemman olkapään etupuolelle.. Puolisen vuotta meni, vasenta olkapäätä kuvattiin röntgenillä ja ultralla, leikata ei tarvinnut mutta kortisonia piikitettiin ja kipulääkkeitä syötettiin. Sählystä piti jäädä myös pois vähäksi aikaa, yritin jopa vaihtaa leftiltä righttiin mutta ei peli kulkenut, piti vaan istua ja odottaa kunnes vähitellen alkoi tapahtu paranemista.- Alkukesä meni varovaisesti svingatessa mutta pian sitten pääsi pelaamaan kunnolla vaikka pitkin kesää vähän arastelikin olkapään kanssa. Onneksi vamma tuli syksyllä/talvella, ehti sitten parantua kesään mennessä. Alakerran naapurilla tuli sama vaiva mutta joutui olemaan poissa kentiltä melkein vuoden ympäri.

Sanotaan, että yksi golffarin perushyve on kärsivällisyys, mutta kyllä se vain on vaikeaa istua käsi sökönä ja odotella paranemista ja kentälle pääsemistä. Tsemppiä ja jaksamista vain.

Minulta leikattiin vasen olkapää 4.12. ja samat 5 viikkoa kantosidettä ja sitten fysioterapiaa + omaa jumppaa päälle. Ennen leikkausta kävin hallissa lyömässä ja se onnistui ihan jees, mutta leikkauksen jälkeen on ollut vielä täyteen svingiin matkaa. Minulla piti hauis kiinnittää hiukan eri kohtaan, mutta se ei sinällään haitanne. Liikkuvuutta olen saanut takaisin ihan kohtalaisesti, mutta taakseviennissä hauista kiristää aika paljon. Kevyesti kuormitusta lisäämällä ja hyvällä venyttelyllä uskon saavani raajan pelikuntoon kesäksi. Jos ei ihan kauden alkuun, niin jossain vaiheessa kuitennii. Kevyesti svingaillessa olen tehnyt sitä ’hitaasti kiihdyttäen’ kahdella mailalla ja se tuntuu hyvin venyttävän hauista ja taaksevientiä vietyä pidemmälle ja pidemmällä. Pitää kuitenkin varoa, ettei mene ihan äärirajoille. Lukuja vaille valmiina ortopedinä veikkaan, ettet kyllä tasoitusta pudota ennen juhannusta, mutta mahdollisuudet on seuraaville vihreille päästä lyömään valkoista pientä palloa.

Itse olin leikkauksessa heinäkuun alussa ja ensimmäiset ’pelit’ pääsin pelaamaan syyskuun alussa neppailemalla – todellisia lyöntejä lokakuussa, vaikkakaan ei ihan täysiä svingejä. Itse pidin ton elo/syyskuun harjoitteluaikana, lähinnä putteja ja jonkin verran myös chippejä. Odotukset siis tälle kaudelle korkealla ;o). Vertailuksi todettakoon, että syksyn kuntoutusharjoituksia tein joka päivä aamupäivällä ja iltapäivällä ja sulkapalloa pystyin pelaamaan ensimmäisen kerran tammikuussa, eli 6 kk leikkauksen jälkeen. Toipumisia, mutta maltilla!
    Tero

Leikkaukseen en ota kantaa, mutta joku jo mainitsikin sen merkityksestä että kumpi käsi se on.

Itellä oli etukäden kiertäsinkalvo tulehtunut puoltoista vuotta ja se kyllä haittas pelaamista.
    takakäsi meni nopeemmin ohi ja ei juurikaan vaivannut pelejä.

Ilmeisesti liikeradat on kovin erilaiset käsille tms.
    Oletettavasti leikkauksen jälkeenkin takakäden kanssa päässee nopeemmin lyömään…

Minulta repesi olkapää marraskuussa katolta putoamisen seurauksena ja leikkaukseen pääsin 12.2 eli tulevana perjantaina leikkauksesta 2kk.Kiertäjäkalvosimessa 1,5cm repeämä, nivelkapseli revennyt, ja hauikseen kiinnittyvä pitkä jänne revennyt niin ettei sitä saatu korjattua ja se katkaistiin kokonaan.
    Tilanne tällä hetkellä on, jos et mitään tee, niin mihinkään ei koske, mutta, älä ojenna oikeaa kättä, älä ota sillä mitään vastaan, älä yritä kantaa mitään,eläkä kurkota sillä mihinkään.Käytännössä siis en voi vielä tehdä mitään muuta kuin fyssareiden antamia liikeitä ja heidän antamien ohjeiden mukaan toimia.Ortopedi on kieltänyt minulta pelaamisen ainakin toukokuun puoleenväliin, mutta uskon ja toivon pystyväni heti sen jälkeen aloittamaan lyömisen, mutta varovasti.
    Muiden leikkauksessa olleiden kommentit ovat masentavia mutta niin valitettavan tosia, kärsivällisyyttä,kärsivällisyyttä ja vielä kerran kärsivällisyyttä.
    Katsellaan tulevana viikonloppuna vuoden ensimmäistä majoria, ja tehdään mielikuvaharjoituksia kera Tigerin ja Roryn;-)

kantoside poistuu kuvioista huomenna ja perjantaina eka fysioterapia. kättä on saanut heilutella ala-asennossa vajaat 2 viikkoa ja se onnistuu hyvin ja nyt kivuttomastikin. minkäänlaisia särkylääkkeitä en ole syönyt yli 3 viikkoon. eilen kokeilin vähän nostella kättä, mutta ei se pikkuponnituksella hirveesti noussut, ja enempää en itse viittinyt yrittää, kun perjantaina alkaa se ohjattu kuntoutus. olkanivel lienee aika jumissa, kun on ollut 5 viikkoo liikkumatta ja lihakset on kyllä sulanut olkapäästä ja lavasta eika vähiin.

Sama vamma pari vuotta sitten. Murtomaahiihtolenkki muuttui yllättäen mäkihypyksi ja telemark-alastulo ei mennyt ihan putkeen. Leikkaus muistaakseni helmikuun alussa. Toukokuussa pelailin siten, että chippailin puumailalla. Muistaakseni juhannukseen mennessä oli täydessä svingikunnossa.

Olkapää parani täydellisesti. Ne fysioterapiadrillit kandee varmaan tehdä huolellisesti, siinäkin vaiheessa kun alkaa olla jo aika ok se olkapää.

Mulla myös vasen olkapää alun perin halonhakkuussa vuosi sitten kipeytynyt, viime kesän mittaan meni pahemmaksi ja nyt jännetuppitulehdus sekä verenpurkaumaa lihasten sisällä, todettu ultraäänitutkimuksessa. Ilmeisesti ollut osittaista repeämää. Liikelaajuudet on rajoittuneet myös, jonkun verran.

Oli jo parempi vuodenvaihteessa, mutta innostuin liikaa punttisalille ja hiihtämään, tuli takapakkia.

Swingiä tuo ei estä, tuntuu kyllä siinä ja varmaan huonontaa osumaa sekä voi olla että jos liikaa nyt swingaa, tulee jotain ylimääräisiä koukkuja kun alitajuisesti varon sitä.

Tuttavat jo suositelleet kortisonipiikkiä, mutta en ole vielä ottanut.

Toivottavati kestää ja paranee, ettei repeä lisää.

Toivottavasti pääsette kuntoon, ja minä myös!

Toissapäivänä varasin itselleni lähtöajan Tammer-Golfiin tälle aamulle. Viime yönä heräsin, kun viiltävä kipu hinkaisi hauiksen yläosassa vajaa 10 cm olka nivelen alapuolella. Oma fysioterapia loppui tuossa maaliskuun alussa ja siitä saakka olen itse jumppaillut ja päässyt aika hyvin eteenpäin. Leikkaushan oli siis joulukuun alussa. Muutamia etunojapunnerruksia ja käsinkohontojakin on jo mennyt. Hiukan säikähdyskin meni ropasta läpi, mutta aamulla pari varovaista heilautusta ja ei kun baanalle ja kauden eka kierros takana. Välillä hauiksen tietämissä tuntui, mutta paha sanoa onko ihan hirveen kauheeta. Svingailua olkapää ei haitannut juurikaan – ainakaan kivun muodossa. Tiettyä kireyttä liikeradoissa vielä on. Täytyypä kuulostella.

No niin,
    Leikkauksesta on kulunut tänään 2 kuukautta. Jumpattu on vajaat 4 viikkoa ja edistystä tapahtuu joka päivä. Liikkeet alkaa olla muuten ok, mutta ylös käsi ei vielä nouse, kun nivel on jotenkin jumissa. Fysioterapiassa on käyty ja jumpattu ohjeiden mukaan 3-8 kertaa päivässä. Chippaillut olen ulkona 4 kertaa ja se on jo aika ok. eilen pallo lensi rangella nurmelta lyötynä rauta kasilla n. 70 metriä ilmassa. Fysion ohje oli, että golftreenit on ok ja ne näyttääkin parantavan liikkuvuutta aika hyvin. Alkuperäisen tavoitteen mukaan mennään eli että juhannuksen tienoilla saisi pelattua.

rane54 kirjoitti: (4.6.2013 8:26:07)
    No niin,
    Leikkauksesta on kulunut tänään 2 kuukautta. Jumpattu on vajaat 4 viikkoa ja edistystä tapahtuu joka päivä. Liikkeet alkaa olla muuten ok, mutta ylös käsi ei vielä nouse, kun nivel on jotenkin jumissa. Fysioterapiassa on käyty ja jumpattu ohjeiden mukaan 3-8 kertaa päivässä. Chippaillut olen ulkona 4 kertaa ja se on jo aika ok. eilen pallo lensi rangella nurmelta lyötynä rauta kasilla n. 70 metriä ilmassa. Fysion ohje oli, että golftreenit on ok ja ne näyttääkin parantavan liikkuvuutta aika hyvin. Alkuperäisen tavoitteen mukaan mennään eli että juhannuksen tienoilla saisi pelattua.

Hyvin on kyllä edistynyt tuo parenemisprosessi. Eikun rauhassa treeniä ja jussina kentälle. Hyvää kesää.

Tänään avattiin golfkausi. Pelasin vanhan tarinan punaisilta 89 lyönnillä. tilastot oli seuraavat: väyläosumat 13 / 15, greenit 3 / 18, putit 32. Avaukset oli ihan ok, mutta rautamailoilla ei oikein uskaltanut lyödä maasta ja sama jutttu bunkkereista. Rautamailalla myös ongelmana se, kun ei tiennyt miten pitkälle lentää. Anyway tästä se lähtee. Olkapää ei ainakaan vielä ole kipeä.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #418869 kohteessakiertäjäkalvosin

Etusivu Foorumit Yleistä kiertäjäkalvosin