Aihe: Jos golf keksittäisi tänään - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

Jos golf keksittäisi tänään

Etusivu Foorumit Yleistä Jos golf keksittäisi tänään

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 69)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jos laji golf keksittäisi tämän päivän maailmaan, olisiko se kovastikin erilainen? Itse luulen, että reikiä olisi max 12. Mitä muuttaisit säännöissä?

Reikiä olisi 72, että töppäykset häviäisi suureen massaan. Onneksi ei ole tehty kuin 18 reikää.

Jos suoraa vastaa kysymykseen; jos se keksittäisi tänään, reikiä todennäköisesti olisi jotakuinkin tuota luokkaa, mutta mailoja tuplat. Mitä minä muuttaisin; minusta reikämäärä on on ihan sopiva, mutta joku 6-8 mailaa meille pitäisi kyllä riittää. Tasoitukset voitaisi hoitaa kentän pituudella. HCP 5 harkkatee, väylän alusta, HCP 4, punaiset, HCP 3, siniset, HCP 2, keltaiset, HCP 1 valkoiset, SCR/Protee mustat. Nippelimuutoksina, divotista pitäisi lyhyeksi leikatulla saada vapautus, prkl.

Hana kirjoitti: (14.9.2013 20:03:48)
    Jos laji golf keksittäisi tämän päivän maailmaan, olisiko se kovastikin erilainen? Itse luulen, että reikiä olisi max 12. Mitä muuttaisit säännöissä?

Tän päivän kokemusten perusteella on pakko sanoa, että sääntöjä pitäisi muuttaa siten, että sokettichipin saisi uusia rangaistuksetta..

Muuten toi 12 reiän kenttä voisi olla ihan ok, ja Henkan ehdotus pallosta divotissa väylällä saa mun äänen.

Sitten vielä semmoinen sääntö pitäisi olla, että henkilöitä, jotka eivät siivoa jälkiään bunkkerissa tai paikkaa pallon alastulojälikiä griinillä saisi vetää huoletta turpaan.

Kierroksen maksimiajaksi 4 tuntia (jos pelataan 18 reiän kenttää). Jokaiselle ryhmälle pitkävetoinen munakello mukaan, ja jos kello ehtii kierroksen aikana pirahtamaan, niin seurue lähtee välittömästi kävelemään klubin suuntaan.

Ihannemitta olisi juuri tuo 12 reikää eli 6+6 sekä pelaajien ajankäytön että golfyhtiöiden ja maankäytön kannalta. Lisäksi muuttaisin sääntöjä niin, että mailoja saisi olla enintään 7. Niillä voi pelata ihan kivasti tätä peliä, kun vähän harjoittelee lyöntien luovaa modifiointia.

KL

… sitä ei kukaan pelaisi.

Pallo painaisi puolta vähemmän, joten 150 metriä olisi huippudrive. Säästyisi maata, aikaa ja väyläkoneen vastateriä.

Jos laji keksittäisiin nyt niin kuvittelisin että reikä määrä olisi max 10 ja väylien pituus max 200m. Mailojen määrä olisi siinä kuuden paikkeilla. Swingi muistuttaisi lätkän, sählyn ja jääpallon lyöntiä. Tasoitusjärjestelmää ei olisi. Joko laji kuolee viiden vuoden sisällä tai jää pienen ryhmän ajanvietelajiksi.

Jos golf keksittäisiin nyt, olisi mukavaa jos reikiä olisi 18, mailoja saisi olla 14, pallo olisi nykyisenkaltainen ja divotista pitäisi lyödä. Hitaasta pelistä tulisi ensimmäisen huomautuksen jälkeen poistaa kentältä. Bunkkerin korjaamattajättäminen, divotin korjaamisesta laistaminen ja pallon alastulojäljen korjaamattajättäminen toisivat aina rankkuja ja rikkeen toistuessa kentältäpoisto olisi seurauksena.

Golf on nykyisellään sellaista kuin sen pitääkin olla, kunhan kaikki vain huolehtisivat etiketinmukaisista toimenpiteistä ja jos eivät huolehdi, niin sanktiot käyttöön. Toisten pelaamista haittaavista, mistäänmitään välittämättömistä henkilöistä tulisi päästä kokonaan eroon, jotta fiksummilta sujuisi pelaaminen mukavammissa merkeissä.

Chip Greenside kirjoitti: (15.9.2013 10:18:15)
    Jos golf keksittäisiin nyt, olisi mukavaa jos reikiä olisi 18, mailoja saisi olla 14, pallo olisi nykyisenkaltainen ja divotista pitäisi lyödä. Hitaasta pelistä tulisi ensimmäisen huomautuksen jälkeen poistaa kentältä. Bunkkerin korjaamattajättäminen, divotin korjaamisesta laistaminen ja pallon alastulojäljen korjaamattajättäminen toisivat aina rankkuja ja rikkeen toistuessa kentältäpoisto olisi seurauksena.

Golf on nykyisellään sellaista kuin sen pitääkin olla, kunhan kaikki vain huolehtisivat etiketinmukaisista toimenpiteistä ja jos eivät huolehdi, niin sanktiot käyttöön. Toisten pelaamista haittaavista, mistäänmitään välittämättömistä henkilöistä tulisi päästä kokonaan eroon, jotta fiksummilta sujuisi pelaaminen mukavammissa merkeissä.

Juuri näin. Mitä paremmin huomioit muut sitä mukavampaa on myös oma pelaaminen.

Jos huumorintaju keksittäisi nyt, mahtaisiko siitä nytkään riittää Chipin jononumerolle saakka.

Henkka kirjoitti: (15.9.2013 18:31:59)
    Jos huumorintaju keksittäisi nyt, mahtaisiko siitä nytkään riittää Chipin jononumerolle saakka.

Ei tässä nyt mistään huumorista ole kyse, Kyse on vakavasti otettavasta pohdinnasta, josta kaltaisesi ratkiriemukkaat humoristit voivat pitää turpavärkkinsä erossa.

Chip Greenside kirjoitti: (15.9.2013 20:07:45)

Ei tässä nyt mistään huumorista ole kyse, Kyse on vakavasti otettavasta pohdinnasta, josta kaltaisesi ratkiriemukkaat humoristit voivat pitää turpavärkkinsä erossa.

Niin, sehän on niin että jokainen pohtii tavallaan ja jokaisen kannattaa pitää turpavärkkinsä erossa eri asioista. Tätä kannattaa ehkä sielläkin pohtia. Omalla tavallasi. Vaikka ihan vakavastikin.

Ja tähän hymiö 😉 koska epäilen että alkuperäiseen kommenttini vastaus olisi ’edelleenkään ei’.

Jos golf keksittäis nyt, niin mä luulen että meillä olisi vähintään tuplasti isommat reiät, jotta saataisiin tässä mielensäpahoittajien nykymaailmassa ihmisille lisää onnistumisia.

Henkka kirjoitti: (15.9.2013 20:20:02)

Chip Greenside kirjoitti: (15.9.2013 20:07:45)

Niin, sehän on niin että jokainen pohtii tavallaan ja jokaisen kannattaa pitää turpavärkkinsä erossa eri asioista. Tätä kannattaa ehkä sielläkin pohtia. Omalla tavallasi. Vaikka ihan vakavastikin.

Ja tähän hymiö 😉 koska epäilen että alkuperäiseen kommenttini vastaus olisi ’edelleenkään ei’.

Ota nyt sormi pois perseestä! Niin ja tähän kuuluisi varmaan se hymiö.

KL kirjoitti: (14.9.2013 22:34:20)

Saisiko tähän pari vakavasti otettavaa perustelua, kiitos.

Chip Greenside kirjoitti: (15.9.2013 20:36:05)

Oho! Päätit sitten siirtää keskustelun ihan uudelle tasolle. Tosi fiksua sivistynyttä tekstiä aikuiselta älykkäänä itseään pitävältä mieheltä. Kyllä huomaa että on kirjoja luettu.

Surullista sinäänsä, joskus olit vielä fiksu ja hauska ominen terävine provoinesi, jonkinnäköinen omalaatuinen alkeellinen huumorintajukin oli teksteistäsi havaittavissa ja olen kunnioittanut sinua ja juttujasi. Mutta nykyään alat olemaan yhtä surullinen hahmo mitä ’senior/putting’ loppuaikoina. Vain cranky old man, joka alkaa kiipeämään takaisin puuhun kohti esi-isiämme. Noh sinne saat lähteä ihan itseksesi, niin käy joskus meille kaikille. Seuraan perässä sitten joskus kun on minun aikani. Näkemiin.

.
    Viikko viikolta enemmän minua kiinnostaa, että mikä saa jotkut kirjoittelemaan tänne foorumiin. Jopa tuhansia viestejä. Keittiöpsykologina tulisi moniakin vaihtoehtoja mieleen, mutta antaapi olla. Miksi itse kirjoitan – hmmm. Pitääpä miettiä oikein.
    Kiinnostavia lajinkehitysajatuksia esitetty. Onko niin, että draivin yli 200m pläjäykset on kuitenkin niin testosteronisia, että niiden lyhentäminen veisi näiltä joltakin machokommentoijiltakin ihan ilon lajista? Tämä ei ole viittaus Chipiin, vaan ihan yleisesti olen huomannut tätä ilmiötä välillä liikkeellä, vaikkapa pukeutumisasenteissa …

Hana kirjoitti: (14.9.2013 20:03:48)
    Jos laji golf keksittäisi tämän päivän maailmaan, olisiko se kovastikin erilainen? Itse luulen, että reikiä olisi max 12. Mitä muuttaisit säännöissä?

Nykyaikainen golf kehittyi Viktoriaanisen ajan Englannissa, jossa oli juuri teollistuminen ja maatalouden koneellistuminen päässyt vauhtiin. Sen johdosta ihmisillä on paljon aikaisempaa enemmän vapaa-aikaa. Oli siis keksittävä jotain, mikä vie mahdollisimman paljon aikaa ja ei ihme, että niin golf kuin kriketti tulivat suosituiksi.

Golfin idea on siis nimenomaan siinä, että se vie aikaa noin 4 tuntia ja matkoineen yms oheistoimintoineen puoli päivää. Golf on juuri sen vuoksi kiehtova laji, että sen pariin voi syventyä puoleksi päiväksi, jolloin kännykkä on kiinni eikä työasiat paina mieltä. Puolikas kierros ei tuota tätä samaa meditatiivistä vaikutusta. Siis golf nykyisellään on juuri tähän päivään sopiva laji ja eläköön se sellaisena

Henkka kirjoitti: (14.9.2013 20:51:41)
    Jos suoraa vastaa kysymykseen; jos se keksittäisi tänään, reikiä todennäköisesti olisi jotakuinkin tuota luokkaa, mutta mailoja tuplat. Mitä minä muuttaisin; minusta reikämäärä on on ihan sopiva, mutta joku 6-8 mailaa meille pitäisi kyllä riittää. Tasoitukset voitaisi hoitaa kentän pituudella. HCP 5 harkkatee, väylän alusta, HCP 4, punaiset, HCP 3, siniset, HCP 2, keltaiset, HCP 1 valkoiset, SCR/Protee mustat. Nippelimuutoksina, divotista pitäisi lyhyeksi leikatulla saada vapautus, prkl.

Rub of green… Lyö tarkemmin se avaus.

Musta tuntuu joka kerta siinä 16:nnen jälkeen, että tää loppuu liian lyhyeen. Jos MÄ keksisin tän lajin tänään, niin väyliä olisi 20.

Lavantauti kirjoitti: (15.9.2013 20:28:19)
    Jos golf keksittäis nyt, niin mä luulen että meillä olisi vähintään tuplasti isommat reiät, jotta saataisiin tässä mielensäpahoittajien nykymaailmassa ihmisille lisää onnistumisia.

Jos tajuu harjoitella oikein, niin se kuppi näyttää sangolta.

Henkka kirjoitti: (15.9.2013 21:34:20)

Oho! Päätit sitten siirtää keskustelun ihan uudelle tasolle. Tosi fiksua sivistynyttä tekstiä aikuiselta älykkäänä itseään pitävältä mieheltä. Kyllä huomaa että on kirjoja luettu.

Surullista sinäänsä, joskus olit vielä fiksu ja hauska ominen terävine provoinesi, jonkinnäköinen omalaatuinen alkeellinen huumorintajukin oli teksteistäsi havaittavissa ja olen kunnioittanut sinua ja juttujasi. Mutta nykyään alat olemaan yhtä surullinen hahmo mitä ’senior/putting’ loppuaikoina. Vain cranky old man, joka alkaa kiipeämään takaisin puuhun kohti esi-isiämme. Noh sinne saat lähteä ihan itseksesi, niin käy joskus meille kaikille. Seuraan perässä sitten joskus kun on minun aikani. Näkemiin.

Täytyy myöntää, että tuo postaus ei ehkä ollut ihan parhaasta päästä, mutta ajattelin jonkin asian sinua vaivaavan kun ryhdyit arvioimaan toisten huumorintajua varsin huumorintajuttomaan tyyliin. Se on vielä todettava, että sanoma on usein vaikeammin ymmärrettävissä kun ei näe esittäjän naamaa. Mulla se on useimmiten virneessä, silloinkin kun tekstistä ei voisi niin päätellä.

Ps. Alimmainen oksa on vielä liian korkealla.

Pekka Pelimies kirjoitti: (16.9.2013 3:47:00)

Lavantauti kirjoitti: (15.9.2013 20:28:19)

Jos tajuu harjoitella oikein, niin se kuppi näyttää sangolta.

Ai niinku 99,9 prosenttia kaikista maailman golfareista tajuu harjoitella. Just just.
    Meille tuuppareille se tuntuu sangolta ainoastaan alle 10 sentin puteissa.

KL

AAH kirjoitti: (15.9.2013 20:50:52)

Koska yhtään kenttää ei vielä olisi, ei niille olisi tilaakaan kovin lähellä suuria asutuskeskuksia. Lisäksi se olisi luonteeltaan niin poikkeuksellinen nykyiseen kiihkeään elämänrytmiin, ettei se kykenisi kilpailemaan muiden ajanvietteiden kanssa. Välineitäkään ei saisi juuri mistään ja ne olisivat tolkuttoman kalliita.

Muutaman viime vuosikymmenen aikana on keksitty useita uusia urheilu- ja liikuntamuotoja ja sauvakävelyä ja sählyä lukuun ottamatta ne ovat jääneet pienten piirien sisäiseksi jutuksi tai kuolleet pois.

KL kirjoitti: (16.9.2013 16:55:20)

AAH kirjoitti: (15.9.2013 20:50:52)

Koska yhtään kenttää ei vielä olisi, ei niille olisi tilaakaan kovin lähellä suuria asutuskeskuksia. Lisäksi se olisi luonteeltaan niin poikkeuksellinen nykyiseen kiihkeään elämänrytmiin, ettei se kykenisi kilpailemaan muiden ajanvietteiden kanssa. Välineitäkään ei saisi juuri mistään ja ne olisivat tolkuttoman kalliita.

Muutaman viime vuosikymmenen aikana on keksitty useita uusia urheilu- ja liikuntamuotoja ja sauvakävelyä ja sählyä lukuun ottamatta ne ovat jääneet pienten piirien sisäiseksi jutuksi tai kuolleet pois.

Niinpä. Eipä taida paljon muutakaan nykyisenä kertakäyttö- ja pikakulttuuriaikana keksittyä jäädä historiaan. Ehkä alkup. ajatukseni kuitenkin oli, että JOS unohdetaan inhorealistiset puolet, niin mitä pelissä olisi nykyaikaista. Mutta hyviä ajatuksiahan täällä onkin jo esitetty.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 69)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #413199 kohteessaJos golf keksittäisi tänään

Etusivu Foorumit Yleistä Jos golf keksittäisi tänään