Aihe: Jäsenten svingit - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

Jäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 1,142)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Scoop kirjoitti: (31.10.2007 23:13:23)

januz kirjoitti: (31.10.2007 23:04:08)
    No nyt kun pääsit vauhtiin, niin haluaisin kovasti nähdä normaalin rautalyönnin ja mielellään face-on -kuvakulmasta. Rauta-6 vaikkapa. Eikä mitään pidäteltyjä tällä kertaa! 😉

Heh. Enpä muista milloin viimeksi olen lyönyt niin pitkällä raudalla. Tätä hommaa rakennetaan pikkuhiljaa… Vähemmän pidätellyssä on astetta pidempi bäkäri ja enemmän alakerran actionia. Vaan enpä usko, että tänä syksynä enää pääsen kentälle. Mutta pidän asian mielessä.

Swingaa takapihalla? 😉

januz kirjoitti: (31.10.2007 23:18:09)

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 23:13:23)

januz kirjoitti: (31.10.2007 23:04:08)
    No nyt kun pääsit vauhtiin, niin haluaisin kovasti nähdä normaalin rautalyönnin ja mielellään face-on -kuvakulmasta. Rauta-6 vaikkapa. Eikä mitään pidäteltyjä tällä kertaa! 😉

Heh. Enpä muista milloin viimeksi olen lyönyt niin pitkällä raudalla. Tätä hommaa rakennetaan pikkuhiljaa… Vähemmän pidätellyssä on astetta pidempi bäkäri ja enemmän alakerran actionia. Vaan enpä usko, että tänä syksynä enää pääsen kentälle. Mutta pidän asian mielessä.

Swingaa takapihalla? 😉

Sitä pitäiskin varmasti harrastaa, mutta vasta autenttinen tilanne oikeine tavoitteineen ja pyrkimyksineen tuottaa aidon swingin. Täytyy harkita, jos sais jonkun verkon pykättyä.

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 23:23:04)
    Sitä pitäiskin varmasti harrastaa, mutta vasta autenttinen tilanne oikeine tavoitteineen ja pyrkimyksineen tuottaa aidon swingin. Täytyy harkita, jos sais jonkun verkon pykättyä.

Totta, tämän on huomannut hyvin kun on noita swingejä kuvaillut missä näkyy harjoitusswingikin. Harkkaswingissä menee maila ja kaikki muukiin JUURI niin kuin on tarkoittanut ja treenillä tavoitellut. Annas kun laitetaan pallo niin johan tulee kaikki vanhat viat saman tien esiin…

Itselläni tämä ilmenee niin, että downswingissä kun maila olisi tarkoitus tiputtaa siihen oikeaan slottiin jolloin oikea kämmen myös osoittaa taivasta kohti niin siinä vaiheessa aivot kertovat että: nyt on muuten kaveri sun lapa täysin auki. Noh tottakai sitten aivot käskevät kääntämään oikealla kädellä sitä lapaa kiinni, jolloin maila nouseekin pystyyn eikä ollakaan enää nätisti planella.=( Tämä vika hiipii aina vaan takaisin ja en ole vieläkään mitään keinoa keksinyt kertoa niille aivoille, että tähän ei tarvitse puuttua. Lavan kuuluukin olla tuossa vaiheessa taivasta kohti…

Niin muuten Scoop, sitähän minun piti kysyä, tuohan oli sellainen swingi paremmasta päästä ilmeisesti? (Ainakin näin olen ymmärtänyt, kun olet jakanut meille tuskaasi yipsistä.=) Mitenkäs tuo yips sinulla ilmenikään? Ilmeisesti täysin disaaster-lyöntejä pukkaa, mutta mitä tuossa swingissä silloin tapahtuu?

januz kirjoitti: (31.10.2007 23:39:53)

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 23:23:04)

Totta, tämän on huomannut hyvin kun on noita swingejä kuvaillut missä näkyy harjoitusswingikin. Harkkaswingissä menee maila ja kaikki muukiin JUURI niin kuin on tarkoittanut ja treenillä tavoitellut. Annas kun laitetaan pallo niin johan tulee kaikki vanhat viat saman tien esiin…

Ja rangekin on vielä ihan eri juttu kuin esim. lipullelyöntitilanne. Selkeä fokus ja säädöt heijastuvat swingikontrollissa (vaikka siinä vaiheessa ei niin pitäisi enää olla)…

Tämä vika hiipii aina vaan takaisin ja en ole vieläkään mitään keinoa keksinyt kertoa niille aivoille, että tähän ei tarvitse puuttua. Lavan kuuluukin olla tuossa vaiheessa taivasta kohti…

Mieti vaikka vasentä kämmenselkää. Se on turvallisempi vaihtoehto 😉

Niin muuten Scoop, sitähän minun piti kysyä, tuohan oli sellainen swingi paremmasta päästä ilmeisesti? (Ainakin näin olen ymmärtänyt, kun olet jakanut meille tuskaasi yipsistä.=) Mitenkäs tuo yips sinulla ilmenikään? Ilmeisesti täysin disaaster-lyöntejä pukkaa, mutta mitä tuossa swingissä silloin tapahtuu?

Kyllä swingi sinänsä säilyy samana. Osumahetkellä vain ilmenee lihaskäskytyksiä, joilla ei ole mitään tekemistä opitun liikesarjan kanssa. Olen oppinut tunnistamaan jonkinlaisen ennakko’värinän’, jolloin tiedostan jo bäkärissä milloin automatiikkaan tulee väliintuleva härö. Koko swingin harjoittelu perustuukin pyrkimykseen luoda liikesarja, jossa tietyllä tavalla tuo tuntemus eliminoituu. Yksi avain minulla on tietynlainen bäkäriin lähtö, toinen dsw:n alkuvaihe – kierto ja veto. Jos katsot esim. tuon flickini freimeittäin, siirryn slottiin vasta reilusti dsw:n alettua. Sillä hetkellä vastustava kierto on korostunut (jonka seurauksena riittävä lag) ja osumahetkeen tulee vahva oikean käden tulitus (siitä ne tehotkin). Tuo on tällä hetkellä keino minimoida nuo väliintulevat häröt. Ei ihan yksinkertaista; vaatii kärsivällisyyttä ja uskoa 😉

Scoop varmaan ehtii kertoa tätä kirjoitettaessa, että Yips on siitä mukava vika, ettei siinä tapahdu juuri mitään.
    No. Ihan kelpo isopatti. Stedi ja solidi Aika suljetulla lavalla kulkee alusta loppuun. Stanssikin on linjattu ilmeisesti lipusta oikeaan suht. reippaasti. Antaa mittaa lyhyillä kepeillä, muta tuottaa onkelmia pitkillä. Jos siis lyö edelleen suljetulla 🙂
    PS. Respect

Lisätään vielä, että näyttäisi tulossa oleva reipas hook kompensoituvan angular hingella.

Bosco kirjoitti: (31.10.2007 23:57:06)
    Scoop varmaan ehtii kertoa tätä kirjoitettaessa, että Yips on siitä mukava vika, ettei siinä tapahdu juuri mitään.
    No. Ihan kelpo isopatti. Stedi ja solidi Aika suljetulla lavalla kulkee alusta loppuun. Stanssikin on linjattu ilmeisesti lipusta oikeaan suht. reippaasti. Antaa mittaa lyhyillä kepeillä, muta tuottaa onkelmia pitkillä. Jos siis lyö edelleen suljetulla 🙂
    PS. Respect

Jep. Olemme ystäväni Zach Johnsonin kanssa todenneet, että meillä tuo suljettu lapa toimii (tosin minulla eri syystä kuin Zachilla). Siksi saattokin on sellainen kun.

Stanssi on vähän suljettu, tosin käytännössä ei ihan niin paljon kuin tuosta kulmasta näyttää. Saatteessahan se lukikin: high draw 😉

Bosco kirjoitti: (1.11.2007 0:07:22)
    Lisätään vielä, että näyttäisi tulossa oleva reipas hook kompensoituvan angular hingella.

Eipä siinä ole paljoa vaihtoehtoja; osa kokonaisuutta.

Muuten, en pystynyt boscoluupittamaan Sinua. Siihen tarvitaan 3-D hahmotus. Se ei ole kuitenkaan 2 eikä 3. Voi olla 4 tai 4 ja matkalla 1een. Mutta tämähän on nyt vain arvailua.

Järjestelmä on viisiportainen. Nelonen jaettiin kahteen hiljattain.

Bosco kirjoitti: (1.11.2007 0:44:13)
    Muuten, en pystynyt boscoluupittamaan Sinua. Siihen tarvitaan 3-D hahmotus. Se ei ole kuitenkaan 2 eikä 3. Voi olla 4 tai 4 ja matkalla 1een. Mutta tämähän on nyt vain arvailua.

Olen viime vuodet kulkenut omia megaluuppeja. Tuo 4 ja matkalla 1:een on sikäli odotettavissa, koska jokainen alusta alkava prosessi pitää sisällään aina saman perustan ympärille rakennettavan uuden käyttöliittymän…

Ja jos joskus haluat avata boscoluupit kansalle, niin feel free ;-). Toisaalta, silloin vois joku oppia jotain, ja se on aina vaarallista.

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 14:47:54)
    Laitapa sitten edistymisraporttia pitkin matkaa, niin päästään riepottelemaan.

Ensiaskeleitten ottamista:
    Torstai on toivoa täynnä

Näin erittäin pikaisesti katsottuna yksi nopea kommentti: alkuasento näyttää _todella_ paljon paremmalta nyt! On jo sen näköinen asento että sitä palloa pystyy jo lyömäänkin kunnollla. =)

Mika Hekkanen kirjoitti: (1.11.2007 15:44:32)

Scoop kirjoitti: (31.10.2007 14:47:54)
    Laitapa sitten edistymisraporttia pitkin matkaa, niin päästään riepottelemaan.

Ensiaskeleitten ottamista:
    Torstai on toivoa täynnä

Kerropa ensin mitä olet tavoitellut ja miten.

Scoop kirjoitti: (1.11.2007 17:06:31)

1. Posture
    … luin pitkästä aikaa kirjaa. Hoganin Five Lessons. Sen oppien mukaisesti. Posturen oppimien helpottuisi, mikäli asiaan saisi välitöntä palautetta. Videokuvakaan ei tahdo riittään, itse kun en tiedä, miltä hyvä posture näyttää. Samalla pallon paikka siirtyi kauemmas.

2. Selän kulmien säilyminen suunanvaihdossa
    Focus hartioiden asemaan bäkärin päätteeksi, rauhallisempi bäkäri siten, ettei maila vie miestä tuolla huipulla

3. Oikea kyynärpää
    Suora muttei lukossa

Kohdat 2+3 yhdessä vaikuttavat tuohon näkyvään bäkärin mittaan. Sitä en tietoisesti pyri lyhentämään, vaan pyrin saamaan paketin paremmin kasaan bäkärin päätteeksi, vähentämään vuotokohtia ja nuo muutokset vaikuttavat näkyvän tuossa bäkärin pituudessakin.

Listalla on vielä asioita:
    – bäkärissä kyynärpäät lähemmäksi toisiaan
    – downswingin aloitus enemmän alakerralle
    – downswingissä vasen kyynärpää parempaan asemaan tuohon kyljen etupuolelle eikä sivulle

Kun nuo saan kuntoon, pitää ottaa mukaan vasurilla lyöminen.

… ja sitten kun alan olla tuohon tyytyväinen, tarvii enää 10000 toistoa …

Katos prkl, videopätkän oot tänne laittanut!

Et sä kyllä normaalisti lyö noin kankeesti. Toi loppuasentoon meno näyttää jotenkin ’tehdyltä’. Normaalistihan se menee sulla ihan itsekseen…
    Mutta mailavalinnasta matkaan nähden voi todeta että ’pallo pakenee’ vanhaan malliin 🙂

Keep up the good work!

Viran Omainen kirjoitti: (1.11.2007 18:01:59)
    Katos prkl, videopätkän oot tänne laittanut!

Et sä kyllä normaalisti lyö noin kankeesti. Toi loppuasentoon meno näyttää jotenkin ’tehdyltä’. Normaalistihan se menee sulla ihan itsekseen…
    Mutta mailavalinnasta matkaan nähden voi todeta että ’pallo pakenee’ vanhaan malliin 🙂

Keep up the good work!

Kyllä se noin nykyään menee. Leppoisiä lääppäsyjä katsos tätänykyä 😉 Yleensähän mun loppuasento näissä pikkuraudoissa jää ikään kuin puoleenväliin – maila pystyssä – vähän niinkuin kevyessä pitchissä, mutta oon yrittänyt saada saatettua liikkeet loppuun ihan vain rentous- ja rytmimielessä. Vähän niin kuin näin tai näin.

Tsekatkaapas muutenkin näitä helmiä.

Mä pysäyttelin sitä sun swingivideota ja minusta näytti (korjaa, jos olet eri mieltä), että snadisti olis chicken wingiä saatossa…

Mika Hekkanen kirjoitti: (1.11.2007 17:22:31)

Scoop kirjoitti: (1.11.2007 17:06:31)

1. Posture
    2. Selän kulmien säilyminen suunanvaihdossa
    3. Oikea kyynärpää

Sainpahan konvertoitua ja tsekattua vaiheittain.

Jaahas, joo. Hyvä, että keskityt postureen. Nimittäin, alkuasentosi mielestäni kielii voimantuoton mielikuvasta, joka ei toimi: suljet stanssiasi, ja alkuasennon suuntaamisessa ja liikkeellelähdössä näkyy ajatus lateraalisesta liikkeestä voiman lähteenä. Ja niin se toteutuu käytännössäkin. Jos katsot edestä otettua flikkiä vaiheittain, ja tsekkaat missä pääsi, hartiat ja lantio ovat alkuasennossa (n. 00:08:04), bäkärin puolessavälissä (00:09:06), osumahetkellä (00:09:21) ja loppuasennossa (00:10:11), näet, miten hurjan matkan liikut swingin aikana. Eli mielikuva voimatuotosta pitäisi mielestäni olla ihan toinen. Nyt kierto tulee välttämättömänä seurauksena vauhdin antamisesta mailalle, vaikka kierron pitäisi olla ensisijainen. Idea selviää, kun vertaat omaa flikkiäsi toiseen leftyyn.

Eli minä lähtisin ihan perustasta (voimantuoton mielikuva -> alkuasento ja siitä stabiiliin kiertoon perustuva swingi) liikkeelle, ja tsekkaisin miten nuo muut yksittäiset haasteet seuraavat mukana – jos seuraavat…

Sorry.

Viran Omainen kirjoitti: (1.11.2007 18:38:42)
    Mä pysäyttelin sitä sun swingivideota ja minusta näytti (korjaa, jos olet eri mieltä), että snadisti olis chicken wingiä saatossa…

Näin se on. Mutta se on tietoinen ja luonnollinen seuraus lavan ja rotaation pidättelystä (sen näkee lavan asennosta osuman jälkeen). Vähän niin kuin näin.

Mut so not…Samahan se on miten palloa lämii, jos sen saa menemään sinne minne haluaa.

Scoop kirjoitti: (1.11.2007 18:41:46)
    Eli minä lähtisin ihan perustasta (voimantuoton mielikuva -> alkuasento ja siitä stabiiliin kiertoon perustuva swingi) liikkeelle, ja tsekkaisin miten nuo muut yksittäiset haasteet seuraavat mukana – jos seuraavat…

Lisätään listaan sinne kärkipäähän…

Sorry.

Tässä mitään muuta ole kuin että ajoit mut justiin hetkeksi koleankylmän tuuliseen ja vähäsen kosteaankin ilmaan pihalle huitomaan. Naapurit ihmettelisivät jos vaan jotain tuolla pilkkopimeässä olisivat nähneet 🙂

Tulipahan samalla reissulla haettua takkapuita.

ja vielä…

Idea selviää, kun vertaat omaa flikkiäsi toiseen leftyyn.

Juups. Hyvin havainnollistavaa pätkää ja ongelmani tai vähintään jotkin sen oireet ovat olleet tiedossa. Pahus, en kerkiä treenaamaan enää tänään.

Mika Hekkanen kirjoitti: (1.11.2007 19:10:02)

Lisätään listaan sinne kärkipäähän…

Sorry.

Tässä mitään muuta ole kuin että ajoit mut justiin hetkeksi koleankylmän tuuliseen ja vähäsen kosteaankin ilmaan pihalle huitomaan. Naapurit ihmettelisivät jos vaan jotain tuolla pilkkopimeässä olisivat nähneet 🙂

🙂 Enpä olis moista näin pokkana ehdottanutkaan, mutta jos kerran näin lyhyessä ajassa sait noin paljon linjoja korjattua, niin silloin kehtaa ehdottaa jotain vähän radikaalimpaakin.

Mulla olis taas uutta kerrottavaa mutta höpinäni alkavat pian kuulostaa liian oululaisilta. Näytettävää on varmaan ens viikolla jossain välissä. Pitää saada noita kaikkia muutoksen alla olevia asioita nivottua vähän toisiinsa.

Kävin kuitenkin harjoittelun lomassa lätkimässä kierroksen simulaattorissa. Teen vissiin jotain väärin kun lyönti ei ole sekaisin. Frwy 100% (14/14), GIR 78% (14/18) ja kierros niukasti underiin, -2.

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 1,142)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #235521 kohteessaJäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit