Aihe: Jäsenten svingit - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

Jäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit

Esillä 25 viestiä, 526 - 550 (kaikkiaan 1,142)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #235893 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Antsu kirjoitti: (23.12.2007 14:19:34)
    Mutta mitä mieltä TS on tuosta oikeasta polvesta ? Kyllä se minun mielestäni suoristuu vähän liikaa. Vai ? )

Koska ole erikoistunut piilottamaan tietämättömyyttäni erilaisten outojen kysymyste taakse, kysynkin nyt, mistä Antsun (miksi ei muidenkin) mielestä tuo polven oikeneminen johtuu ja mitä sille pitäisi tehdä, jos jotain? Vai löytyykö jostain juttu, jonka muutoksella oikeasta polvesta ei koskaan enää tarvitse puhua tämä kaverin kohdalla?

#235894 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

detonum kirjoitti: (22.12.2007 18:01:13)
    Uutta videota draivista..

Sivusta

Takaa

Hyvältähän tuo näyttää.

Omia mietteitäni:
    + Vasen käsivarsi on hyvin
    + Oikea polvi ei suoristu, ei ainakaan lukkoon asti
    + Swingissä hyvä tempo, downswingin kiihdyttävä liike on suorastaan ilo silmälle
    + Swingin aikana painopiste ei heilu
    – Plane on vähän pystyssä, mielestäni
    – Ranteiden voisi antaa taipua ehkä pikkuisen enemmän
    – Loppuasennossa näyttää kuin mies nojaisi vähän taaksepäin, pääpainopiste on kuitenkin hyvin vasemman jalan kantapäällä

Osuma hyvä, lyönnin lähtösuunta suora. Kierteistä on mahdoton sanoa. Epäilisin fade-pelaajaksi, tosin siinä saatan erehtyä vielä pahastikin =)

Mitä muut ovat mieltä ? Kyllä tuolla minun mielestäni pelaa ihan täysin.

#235895 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Antsu kirjoitti: (23.12.2007 15:20:35)

Sivusta

Takaa

Hyvältähän tuo näyttää.

.

Hyvinkin puhtaita liikkeitä ja varsin oikean suuntaisia. Lisäksi hyvin sekvenssissä. Mutta mutta.. hmm… ei kai liian puhtaita ?? Jostain syystä näyttää kovin ’teolliselta’ ja tiukasti raameihin asetellulta. Pääseekö taitopuoli pelissä esiin?

#235896 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bosco kirjoitti: (23.12.2007 9:56:08)

kebax kirjoitti: (23.12.2007 3:10:15)
    Mun mielestä jotain hämärää tuossa on.

Tarkoitatko sitä, minkä kapitalistinenkin tiäremies on jo torennu, että teräs hivelee ensin enempi pallon vasenta kannikkaa, ei koko peräpeiliä. (paitti vasurien lapa oikeeta).

Tätäpä juurikin hain. Lieneekö syynä kömmähdys vai eikö asia ollut tiedostunut selitysasteelle…

#235897 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (23.12.2007 14:50:32)
    Koska ole erikoistunut piilottamaan tietämättömyyttäni erilaisten outojen kysymyste taakse, kysynkin nyt, mistä Antsun (miksi ei muidenkin) mielestä tuo polven oikeneminen johtuu ja mitä sille pitäisi tehdä, jos jotain?

Tuon julki omaa tietämättömyyttäni seuraavilla pohdinnoilla:

Fysiologian kannalta katsottuna, pakaroiden, ala- ja yläselän lihasten venyvyys määrää sen kuinka paljon lantion ja hartioiden välistä aluetta (’trunkkia’) voidaan kiertää.
    Yleensä golfiin yhdistetään mielikuva kiertoliikkeestä, jossa oikeakätisellä lyöjällä vasen hartia saavuttaa 90-asteen kulman lähtöasentoon verrattuna. Tämä liike edellyttää venyvyyttä jo mainittujen alueiden lihaksilta. Mikäli venyvyyttä ei ole, polven suoristaminen auttaa. Monet seniorit ja vanhemmat pelaajat suosivat tätä.

Huomattavaa on, että mainituilla pelaajilla myös backswingin pituus on lyhyempi. Toisin sanoen, mailaa ei viedä niin pitkälle että se olisi vaakatasossa maatasoon nähden, vaan vienti jätetään vajaaksi.

Vaaran paikka tapahtuu, mikäli polvi suoristetaan täysin, ja kiertoa jatketaan liian pitkälle. Polven suoristuessa painopiste nousee, ja tasapaino heikkenee. Jos maila viedään täysin vaakatasoon (tai sen yli) polvi suoristamalla, painopisten säilyttäminen tukipisteiden sisäpuolella vaikeutuu. Asento on epävakaa, ja kaatuminen herkässä.

Minun mielestäni golfswingin tärkein asia on tasapaino ja kontrolli. Niiden on säilyttävä koko swingin ajan täysin golffarin hallinnassa. Muussa tapauksessa lyönnin tuloksen määrää tähtien asento, ruohon pituus sekä Kuun vetovoima, eikä suinkaan golffari itse.

Vai löytyykö jostain juttu, jonka muutoksella oikeasta polvesta ei koskaan enää tarvitse puhua tämä kaverin kohdalla?

En ota kantaa.

Mielestäni olisi syytä keskustella ensiksi siitä onko polven suoristamisella negatiivisia vaikutuksia hänen kohdallaan, vai ei, ennenkuin lähdetään miettimään kannattaako sitä korjata mitenkään. Tämä on kuitenkin valmentajan tai asiantuntevan pro:n tehtävä, ei minun =)

Sen kuitenkin tiedän, että polven suoristaminen (lukkoon asti) ja downswingin kiihtyvyyden lisääminen, esimerkiksi käsiä käyttämällä, ei ole hyvä asia. Siitä seuraa selkäkipuja pidemmän päälle.

#235898 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Antsu kirjoitti: (23.12.2007 16:42:15)

Koska ole erikoistunut piilottamaan tietämättömyyttäni erilaisten outojen kysymyste taakse, kysynkin nyt, mistä Antsun (miksi ei muidenkin) mielestä tuo polven oikeneminen johtuu ja mitä sille pitäisi tehdä, jos jotain?

Tuon julki omaa tietämättömyyttäni seuraavilla pohdinnoilla:

Vaaran paikka tapahtuu, mikäli polvi suoristetaan täysin, ja kiertoa jatketaan liian pitkälle. Polven suoristuessa painopiste nousee, ja tasapaino heikkenee. Jos maila viedään täysin vaakatasoon (tai sen yli) polvi suoristamalla, painopisten säilyttäminen tukipisteiden sisäpuolella vaikeutuu. Asento on epävakaa, ja kaatuminen herkässä.

Minun mielestäni golfswingin tärkein asia on tasapaino ja kontrolli. Niiden on säilyttävä koko swingin ajan täysin golffarin hallinnassa. Muussa tapauksessa lyönnin tuloksen määrää tähtien asento, ruohon pituus sekä Kuun vetovoima, eikä suinkaan golffari itse.

Vai löytyykö jostain juttu, jonka muutoksella oikeasta polvesta ei koskaan enää tarvitse puhua tämä kaverin kohdalla?

En ota kantaa.

Mielestäni olisi syytä keskustella ensiksi siitä onko polven suoristamisella negatiivisia vaikutuksia hänen kohdallaan, vai ei, ennenkuin lähdetään miettimään kannattaako sitä korjata mitenkään. Tämä on kuitenkin valmentajan tai asiantuntevan pro:n tehtävä, ei minun =)

Sen kuitenkin tiedän, että polven suoristaminen (lukkoon asti) ja downswingin kiihtyvyyden lisääminen, esimerkiksi käsiä käyttämällä, ei ole hyvä asia. Siitä seuraa selkäkipuja pidemmän päälle.

Hyvä. Saat siirtyä seuraavalle asteelle. Vinkkinä voin kertoa, että polven suoristumisella ei ole mitää tekemistä polven kanssa, eikä myöskään lihaskireyden…

#235899 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (23.12.2007 17:00:38)
    Hyvä. Saat siirtyä seuraavalle asteelle. Vinkkinä voin kertoa, että polven suoristumisella ei ole mitää tekemistä polven kanssa, eikä myöskään lihaskireyden…

Haa, saatan siis joskus päästä tämänkin pelin lävitse =)

Jottemme nyt de-railaa tätä säiettä, jätän omalta osaltani keskustelun tähän. Vähän tuo vinkkisi jäi hämäämään, ainakin tuon lihaskireyden osalta, mutta olkoon. Ehkäpä se ajan myötä valkenee.

#235900 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antsu kirjoitti: (23.12.2007 15:20:35)

Omia mietteitäni:
    + Vasen käsivarsi on hyvin
    + Oikea polvi ei suoristu, ei ainakaan lukkoon asti
    + Swingissä hyvä tempo, downswingin kiihdyttävä liike on suorastaan ilo silmälle
    + Swingin aikana painopiste ei heilu
    – Plane on vähän pystyssä, mielestäni
    – Ranteiden voisi antaa taipua ehkä pikkuisen enemmän
    – Loppuasennossa näyttää kuin mies nojaisi vähän taaksepäin, pääpainopiste on kuitenkin hyvin vasemman jalan kantapäällä

Osuma hyvä, lyönnin lähtösuunta suora. Kierteistä on mahdoton sanoa. Epäilisin fade-pelaajaksi, tosin siinä saatan erehtyä vielä pahastikin =)

Mitä muut ovat mieltä ? Kyllä tuolla minun mielestäni pelaa ihan täysin.

Joo, tota rannekulmaa meinaan vähän tänä talvena vielä lisätä. Hyvät lyönnit on suoria tai hyvin pientä fadea.

ts, kyllähän se saattaa näyttää vähän teolliselta, mut eipä se mua paljoa haittaa jos silleen lyön hyvin. Taidot tulee esille pitkässä pelissä ihan hyvin, suuremmat ongelmat onkin sitten niissä lyhyemmissä lyönneissä…

#235901 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sivusta

Takaa

Lainaan suomentaja Kebaxia:
    Ben muinoin:
    … Most people do it entirely opposite.
    They rotate their shoulders first instead of their lower body.

#235902 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sivusta

Takaa

Kopsasin Tubelta detonumin svingin vierestä Jonkun Toisen svingin.
    Aika pienellä liikkeellä lyönti on svingillisempi edellyttäen, että liike lähtee oikealta seudulta.

#235903 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antsu kirjoitti: (23.12.2007 14:19:34)
    Mutta mitä mieltä TS on tuosta oikeasta polvesta ? Kyllä se minun mielestäni suoristuu vähän liikaa. Vai ? )

Koska ole erikoistunut piilottamaan tietämättömyyttäni erilaisten outojen kysymyste taakse, kysynkin nyt, mistä Antsun (miksi ei muidenkin) mielestä tuo polven oikeneminen johtuu ja mitä sille pitäisi tehdä, jos jotain? Vai löytyykö jostain juttu, jonka muutoksella oikeasta polvesta ei koskaan enää tarvitse puhua tämä kaverin kohdalla?

Onko tämä se juttu? Taitaa kundi Hoganit saatuaan oppineen Hoganin oikean jalan suoruuden. Näyttää niillä mailoilla olevan jotain merkitystä swingiin;), ei vaiteskaan taitaa aina olla ollut suora.

Suorajalka Hogan

Onko tämä yksi swingi tyyli, jossa oikean jalan suoristamisella saadaan lantiolle enemmän kiertoa? Jos jalka on koukussa ei lantio (ainakaan minulla) kierry niin paljoa. Ei se kyllä kierry oikein muutenkaan.

#235904 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suosittelen: Älkää nyt vaan alkako askarrella Kundin oikean takajalan kanssa. 🙂

#235905 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Bosco kirjoitti: (23.12.2007 23:12:47)
    Suosittelen: Älkää nyt vaan alkako askarrella Kundin oikean takajalan kanssa. 🙂

IRTIIII!! siis siitä jalasta. Myös ajatukset. Syökää kan… eiku kinkkua. Sovitaan, että kukaann ei oo koskaan ees maininnu koko jalkaa. Jookos pookos?

#235906 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Bosco kirjoitti: (23.12.2007 22:32:39)

Sivusta

Takaa

Kopsasin Tubelta detonumin svingin vierestä Jonkun Toisen svingin.
    Aika pienellä liikkeellä lyönti on svingillisempi edellyttäen, että liike lähtee oikealta seudulta.

Hitto kun vanhenee ni menee hitaalle. Toi teollinen oli vaan sana kun en muusta oikeen sillon kiinni saanu. Mutta joku siinä hämäs ja tuossahan tuo. Siitä puuttu swingi ja siks näytti niin konemaiselta. Maila pitää saada eloon ja swingi soimaan. Nyt se pyörii ’tiukkana’

#235907 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No voi perhanan perhanan perhana, just saatiin kundi faijan rautaisella ammattitaidolla koukkujalaksi, nyt sitten joutuu taas palaamaan vanhaan suorajalka tyyliin.;)

#235908 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rauski kirjoitti: (23.12.2007 23:28:17)
    No voi perhanan perhanan perhana, just saatiin kundi faijan rautaisella ammattitaidolla koukkujalaksi, nyt sitten joutuu taas palaamaan vanhaan suorajalka tyyliin.;)

Älkää nyt siihen oikean jalan (polven) suoruuteen backswingissä tuijottako. Pääasia, ettei ole takalukossa.

Mutta koko svingi pyörii vasemman jalan ympäri, mikä näkyy paitsi oikean polven työntymisenä ulos, myös siinä, että follow throughn lopussa on tarve vetää kädet lähelle vasenta korvaa (vasen kyynräpää tikkaa ulos ja siinä on terävä kulma). Se on ihan tasapainottelun seuraus eikä primäärisesti mitenkään väärin, mutta valitsettavasti se on merkki alakerran väärästä työskentelystä downsvingissä.

Ilman vasemman lantion väistöliikettä myöskään oikealle kyynärpäälle ei tule tilaa kulkea ’oikean taskun’ ohi niin, että se mahdollistaisi jyrkemmän rannekulman (siis pienempi svingivastus). Tämähän tuntui olevan yksi talven tavoite, eikö vain. No ’left hip left’ mahdollistaa siihen tavoitteeseen pääsyn, että tsemiä vaan.

.. ja Jouluja.

#235909 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrotko, kenen svingiä kommentoit edellä??

#235910 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bosco kirjoitti: (24.12.2007 0:57:53)

Varmaankin ’detonumin’. Kommentti sopii siihen.
    Tässä samalla on mennyt keskustelu rauskin Kundin svingistä, mihin tuo kommenttisi ei sovi.

#235911 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

fukke diise saisse kirjoitti: (24.12.2007 0:32:03)

Mutta koko svingi pyörii vasemman jalan ympäri, mikä näkyy paitsi oikean polven työntymisenä ulos, myös siinä, että follow throughn lopussa on tarve vetää kädet lähelle vasenta korvaa (vasen kyynräpää tikkaa ulos ja siinä on terävä kulma). Se on ihan tasapainottelun seuraus eikä primäärisesti mitenkään väärin, mutta valitsettavasti se on merkki alakerran väärästä työskentelystä downsvingissä.

Ilman vasemman lantion väistöliikettä myöskään oikealle kyynärpäälle ei tule tilaa kulkea ’oikean taskun’ ohi niin, että se mahdollistaisi jyrkemmän rannekulman (siis pienempi svingivastus). Tämähän tuntui olevan yksi talven tavoite, eikö vain. No , ’left hip left’ mahdollistaa siihen tavoitteeseen pääsyn, että tsemiä vaan.

.. ja Jouluja.

Täsmälleen näin. Mutta. Homma, kyllä kusaisee jo bsw:stä.
    Kuten sanoit, rannekulman ei pitäisi olla muutoksen kohde vaan muutoksen seuraus.

#235912 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bosco kirjoitti: (24.12.2007 1:28:04)
    Täsmälleen näin. Mutta. Homma, kyllä kusaisee jo bsw:stä.
    Kuten sanoit, rannekulman ei pitäisi olla muutoksen kohde vaan muutoksen seuraus.

Annetaan Fukken juoda kolpakollinen mustaa kahvia ja haukata kasa paahtoleipää kera vaahterasiirapin ja scrambled eggsin siellä jossakin.
    detonumin svingiajatus mielestäni pitäisi kääntää ylösalaisin. Alakerta aktivoidaan ja hartiat passivoidaan. tilaa käsivarsille kuten Fukke sanoi. dsw kiertymään oikean nivusen ympäri vasemman lonkan sijasta. helpompaa, miltä se kuulostaa.
    Muutosten jälkeen lippalakista voidaan irrottaa hacker-tarra.

#235913 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sorry, se taisi ollakin detoniumin svingi – vähän mä kyllä ihmettelin. Täytyy muuten katsoa tota Rauskin poikaakin, kun se on jo sellainen julkkis, että ….

Jouluja

#235914 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

fukke diise saisse kirjoitti: (24.12.2007 6:09:21)

Sorry, se taisi ollakin detoniumin svingi – vähän mä kyllä ihmettelin. Täytyy muuten katsoa tota Rauskin poikaakin, kun se on jo sellainen julkkis, että ….

Jouluja

No ei tohon ole mitään analyyttistä kommentoitavaa. Mitä vähemmän isä ja muut aikuiset hössöttää ympärillä, sitä parempi.

… Jouluja

#235915 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    GIR

Pallon voi saada lentämään pitkälle kovin monenlaisilla tekniikoilla.

Hammer man of golf

#235916 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Te puhutte, että mun pitäis swingata… Mä lyön. Ja kovaa. Koko lyönti pyörii mulla ton oikean käden ympärillä. Tottakai vartalon käyttö on tärkeätä, jotta mun oikean käden ’isku’ ei ohita vartaloa vaan ns. ketjureaktio pysyy ennallaan -> maila kiihtyy osumaa kohti. Mä en näe mitään etua swingaamisessa, jos mä pääsen tällä mun ’iskulla’ hyvään osuma-asentoon, ja maila toimii oikein osuman läpi. Ei palloa kiinnosta swingaanko vai lyönkö mä sitä.

fukke diise saisse kirjoitti: (24.12.2007 0:32:03)

Ilman vasemman lantion väistöliikettä myöskään oikealle kyynärpäälle ei tule tilaa kulkea ’oikean taskun’ ohi niin, että se mahdollistaisi jyrkemmän rannekulman (siis pienempi svingivastus). Tämähän tuntui olevan yksi talven tavoite, eikö vain. No ’left hip left’ mahdollistaa siihen tavoitteeseen pääsyn, että tsemiä vaan.

.. ja Jouluja.

Tuossa oot oikeassa… Enemmän rannekulmaa tarkoittaa mailanpään jyrkempää tuloa palloon, ja jottei tuu hehtaaridivotteja niin täytyy lisätä axis tilttiä (selkäranka kallistuu kohteesta poispäin) eli vasen lantio siirtyy samalla kun pää pysyy paikallaan.

#235917 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

detonum kirjoitti: (24.12.2007 11:39:55)
    Te puhutte, että mun pitäis swingata… Mä lyön. Ja kovaa. Koko lyönti pyörii mulla ton oikean käden ympärillä.

Mutta eihän noita pidä nähdä toisiaan poissulkevina asioina. Pääsisit vaan lyömään oikealla vielä kovempaa jos DS alussa tapahtuisi enemmän kehän supistumista ja lantion vetoa. Se taas vaatisi aktiivisempaa alavartaloa jo BS puolella.

Esillä 25 viestiä, 526 - 550 (kaikkiaan 1,142)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #235965 kohteessaJäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit