Aihe: Jäsenten svingit - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

Jäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit

Esillä 25 viestiä, 351 - 375 (kaikkiaan 1,142)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #235718 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bosco kirjoitti: (13.11.2007 10:15:56)
    Svingimallikuvasto on kuin lahjapaperi tyhjän paketin päällä. Paketin sisältö tulee dynaamisista elementeistä.

Juuripa näin. Vaan kertokaa nyt joku miten voidaan mallintaa yksilöllinen optimiswingi ilman, että on jotakin, jota optimoida?!? Eihän Furykin swingikään sinänsä ole optimaalinen Furykille. Toisin sanonen, Jim Furyk-nimisessä psykofyysisessä oliossa ei ole mitään, josta välttämättä seruaa hänen nykyinen swinginsä optimaalisen swingin edustuksena. Dynaamisen elementit alkavat elää vasta kun on kasvualustaa. Eli jos lajista kiinnostunut yksilö on golfin suhteen tabula rasa, mitkä ovat ne tekijät, joiden varassa optimointia tehdään? Mittasuhteet? Fyysinen voima? Notkeus? Tulostaso? IQ? Testosteronin määrä? Hemoglobiini? Mikä?

#235719 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noniin, jotta saataisiin vähän lisää alkuperäisen ketjun aloittajan pyytämää sisältöä, niin laitetaan nyt sitten oma huitaisunikin tänne näytille. Mielelläni otan vastaan neuvoja ja kommentteja tuloksellisemman svingin metsästämisessä. Ehkä ei löytynyt videolle se paras mahdollinen, mutta kai tuosta käsityksen aiheeseen saa.

#235720 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No sen verran on hiljaista tällä rintamalla että jos minä sitten avaan.

Setuppiin en pureudu koska sulla näyttää olevan sen verran massaa (eikä pahalla, se on voimaa) että se asettaa vähän reunaehtoja.

Bäkärissä takimmaisen jalan kulmat antaa periksi ’suhteellisen’ paljon. Huipulla et varmaan saa kiristyksen tunnetta takimmaisen jalan reiden sisäpintaan? Polvikulman pysyminen stabiilimpana antais enmmän paukkuja lyöntiin. Pitkähän toi bäkäri on, kuvasta ei saa ihan selvää mutta joudut varmaan antamaan periksi etukädellä. Helposti noin pitkä aiheuttaa negatiivisen painonsiirron. Vaikea tietenkin muuttaa radikaalisti lyhyemmäksi , mutta oishan tässä talvi aikaa rempalle esmes Hekkasen tyyliin.

Ensimmäinen liike ylhäältä näyttäs olevan että yläkerta lähtee vähän lyöntilinjan suuntaan? Oletko kiinnittänyt tähän huomiota ja miten sen sais pysymään paremmin pallon takana. Hoganmaisen flättihän toi bäkäri on;)

Osumahetki meikäläisen silmiin näyttää vahvalta, lantio hyvin messissä ja vasemmalla puolella havaittavissa tulitusta! Osumassa on sen verran paukkuja että etummaisen jalan jalkaterä kiertyy auki. Haitanneeko mitään vai vuotaako siitä vähän paukkuja pois? Etusnujua vähän enemmän?

Näähän on sitten tuupparin havaintoja niinkuin profiilista huomaat.

#235721 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jatketaan tuupparilinjan kommentteja, eli olen näkevinäni kuvasta, että pallo lähtisi kohdelinjasta oikealle. Olisiko lentoradan perässä vielä pieni slicehäntä ? Olen myös näkevinäni, että hartialinja olisi auki setupissa.

#235722 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taika Rauta kirjoitti: (14.11.2007 18:10:26)
    No sen verran on hiljaista tällä rintamalla että jos minä sitten avaan.

Setuppiin en pureudu koska sulla näyttää olevan sen verran massaa (eikä pahalla, se on voimaa) että se asettaa vähän reunaehtoja.

Bäkärissä takimmaisen jalan kulmat antaa periksi ’suhteellisen’ paljon. Huipulla et varmaan saa kiristyksen tunnetta takimmaisen jalan reiden sisäpintaan? Polvikulman pysyminen stabiilimpana antais enmmän paukkuja lyöntiin. Pitkähän toi bäkäri on, kuvasta ei saa ihan selvää mutta joudut varmaan antamaan periksi etukädellä. Helposti noin pitkä aiheuttaa negatiivisen painonsiirron. Vaikea tietenkin muuttaa radikaalisti lyhyemmäksi , mutta oishan tässä talvi aikaa rempalle esmes Hekkasen tyyliin.

Ensimmäinen liike ylhäältä näyttäs olevan että yläkerta lähtee vähän lyöntilinjan suuntaan? Oletko kiinnittänyt tähän huomiota ja miten sen sais pysymään paremmin pallon takana. Hoganmaisen flättihän toi bäkäri on;)

Osumahetki meikäläisen silmiin näyttää vahvalta, lantio hyvin messissä ja vasemmalla puolella havaittavissa tulitusta! Osumassa on sen verran paukkuja että etummaisen jalan jalkaterä kiertyy auki. Haitanneeko mitään vai vuotaako siitä vähän paukkuja pois? Etusnujua vähän enemmän?

Näähän on sitten tuupparin havaintoja niinkuin profiilista huomaat.

Kiitos vain asiallisesta vastauksesta. Paljossa olen samaa mieltä kanssasi. Tiedän, että setupissani olisi parantamisen varaa. Niin kuin Herbus totesi, niin slaissiongelma tosiaan vaivaa, mutta koska se on ollut aina olen tottunut siihen ja osaan hallita sitä melko hyvin. Siksi myös koko mies kohdistuu oikealle, koska se pallo tulee sieltä takaisin. Tuota takajalan taipumista en huomannut edes katsoa, mutta näyttääpi olevan hyvinkin totta. Pitäisi kai treenata tuota yläkropan kiertoa enemmän ja pitää jalat enemmän paikallansa. Itse lyödessä tuntuu, että bäkäri ei ole mitenkään pitkä, mutta videolta katsottuani se on paljon pidempi kuin mitä luulin ja miltä se tuntuu. Ehkä voisin yrittää sitäkin hieman hallita, mutta se tulee noin hyvin luonnostaan. Kun muut kommentoivat omaa svingiä, siitä löytyy paljon uutta mitä itse ei ole huomannut. Aivan niin kuin sanoit, niin etummainen käsikin antaa vähän periksi, bäkärin lyhentäminen voisi siis siinäkin hieman auttaa. Sivusta kuvattuna näkee, että koko mies lähtee mailan mukana taaksepäin ja sitten tulee takaisin, vaikka pitäisi yrittää pysyä paikallaan. Pitääpä miettiä tuota bäkärin lyhentämistä, se vaan tulee niin luonnostaan tuollaisena.

Slaissi nähdäkseni tulee nimenomaan siitä syystä, että yläkroppa lähtee kohteen suuntaan liian aikaisin ja maila jää tavallaan jälkeen ja maila tulee ulkoa sisään. Tarkoitat siis tuolla etummaisen jalan jalkaterän aukeamisesta, että tulisi enemmän poweria jos se pysyisi paikallaan? Ihan hyviä kommentteja, näistä on hyvä lähteä liikkeelle.

Herbus, niin kuin sanoin niin hartialinja on taatusti oikealla ja se pitäisi kyllä korjata, mutta käyn sen verran vähän rangella että en ole sitä saanut korjattua. Kentälle kun menen, niin jos asetun kohdelinjaan nähden suoraan, niin pallo on vasemmalla ja kaukana.

#235723 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juoheva svingi. Hiukan istuva set-up. Pieni oikaisu polvista. Hartialinjaa kiinni ja vasenta olkapäätä alas eli sivutiltti päivastoin kuin nyt. Helpottaisi bägäriä.
    Bsw:n aloitus enemmän pakettina lantio, torso, hartia ja pää. Loppukiristys vieteristä pois (se, jossa oikea olkapää alkaa nousta). Lantio kiertyy taakse varsin hyvin.
    Dsw:n alussa pieni, mutta hankala failure. Lantion vasen puoli lähtee työntymään ulos liian aikaisin ottaen tilaa svingiltä. Se yhdistyneenä siihen, että loppuväännön vuoksi svingi lähtee korkeammalta planelta vaatii kompensaationa vetoa sisään, mikä näkyy hyvin rangesvingin loppuasennosta.

#235724 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Bosco kirjoitti: (14.11.2007 23:25:58)
    Juoheva svingi. Hiukan istuva set-up. Pieni oikaisu polvista. Hartialinjaa kiinni ja vasenta olkapäätä alas eli sivutiltti päivastoin kuin nyt. Helpottaisi bägäriä.

Mikähän tuossa muuten on takana, kun vasurilta lyövillä tuota piirrettä ilmenee hemmetisti enemmän, kuin oikealta lyövillä. Joskus hemmetinmoinen homma saada käsivarsilinjaa kuriin tuolta puolelta. Sitten kun antaa kaverille toisen puolen mailan käteen, niin piirre häviää. Ei siis esiinny oikealta samalla hemmolla.

#235725 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enpä ole tullut ajatelleeksi. Onkohan eroa tosi vasurit versus vasemmalta lyövät oikeakätiset?

#235726 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Bosco kirjoitti: (14.11.2007 23:39:28)
    Enpä ole tullut ajatelleeksi. Onkohan eroa tosi vasurit versus vasemmalta lyövät oikeakätiset?

Jotain jännää tuossa on. Mä kun en oikeen tuota puolenvalintaa ole kätisyyteen liittänyt, niin en osaa tuota kommentoida. Jotenkin vaan aina tuntunut, että aitoja vasureita, siis niitä joiden olisi parempikin lyödä vasemmalta, on huomattavasti vähemmän, kuin vasemmalta lyöviä pelaajia. Onko taas taustalla joku ’ensimmäinen mielikuva’ golfmailaan tarttuessa. Joka harvalla kuitenkaan on oikea. Lämäri tms ???

#235727 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (14.11.2007 23:48:03)
    Jotenkin vaan aina tuntunut, että aitoja vasureita, siis niitä joiden olisi parempikin lyödä vasemmalta, on huomattavasti vähemmän, kuin vasemmalta lyöviä pelaajia. Onko taas taustalla joku ’ensimmäinen mielikuva’ golfmailaan tarttuessa. Joka harvalla kuitenkaan on oikea. Lämäri tms ???

Aika moni oikeakätinen leftiltä lämäävä haikailee jossain vaiheessa vasurin mailojen perään, mutta useimmiten mieli muuttuu. Ei ilmeisesti suju sieltäkään 🙂

#235728 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Bosco kirjoitti: (14.11.2007 23:57:09)

ts kirjoitti: (14.11.2007 23:48:03)
    Jotenkin vaan aina tuntunut, että aitoja vasureita, siis niitä joiden olisi parempikin lyödä vasemmalta, on huomattavasti vähemmän, kuin vasemmalta lyöviä pelaajia. Onko taas taustalla joku ’ensimmäinen mielikuva’ golfmailaan tarttuessa. Joka harvalla kuitenkaan on oikea. Lämäri tms ???

Aika moni oikeakätinen leftiltä lämäävä haikailee jossain vaiheessa vasurin mailojen perään, mutta useimmiten mieli muuttuu. Ei ilmeisesti suju sieltäkään 🙂

Sen takia mä oon piilottanu ne kaikki kurssilaisten näkyvistä 😉 Aika monta mieltä on onneks saanu muutettua heti ensi metreillä.

#235729 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varsin viisasta. Säästyy paljon turhaa duunia. Kaikilta.

#235730 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti:
    Mikähän tuossa muuten on takana, kun vasurilta lyövillä tuota piirrettä ilmenee hemmetisti enemmän, kuin oikealta lyövillä. Joskus hemmetinmoinen homma saada käsivarsilinjaa kuriin tuolta puolelta.

Jokseenkin analoginen ilmiö dominoivan silmän ja korvan kanssa. Liittyy kehonkuvaan ja tietynlaiseen 3D-orientoitaatioon. ts, kyselepä huvikses kummalla jalalla nuo mainitsemasi tapaukset ponnistavat… Vastaavaa puolisuutta kehon orientaatiossa näkee esim. karatessa.

Boscon analyysi on osuva. Asentoon kiinnittäisin minäkin huomiota. Nyt turhan peräpainoitteinen ja kyykkäävä, joka vain vahvistaa tuota suppeata bsw/dsw:a. Keskittyisin – taas kerran – enemmän tapin ympärillä kiertoon heijaamisesta voiman haun sijaan. Tuo Boscon mainitsema failure johtaa myös jonkinlaiseen cast:iin, jolloin viet (heität) vartta radalle, joka tuo lavan ulkoa sisään. Lienee seurausta tuosta supistamisesta dsw:ssa. Liekö jonkinlainen mielikuvahärö myös kyseessä? Lyhyempi ja jämäkämpi bäkäri yhdistettynä tuohon Boscon mainitsemaan loppukiristyksestä irti pääsemiseen saattaisi tuoda mukanaan sekä toimivamman lähdön dsw:iin että laajemman kaaren.

Hyvä meininki tuossa kuitenkin on! Uskoisin, että aika pienellä vaivalla muuttuisi lopputulos aika radikaalisti.

#235731 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä itse olen oikeakätinen, pelaan lätkää, pesäpalloa, salibandya vasemmalta ja niin myös golfia. En pystyisi ikinä kuvittelemaankaan lyöväni oikealta puolen golfpalloa. Mä olen osittain kuitenkin molempikätinen, teen monia asioita vasemmalla, kuten käytän juustohöylää, tennistä voin pelata molemmilla käsillä, eli rystylyöntiä en tenniksessä tarvitse jos en halua.

#235732 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

goldencap kirjoitti: (15.11.2007 0:57:24)
    Mä itse olen oikeakätinen, pelaan lätkää, pesäpalloa, salibandya vasemmalta ja niin myös golfia. En pystyisi ikinä kuvittelemaankaan lyöväni oikealta puolen golfpalloa. Mä olen osittain kuitenkin molempikätinen, teen monia asioita vasemmalla, kuten käytän juustohöylää, tennistä voin pelata molemmilla käsillä, eli rystylyöntiä en tenniksessä tarvitse jos en halua.

Kumpijalkainen ja -silmäinen olet?

#235733 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Scoop kirjoitti: (15.11.2007 0:25:03)

ts kirjoitti:
    Mikähän tuossa muuten on takana, kun vasurilta lyövillä tuota piirrettä ilmenee hemmetisti enemmän, kuin oikealta lyövillä. Joskus hemmetinmoinen homma saada käsivarsilinjaa kuriin tuolta puolelta.

Jokseenkin analoginen ilmiö dominoivan silmän ja korvan kanssa. Liittyy kehonkuvaan ja tietynlaiseen 3D-orientoitaatioon. ts, kyselepä huvikses kummalla jalalla nuo mainitsemasi tapaukset ponnistavat… Vastaavaa puolisuutta kehon orientaatiossa näkee esim. karatessa.

Kyllä tuota on tullut kysyttyä … samoin aika montaa muuta asiaa kääntymiseen liittyen.

Mutta aihetta sinänsä on tullut pohdittua vallan perkuleesti… siis tuota kääntymissuuntaa.
    Ja siihen liittyen ’yllättävän’ suurta vasurien määrää ja mielikuvaa sen takana. Goldencap… siis tämä ei liity nyt sinuun eli ei aihetta herneisiin… vaan yleisempään.

Siis kun koko ihmisen touhuhan näyttää pyörivän tuon vasemman kautta kääntymisen ympärillä. (Paanko KL sekkarin käyntiin ennen kun kerrot minkä ympärillä se oikeesti pyörii 😉 ) On kyse sitten juoksusta (hevosten tai ihmisten) luistelusta, autokisoista ovaaliradalla, armeijan sulkeisista (vieläköhän siellä sellaisia saa pitää?) tai melkein mistä tahansta toiminnasta, niin eipä juuri oikean kautta kääntymistä esiinny. Sitten kun mennään mailapeleihin, jossa käden ja kätisyyden merkitys on suurempi, kasvaa vasureiden määrä huomattavasti.

Oisko Scoopilla asiasta lisätietoa? Onko puhtaasti fyysiset tekijät taustalla, vai mielikuvaoppimisesta syntyneet?

#235734 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Palaan astialle kun ehdin. Sillä välin, sotkekaa mielenne pohtimalla kumpaan suuntaan alla oleva tanssija pyörii… vain molempiin suuntiin? Entä milloin vasemmalle, milloin oikealle? 😉

#235735 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (15.11.2007 9:52:18)
    Oisko Scoopilla asiasta lisätietoa? Onko puhtaasti fyysiset tekijät taustalla, vai mielikuvaoppimisesta syntyneet?

Tuo vasemman puolen dominanssihan on herättänyt keskustelua aika ajoin hyvinkin erilaisissa piireissä. Ja miksi ei niin tekisi. Kuten sanoit, juoksu- ja kilparadat kulkevat vastapäivään, karusellit, pesukoneiden rummut, tuulimyllyt, jne. Samaa noudattelevat myös monet luonnonilmiöt; tornadot, planeettojen kiertoradat (lähes poikkeuksetta), aminohappojen molekyylirakenne, jne. Varkaatkin kuulema lähtevät pakoon pääasiassa vasemmalle… Toki vastakkaisiakin esimerkkejä löytyy, joten ehdottomasta ilmiöstä ei ole kyse. Ongelma on se, että eri ilmiöillä on erilaisia selityksiä. Luonnonilmiöillä omansa, artefakteilla omansa, ja inhimilliselle toiminnalle omansa.

Autoradat kulkevat vastapäivään – joitakin loogisia poikkeuksia lukuunottamatta – vastapäivään, koska kuskit ovat perinteisesti istuneet vasemmalla. Osin näin, mutta ei kokonaan. Veikkaisin, että selityksen ydin palautuu samaan kuin juoksusuunnassakin: Inhimillisessä avaruudellisessa tunnistamisessa ja havainnoinnissa aivojen oikea puoli dominoi, jolloin havainnointi on tehokkaampaa havaintokenttämme vasemmalla puolella. Tämä heijastaa myös tietynlaista evoluutiopsykologista funktiota: vahva oikea puoli suojaa heikompaa havaintopuolta, ja vastaavasti suuntaudumme vasemmalle, joka edustaa tehokkaammin havainnoitavaa puolta. Vasemmalle suuntautuminen tuntuu siis myös turvallisemmalta (ja se näkyy myös tuloksissa; vasemmalle kaartuvalla radalla juostaan nopeammin kuin oikealle…). Ei siis ole sattumaa, että lasten karusellit pyörivät vastapäivään, mutta jännittäviksi ja pelottaviksi tarkoitetut laitteet myötäpäivään…

Aiemmassa keskustelussa minua lähinnä kiinnostaisi – ihan empiirisesti – se, minkälaiset dominanssiyhdistelmät (silmä/jalka/käsi) tuottavat minkäkinlaisia kehollisia suuntautumisia golfswinissä. Tai vaikka ihan vain setupissa. Ei muuta kun kentälle tsekkaamaan…

#235736 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

goldencap kirjoitti: (15.11.2007 0:57:24)
    Mä itse olen oikeakätinen, pelaan lätkää, pesäpalloa, salibandya vasemmalta ja niin myös golfia. En pystyisi ikinä kuvittelemaankaan lyöväni oikealta puolen golfpalloa.

Olen itse myös oikeakätinen mutta kaikkia edellä mainittuja lyön vasemmalta ja swingaaminen oikealta tuntuu täysin mahdottomalta. Oikeastaan tuntuu ihmeelliseltä miten oikeakätiset voivat lyödä oikealta, varsinkaan jos on pelanut tennistä jossa kahta kättä käytettäessä lyödään aina vasemmalta puolelta. 🙂

#235737 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Scoop kirjoitti: (15.11.2007 10:45:58)

ts kirjoitti: (15.11.2007 9:52:18)

Autoradat kulkevat vastapäivään – joitakin loogisia poikkeuksia lukuunottamatta – vastapäivään, koska kuskit ovat perinteisesti istuneet vasemmalla. Osin näin, mutta ei kokonaan. Veikkaisin, että selityksen ydin palautuu samaan kuin juoksusuunnassakin: Inhimillisessä avaruudellisessa tunnistamisessa ja havainnoinnissa aivojen oikea puoli dominoi, jolloin havainnointi on tehokkaampaa havaintokenttämme vasemmalla puolella. Tämä heijastaa myös tietynlaista evoluutiopsykologista funktiota: vahva oikea puoli suojaa heikompaa havaintopuolta, ja vastaavasti suuntaudumme vasemmalle, joka edustaa tehokkaammin havainnoitavaa puolta. Vasemmalle suuntautuminen tuntuu siis myös turvallisemmalta (ja se näkyy myös tuloksissa; vasemmalle kaartuvalla radalla juostaan nopeammin kuin oikealle…). Ei siis ole sattumaa, että lasten karusellit pyörivät vastapäivään, mutta jännittäviksi ja pelottaviksi tarkoitetut laitteet myötäpäivään…

Kiitokset..

Joo.. kyllä se oli paljon helpompi rallia ajaessakin ’syöksyä’ vasureihin, kun mentiin kartturin kylki edellä 😉

Mutta jännä on todellakin havaita, että autossa ratin kääntäminen vasempaa tai fillarilla ja prätkällä vasemmalle kääntyminen ja kallistaminen tuntuvat helpoilta, mutta oikealle aina vähän kankealta…. no oli miten oli, tuota jossain määrin yksilöllistä ’luontaista kääntymissuuntaa’ olen käyttänyt alottelijoilla lyöntipuolen määrittämiseen. Muutaman vasurin myös ’testannut’ ja päätynyt tuohon päätelmään, että suurin osa heistä pelaa itselleen epäedulliselta puolelta.

#235738 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla toi dooris pyörii koko ajan vastapäivään. Nuorempi poikani sanoo että sehän pyörii vaihtelevasti kumpaankin suuntaan. Sen lisäksi että lyönti taantui tällä kaudella näyttää siltä että hahmotuskykin on rapistunut kele.

#235739 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa. Minusta tuo pyörii myötäpäivään. Vain ja ainoastaan.

#235740 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin mustakin.
    Mutta jos leftien myötäpäiväkin on jotenkin vinksallaan:P

#235741 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kebax on oikeassa. Näin minäkin näin.

#235742 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enemmänkin minua ’askarruttaa’ tuo ylös-alas -liike. Viitsisi oikein katsella, kun siitä omassa svengulassani olen pääsemässä hiljalleen eroon.

Esillä 25 viestiä, 351 - 375 (kaikkiaan 1,142)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #236012 kohteessaJäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit