23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

Jalkojen sivuttaisliike suunnanvaihdossa (Lateral Leg-Thrust)

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jalkojen sivuttaisliike suunnanvaihdossa (Lateral Leg-Thrust)

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 166)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #200021 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tapsan pallonheittoanalogia on aivan verraton.
    Sitä ei ilmeisesti haluttu noteerata, koska se vaatii analyytikoilta perseen tuolilta noustamista ja olohuoneessa asian testaamista. Mitä pidemmälle pallon haluaa heittää, sen kauemmin pitää takajalalla viipyä. Sama pätee TÄYSIN golfiin.

    #200022 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (12.10.2014 11:46:37)

    Mr. Fairway kirjoitti: (12.10.2014 11:09:58)
    Jos tuosta positiosta aloittaisi pelkästään akselin ympäri pyörimisen => se olisi käytännössä ’takajalan ympäri pyörimistä’ => Roryn on oikeastaan pakkokin tehdä jaloilla ja lantiolla siirtymää kohteeseen päin downswingin alussa.

    Miksi?

    Perustuuko nämä ajatukset kuultuihin oppeihin ja totuttuun tietoon, vai onko niiden tueksi oikeesti jotain konkreettista?

    Mihin johtaisi jos ei siirtyisi kohteen suuntaan? Miten perustelet tuon seurauksen?

    Menee vähän saivarteluksi. Katso Rorya backswingin huipulla.
    Muutan sanomani muotoon.. Jos tuosta positiosta aloittaisi pelkästään akselin ympäri pyörimisen JA jatkaisi kiertoa ilman siirtymää kohteeseen päin => se olisi käytännössä ’takajalan ympäri pyörimistä’.

    Tuon näkee videota katsomalla. Jos Rory ei olisi tehnyt tuota siirtymää => olisi osumakohdassa melkoisessa asennossa.. kallellaan kohteesta poispäin.
    Tuon voi kokeilla nostamalla perseen sohvalta ja kokeilemalla.. kuten edellä todettiin.

    Nyt ei pidä sekoittaa siihen kummalla jalalla on paine downswingin aikana.. se on pitkään takajalalla. Vasta osuma-alueella / osuman jälkeen lienee Roryllä vasemman jalan paine maata vasten suurempi kuin oikean.

    #200023 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Mr. Fairway kirjoitti: (12.10.2014 13:42:22)

    ts kirjoitti: (12.10.2014 11:46:37)

    Mr. Fairway kirjoitti: (12.10.2014 11:09:58)
    Jos tuosta positiosta aloittaisi pelkästään akselin ympäri pyörimisen => se olisi käytännössä ’takajalan ympäri pyörimistä’ => Roryn on oikeastaan pakkokin tehdä jaloilla ja lantiolla siirtymää kohteeseen päin downswingin alussa.

    Miksi?

    Perustuuko nämä ajatukset kuultuihin oppeihin ja totuttuun tietoon, vai onko niiden tueksi oikeesti jotain konkreettista?

    Mihin johtaisi jos ei siirtyisi kohteen suuntaan? Miten perustelet tuon seurauksen?

    Menee vähän saivarteluksi. Katso Rorya backswingin huipulla.
    Muutan sanomani muotoon.. Jos tuosta positiosta aloittaisi pelkästään akselin ympäri pyörimisen JA jatkaisi kiertoa ilman siirtymää kohteeseen päin => se olisi käytännössä ’takajalan ympäri pyörimistä’.

    Tuon näkee videota katsomalla. Jos Rory ei olisi tehnyt tuota siirtymää => olisi osumakohdassa melkoisessa asennossa.. kallellaan kohteesta poispäin.
    Tuon voi kokeilla nostamalla perseen sohvalta ja kokeilemalla.. kuten edellä todettiin.

    Nyt ei pidä sekoittaa siihen kummalla jalalla on paine downswingin aikana.. se on pitkään takajalalla. Vasta osuma-alueella / osuman jälkeen lienee Roryllä vasemman jalan paine maata vasten suurempi kuin oikean.

    Tuo oli jo tiedossa, mutta kun mua ei oikeestaan kiinnosta kopioida kenenkään liikettä kaikkine kompensaatioineen, esitin tuon kysymyksen MIKSI?

    Eli ei selostusta siitä mitä joku tekee, vaan perusteluja väitteille geometrian, fysiikan ja biomekaniikan kautta.

    Sanot esim että se olisi pyörimistä takajalan ympäri. Niin olisi, mitä sitten? Mihin se vaikuttaa ja mikä siinä on haitallista? Voilo pelaaja sinne kuitenkaan jäädä jos käsien ja mailan massa vetää kuitenkin heilahduksella kohteen suuntaan? Miksi pelaajan piäisi päästä pois takajalan päältä vai pitäisikö oikeesti koittaa pysyä siellä kuten Lavis tuossa kommentissaan totesi?

    Noihin kun alkaa vaikka itsekseen kaivamaan oikeita vastauksia, ollaan syvemmän ymmärryksen lähteellä, eikä katsomassa mallia siitä mitä jonkun toisen tekemisessä ulkoisessa tarkastelussa näkyy.

    #200024 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (12.10.2014 13:48:18)
    … Miksi pelaajan piäisi päästä pois takajalan päältä vai pitäisikö oikeesti koittaa pysyä siellä kuten Lavis tuossa kommentissaan totesi?

    Riippuu backswingistä pitääkö downswing alussa tehdä ’liukumaa’ takajalan päältä vai ei.. Roryn tapauksessa pitää ja siksi hän sen tekee.
    Jos bäkäri pyörii enempi ’keskellä’ => siirtymää ei tarvita.
    Tämän saman koitin selittää jo moneen kertaan ja jankuttaa ei jaksa =>
    Tässä oli minun vähäinen anti keskusteluun.. kiitos.

    #200025 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Mr. Fairway kirjoitti: (12.10.2014 14:02:37)

    ts kirjoitti: (12.10.2014 13:48:18)
    … Miksi pelaajan piäisi päästä pois takajalan päältä vai pitäisikö oikeesti koittaa pysyä siellä kuten Lavis tuossa kommentissaan totesi?

    Riippuu backswingistä pitääkö downswing alussa tehdä ’liukumaa’ takajalan päältä vai ei.. Roryn tapauksessa pitää ja siksi hän sen tekee.
    Jos bäkäri pyörii enempi ’keskellä’ => siirtymää ei tarvita.
    Tämän saman koitin selittää jo moneen kertaan ja jankuttaa ei jaksa =>
    Tässä oli minun vähäinen anti keskusteluun.. kiitos.

    Tuo vaan ei vieläkään mitenkään vastaa esittämääni kysymykseen, pikemminkin toistaa kuultua ja opetettua tehden oletuksesta totuuden. Perustat tuon siis olettamukseen, että pelaaja ei saa jäädä takajalle tai olla siellä kun kierto alkaa.

    Se olennainen asia on, onko mitään syytä olla pallon kohdalla tai sen etupuolella ennen osumaa.

    Eli mitä haittaa on siitä, että pelaaja jääkin pyörimään takajalan päälle?

    #200026 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hyvää pohdintaa ja analyysia useamman henkilön taholta. Todistetusti täällä siis haluttaessa saadaan järkevää dialogia aikaan.

    Herra väylän kommentti pelaajakohtaisista eroista on erittäin osuva. Dufnerin swingissä ei bäkärissä näytä olevan Roryn tyylistä takajalalle siirtymistä, joten dsw voi alkaa suoraan kierrolla. Tuo sopii hyvin siihen kategorisointiin pyörimistyypien mukaan.

    Jason

    Ja Tapsalta erittäin hyvä peruskysymys ’entä sitten’. Mulla itselläni sattui viime kesänä muutama draivi, joissa tasapaino vähän petti ja jäin hieman takajalalle. Pallon oli joka kerta väylällä ja hyvässä mitassa. Jotenkin niistä jäi kuitenkin fiilis, että ’tulipalo on väärin sammutettu’. Ehkä se oppi etujalalle siirtymisestä on niin syvällä, ettei noissa tilanteissa osaa kysyä miksi tuo swingi tuotti hyvän lopputuloksen.

    Mun mielestä kuitenkaan takajalan ympäri ei voi pyöriä. Tarkoitan nyt siis pyörimisakseli mielessä. Tai siis – kain niinkin voi tehdä, mutta en ole sellaista pelimiehillä nähnyt. Jos akseli olisi oikean lonkan luona, niin silloinhan se ei siirtyisi lähemmäksi kohdelinjaa. Pyörimisakseli taitaa aina olla keskellä tai edessä.

    #200027 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Vasen pakki kirjoitti: (12.10.2014 14:22:28)

    Ja Tapsalta erittäin hyvä peruskysymys ’entä sitten’. Mulla itselläni sattui viime kesänä muutama draivi, joissa tasapaino vähän petti ja jäin hieman takajalalle. Pallon oli joka kerta väylällä ja hyvässä mitassa. Jotenkin niistä jäi kuitenkin fiilis, että ’tulipalo on väärin sammutettu’. Ehkä se oppi etujalalle siirtymisestä on niin syvällä, ettei noissa tilanteissa osaa kysyä miksi tuo swingi tuotti hyvän lopputuloksen.

    Mun mielestä kuitenkaan takajalan ympäri ei voi pyöriä. Tarkoitan nyt siis pyörimisakseli mielessä. Tai siis – kain niinkin voi tehdä, mutta en ole sellaista pelimiehillä nähnyt. Jos akseli olisi oikean lonkan luona, niin silloinhan se ei siirtyisi lähemmäksi kohdelinjaa. Pyörimisakseli taitaa aina olla keskellä tai edessä.

    Sellainen huomautus, että mun kirjoituksethan ei sisällä yhtään väitettä, vain kysymyksiä, joiden kautta tuota siirtymää ja sen tarpeellisuutta joutuu pohtimaan syvemmin kuin katsomalla mallia jonkun toisen tekemisestä.

    Sen verran voin valottaa, että yhtä pyörimisakselia ei koskan ole, eikä tuo boldattu osuus ihan pidä paikkaansa. Voihan se lonkka siirtyä ja akseli silti pysyä sillä hetkellä sen kohdalla.

    #200028 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    ts kirjoitti: (12.10.2014 14:06:40)
    Eli mitä haittaa on siitä, että pelaaja jääkin pyörimään takajalan päälle?

    Miksi se ketään haittaisi? Jokainen tyylillään. Jos toimii, vaikkkapa olohuoneessa, siitä vaan.

    #200029 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Vasen pakki kirjoitti: (12.10.2014 14:22:28)
    … Dufnerin swingissä ei bäkärissä näytä olevan Roryn tyylistä takajalalle siirtymistä, joten dsw voi alkaa suoraan kierrolla. Tuo sopii hyvin siihen kategorisointiin pyörimistyypien mukaan.

    Jason

    No vielä 🙂
    Ko. Dufnerin pitchissä pallo on alkuasennossa melkein takajalalla. Jalkatyö ko. lyönnissä melko vähäinen.. tämä voisi olla esimerkki takajalan ympäri pyörimisestä, jossa homma palvelee tarkoitustaan.
    verrattuna jos katsotaan driverilyöntiä, niin siinä lantion siirtymää kohteesen päin downswing alussa taas on:
    Dufner driver
    .. kun voimakkaalla jalkatyöllä haetaan maksimitehoja.

    ts kirjoitti:
    Tuo vaan ei vieläkään mitenkään vastaa esittämääni kysymykseen, pikemminkin toistaa kuultua ja opetettua tehden oletuksesta totuuden. Perustat tuon siis olettamukseen, että pelaaja ei saa jäädä takajalle tai olla siellä kun kierto alkaa.

    En oleta mitään tuollasta.. en siis kuulu sellaiseen kuppikuntaan, jonka mukaan ensin siirretään paino etujalalle ja sitten kierrytään.. päinvastoin.. aiemmin sanoin, että minun kropalla ei sellaista voisi edes tehdä. Jos paino siirretään etujalalle heti downswing alussa, niin jalkatyötä ei voisi enää hyödyntää.. oikea jalka olisi ikäänkuin pelistä pois => ainakaan minä en saisi lantiota kiertymään.
    Onhan Rory edelleen takajalalla vaikka DS alussa vähän siirtyykin. Minusta Rory on hieman takajalalla jo ko. driverlyönnin alkuasennossa. Siirtymä tulee vahvan jalkatyön seurauksena.

    ts kirjoitti:
    Se olennainen asia on, onko mitään syytä olla pallon kohdalla tai sen etupuolella ennen osumaa.

    Ainakaan Driverlyönnissä ei ole syytä.. chipissä kenties.. riippuu pelaajan tottumuksista.

    #200030 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (12.10.2014 13:48:18)
    Eli ei selostusta siitä mitä joku tekee, vaan perusteluja väitteille geometrian, fysiikan ja biomekaniikan kautta.

    quote ts IV/2012
    …matemaatikot kun ei ole koskaan tässä pelissä loistaneet, niin kyllä mä edelleen uskon siihen minkä kaikki pelaajat tietävät. Kaavat oli puhdasta shittiä ja teoriaa….
    quote ends

    #200031 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    B kirjoitti: (12.10.2014 15:34:48)

    ts kirjoitti: (12.10.2014 13:48:18)
    Eli ei selostusta siitä mitä joku tekee, vaan perusteluja väitteille geometrian, fysiikan ja biomekaniikan kautta.

    quote ts IV/2012
    …matemaatikot kun ei ole koskaan tässä pelissä loistaneet, niin kyllä mä edelleen uskon siihen minkä kaikki pelaajat tietävät. Kaavat oli puhdasta shittiä ja teoriaa….
    quote ends

    Eli tarkoitat mitä? Etteikö tuota voisi myös matemaattisesti tarkastella jos ymmärtää kokonaisuuden?

    Miten siihen liittyy se, että esitetyt kaavat ovat puhdasta shittiä ja todettavissa vääriksi muutaman sekunnin tarkastelulla?

    Lisäksi, jos sulla on vähänkään tolkkua jäljellä, lakkaa irrottamasta lauseita asiayhteydestään. Sitä kutsutaan tahalliseksi vääristelyksi ja siitä olet jo riittävät näytöt antanut.

    #200032 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Mr. Fairway kirjoitti: (12.10.2014 15:28:00)

    En oleta mitään tuollasta.. en siis kuulu sellaiseen kuppikuntaan, jonka mukaan ensin siirretään paino etujalalle ja sitten kierrytään.. päinvastoin.. aiemmin sanoin, että minun kropalla ei sellaista voisi edes tehdä. Jos paino siirretään etujalalle heti downswing alussa, niin jalkatyötä ei voisi enää hyödyntää.. oikea jalka olisi ikäänkuin pelistä pois => ainakaan minä en saisi lantiota kiertymään.
    Onhan Rory edelleen takajalalla vaikka DS alussa vähän siirtyykin. Minusta Rory on hieman takajalalla jo ko. driverlyönnin alkuasennossa. Siirtymä tulee vahvan jalkatyön seurauksena.

    Eikä vieläkään olla esittämässäni kysymyksessä, ei oikeestaan lähelläkään.

    Mitä tapahtuu jos tuota sivusiirtymää ei ole lainkaan, vaan pelaaja pysyy tuolla takana?

    Olet kuitenkin kirjoittanut tuon sivusiirtymän tarpeellisuudesta ymmärtääkseni ja nyt kysellään perusteita sille.

    #200033 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    B kirjoitti: (12.10.2014 15:26:34)

    ts kirjoitti: (12.10.2014 14:06:40)
    Eli mitä haittaa on siitä, että pelaaja jääkin pyörimään takajalan päälle?

    Miksi se ketään haittaisi? Jokainen tyylillään. Jos toimii, vaikkkapa olohuoneessa, siitä vaan.

    Tuosta kommentista tulee väistämättä mieleen, että B:llä on pakottava tarve sanoa jotakin, aivan mitä tahansa vaikuttaakseen asiantuntijalta ilman, että oikeasti osaa vastata esitettyihin kysymyksiin tai ymmrtäisi mistä niissä on kyse.

    Antaisit B niiden keskustella, jotka joko tietävät asiasta tai haluavat oppia. Sinä et näytä kuuluvan kumpaankaan ryhmään.

    #200034 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (12.10.2014 15:51:21)

    Tuosta kommentista tulee väistämättä mieleen, että B:llä on pakottava tarve sanoa jotakin, aivan mitä tahansa vaikuttaakseen asiantuntijalta ilman, että oikeasti osaa vastata esitettyihin kysymyksiin tai ymmrtäisi mistä niissä on kyse.

    Antaisit B niiden keskustella, jotka joko tietävät asiasta tai haluavat oppia. Sinä et näytä kuuluvan kumpaankaan ryhmään.

    Ei kai tuo ole kellekään ollut epäselvää enää vuosiin. Ihmettelen vaan, miksi sen annetaan jatkua edelleen. Ei voi välttyä ajatuksesta sisäpiiristä.

    #200035 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    B kirjoitti: (12.10.2014 15:26:34)

    ts kirjoitti: (12.10.2014 14:06:40)
    Eli mitä haittaa on siitä, että pelaaja jääkin pyörimään takajalan päälle?

    Miksi se ketään haittaisi? Jokainen tyylillään. Jos toimii, vaikkkapa olohuoneessa, siitä vaan.

    Kiitos rakentavasta kommentista. Pidin sinua aikaisemmin älykkäänä mutta sosiaalisesti rajoittuneena. Näyttää siltä, että olin vain puoliksi oikeassa.

    #200036 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Vasen pakki kirjoitti: (12.10.2014 15:59:41)

    B kirjoitti: (12.10.2014 15:26:34)

    ts kirjoitti: (12.10.2014 14:06:40)
    Eli mitä haittaa on siitä, että pelaaja jääkin pyörimään takajalan päälle?

    Miksi se ketään haittaisi? Jokainen tyylillään. Jos toimii, vaikkkapa olohuoneessa, siitä vaan.

    Kiitos rakentavasta kommentista. Pidin sinua aikaisemmin älykkäänä mutta sosiaalisesti rajoittuneena. Näyttää siltä, että olin vain puoliksi oikeassa.

    Mulle tekoälykkyys ja älykkyyden teeskentely on taas aina edustaneet typeryyden ylintä muotoa. Kaiken lisäks ne näkyy kyllä läpi vaikka henkilö itse ei sitä tajuakaan.

    #200037 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (12.10.2014 14:40:10)
    Sen verran voin valottaa, että yhtä pyörimisakselia ei koskan ole, eikä tuo boldattu osuus ihan pidä paikkaansa. Voihan se lonkka siirtyä ja akseli silti pysyä sillä hetkellä sen kohdalla.

    Hyvä pointti. Toisaalta se vaatisi sitten lateraalia siirtymistä myös tuossa suunnassa. Mutta ehkä mä olen liian fiksaantunut ajatukseen paikallaanolevasta pyörimisakselista.

    Mistä tullaankin toiseen asiaan, eli se tärkein pyörimisakseli ei ole pystysuora, vaan selkärangan suuntainen vino akseli. Kun tuota akselia halutaan pyörittää maasta saatavan tuen kautta, niin tarvitaan ’murtonivel’ lantioon. Onko koko lantion toiminnan tarkoituksena vain mahdollistaa tuo murtonivelenä toimiminen? Jos lantion asento ja sijainti ei ole oikea, niin se ei mahdollista hartioiden kiertoa selkärangan kulman säityttäen.

    #200038 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Vasen pakki kirjoitti: (12.10.2014 16:12:11)

    ts kirjoitti: (12.10.2014 14:40:10)
    Sen verran voin valottaa, että yhtä pyörimisakselia ei koskan ole, eikä tuo boldattu osuus ihan pidä paikkaansa. Voihan se lonkka siirtyä ja akseli silti pysyä sillä hetkellä sen kohdalla.

    Hyvä pointti. Toisaalta se vaatisi sitten lateraalia siirtymistä myös tuossa suunnassa. Mutta ehkä mä olen liian fiksaantunut ajatukseen paikallaanolevasta pyörimisakselista.

    Mistä tullaankin toiseen asiaan, eli se tärkein pyörimisakseli ei ole pystysuora, vaan selkärangan suuntainen vino akseli. Kun tuota akselia halutaan pyörittää maasta saatavan tuen kautta, niin tarvitaan ’murtonivel’ lantioon. Onko koko lantion toiminnan tarkoituksena vain mahdollistaa tuo murtonivelenä toimiminen? Jos lantion asento ja sijainti ei ole oikea, niin se ei mahdollista hartioiden kiertoa selkärangan kulman säityttäen.

    Lantion kierron ja muiden sen liikkeiden selventäminen vaatisi vähintään kirjan tai ainakin melkoisen biomekaniikan seminaarin, niin monimuotoista sen elämä on. Tärkeimmät ja olennaisimmat toki pystyy esittämään, mutta kirjoittaen se on liian vaativa tehtävä, eikä oikeen palvelisi ketään. Väärinymmärrysten vaarakin olisi suuri.

    Tuo mainitsemasi on yksi lantion liikeen tehtävistä, mutta ’vain’ voidaan varmasti jättää tuosta pois. Kyllä sillä on myös voimantuotollinen ja moni muita tehtäviä. Eräät niistä asioita, jotka ovat jo terveyden kannalta erittäin merkittäviä.

    Mä tartun kuitenkin tohon selkärangan kulman säilyttämiseen, vaikka tiedänkin sun olevan kartalla ja mitä tarkoitat. Selkärangan kulman säilyttäminen on yksi suuria harhoja ja sen perään pitäisi aina lisätä teksti ’takaprojektiosta katsottuna’ Todellisuudessa selkärangan kulma on koko swingiliikkeen ajan muuttuvassa tilassa biomekaanisessa tarkastelussa. Etutaivutus häipyy bäkärin aikana suurimmalta osaltaan ja muuttuu transitiossa lähes takataivutuksen puolelle, kun samalla sivutaivutus kasvaa. Mitään pysyvää kulmaa siis ei ole ja sellaisen ajatteleminen usein johtaa taas kerran vallan väärille urille.

    Määpäs laitan sulle meiliin ton moduulien ykkösvaiheen ensimmäisen jakson videon niin voit miettiä mitä niillä haetaan. Tarkoitus on joskus tehdä tuo video uusiks kunhan virtaa siihen löytyy, jolloin puhuttu selitys saa sen avautumaan noita tekstityksiä paremmin. Voinen luottaa, että se ei tuosta laajempaan levitykseen lähde.

    #200039 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (12.10.2014 15:46:35)
    Eikä vieläkään olla esittämässäni kysymyksessä, ei oikeestaan lähelläkään.

    Mitä tapahtuu jos tuota sivusiirtymää ei ole lainkaan, vaan pelaaja pysyy tuolla takana?

    Olet kuitenkin kirjoittanut tuon sivusiirtymän tarpeellisuudesta ymmärtääkseni ja nyt kysellään perusteita sille.

    Pelaajahan voi olla backswing huipulla esim. ’liikaa’ oikean jalan päällä ja hänen on pakko hieman liukua, jotta oikea jalka pääsee downswingissä työskentelemään tehokkaammin?
    Todennäköisesti ko. pelaajalle tämä ei kuitenkaan ole ’liikaa’, vaan lyönnin rytmityksen kannalta juuri oikea juttu.

    Jos aikaisemmin viitattu Rory ei liukuisi draivissaan (nykyisestä bäkäri huippuasennostaan) => pallo ampuisi hänellä lisäksi liikaa taivaisiin.
    Rory muuten liukuu hieman myös pitch lyönnin alussa. Lienee hänelle luontainen ja tuloksien valossa toimiva tapa.

    #200040 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Liittyen tuohon lantion ja selkärangan kulmaan:

    Mä olen aina kiertynyt bäkärissä suhteellisen paljon myös ’lantiosta’, eli olen antanut oikealla jalalla jonkin verran periksi jotta olen päässyt lataamaan bäkärin riittävän syvälle.

    No, tänä vuonna mulla on ollut poikkeuksellisen paljon alaselkäongelmia, ja muutin siitä syystä svingiä aika paljon. Huomasin että pystyn lyömään ilman kipuja siten että käänsin takajalan jalkaterän varpaat osoittamaan reippaasti ns. ’kohteen suuntaan’, ja otin hieman leveämmän asennon. Tämä oikean jalan kääntö ehkäisee todella tehokkaasti takajalan liiallisen suoristumisen bäkärin aikana, ja se puolestaan ehkäisee rappeutuneen selkärangan vääntyilyä mihin sattuu. Näiden lisäksi vedän koko suorituksen ajan ns. lantion eteen, jollon koko alakerta aktivoituu tukemaan lantion ja alaselän seutua.

    Tällä setup-ajatuksella pyrin siis tekemään bäkärin siten että kierto tulee (ainakin mielikuvallisesti) pelkästään rintarangasta, ja koko selkäranka pysyy (taas ainakin mielikuvan tasolla) koko ajan paikallaan. Itse liikkeessä mulla on yksi ainoa mielikuva: painetta takajalan sisäsyrjälle koko svingin ajan.

    Lyöntimitat ällä uudella ’betonoitu lantio’- tyylillä ovat täysin samat kuin aikaisemmin isolla kierrolla. Jos jotain sivuvaikutuksia hakee, niin duffit on jääneet kokonaan pois, osumat on parempia ja selkään ei satu yhtään.

    #200041 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Mr. Fairway kirjoitti: (12.10.2014 16:46:18)

    Jos aikaisemmin viitattu Rory ei liukuisi draivissaan (nykyisestä bäkäri huippuasennostaan) => pallo ampuisi hänellä lisäksi liikaa taivaisiin.
    Rory muuten liukuu hieman myös pitch lyönnin alussa. Lienee hänelle luontainen ja tuloksien valossa toimiva tapa.

    Juuri tällaisia päätelmiä pitäisi välttää, jolla ei juurikaan ole todellisuuden kanssa tekemistä. Irrallinen heitto, jolle varmasti vaikea löytää geometriasta perusteita, koska tuossa lantion ja lavan välillä on vielä kasa nivelpisteitä vaikuttamassa lopputulokseen.

    Tuolle siirtymälle on olemassa ihan oikeakin merkitys ja odottelen josko joku sen pystyy auki kirjoittamaan. Lavan ja pallon kohtaamiseen ja niihin tapahtumiin se ei liity millään tavoin, ainakaan suoranaisena tekijänä.

    #200042 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (12.10.2014 17:05:59)

    Mr. Fairway kirjoitti: (12.10.2014 16:46:18)

    Jos aikaisemmin viitattu Rory ei liukuisi draivissaan (nykyisestä bäkäri huippuasennostaan) => pallo ampuisi hänellä lisäksi liikaa taivaisiin.
    Rory muuten liukuu hieman myös pitch lyönnin alussa. Lienee hänelle luontainen ja tuloksien valossa toimiva tapa.

    Juuri tällaisia päätelmiä pitäisi välttää, jolla ei juurikaan ole todellisuuden kanssa tekemistä. Irrallinen heitto, jolle varmasti vaikea löytää geometriasta perusteita, koska tuossa lantion ja lavan välillä on vielä kasa nivelpisteitä vaikuttamassa lopputulokseen.

    Tuolle siirtymälle on olemassa ihan oikeakin merkitys ja odottelen josko joku sen pystyy auki kirjoittamaan. Lavan ja pallon kohtaamiseen ja niihin tapahtumiin se ei liity millään tavoin, ainakaan suoranaisena tekijänä.

    Jos muut osatekijät pysyisivät samana, niin aivan varmasti palloon tulokulma on ko. tapauksessa erilainen ilman liukumaa ja liukuman kanssa.

    Siirtymä rytmittää lyönnin ja saa jalat työskentelyn kannalta hänelle sopivampaa asentoon. Lisäksi Rory kyykkää hieman ko siirtymässä ja ponnistaa takaisin ennen osumaa, joka nopeuttaa ranteiden ’vapautumista’ / mahdollistaa myöhäisemmän vapautuksen => lisää mailanpään nopeutta.
    Vielä yksi huomio.. siirtymän aikana x-factor kasvaa.. mutta tähän ei varsinaisesti tarvita siirtymää.

    #200043 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Mr. Fairway kirjoitti: (12.10.2014 17:25:20)

    Jos muut osatekijät pysyisivät samana, niin aivan varmasti palloon tulokulma on ko. tapauksessa erilainen ilman liukumaa ja liukuman kanssa.

    Siirtymä rytmittää lyönnin ja saa jalat työskentelyn kannalta hänelle sopivampaa asentoon. Lisäksi Rory kyykkää hieman ko siirtymässä ja ponnistaa takaisin ennen osumaa, joka nopeuttaa ranteiden ’vapautumista’ / mahdollistaa myöhäisemmän vapautuksen => lisää mailanpään nopeutta.
    Vielä yksi huomio.. siirtymän aikana x-factor kasvaa.. mutta tähän ei varsinaisesti tarvita siirtymää.

    Mutta kun ne ei pysy ja siinä tällaisten päätelmien ongelma. Yhdenkään yksittäisen asian ei voida väittää johtavan johonkin lopputulokseen, koska ketjussa on sata muuttujaa.

    Lisää vanhoja klisheitä on tuossa loppuosassa. Kukaan ei ole osoittanut että ranteiden myöhäinen vapauttaminen toisi lisää lapaan nopeutta, eikä tuo näkyvä kulmakaan ole edes rannekulmaa.

    Mä tykkään näistä sun kirjotuksista, eikä tarkotus ole mitenkään mollata sinua, vaan nostaa esille uskomuksia, joita on vuosikymmenet totuuksina jaettu, vaikka ne eivät sitä olekaan.

    Toisekseen se mitä Rory tekee on sivuseikka tässä keskustelussa, koska ehkäpä hänen muut liikkeensä vaativat tuota, tai sitten siihen on se pätevämpikin syy. Edelleen tarkastelun kohde pitää olla todelliset syy-seuraussuhteet, ei yksittäisen pelaajan tekemisen analysointi.

    Aika monella long hitterillä on muuten etujalka ilmassa osumaan tultaessa. Miksiköhän ja minkä akselin päällä silloin ollaan?

    #200044 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (12.10.2014 17:36:02)
    … Kukaan ei ole osoittanut että ranteiden myöhäinen vapauttaminen toisi lisää lapaan nopeutta, eikä tuo näkyvä kulmakaan ole edes rannekulmaa.

    Käytän väärää sanastoa. Tarkoitan tuolla ’ranteiden vapautumisella’ koko prosessia, jossa lapa sulkeutuu aukiasennosta kohdelinjan kanssa kutakuinkin kohtisuoraan & ranteiden oikeneminen samassa. Toisinsanoen.. kun gripin pää osoittaa kohdesuuntaan => Gripin pää osoittaa pelaajan kulkusiin. Tuon kulman myöhäinen oikeneminen lisää mailanpään nopeutta. Ponnistus ylöspäin nopeuttaa tätä oikenemista.

    ts kirjoitti: (12.10.2014 17:36:02)
    Aika monella long hitterillä on muuten etujalka ilmassa osumaan tultaessa. Miksiköhän ja minkä akselin päällä silloin ollaan?

    Arvatenkin takajalalla.
    Joillain melko menestyneillä pitkälyöntisillä tour pelaajilla taas takajalka on välillä irti osumassa (vaikkapa Fred Couples). Varmaankin tuo esitämäsi long hitter- versio on enempi ’nykymallia’ ja mahdollisesti keskimäärin voiman tuoton kannalta tehokkaampi tapa.. mutta ei taida sopia joka jampalle. Bubba Watson näyttää välillä niin lyövän. Varsinkin driverilla ko. heppu on vahvasti takajalka- miehiä.

    #200045 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (12.10.2014 17:36:02)Aika monella long hitterillä on muuten etujalka ilmassa osumaan tultaessa. Miksiköhän ja minkä akselin päällä silloin ollaan?

    Just katsoin tuota Bubban swingissä joku aika sitten. Se veti sellaisen raivarin dog legin puiden yli ja etujalka oli pitkään ilmassa osumaan tultaessa. Sitten kun se löi normi draivin, niin etujalka vaan sillain bubbamaisesti pyörähti paikallaan (alla oleva clippi). Toi ponnistusvaihe etujalalta on todella lyhyt ja ajoittuu hyvin myöhäiseen vaiheeseen. Kun pysäyttää videon osuman kohtaan, niin paino on kyllä käytännössä kokonaan takajalalla.

    Bubba

    Kyllä Bubballakin on pieni hip bump, mutta myös kierto alkaa heti dsw:n alussa. Katsoin peilistä komeaa vartaloani golf swingissä. Vaikka mä yritän tietoisesti lähteä liikkeelle pelkällä lantion pudottamisella ja kierrolla ilman hip bumpia, niin mullakin näyttää lantio siirtyvän kohteen suuntaan. Seuraavaksi mä koitan Tero Pitkämäki tyyliä ja dyykkaan draivini perään.

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 166)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #199939 kohteessaJalkojen sivuttaisliike suunnanvaihdossa (Lateral Leg-Thrust)

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jalkojen sivuttaisliike suunnanvaihdossa (Lateral Leg-Thrust)