-
JulkaisijaArtikkelit
-
…kukaan enää kuunnella Arkkolan ja Tilanderin(toki vähemmässä määrin) lepposaa sekoilua, jolla ei ole mitään tekemistä oikean urheiluselostamisen kanssa. Mutta,mutta…
Vain vähän aikaa, sitten tulee Nukku-Matti, mutta eivätpä ne Tyrynkään jutustelut ole kovin kummoisia ajatuskatkoineen, unohduksineen ja kummallisine kommentteineen ja kommentaattoreineen, jotka kommentoivat asian vierestä. Ihmeellisintä on se että Urheilukanava päästää lapset hoitamaan näitä ’selostushommia’. Sitä pisän kanavan asiakkaiden aliarvioimisena.
On muuten hyvä, että lähetykset siirtyvät Canal+:lle. Vielä on toivoa, että saamme sinne ihan oikeat tv-kommentaattorit. Myös kaksikieli-mahdollisuus on vielä olemassa.
no ei ehkä jaksa, tosin edellisen kanssa olen erimieltä Tyryn selostuksista. Loistavia kommenttelja, ei turhia hehkutuksia ja mahtavia piikkejä pelaajille. Ja mielestäni kommentaattorit ovat kyllä aika päteviä, ottaen huomioon, että paikalla on aina välillä Ahokkaan Anttia jne. Jos ei huumorintaju riitä selostukselle etkä pysty selostajaa rivien välistä lukemaan niin itseppä kanavas määräät! Ja ei varmasti löydy Canalille parempaa selostusta ku urheilukanavalle! Toivottavasti Tyry siirtyis sinne!
Jaksatte näköjään. Minä satuin poikkeuksellisesti matkan vuoksi katselemaan Mastersia neloselta. En ole sitä tehnyt pariin vuoteen. Mieleen tuli, kaikki haukkuminen tuoreessa muistissa, että ovatkohan vanhat herrat skarpanneet. Ei minulle jäänyt erityistä moittimista. Jutut sopivat mainiosti kuvan taustaksi. Kun olen tottunut aika ajoin kuulemaan tanskankielistä selostusta Viasatilta, niin olen oppinut ammentamaan kaiken tarpeellisen ruudusta. Itse asiassa varsinaista selostusta ei edes tarvittaisi, kaikki oleellinenhan näkyy ruudusta.
Se mitä minä kaipaan, on asiat joita ei näytetä. Kerrallaan ruudussa on vain yksi kisaaja jopa 150:stä. Nykyisellään PGA:n nettipalvelu on niin suuremmoista, että kisasta saisi netin avulla paljon paremman käsityksen kuin konsanaan TV:stä. Selostaja tarvitsisi siis avustajan, joka koko ajan seuraa netistä, mitä tapahtuu niille miehille, joita ei näytetä. Netin ja tv:n yhdistäminen kun ei onnistu yksittäiseltä katselijalta.
Hyvä ehdotus tuo netin yhdistäminen selostukseen avustajan avulla. Tosin huomasin, että ohjaus oli mennyt melkoisesti eteenpäin menneistä vuosista. Usasti kaverin putatessa ensimmäistä puttiaan suorana näytettiin sitä ennen nauhalta tuo edellinen lyönti, jolla pallo ko. paikkaan päätyi. Tällä saatiin hienoa jatkuvuutta tapahtumiin, kun jokainen lyönti ei ollut kokonaisuudesta irrallaan. Joskus nimittäin tosissaan ärsyttää, kun lähetysajasta 90 % näytetään puttaamista eikä kertaakaan näe kahta lyöntiä samalta pelaajalta peräkkäin, hyvä jos kahta lyöntiä koko lähetyksessä.
yleensäkkin ihmetyttää näiden vanhojen herrojen tapa/asenne selostaa. puhutaan niinkuin katselija ei tajuaisi mitään koko lajista. kuinka kansa älähtäisi jos mertaranta puhuisi jääkiekosta jotenkin muuten kuin ’ammattikieltä’? tämän ammatti kielen käyttö on parasta juuri urheilukanavalla. varsinkin nämä ’lapset’ ovat aivan loistavia siinä. se että arkkola ja tillander puhuvat kuinka puhuvat tuntuu kuin heidät olisi käsketty näin toimimaan. ukot nimittäin ovat varmasti asiantuntijoita. mutta heidän asenne välillä tuntuu ihmeelliseltä. jos ei viitsitä edes nettiä aukaista ja kertoa faktoja sitä kautta niin olisiko asenteessa korjaamista? esimerkki1: arkkola oli nelosen urheiluaamussa kertomassa kisasta. puhui kuinka fred couples on tunnetusti lyhytlyöntinen! siinä vaiheessa pituuskeskiarvot kertoi ’jotain aivan muuta’ oli nimittäin komeasti top-10:ssä. esimerkki2: lauantain kierros oli keskeytyksissä sään takia. saurasin samaan aikaan masters.org sivuilta koska jatkuu. siellä oli tieto pelin jatkumisesta n.1/2h ennen kuin jatkoivat. oli tarkka kellon aika koska jatketaan. samaan aikaan nelonen senkuin mainosti että:peli keskeytetty sateen takia. eräs intohimoinen golf-ystäväni oli aivan ihmeissään seuraavana päivänä kun kuuli että pelit oli silti jatkuneet. ja vielä digi-ajasta: eurosport kanavalla saa lähes joka ohjelman selostus kielen valita itse. luulen ainakin että kuvasignaalin kanssa tulee alkuperäinen selostus. olisi mukava ainakin välillä kuunnella jenkki selostajien tarinoita. saattaa olla että nelosen sopimus kisan tarjoajan kanssa ei anna tähän mahdollisuutta, en tiedä.
nautitaan kuitenkin näistä ilmaisista lähetyksistä niin kauan kun ovat ilmaisia. näin ei nimittäin ole ollut vuosiin enää esim ruotsissa.Olen samaa mieltä kanssasi näistä puttaamisista; niitä on nähty kyllä tarpeeksi. Katsopa tänään huviksesi Eurosportilta tunnin kooste Augustasta. Eiköhän vaan näytetä vähintään 50 puttia, onnistuneita, täpärästi epäonnistuneita ja törkeästi epäonnistuneita. Näistä vielä osa selkäpuolelta kuvattuna jolloin niistä ei ole juuri mitään iloa kenellekään.
Vaikka toisaalta niinhän se on, että putteria kyllä käytetään kierroksen aikana eniten. Minä katselen mieluusti sellaisia avauslyöntejä jolloin ammattilainen vetäisee pallon kauas lepikkoon, oikein niin, että rytisee! Siinä oma itsetunto saa pönkkää alkavalle kaudelle.
Vaihtelu virkistää… positiivista A:n ja T:n selostuksissa on ainakin se, etteivät he ole niin negatiivisiä kuin Tyry. Vertaapa myös Tyryn ja engelsmannien selostusta samasta (epäonnistuneesta) lyönnistä. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Mutta se negatiivisuus kuvaa hyvin meidän suomalaisten asennetta yleensäkin…piikittelyä…vähättelevää suhtautumista, vaikka pelaaja on huipputasoa.
Minusta tämänvuotinen selostus ei ollut niin huonoa kuin ennakkokeskustelu olisi antanut olettaa. Hauska detalji oli kun jompikumpi herroista kutsui two-ballin tapaista vahvasti takapainotettua putteria ’kommervenkiksi, jollaisia on nähty paljon viime aikoina’. Meinas mennä viskit väärään kurkkuun.
Itse yhdistin TV:n ja netin seuraamisen pitämällä Amen Cornerin webcastia auki koko ajan ja välillä selailemalla leaderboardia ja pelaajien scorecardeja. Ei minulla tämän kokemuksen jälkeen ainakaan mitään Askoa ja Lassia vastaan ole vaikka Amen Cornerin selostajia olikin todella mukava kuunnella.
Theodore S. Maul, Esq. kirjoitti: (12.4.2006 19:03:11)
Minusta tämänvuotinen selostus ei ollut niin huonoa kuin ennakkokeskustelu olisi antanut olettaa.Yhtenä pahimpana kitisijä-demagogina mun täytyy tunnustaa että ihan kuin Assi ja Lasko olisivat ottaneet vähän palautteesta opikseen. Tuntui että se selostuksen taso oli noussut viime muistikuvista tasolta ’ärsyttävä’ tasolle ’melkein neutraali’.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)