Aihe: Iskias iski - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Iskias iski

Etusivu Foorumit Yleistä Iskias iski

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 109)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hupsista! Älkää nyt hyvät ihmiset oikeesti menkö ilman asiantuntijaa ’siirtelemään’ mitään si-niveliä. Ensisijaisen tärkeää on ensin tietää, että mitä muuta yllättävää sieltä selästä voi kenties löytyä! Riskit on sen verran suuret, sillä voi aiheuttaa vakaviakin vaurioita. Itsellä mm. alin nikama romahtanut, välilevyn pullistuma, kulumia, luupiikkejä, jne… Lääkärin mukaan ei leikata, jos ei mee jalat alta tai laske alleen :o). Monesti nää naprapaatit, kiropraktikot, jne… haluavat lääkärinlausunnon ja/tai röntgenkuvat nähtäväkseen ennen käsittelyä.

Mitä tulee Malmilla toimivaan ’ihmeparantajaan’ – nimiä mainitsematta :o), niin valitettavasti itselle jäi aikoinaan hiukan negatiivinen kuva. Vaikutti rahastukselta, kun herra surffaili kolmen hoitohuoneen väliä saman aikaisesti tai sitten on vaan muuten tosi ’tehokas’ :D.

Juu varovainen kannattaa olla. Ensin kannattaa tutkia, että onko se oma selkäranka edes ehjä. Mutta tuo peilin edessä tehty lantion korkeuksien vertailu on hyvä kokeilla. Jos on vinossa, ni sit apua on tiedossa. Mut jos ei ole, niin vika voipi olla ihan selkärangassa itsessään…

Mutta tuossa si-nivelen siirrossa ei siis selkärankaan kosketa…

Ja jos siihen selkärankaan on jotain kulumia ja rappeumia tullu, ni yks syyllinen siihenki voi olla se, että se ei ole ollu oikeassa asennossa! Jos kaikki on hyvin, niin kyllä selkäranka kestää 200 vuotta!

Eikös se lantio voi olla vino jo pelkästään sen takia, että jalat ovat eri mittaiset? Silloin täytyy laittaa lisää pituutta ja tietenkin siihen lyhkäsemmän jalan alle. Ihmeäijiä on nuo ihmeparantajat mutta niin oli myös Tampereella oleva kiropraktikko. Ainakin itselleni auttoi muutamia vuosia sitten.

Lue lisää: tammerkoskenkiropraktiikka

Tässä vaiheessa kun on suurin piirtein samanlainen historia kuin Raksutiikerillä, eli reilut 10 vuotta ollut iskias vaivoja = kuvattu välilevyn pullistuma ja kukaan linjalta naprapaatti/kiropraktikko/OMT/ortopedi jne ei ole saanut vaivaa pois (lääkäri ei suostu leikkaamaan niin kauan kun pystyy kävelemään) niin sitä suostuu menemään ihan mihin vaan, jotta saisi apua. Akupunktio on ollut ainoa tähän mennessä auttava.

On nimittäin vähän kypärää, kun on muuten hyvässä fyysisessä kunnossa ja sporttailee mielellään, mutta kun välillä ei pysty nukkumaan kuin toisella kyljellä ja vasenjalka on eri paria kuin oikea.

Eihän ’tavallinen’ ihminen oikein ymmärrä sitä, että joku ’kitisee’ jostain ’pienestä’ hermokivusta, vaan siihen vaaditaan omakohtainen usean vuoden kokemus.

Btw. kävin tässä joku vuosi eräällä kiropraktikolla, jolla oli haaveena saada sellainen vastaanotto/hoitomenetelmä, että voisi hoitaa 3-5 potilasta samalla kertaa, eli ei tuo sinun mainisema tapaus näköjään ole mikään ainutlaatuinen tapaus. Tosin en käynyt tällä kaverilla kuin pari kertaa sillä hänkin vaikutti enemmän rahastajalta kuin asiaanomistatuneelta.

Miksei tehtäis mielummin jaloista saman mittaiset??? Miksi pitäis korjata virhe virheellä??

Mullekin pari lekuria ehdotti tota korotuspalaa, mut meinasivat sit, että koska pituusero on vain sentin tai pari, ni ei ne selkävaivat siitä voi johtua… hah!

Vaan nyt on jalat yhtä pitkät! Ilman korotuspaloja siis…

Raksu hei, mitä jos jalat ovat ihan oikeasti erimittaset, vai meinaatko että kaikki johtuu vain si:stä? Kertoisitko vielä, että mistä tiedät suunnan mihin lähdet si:tä siirtelemään? Eli eteen, taakse, vasen, oikea jne.

Jos menee peilin eteen ja laittaa sormet lonkan kulmiin, ne ovat eri tasoilla vain yhdestä syystä: Jalat ovat eripituiset ja sillä sipuli. Jalkojen eripituisuus ei ole oire mistään Si-levystä ym, vaan toisinpäin..

2 yhtäpitkää keppiä maassa, ja niiden päälle vatupassi havainnollistaa homman aika hyvin. Samanpituiset jalat ei vaan saa lonkkaa vinoon..

Jos lonkka on vino, eli jalat ovat eripituiset, ainoa keino on korotus/erikoispohjallinen ja mahtollisesti lisäksi kengän korotus.

Jalkojen eripituisuutta esiintyy kaikilla, ja selkäkipujen raja on 12mm.

Kela ym instanssit ei tunne käsitettä eripituiset jalat, ja siksi esim itsenikin käyttämät 100n Euron pohjalliset jää maksettavaksi omasta pussista. Voi voi, mutta 6 vuotta ilman selkäkipuja yksien perkeleen pohjallisten ansiosta auttaa vähän..

Että semmosta..

t: mr oikea jalka 24mm lyhyempi..

Aivan, mikäli se johtuu lantiosta mutta kuten Lavantauti kirjoitti, joillakin ihmisillä on lajat eripituisia. Myös vasen jalka on yleensä (huom. yleistys) ihmisellä isompi jonka johdosta kannattaa kokeilla vasenta tossua jos ei mukamas kerkeä kumpaakin kokeilla.

’ Raksu hei, mitä jos jalat ovat ihan oikeasti erimittaset, vai meinaatko että kaikki johtuu vain si:stä? Kertoisitko vielä, että mistä tiedät suunnan mihin lähdet si:tä siirtelemään? Eli eteen, taakse, vasen, oikea jne. ’

Siis kaikki lähtee siitä, että tutkitaan onko lantio vinossa? Kyllä aika harvassa ovat ihmiset, joilla ihan oikeasti jalat on eri mittaisia!! Mutta lantio on vinossa yli puolilla ihmisistä!

Tuo jalkojen erimittaisuus on vain yksi oire muiden joukossa, jonka perusteella voisi epäillä lantion vinoutumaa… ei siis mitenkään yksiselitteinen syy!

Muita oireita on jalkaterän vino asento, jalkaterässä polttelua, iskiasvaivat, selkärangan nivellukot, korkea verenpaine, hartianseudun lihasten kireys ja polttelu, välilevyn pullistumat, selkäkipu… tuossa siis vain osa oireista jotka multa poistuivat.

Sitä en tiedä voiko tuo si-nivel olla liian matalalla, mut ainaki liian korkealla voi. Tuo jäsenkorjaaja mainitsi, että 12 vuoden aikana se on korjaillu aina samoja ongelmia, eli toinen si-nivel noussu korkeammalle.

Ja suunta on se minne tuo jäsenkorjaaja itseni kohdalla neuvoi. Toki ihan satavarma en voi olla miten on muiden kohdalla!! Mut mitä siellä ny luurankoa katselin, niin ei se juuri muuhun suuntaan voi liikkua kuin ylös pois paikoiltaan ja sit taas alas kun laitetaan takaisin… mut kaikkihan on aina mahdollista!

Itselläni tuntuu, että nyt se korjattu si-nivel olisi pari milliä painunu sisään. Mutta pääasia on se, että tuskalliset selkäkivut on poissa. No ainakin toistaiseksi. Ehkä vuoden kuluttua oon viisaampi tässä asiassa…

’ Jos menee peilin eteen ja laittaa sormet lonkan kulmiin, ne ovat eri tasoilla vain yhdestä syystä: Jalat ovat eripituiset ja sillä sipuli. Jalkojen eripituisuus ei ole oire mistään Si-levystä ym, vaan toisinpäin.. ’

Tuo on siis sun käsityksesi asiasta. Mun käsitys on nykyään ihan toinen. En siis väitä olevani oikeassa, mutta on kai se edes mahdollista???

Kerroin vain mitä itselle on tapahtunut. Jalat OLI eri mittaisia. Lantio OLI vinossa. Ei ole enää!! Ei tämä välttämättä kaikilla toimi, mutta kuten Range sanoi, kun on tarpeeks kauan kärsiny kivuista ni sitä kokeilee mielellään melkein mitä vain!

Ja sitäpaitsi tunnen jo muutaman muunkin, jotka tuosta ovat avun saaneet. Duunikaverilta sain tuon vinkin tuonne jäsenkorjaalalle. Ja itseni jälkeen siellä on käyny pari tennispelaajaa ja muijakaverikin.

Eukollaki OLI välillä pientä jalan puutumista ja kevyitä iskiasvaivoja. Lisäks niska- ja hartialihakset aina jumissa.

Siis varmasti oot oikeassa silloin, jos toinen jalka on pidempi kuin toinen ja tämän pidemmän jalan puolelta lantio on korkeammalla. Silloinhan asia on päivänselvä juttu: lyhyemmän jalan alle korotuspalat ni lantio suoristuu. Tai sitte leikkaamalla pidentää sitä lyhyempää jalkaa..?? (Tai jos joku haluaa lyhentää pidempää jalkaa…)

Mulla ei vain tilanne ollut tuo! Mulla oli vasen puoli lantiosta ylhäällä ja vasen jalka lyhyempi. Tällöin selkeästi lantio oli vinossa ja jalat oli yhtä pitkät, mutta toinen ei vaan ylettäny yhtä hyvin maahan, koska sen alkupää oli ylempänä kuin toisen… Silti lekurit ehdotteli korotuspaloja!

Tällaisissa mun kaltaisissa tilanteissa vika on siis selkeästi lantiossa ja siihen tuo si-nivelen paikalleenlaittaminen ehkä auttaa. Mua ainaki auttoi.

Kannattaa siis tutkia tämä juttu ehkä ensin…

Jätkähän on kierompi korkkiruuvi kuin minä..

T: Mies, joka sai kerran 5 kortisonipiikkiä yhtäaikaa.. (Molemmat akilleet, ranteet ja toinen olkapää)

Mulle on annettu vain kerran kortisonipiikki ja sekin ihan turhaan. Menin valittamaan polttelevaa lavan seudulla olevaa selkälihasta. Paikallinen kehuttu urheilulääkäri laitto siihen kortisonipiikin. Eipä auttanu. Seuraavalla viikolla toinen lekuri diagnosoi vyöruusun. Se oli se oikea diagnoosi… ja seki aktivoitu kai siks kun lihakset oli tarpeeks jumissa siellä… eli tuon lantion syy! 😉

Eli kyl ne lekurit piikittää mitä vain…

Piikinhakureissulla ajoin 80:n alueella 140:ä tutkaan, kortti lähti luonnollisesti, perään 0-tuloilla 2000 mk:n sakot ja sitten vielä Diakonissalaitoksen ulko-ovella kaadoin vitutuspäissäni maahan Frank Fredericksin, joka oli jotain omaa toisarvoista pikkuvaivaansa Suomessa korjaamassa..

Kyllä on äijää piikitetty sit oikein kunnolla… pääsit silti juosten karkuun Fredericksiä? Et sä kovin kipee voinu olla.. 😉

Ei se Frank vetäny silloin (muistaakseni vuonna -95) satasen ku jotain 9,90.. Kyllähän sitä karkuun tällainen Golfpisteen keskivertolöntystelijä pääsi..

Odotellaan sit viikon verran ja sit Range raportoi. Vai mitä Range?

Jep,jep, raportti tulee mikäli olen silloin vielä yhtenä kappaleena.

Nim. tällä hetkellä tulehduskipulääkettä ja relaksantti nauttiva – silti golffaava, mutta ei esimerkiksi juoksemaan pystyvä…

Mä olen viimeks juossu (tenniskentän ulkopuolella) joskus vuonna 2003 ja silloinki vain pari kertaa koiran kanssa… sitä ennen lenkkeilly joskus 90-luvulla.

Viime viikolla vetäsin naruhyppelyä jo parina iltana 2000 hyppyä pariinkymeneen minuuttiin… eikä tuntunu ku ihan vähä pohkeissa!

Kohta vois harkita lenkille lähtöä taas!! 🙂

Vielä kerran palatakseni SI-niveleen, mainittakoon, että tällä hetkellä yhä kiistellään siitä, että liikkuuko kyseinen nivel lantion myötä, vaiko toimiiko vain iskunvaimentajana. Niin tai näin, liikkuminen asteissa on max. 2-4. SI-nivel voi aiheuttaa heijastekipua, mutta ei nk. iskiasta. Iskias johtuu muista tekijöistä, kuten viidennen lumbaalihermojuuren ärsytyksestä, esim. välilevyvaivoista johtuen.

No, joka tapauksessa, on totta että jostain syystä SI-nivel jää usein jumin, muuttaen ristiluunseudun lihasten ja nivelsiteiden biomekaniikkaa, ja näin ollen se aiheuttaa lantion kiertymistä, ja siten myös toisen jalan ’lyhenemistä’. Tähän vaivaan auttaa todella tehokkaasti, yllätys yllätys, manipulaatio. Mutta mistään parin millin siirtymistä on turha puhua siinä nivelessä, se ei ole oikein mahdollista kyseisen nivelen ja nivelpintojen anatomisesta rakenteesta johtuen.

Juu kyse on usean sentin siirtymästä. Sen voi todeta silmälläkin. Mulle piirrettiin kynällä viiva, missä eräs luun reuna oli. Sit manipulaation jälkeen korjaaja piirsi uuden viivan saman luun samalle reunalle. Nyt viiva oli 2-3cm alempana.

Ja näkihän sen itsekin peilistä, kun tuo lonkka oli korkeammalla kuin toinen ja manipulaation jälkeen tilanne oli ihan toinen. Kyse oli useista senttimetreistä!

’SI-nivel voi aiheuttaa heijastekipua, mutta ei nk. iskiasta. ’

Siis välilevyn pullistumahan se kai on se joka iskiaksen aiheuttaa painamalla hermoa. Sehän tiedetään yleisesti. Mutta ei niitä pullistumia tule, jos selkäranka on suorassa!! Terve selkä kestää rajutkin rasitukset. Selkä taas ei voi olla suorassa, jos lantio on vinossa. Ja lantion vinouma ei ole normaalia! Jos se johtuu tuosta si-nivelen dislokaatiosta (tämän diagnoosin antoi viimeisin fysiatri), niin sen voi korjata helposti! Valitettavan harva vain ymmärtää tuon ongelman saatikka osaa sen korjata…

Eli jos lantio on vinossa, se aiheuttaa sitten kaikenlaista muuta joita en nyt viitsi luetella, mutta ei ne kivoja ollu!!!

Vielä kerran ja sitten lopetetaan 🙂

Ristiluusi ei varmuudella ole siirtynyt 2-3cm, se on anatomisesti lähes mahdottomuus, ilman että ristiluusi murtuu ja ristiluun hermot (sacral nerves) vioittuvat. Lisäksi nivelsiteesi olisivat katkenneet, jolloinka ne eivät ikinä kasvaisi kyllin tukeviksi takaisin. Risitiluun nivelpinnoista johtuen liikkumavaraa on hyvin vähän, jotenka ristinivelessä edes subluxaatio (osittainen sijoiltaan menemeninen) on vähän hämärän peitossa oleva asia, niin kuin myös koko ristinivelen liikkuminen, kuten jo aiemmin mainitsin. Kuvaamasi 2-3 cm on jo selkeä täydellien luxaatio, ja jos sinulla olisi niin käynyt, et pelaisi enää ikinä tennistä etkä golfia tai mitään muutakaan, ellei sitä olisi leikkaamalla laitettu takaisin…

Ja vielä lopuksi vähän selvennykseksi haluan sanoa, että älä hyvä mies käsitä aikeitani väärin, olen manipulaation puolesta puhuja henkeen ja vereen, kyse ei ole siitä. Halusin vain hieman oikaista väärinkäsityksiäsi, ja paikoin ontuvaa anatomian käsitystäsi (joka on tietysti täysin ymmärrettävää, kun et ilmeisesti ole alan ammattilainen). Sen enempiä enää tähän asiaan palaamatta, voin vain sanoa, että jos kyseiseltä kaverilta avun sait, osaa hän varmasti hommansa!

Mä ymmärsin, että ristiluu ja tuo si-nivel ovat eri asia? Näin mulle ainakin sanottiin.

Ristiluun vinoumat saa korjattua, kun vetäisee jalan paikoilleen. Sen voi myös tehdä itse potkaisemalla tyhjää tietyllä tavalla. Ainakin koirat (ja kissat) harrastavat sitä aina aamulla herättyään… ihmiset on vähä eläimiä tyhmempiä tässä asiassa! Sama on muuten olkapäiden kanssa…

Tuolla tyhjää potkaisemalla saa pidennettyä jalkaa jopa sentin, jos se ei ole kohdallaan. Mut siinäkin on oma tekniikkansa…

Mutta si-nivel siirtyy enemmän. Sen olen nähny ja kokenu. Pari duunikaveria, minä, tyttöystävä, tenniskaveri.. jne. Kaikilla oli kyse 2-4cm:n siirtymästä. Jäsenkorjaaja mielestäni ehkä hiukan liioitteli puhuessaan jopa 6cm:n erosta.

Tämä onkin asia jota lääkärit eivät ymmärrä. En ymmärrä minäkään, mutta kun omin silmin olen nähny niin pakko se on uskoa.. toisaalta mä en kyl mikään lääkäri olekaan joten ymmärrän kai helpommin näkemääni? Mun kokemuksella suurin osa lääkäreistä on aikamoisia arvaajia muutenkin. Niin paljon virheitä ovat tehneet mun läheisilleni…

Odotamme Rangen raporttia hoidosta loppuviikosta…

no katsos kun, SI-nivel on Sacro-Iliac joint, eli ristinivel, jossa ristiluu niveltyy lonkkaluuhun, tarkemmin suoliluuhun (Ilium). Eläimillä asia on sinänsä hieman erilainen, että koska eivät ole erectuksia, niin heidän ristinivelensä on huomattavasti enemmän liikkuva, mutta vähemmän stabiloiva. On totta, että lääkärit eivät välttämättä ymmärrä ristinivelen (SI-nivel) biomekaniikkaa, mutta kuten sanoin tällä hetkellä maailman johtavat anatomistit vielä hiukan väittelevät, siitä, että liikkuuko SI-nivel, ja jos/kun se liikkuu, niin kuinka paljon. Jos se liikkuisi monta senttiä, niin siitä ei tarvitsisi kiistellä, eikö totta. Niin sokeita eivät ole edes lekurit, vaikka aika sokeita usein ovatkin 🙂

Tietenkään en osaa sanoa, että kuinka paljon se nivel oikeasti liikkuu. Mutta se näyttäisi liikkuvan parikin senttiä. Eli kun sitä siirtää, niin se ristiselän alla lantiossa törröttävä luu on siirtyny pari senttiä, ja lantio vähintäänkin saman verran.

Törmäsin aamulla punttisalilla erääseen, jonka äiti oli tuolla käyny lantionsa palauttamassa paikoilleen. On kuulemma ollu ilman kipuja siitä asti…

Mulla edelleen loistava fiilis selkä/jalkaosastolla, mut niska/hartian lihakset taas vähä jumissa… jos menis naprapaatille niitä availemaan…

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 109)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #346312 kohteessaIskias iski

Etusivu Foorumit Yleistä Iskias iski