Aihe: Ikäjakauman vinous! - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][12]
KilpailuaSuomalaista

Ikäjakauman vinous!

Etusivu Foorumit Yleistä Ikäjakauman vinous!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nyt se minulle sitten selvisi, mikä minä olen: Ikäjakauman vinous, joka tulee aiheuttamaan ristiriitatilanteita. Näin ainakin, jos on uskomista uusimman golf-lehden Jere Jaakkolaa! Viime aikoina olen saanut lukea lehdistä syyllistyneeni milloin mihinkin, koska kuulun ns suuriin ikäluokkiin, mutta että myös kentällä olen haitta, josta pitäisi ilmeisesti vapautua ilman rangaistusta! Rahani ovat kyllä osakkeen hinnan muodossa kelvanneet hyvin golfkenttien rakentamiseen ja ylläpitoon. Uudempi sukupolvihan on viisaampi, eikä mokomaan rahaansa laita, vaan pelailee pelkän seuran jäsenmaksun maksaneena minunkin vieraanani puolella hinnalla laittamatta sen enempää eurojaan likoon. Anteeksi nyt, jos ’meitä on kohta kaikki paikat täynnä’! Kyllä luonto hoitaa tämän ongelman. Ei tarvitse kuin katsoa Hesarin kuolinilmoituksia.

violet kirjoitti: Nyt se minulle sitten selvisi, mikä minä olen: Ikäjakauman vinous, joka tulee aiheuttamaan ristiriitatilanteita. Näin ainakin, jos on uskomista uusimman golf-lehden Jere Jaakkolaa!

Luin golflehden jutun ja olen ihmeissäni: HUONO KÄYTÖS (eli ole käsitystä mikä on kyseissä kulttuurissa yleisesti hyväksytty käytös erilaisissa tilanteissa) on aina huonoa käytöstä. MUTTA onko se sidottu ikään? On kiilailevia isovanhempia, eteen änkeviä eläkeläisiä, muut ylijyrääviä bisnesleijonia, itseään täynnä olevia nuoria blondeja jne. jne. jne.
    Seuraava vaihe golfkoulutuksessa: täti sinisen tapakoulutus greencardiin pakolliseksi?

Säälittävä kirjoitus Jaakkolalta. Yhden mätämunan takia hän on valmis yleistämään kaikki vanhemman sukupolven edustajat etuilijoiksi ja vinoutumaksi, joka pitäisi saada korjatuksi.

Jaakkola edustaa märkäkorvien sukupolvea, jonka ’minä itse ensin’-ajatusmaailma on suurimmalle osalle suurten ikäluokkien edustajista vieras. Hänen ikäpolvensa on saanut koko maailman valmiina ja päässyt valmiiseen pöytään mässäilemään arvostelemansa sukupolven valmistamista antimista. Tuo sukupolvi on hyvää kyytiä tuhoamassa sen, mikä heille on valmiiksi rakennettu ja paskantamassa siihen yltäkylläisyyden pöytään, jonka antimet ovat pääosin aikaisempien sukupolvien sinne hankkimia.

Heh. No osakkeet olette ostaneet ja maksaneet. Jää perikunnille riideltävää. Kiitos kivoista kentistä 🙂 Itse koetan pelata mahdollisimman paljon siten, että en maksa euroakaan kierroksesta.

En itsekään vihaa mitään muuta niin paljon kuin yleistämistä, varsikin kun kyseessä on noinkin julkinen kirjoitus. Täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että parasta ’vierasta’ peliseuraa olen saanut 70+ pelaajista. Huonoimmat tirehtöörit ja murahtelijat ovat olleet sitten siinä 50-60 välissä, liekö vielä nälän aiheuttamien pakkoliikkeiden (lue työelämän) aiheuttamaa stressiä.

Tuosta osake-hommasta esittäisin järkevästi perustellun näkökulman.

Ennen vanhaa, kun suuret ikäluokat siirtyivät kansakoulusta työelämään olivat työpaikat HIEMAN erilaisia kuin nykyään. Jos Kalle Golffari pääsi 16-vuotiaana renkaanpaikkaajaksi paikalliselle huoltoasemalle, hän sai alkaa katselemaan omakotitonttia ja hautapaikkaa ko. pitäjästä. Helppohan siinä on golfosakekin ostaa, kun pulloja keräilee viikonloppuisin.

Nykyään luet itsesi vähintään kahden aineen maisteriksi ja pääset kaupan kassalle iltahommiin 26-vuotiaana. Jos oikein hyvin käy saatat saada ’työpaikan’ jostain ylikansallisesta yrityksestä. Tällöin saat valmistautua siihen, että työpaikka menee jonain kauniina jollekin kauko-idän insinöörille. Tahi ainakin joudut muuttamaan yrityksen pääkonttorin mukana ympäri ämpäri Eurooppaa. Yritä siinä sitten ostaa golfosake jollekin perunapellolle, jota et saa edes aseella uhaten saa kenellekään myytyä järkevään hintaan.

TäH? kirjoitti: (24.8.2009 20:04:59)
    Heh. No osakkeet olette ostaneet ja maksaneet. Jää perikunnille riideltävää. Kiitos kivoista kentistä 🙂 Itse koetan pelata mahdollisimman paljon siten, että en maksa euroakaan kierroksesta.

niinpä tuo asenne tuntuu olevan aikalailla vallalla nykymaailmassa, kaikkea pitäisi saada, mutta jonkun muun pitäisi siitä maksaa.

tulevaisuudessa Golfistakin tulee mielenkiintoista kun maksajien määrä vähenee (vanhojen kurppien menehtymisien myötä) ja lauma nuorempaa väkeä haluaisi edelleen pelata niin että joku muu maksaisi viulut… yhtälö ei oikein toteudu.

siitä ei seuraa kun kaksi teoreettista skenaariota
    a)
    jäljellä olevat kurpat päättävät irrottautua SGL:stä ja sulkea kentät omaan ja kustannuksia vastaavaan GF:n maksavien vieraiden käyttöön

b) kurppien perikunnat kieltäytyvät maksamasta vastikkeita, kun niitä ei ole kiva maksaa, tämän seurauksena kentät päätyvät asuinrakentamisen tottimaaksi yhtiöiden konkurssien kautta

no veikkaampa että nämä nykynuoret keksivät silloin pyörän uudelleen

KL

Chip Greenside kirjoitti: (24.8.2009 19:43:17)
    Säälittävä kirjoitus Jaakkolalta. Yhden mätämunan takia hän on valmis yleistämään kaikki vanhemman sukupolven edustajat etuilijoiksi ja vinoutumaksi, joka pitäisi saada korjatuksi.

Jaakkola edustaa märkäkorvien sukupolvea, jonka ’minä itse ensin’-ajatusmaailma on suurimmalle osalle suurten ikäluokkien edustajista vieras. Hänen ikäpolvensa on saanut koko maailman valmiina ja päässyt valmiiseen pöytään mässäilemään arvostelemansa sukupolven valmistamista antimista. Tuo sukupolvi on hyvää kyytiä tuhoamassa sen, mikä heille on valmiiksi rakennettu ja paskantamassa siihen yltäkylläisyyden pöytään, jonka antimet ovat pääosin aikaisempien sukupolvien sinne hankkimia.

Äläs Chip noin ota itseesi, kyllä me tiedämme Sinun osaavan käyttäytyä 🙂

Omien kokemusteni perusteella ikäihmiset ovat yleisesti ottaen etuilevampia ja röyhkeämpiä kuin nuoret aikuiset tai varhaiskeski-ikäiset, ikävä kyllä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki olisivat tai eivät olisi. Jotkut sieltä vanhemmasta väestä kuitenkin näyttäisivät olevan täynnä omaminäensinkoskaolenvanhempi-ajattelua, nuoremmilla huonosti käyttäytyvillä motiivina taasen tuntuisi olevat yleinen piittaamattomuus.

Itse yritän suhtautua asiaan rauhallisesti, harvoin minulla on niin kiire, etten voisi antaa toisen mennä edelleni. Tänään kaupassa menin kassajonoon tyttäreni kanssa ja pian perääni tuli itseäni vanhempi herrasmies ja kaivoi ostoskorinsa miltei minun ja edelläni olevan jonottajan välistä. Kysyin anteeksipyytävästi oliko hän jonossa edelläni, johon hän vastasi olalle taputtaen ’ei suinkaan, unohdin jotakin ja kävin hakemassa sen’. Näin ne asiat sujuvat, jos niiden haluaa sujuvan.

KL

TäH? kirjoitti: (24.8.2009 20:04:59)
    Ennen vanhaa, kun suuret ikäluokat siirtyivät kansakoulusta työelämään olivat työpaikat HIEMAN erilaisia kuin nykyään. Jos Kalle Golffari pääsi 16-vuotiaana renkaanpaikkaajaksi paikalliselle huoltoasemalle, hän sai alkaa katselemaan omakotitonttia ja hautapaikkaa ko. pitäjästä. Helppohan siinä on golfosakekin ostaa, kun pulloja keräilee viikonloppuisin.

Nykyään luet itsesi vähintään kahden aineen maisteriksi ja pääset kaupan kassalle iltahommiin 26-vuotiaana. Jos oikein hyvin käy saatat saada ’työpaikan’ jostain ylikansallisesta yrityksestä. Tällöin saat valmistautua siihen, että työpaikka menee jonain kauniina jollekin kauko-idän insinöörille. Tahi ainakin joudut muuttamaan yrityksen pääkonttorin mukana ympäri ämpäri Eurooppaa. Yritä siinä sitten ostaa golfosake jollekin perunapellolle, jota et saa edes aseella uhaten saa kenellekään myytyä järkevään hintaan.

Taitaa olla tuo lähihistoria tullut opiskeltua vähän kehnosti, kun noin mielipidekirjoittelun muokkaama on tuo näkemyksesi. Torppariaikaan pysyttiin kieltämättä aika tiiviisti kotikylällä, mutta heti teollistumisen myötä alkoi pysyvä muuttoliike maaseudulta liike-elämän keskuksiin. Kyllä jo 60-luvulla alkoivat kyläkaupat kuihtua, ei tämä ole mikään 2000-luvun ilmiö. Sitä paitsi tuskin se renkaanpaikkaaja niitä golfosakkeita osteli… 😉

Nykytilanne on kieltämättä aika pitkälle sitä mitä tuossa kuvailetkin, tulevaisuudestaan ei kukaan voi olla varma. Toisaalta jatkuva muutos tuo mahdollisuuksia, joita suurilla ikäluokilla ei aina ollut. Ydinkysymys on miten kukin siihen muutokseen suhtautuu.

Lähihistoriaa on kyllä luettu. Rakennemuutos 60-luvulla oli muutto maaseudulta työpaikalle kaupunkiin, jonka jälkeen oli aika varmaa, että työpaikka pysyi paikkakunnalla. 2000-luvun rakennemuutos on puolestaan verkottumista ja globalisaatiota. Eiks se näin menny 😉

Älkää huoliko. Kyllä minäkin osakkeeni ostan, kunhan niiden kysyntä ja hinta vastaavat enemmän toisiaan ja tietty se asuinkunta vakiintuu edes jonnekin päin suomea.

Ja anteeksi harhautuminen aiheesta. Provosoiduin hieman tuosta osakkeenomistajuudesta
    😉

Tässäpä eräältä toiselta foorumilta nuorison keskustelua:

Henkilö 1
    ’Olin pelaamassa Talissa ja lähdin kylmiltäni pelaamaan,avasin driverillä ja pallo karkasi Fore huudon kera naapuri väylälle.
    Menin palloni luokse ja eräs vanhempi naishenkilö rupesi mussuttamaan,että tuommoinen on vaarallista peliä ja pallot pitää lyödä omille väylille.Saisi kyseinen henkilö katsella British openia ja huomata,että ei ammattilaisetkaan pysy aina omalla väylällä.
    Ensimmäinen ajatus oli,että en tule enää ikinä tänne kentälle,koska täällähän ei uskalla lyödä ollenkaan ja jos lyö niin tikkusuorana.Seuraavaa ajatusta en viitsi kertoa koska se ei olisi julkaisukelpoinen
    Mutta kaikesta huolimatta todella kiva kenttä pelata ja suosittelen muillekkin käydä tutustumassa’

Henkilö 2
    ’Kohtelias nuori mies ko tilanteessa sanoo ko vanhemmalle rouvalle (joka varmaankaan ei mussuta) ’Olen pahoillani, että lyöntini oli todella surkea ja se tuli väärälle väylälle’

Talin vanhat rouvat ovat oikeassa koska he ovat ikänsä pelaneet hyvien golffareiden seurassa !!!’

Henkilö 1
    ’Talin vanhat rouvat voivat siirtyä nykyaikaan,golf ei ole enää mikään herraskansan ylellisyyslaji.Nuorillakin on varmasti oikeus harjoitella itsensä niin hyväksi,että vanhoille rouville ei tule mussutuksen aihetta.’

Respektiä golffia pelaaville vanhemmille rouville !

KAIKKI ei kuitenkaan näytä menneen aivan niin hyvin kun tarttee olla niin katkera. Olen ihmetellyt aina että vanhempi sukupolvi käyttää vuoronperään ’ennenvanhaan oli kaikki niin paljon paremmin’ ja ’ennenvanhaan oli kaikki niin paljon vaikeampaa’ riippuen vähän tilanteesta. Vaadin että vanhempi sukupolvi päättää kummasta on kyse!

2000-luvun golffari kirjoitti: (24.8.2009 22:52:41)

KAIKKI ei kuitenkaan näytä menneen aivan niin hyvin kun tarttee olla niin katkera. Olen ihmetellyt aina että vanhempi sukupolvi käyttää vuoronperään ’ennenvanhaan oli kaikki niin paljon paremmin’ ja ’ennenvanhaan oli kaikki niin paljon vaikeampaa’ riippuen vähän tilanteesta. Vaadin että vanhempi sukupolvi päättää kummasta on kyse!

Tuohon kirjoitukseen ei sisälly minkäänlaista katkeruutta. Elämä on kohdellut minua silkkihansikkailla, vaimo ei aina. Ennenvanhaan oli kaikki paremmin, lahkeet olivat leveämmät ja tukat pidemmät. Jimi Hendrix soitti Woodstock’issa eikä Acquired Immune Deficiency Syndrome’sta ollut tietoakaan ja se oli hyvä asia se.

Chip Greenside kirjoitti: (24.8.2009 23:10:15)

2000-luvun golffari kirjoitti: (24.8.2009 22:52:41)

Tuohon kirjoitukseen ei sisälly minkäänlaista katkeruutta. Elämä on kohdellut minua silkkihansikkailla, vaimo ei aina. Ennenvanhaan oli kaikki paremmin, lahkeet olivat leveämmät ja tukat pidemmät. Jimi Hendrix soitti Woodstock’issa eikä Acquired Immune Deficiency Syndrome’sta ollut tietoakaan ja se oli hyvä asia se.

Tätä juuri tarkoitan… vuoronperään ’kaikki oli niin paljon vaikeampaa’ ja ’kaikki oli niin paljon parempaa’. Alan uskoa että en tule ikinä saamaan totuutta selville

Mielestäni Jere Jaakkolan kirjoitus oli ihan paikallaan, sillä kyllähän tuollainen epäkohtelias etuilu ruokajonossa on röyhkeää – oli kysymyksessä nuori tai vanhempi henkilö.

Ikäjakauman vinoutumisella ymmärrän hänen tarkoittavan sitä suomalaiselle yhteiskunnalle vielä suureksi ongelmaksi muodostuvaa tosiasiaa, että työssäolevien ihmisten suhteellinen osuus pienenee samalla kun eläkeikäisten osuus kasvaa. Näin kansan ikäjakauma vinoutuu ja ns. huoltosuhde käy kestämättömäksi. Elätettäviä on enemmän kuin elättäjiä. Siitä selviämiseksi ei ole muuta keinoa kuin maahanmuuton (ja syntyvyyden) lisääminen.

Täytyy sanoa, että hieman kulmakarvat nousivat, kun näin Jaakkolan tekstin aiheen. Mielestäni ihan tärkeä aihe ja asiaa on liian usein hyssytelty.

Uskon myös, että ikäjakautuman vinoumalla tarkoitetaan sitä, että Suomessa (ei siis pelkästään golfkentillä) huoltosuhde on alkanut muuttumaan väärään suuntaan. Työtä tekevillä ihmisillä on siis tulevaisuudessa paljon enemmän ’huollettavana’ eläkeläisiä. Tämä on siis ongelma ihan yhteiskunnan tasolla.

Mitä taas tulee itse aiheeseen, niin valitettavan usein tuohon ilmiöön nykypäivänä törmää. Huono käytös on huonoa käytöstä, oli kyseessä sitten ikäihminen tai nuori. Ja yleistäminen tämä asia koskemaan kaikkia saman ikäpolven edustajia on myös typerää, mutta ehkä tämä onkin ennemmin vastaisku sitä yleistä ajatusmallia vastaan, jonka mukaan nykynuoret eivät osaa käyttäytyä.

Jaakkolan kirjoitus nimittäin tuo mielestäni esiin sen perusongelman. Tässä(kin) tapauksessa nämä vanhemmat ihmiset olivat jo etukäteen todenneet mielessään sen, että nuoret ovat epäkohteliaita eivätkä siis varmaankaan tule antamaan heille tilaa, joten sillä perusteella he oikeuttivat itselleen oman etuilunsa. Eli siis hyvin yleisesti vanhukset leimaavat nuoret epäkohteliaiksi jo pelkästään ennakkoluulojensa perusteella antamatta sille nuorelle mahdollisuutta todistaa asian oikea laita. Tämän jälkeen sitten suoritetaan etuilua, koska se typerä kloppi on ansainnut sen ihan täysin omalla epäkohteliaisuudella.

Lopputulos on se, että vanhuksia ottaa nuppiin ennakkoluuloihin perustuva nuorten epäkohtelias käytös ja nuoria ottaa päähän se, että heidät on leimattu epäkohteliaiksi vaikka ainut huonokäytöksinen tilanteessa oli se etuileva vanhus. Itse kyllä tiedän, kumpaa tuollaisessa tilanteessa sympatiseeraan…

Kyllähän niitä epäkohteliaita nuoria on ihan riittävästi, sillä kaikissa ikäluokissa on typeryksiä. Mutta olen myös omien kokemusteni perusteella sitä mieltä, että vanhusten kannattaisi antaa nuorille mahdollisuus, sillä he voisivat jopa yllättyä. Nuoret eivät ole läheskään niin epäkohteliaita kuin yleisesti kuvitellaan…

Ballmarker kirjoitti: (25.8.2009 7:40:32)
    Mielestäni Jere Jaakkolan kirjoitus oli ihan paikallaan, sillä kyllähän tuollainen epäkohtelias etuilu ruokajonossa on röyhkeää – oli kysymyksessä nuori tai vanhempi henkilö.

Ikäjakauman vinoutumisella ymmärrän hänen tarkoittavan sitä suomalaiselle yhteiskunnalle vielä suureksi ongelmaksi muodostuvaa tosiasiaa, että työssäolevien ihmisten suhteellinen osuus pienenee samalla kun eläkeikäisten osuus kasvaa. Näin kansan ikäjakauma vinoutuu ja ns. huoltosuhde käy kestämättömäksi. Elätettäviä on enemmän kuin elättäjiä. Siitä selviämiseksi ei ole muuta keinoa kuin maahanmuuton (ja syntyvyyden) lisääminen.

Niin maahanmuuton lisääminen muuttaa huoltosuhdetta aina vaan huonompaan suuntaan. Vaurautta lisää vain sellaisten tuotteiden ja palvelusten tuottaminen, joista on saatavissa rahaa ulkopuolelta. Jos me täällä pestään toistemme pyykkejä ja siivotaan toistemme asuntoja, niin ei sillä pitkälle pötkitä. Kaikkein ensimmäisenä olisi saatava se osa suomalaisista töihin, joilla nyt ei ole työtä. Kyse on sadoistatuhansista ihmisistä, vasta senjälkeen olisi tarpeen tuottaa ulkomailta tänne työntekijöitä. Ulkomailta ei ole saatavissa senkaltaista työvoimaa, joka Suomen kaltaisen kustannusrakenteen maassa voisi kasvattaa esim. teollisuustuotantoa. Ammattitaitoiset ja osaavat ihmiset ovat omissa kotimaissaan jo töissä, joten eivät he ole tänne tulossa.

Mitä käyttäytymiseen yleisellä tasolla eri ikäpolvien välillä tulee, niin minulle on aivan turha tulla esittämään, että nuoret käyttäytyvät suuria ikäluokkia paremmin. Huonokäytöksisiä on luonnollisesti kaikissa ikäryhmissä, toisissa vain enemmän.

Chip Greenside kirjoitti: (25.8.2009 10:14:57)
    …Ammattitaitoiset ja osaavat ihmiset ovat omissa kotimaissaan jo töissä, joten eivät he ole tänne tulossa…

Onko Suomi ja suomalaiset tässä asiassa jonkinlainen poikkeus? Vai onko suomalainen työtön keskimäärin ammattitaitoisempi ja osaavampi kuin työttömät yleensä?

Omalla alallani ns. tuontityövoiman osuus lisääntyy koko ajan. Tämä ei johdu markkinataloudellisista tekijöistä/pienemmistä työvoimakustannuksista vaan yksinkertaisesti siitä, että kotimaista, ammattitaitoista ja osaavaa henkilöstökuntaa ei ole tarjolla.

Aihetta sivuten – olin keväällä uimahallissa ja vedin uintitreeniäni vapaalla radalla. Hallissa oli aika vähänporukkaa ja iso 50m allaskin vajaakäytöllä. Itse uin 25 metrin altaassa ja radalla, joka oli merkattu nopeille kuntouimareille. Vieressä oli leveämpi rata jossa polski muutama mukula. Sitten kaksi mummua saapui uimaan ja änkesivät suoraan samalle radalle mun kanssa ja alkoivat hissukseen kauhoa eteenpäin, välillä kelluen selällään etc. Oma treeni oli loppusuoralla ja ajattelin, että vedän kyllä vielä ne muutamat altaanmitat mitä oli jäljellä – niin eikös toinen näistä vanhoista akoista alkanut sättiä minua ja kehoitti menemään toiselle radalle kun roiskin niin paljon, että heidän on vaikea uida… – jumankauta, että oli vaikea hillitä itseäni – kuitenkin lopetin treenin siihen paikkaan, nousin altaasta ja lähdin saunaan. Sen verran laitoin merkille, että muitakin ratoja olisi ollut vapaana.

Golfkentällä tahi klubilla en ole vielä ihan vastaavaan terrorismiin törmännyt, mutta tapauksen jälkeen olen kyllä hiukan kriittisemmin tarkastellut näiden seniorikansalaisten käyttäytymistä – tämä siis yksi tapaus, eikä pidä yleistää – tietenkään.

anssijokunen kirjoitti: (25.8.2009 11:52:02)

Golfkentällä tahi klubilla en ole vielä ihan vastaavaan terrorismiin törmännyt, mutta tapauksen jälkeen olen kyllä hiukan kriittisemmin tarkastellut näiden seniorikansalaisten käyttäytymistä – tämä siis yksi tapaus, eikä pidä yleistää – tietenkään.

Jeps jeps. Tuttu tilanne minullekin. Golfkentällä, uimahallissa, ruotsinlaivoilla (eritoten buffet jonossa ja kaikissa jonoissa.) ja kaupassa (jossa eräs n.60-v muori ajoi silmiini katsoen kärryillään oman kärryni kylkeen melkoisella vauhdilla. Ei siinä mitään, mutta kun sen mamman kärri meni mun jalan päältä ja omissa kärryissäni oli silloin 6kk poikani. Oli lähellä, etten heittänyt muoria sinne maitohyllyyn. Mutta ku on opetettu olemaan kohtelias nielin kiukkuni ja katsoin pahasti. Muori vaan mulkaisi mennessään ilmeellä ’väistäs kloppi’.)

Harvoja on ollut ne kerrat, jolloin alle 40-vuotias käyttäytyy tökerösti pyytämättä anteeksi. Tämä lienee joku oikeus kun törttöilijä on yli kymmenen vuotta kaltoinkohdeltua vanhempi.

Näissäkin tapauksissa anteeksipyyntö riittää, mutta sitä ei ole taidettu opettaa Suomalaisille ennen peruskoulun tuloa. Itse pyrin törttöilyni, joita riittää, anteeksi pyytämään. Eiköhän muisteta kaikki ME se pieni sana.

TäH? kirjoitti: (25.8.2009 16:34:06)

anssijokunen kirjoitti: (25.8.2009 11:52:02)

Jeps jeps. Tuttu tilanne minullekin. Golfkentällä, uimahallissa, ruotsinlaivoilla (eritoten buffet jonossa ja kaikissa jonoissa.) ja kaupassa (jossa eräs n.60-v muori ajoi silmiini katsoen kärryillään oman kärryni kylkeen melkoisella vauhdilla. Ei siinä mitään, mutta kun sen mamman kärri meni mun jalan päältä ja omissa kärryissäni oli silloin 6kk poikani. Oli lähellä, etten heittänyt muoria sinne maitohyllyyn. Mutta ku on opetettu olemaan kohtelias nielin kiukkuni ja katsoin pahasti. Muori vaan mulkaisi mennessään ilmeellä ’väistäs kloppi’.)

Harvoja on ollut ne kerrat, jolloin alle 40-vuotias käyttäytyy tökerösti pyytämättä anteeksi. Tämä lienee joku oikeus kun törttöilijä on yli kymmenen vuotta kaltoinkohdeltua vanhempi.

Näissäkin tapauksissa anteeksipyyntö riittää, mutta sitä ei ole taidettu opettaa Suomalaisille ennen peruskoulun tuloa. Itse pyrin törttöilyni, joita riittää, anteeksi pyytämään. Eiköhän muisteta kaikki ME se pieni sana.

Mulle ei näin ole tapahtunut, eikä tapahdu. Miksi sääntöjenrikkojan tekemisiä tai moukan törttöilyjä pitäisi sietää? Voi olla, että naamani on niin tylyn näköinen, että kaupan-,eikä ruokajonoissa ohitella jne. Jos joku uimahallissa ei noudata sääntöjä, niin miksi antaa periksi ja lopettaa oma uinti, miksi antaa klubin ruokajonossa etuilevan ukon tehdä niin, eikä tuupata äijää jonon perälle, en käsitä? ’Hei, jonon pää on tuolla’ riittänee useimmille ilman fyysistä peliin puuttumista. Mummut voi myös ohjata kohteliaasti, mutta päättäväisesti kellumaan sinne minne he kuuluvatkin.

Meillä mitataan sivistystä sillä, miten paljon me annetaan lyödä itseämme pesäpallomailalla päähän ja pyytää vielä lisää.

Hieman OT, mutta kassajonoteoreemaa haluaisin tähän hieman sotkea.

Siis nyt kun kaupassa on kaksi kassaa. Ensin on käytössä ainoastaan yksi kassa, kassa1.
    Kassa1:een on päässyt kertymään pitkähkö jono, jolloin kassa1:n kassaneiti soittaa kassapuhelimella kassanuorenmiehen tauolta pikaisesti hoitamaan kassa2:aa.

Mitenkä kuvittelisitte kassajonottelijoiden käyttäytyvän kun toinenkin kassa avataan?

Lasky kirjoitti: (25.8.2009 18:52:55)
    Hieman OT, mutta kassajonoteoreemaa haluaisin tähän hieman sotkea.

Siis nyt kun kaupassa on kaksi kassaa. Ensin on käytössä ainoastaan yksi kassa, kassa1.
    Kassa1:een on päässyt kertymään pitkähkö jono, jolloin kassa1:n kassaneiti soittaa kassapuhelimella kassanuorenmiehen tauolta pikaisesti hoitamaan kassa2:aa.

Mitenkä kuvittelisitte kassajonottelijoiden käyttäytyvän kun toinenkin kassa avataan?

Se on täysin selvää: Kukaan ei ryntää takaa kassalle 2, vaan vetoketju avautuu ja joka toinen menee kassalle 1 ja jokatoinen kassalle 2!!!!

Jaakkolan yleistys oli vähintäänkin kattava. Voisiko samaa logiikkaa käyttäen vetää sen johtopäätöksen, että ainakin Jaakkolaa kaltoin kohtelemalla kentällä on tällainen Suurten Ikäluokkien Röyhkeysterrosi vallalla.
    Jaakkola avasi salaisuuden verhoa sen verran, että ko. kenttä sijaitsee Kirkkonummella. Kysynkin nyt asianomaiselta tai muilta hyvin informoiduilta tahoilta tai vaikka hevosmiesten tietotoimistolta: Oliko ko. öykkärien täyttämä kenttä Kurk, Peuramaa, Hirsala vai Sarfvik?

Itse lähtisin veikkaamaan että kyseessä olisi Peuramaa, koska ainakin sen yhden ja ainoan kauden kun olin siellä jäseneä mieleeni syöpyi viimeinen koskaan siellä pelaamani kierros:

vuosi taisi olla 2003 tai 2004
    edellämme meni neljän + 55v sedän ryhmä joiden peli oli vaatimattomasti sanottuna käsittämättömän hidasta matka 10 teelle kesti karvan vajaat 3h

papat vavasivat ja lähtivät köpöttelemään koti pallojaan, merkkasivat ne

(tällöin 10 tellä odottelevat ryhmät ajattelivat pappojen kenties päästävän muutaman 10 teellä odottelevan ryhmän ohitseen)

… katin marjat, 2 sedistä käveli taukokioskin vessan kahden muun jäädessä seisomaan keskelle väylää ja sitten hieman myöhemmin vahdinvaihto vessa reissulaiset palasivat palloille ja kaksi muuta paineli huussiin.

allekirjoittaneen kärsivällisyys loppui siihen ja suuntasin rivakoin askelin klubille ja CM tiskille jossa suurta itsehillintää osoittaen annoin palautetta asialliseen tapaan kentän ruuhkaisuudesta, johon sain vastauksen että ko. ryhmällä oli keskenään käynnissä jonkin sortin lyöntipeli sekä veto ja tästä johtuen heidän pelitemponsa saattaa olla aavistuksen verkkainen.

eli ainakin tuolloin varttuneemmilla kansalaisilla oli oikein kentän siunaus muita häiritsevään toimintaan.

Minä veikkaan Kurkia. Sattui mennä vuonna kun olin kaverin kanssa pelaamassa niin
    viitosen teeboksiin huristeli vanhempi pariskunta golfautolla mitään sanomatta ja aloitti
    kierroksensa meidän edestä. Sitten taivastelivat monet kerrat että ei voi päästää ohi kun on niin ruuhkaa edessä. Pariskunta hukkasi varmaankin 4-5 palloa avauksiss noilla 13 reiällä mutta ei missään tapauksessa voi päästää ohitse. Olen itsekin yli 50 mutta ymmärrän nostaa joskus pallon taskuun lyöntimäärän ollessa yli 5 ja vielä greenityöskentely edessä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #393023 kohteessaIkäjakauman vinous!

Etusivu Foorumit Yleistä Ikäjakauman vinous!