Aihe: Hyvistä lyönneistä kehuminen ja kiittely - Golfpiste.com

21.7.–28.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][25]
KilpailuaSuomalaista

Hyvistä lyönneistä kehuminen ja kiittely

Etusivu Foorumit Yleistä Hyvistä lyönneistä kehuminen ja kiittely

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

Joskus tuntuu että menee liiallisuuksiin hyvien lyöntien kehuminen. Esim. tänäänkin tuntui jo ihan liioittelulta. Useat vielä kiittelevät sitten. Mielestäni voi sanoa hyvälle lyönnille; Hyvä lyönti; mutta kiittely liikaa. Itse en kiittele kehuja ja teenkö väärin.

Kehut ja kiittelyt ovat sitä amerikkalaista hapatusta joka on vallannut aivan liikaa maailmaa. Ei golfkierros mikään coctailtilaisuus ole.

Ihope kirjoitti: (30.6.2011 17:24:25)
    Joskus tuntuu että menee liiallisuuksiin hyvien lyöntien kehuminen. Esim. tänäänkin tuntui jo ihan liioittelulta. Useat vielä kiittelevät sitten. Mielestäni voi sanoa hyvälle lyönnille; Hyvä lyönti; mutta kiittely liikaa. Itse en kiittele kehuja ja teenkö väärin.

Jep ja sitten kun tajuttaisiin mikä on kullekin hyvä lyönti, jollekin tuupparille riittää että par nelkulla pallo on greenillä jossain hevon kuusessa lipusta tokalla.

Jos kehu tulee siihen paikkaan kun lyönti onnistuu omastakin mielestä oikein hyvin niin kyllä kehuista on kiitos paikallaan.
    Ja kun muista ei kiitosta tulee jää ne turhatkin kehut pois itsestään…

kebax kirjoitti: (30.6.2011 17:40:49)
    Kehut ja kiittelyt ovat sitä amerikkalaista hapatusta joka on vallannut aivan liikaa maailmaa.

Ei vaan ihan hyvaa ja asiallista kaytosta herrasmieslajin keskuudessa. Se on vaan toi suomalainen jaykka tapa, etta suuta ei avata vasta kun on pakko. Vastaantulijaa ei tervehdita, painetaan vaan paata alaspain. Ja toisten hyvia suorituksia (oli se golfissa tai muualla) ei saa kommentoida, varsinkaan kehua. Kehujan herkka itsetuntohan siina haavottuu!

Kylla hyvin lyontien, ja varsinkin onnistumisten huomaaminen ja kehuminen on vankka osa tata lajia niin amatoori- kuin ammattilaistasollakin. Ja jos joku sua kehuu, niin on vain hyvien tapojen mukaista kiittaa siita. Kiittamatta jattaminen olisi moukkamaista ja erittain huonotapaista. Metsalaisten hommia.

Ma olin viikko sitten Virvikissa. Mukana flaitissa oli erittain miellyttava vanha rouva.
    Olikohan se nyt sitten vaula 9 (par 4), kun sattui draivi osumaan venttiiliin ja pallo paatyi griinin kanttiin bunkkerin eteen. Rouva ei viela siina vaiheessa pukahtanut mitaan, mutta kun chippi meni 20 senttiin, niin silloin Rouva huudahti spontaanisti: ’Ihana lyonti’!

Lavantauti kirjoitti: (30.6.2011 21:15:48)
    Ma olin viikko sitten Virvikissa. Mukana flaitissa oli erittain miellyttava vanha rouva.
    Olikohan se nyt sitten vaula 9 (par 4), kun sattui draivi osumaan venttiiliin ja pallo paatyi griinin kanttiin bunkkerin eteen. Rouva ei viela siina vaiheessa pukahtanut mitaan, mutta kun chippi meni 20 senttiin, niin silloin Rouva huudahti spontaanisti: ’Ihana lyonti’!

Se on ihan normaali paikka, ei siitä kiitellä, sit voi jo sanoa jotain, jos olisit vetänyt metsikön vasemmalta puolelta greenille. Rouva tiesi mistä puhui;)

Eipä taida kohteliaisuus kentällä olla amerikkalaista alkuperää. Minulla oli kerran ilo kiertää kenttää seniori britti-pariskunnan kanssa. Tunsin oloni aika metsäläiseksi kun pelikavereilla oli selkeästi muutama sukupolvi golfia pohjilla.
    Kyllähän tuon näkee kun vertaa major-kisojen yleisön käytöstä eri mantereilla; toiset hurraa kun pallo lähtee, toiset kun se pysähtyy.

Jokaisen väylään osuneen draivin jälkeen ei tarvisi mielestäni sanoa aina jotain ’kehuja’, mutta oikeasti hyvän lyönnin tai vaikkapa pitkän putin mennessä kuppiin ovat kehut paikallaan ja kiittämmisessä ei ole siinä vaiheessa mielestäni mitään vikaa.

Itseäni ottavat eniten päähän pelikaverit, jotka eivät tiedä milloin pitäisi olla hiljaa. Kun pelaajalla menee vähän heikommin ei pelikaverien tarvisi kokoajan olla kommentoimassa ja ’piristämässä’. Toinen juttu on tälläinen turha kommentointi : mikäli lyöt huonon dravin vaikkapa blokkina oikealle ja takaa kuuluu pelikaverin huuto ’ OHO NYT KARKAS OIKEELLE’ tai ’ JUMALAUTA MIKÄ VENKURA’ niin se on kyllä ihan saatanan ärsyttävää.

Niin me metsäläiset emme ymmärrä että hallitun miellyttävä sanattomuus on aivan pakko rikkoa jollain väkinäisellä ja merkityksettömällä hölinällä. Kyllä puhettakin kierrokselle mahtuu jos se vaan on luontaista. Ja herrasmiehiäkin siedetään.

henriksoninstenssoni kirjoitti: (30.6.2011 21:55:47)
    Jokaisen väylään osuneen draivin jälkeen ei tarvisi mielestäni sanoa aina jotain ’kehuja’, mutta oikeasti hyvän lyönnin tai vaikkapa pitkän putin mennessä kuppiin ovat kehut paikallaan ja kiittämmisessä ei ole siinä vaiheessa mielestäni mitään vikaa.

Itseäni ottavat eniten päähän pelikaverit, jotka eivät tiedä milloin pitäisi olla hiljaa. Kun pelaajalla menee vähän heikommin ei pelikaverien tarvisi kokoajan olla kommentoimassa ja ’piristämässä’. Toinen juttu on tälläinen turha kommentointi : mikäli lyöt huonon dravin vaikkapa blokkina oikealle ja takaa kuuluu pelikaverin huuto ’ OHO NYT KARKAS OIKEELLE’ tai ’ JUMALAUTA MIKÄ VENKURA’ niin se on kyllä ihan saatanan ärsyttävää.

Saatan jopa tunnistaa. Toivottavasti aamulla on hiljaisempi;)

Kyllä minä ryhmässsä olevan kaverin hyvää lyöntiä voin kehua, mutta en minä
    kylläkään siitä mitään kiitosta odota.
    Voin minä kehaista vähemmän hyvää lyöntiäkin ’onpa pallo ainakin lähempänä reikää’
    enkä odota tästäkään kiitosta.

Kohtuus kaikessa

Sarkastiset kiittelyt on aina paikallaan.

Myös japanilais-amerikkalainen tai thai-aksentilla laadittu huudahdus metsään menneen kurvipallon perään tyyliin ’na’iii shat!’ kuuluu asiaan.

No tuostapa tulikin mieleen pari amerikkalaispoikaa joiden ryhmään joku kesä eksyin. Huudahdukset ’Great shot’ tai lyhyemmin ’Shot’ lensivät ilmoille tuhkatiheään joskin aina tilanteeseen sopien. Se oli ihan hauskaa ja kierros sujui varsin mukavasti näiden erittäin rennosti tähän peliin suhtautuvien nuorten miesten kanssa. Vaan tietäen poikein taustat ymmärsi että heille tuo oli varsin luontaista ja siltä se myös kuullosti. Jos joku metsäläinen lähtee tuota kulttuuria apinoimaan niin kuullostaahan se nyt melkoisen kornilta. Paitsi ehkä Oreganon norsunluutornista katsellen.

a_k

Mun mielestä vois kokonaan siirtyä muiden yksittäisten lyöntien kommentoimisesta väylällä saavutetun hyvän lyöntituloksen mahdolliseen kommentoimiseen. Semmosella varauksella vielä, että sitä paria ei tarvi kommentoida, jos on putannu vaikka 2 metrin birdieputin ohi. Jos se tulos on huono, niin ei tarvi sanoa mitään.

Joko se reiän tulos on hyvä pelaajan taitoihin ja siihen nähden miten se reikä tuli pelattua, tai sitten se ei ole ja sillon ei tarvitse kommentoida mitään. Ohitetaan kokonaan se mahdollisuus, että tulee kehuttua toisen huonoja lyöntejä, mikä saattaa aiheuttaa ärsytystä. Samoin vältetään kyllästymiset ns. jatkuvaan hehkutukseen, jossa jokainen ilmaan lentäny lyönti on hyvä ja kaikki on fantastista vaikka ei ole pallo edes vielä laskeutunu.

Se oma peli on siellä omien korvien välissä, eikä sitä tarvitse mielestäni kenenkään ulkopuolisen yrittää ääneen analysoida. Jokainen sen tietää itse, että tapahtuiko joku asia hyvin vai ei.

KL

a_k kirjoitti: (1.7.2011 19:04:01)
    Mun mielestä vois kokonaan siirtyä muiden yksittäisten lyöntien kommentoimisesta väylällä saavutetun hyvän lyöntituloksen mahdolliseen kommentoimiseen. Semmosella varauksella vielä, että sitä paria ei tarvi kommentoida, jos on putannu vaikka 2 metrin birdieputin ohi. Jos se tulos on huono, niin ei tarvi sanoa mitään.

Joko se reiän tulos on hyvä pelaajan taitoihin ja siihen nähden miten se reikä tuli pelattua, tai sitten se ei ole ja sillon ei tarvitse kommentoida mitään. Ohitetaan kokonaan se mahdollisuus, että tulee kehuttua toisen huonoja lyöntejä, mikä saattaa aiheuttaa ärsytystä. Samoin vältetään kyllästymiset ns. jatkuvaan hehkutukseen, jossa jokainen ilmaan lentäny lyönti on hyvä ja kaikki on fantastista vaikka ei ole pallo edes vielä laskeutunu.

Se oma peli on siellä omien korvien välissä, eikä sitä tarvitse mielestäni kenenkään ulkopuolisen yrittää ääneen analysoida. Jokainen sen tietää itse, että tapahtuiko joku asia hyvin vai ei.

Ihan hyvää tekstiä.

Ykköstiiltä lähteneen draivin jälkeen ei kehujalla voi mitenkään olla käsitystä siitä mikä pelaajalle itselleen on hyvä lyönti, vaikka kehu olisikin vilpitön. Pelasin taannoin kahden vähän pelanneen kaverin kanssa ja omasta mielestäni huonohko lyönti oli heidän mielestään hieno. Tämä tietenkin siksi, että peilaavat toisen suorituksia omaan pelitasoonsa.

Ei kehumisessa taikka siitä kiittämisessä ole mitään pahaa sinällään, minua tosin hieman kaivertaa omasta mielestäni epäonnistuneen lyönnin kehuminen muka hyvänä. Omasta asenteestanihan se on tietenkin kiinni, saatoinhan tuottaa kanssapelaajalle jonkinlaista mielihyvää, jota me molemmat mitä ilmeisimmin olemme siellä kentällä hakemassa.

Eniten kuitenkin ’naurattavat’ ne kehut, jotka kajahtavat ilmoille heti lyönnin lähdettyä, vaika pallo päätyisikin 50 metriä kohteesta sivuun. Lyöjä itse näkee/tietää lyönnin olevan huono, muta katselijat kokemattomuuttaan eivät. Mutta antaa heidän kehua, jos se heidän pelinautintoaan lisää, minua ei haittaa. Maailmassa on suurempiakin asioita harmiteltavana…

Huomasin, että asiaa ajattelematta olen pitänyt aika tiukkaa linjaa tuossa.

En hirmuisesti kehu toisten lyöntejä, ennen kuin lopputulos on selvillä – en myöskään kiitä kehuista, mikäli itse en ole lyöntiini tyytyväinen.

EFC

KL kirjoitti: (1.7.2011 21:12:45)

Eniten kuitenkin ’naurattavat’ ne kehut, jotka kajahtavat ilmoille heti lyönnin lähdettyä, vaika pallo päätyisikin 50 metriä kohteesta sivuun. Lyöjä itse näkee/tietää lyönnin olevan huono, muta katselijat kokemattomuuttaan eivät. Mutta antaa heidän kehua, jos se heidän pelinautintoaan lisää, minua ei haittaa. Maailmassa on suurempiakin asioita harmiteltavana…

Eilen kävi juuri noin tuolla Everstin #8:llä kun oltiin Kebaxin kanssa kentällä aikaa tappamassa. Meikä lähti tavoittelemaan lippua jostain 160 metristä ja heti huomasin ,notta vasemmalle karkaa, vaikkakin ihan ookoo mittaisena, niin eikös ryhmässä mukana ollu vanhempi lady jo alkulennon aikana kerennyt lyöntiä ylistämään :). Muuten otsikkoa kommentoidakseni, niin aika vähän tulee kanssapelaajien lyöntejä kehuttua, eikä sitä kovin usein kuulekkaan. Jälkimmäiseen syynä toki kanssani pelanneet tietävätkin.

Rauski kirjoitti: (30.6.2011 17:47:29)
    Jep ja sitten kun tajuttaisiin mikä on kullekin hyvä lyönti

Juuri näin. Mutta jos väärinkäytöksiä silti tapahtuu, voi antaa takaisin samalla mitalla. Itse olen vastannut kehuihin mm. sanomalla ’olihan siinä ihan hyvä lopputulos täysin epäonnistuneelle lyönnille’ tai tyyliin ’kauhee pullhukki vain’.
    Uskon, että olen saavuttanut useimmin pelaamieni hemmojen kanssa konseksun siitä, mitä lyöntejä voi kehua. Vieraampien kehuihin kohdistan hieman löyhempää kritiikkiä.
    Ja minähän en kehu kuin erittäin harvoja suorituksia. Ja silloinkin sävy saattaa olla hieman sarkastinen: Esim. jos pelaaja lyö periaatteessa slaissin keskelle väylää – jolla fade olisi optimaalinen – tietäen, ettei hän pysty tietoisesti hallitsemaan sivukierteitä niin tarkasti, voin kehua hänen lyöntiään täydelliseksi ko. väylälle.
    …Tai jos joku lyö topin tuulisella kelillä, niin sanon, että huijasit hyvin tuulta.
    Varmin ratkaisu olisi kuitenkin se, etten minä kehu kenenkään lyöntiä, eikä ketään kehu minunkaan lyöntiä. Sanokaa metsäläiseksi! Ei minua kiinnosta 😛

mjn

Jep ja sitten kun tajuttaisiin mikä on kullekin hyvä lyönti, jollekin tuupparille riittää että par nelkulla pallo on greenillä jossain hevon kuusessa lipusta tokalla.

Tähän voisin sanoa, että kolme päivää seurattuani ammattilaisgolffarien touhuja, niin siellä kyllä kehuttiin toinen toistaan todellakin paljon. Draivi väylällä -> kehuja, gir -> kehuja, hyvä chippi/pitsi -> kehuja, hyvin savetettu par -> kehuja, pitkä putti lähelle -> kehuja. Ja toki jokaisesta kehusta pelaajat kiitti toinen toistaan, ei välttämättä mitään isompaa kuin kädellä näytti kiitosta.

Tuo voi tuntua liioittelulta, mutta toisaalta, niin paljon kuin golffissa henkimaailman asiat ruokkii toinen toistaan, niin mentaali puolella noi kehut auttaa pitämään mielen positiivisenä.
    Olisiko tässä yksi treenin paikka suomalaisille, että kehutaan toinen toistaan, jotta mieli pysyy hyvänä eikä sitten romahdeta kisoissa? Miksi aina pitäisi olla ’perusjörö’ joka ei puhu eikä kehu tai mitään kesken peliä?

Kehut ja kiitokset on OK on jos todella pelaa hyvin mutta ei yksi onnistunut lyönti tai edes väylä merkitse mitään, kentällä on kuitenkin 18 väylää joista suurin osa pitäisi onnistua. En mä kesken kierroksen ala kehuista kiittelemään – kierroksen jälkeen sitten jos on aihetta. Pelin jälkeen voi spekuloida lyöntejä mielin määrin. Jatkuva kehuminen on aika ärsyttävää.

V…n tuupparit, mistähän niitäkin aina sikiää? Voisko niistä päästä jotenkin eroon?

Ei kai kenelläkään ole tarkoituksena murjottaa koko kierrosta tuppisuuna? Sopiva huomiointi oikeaan paikkaan on aina kohteliaisuutta. Tutussa porukassa tiedetään hyvin milloin voi hieman kehaista kaveria ja vastaavasti kannustaa kun peli alkaa tosissaan kuokkimaan.

Vieraassa ryhmässä oppii aika nopeasti näkemään mikä on kullekin normisuoritus ja mistä voi hieman kehua. Eikä niitä oikeasti kehuttavia tule kenellekään kuin korkeintaan muutama per kierros. Ehkäpä suurin piirtein saman verran kuin birkkuja tai iikuleita.

Itse otan ilomielin vastaan kehuja. Sehän on tyypillistä turhamaiselle luonteelle. Mutta voin joskus hieman hillitä kehujaa jos koen ettei lyönti omasta mielestäni ollut kuitenkaan aivan parasta luokkaa. Tämän voi tehdä sopivalla huumorilla. Näin kehuja ehkä oppii huomaamaan minkälainen suoritus on lyöjän itsensä mielestä oikeasti huomion arvoista.

Esimerkkinä vastauksista, kun kehutaan että ’olipas se pitkä’..
    – ’no kiitos, olihan se hyvä vaikka taisi kierähtää esteen puolelle(tai raffiin, outtiin, bunkkeriin jne)’
    – ’kiitos, kiitos, niinhän se vaimokin tapaa sanoa’ (tämä on hyvä erityisesti naispuolisille kehujille)
    – ’onhan se hieman lähempänä lippua kuin lähtiessään’

Tuon viimeksi mainitun voi sanoa myös kannustuksena kaverille joka esim. duffaa lyöntinsä alle puolen metrin.

Jokaiselta varmaan löytyy tilanteisiin omat sanontansa. Näin ryhmä kiertää sopuisasti toisiaan kannustaen sekä kehuskellen väylältä toiselle. Golfkierroksesta muodostuu sosiaalinen ja mukava tilaisuus kaikille.

Mukavia kesäisiä pelihetkiä!

En saanu kehuja, vaan kommentin: ’Melkein riitti.’

Pallo putosi 10 cm ennen bunkkerin greenin puoleista reunaa ja valahti lipan juureen.

Miten niin riitti? Sehän oli 10 m vajaa.

Noi on just sellasia ’kehuja’, joita ei oikeesti kaipaa. Mutta tuskinpa ihmiset, jotka tuollaisia tulee kierroksen tuoksinassa lausuneeksi ymmärtää tai edes lukee täältä, milloin ja missä seurassa lainattu kommentti on relevantti ja missä seurassa ei.

Pelasin taannoin eräänä juhannusaamuna yhden ruotsalaismiehen kanssa kierroksen. Hänellä oli tapana sanoa jokaisen lyöntini jälkeen: -Bra! Johon minä tietysti vastasin: -Tack! Ja koska halusin olla kohtelias pelikaveri, aloin minäkin sanoa jokaisen hänen sutaisunsa jälkeen: -Bra! Näin me sitten mentiin koko kierros lausuen toisillemme varmaan parisataa kertaa tämän: – Bra! – Tack! – loitsun.

Todellista iloa toi kierrokselle tämän ruotsalaismiehen seuralainen, uhkea blondi, shortseissaan ja kireässä paidassaan. Hänen mahtavia amberssoneja vilkuillessa ajatukset välillä harhailivat, että meinasin vallan unohtaa sanoa -Bra tai -Tack!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #438894 kohteessaHyvistä lyönneistä kehuminen ja kiittely

Etusivu Foorumit Yleistä Hyvistä lyönneistä kehuminen ja kiittely