Aihe: Hyökkäys etikettiin - Golfpiste.com

26.5.–2.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][10]
KilpailuaSuomalaista

Hyökkäys etikettiin

Etusivu Foorumit Yleistä Hyökkäys etikettiin

Esillä 20 viestiä, 151 - 170 (kaikkiaan 170)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kyllä mä ainakin olin nuorena sitä mieltä että golf on ihan homojen hommaa, vaikka en edes tiennyt koko etiketistä. Harrastuksissa piti olla vauhtia, kontaktia ja joskus jopa verenkin piti lentää. (Mielummin jonkun muun). Vaatteilla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.

Mä luulen (ehkä jopa tiedän, kun katson omia 5- ja 8-vuotiaitani) että nuoriso ei ole tähän päivään mennessä kovinkaan paljon muuttunut. Molempien apinoiden mielestä golf on tylsää. Ja joo, mulla on pari kevyttä graffavartista junnumailaa millä ne lyö.

Golf on siis aikuisten laji jota pelataan paikassa johon pääsee autolla. Aikuiset ajaa autolla ja pukeutuu automaattisesti järkevästi.

ps: Bossin farkut maksaa 150€, Dressmannin valmiiksi nuhjuiset chinot jotain 25.

Minusta ainakin näytti, että Garcia pelasi taas verkkarit jalassa viime viikonloppuna. Yhtenä päivänä jalasas oli ne ,jotka minulle ainakin toi mieleen ne intin vanhat siniset verkkarihousut. Toisena ne vähän siistimmät (vissiin adidakset)

KL

Falcon kirjoitti: (16.2.2011 20:03:57)
    Minusta ainakin näytti, että Garcia pelasi taas verkkarit jalassa viime viikonloppuna. Yhtenä päivänä jalasas oli ne ,jotka minulle ainakin toi mieleen ne intin vanhat siniset verkkarihousut. Toisena ne vähän siistimmät (vissiin adidakset)

Nadalkin on voittanut useamman ison tenniskisan rantashortseissa ja -paidassa. Tennisasuiksi niitä ei mitenkään ymmärtäisi ellei kyseinen asu liikkuisi pelaajan päällä juurikin tenniskentällä.

Vaateteollisuus rules….

Kumman muuten arvelet vaikuttavan golfin pukeutumisetikettiin enemmän, vaateteollisuuden vai keskustelupalstojen…?

Kun nuori tulee tiettyyn ikään…
    Täällä Lahdessa on se hieno juttu, että fillarimatkan päässä on ainakin yks jos ei kaks golfkenttää
    ja asukkaita on noin 100.000.
    Mehän tiedetään, että esim. mökille eivät lapset (12-13 v eteenpäin) enään lähde vanhempien mukaan vaan jäävät kotiin. Näin on myös golfissa ja aina eivät äiti tai isä kerkiä tai haluavat viedä ja hakea lapsiaan kentältä. Sinne pitää siis päästä itse. Fillarilla ja bägi on klubilla kaapissa.
    ’Pappa betalar’ viulut johon kuuluu myös vaatteet ja jos nyt vähän olen jyvällä niin muksu kyllä
    itse päättää mitä päälleen laitta, myös kentälle.

JuKo kirjoitti: (16.2.2011 13:16:29)

TeesHot kirjoitti: (16.2.2011 13:03:07)
    Jos joku ei ala harrastamaan golfia sen takia että pitää pukeutua siitisti, mutta ei verkkareihin tai farkkuihin, ei laji tällöin menetä mitään.

Seli seli. Näin Savossa.
    Joukuepeleissä käytetään joukkueasuja. Pelaillessa käytetään jotain asua. Mistä sinä tiedät että golf ei menetä mitään jos pukeutumisen takia ei aloita nuorena pelaamista?
    Olen todella kiitollinen jos lopetat tuon vääntämisen, siitä lienee hyötyä kaikille lukijoille.

Viittaat puheissasi tämän tästä Savoon. Missä päin Savoa asut?

Sekavaa tekstiä ja sä myös tulkitset kommenttejani jatkuvasti omalla tavallasi. Nyt kannattaa lukea nämä ketjun kommentit uusiksi ja lopettaa itse tuo vääntäminen, jossa ei ole päätä eikä häntää.

KL kirjoitti: (16.2.2011 9:02:44)

Bogikone kirjoitti: (15.2.2011 23:30:32)

KL kirjoitti: (15.2.2011 16:17:19)
    Pukeutumisohjeet on kirjattu etikettiin niitä varten, joilta puuttuu tyylitaju. Ikävä kyllä sekään ei tunnu riittävän.

Minusta on mukavampi katsella tyylikkäästi pukeutuneita ihmisiä kuin tyylittömästi. Puttarijarin ehdotus kentistä, joilla saa kulkea verkkopaidassa ja tuulipuvussa sopii minulle varsin mainiosti, kunhan tiedän etukäteen mikä kenttä on kyseessä. Osaan sitten suunnistaa jollekin toiselle kentälle.

Minä en itse asiassa kirjatusta etiketistä löytänyt mainintaa pukeutumisesta….

Ehkäpä et osannut katsa oikeasta paikasta. Katso kohdasta ’Pukeutuminen golfkentällä’. Löytynee sinunkin klubisi seinältä. Tai joiltakin klubeilta ainoastaan cädärin pöytälaatikosta, pinon alimmaisena. Jälkimmäinen yleensä viittaa siihen, ettei asiaa tarvitse enää suuremmin mainostaa, vaan että pelaajat ovat jo omaksuneet kyseisen pukeutumisetiketin.

Ok, eli siis jostain muusta kuin sääntöihin kirjatussa osiossa etiketti / golfkäytös. Eli ei siis ole ns. yleisissä etikettiasioissa.

Tarkoittanet tässä siis kansallista (?) ohjeistusta, eli sitä kuvitettua a3 julistetta.

Ihmeellisen henkilökohtaisesti porukka tuntuu ottaman tämän pukeutumishomman. Kovimmille homma tuntuu ottavan niillä, jotka patsastelevat lacoste asuissaan ja klubitakeissaan kerhojensa takkahuoneissa.

Kerronpa vielä omista kokemuksistani ulkomailta. Asuessani toisessa euroopan maassa, olin jäsenenä klubilla, jossa hyvänä pelikaverinani oli tanskalainen henkilö. Hänellä oli tapana pelata usein normaaleissa sinisissä farkuissa. Kyseessä oli siis aivan normaali hyvätasoinen golfklubi, mutta peliasua ei kytätty. En kokenut hänen housujaan mitenkään häiritseviksi. Ne eivät vaikuttaneet ystävyyteemme tai omaan peliini.

Kysyin kyllä häneltä kerran farkuista. Hänen kotikenttässä oli joku Köpiksen kenttä, jonka nimeä nyt muista. Siellä oli kuulemma aivan normaalia, että välillä pelattiin farkuissa. Sielläkään ei sitä kytätty, eikä asiasta ole kuulemme koskaan edes vaihdettu ajatuksia. Ajoittain hänellä oli taas aivan ’normaali’ golf asu. Kerroin hänelle suomen kyttäysmeiningistä, jota piti kummallisena.

jJotenkin semmoinen kyttäily ja valvontameininki on niin suomalaista. Tuntuu, että muualla tyypit on vähän ’henkisesti isompia’, eivätkä käytä ajatuksiaan niin epäoleelliseen asiaan, että miten joku pukeutuu.

Tiedän toki, että maailmalla on monenmoistamuunlaistakin pukukoodia käytössä.

KL

Ulkomaille kirjoitti: (16.2.2011 21:31:07)
    Ihmeellisen henkilökohtaisesti porukka tuntuu ottaman tämän pukeutumishomman. Kovimmille homma tuntuu ottavan niillä, jotka patsastelevat lacoste asuissaan ja klubitakeissaan kerhojensa takkahuoneissa.

Kerronpa vielä omista kokemuksistani ulkomailta. Asuessani toisessa euroopan maassa, olin jäsenenä klubilla, jossa hyvänä pelikaverinani oli tanskalainen henkilö. Hänellä oli tapana pelata usein normaaleissa sinisissä farkuissa. Kyseessä oli siis aivan normaali hyvätasoinen golfklubi, mutta peliasua ei kytätty. En kokenut hänen housujaan mitenkään häiritseviksi. Ne eivät vaikuttaneet ystävyyteemme tai omaan peliini.

Kysyin kyllä häneltä kerran farkuista. Hänen kotikenttässä oli joku Köpiksen kenttä, jonka nimeä nyt muista. Siellä oli kuulemma aivan normaalia, että välillä pelattiin farkuissa. Sielläkään ei sitä kytätty, eikä asiasta ole kuulemme koskaan edes vaihdettu ajatuksia. Ajoittain hänellä oli taas aivan ’normaali’ golf asu. Kerroin hänelle suomen kyttäysmeiningistä, jota piti kummallisena.

jJotenkin semmoinen kyttäily ja valvontameininki on niin suomalaista. Tuntuu, että muualla tyypit on vähän ’henkisesti isompia’, eivätkä käytä ajatuksiaan niin epäoleelliseen asiaan, että miten joku pukeutuu.

Noin maailmaa nähneeksi henkilöksi ajatuksesi pyörivät kovin suppealla radalla.

Ei ole kovin ihmeellistä tuo juutin kummastus, kun sitä ajattelee edes pikkaisen järjen kanssa. Jos siellä Tanskassa on täysin normaalia ja sallittua pelata farkuissa, niin aika todennäköisesti juutti ajattelee saman käytännön olevan voimassa myös lähivaltioissa. Meillä Suomessa farkuissa pelaaminen ei ole sallittua tai ei ainakaan millään tavoin suositeltavaa, joten me suomalaiset puolestaan kummeksumme juuttien ja ruåttalaisten tapaa kyntää baanaa farmareissaan.

Ei tämä sen vaikeampaa ole. Maassa maan tavalla tai maasta ulos. Juutit juovat olutta työpaikalla lounaan kyytipoikana, suomalaiset eivät kuin poikkeustapauksissa. Pitäisikö meitä syyttää tuossakin asiassa kyttääjiksi ja suvaitsevattomiksi vai hyväksymmekö sen, että meillä on erilaisia tapoja kuin muilla?

B kirjoitti: (16.2.2011 18:20:10)

Kauluspoliisius on tärkeä vaikutusmuoto, joka palvelee tietyntyyppisten ihmisten koosteisena pysymistä ja henkisen ylemmyyden illuusiota. Se on yleisempään kyyläysteoriaan kuuluva erityismuoto. Vastaava pätemiskanava on mm kansanedustuslaitoksen tasollakin esiintynyt ns. pillupoliisius.

Nämä kenttien kyläpoliisit ovat kyllä hauskaa väkeä. Tyypillisiä piirteitä tai elementtejä kyseisessä toiminnassa ovat ainakin seuraavat:

’Valvontakomitean’ miehet eivät käytännössä koskaan ole kenttäyhtiön tai yhdistyksen palkkalistoilla, vaan he toimivat täysin yksityishenkilöinä vailla minkäänlaista mandaattia toimivalta johdolta.

Heitä näkee tosiaa usein juttelevan tj:n kanssa. Usein he myös notkuvat kädärin tiskin tuntumassa nähdäkseen kuka menee pelaamaan ja kenen kanssa. Myös pelaamaan ilmoittatuneiden kirjaa (jos klubilla käytössä) selaillaan samassa tarkoituksessa. Saatetaan myös kysellä, onko tj tai kenttämestari paikalla tai muuta.

Usein vähintään yhdellä komiteamiehellä on oma golfauto, jolla ajellaan miten sattuu. Myöskään normaalit peliohjesäännöt eivät välttämättä koske tätä porukkaa. Ratoja ei välttämättä pelata oikeassa järjestyksessä, vain poikkelehditaan väylältä toiselle oman mielen mukaan. Peli saattaa myös alkaa keskellä päivää kymppi tiiltä, vaikka se on tavallisilta jäseniltä kiellettyä.

Havaituista epäkohdista tai muusta raportoidaan aktiiviesti toimitusjohtajalle.

Saunatiloja hallitaan tällä porukalla ikään kuin ne olisivat täysin omat. Useimmiten kannetaan omat kaljat mukaan auton takakontista kylmälaukusta.

Lopuksi voi kuitenkin todeta, että kaiken kaikkiaan harmittomasta hommasta on kyse. Mutta moni varmaan tunnistaa omalta kerholtaan tämän porukan.

Ulkomaille kirjoitti: (16.2.2011 21:31:07)

Minäkin olen ollut klubilla, jossa saa pelata normaaleissa farkuissa. Klubin nimi taisi olla Monticello pohjois-Italiassa ja siellä ei pelattu alle sadan euron farkuissa eikä värivikaisissa farkuissa eikä repaleisissa farkuissa vaan kalliissa design-farkuissa. Itellä oli Gantin beiget farkut ja heti nipotettiin parista niitistä taskujen reunoilla, mutta onneksemme päästiin kentälle.
    Olen myös pelannut Irlannissa paidattomien kavereiden kanssa ja se ei ollut mukavaa.
    Olisihan se toki hieno pelata jonkin kaunokaisen kanssa katsellen legisssejä ja läpinäkyvää paitaa, mutta ei taitaisi tulla tasoituskierrosta. Kun kokonaisuus on kunnossa ei jojo lennä griinille.

PS. Moni voisi myös miettiä hygieninsa tasoa, mikäli puoliso, äiti tai muu ei ymmärrä huomauttaa asiasta. Ei samaa paitaa koko viikoksi.

KL kirjoitti: (16.2.2011 21:54:59)

Noin maailmaa nähneeksi henkilöksi ajatuksesi pyörivät kovin suppealla radalla.

Ei ole kovin ihmeellistä tuo juutin kummastus, kun sitä ajattelee edes pikkaisen järjen kanssa. Jos siellä Tanskassa on täysin normaalia ja sallittua pelata farkuissa

Lisäisin siis että se, missä yhdessä pelattiin tanskalaisen kanssa, ei ollut tanskassa, vaan suuressa manner euroopan maassa.

Minusta ajatukseni eivät pyöri suppealla radalla. Kuten olen aiemminkin todennut, että minua ei häiritse jos joku farkuissa pelaa.

Haluaisin sinun lisäksi tietävän, että pukeudun aina erittäin etiketin mukaisesti ja varmasti sinunkin mielestä tyylikkäisiin asuihin. Se on oma tapani, mutta en katso pahalla jos jollain on jokin toinen tapa.

Otanpa esimerkin vielä tenniksestä, jota olit myös pelaillut ilmeisesti enemmänkin. Itse olen tenniksessä täysi aloittelija, ja tuskin sitä koskaan tulen edes aktiivisesti pelaamaan. Kaverini on kuitenkin aktiivipelaaja ja silloin tällöin pyytää minua mukaan esport centerrin pelailemaan.

Minulla ei ole erityistä tennis asua. Vaan laitan urheiluvaatteet, joissa voisin mennä esim punttisalille. En ole kokenut, että minulla olisi vielä tarvetta ruveta hankkimaan erityistä tennis asua. Kukaan ei myöskään esport centerissä ole kiinnittänyt huomiota asuuni, joka ehkä on ollut aktiivipelaajien asuista poikkeava.

Jos rupeaisin aktivisemmin pelaamaan tennistä, menisin varmuudella jossa vaiheessa hommaamaan sen alan pro shopista tarvittavat varusteet.

Samoin asia varmasti menisi golfissakin, vaikka mitään ohjeistusta ei olisi. Pelaa missä pelaat, ja ajan myötä jos rupeat varsinaiseksi aktiivipelaajaksi, ’oikeaksi golfariksi’, on myös luonnollista panostaa enemmän varusteisiin. Tarkoituksenmukaisuus ohjaa toimintaa lopulta.

Golfiin on jostain syystä päässyt pesiytymään näitä peiton alla pukukoodia, etikettiä ja sääntökirjoja kaiken muun ohessa hiplaavia tyyppejä, mutta en ole koskaan antanut heidän omaa rauhaani häiritä. Eikä niitä muuten meidän kentällä ole näkynytkään tai sitten itsevarma olemukseni ohjaa heidät kiertämään meikäläisen kaukaa. Kai tämä ilmiö liittyy siihen B :n ansiokkaasti esille nostamaan koosteisena pysymiseen. Liekö sillä muuten yhteyttä Freudilaiseen psykoanalyysiin liittyvän selviytymisstrategian (coping strategy) käsitteen kanssa?

Ulkomaille kirjoitti: (16.2.2011 21:56:40)

Kauluspoliisius on tärkeä vaikutusmuoto, joka palvelee tietyntyyppisten ihmisten koosteisena pysymistä ja henkisen ylemmyyden illuusiota. Se on yleisempään kyyläysteoriaan kuuluva erityismuoto. Vastaava pätemiskanava on mm kansanedustuslaitoksen tasollakin esiintynyt ns. pillupoliisius.

Nämä kenttien kyläpoliisit ovat kyllä hauskaa väkeä. Tyypillisiä piirteitä tai elementtejä kyseisessä toiminnassa ovat ainakin seuraavat:

’Valvontakomitean’ miehet eivät käytännössä koskaan ole kenttäyhtiön tai yhdistyksen palkkalistoilla, vaan he toimivat täysin yksityishenkilöinä vailla minkäänlaista mandaattia toimivalta johdolta.

Heitä näkee tosiaa usein juttelevan tj:n kanssa. Usein he myös notkuvat kädärin tiskin tuntumassa nähdäkseen kuka menee pelaamaan ja kenen kanssa. Myös pelaamaan ilmoittatuneiden kirjaa (jos klubilla käytössä) selaillaan samassa tarkoituksessa. Saatetaan myös kysellä, onko tj tai kenttämestari paikalla tai muuta.

Usein vähintään yhdellä komiteamiehellä on oma golfauto, jolla ajellaan miten sattuu. Myöskään normaalit peliohjesäännöt eivät välttämättä koske tätä porukkaa. Ratoja ei välttämättä pelata oikeassa järjestyksessä, vain poikkelehditaan väylältä toiselle oman mielen mukaan. Peli saattaa myös alkaa keskellä päivää kymppi tiiltä, vaikka se on tavallisilta jäseniltä kiellettyä.

Saunatiloja hallitaan tällä porukalla ikään kuin ne olisivat täysin omat. Useimmiten kannetaan omat kaljat mukaan auton takakontista kylmälaukusta.

Lopuksi voi kuitenkin todeta, että kaiken kaikkiaan harmittomasta hommasta on kyse. Mutta moni varmaan tunnistaa omalta kerholtaan tämän porukan.

Missäköhän näitä kyläpoliiseja on? Uskon tässä olevan kyseessä samanlainen ilmiö kuin pikkulapsella, joka pelkää pimeää ja näkee kaikenlaisia mörköjä puiden takana ja milloin missäkin. Silloin kun luulee itseään tarkkailtavan, vaikka persoona ei ketään kiinnosta, kannattaa ehkä turvautua ammattiauttajan apuun.

En ole missään nähnyt sinun ja B:n kuvaamaa toimintaa, joten kyllä siinä jostakin luulosta tai omasta itsetunnon puutteesta täytyy olla kyse.

Ulkomaille kirjoitti: (16.2.2011 21:56:40)

Missä sä pelaat?

Chip Greenside kirjoitti: (17.2.2011 8:18:14)

Missäköhän näitä kyläpoliiseja on? Uskon tässä olevan kyseessä samanlainen ilmiö kuin pikkulapsella, joka pelkää pimeää ja näkee kaikenlaisia mörköjä puiden takana ja milloin missäkin. Silloin kun luulee itseään tarkkailtavan, vaikka persoona ei ketään kiinnosta, kannattaa ehkä turvautua ammattiauttajan apuun.

En ole missään nähnyt sinun ja B:n kuvaamaa toimintaa, joten kyllä siinä jostakin luulosta tai omasta itsetunnon puutteesta täytyy olla kyse.

Hei, ei kaikkea pidä ottaa niin vakavasti. Kuten alleviivasin, kyseessä on harmiton ilmiö. Samankaltaisesta hommastahan on kysymys mitä kerrotaloissa nähdään. Varmaan lähes jokainen joskus kerrostalossa asunut tietää, että talossa tai rapussa saattaa olla joku, joka on vähän muita asukkaita kiinnostuneempi talossa tapahtuvista asioista tai talossa asuvista henkilöistä. Tätä ilmiötähän on aivan turha kiistää.

Golfia pelatassaan nämä kerrostalokyttääjien kaltaisten henkilöiden toiminta ilmenee aiemmin kuvaamallani tavalla.

Toki on joskus vaikea vetää rajaa kuka on ’komiteamies’ ja kuka ei. Kyseessä on yhtä kaikki tasan yhtä vähämerkityksellinen asia kuin se, pelaisiko joku verkkareissa tai farkuissa.

Lopuksin haluaisin vielä sanoa, että ei kai tätä keskustelua ole niin hampaat irvessa ja vihamielisellä asenteella tarkoitus käydä. Hieman huumoria ja kevennystä mukaa, toki joskus lämpöäkin kuten ketjun avaaja toivoi.

En kans ymmärrä näitä tosikkoja. Oon nimittäin jo pitemmän aikaa ottanut tiettyjen kirjoittajien tekstit pelkkänä huumorina.

Aloittajan mukaan tarkoituksena oli ottaa vähän (tai vähän enemmänkin) ’lämpöä’ kauden alkua odotellessa :-). Peli kiihtyy kuitenkin huhtikuuta kohti niin, että jo nyt on paras alkaa treenaamaan kolleegojen porovosointia. Eihän tätä odotusta muuten kestäisi :-).

Kyllä tuossa etiketin rikkomisessa tehtiin kauhea ennätys, kun eilen joku iloinen, luultavasti risapersegolfari, ehkä myös skeittari, pokkasi tv-uutisissa jonkun PGA-palkinnon. Tällä pelaajalla oli farkut jalassa, epämääräinen huppari päällä (onneksi ei ollut vetänyt huppua päälle kuin nuorisorikolliset oikeudessa) ja kaiken lisäksi lippis päässä sisätiloissa.
    Tuolla käytöksellä laitettava kielto kaikille Suomen kentille. Huono, huono esimerkki Suomen nuorisolle.

Kysymys on myös moraalista. Se on monilta rappeutunut..

puttarijari-._/ kirjoitti: (17.2.2011 12:51:09)
    Kysymys on myös moraalista. Se on monilta rappeutunut..

No kerro nyt meille yksi omakohtainen moraalin rappioesimerkki – nimenomaan oman moraalisi rappiosta?

Esillä 20 viestiä, 151 - 170 (kaikkiaan 170)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #446071 kohteessaHyökkäys etikettiin

Etusivu Foorumit Yleistä Hyökkäys etikettiin