Aihe: hybridit vs. raudat - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][5]
KilpailuaSuomalaista

hybridit vs. raudat

Etusivu Foorumit Välineet hybridit vs. raudat

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mitä mieltä olette rautojen korvaamisesta hybrideillä? Olen aloittelija golfin parissa ja sikäli ei ole mitään vanhaa painolastia mihinkään suuntaan rauta/hybridi -rintamalla. Ainakin Forgan tarjoaa hybridisettiä 3-SW. Ei varmaan kovin yleinen valinta, ainakaan vielä, mutta mitä hyvää/huonoa tuossa setissä on tavanomaisiin rautoihin verrattuna? Ei kai tuollaisia ole ihan huvin vuoksi kehitelty? Pitkien rautojen korvaaminen hybrideillä on ollut jo tiedossa aiemminkin, mutta tämä lyhyiden rautojen ja SW:n ei. Olen kyllä jo hankkinut mailat, mutta ihan vain mielenkiinnosta kyselen. Oma settini on yksinkertainen ja luulen, että tänä kesänä en paljoa muuta tarvitse kuin I7, I9, SW ja putteri. Bagistä löytyy kyllä lisäksi tarvittaessa hybridi 4/5 (24) ja puu 3.

Itse en ole mitä Golf guru mutta sen verran olen huomannut/oppinut että rauta3 on aivan mahdoton maila eli 21 asteineen hybridi ehtodamasti parempi valinta. Rauta4 ja 5 ovat kysymysmerikeija, pitäisi pystyä lyödä mutta hybridi olisi helpompi ja turvallisempi valinta. Rauta 6-PW kannatta pidä ja mielestäni niiden kanssa otettaan kunnon Wedget.
    Oma ratkaisu oli 2 hybriti 21 ja 24 asteisia ja raudat 5-PW ostin Gap (52)- ja Sand(56)- Weget erikseen.
    Uskon saavani kaikki mikä tarvitsen helppous pitkin rautoihin ja tarkkuus wedgeihin.
    Toiselta voin olla varassa…

Nimetön

Hybridisetit on akkoja varten.

Itse kyllä sanoisin, että 24-asteinen hybridi korvaa rautakolmosen, hybridillä nimittäin useimmat pelaajat lyövät vastaava-asteista rautaa pidemmälle. Omassa bägissäni on 19- ja 24-asteiset hybridit, mutta jos jollekulle kokonainen setillinen hybridejä tuntuu hyvältä, niin mikäs siinä. Eihän se ehkä ’miehekkäintä’ ole, mutta mitä merkitystä sillä on?

Khelde kirjoitti: (18.5.2009 10:56:24)
    jos jollekulle kokonainen setillinen hybridejä tuntuu hyvältä, niin mikäs siinä. Eihän se ehkä ’miehekkäintä’ ole, mutta mitä merkitystä sillä on?

Päinvastoin, kaikkein miehekkäintä on pelata välineillä, jotka parhaiten sopivat omaan peliin ja omiin tavoitteisiin.
    Jos täydellä hybridisetillä nauttii pelistä eniten ja vaikka tekee parempaa scorea kuin perinteisillä raudoilla, niin miksi pitäisi valita välineet, jotka tekevät pelaamisesta aiheettoman tuskaista?

JohnTiainen kirjoitti: (18.5.2009 10:23:24)
    Hybridisetit on akkoja varten.

Jees. Ja silläpä pelaan akkojen tiiltäkii.

Jo parin kauden ajan bägini pisin rauta on ollut r6. Pitempien rautojen korvaajina ovat 20- ja 26-asteiset hybrikset. Eipä oo ollu valittamista.

Mä korvasin 21-asteisen hybridin r2:lla jonka taivutin r3:ksi että saisin paholaisen keksinnön pois. Toimii.

On mulla hybridikin. 17-asteinen, lyhyt ja teräsvartinen.

KL

Lavantauti kirjoitti: (18.5.2009 19:47:10)
    Mä korvasin 21-asteisen hybridin r2:lla jonka taivutin r3:ksi että saisin paholaisen keksinnön pois. Toimii.

On mulla hybridikin. 17-asteinen, lyhyt ja teräsvartinen.

Mutta sä ootkin Äijä 😉

Mites se teräsvartinen driveri on toiminut?

KL kirjoitti: (18.5.2009 20:24:29)
    Mutta sä ootkin Äijä 😉

Mites se teräsvartinen driveri on toiminut?

Yleisesti ottaen draivit on ihan kohdallaan, kiitos kysymästä! 270m, keskellä väylää, pieni fade..

Se teräsvarsi toimii nykyään itsenäisenä jätealan yrittäjänä Ruotsin Ljunghusenissa.

Mä oon nykyään sitäpaitsi nössö enkä mikään äijä. Mulla on ikivanhat perus-stiffit dynamicit varsina. Huom, ei mitkään dynamic goldit.

Wedgeissä mulla on jostain syystä x-100:set. Ei järkisyitä eikä muitakaan perusteluita moiseen.

Kehitys voi kulkea toisinkin päin. Minulla oli pari vuotta sitten bägissäni hybridi 4 ja 3. Viime vuonna kaivoin sattumalta kaapista vanhan rauta nelosen. Hämmästykseni oli suuri, kun sillä pallo lensi huomattavasti suorempaan ja pitemmälle kuin vastaavalla hybridillä. Nyt hybridi jouti kaappiin.

Tänä keväänä suivaannuin hybridi 3.een, kun sillä pallot karkasivat tuon tuostakin taivaisiin tai hukkina huizin nevadaan. Päätin testata vanhan rauta kolmoseni. Lopputuloksen voi arvata. Löysin mailan, jolla voi puskea vastatuuleen ja lyönnit pysyvät jatkuvasti matalampina ja suorempina.

Hybridejä on toki kovasti erilaisia, mutta noita vanhoja omiani en enää bägiin päästä. Raudat näyttävät toimivan niin hyvin, että en etsi niiden korvaajaa.

Ballmarker kirjoitti: (18.5.2009 18:48:37)
    Jo parin kauden ajan bägini pisin rauta on ollut r6. …

Eikös olekin kätevää? Mul on ollut tälläinen lähestymistapa jo useamman vuoden. Oon ny kuitenkin hionut tämän ajatuksen vielä pidemmälle jolloin pisimmäksi raudaksi jää wetke. Josko sitäkään ny raudaksi voi kutsua.

Prboy kirjoitti: (18.5.2009 21:04:42)
    Kehitys voi kulkea toisinkin päin. Minulla oli pari vuotta sitten bägissäni hybridi 4 ja 3. Viime vuonna kaivoin sattumalta kaapista vanhan rauta nelosen. Hämmästykseni oli suuri, kun sillä pallo lensi huomattavasti suorempaan ja pitemmälle kuin vastaavalla hybridillä. Nyt hybridi jouti kaappiin.

Tänä keväänä suivaannuin hybridi 3.een, kun sillä pallot karkasivat tuon tuostakin taivaisiin tai hukkina huizin nevadaan. Päätin testata vanhan rauta kolmoseni. Lopputuloksen voi arvata. Löysin mailan, jolla voi puskea vastatuuleen ja lyönnit pysyvät jatkuvasti matalampina ja suorempina.

Hybridejä on toki kovasti erilaisia, mutta noita vanhoja omiani en enää bägiin päästä. Raudat näyttävät toimivan niin hyvin, että en etsi niiden korvaajaa.

Samanlaisia kokemuksia mulla. Ensin laitoin uusien rautojen nelosen ja kolmosen pahvilaatikossa kaappiin ja kaivoin takaisin kun hybridillä roiskui minne sattui. Hämmästys oli tosiaan suuri pitkien rautojen toimiessa mainiosti.

Herättelen tässä taas samaa vanhaa aihetta. Onko kenelläkään ihan käytännön kokemusta hybridi-raudoista, siis nimenomaan niistä lyhyen pään mailoista (I6-SW)? Kun sellaisia näyttäisi myynnissä olevan, niin luulisi niitä myös olevan ostettu jonkin verran? Kokeiltavaksi en ole sellaisia mistään löytänyt enkä viitsi myöskään ostaa ’sikaa säkissä’.

Olisi tarvetta päivittää rautasettiä (nyk. I7,I9,SW) ja siksi haluaisin saada tietoa myös tällaisista hybridi-seteistä. Ainakin pitkät hybridit ovat henkilökohtaisia suosikkejani (H4,H5) ja tykkään pelata niillä aina kuin mahdollista. Eli jotain seuraavanlaista olen miettinyt:

– perinteiset raudat (I6, I7, I8, I9, PW, SW)
    – modernit hybridit (I3-SW)

tos

Lyhyiden rautojen korvaamisessa hybridillä on jokunen ongelma. Ensinnäkin kun varsi lyhenee niin swingi jyrkkenee ja hybridin leveä pohja aiheuttaa helposti toppeja. Toinen pulma on se, että matala hybridi menee 9:llä ja wedgeillä helposti pallon alta.

Kolmas ongelma on chippaaminen. Tuntuma palloon on hybrideillä minusta huono ja chipit vaativat juuri tuntumaa. En ymmärrä, miten jotkut pystyvät chippaamaan hybrideillä….

Tämä viimeisen kohdan voi tietysti korjata pitämällä paria ylimääräistä mailaa bägissä. Ensimmäinen voisi hoitua laittamalla pidemmät varret. Toiseen ratkaisuna on jotkut hybridisetit, joissa 9, pw ja sw on lyöntipinnaltaan huomattavasti korkeampia.

Osta mailoja ja kokeile (ja kerro täällä). Kloonikomponentit mitä vaikka diamondtour tai hireko myytävät eivät maksa omaisuuksia.

Mulla oli viime kautena Callawayn H4-hybridi (23 asteinen). En päässyt sinuiksi sen kanssa. Sillä kyllä lähti matalana ja pitemmälle kuin R5:lla, joka mulla oli silloin pisin maila. Lyöntien toistettavuus ei ollut hyvä. Se ei yksinkertaisesti istunut mun käteen niin hyvin, että sitä olisi ’uskaltanut’ käyttää väylillä.
    Tänä keväänä hankin Callawayn R4:n. Rauta nelosella en koskaan aiemmin ollut edes kokeillut lyödä. Yllätykseni tämä maila sopii aivan loistavasti mun käteen ja olenkin käyttänyt sitä hyvällä menestyksellä; pallo lentää suoraan ja pitkälle. Osatekijänä pituuden kasvuun ja tämän mailan käyttömahdollisuuteen on varmasti myös viime talven kuntotreenit ja voimanhankinta.

tos kirjoitti: (28.6.2009 13:45:07)
    Lyhyiden rautojen korvaamisessa hybridillä on jokunen ongelma. Ensinnäkin kun varsi lyhenee niin swingi jyrkkenee ja hybridin leveä pohja aiheuttaa helposti toppeja. Toinen pulma on se, että matala hybridi menee 9:llä ja wedgeillä helposti pallon alta.

Itse koin ongelmaksi lähinnä sen kun siitä hekotuksesta ei tahtonnu tulla loppua ollenkaan. Vaikee osua sillon millään tapaa palloon kun hytkyy.

tos

Onko Kebaxilta unohtunut ottaa tämän päivän lääkitys?

Mä voisin ottaa valokuvan siitä miltä peeveli näyttää setupissa hudiskelijan vinkkelistä. Saaattais aukaista näkökulmaa kirjoitukseeni. Visuaalisen puolen lisäksi hyrbedipitserin äänimaailma myös on sanalla sanoen hilpeä. Toki näkemykseni on oma mutta kokemuspohjainen.

Mulle roo suositteli hybridiä 3i:n ja 3w:n väliin, kun siinä on niin pitkä väli. Tais vaan olla lofti liian pieni (21°), kun näyttäis siltä, että matkaa taittuu melkein sama molemmilla. Hyrpä lentää sairaan korkeella ja tuntuu paljon vaikeammin lyötävältä kuin 3i – pitää totutella…

Voisin siis ehkä myyrätä ton hyrbän Titu 585H Aldila NV 85-s Hybridillä.

oliko siis stiff varsi voisin harkita tuota mutta mikä olisi hinta?

siis tossa titussa

Mä olen pelannut täydellä hybridisetillä (pw-4) viimeiset kolme vuotta ja nykyinen händäri on 8. Kaksi viimeistä kierrosta pelasin viime viikolla 76:een (+6 ja +4).

Mailat pw-4 on Suomessa aika tuntemattoman Thomasgolfin mailoja. Lisäksi bägistä löytyy Dynatourin 24-asteinen ’oikea’ hybridi, 10 vuotta vanha TaylorMaden puu-5, Mizunon pari vuotta vanha puu-3 ja Titleistin tän kauden uutuusdraiveri. Rautojakin on, 20 vuotta vanha sändi ja 5 vuotta sitten hankittu 60-asteinen lob-wedge. Putteri on hankittu Lidlistä 3 vuotta sitten 10 eurolla, hyvin toimii.

Kolme vuotta sitten rautapeli alkoi tökkiä ja ostin ensi rauta-7:n korvaajaksi hybridin. Se toimikin sitten niin hyvin, että pikku hiljaa raudat vaihtui hybrideiksi. Aina kierroksen alussa joutuu vähän selittelemään mailoja, mutta kierroksen lopussa ei paljoa tarvi sitten enää selitellä.

Tärkeintähän tällä tasolla on, että golf on hauskaa ja helppoa. Rautakierroksiakin on tältä kaudelta takana joitakin, mutta hybrideillä vaan tulee parempia tuloksia.

Suosittelen lämpimästi.

Itselläni ei ole hybridejä ollenkaan. Lyön rautavitosella yhtä pitkälle, kuin 21-asteisella hybridillä (145-150m) ja lisäksi raudat ovat tarkempia. Koen siksi hybridit itselleni täysin tarpeettomiksi. Rautasettini 4-PW on Titleistin 775-CB + saman merkin wedget 56 ja 60, kaikki hankittu viime talvena. (Draiveri, puut 3 ja 5 löytyy myös.) Noilla mailoilla hcp on tänä kesänä tippunut 13 lyöntiä. Kaikki mailani ovat miesten reguja, vaikka olen 14-v tyttö. Olen 175 cm ja mailanpäännopeus on välillä niin luja ettei naisten mailoissa varsi ehdi toimia.

Itse täytin juuri 50 joten ’pappamailat’ sopii silläkin tavoin paremmin minulle. Nuoret pelatkoon aivan rauhassa raudoilla ja niillä pitääkin aloittaa, mutta kun ikää tulee, niin sitä alkaa arvostamaan pelin helppoutta.

Olisi kiva, jos joku kirjaisi hybridikokemuksiaan myös muista kuin niistä tavallisista rauta-3:n ja 4:n korvaajista.

Rautapelaajien toteamukset, jotta ’hybrit on turhia’ on jotenkin niin itsestään selviä, että kannattaakohan niitä edes kirjata tähän ketjuun.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 43)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #309461 kohteessahybridit vs. raudat

Etusivu Foorumit Välineet hybridit vs. raudat