Aihe: Hupaisia lyöntejä! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Hupaisia lyöntejä!

Etusivu Foorumit Yleistä Hupaisia lyöntejä!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 42)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Viime viikonlopun mestiksissä sattui kaikenlaista, tässä kuvaus muutamasta erikoisesta lyönnistä: (pohjoisemmassa näitä kutsuttaisiin taitolyönneiksi, minulle ne oli epäonnistumisia, mutta erikoiseksi niistä tekee pallon käyttäytyminen.) Eka pitkällä par nelosella, avauslyönti draiverilla, osuu pikkasen kantaan, lähteen suorana, mutta raakasti vasemmalle. Väylän vasemmassa reunassa on vesiesteen takana iso mänty about 170 metrin päässä. Pallo osuu mäntyy ja katsotaan että sehän tulee hyvin takaisin kentälle. Vaan tulee pikkasen liiankin hyvin, ylittää suht leveän väylän ja päätyy oikeaan reunaan raffiin. Arvioitiin että tuli puusta 75sivulle. En ole ikinä tollaista kimmoketta nähnyt. Asfaltista joskus ottaa korkeita pomppuja. Toinen erikoinen, minusta erikoisin sattui myös draiverilla lyötynä. Yliyrittämisen seurauksena huono osuma palloon, joka lähtee tosi matalana. Tee paikan edessä on kaksi vesiestettä, joista ensimmäisen pallo ylittää ilmassa. Toinen vesieste on pidempi ja siihen pallo osuu about 15 metriä esteen alusta ja 80 metriä lyöntipaikalta. Pallo tulee niin matalana että se pomppii vedenpäällä eli tulee ns. leipiä tai niinkuin joku asian totesi “jeesustelee”. Valmistaudun jo lyömään toista, kun kaikki katsoo ihmeissään kuinka pitkälle pallo pomppii. Aikansa pompittuaan pallo kiipeä vesiesteestä pois ja päätyy kuivalle maalle noin 5 metriä esteen taakse. Kokonais mittaa lyönnille tuli about 150 metriä, ja porukalla arvioitiin että siinä oli 10-12 “leipää”. Lyönnin aikana pallo kaartoi kokoajan oikealle. Kunnon naurut päälle ja eikun jatkamaan… Kolmas erikoinen lähtee rautaysillä. Yritän lähestymistä noin 115 metristä reilusti greenin yläpuolelta ja vesieste välissä. Pallon sijainti on pikkasen alamäessä, josta lyön rajun kylkkärin, sillä seurauksella että pallo lähtee lähes maan suuntaisesti eli alaspäin kohti vesiestettä, osuu veteen loivassa kulmassa ja kimpoa siitä forelle. Omasta ja muidenkin mielestä erikoisia kimmokkeita, joita ei ole omalle kohdalle sattunut aikaisemmin tuskin samanlaisia tulee sattumaankaan.

Itselleni muistuu mieleen parhaiten lyönti, jonka tein joitakin vuosia sitten Espanjassa Mijas golfin Los Lagos kentän pitkällä par vitosella, en muista väylän numeroa, lienee kuitenkin etuysillä. Väylällä on juuri greenin edessä suuri vesieste, ehkä noin 40 metriä pituussuunnassa ja olin lyömässä kolmatta lyöntiä spoonilla (kaksi ekaa lyöntiä eivät olleet kovin hyviä) ja yritin tietysti palloa greenille. Osuin palloon mielestäni aika hyvin, mutta pallo lähti tavallista huomattavasti matalammalla kaarella ja laskeutui ensimmäisen kerran melkein vesiesteen etureunassa, josta otti niin ikään ehkä viitisen kappalettä ’leipiä’ pomppasi vesiesteen vastapäässä olevaan jyrkähköön kivivalliin, josta pomppasi korkealle ilmaan ja lennähti muutaman metrin päähän lipusta. Putti ohi, mutta par kuitenkin.

Mestiksissä oli pikkuhauska sattuma meidänkin ryhmässä. Lauantain toinen kierros, kenttänä PGC Forest, 9. reikä, bäkäriltä n 150m parkolme korkealta. Allekirjoittaneella hanurit, tuuli erittäin tiukka sivuvastainen vasemmalta oikealle, matala draw lähtee kohti griinin vasenta laitaa, puolessa välissä tuuli nappaa kiinni ja taivuttaa lentokaaren ässälle. Lopputulos: pallo griinillä 1/3 mitasta etuvasemmalta, ’bout 10 metriä tikusta. Hyvä.

Seuraava kaveri tiille. Lähtee myöskin lyömään vasenta laitaa kohden, näyttää hyvältä, kaveri ottaa jo tiin taskuun kun näkyy että pallo lentää selvästi kohden griiniä… pallon osuessa griinille valtava pomppu suoraan vasemmalle ja jotain valkoista pomppaa griinin oikeaan laitaan: pallo osui suoraan ilmasta mun pallooni ja sen seurauksena päätyi griinistä vasemmalta ulos n 20 metriin tikusta. Mun pallo päätyi takaoikealle raffiin.

Noh, ei siinä mitään griinillä meni päätä raapiessa kun ihmeteltiin missä se mun pallo oli. Iskemäjälkien perusteella osumakohta löytyi, ja pallo takaisin siihen – ja se 10m pöröputtikin sisään. Kanssapelurikin teki chip u&d -parin, joten loppu hyvin kaikki hyvin. Vaikkei se pirkko jatkoon meikäläistä auttanutkaan.

Panoramica reikä 7, par 3 keltaisilta 159 m.

peli rullaa ja into piukassa. oliskohan ollut i6 kädessä, myötätuulta taisi olla tai sitten ei tai jotain. Ändiä lyöntii ja topperi lähtee kohti edessä olevaa vesiestettä…mutta…pallo pomppii hallitusti siltaa pitkin toiselle puolelle. Seuraavaksi 56-asteinen käteen ja chippi sisään. Helppo birdie!

reikä löytyy tuolta:
    http://www.novapanoramica.com/en/golf.aspx
    ja kun klikkaa sitä seiskaa, niin näkee hyvin millainen taitilyönti oli kyseessä 😀

Pari hyvää birkkua tullut nähtyä:
    Par3 n. 135m Santa Clara. Isäni vetäisi rauta6:lla lyönnin kainaloon ja pallon lähti iloisesti vasemmalle. Osuma betonitiehen, palmuun, tiehen, tiehen, sadeputkeen ja lopulta lipputankoon. Otettiin toisetkin konjakkinaukut birkun kunniaksi 🙂

Kulloo golfin päätösväylä par5, 450jotain. Isoveli kahden lyönnin jälkeen 100 lätkällä ja pelkkä muodollisuus edessä. Juuei- PW:llä pallon kylkeen ja pallon on matkalla vielä ylöspäin griinin yläpuolella. Pallo kuitenkin osuu mäntyyn griinin takana n. 5-10m korkeudella ja pallo pomppaa sielä griinin etulaitaan n. 50cm lipusta. Putti sisään ja skinit toiseen osoitteeseen 🙁

ts

Jamasa kirjoitti: (31.8.2007 16:49:58)

peli rullaa ja into piukassa. oliskohan ollut i6 kädessä, myötätuulta taisi olla tai sitten ei tai jotain. Ändiä lyöntii ja topperi lähtee kohti edessä olevaa vesiestettä…mutta…pallo pomppii hallitusti siltaa pitkin toiselle puolelle. Seuraavaksi 56-asteinen käteen ja chippi sisään. Helppo birdie!

reikä löytyy tuolta:
    ja kun klikkaa sitä seiskaa, niin näkee hyvin millainen taitilyönti oli kyseessä 😀

Kyllä sitä nyt taas kaunistellaan asioita.

Ensinnäkään se ei lähteny sitä vesiestettä kohti vaan maan keskipistettä. Toisekseen se ei pomppinu sinne toiselle puolelle hallitusti, vaan käsittämättömästi. Kolmannekseen se ei ollu chippi, vaan melkein täys lyönti sieltä hemmetinmoisesta pinaatista.

Mut hiano väylä on. 2kk joutuu vaan vielä kitumaan ennen kun pääsee pelaamaan tuon

ts kirjoitti: (31.8.2007 21:08:58)

reikä löytyy tuolta:

Kyllä sitä nyt taas kaunistellaan asioita.

Ensinnäkään se ei lähteny sitä vesiestettä kohti vaan maan keskipistettä. Toisekseen se ei pomppinu sinne toiselle puolelle hallitusti, vaan käsittämättömästi. Kolmannekseen se ei ollu chippi, vaan melkein täys lyönti sieltä hemmetinmoisesta pinaatista.

Mut hiano väylä on. 2kk joutuu vaan vielä kitumaan ennen kun pääsee pelaamaan tuon

Eihän sitä enään kaikkee voi muistaa 🙂

reikä löytyy tuolta:

Taisit ottaa liian tosissaan tuon reiän selityksen: ”A bridge makes access to the green easier”.

Jamasa kirjoitti: (31.8.2007 21:17:11)
    … Eihän sitä enään kaikkee voi muistaa 🙂

Kuullostaa silti oivalta plääniltä.

Kuis se TS.n panoramican 18.sta toinen lyönti sieltä puusta,oli aika hauskaa katseltavaa ku lapa lentää ja pallo poimitaan jaloista taskuun ja aletaan kyselemään muina miehinä et missäs se pallo on?!

ts

Elmo kirjoitti: (31.8.2007 21:42:44)
    Kuis se TS.n panoramican 18.sta toinen lyönti sieltä puusta,oli aika hauskaa katseltavaa ku lapa lentää ja pallo poimitaan jaloista taskuun ja aletaan kyselemään muina miehinä et missäs se pallo on?!

Mä jo odotin tota… yllättävän kauan meni 😉 Millonkahan se ilmestyy Youtubeen…

Vesiesteelle matkaa 120 metriä, kaveri lyö puumailalla pienen topin. Pallo pomppaa ennen vesiestettä, siitä keskellä vesiestettä sijaitsevaan viemärinkanteen ja siitä turvallisesti väylälle. Kannen läpimitta 30-40cm, eli pienestä oli kiinni.

Pari kertaa on tullut lyötyä greenin yli, mutta takana ollut puu pelasti.

Kisoissa löin 120 metrin lähestymisen i9:llä, muutamia metrejä ohi greenistä, mutta pallo lentää suoraan tuuheaan männynoksaan, jota pitkin se sitten vierii 3 metrin päähän lipusta.

Eikös se ollut joku Marxin veljeksistä kun kertoi näin:
    ’Golfissa ehdottomasti vaikein lyönti on osua kolme kertaa puuhun josta se osuu kiveen ja siitä toiseen kiveen päätyen reikään. Itse olen siinä onnistunut vain kerran.’ Kyllä sen täytyy olla vaikea, kun minäkään en ole siinä vielä onnistunut 🙂

iron17 kirjoitti: (31.8.2007 15:27:19)
    Viime viikonlopun mestiksissä sattui kaikenlaista, tässä kuvaus muutamasta erikoisesta lyönnistä: (pohjoisemmassa näitä kutsuttaisiin taitolyönneiksi, minulle ne oli epäonnistumisia, mutta erikoiseksi niistä tekee pallon käyttäytyminen.)

Enpä usko, että puhutaan samasta asiasta. Taitolyönti on lyönti joka on tarkoitettu onnistumaan yleensä ns. mahdottomassa paikassa ja se silti onnistuu.

Itse puhut lyönneistä jotka on tarkoitettu onnistumaan, mutta onnistuvat epäonnistumisesta huolimatta.

Taitolyönnille on tyypillistä epäonnistuessaan, että perään tulee ärräpäitä jne. Taitolyöntiä on yleensä edeltänyt epäonnistunut lyönti, joka alkuperältään oli kuitenkin tarkoitettu onnistumaan.

Oletko nyt ymmärtänyt asian ?

double-eagle kirjoitti: (14.9.2007 16:42:10)

iron17 kirjoitti: (31.8.2007 15:27:19)
    Viime viikonlopun mestiksissä sattui kaikenlaista, tässä kuvaus muutamasta erikoisesta lyönnistä: (pohjoisemmassa näitä kutsuttaisiin taitolyönneiksi, minulle ne oli epäonnistumisia, mutta erikoiseksi niistä tekee pallon käyttäytyminen.)

Enpä usko, että puhutaan samasta asiasta. Taitolyönti on lyönti joka on tarkoitettu onnistumaan yleensä ns. mahdottomassa paikassa ja se silti onnistuu.

Itse puhut lyönneistä jotka on tarkoitettu onnistumaan, mutta onnistuvat epäonnistumisesta huolimatta.

Taitolyönnille on tyypillistä epäonnistuessaan, että perään tulee ärräpäitä jne. Taitolyöntiä on yleensä edeltänyt epäonnistunut lyönti, joka alkuperältään oli kuitenkin tarkoitettu onnistumaan.

Oletko nyt ymmärtänyt asian ?

Mahdottomasta paikasta suoritettu lyönti on mielestäni ns sankarilyönti joka onnsituu vain 1%-5% todennäköisyydellä, mutta niitä vain jaksetaan yrittää mitä mielikuvituksellisista paikoista. Näillä viimeistään pilataan score.

En tiedä onko tää nyt sit taitolyönti mutta kuitenki melko ällistyttävä suoritus. Lappeenrannan väylällä 11 olin avannut vasemmalla olevaan metsään joka on merkattu vesiesteeksi ja droppasin raffiin. Matkaa greenille noin 230m ajattelin että ei kuitenkaan pääse greenille ja otin vaan rauta 8 ja löin eteenpäin katoin että hyvin menee keskelle väylää sit kävelin vaan pallolle ja siinä 100m greenistä ihmettelen että missä ihmeessä pallo on. Sit katon että ei hemmetti! ihan greenin tasalla bunkkerin vieressä!! about 220m rauta kasilla!!! ehkä kevyt flaieri tai jotain 😀 tapahtuma hetkellä oli kyllä kevyt myötätuuli mut ei mitään erikoista.

Oma onnekkaan erikoisuuteni tein viime kesänä Karelia Golfin kontilahden väylällä 12.
    Olin toisella lyönnillä greenistä noin 20 bunkkerien takana. Kaivoin bägistä sandin ja lähdin lyömään lyhyttä pitchiä bunkkerien yli. Epäonneksi toppasin lyönnin ja pallo lähti lippua kohti metrin korkeudessa. Oli varma, että pallo päätyy syvälle greenin takaiseen metsään. Pallo kuitenkin osui suoraan lippuun ja tippui reiän viereen ja pomppasi siitä sisään. Pelikaveri totesi, että voihan sen pirkon noinkin tehdä. Kovat tuuletukset ja naurut päälle.

Rauski kirjoitti: (14.9.2007 20:50:41)
    … Mahdottomasta paikasta suoritettu lyönti on mielestäni ns sankarilyönti joka onnsituu vain 1%-5% todennäköisyydellä, mutta niitä vain jaksetaan yrittää mitä mielikuvituksellisista paikoista. Näillä viimeistään pilataan score.

Juu. Score lähti menemää pieleen jo siitä paikkasta mistä mahdottomaan paikkaan jouduttiin. Eli voihan sitä mahdollisesta asemastakin lyödä järettömän lyönnin. Näin mietin minä vaikkakin kaikki lyöntini ovat kategoriaa otsikko.

kebax kirjoitti: (17.9.2007 12:10:36)

Rauski kirjoitti: (14.9.2007 20:50:41)
    … Mahdottomasta paikasta suoritettu lyönti on mielestäni ns sankarilyönti joka onnsituu vain 1%-5% todennäköisyydellä, mutta niitä vain jaksetaan yrittää mitä mielikuvituksellisista paikoista. Näillä viimeistään pilataan score.

Juu. Score lähti menemää pieleen jo siitä paikkasta mistä mahdottomaan paikkaan jouduttiin. Eli voihan sitä mahdollisesta asemastakin lyödä järettömän lyönnin. Näin mietin minä vaikkakin kaikki lyöntini ovat kategoriaa otsikko.

Kyllä Rauski on oikeassa..mahdottomasta paikastahan ei voi lyödä..lähes mahdoton on sitten jo aivan eri asia.
    Tyypillinen lähes mahdoton, jonka usein saa lipulle on se, että on itse vesiesteessä ja pallo on navan korkeudella raffissa. Ottamalla wedgestä osittain metallivarresta kiinni pääsee siitäkin 100:sta metristä vielä lipulle.
    Tyypillinen mistä ei pääse etenemään on skutsissa varpujen seassa niin ettei mailan heilautukselle saa esteetöntä rataa…saati pallolle mitään kunnon rakoa, johon voisi realistisesti osoittaa lyöntiä.

double-eagle kirjoitti: (17.9.2007 12:34:19)
    Tyypillinen lähes mahdoton, jonka usein saa lipulle on se, että on itse vesiesteessä ja pallo on navan korkeudella raffissa. Ottamalla wedgestä osittain metallivarresta kiinni pääsee siitäkin 100:sta metristä vielä lipulle.

Vai vielä usein… 😀

Miten sä tuosta saat sadan metrin lyönnin lipulle? Siis jos se pallo on navan korkeudella…

Tammikuussa Phuketin Loch Palm. Reikä 10 avataan alamäkeen ja sieltä dogleg oikealle. Pelasin vanhemman (n. 70v) Itävaltalaisen pariskunnan kanssa ja tää herra löi jatkuvasti driverillaan kopsuja maahan. Tolla väylällä taas sama juttu, että maila osuu ensin railakkaasti maahan ja driverin lapa lentää viereiseen pusikkoon ja pallo naisten tiiauspaikalle. Caddie kävi poimimassa sen lavan ja herra jatkoi vaimonsa puu-3:lla siitä ’punaisilta’. Nappiosuma ja pienellä fadella pallo ihan greenin eteen, chippi-putti ja helppo par. Naureskeltiin kierroksen jälkeen, että se oli herralle loman ainoa par!

Tuoreimmassa muistissa tänään päivältä. Päivä oli sateinen, koko kierroksen satoi ja tuuli tosi kovasti. Olin seitsemännen avauksesssa eli sade oli kastellu jo gripit, käden, pyyhkeet totaalisesti. Ei auttanut kuin yrittää lyödä rauhallisemmin ettei maila pyörähdä kädessä. Tuohon asti olikin mennyt ihan mukavasti sateesta huolimatta. Vedin ajurilla komean avauksen (200m) keskelle väylää. Vähän osuman jälkeen maila vaan karkas käsistä ja painu vahvalla ’hukilla’ 40m päähän pöpelikköön. Onneks ei tapahtunut edellisessä avauksessa, olis lentäny suoraan lampeen. 20 vuotta on tullut tahkottua, mutta tätä ei ole tapahtunut ennen että keppi karkaisi aivan totaalisesti.

Eriksson kirjoitti: (17.9.2007 17:46:36)

Miten sä tuosta saat sadan metrin lyönnin lipulle? Siis jos se pallo on navan korkeudella…

Nin perkele jos raffikin ulottuu vielä napaan asti. Vesiesteessä!!!1

… Tyypillinen mistä ei pääse etenemään on skutsissa varpujen seassa niin ettei mailan heilautukselle saa esteetöntä rataa…saati pallolle mitään kunnon rakoa, johon voisi realistisesti osoittaa lyöntiä.

Oletsä kyl mahoton realisti. Mä kyllä tyypillisesti en viiti lähtee kompuroimaan tollaseen asetelmaan vaan vetäsen siitä edeltävästä paikkaa uuren menemään.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 42)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #474019 kohteessaHupaisia lyöntejä!

Etusivu Foorumit Yleistä Hupaisia lyöntejä!