23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

Hinku Singeliksi

Etusivu Foorumit Yleistä Hinku Singeliksi

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 88)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • AAH kirjoitti: (20.4.2007 14:54:54)

    Paksupekka kirjoitti: (20.4.2007 12:28:44)
    Nautiskelijat ovat tietysti oma ryhmänsä…

    Minä yritän kuulua juuri tähän ryhmään. Händäristä viis veisaan.

    Milläs prosentilla sen puolikkaan kanssa?

    kebax kirjoitti: (20.4.2007 15:03:20)

    AAH kirjoitti: (20.4.2007 14:54:54)

    Paksupekka kirjoitti: (20.4.2007 12:28:44)
    Nautiskelijat ovat tietysti oma ryhmänsä…

    Minä yritän kuulua juuri tähän ryhmään. Händäristä viis veisaan.

    Milläs prosentilla sen puolikkaan kanssa?

    Tämän enempää en siitä puolikkaasta veisaa.

    AAH kirjoitti: (20.4.2007 15:06:01)

    kebax kirjoitti: (20.4.2007 15:03:20)

    AAH kirjoitti: (20.4.2007 14:54:54)

    Paksupekka kirjoitti: (20.4.2007 12:28:44)
    Nautiskelijat ovat tietysti oma ryhmänsä…

    Minä yritän kuulua juuri tähän ryhmään. Händäristä viis veisaan.

    Milläs prosentilla sen puolikkaan kanssa?

    Tämän enempää en siitä puolikkaasta veisaa.

    Et siis usko että händäri olisi hengellistä ellei peräti mentaalista alkuperää?

    kebax kirjoitti: (20.4.2007 15:10:07)

    AAH kirjoitti: (20.4.2007 15:06:01)

    kebax kirjoitti: (20.4.2007 15:03:20)

    AAH kirjoitti: (20.4.2007 14:54:54)

    Paksupekka kirjoitti: (20.4.2007 12:28:44)
    Nautiskelijat ovat tietysti oma ryhmänsä…

    Minä yritän kuulua juuri tähän ryhmään. Händäristä viis veisaan.

    Milläs prosentilla sen puolikkaan kanssa?

    Tämän enempää en siitä puolikkaasta veisaa.

    Et siis usko että händäri olisi hengellistä ellei peräti mentaalista alkuperää?

    Jos se mun kohdalla joskus uhkais lähestyä vitosta, saatika puolikasta, ni lupaan uskoa ihan mIHin vaan.

    Kuka vaan pääsee singeli tasoitukseen kun vain harjoittelee OIKEITA ASIOITA! Mikä ihme siinä on että varsinkin Suomessa harjoitellaan 95 prosenttia harjoittelu ajasta swingiä kun tulos tehdään kuitenkin lähipelillä? Itselläni putosi hcp singeliin kun asuin ruotsissa ja pelikaverien kanssa hiottiin puttia ja chippiä paljon enemmän kuin swingiä…. Kyllähän pitkien lyöntien harjoittelu auttaa myös asiaa mutta sekin pitää harjoitella oikein; jos alkuasento tai grippi ovat huonoja niin kyllä on myös lyöntikin; kuinka usein näkee rangella pelaajia harjoittelemassa näitä osa-alueita (lopputuloksen kannalta tärkeimpiä asioita)? Ja koko swingi on kuitenkin ketjureaktio, jos ensimmäinen liike pallolta poispäin on väärä, ei lyönti todennäköisesti koskaan asetu oikealle radalleen. Jos maila taas lähtee oikealle radalle alussa se myös todennäiköisemmin myös pysyy siellä osumahetkeen asti… Parhaita apuvälineitä harjoittelun laadun parantamiseen ovat mielestäni videokamera ja siihen rinnalle oikaeta informaatiota siitä mitä PITÄISI tehdä (itse olen hankkinut läjän David Leadbetterin ja Simon Holmesin opetus DVD:tä). Ei suomalaisissa opettajissa varmaan mitään vikaa ole mutta jos haluaa opetella kunnolla niin miksi ei hyödyntäsi maailman parhaiden neuvoja… T.Hcp 4.8

    KL

    Make39 kirjoitti: (20.4.2007 16:46:07)
    Kuka vaan pääsee singeli tasoitukseen kun vain harjoittelee OIKEITA ASIOITA! Mikä ihme siinä on että varsinkin Suomessa harjoitellaan 95 prosenttia harjoittelu ajasta swingiä kun tulos tehdään kuitenkin lähipelillä? Itselläni putosi hcp singeliin kun asuin ruotsissa ja pelikaverien kanssa hiottiin puttia ja chippiä paljon enemmän kuin swingiä…. Kyllähän pitkien lyöntien harjoittelu auttaa myös asiaa mutta sekin pitää harjoitella oikein; jos alkuasento tai grippi ovat huonoja niin kyllä on myös lyöntikin; kuinka usein näkee rangella pelaajia harjoittelemassa näitä osa-alueita (lopputuloksen kannalta tärkeimpiä asioita)? Ja koko swingi on kuitenkin ketjureaktio, jos ensimmäinen liike pallolta poispäin on väärä, ei lyönti todennäköisesti koskaan asetu oikealle radalleen. Jos maila taas lähtee oikealle radalle alussa se myös todennäiköisemmin myös pysyy siellä osumahetkeen asti… Parhaita apuvälineitä harjoittelun laadun parantamiseen ovat mielestäni videokamera ja siihen rinnalle oikaeta informaatiota siitä mitä PITÄISI tehdä (itse olen hankkinut läjän David Leadbetterin ja Simon Holmesin opetus DVD:tä). Ei suomalaisissa opettajissa varmaan mitään vikaa ole mutta jos haluaa opetella kunnolla niin miksi ei hyödyntäsi maailman parhaiden neuvoja... T.Hcp 4.8

    Nyt kun olet tänne palstalle rohkaistunut, niin uskon Sinun saavan aikaiseksi hienoja keskusteluja nimimerkkien ts ja Fukke diise saisse kanssa tuosta lihavoidusta kohdasta ja erityisesti Leadbetterin ’maailman parhaasta’ opetuksesta….

    Mutta lähipelistä ja svingivirheistä ja niiden korjaamisesta / opettelusta kirjoituksesi on täyttä asiaa. Lähipelillä minunkin tasoitukseni aikanaan ’romahti’ 15:stä alle kympin yhdessä kaudessa kolmen kauden paikoilleen jämähtämisen jälkeen.

    No niinhän se on. Jollekin 100 alitus on ihan mahtava homma ja kyllä itsekin tuulettelen jos esim. 80 vuotias pelaaja paukauttaa alle 100.

    Laitoinkin vaan tuon 200 metrin avauslyönnin viitteeksi myös todetakseni hieman heikommallakin teholla swingaavien pelaajien mahdollisuuksista noin yleisesti ottaen hyväänkin tasoitukseen.

    Niin.. kaikkillahan ei ole tavoitteena saada tasoitusta parannettua.

    Missäs kulkee lähipelin raja 50, 100, 150 m ???

    On se niin väärin ettei teeboxista pääsekään aina greenille, vaikka kuinka harjoittelisi svingiä rangella.

    Kaikki sinkuthan tuota lähipeliä hehkuttavat. Painottavat vielä, että sillä tulosta tehdään. Näinhän se tietysti on, mutta kun aika on rajallista ja ymmärrys vielä rajallisempaa, niin eihän sitä tuuppari ikinä harjoittele lähipeliä. Pitäisköhän sitä joskus uskoa sinkkuja, vai jatkaisko bogituupparina?

    Jos nyt ymmärsin Iron-6:n ajatukset oikein niin samaa mieltä olen. Meinaan että kyllä bogituupparien tulokset luultavasti paranevat harjoittelemalla sitä ihan peruslyöntiä.

    Turha siitä lähipelistä on hehkuttaa jos kenttäpeli mättää!

    Paksupekka kirjoitti: (20.4.2007 12:28:44)

    Singeliksi pääsemiseksi riittää, että max. lyöntipituus on ~180 metriä, lyönnit ovat varmoja ja lähipeli on edes kohtuullista. Luonnollisesti omassa nupissa pitää olla häivähdys pelitaktista älyä.
    Omalla klubilla tasoitusluettelosta löytyy 0,1-54 väliltä 1540 nimeä ja 0,1-9,4 199. Singeleitä meillä ~13%.

    Omalla klubillani nimiä on vastaavasti 1694 ja niistä vain 93 (5,3 %) pelaa tasoituksella 9,4 tai parempi. Tasoitukseen 19 on kuitenkin yltänyt kolmannes (32 %). Se edellyttää periaatteessa tuloksen 90 alitusta. Tosin tuohon tasoitukseen riittää vielä 9 reiän tulos, joka on helpompi saavuttaa kuin vastaava koko kierroksen tulos. Noiden lukujen valossa arvelen, että keskimäärin Suomessa noin joka kymmenes on yltänyt singeliksi, mutta lähes puolet on joskus pelannut tuloksen alle 90.

    Golf.fi:n galluppi voisi olla oikean suuntainen, jos kaikki aloittaisivat golfin alle 15 vuotiaina. Mutta kun varmaankin puolet aloittaneista on viidenkymmenen ikävuoden paremmalla puolella, niin tuloksilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kunhan erilaiset vastaajat ovat vitsailleet.

    Olen Pp kanssasi eri mieltä noista perusvaatimuksista. Mielestäni lyöntipituus 180 metriä ei riitä. Se jättää nelosilla toisen lyönnin niin pitkäksi, että lopputulos on epävarma. Pariin pääseminen (birdithän ovat yleensä mahdottomia) edellyttää kohtuullista parempaa etten sanoisi loistavaa lähipelitaitoa.

    Muutenkin näissä singelin vähättelyissä on ollut mielestäni urheilevien nuorten miesten näkökulma. Teitä on kuitenkin valitettavan vähäinen osa Suomen golfareista. ’Kyllä minäkin olisin 40 vuotta sitten.’ Meistä eläkeiän kynnyksellä aloittaneista ei edes 10 prosenttia yllä minkäänläisella harjoittelulla singeliksi.

    Nimetön

    KALVIN GREED kirjoitti: (20.4.2007 17:19:34)
    Missäs kulkee lähipelin raja 50, 100, 150 m ???

    Lyönnit griinin ulkopuolelta kun matkaa lipulle on 91,4 m tai sen alle.

    180 metriä ei minunkaan mielestä riitä.

    200 metriä, se riittää.

    Lasky kirjoitti: (20.4.2007 17:42:35)
    Jos nyt ymmärsin Iron-6:n ajatukset oikein niin samaa mieltä olen. Meinaan että kyllä bogituupparien tulokset luultavasti paranevat harjoittelemalla sitä ihan peruslyöntiä.

    Turha siitä lähipelistä on hehkuttaa jos kenttäpeli mättää!

    No en ihan tuota tarkoittanut, mutta tuokin on toki totta.

    Itselläni on silloin tällöin sattunut sellainen vaihe, että olen saanut kenttäpeli toimimaan asiallisesti. Tällöin olen pelannut pallon greenin tuntumaan (~20m säteelle lipusta) – vaikka olisi tietty pitänyt olla GIR (joskus sattui käymään niinkin). Juuri koskaan en ole kuitenkaan harjoitellut lähipeliä, vaikka monta kertaa olisin varmasti tehnyt paremman tuloksen, jos olisi ollut herkemmät kädet greenin tuntumassa.

    Tunnustan siis avoimesti että lähipeliä harjoittelemalla saisin parempia tuloksia, mutta silloin pitäisi kenttäpelinkin viedä palloa eteenpäin. Olen vielä aloittelija asenteeltani, joten pelifiilis paranee aina silloin kun kenttäpeli toimii. Lähipeli on musta vielä henkimaailman juttuja, vaikka siihenkin tietysti auttaisi harjoittelu. Joillakin lähipeli tuntuu olevan kuin luonnostaan hallussa, lahjattomana mun pitäisi varmaan ottaa onkeeni viisaammilta.

    Prboy kirjoitti: (20.4.2007 17:51:35)

    Paksupekka kirjoitti: (20.4.2007 12:28:44)
    Singeliksi pääsemiseksi riittää, että max. lyöntipituus on ~180 metriä, lyönnit ovat varmoja ja lähipeli on edes kohtuullista. Luonnollisesti omassa nupissa pitää olla häivähdys pelitaktista älyä.
    Omalla klubilla tasoitusluettelosta löytyy 0,1-54 väliltä 1540 nimeä ja 0,1-9,4 199. Singeleitä meillä ~13%.


    Olen Pp kanssasi eri mieltä noista perusvaatimuksista. Mielestäni lyöntipituus 180 metriä ei riitä. Se jättää nelosilla toisen lyönnin niin pitkäksi, että lopputulos on epävarma. Pariin pääseminen (birdithän ovat yleensä mahdottomia) edellyttää kohtuullista parempaa etten sanoisi loistavaa lähipelitaitoa.

    No tuon 180m valitsin omiin kokemuksiin perustuen. Kannattaa myös huomata, että singelitasoituksen saavuttamiseen ei tarvitse saada kuin ~8 PARia ja loput pokeja. Kaikkia väyliä ei tarvitse ylettää PARissa päälle.
    Itse pelasin tasoitukseni aikoinaan 8,2:een pelaamalla pelkillä raudoilla ja silloin käytin oikeastaan vain r5:sta ja sitä lyhyempiä mailoja. Paras kierrostulos niillä oli Kontiolahdella keltaisilta pelattu 73, kun kohdalle osui kuuma lähipelipäivä.
    Itse tein tuon valinnan huomattuani miten lyhyillä lyönneillä pystyy valtaosan väylistä pelaamaan par-vauhtia. Oikeastaan pidemmät parnelkut olivat ainoita, missä lyöntimitta ei riittänyt.

    Otetaan esimerkiksi Pickalan Park, joka on ihan kohtuullisen pitkä jo keltaisilta (5866m) ja kuvitteellinen pelaaja, jonka lyönnit ovat varmoja, mutta lyhyitä:
    1, par5 450m) Avaus 180m, 2. lyönti 150m, kolmannella on jäljellä 100-120m, riippuen mistä kohti on toisella lyönnillä kulman oikaissut. Tulosodotus pörö-poki riippuen lähestymisestä ja lähipelistä
    2, par4 371m) Avaus 140m, 2. 130m, lähestyminen 100-120m. Tulos par-tupla.
    3, par3 150m) Avaus 150m. Tulos pörö-poki.
    4, par4 310m) Avaus 180m. 2. 130m. Tulos pörö-poki.
    5, par4 380m) Avaus 140m, 2. 140m, lähestyminen ~100m. Tulos par-tupla.
    6, par3 159m) Avaus 159m. Tulos pörö-poki.
    7, par4 330m) Avaus 180m. 2. 150m. Tulos pörö-poki.
    8, par5 466m) Avaus 160m. 2. 160m. 3. 150m. Tulos pörö-poki.
    9, par4 357m) Avaus 140m. 2. 140m. 3. 80m. Tulos par-tupla.
    Ulos huonona päivänä ~pokivauhtia, hyvänä tapellaan parin kanssa.
    10, par4 338m) Avaus 180m, 2. 150m. Tulos pörö-poki.
    11, par3 107m) Avaus 107m. Tulos pörö-poki.
    12, par5 483m) Avaus 180m, 2. 160m, 3. 140m. Tulos pörö-poki.
    13, par4 334m) Avaus 180m, 2. 150m. Tulos pörö-poki.
    14, par4 351m) Avaus 140m, 2. 140m, 3. 90m. Tulos par-tupla.
    15, par3 165m) Avaus 165m. Tulos pörö-poki.
    16, par5 471m) Avaus 180m, 2. 160m, 3. 130m. Tulos pörö-poki.
    17, par4 314m) Avaus 160m, 2. 150m. Tulos pörö-poki.
    18. par4 329m) Avaus 180m, 2. 140m. Tulos pörö-poki.
    Sisääntulo 100m lyhyempi, mutta tulosodotus hiukka parempi.

    Tuolla pelillä pääsee pääsee pokitasoitukseen lähes itsestään ja singeliksi, jos onnistuu ~10:llä väylällä selviämään lähipelistä kahdella lyönnillä. Vaihdetaan Parkin tilalle lyhyempi kenttä, joita valtaosa kotimaisista on, niin homman pitäisi muuttua vain helpommaksi. Oleellista on pitää pallo hengissä tiiltä viheriölle.
    Nykyään osaan jo lyödä puillakin. Draiverilla pystyn huoletta lyömään ilmassa yli 210m, spoonilla yli 200m väylältä ei tee tiukkaakaan, mutta jostain kumman syystä tasoitus on edelleen korkeammalla kuin pelatessani pelkillä raudoilla…

    KL

    Paksupekka kirjoitti: (20.4.2007 18:44:09)

    Nykyään osaan jo lyödä puillakin. Draiverilla pystyn huoletta lyömään ilmassa yli 210m, spoonilla yli 200m väylältä ei tee tiukkaakaan, mutta jostain kumman syystä tasoitus on edelleen korkeammalla kuin pelatessani pelkillä raudoilla…

    Sä et vaan osaa draivata, vaan lyöt pallon hukuksiin liian usein…. Vai miten selität esiin tuomasi ongelman….?

    KL kirjoitti: (20.4.2007 18:57:57)

    Paksupekka kirjoitti: (20.4.2007 18:44:09)

    Nykyään osaan jo lyödä puillakin. Draiverilla pystyn huoletta lyömään ilmassa yli 210m, spoonilla yli 200m väylältä ei tee tiukkaakaan, mutta jostain kumman syystä tasoitus on edelleen korkeammalla kuin pelatessani pelkillä raudoilla…

    Sä et vaan osaa draivata, vaan lyöt pallon hukuksiin liian usein…. Vai miten selität esiin tuomasi ongelman….?

    shhh, ei saa vihjailla mitään tuollaista 😮
    Toki noita rankkuja kertyy keskimäärin rundilla liikaa, mutta oikeasti mä hukkasin tatsini, etenkin lähipelissä, kun rakensin talon tuossa vuosituhannen vaihteessa. Pari viimevuotta on sentään vienyt minua takaisin oikeaan suuntaan. Treenaamatta se vaatii kuitenkin enempi pelaamista, mitä olen ehtinyt harrastaa.

    Mulla oli taloremontti ja tuli kolme mukulaa,niin katosi sekä lähipeli että draivit.Nyt,kun mukulat on isompia ja yksi jo mukana kentälläkin, niin alkaa näyttää vähän valoisammalta.

    Minkä verran teillä ~15 händärillä pelaavilla piti noin pelata kierroksia per kausi jotta saitte händärin pudotettua singeliksi? Itselläni händäri on pari kautta junnannut siinä 11.0 – 11.5 tuntumassa, mutta kun kierroksia per kausi on ollut max. 15, niin ei oikein ole saanut kunnon tuntumaa aikaiseksi. Lisäksi kierroksilla on mielestäni ollut liian paljon hajontaa ikluista triploihin. Lyöntien pituudesta singelitasoitus ei ainakaan meikäläisellä pitäisi olla kiinni…

    Tykkään treenailla lähipelialueilla ja siellä tuleekin kesäisin viihdyttyä aika usein… chippiä, puttia, lobeja, ongelmalyöntejä griinille, lähestymislyöntejä < 100 m:stä sekä hieman griinibunkkereissa tetsaamista..

    Siltikin hyvät vinkit singeliin pääsemiseksi eivät tekisi pahitteeksi, joten kaikki neuvot ovat tervetulleita 🙂

    Singeliksi pääsemiseen itselläni vaikutti mm. avauksien varmistuminen. Eli kun avaukset ovat pelissä niin on edes mahdollisuus tehdä niitä tuloksia joilla pisteitä ropisee.

    Tämän jälkeen sitten riittääkin että lähipelissä ja putissa on hyvä tatsi. Eli griinin ympäriltä suht varmasti tsipit tap-in -etäisyydelle ja griinillä pituuskontrolli kunnossa joten suht varmat kaksi puttia aina griiniosumasta. Tämä riittääkin jo singeliin.

    Itsellä tämän jälkeen sitten tulostaso jämähtikin paikalleen pariksi vuodeksi. Viime kaudella tulikin sitten piristäväksi vaihteeksi kunnon harppaus alaspäin 8.2 –> 4.2. Tämän laskun aiheutti huomattava nousu griiniosumien määrässä eli toisin sanoen kenttäpelin eli toisinsanoen swingin parantuminen.

    mac

    Mikä ihmeen hinku kaikilla on päästä Singeliksi? se nyt vaan on niin, että kaikista ei tule Singeliä vaik kuinka treenaa, ja jostain tulee vaikka ei treenais ollenkaan, itestä ei ikinä tullu SM tason jääkiokkoilijaa vaikka kuinka treenasin, mutta Singeliksi pääsin helposti ilman sen kummempaa treeniä.

    mac kirjoitti: (20.4.2007 22:14:35)
    Mikä ihmeen hinku kaikilla on päästä Singeliksi?

    Sen takia, että virtuaalimulkku kasvaa vähintään 10 senttiä kun voi sanoa olevansa singeli. =)

    mac kirjoitti: (20.4.2007 22:14:35)
    Mikä ihmeen hinku kaikilla on päästä Singeliksi?

    No missään aikaisemmin harrastamassani lajissa en ole tyytynyt pelkkään ’sunnuntaipelurin’ tasoon vaan aina olen pyrkinyt pääsemään mahdollisimman korkealle.. oli laji sitten mikä tahansa. Toisilla vaan se kilpailuvietti/tavoitteet ovat korkeammalla kuin toisilla.

    Eikä siinä mitään jos jotkut ovat tyytyväisiä 100 lyönnin alittamiseen.. minulla se on pariin pelaaminen. Vähempään en ole tyytyväinen.. meni siihen sitten vuosi tai kymmenen. Iän ja fysiikan puolesta ei pitäisi olla mitään ongelmia. Kuten joku jo aiemmin sanoi, niin singeli tasoitus kertoo kuitenkin jonkin verran pelaajan tasosta ja siitä että golfkentällä on tullut tehtyä muutakin kuin jauhettua bs:ää Marttakerholaisten kanssa.

    mac

    No eiks se kasvanu jo ainakin 20 cm, kun Bägissäkin on oikein oma nimi, harvalla Singelillä Bägistä sentään nimee löytyy.

    Mitäs jos on tiheä singeli? Tai sukunimi on Call’Away tms.

    Jokainen taaplaa tyylillään ja jotkut tyytyy sienestämiseen 🙂

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 88)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #479130 kohteessaHinku Singeliksi

Etusivu Foorumit Yleistä Hinku Singeliksi