Aihe: Hartiakierto? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Hartiakierto?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Hartiakierto?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Monasti olen kuullut termin ”kunnon hartiakierto”. Onko tämä ymmärrettävä niin että hartioita olisi kierrettävä kunnolla vai kunnollisesti? Eli mahdollismman paljon vai sen mitä menee harmoosisesti? Ja ja ja ? Allekirjoittaneen notkeuden kun tietää rajoittuvan kaukosäätimen kurottamiseen sohvalta ja kuntokin on mitä on niin ymmärtänee vääräleukakin kymysyksen oikeutuksen.

Vaikka vahvasti epäilen, että pohdintasi lieneekin saanut alkunsa ShoulderTurnista, niin sallinet silti Arskan kiertää veistä hartioiden välissä ,notta mitä pirua siä kurkotellaan? Eihän sulla o ees Viasattia*L*
    Mitä tähän hartiakiertoon sitten tulee, niin epäilin siinä omalla kohdallani vajavuuksia pitemmän aikaa, ja sen myötä swingi olimitäoli, kunnes joku prå tämänkin asian minulle piikkilangasta väänsi. Kunhan käsivarret tekee edes sinnepäin liikkeitä, ni kyä ne hartiat siinä paketissa tarpeeks kääntyy. Eli kaikki lähtee gripistä.
    Mutta swingi on tiätty edelleen mitä on:)

AAH kirjoitti: (10.2.2007 17:15:15)
    Eihän sulla o ees Viasattia*L*

Eikä tuu oleenkaan jos kerran eivät jakele _oikein_. =)

AAH kirjoitti: (10.2.2007 17:15:15)
    Kunhan käsivarret tekee edes sinnepäin liikkeitä, ni kyä ne hartiat siinä paketissa tarpeeks kääntyy

Millä perkeleellä ne käsivarret mitään kääntää kun tyhjän päällä roikkuvat? Tai no täyden. Mut se ei kuulu tähän.

Niin siis vastaukseni oli kunnollisesti ja harmoonisesti.

AAH kirjoitti: (10.2.2007 18:28:07)

Mitähän perskelettä tämäkin sitten tarkoittaa? Meinaan kun pelkkä liikkeellelähtö jo tuottaa ongelmia. Oon lukenna ainakin ziljoona kertaa lujeskellut tuon hookkanin opuksen jossa höpisee että kädet-käsivarret-hartiat lähtee liikkeelle lähes yhtäaikaa. Aika hämärä kuvaus. Mikä perskele alottaa sen kierron?

kebax kirjoitti: (12.2.2007 19:53:56)

Mitähän perskelettä tämäkin sitten tarkoittaa?

Et kai vaan multa kysy? Minen ota minkäänlaista vastuuta lavvantaiehtoon kirjotelmistani:oP

AAH kirjoitti: (13.2.2007 9:27:08)

kebax kirjoitti: (12.2.2007 19:53:56)

Mitähän perskelettä tämäkin sitten tarkoittaa?

Et kai vaan multa kysy? Minen ota minkäänlaista vastuuta lavvantaiehtoon kirjotelmistani:oP

Luuleksää et mää lujinkin jotain? =)

Hyvä herra Kebax, onkohan se nyt varmasti niin että niitä golfoppaita kannattaa tankata pinoittain ja läjittäin uudelleen ja uudelleen? Meneehän sitä ihmisen pää vähemmälläkin sekaisin. Olisikohan parempi vaihtoehto rento meininki vaan: antaa mailan heilua ja kropan vääntyä niin kuin ne luontevasti liikkuvat ja toivoa sen jälkeen parasta.

Ballmarker kirjoitti: (13.2.2007 9:56:59)
    … golfoppaita kannattaa tankata pinoittain ja läjittäin uudelleen ja uudelleen? …

Eihän toki. Tosin tuota ”Five Fundamentalsia” tykkän lujeskella aina silloin tällöin sopivan hetken tullen. Tosin siitä mitään ymmärtäen.

kebax kirjoitti: (13.2.2007 10:07:39)
    Tosin tuota ”Five Fundamentalsia” tykkän lujeskella aina silloin tällöin sopivan hetken tullen. Tosin siitä mitään ymmärtäen.

Täytyy tunnustaa, että mainitsemasi kirja on minulle tuiki tuntematon, mutta en olekaan yhtään swingiopasta kokonaan lukenut, joitakin kyllä selaillut. Ainoa kokonaan lukemani golfkirja on prof. Vilkko Virkkalan kirjoittama ’Golfin logiikkaa’, ja se olikin mielenkiintoinen.

Kaukosäädinreenien lisäksi voisit Ana ottaa ohjelmistoon seuraavan harjotteen: Asetat Karhun sohvapöydälle, istahdat sen eteen lattialle niin, että tölkki/pullo jää oikean hartian taakse. Siitä sitten kurkotat vasemmalla kädellä kohti bearia, katse kuitenkin edelleen kohti vias…hups, siis maikkaria tai jotain.

Nimetön

Varmaan niin paljon kiertoa kun menee,kuitenkin niin että teknisesti lyönti pysyy kasassa.Sanoisin vaikken valmentaja olekaan.Mukavaa kautta kuitenkin toivotan.

Niih ja kannattaa muuten keskittyä siihen että sen vartalon kierron tekee mieluummin keskivartalon lihaksia kiertämällä kuin niitä hartioita kääntämällä.

januz kirjoitti: (13.2.2007 12:10:35)
    Niih ja kannattaa muuten keskittyä siihen että sen vartalon kierron tekee mieluummin keskivartalon lihaksia kiertämällä kuin niitä hartioita kääntämällä.

No niin, aletaan päästä ihte asiaan. Mulla on tunne että koetan jotenkin saaha käsillä kääntymään hartoita. Mutta eipähän nuo paljua kait voi kääntää kun tyhjän päällä roikkuvat. Mutta tuo keksivartaloajatus alkaa jo kuullostamaan asialta jota olen hakemassa.

Onks lantio keskivartaloo? Jos, niin siIHenkin olis pari hjuvää reeniä;)

Jep, sitä kun kokeilee backswingiä kummallakin tavalla niin huomaa aika nopeasti kummalla tavalla päästään rennompaan asentoon bäkärin huipulla.

kebax kirjoitti: (13.2.2007 12:18:35)

januz kirjoitti: (13.2.2007 12:10:35)

No niin, aletaan päästä ihte asiaan. Mulla on tunne että koetan jotenkin saaha käsillä kääntymään hartoita. Mutta eipähän nuo paljua kait voi kääntää kun tyhjän päällä roikkuvat. Mutta tuo keksivartaloajatus alkaa jo kuullostamaan asialta jota olen hakemassa.

Varoituksen sanana näissä keskivartalokäännöissä sanoisin, että nämä ovat niitä asioita, joita pohtimalla nopeasti unohtuu itse pallon lyöminen siis käsillä ja lavalla ja siis ajoitus ja tehot karkaavat.

olen taipuvainen ajattelemaan, että ajatuksen tasolla palloa tulisi ENSISIJAISESTI LYÖDÄ KÄSILLÄ JA KUN SWINGI ON HYVÄ (oho caps lock) seuraavat hartiat automaattisesti oikein. hartioilla et kuitenkaan palloa lyö, etkä ajoitusta saa toimimaan.

niin hanki ihmeessä jostain (itsetehtynä?) painava maila treeniheilutteluun. auttaa ymmärtämään mistä hommassa on kyse.

saat kropa oikein liikkeelle ja ajoitus paranee. mailan pitäisi antaa aina mennä ’vapaasti’ ja tässä painava maila on loistava apu.

draiviratkaisee kirjoitti: (15.2.2007 11:24:49)
    niin hanki ihmeessä jostain (itsetehtynä?) painava maila treeniheilutteluun. auttaa ymmärtämään mistä hommassa on kyse.

Kyllä mulla tuollainen on. Itsetehtynä. Kaikennäköistä treeniä on sillä tullu tehtyä mutta tämän asjan ympäriltä kuitenkaan ei. Johtuen siitä etten tätä asiaa ole kovin pitkään edes miettinyt.
    Kiitti vinkistä jokatapauksessa.

Niin en tiedä kuinka painava mailasi on, mutta mun mielestä asian voi ajatella niin, että se mitä voit ’luontevasti’ tehdä painomailalla, tee se myös tavallisella.

Eli painomaila estää tekemästä liikaa. Tavallinen golfmaila on melko kevyt ja swingissä sen paino tulisi tuntea, kuten painomailankin tunnet. Ja siis antaa tavallaan sitten mailan päättää, mitä sillä voit tehdä.

Usein nimittäin kroppa ohjaa mailaa liikaa ja kropa tekee mailan kannalta liikaa ja turhia asioita.

Painomaila auttaa tässä ymmärryksessä. Maila tavallaan menee minne menee ja itse pysyt ryhdikkäänä ja tukevana, mutta silti sallit mailalle vapauden lentää kovaa ja pysyt alta pois. Tuo tunne pitäisi siirtää myös normaaliin mailaan.

Tunne paino!!!

jotenkin särähti korvaan tuo ’käsillä lyöminen’…mistäs lie johtuu, pitääpä miettiä :).
    Olen kuullut myös joskus jossain sanan ’puhelinkoppisvingi’.

niin käsillä lyömisellä pyrin painottamaan sitä, että ei tehtäisi asioista liian vaikeita. kyse on kuitenkin, kuten muissakin mailapeleissä, pallon lyömisestä mailalla ja ensimmäisenä ihminen varmasti ajattelee heiluttavansa mailaa käsillään. kädet ovat myös koordinaatioltaan kehon parhaimmat osat.

Jos swingatessa ajatus on läskimahassa niin tuo luontevuus tuppaa katoamaan.

kyseessä oli siis vain kokemusperäinen varoitus.

Mä olen kyllä tässä pyrkinyt pohtimaan hartiakiertoa enkä käsillä lyömistä sen pijemmälle. 🙂

joo no en yritä tuputta harhaoppeja, mutku mun mielestä (nöyrä mielipide, joka on aina oikeassa) toi hartiakierron pohdinta ei ole ylipäätään kovin tarkoituksenmukaista.

Se kuitenkin asiassa on hyvä huomata, että toisin kuin monilla amatööreillä, on ammattilaisten hartiakierolle tuunusomaista, että t-paidan vasen hiha tulee backswingin huipulla melkeinpä suun eteen. Ainakin siis ’ylemmäs ja edemmäs’ kuin monilla meistä.

Kyse on vartalonkäännön ja siis swingin suunnasta ym. tärkeästä…

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 54)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #244000 kohteessaHartiakierto?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Hartiakierto?