Aihe: Harjoituslyönti – tarpeetonko? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Harjoituslyönti – tarpeetonko?

Etusivu Foorumit Yleistä Harjoituslyönti – tarpeetonko?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kertokaapa kokeneemmat golfarit onko harjoituslyönnistä hyötyä vai haittaa. Ammattilaiset eivät näköjään lyö harjoituslyöntiä vaan vain heilauttelevat mailaa etäämmällä. Itse olen kallistumassa ei-harjoituslyöntiä- kannalle. Toimii rautojen kanssa mutta ajurin kanssa on vaikeuksia ilman harjoituslyöntiä (tosin myös sen kanssa).

Mikäs se sellainen harjoituslyönti on – koko rundin kestävä mulligaani vai?
    Mulle on tullut tapa ottaa harjoitusheilautus ennen lyöntiä ja mitä lähemmäks reikää tulen sen useampi heilautus. Tosin sitä nyt sen kummemin ajattele, se vaan heilautsu tulee tehtyä.

Hyödyistä en osaa sanoa mitään, mutta ainakin yhtenä haittana harjoitusheilautuksessa voitaneen pitää sitä että vahingossa osuukin palloon ja harjoitusheilautuksesta tuleekin kontrolloimaton lyönti. Tälläistä saattapi tapahtua melkein millä mailalla tahansa, vaikkapa putterilla foren reunamilta.

Tarkennanpa; harjoituslyönnillä tarkoitan heilahdusta täydellä swingillä maata myöten, ts. sellaista lyöntiä (palloon osumatta) jonka aoit tehdä, turvetta irroittavaa.

Tulee tehtyä melkein aina. Välttämättä en putatessa. Jos on vähänkin vaikeampi paikka, esim raffi, ylä-/alamäki niin monesti katson miten maila osuu maahan.

Ei siitä mielestäni ole mitään hyötyä, jos et tiedä mitä olet tekemässä. Ammattilaiset tekevät harjoitussvingin kauempana pallon takana, itsekin monesti pallon takana teen harjoitussvingin, mutta samaa ne on tekemässä kuin klubituupparit pallon vieressä.

Harjoitussvingin tarpeellisuutta voi verrata, griinillä pallon takana huvikseen kyykkimiseen. Jos ei tiedä sen tarkoitusta, ei sitä kannata tehdä.

Itse teen jonkinlaisen melkein aina. Ehkä haen enemmän tuntumaa ja hyvää fiilistä lyöntiin. Ei kuitenkaan tule ihan turpeita lennättävää tehtyä.

-Voi olla tarpeen esim raffissa kun ei ole varma ruohon paksuudesta.
    -Väylällä pitäisi kieltää, niin usein näkee harkkasvingillä irtoavan ruohoa/maata väylällä.
    -Jos pallo on sivurinteessä väylällä voi olla perusteltua mutta voi sen tehdä ’vajaana’ jolloin saa tuntuman maahan mutta ei kakku lähde.
    -Ei saisi kuulua ’rutiiniin’ harkkarundilla.

Siinä oma näkemykseni.

Taapero kirjoitti: (5.6.2007 16:18:00)

Mä en näistä rutiineista perusta lain, mutta en kyllä ymmärrä miksi pelaajan pitäisi alkaa myöskään tietoisesti karsimaankaan jotain tekemisiään. Kohde vaan kirkaana mielessä, kaikki muu toiminta tapahtuu omalla painollaan. Ninku nää harjoitusheilautuksetkin. Vaikka harkkarundillakin. Miksei peräti rangellakin.

kebax kirjoitti: (5.6.2007 16:24:11)

Taapero kirjoitti: (5.6.2007 16:18:00)

Mä en näistä rutiineista perusta lain, mutta en kyllä ymmärrä miksi pelaajan pitäisi alkaa myöskään tietoisesti karsimaankaan jotain tekemisiään. Kohde vaan kirkaana mielessä, kaikki muu toiminta tapahtuu omalla painollaan. Ninku nää harjoitusheilautuksetkin. Vaikka harkkarundillakin. Miksei peräti rangellakin.

Eipä näy rangella harjoitusheilauttajia…

Kentällä näkyy ja vaikka osa osaa heilauttaa ripeästi toisilla on kysymys enempi pakkoliikkeestä joka toistuu uudeleen ja uudelleen. Ikäänkuin varmuuden hakemisesta. Jos se kestää 20sek/lyönti tuo tekee helposti 20 min/kierros. Siitä en tykkää.

Taapero kirjoitti: (5.6.2007 16:31:43)

Olisko syytä näkyä?

’Kentällä näkyy ja vaikka osa osaa heilauttaa ripeästi toisilla on kysymys enempi pakkoliikkeestä joka toistuu uudeleen ja uudelleen. Ikäänkuin varmuuden hakemisesta. Jos se kestää 20sek/lyönti tuo tekee helposti 20 min/kierros. Siitä en tykkää.’

Jos siltä tuntuu, on harjoitusvingi erittäin perusteltu. Uskon, että kun käyttää 15-20 s enemmän aikaa lyöntiin, etsitään palloja selvästi vähemmän. Ja aikaa säästyy.
    Kentällä on toimittava järkevästi ja ripeästi. Kiire loppuu minun mielestä aina, kun ollaan lyömässä.

Minulle siitä ainakin on hyötyä, koskapa kroppa on luonnostaan sen verran jäykkä, että jos on vähän pidempään joutunut pitämään taukoja lyöntien välillä, niin ’irtonaisuus’ ja rentous katoaa. Täydellä temmolla tehty swingi palauttaa jotenkin tuntuman taas mailaan. Esim. tauon jälkeen takaysille mentäessä ehdottoman tarpeellinen ja uskoisin yleensä säästävän vastaavan ajan pallon etsinnästä.

huikka kirjoitti: (5.6.2007 17:02:23)
    ’Kentällä näkyy ja vaikka osa osaa heilauttaa ripeästi toisilla on kysymys enempi pakkoliikkeestä joka toistuu uudeleen ja uudelleen. Ikäänkuin varmuuden hakemisesta. Jos se kestää 20sek/lyönti tuo tekee helposti 20 min/kierros. Siitä en tykkää.’

Jos siltä tuntuu, on harjoitusvingi erittäin perusteltu. Uskon, että kun käyttää 15-20 s enemmän aikaa lyöntiin, etsitään palloja selvästi vähemmän. Ja aikaa säästyy.
    Kentällä on toimittava järkevästi ja ripeästi. Kiire loppuu minun mielestä aina, kun ollaan lyömässä.

4x15sx100lyöntiä=6000dek=100min. Jos pallon etsintään käytetään aina tuo max 5min on aikaa sitten etsiä 20 palloa enemmän kuin harkkasvingien kanssa.

Hmm no voi se olla kannattavaakin kyllähän niitä palloja etsitään usein vähän joka väylällä. Onko vaan harkkasvingillä korrelaatiota hyvien lyöntien kanssa, mitäs mieltä tästä ollaan?

Eniten sitä lämmittelyä näkee aloittelevilla pelaajilla joka aiheuttaa harhan että harkkasvingiä seuraa huono lyönti. Mutta entäs kokeneemmat?

Itse sanoisin että silloin kun harkkasvingin teen, teen niitä parikin ja uskon että se on tarpeen. Tulee itsellenikin joskus tunne että pitää vähän hakea tuntumaa muttei kovin montaa kertaa kiekalla. Auttaako se enää mitään jos sen tekee joka lyöntiin vai tuleeko siitä vain aikaavievä turha rutiini?

kebax kirjoitti: (5.6.2007 16:42:00)

Olisko syytä näkyä?

Aika osuva jatkokyssäri Kebaxilta!! Juurikin sitä mieltä olen, että tuonne rangelle pitäisi saada touhuun paljon enemmän malttia ja ajatusta. …niin minun, kun varmaan n. 90% muistakin tuuppareista.
    Se kun karkaa niin helposti sellaseks sarjatulella tulitteluks, ettei mitään järkeä. Siitä ei juurikaan hyötyä loppupelissä ole. Jos tulee huono lyönti, niin äkkiä vaan uutta murkulaa tartaniin ja SWING!!
    Itellä on onneks viime aikoina alkanut avautumaan tuo touhu. Toistoja rauhalliseen tahtiin…ja välillä voi sen varmistimen laittaa paikoilleen, ja hiukan tuumailla sitä touhua. Sitten niillä lyhemmilläkin kepeillä voi lyödä enemmänkin…ja erilaisia swingejä.
    Niin…ja sitten itse aiheeseen. Kyllä itse teen harjoitusswingin aika useasti. Auttaa jotenkin henkisesti valmistautumaan siihen itse suoritukseen.

Ja niille joiden mielestä tuo mun harjotusswingi pidentää liikaa muiden kierrosta…..tough luck!! 😉

Hep! Tunnustan tuollaisia tekeväni harjoitellessani. Rangellakin.

Nyt minä hiivin taas sellaselle reviirille että (’Kertokaapa kokeneemmat golfarit’) vot poijaat.

Jos siitä tehdään rutiinia niin eikös se ole ihan sama onko siitä hyötyä vai ei, kunhan se autta henkisesti keskittymään. (Phil Mickelson tekee sen yleensä ilman mailaa), eikä lie niitä maailman huonoimpia, ainakaan lähipelissä.

Ja kyllä teen itsekkin, vähintään yhden, mutta en pallon takana. vaan enne sinne menoa.

Jostain opetusvideosta/luin jostain, että lähinnä harjoitusswingi kannattaa tehdä, jotta paikat aukeaa, varsinkin jos edellisestä lyönnistä on aikaa.

KL

Aplel kirjoitti: (5.6.2007 21:13:37)
    Nyt minä hiivin taas sellaselle reviirille että (’Kertokaapa kokeneemmat golfarit’) vot poijaat.

Jos siitä tehdään rutiinia niin eikös se ole ihan sama onko siitä hyötyä vai ei, kunhan se autta henkisesti keskittymään. (Phil Mickelson tekee sen yleensä ilman mailaa), eikä lie niitä maailman huonoimpia, ainakaan lähipelissä.

Ja kyllä teen itsekkin, vähintään yhden, mutta en pallon takana. vaan enne sinne menoa.

Niin, sinä kun pelaat niin paljon, ja oikein kentillä…. Kaurapellolla onkin hyvä hankkia tuommoiset lyöntirutiinit, jotteivät naapurin maanviljelijät posauta haulikolla suolaa persuksiin tuntemattomalle viljelmänraiskaajalle.

Ammattilaiset visualisoivat ensin lyönnin, jonka aikovat lyödä ja tekevät sen jälkeen harjoitusswingin, millä saavat visualisoimansa lyönnin toteutteua. Sen jälkeen vaan kävely pallolle ja mielikuvissa nähty lyönti toteutetaan. (olisipa se näin helppoa) He eivät tee harjoitusheilahdusta sen takia, että saavat toistoon varmuuden.

Harjoitusswingiä ei tarvitse tehdä temmolla millä lyö sitten sen oikean lyönnin vaan temmolla jolla saa mielikuvan kohta tekemästäsi liikkeestä ja lavan osumasta palloon. Tee asiat miten ne tuntuvat hyvälle. (muut pelaajat tietenkin huomioon ottaen)

Kaikilla on omanlainen persoonallinen swingi, samoin rutiinit. Joillekin harjoitusswingi on tärkeä joillekin ei. Tähänkään ei ole sitä yhtä oikeaa tapaa.

KL kirjoitti: (5.6.2007 21:53:10)

Aplel kirjoitti: (5.6.2007 21:13:37)

Niin, sinä kun pelaat niin paljon, ja oikein kentillä…. Kaurapellolla onkin hyvä hankkia tuommoiset lyöntirutiinit, jotteivät naapurin maanviljelijät posauta haulikolla suolaa persuksiin tuntemattomalle viljelmänraiskaajalle.

Että tietenkin ’kettuiluksi pistit’, ei siis ollut asiaa. Henkisellä keskittymisellä tarkoitan juuri tuota lyönnin (pallon lentokaarta) ja sen näkemistä ’mielikuvana’.

Noin nelosen tasoituksella keskenään ’tappelevat’ kauranjyvät, on meilläpäin vielä oraalla, kaupungissa voi pikakaura kasvaa parvekkeella kyllä nopeammin, mutta kannatta varoa betoniseinää kaiteita, ja mahdollisia parvekelaseja kun harjoittelet ITSE.

KL:llälle lisää:

Jos sinulla sattuu olemaan niin paljon ruohoa ’pihassa’, niin keväisin, kesäisin tuo voikukkien katkominen rautamailalla, parantaa mailan liikeradan ja maan välistä kontaktia niin paljon että tuskinuskotkaan.

’Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää kummastuttaa pienen pallon kopsiaa’.

PS: Tiedättekö mitä käy jos ahdistaa mäyrän luolan nurkkaan?.

Aplel kirjoitti: (6.6.2007 8:37:03)

Mäyrän vai ’mäyrän’?

januz kirjoitti: (6.6.2007 8:45:50)

Mäyrän vai ’mäyrän’?

Sen jolla ei ole lainausmerkkejä.

januz kirjoitti: (6.6.2007 8:45:50)

Mäyrän vai ’mäyrän’?

Sen jolla ei ole lainausmerkkejä.

Niin, hyvä kyssäri. Itselleni olen antanut kertoa, että miksi kannattaa ottaa harkkasvingi ja missä kohtaan. Mutta nämähän ovat kaikille niitä omia juttuja myös.

Pia Nilssonin uudessa kirjassa on myös kivasti kerrottu mitä siellä siellä rangella olisi syytä tehdä ja miten. Myös harkkakerneillä. Suosittelen lämpimästi lukemaan.

Itse otan harkkasvingin ja joskus jopa montakin….

p.s. tuohon rangetyöskentelyyn liittyen kysymys…montako kertaa lyötte kentällä samalla mailalla peräkkäin? (tietty eriasia jos treenaa tekniikkaa rangella)

Olen pitkällisen pohdinnan ja kokeilun tuloksena tullut siihen, että svingiä edeltävät rutiinit kannattaa minimoida. Harjoitusheilahdusten osalta nykykäytäntö on seuraava:

– driveri ja muut avaukset: ei harjoitusheilhadusta paitsi ykköstiillä ’paikkojen availua’; kierroksen aikana voi lisäksi olla max 3 tiillä harjoitusheilhadukset, jos avaus on erityisen tiukka
    – väylältä: ei harjoitusheilahdusta
    – raffista: yksi sellainen vajaa (80%) harjoitusheilahdus jolla tunnustellaan, miten paljon ruoho laittaa vastaan
    – chipit: 1-3 harjoitusheilahdusta, jolla haetaan fiilistä svingin pituuteen ja yhdistetään lyöntimielikuvaa motoriikkaan
    – bunkkeri: kuten chipit, bunkkerissa seisten ilmaa huitoen
    – putti: yksi harjoitusheilahdus pituuskontrollia tavoitellen, tavoitteena lyödä varsinainen putti täsmälleen samalla heilahduspituudella.

Minä vanhana miehenä väsyn, jos ryhdyn lyömään harjoitusheliahduksia joka tiillä.

Olen ollut havaitsevinani, että ne, jotka lyövät monta (>2) harjoitusheilahdusta joka lyöntiä ennen eivät enää pysy keksittyneinä varsinaiseen lyöntiin. Saavat kyllä enemmän liikuntaa..

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #477750 kohteessaHarjoituslyönti – tarpeetonko?

Etusivu Foorumit Yleistä Harjoituslyönti – tarpeetonko?