Aihe: Harjoituslyönnit - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Harjoituslyönnit

Etusivu Foorumit Yleistä Harjoituslyönnit

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

Monien seurojen sivuilla sanotaan, että harjoitusswingiä ei saisi tehdä lyöntipaikalla. Kaikki kuitenkin tuntuvat tekevän näin. Miksei saisi tehdä? Sanotaan golfin säännöissä jotakin tällaista vai olenko tulkinnut jotain väärin? Itsellänikin on tapana lähes aina lyödä pari harjoituslyöntiä tiiauapaikalla.

Chilipippuri kirjoitti: (18.4.2008 13:26:20)
    Monien seurojen sivuilla sanotaan, että harjoitusswingiä ei saisi tehdä lyöntipaikalla. Kaikki kuitenkin tuntuvat tekevän näin. Miksei saisi tehdä? Sanotaan golfin säännöissä jotakin tällaista vai olenko tulkinnut jotain väärin? Itsellänikin on tapana lähes aina lyödä pari harjoituslyöntiä tiiauapaikalla.

Ei muuten tee. Ainakaan minä ja Left.

Mutta itse olen myöskin tuota ihmetellyt. Joitakin perusteita siihen varmasti on. Lähinnä kentänhoidollisiahan niiden on pakko olla, mutta aika harvakseltaan näkee että tuota noudatetaan. Paitsi minä ja Left. Ei me nyt kyllä muutenkaan niitä tehdä, mutta ei siis tuollakaan.

Minä olen muutenkin vähän sitä mieltä että jos en ole oppinut lyömään palloa oikein niiden kymmenien tuhansien toistojen aikana, niin tuskin opin yhtäkkiä yhdestä harkkaswingistäkään. Luonnollisesti jokainen tehkööt jos haluaa, ei se kyllä häititsekkään kunhan sitä mailaa ei nyt iänkaiken siinä ilmassa suhisuttele. Kyllä yksi, maksimi kaksi pitäisi kaikille riittää, mutta ei vaan näytä riittävän. Jospa sitten oppivat kolmannella enemmän kuin ensimmäisellä tai toisella, tiedä häntä. Aikanaan kokeilin ja huomasin että lyönti on aivan yhtä huono viuhuttelee sitä mailaa vaikka maailman tappiin saakka, tahi ei kertaakaan.

Konsepti harkkaswingi on kyllä harhaanjohtava. Ainakin omalta osaltani koen tuon jonkinlaiseksi verryttelyksi ennemminkuin kuvajaiseksi siitä varsinaisesta sutaisusta. Ja siltä se taitaa näyttääkin. Paha tapa joka tuli jossain vaiheessa opeteltua. Anteeksi.

Mitä sitten tulee maahan asti lyötyihin harrkaswingeihin tiiauspaikalla (kyse siis ei kuitenkaan ole lyöntipaikasta (mikä muuten oliskin hassua sillä sittenhän se pallo jo lentäisi harkkaswingillä(olen nähnyt muuten tämän tehtävän jopa putterilla(muistaakseni Hugon kakkosreijällä(enkä muuten ollut minä))))) niin siinähän taitaa vaan olla kyse kentän suojelemisesta ylenmääräiseltä kulumiselta.

Kuinka moni työkseen tätä tekevä ottaa harjoitusswingin ’pallolla’?
    Itse en ole tuollaisia harkkaswingejä tehnyt 20 vuoteen, mutta sellaisia ’rytminhaku’ heilautuksia tulee siellä takana kyllä tehtyä. Musta tuntuu, että aloittelijat jotka niitä vielä tekevät, hankkivat itselleen lähinnä henkisiä paineita duffattuaan niitä ensin pari, tuloksena mahti toppi varsinaisella lyönnillä. No ei saa yleistää, mutta turhaa sutimista se mun mielestä kuitenkin on.

Mutta vastauksena kysymykseen, voisin epäillä kyseessä olevan lyöntipaikkojen kuntoon liittyvän asian. Tiipaikoillahan huidonta tapahtuu pienellä alueella. Mikäli aloittelijat lyövät duffeillaan divotteja siellä, niin alue kuluu paljon nopeammin.

Chilipippuri kirjoitti: (18.4.2008 13:26:20)

Morjens! Harjoituslyönti on eri asia kuin harjoitussvingi… Harjoituslyöntien kielto koskee esim. kilpailun aikana väylällä harjoittelemista, harjoitussvingissähän ei lyödä edes osumaa palloon. Harjoitussvingissäkin on hyvä ottaa huomioon se, että suuntaa kuvitellen lyönnin niin, etteivät mahdolliset väylällä olijat kuvittele pallon olevan lähdössä heitä kohti. Ei ole mukavan tuntuista, jos tuntuu siltä, että seuraava ryhmä on tulossa kantapäille. Harjoitussvinginhän voi myös tehdä tiiauspaikan vieressä, jos jossain on kielletty tekemästä sitä tiiboksissa, itse en ole vielä moiseen kieltoon törmännyt. Hyvää alkavaa kesäkautta!

Kiippari-Kalle kirjoitti: (18.4.2008 13:55:16)
    …, harjoitussvingissähän ei lyödä edes osumaa palloon. …

Ainakaan tarkoitus ei ole osua palloon. Ainakaan putterilla.

Henkka kirjoitti: (18.4.2008 13:39:50)
    Lähinnä kentänhoidollisiahan niiden on pakko olla, mutta aika harvakseltaan näkee että tuota noudatetaan.

Joo, luulenpa että kyseessä ovat nämä pallon vieressä kiskaistut täpösvingit, jotka irrottavat tiiboksista turvetta enemmän kuin varsinainen lyönti. Ne olisivat varmaan kaikkien järkevä kitkeä, ei se rentous lyöntiin ainakaan niillä tule.

Niin tulipa näistä kommenteista mieleeni että mitä niissä kylteissä itseasiassa oikein lukee? Lukeeko niissä Harjoituslyönnit kielletty? Sillonhan tuo olisi tietysti jo ihan selkeää.

Ja kyllä noi harkkaswingit tietysti ymmärrän jos joku niitä haluaa tehdä, että en minä sitä meinannut. Varmaan niitä pääsääntöisesti juuri tuon mukavan rauhallisen rytmin löytämiseksi tehdäänkin. Harva niissä varmaan ihan oikeaa swingiä alkaa simuloimaan.

Tuleehan sitä ennen ekaa lyöntiä itsekin hyttysiä huidottua että saisi lihoihin vähän lämpöä ja vetreyttä. Vetreys kyllä jostakin syystä jää aina tulematta. Ja oikeastaan lämpökin, että sen lisäksi venyttelen huolella sitomalla kengät, ni siinä kyllä jo paikat on kivasti sen jälkeen auki. Ja drive kans.

Tuolla kiellolla pyritään tietenkin säästämään tee-paikkoja. Useat pelurithan huitaisevat turpeen irti harkkalyönnillä/-svingillä. Kun tee-alue on varsin pieni vaikkapa kentällä olevaan lyönnin alastuloalueeseen nähden, kohdistuu tuolle pienelle alueelle kova rasitus noista harjoituslyönneistä, joita tee’llä tehtäneen enemmän kuin ennen muita kentällä suoritettavia lyöntejä.

Niinpä ko. huitaisuja on syytä välttää teeboksissa.

Fubar kirjoitti: (18.4.2008 14:09:53)

Lähinnä kentänhoidollisiahan niiden on pakko olla, mutta aika harvakseltaan näkee että tuota noudatetaan.

Joo, luulenpa että kyseessä ovat nämä pallon vieressä kiskaistut täpösvingit, jotka irrottavat tiiboksista turvetta enemmän kuin varsinainen lyönti. Ne olisivat varmaan kaikkien järkevä kitkeä, ei se rentous lyöntiin ainakaan niillä tule.

NIINPÄ, on varmaan mukava seuraavien tiiata vaikka par3 :lla, kun on kuokittu kauniita kuoppia ’harkkariswingi’neuroosissa tiipaikalle. Eräs ’elämyksellisin’ golfpeliseuran henkilö teki 5-7 harkkariswingiä ennen jokaista omaa lyöntiään väylällä sekä tiiboxeissa maata rajusti lennättäen. Olimme vieraskentällä ja hän oli paikallinen jäsen.

Pidimme suumme ’supussa’ kierroksen ajan, mutta parkkipaikalla nauroimme hysteerisesti useita minuutteja… Valitettavasti koimme tapahtuman kuin pantomiiniesityksenä suoraan youtube videosta. Henkilön tulos kierrokselta oli lyöntipelissä aika vaatimaton, mutta me emme tienneet hänen tasoitustaan. Saattoipa olla golfpelissä omien taitojensa huipulla.

ps Olisi pitänyt olla enemmän ’evästä’ kierroksellla, kun se vähän venyi…

Fubar kirjoitti: (18.4.2008 14:09:53)

Olen kylläkin kuullut erilaisia syitä miksi tuo harjoitussvingi kannattaisi ottaa ikäänkuin ’tosissaan’. Liittyi jotenkin lähimuistiin tms.

Mun mielestä kropan rentouttaminen swingillä on ihan ok, mutta ylimääräinen sutiminen joka paikassa ottaa päähän. Pahimmillaan kuokitaan ja kuokitaan ja kun ei tunnu hyvältä, niin astutaan pois pallolta rakentamaan ’rutiinit’ alusta.

Tämä jos mikä pilaa sutijan ja ainakin kanssapelaajien kierroksen.

Pallo taskuun….

Drawpeli kirjoitti: (18.4.2008 20:01:46)
    Mun mielestä kropan rentouttaminen swingillä on ihan ok, mutta ylimääräinen sutiminen joka paikassa ottaa päähän. Pahimmillaan kuokitaan ja kuokitaan ja kun ei tunnu hyvältä, niin astutaan pois pallolta rakentamaan ’rutiinit’ alusta.

Pallo taskuun….

Drawpeli kirjoitti: (18.4.2008 20:01:46)

Pallo taskuun….

Juu, varsinkin harkkarundilla mutta kumma juttu, että kaikki enemmän pelanneet ja isot opettajat suosittelevat käyttämään rutiineja, eriasia vaan onko jostain minuutin kestävästä rutiinista hyötyä. Pystyhän Sergio Garciakin jättämään sen vuosia sitten tavaksi tulleen gripin hieromisensa pois ja nykyään rutiinit on lyhentyneet.
    Itseäni ei tosin rassaa vaikka kaveri jois kaffit aina ennen lyöntiä koska en anna sen häiritä omaa peliä. Saa kaveri jäädä juomaan ne kaffit ihan rauhassa 🙂

Kylla ne nuoret voivat jattaa practice swingit valiin. Silloin talloin meilla vanhemmilla on tarvetta mokomaan. Joskus on edellisen vaylan jalkeen unohtunut millainen se swingi on. Aina sillointalloin pitaa myos tarkistaa mika swingi tuli mukan sina paivana. Onko se se joka saa selan rusahtamaan ja aiheuttaa pienta kipua vasempaan pakaraan. Vai onko kaytossa swingi joka tuntuu hyvalta, mutta on kuulemma niin ruma ettei sita muille kehtaa nayttaa.
    Ehka pitais perustaa porrastettu hinnoittelu naille pelatyikke harkkaswingeille. Oikeudesta harkkaswingiin jota kolme muuta porukan jasenta joka vaylalla kokoontuu katselemaan pitaisi peria huippuhinta. Seuraavalla tasolla voisivat olla singelit ja ehka myos junnut. Sitten hintaportaat voisi sitoa ian ensimmaiseen numeroon ja alentaa kun ikaa kertyy. yli kuuskymppisten harkkaswingien pitaisi olla ilmaisia. Ne kun ovat joko valttamattomia, tai ko golfari on niin kalkkiutunut, ettei muutoksen vaatiminen ole kohtuullista.

jooo.. oikeaa rytmiä tavoittelevia harjoitus swingejä tulee tehtyä ja nehän on jokaisen omia rutiineja jotka ovat todella tärkeitä niinkuin kaikki peli miehet ja naiset tietävät..anyway kaikella rajansa.. pari vuotta sitten ollessani nokian rivergolfin 12. väylän tiiboxissa valmistautumassa draiviin eli n. 2 sek. ennen lyöntiä oikean olkapääni takana boxin takaosassa peliryhmäni yksi nuori uros swingaili ja kuinka ollakkaan maasta irtosi reilun kämmenen kokoinen divotti joka lävähti suoraan korvaan ja poskeen.. jumalauta niinku joku olis vetäny kunnon avarin.. tuijotin muutaman sekunnin sitä heppua ja veikkaan että siltä meinas tulla löysät housuun..en edes muista millainen draivi lähti mutta korva soi muutaman väylän verran.. ei taida se nuori tuuppari enää tehdä niitä harkka swingejään niin aktiivisesti…hauskaa kesää kuitenkin kaikille ja myös sille avarin antajalle jos lukee näitä juttuja…

Kiippari-Kalle kirjoitti: (18.4.2008 13:55:16)
    Morjens! Harjoituslyönti on eri asia kuin harjoitussvingi… Harjoituslyöntien kielto koskee esim. kilpailun aikana väylällä harjoittelemista, harjoitussvingissähän ei lyödä edes osumaa palloon. Harjoitussvingissäkin on hyvä ottaa huomioon se, että suuntaa kuvitellen lyönnin niin, etteivät mahdolliset väylällä olijat kuvittele pallon olevan lähdössä heitä kohti. Ei ole mukavan tuntuista, jos tuntuu siltä, että seuraava ryhmä on tulossa kantapäille. Harjoitussvinginhän voi myös tehdä tiiauspaikan vieressä, jos jossain on kielletty tekemästä sitä tiiboksissa, itse en ole vielä moiseen kieltoon törmännyt. Hyvää alkavaa kesäkautta!

Kieltotauluissa yleensä kielletään harjoituslyönnit tarkoituksena kieltää harjoitusswingit maahan lyötyinä. Kentän säästämisen lisäksi lienee myös tarkoitus nopeuttaa peliä.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #405916 kohteessaHarjoituslyönnit

Etusivu Foorumit Yleistä Harjoituslyönnit