Aihe: Harjoite vartalolla lyömisen oppimiseksi / käsien hidastamiseksi? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

Harjoite vartalolla lyömisen oppimiseksi / käsien hidastamiseksi?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Harjoite vartalolla lyömisen oppimiseksi / käsien hidastamiseksi?

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 105)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Huusaa kirjoitti: (26.8.2011 22:57:11)
    Kertokaas arvon ammattilaiset kenen videoita kannattais juutubiista kattella näin tuupparin silmin josko jotain jäisi käteenkin. Eli mielellään silleen suhtkoht ’maanläheisesti’ kerrottuna. ts taitaa liputtaa Hughesin nimeen, pitääpi vilkaista. Clement ei mulle oikeen uppoo… Ihan hyviä pointteja mutta miehen swingi ei vaan ’kolahda’. Jotain muita hyviä?

Nimenomaan tuuparin näkökulmasta kannattaa tsekata esim. Mike Cortson aka cortsonlaw. Tuuppari itsekin, lisäksi kärsii oikean puolen (!) halvauksesta, mutta osaa antaa maanläheisiä, yksinkertaisia ja siksi helposti käytäntöönvietäviä mielikuvia. Bonuksena mielenkiintoinen elämäntarina, jossa myös Mr. Hogan näyttelee osaa.

B

Huusaa kirjoitti: (26.8.2011 22:57:11)
    Kertokaas arvon ammattilaiset kenen videoita kannattais juutubiista kattella näin tuupparin silmin josko jotain jäisi käteenkin. Eli mielellään silleen suhtkoht ’maanläheisesti’ kerrottuna. ts taitaa liputtaa Hughesin nimeen, pitääpi vilkaista. Clement ei mulle oikeen uppoo… Ihan hyviä pointteja mutta miehen swingi ei vaan ’kolahda’. Jotain muita hyviä?

Mielestäni kannattaa katsella mahdollisimman paljon kaikenlaista. Jos joku ei kolahda, kylmästi sivuun vain. Miksi pitäisi katsella sellaista, joka ei miellytä. Jos hyviä pointteja on, kannattaa napsia rusinat pullasta.
    Sama koskee proon opetuksia. Jos oppi ei kolahda, vaihtoon saman tien.

ts

B kirjoitti: (28.8.2011 10:20:59)

Sama koskee proon opetuksia. Jos oppi ei kolahda, vaihtoon saman tien.

Eikös ihmiset oo erittäin hyvin osanneet juuri noin toimia ympäri maalilman?

Kun kuitenkin tarkoitus on jättää oppimatta, niin eikös se kannata silloin tehdä miellyttävimällä tavalla. Siitä päästään sitten hiljalleen siihen, että ei kukaan einää uskalla edes yrittää opettaa oikeesti jotain, kun oppilaat etsivät hopealuotia. Ja siten haukutaan taas koko ammattikuntaa kun niiden opetuksista ei ole mitään hyötyä. Hieno kehä.

Tipi kirjoitti: (22.8.2011 22:36:55)
    Hei!

Olen paikallisen pron ohjauksessa yrittänyt oppia lyömään palloa vartalolla, mutta murheenani on ylivilkkaat kädet. Alkuasento sekä back swing ovat jotakuinkin OK, mutta kun pitäisi lähteä liikkeelle kohti palloa, säntäävät kädet omille teilleen ja vartalo tulee kaukana perässä. Ymmärrän ja tiedän, mikä on oikea järjestys, mutta palloa lyödessä tämä teoreettinen tietämys ei auta.

Osaisiko arvon raati suositella mielikuvia / harjoitteita tms., joilla tästä tilanteesta voisi päästä eteenpäin? En haluaisi vielä antaa periksi!

Tipi

Kysyisin Tipiltä, että jos kerran ymmärrät ja tiedät oikeat järjestykset ja suunnat mihin kädet ja vartalo toimivat, niin mikä estää sinua lyömästä hyvässä järjestyksessä? Ei ole provo:)
    Tämä siis Tipille pohdittavaksi… Kerro jos tiedät tai keksit vastauksen.

Itselläni toimi tänään draivit erinomaisesti kun ennen kierrosta lämmittelin rangella siten että laitoin yhden vanhan golfhanskan vasemaan kainaloon ja pidin sitä siellä koko swingin ajan. En antanut siis hanskan tipahtaa edes loppuasennossa. Tuolloin ainakin itselläni ylävartalo toimii tehokkaasti swingissä.

En lukenut ihan koko threadia, mutta olen TS:n kanssa täysin samoilla linjoilla tuon yhden videoklipin hurjasta lantion kierrosta. Itselläni toimii ajatus että pidän vyönsolkea mahdollisimman pitkään kohti palloa bäkärissä ja säilytän lantion ’vastajännityksen’. Tuolloin downswing lähtee paremmin oikeassa sekvenssissä ja lyöntivarmuus paranee.

ts

Tuossapa teille oiken kunnolla The Move

Ja mihinkäs osuma-asentoon sitä päädyttiinkään … wau!

Arsu kirjoitti: (28.8.2011 20:24:47)

Kysyisin Tipiltä, että jos kerran ymmärrät ja tiedät oikeat järjestykset ja suunnat mihin kädet ja vartalo toimivat, niin mikä estää sinua lyömästä hyvässä järjestyksessä? Ei ole provo:)

Hyvä kysymys! Luulen ongelman johtuvan siitä, että olen aikoinani opetullut ominpäin lyömään väärin pelkästään käsillä. Golfsvingi ei ole ainakaan minulla tietoinen suoritus, vaan se tulee selkäytimestä aiemmin opitun mallin perusteella. Tämä vanha malli on minulla niin tiukasti kiinni, että sen korvaaminen uudella toimintamallilla on vaikeaa. Toivon kuitenkin, että sopivilla harjoitteilla / uusilla ärsykkeillä onnistuisin tässä asiassa.

Tipi

ts

Tipi kirjoitti: (29.8.2011 11:34:26)

Hyvä kysymys! Luulen ongelman johtuvan siitä, että olen aikoinani opetullut ominpäin lyömään väärin pelkästään käsillä. Golfsvingi ei ole ainakaan minulla tietoinen suoritus, vaan se tulee selkäytimestä aiemmin opitun mallin perusteella. Tämä vanha malli on minulla niin tiukasti kiinni, että sen korvaaminen uudella toimintamallilla on vaikeaa. Toivon kuitenkin, että sopivilla harjoitteilla / uusilla ärsykkeillä onnistuisin tässä asiassa.

Tipi

Semmonen havainto tullut tuossa laitteeseen lyövien osalta tehtyä, etä kaikki yrittävät päästä liian pienellä muutoksella. Tuntuu pelaajasta isolta, mutta todellisuudessa paljoakaan ei tapahdu. Vasta kun aidosti näkee miten paljon pitäisi muuttaa, alkaa etsimään tekemistä oikeista paikoista.

Yllättävää on se, että usein nuo erittäin suuret muutokset ovat helpompia toteutttaa ja tuottavat paremman tuloksen nopeallakin aikavälillä kuin pienet säädöt, joissa jäädään hyvin lähelle vanhaa lihaskäskytystä.

ts kirjoitti: (29.8.2011 11:49:05)

Tipi

Semmonen havainto tullut tuossa laitteeseen lyövien osalta tehtyä, etä kaikki yrittävät päästä liian pienellä muutoksella. Tuntuu pelaajasta isolta, mutta todellisuudessa paljoakaan ei tapahdu. Vasta kun aidosti näkee miten paljon pitäisi muuttaa, alkaa etsimään tekemistä oikeista paikoista.

Yllättävää on se, että usein nuo erittäin suuret muutokset ovat helpompia toteutttaa ja tuottavat paremman tuloksen nopeallakin aikavälillä kuin pienet säädöt, joissa jäädään hyvin lähelle vanhaa lihaskäskytystä.

Erittäin hyvin sanottu ja pitää täysin paikkaansa.
    Kannattaa lyödä ns. yli kaikki mitä luulee tekevänsä niin yleensä silloin päästään aika lähelle jo oikeaa. Varsinkin Tipi jos haluat tuntea kuten mainitsit niin lyö palloa niin, että tuntuu jopa mahdottomalta osua/ saada palloa ilmaan. Älä välitä.. Jos olet liian huolestunut lähteekö pallo niin luultavasti toistat samaa vanhaa mantraa.
    Muutos tuntuu ISOLTA!!

B kirjoitti: (26.8.2011 9:32:50)
    ….
    Tästä unohtui se vakiovaroitus, että sokettia pukkaa, mutta se on hyvä juttu vaan. 😀
    Nimittäin tuo lavan jälkeenjättäminen noilla vippaskonsteilla tuskin poistaa perusongelmaa, mutta onnea vaan yritykselle.

Mä en varotuksista tiedä, mutta sockettia ja muuten kuraa osumaa syntyy yrityksestä osua palloon. Siksi säälittääkin ne ihmiset, jotka gc-kurssilla opetetaan osumaan palloon ja joilta sammutetaan luontainen pallonheittoliike.

B

Pekka Pelimies kirjoitti: (30.8.2011 17:23:58)
    Mä en varotuksista tiedä, mutta sockettia ja muuten kuraa osumaa syntyy yrityksestä osua palloon. Siksi säälittääkin ne ihmiset, jotka gc-kurssilla opetetaan osumaan palloon ja joilta sammutetaan luontainen pallonheittoliike.

Tämä on myös yksi Shawn Clementin lempiaiheista. Hyvä!

Aikoinaan opin/opetettiin ihan väärä swingi. Temppuilin sen kanssa pitkän aikaa ja pikkufikseillä oli peli joskus kivaa. Useimmiten ei.

Neljä vuotta sitten päätin aloittaa täysremontin. Ukolla (silloin 45v) meni 2-3 vuotta hartia+käs.lyönnistä poisoppimiseen vartalon kiertoon. Prolla kaikki talvet 1-2 krt kuussa. Aivan helvetillinen määrä chippejä, että saa kädet hiljaisiksi. Nyt toimii kohtuullisesti ja tasuri laskenut 19->12.

Voin suositella. Video on ihan must (vaikka retro 2D), että näkee itsekin missä mennään.

ts kirjoitti: (29.8.2011 10:19:41)
    Tuossapa teille oiken kunnolla The Move

Ohhoh. Ei tuota ylösvientiä edes kunnolla ehdi tajuta ilman hidastusta. Saako tuolla ylösviennillä aikaiseksi jännityksen ylä- ja alakropan välille… Kokeilin peilin edessä ja tuntuu saavan. Voisiko olla tässä jopa taaksevientiä parempi jos alakroppa eliminoituu paremmin kuin taakseviennissä.

Ylösvienti kuitenkin voi olla virheherkkä siinä että ylösvienti ei saa jäädä kesken. Hänellä näyttää videolla jäävän hieman kesken, mutta korjaa asian alastulossa. En kyllä ole mikään pro että voisin vakuuttaa, että onko oikeasti ongelma. Tuntuu että perinteinen taaksevienti ei rankaise samassa määrin jos jäisi vähän vajaaksi.

Mielenkiintoista on myös että alkuasennossa hartiat ovat auki eli joutuu ylösviennissä kääntämään enemmän. Pitääköhän S lavan pallon edessä estääkseen kroppaa tekemästä miljoona kertaa toistetun taakseviennin.

Pelaako S nykyisin ylösviennillä? On ymmärtääkseni ollut aiemminkin tavallista räväkämmän tyypin maineessa.

Ja mihinkäs osuma-asentoon sitä päädyttiinkään … wau!

Kirjoitajan aiempien sanvalintojen takia ei voi olla täysin varma onko kyseessä hyvä asento vai ei, mutta pienenä huomiona oikean jalkaterän asento (käsittääkseni tosin enemmänkin seuraus). Tikru taisi aikoinaan pyrkiä tuollaisesta eroon ja taisi onnistuakin?!

ts

Nips kirjoitti: (31.8.2011 16:34:56)

Kirjoitajan aiempien sanvalintojen takia ei voi olla täysin varma onko kyseessä hyvä asento vai ei, mutta pienenä huomiona oikean jalkaterän asento (käsittääkseni tosin enemmänkin seuraus). Tikru taisi aikoinaan pyrkiä tuollaisesta eroon ja taisi onnistuakin?!

Ei varmaankaan pelaa RS tuolla swingillä normaalisti, vaikkakin tuo tais ihan major-kisasta ollut napsu.

Mutta siis osuma-asnnon kommentointi oli aidon ylistävä ja tuohon asentoon voi osumassa päästä vain tiettyjen käsiliikkeiden avulla.

B

ts kirjoitti: (31.8.2011 17:17:52)
    Ei varmaankaan pelaa RS tuolla swingillä normaalisti, vaikkakin tuo tais ihan major-kisasta ollut napsu.

Rory Sabbatini shows off during a practice round of the 107th U.S. Open at Oakmont.

B

Olisiko parodioinut ihan omaa svingiään?:-)

B

Noita kahta pätkää kun vertailee, näkee heti mikä on oikeasti oleellinen move eli moottori. ’Roottorin lavat’ saavat heilua miten vain, kunnes the Move ohjaa ne impactiin, jonka ’asentoja’ määräävät fysiikan lait ja osumageometrian vaatimukset.

ts

B kirjoitti: (1.9.2011 14:54:46)
    Noita kahta pätkää kun vertailee, näkee heti mikä on oikeasti oleellinen move eli moottori. ’Roottorin lavat’ saavat heilua miten vain, kunnes the Move ohjaa ne impactiin, jonka ’asentoja’ määräävät fysiikan lait ja osumageometrian vaatimukset.

Kyllä tulee taas niin suurta viisautta.

Pelaaja voi seistä vaikka päällään ja jalat ristissä, kunhan lyömään ryhtyessään korjaa asian.

Sun ei tarvitse enää todistella ymmärtämättömyyttäsi. Kaikki ovat sen jo hyvin hahmottaneet.

Itsekin olen paininut tänä kesänä vartalolla lyömisen oppimiseksi. Yksi kysymys, johon en vielä ole löytänyt vastausta on, miltä tuon vartalon kierron pitäisi erityisesti backswingissä tuntua.

Esim. Shawn Clement esittää, että svingin pitäisi olla luonnollinen liike. Kuitenkin hänen mallissaan svingi on aikamoista heiluntaa, jossa minun mielestäni jännitteet vartalosta katoavat ja toistettavuus kärsii. Sama juttu tapahtuu, kun lyö liiaksi käsillä – kaikki tuntuu helpolta ja rennolta.

Sen sijaan toistettavin vartalolla tuotettava svingi tuntuu minusta täysin päinvastaiselta. Eli backswingin lopussa koko kroppa on viritetty/kiristetty (lähes epämukavaan tilaan) ja jännitys purkautuu, kun downswing alkaa. Kroppa kääntyy ja kädet putoavat.

Pitäisikö svingin, ja erityisesti sen virittämisen backswingissä tuntua kropassa helpolta ja vaivattomalta?

B

koneliha kirjoitti: (3.9.2011 11:55:47)
    Itsekin olen paininut tänä kesänä vartalolla lyömisen oppimiseksi. Yksi kysymys, johon en vielä ole löytänyt vastausta on, miltä tuon vartalon kierron pitäisi erityisesti backswingissä tuntua.

Hyvä kysymys.

Sen sijaan toistettavin vartalolla tuotettava svingi tuntuu minusta täysin päinvastaiselta. Eli backswingin lopussa koko kroppa on viritetty/kiristetty (lähes epämukavaan tilaan) ja jännitys purkautuu, kun downswing alkaa. Kroppa kääntyy ja kädet putoavat.

Noin siinä sitten voi käydä. No tuleehan niitä kesiä. 🙂

Pitäisikö svingin, ja erityisesti sen virittämisen backswingissä tuntua kropassa helpolta ja vaivattomalta?

Mielellään. 🙂

Itsekin olen paininut tänä kesänä vartalolla lyömisen oppimiseksi. Yksi kysymys, johon en vielä ole löytänyt vastausta on, 1) miltä tuon vartalon kierron pitäisi erityisesti backswingissä tuntua.

Esim. Shawn Clement esittää, että svingin pitäisi olla luonnollinen liike. Kuitenkin hänen mallissaan svingi on aikamoista heiluntaa, jossa minun mielestäni jännitteet vartalosta katoavat ja toistettavuus kärsii. Sama juttu tapahtuu, kun lyö liiaksi käsillä – kaikki tuntuu helpolta ja rennolta.

2) Sen sijaan toistettavin vartalolla tuotettava svingi tuntuu minusta täysin päinvastaiselta. Eli backswingin lopussa koko kroppa on viritetty/kiristetty (lähes epämukavaan tilaan) ja jännitys purkautuu, kun downswing alkaa. Kroppa kääntyy ja kädet putoavat.

3)

1) Vaivattomalta,
    Mielestäni kysymys on siitä, että ei kiristä liikaa bs:ssä, vaan pyrkii löytämään oikean liikejärjestyksen ja sitä kautta rytmittämällä saa aikaan suunnanvaihdossa lisää kulmaeroa lantion ja hartioiden välillä.

Tärkeimpänä pidän sitä, että lantiota ei käännetä liikaa taakse päin, vaan jätetään lantion taaksepäinkääntyminen mukavan oloiseen mittaan. Kun jalat ja lantio alkavat tehdä ensimmäisenä töitä ds:ssä, hartiat ja kädet saa jatkaa matkaa taaksepäin.

2) Päin vastoin,
    Kun ds alkaa, pitäisi tapahtua venytystä ja lisää kiristystä vasemman puolen lihaksissa. Ei mielestäni kannata ’odottaa’ tai virittää bs:n valmistumista ihan hartiakierron loppuun saakka, sillä silloin joutuu tekemään enemmän töitä pitääkseen hartiakierron lantiosta jäljessä. Luontainen halu on kuitenkin lisätä anteroa mukaan yläkropasta, kun ds alkaa.

Tuolla liikkeiden rytmityksellä ainakin itse olen saanut aikaan enemmän jousipyssymäisyyttä transitioon. Kaikki huojunta bs:ssä ja suunnanvaihdossa tuottaa huonoja osumia. Jäntevä liike tuntuu helpoimmilta toteuttaa.

3) Pitäisi
    Virittymysessä pidän keskeisimpänä liikkeistä muodostuvaa virittymistä, jota ei keskivartaloon muodosteta aktiivisella työllä, vaan niin, että ’jalkatyö’ muodostaa virityksen. Kun bs:n aloitus ja lantion taaksepäin kiertyminen on jäntevä ja riittävän terhakka, heilahtaa ylävartalon massat taakse jatkaen matkaansa, vaikka jalat ja lantio lähtevät jo vetämään kohteen suuntaiseen liikkeeseen.

Kun liikejärjestys on oikea, tuleekin yllätykseksi oikean puolen lihaksille kovasti töitä pitää takahartia takana siten, ettei se saavuta lantiota ennen osumaa, vaan jää tavallaan vetoon koko ds:n ajaksi. Kun lantion kääntymisnopeus alkaa pallon paikkeilla hidastua, ylävartaloon syntynyt kierto-jännitys purkautuu väistämättä.

x)
    Loppuasentoon meno on mielestäni kaikkein tärkein mielikuva. Kun sanotaan, että hyvä loppuasento kielii hyvästä svingistä, monet aloittelevat (en tiedä oletko) kuvittelee, että loppuasennon tekeminen on se juttu. Siitä koituu seurauksena se, että osuman jälkeen tekemällä tehdään se loppuasento, vaikka tavoitteena pitäisi olla se, että tehdään loppuasentoon johtava jäntevä liikesarja. Tällöin matkalla osutaan palloon täysin yrittämättä osua palloon ja yllätykseksi osumat on puhtaita tai ainakin puhtaampia, kuin palloon osumista yrittäen.

Mielikuvan pitäisi olla se, että loppuasento muodostuu liikkeen myötä ja maila seuraa vartaloa loppuasentoon. Ei missään tapauksessa niin, että mennään mailan perässä loppuasentoon.

Nostanpa tänne suunnan vaihto -keskustelusta pari asiaa joka ainakin mulle avasi tätä vartalon käyttöä paremmin kuin mikään muu:

Bosco kirjoitti: (15.5.2007 19:16:57)
    Fukelta fundamentaalinen vastaus! Koska sattuneesta syystä ymmärrän tuupparin ajatuksenjuoksua rohkenen lisätä selvyyden vuoksi: bsw:ssä kierrytään puhtaasti navan ympäri, jolloin ’oikea lantio’ kiertyy takakautta ’ kohti lippua’ ja vasen tietenkin samalla vastakkaiseen suuntaan. Niin paljon kuin oikea nivustaive sallii! Massa pysyy keskellä, mutta käsivarsien ja mailan heilahdus lisää oikealle tulevaa kuormitusta, jota tasapainottaa ahterin työntyminen lippua kohti.
    Ja katso: PAINONSIIRROSTA lipun suuntaan on tehty alkumatka BÄGÄRIN aikana!
    Dsw:ssä oikea lonkka fiksataan kiertokeskipisteeksi jolloin lantio siirtyy pyöröovikäännöksestä saluunan ’ovenpuolikasheilahdukseen’ . Ylävartalo pysyy pallon TAKANA. Siinä tämän kakkoskäännön toinen olennainen osa.
    Kahdella puhtaalla käännöksellä on suoritettu ’painonsiirto’ ja samalla pysytty mahdollisimman hyvässä keskeisessä tasapainossa. Tässä toinen sudenkuoppa: ’oikea lantio’ ja oikea polvi pyrkivät vanhasta muistista työntymään ulos jolloin lyönnistä ’spinnataan ulos’ takimmaisen jalan ympäri. Näin käy helposti, jos keskitytään vain vetämään vasenta taskua pois pallosta kuten topiikin aloittaja kirjoittaa. parempi alkuun kaskittyä pitämään oikea takatasku siellä, mihin se bsw.ssä kiertyi!

Painonsiirto lipun suuntaan bäkärin aikana?? Aika erilainen näkökulma kuin se että paino siirtyy takajalle bäkärin aikana (jonka siis ymmärsin aiemmin: taaksepäin). Tuotahan piti kokeilla… ja hyvältä tuntui melkeinpä heti. Tuohon kun yhdisti pari muuta asiaa, mm. oikeaa kankkua saa viedä aika pitkälle taakse (tai siis lippua kohti), maila lähtee dsw:ssä alempaa/alemmas (oikeaa kyynärpäätä kylkeen kiinni, tietoisesti tai ei), ja oikean käden puristusta voi keventää gripistä, ja sitten lisätä lägiä, niin swingaamisen maailma muuttui melkeinpä kertaheitolla. Mailanpäähän tuli sen verran vauhtia lisää että lyöntipituudet meni uusiksi; maila tulee nyt selvästi enemmän sisältä ulos ja slaissaaminen loppui melkeinpä siihen. Parin viikon kokeilu (painonsiirto – pyöröovi – saluunan ovi) taitaa jäädä pysyväksi… Jos ei tuo Boscon kuvaamaa asiaa ei ole tullut kokeiltua, niin suosittelen. Ylävartalo ei vaan saa kiirehtiä dsw:iin liian aikaisin.

Tässä vielä toinen Boscon erittäin hyvä kuvaus ns kahden swingaustyylin eroista:

Bosco kirjoitti: (8.1.2008 11:30:53)
    Nyt on kaksi vastakkaista tapaa kuvata ’hyvä release’ : oikean käden kiertyminen vasemman päälle (krossaus) tai vasemman alle (RR). Suunnilleen näin, ei takerruta tässä yksityiskohtiin.
    (Release voidaan ymmärtää laajemminkin koko kehon toimintana lyönnin läpiviemiseksi dsw.ssä jostain kohdasta ennen impactia saattoon ja loppuasentoon.)
    Jos svingi perustuu voimakkaaseen sivuliikkeeseen painonsiirtoajatuksella , rajoitettuun lantionkiertoon ja voimantuottoon horisontaalisesti kääntyvistä hartioista sekä planen määrittymiseen vasemman käsivarren ja mailanvarren kaksoisheilurina, tullaan yleensä svingiin, jossa ideaali on hiukan avoin lantiolinja ja square hartialinja impactissä. Tässä svingissä lavan kääntäminen squareksi impactiin vaatii voimakkaan krossauksen, joka on erittäin ajoitusherkkä ja ajoitus puolestaan on erittäin haastava, kuten nykyään on tapana sanoa.
    Siinä toisessa tyypissä svingiä, joka nyt kiusallisesti kantakoon rotaation tai vaikka Hoganin nimeä, impactissä lantio on kiertynyt huomattavasti enemmän (riippuu muista muuttujista kuinka paljon) ja samoin hartialinja on oleelliseti auennut. maila tulee oikean kyynärvareen ja mailanvarren sanelemalla planella. RR:n itse ehkä koen syntyvän alussa muun toiminna sivutuotteena (’saluunanovi’, oikean jalan ja pään muodostama ankkurit, oikean olkapään kiertyminen alas) ja impactissä aktiivisemmin ranne-käsisysteemissä aiemmin mm fukken kuvaamalla tavalla tuottamaan osumaa, jossa pallo tuntuu viipyvän lavassa verrattuna huonon osuman kopahdukseen.
    Tässä svingissä, jionka elementit ovat niin monen huipun lyönnissä nähtävissä mahd. tiedostamatta asiaa tällä tavoin, krossaus olisi äärimmäisen haitallinen aiemmin monesti mainituin seurauksin. Yksi syy on se, että oikean käden tulitusteema perustuu juuri siihen, että oikea käsivarsi ja maila tulevat koko svingin samalla planella ja vasen käsivarsi kierretään tai se kiertyy tason yläpuolella.

Lopuksi vielä ajatus tuosta painon siirtymisestä oikealle jalalle (bäkärissä). Bäkärissä osa liikkeestä tehdään vähän niinkuin oikean jalan varassa, jolloin isompi osa vartalon painosta lepää sen päällä. Sikäli on ehkä oikein sanoa että paino on oikealla jalalla, vaikka vartalon painopiste ei siis sinänsä siirry oikealle.

PS. Tämä on siis tuupparin kokemuksia, korjatkoon prot sen mikä meni vikaan. Mutta, kun vinkkejä kysyttiin (kaiketi siitä mikä jollakulla on aikaansaanut ’ahaa’:n), niin tässäpä näitä.

B

Pekka Pelimies kirjoitti: (5.11.2011 8:22:49)

1) Vaivattomalta,
    2) Päin vastoin,
    3) Pitäisi

Pekalla on näkemystä. Good stuff!

Fyysistä ominaisuuksista golfarin tärkein ominaisuus on mielestäni rytmitaju.

Enkä tarkoita sitä, että ostaan titi-taat ja solmisointi, vaan, että ymmärretään ja tunnistetaan halutun liikkeen toteuttamiseen tarvittavien lihasten – oikeiden lihasten – liikkeeseen nähden oikea-aikainen käskyttäminen, supistaminen ja rentouttaminen.

Ominaisuus, mitä tarvitaan kaikessa tarkkaa vartalonhallintaa vaativassa liikunnassa.

Tipi

Uuden taidon oppimisessa on yksi keskeinen juttu, joka yleensä unohtuu myös taitolajien valmentajilta, jolleivät he/me aktiivisesti siitä itsellemme muistuta.

Poisoppiminen on vihoviimeinen, mitä voi ryhtyä tekemään. Sen sijaan pitää opetella uutta ja sitä kautta sammuttaa vanhat hermotukset.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 105)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #216044 kohteessaHarjoite vartalolla lyömisen oppimiseksi / käsien hidastamiseksi?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Harjoite vartalolla lyömisen oppimiseksi / käsien hidastamiseksi?