Aihe: Greenien leikkuupituudet - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Greenien leikkuupituudet

Etusivu Foorumit Yleistä Greenien leikkuupituudet

Esillä 13 viestiä, 51 - 63 (kaikkiaan 63)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Ehdotuksia löytyy mm. Aura Golf ja Kytäjän vanha kenttä. Uusi kenttä on yleensä hieman hitaampi.

Keeper, mihin?

Vasuri, Kytäjällä olen pelannut vain uutta kenttää pari kertaa ja siellä nopeudet on (ip) maks. 2,5. Näyttää nopeemmilta kuin on. Uusi oli kuulemma aika parketti PGA mestikoissa, mutta pojat ei halunnu sinne.. Aurassa ei kaiketi kuitenkaan pidetä 2 millissä normaalipelissä. Master mainosti 2,95, mutta ainakaan viime la ne ei ollu lähelläkään, hyvät ne kyllä oli muttei noin nopeat. Messilässä kullemma oli SM:ssä hyvät, mutta ei kyllä ikinä muuten.

Vähän kärsii nimimerkkikirjoittelun idea, jos tässä annan ajo-ohjeet. Joutuupi nyt griinimetsästyksessä turvautumaan muiden pelimiesten vinkkeihin.

😉

Klubituuppari jatkaa 3:n griinien metsästystä, viikonloppuna niitä ei löydy Ruuhikoskelta, mutta katellaan ja kysellään..

305

🙂

Täältä pk-seudulta olen tänä vuonna käynyt pari kertaa Aurassa pelaamassa, ja kateeksi käy.

Griinit ovat mielestäni loistavat joka suhteessa. Nopeuden suhteen ne ovat 2 kertaa nopeammat kuin esimerkiksi Masterissa ja alkukesän Kytäjällä… nykyisistä Kytäjän griineistä ei tietoa.

Joo en osaa sanoa, mikä on Kytäjän tämän hetken kasvunopeus, eli kuinka paljon greenit hidastuu iltapäiväksi.

PGA:n mestikset pelattiin vanhalla kentällä ja silloin nopeus oli 3.15 m. Viime sunnuntaina kun pelasin iltapäivällä vanhaa kenttää oli nopeus varmaan luokkaa 2.5-2.7.

Itse asiassa luulisi, että Ruuhikoskella olisi midi kisoja varten viritetty greenit nopeiksi.

Kytäjällä on greenit normaalissa hyvässä kunnossa. Nopeus lienee jotain 2.5 – 3 metrin paikkeilla. Vanha kenttä on hieman nopsamman oloinen kuin uusi. Mutta olen pelannut niitä joskus hieman nopeampinakin.

Aurassa greenit ovat hienossa kunnossa, kuten aina, mutteivat läheskään niin nopeita kuin Kytäjällä. Olen toki pelannut Aurassakin paljon nopeammilla virityksillä.

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta greenit ovat tänä kesänä olleet kaikilla kentillä hyvässä kunnossa. Huomioiden kuitenkin että ne ovat hieman hitaanpuoleisia.

On hienoa havaita että Kytäjä on tuonut mukanaan tietynlaisen ’standardin’ greeneille ja kentänhoitoon. Kun oma kotikenttä tuntuu ylitsekäymättömän hienolta ja greenit nopeilta on aika käydä pelaamassa kierros Kytäjällä.

Jylan: 2,5 ja 3 välillä on ISO ero, todella ISO.

Keeper: arvaus, teillä nautitaan lounas seisovasta pöydästä ’taiteilijan työhuoneessa’ 18. griinin takana, mikä ei ole klubitalo.

Terve tietäjät!

Mitähän lannoitteita tms. väylillä/greeneillä käytetään? Toisinaan on kierroksen jälkeen kengissä todella messevä tuoksu, joka ei ymmärtääkseni johdu pelkästään jalan eritteistä…

Heitollani 2.5 ja 3 metrin nopeudesta (myönnetään – on todellakin iso ero nopeudessa) tarkoitin sitä että Kytäjän SW-kenttä on yleensä nopeampi ja luokkaa 3+ stimp (joskus sieltä kerrottiin lukuja 9′- 10.5′) NW-kenttä on ollut siitä jonkin verran hitaampi.

Mielestäni tänä vuonna Kytäjän greenit ovat olleet aikalailla hitaampia kuin aiemmin. Eihän ne vieläkään mitään hitaita ole, mutta haluaisin mieluummin puttailla hieman nopeammilla.

Nuo jalkamitat sopisivat paremmin kuvaamaan greenien nopeutta.

Olisi fiksua asiakaspalvelua jos kentät julkistaisivat hieman greeniensä nopeuksia. Heinäkuussa kiertelin aika monella kentällä ja täytyy sanoa että olisin jättänyt väliin muutaman kentän jos olisin etukäteen tiennyt kuinka surkean hitaita greenit olivat. Onneksi tuli myös toisenlaisia yllätyksiä.

Kaksi on mahdollista hajun aiheuttajaa:

1. Rautasulfaatti, jota käytetään viheriöillä tautien ja muutamien rikkakasvien torjuntaan. Joku on tunnistanut vastaavan tuoksun ikääntyneimmistä kananmunista (sulfur=rikki). Ei käytetä väylillä

2. Eläinperäiset (peräsin eläimen perästä) lannoitteet. Väylillä eräs kustannus-/muutenkin tehokkaimmista lannoitteista sisältää jonkin verran kompostoitua kananlantaa. On siis tautien, mikrobien ym suhteen riskitöntä, eikä kauankaan haiskahtele. Itse olen lannoittanut viheriöitä ’hajulla’, eli kompostoinnista kaasuna vapautuneesta ammoniakista uuttamalla valmistettua (ammonium)typpeä. On muuten elintarvikkeiden luomutuotantoon hyväksytty lannoite. Tuoksahtaa, kun sitä vaatteilleen roiskauttaa *ei keksi sopivaa hymiötä-hyh*

Tuuppari, toivottavasti olet löytänyt etsimäsi liukkaat griinit. Me joudutaan pian hiekoittamaan, koska pelaajilta taittuu nilkkoja yhtenään ;o)

Jylan – ajatuksessasi on itua. Nopeus tosin vaihtelee aika tavalla – meillä arkinopeus kuivana on luokkaa 2,6 – 2,8, hiekoitus tai jyräys nostaa sen kolmeen ja ylikin. Terien kunto vaikuttaa myös aika tavalla, ehkä jopa jalan verran.

Lähellä kolmea metriä pakkaavat kädet jäätymään osalla puttaajista, jolloin kiitokset eivät ole välttämättä ylitsepursuavia. Ehkä tähänkin auttaisi etukäteen tiedottaminen.

Grreninopeuksiin vaikuttavia tekijöitä löytyy lisää osoitteesta:

Lue lisää: http://www.greenkeeper.fi

Esillä 13 viestiä, 51 - 63 (kaikkiaan 63)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #348627 kohteessaGreenien leikkuupituudet

Etusivu Foorumit Yleistä Greenien leikkuupituudet