-
JulkaisijaArtikkelit
-
Aikoinaan tuli Vierumäellä suoritettua GD. Vuosi oli jotain 97-98. Opetus oli hyvää ja kortti tuli helpolla. Eka kierros pelattiin silloisella kotikentällä ja tuloskorttiin raapustettiin 103 lyöntiä..
Myös Paloheinässä on mennyt toisin. Suoritin korttini siellä huhti-toukokuun vaihteessa 2005 eli kyseessä oli kevään toinen kurssi. Siitä seurasi mm. lyöntiharjoittelua lumisateessa ja se että korttikoetta lykättiin viikolla, koska kenttä oli vielä kiinni – mutta myös se, että oppilaita oli muistaakseni 9 ja pro:lla hyvin aikaa antaa vinkkejä kaikille. Korttikokeessa putti otettiin ihan sääntöjen mukaisesti, pitkä lyönti rangella selän takaa seuraten ja pelattiin ykkösreikä. Kokeessa yksi tyttö hylättiin, koska pallo ei noussut ilmaan. Kyyneleitähän siitä seurasi, mutta kurssin takuun mukaisesti hän sai samaan hintaan lisäopetusta pro:lta, jolloin lopputulos oli varmasti parempi, kuin kortti rimaa hipoen.
Selvähän se, että 20 oppilaan ryhmät ovat aivan liian suuria. Mutta sääntötuntemukseen sen ei pitäisi vaikuttaa ja kyllä sielläkin lyönnin perusasiat oppii, jos on kuulolla. Minusta kannattaa joka tapauksessa käydä kotikentän pro:lla jossain vaiheessa kesää tarkistuttamassa, ettei homma menossa väärään suuntaan. Ahkera kiertäminen ja ymmärtäväinen peliseura avittavat harrastusta myös. Ja kyllä ekana kesänä hyviä tai hyvää tarkoittavia tekniikkavinkkejä saa ihan kysymättä… 😉
Luin juuri J. Parnevikin (siis ihan sen oikean) haastattelun jossa hän kommentoi ohimennen green card kokeita. En aio ottaa kantaa siihen saako kortin liian helposti vai ei, mielestäni varsinaiset kokeet ovat ihan hanurista.
Parnevik kyseenalaisti varsinkin junioreiden kohdalla kokeet, sillä se tekee golfin aloittamisesta nuorena aivan liian vaikeata. Tämä taas johtaa siihen että mahdolliset Tiger Woodsit siirtyvät jonkun muun lajin pariin. Olen tässä aivan samaa mieltä, ei 7 vuotias millään jaksa mitään sääntöjä opiskella saadakseen pelata. Junioreiden ollessa kyseessä kokeesta pitäisi mielestäni luopua. Ehkä tällaista 7-vuotiasta ei kesken ruuhkaaikaa kannata kentälle päästää mutta esimerkiksi joku ilta 9 vanhempien kanssa pitäisi olla mahdollista myös ilman green card kokeen suorittamista.
Kovin ihmetyttää lepsuilu kokeen vastaanottamisessa. Ei kai se ole pelaajankaan etu, että on kentällä ilman siellä tarvittavia tietoja ja taitoja. Harmittaahan se tok´ josei saa koetta läpi, mutta kokeen vaatimukset vastaavat mielestäni hyvin vaatimustasoa esim. tasoitukselle 54. Vaikka pelinopeus ei olekaan minulle kynnyskysymys, niin saattaapi olla eniten vaikuttava tekijä hitaaseen peliin nämä ’arvalla’ korttinsa saaneet.
Itse suoritin korttikokeen vuonna 1999 WGM:ssä ja koe oli vaatimusten mukainen. Lyönnit katsottiin ja etiketistä ja säännöistä oli kirjallinen koe. Osallistuin etiketti- ja sääntökurssille ja lyömään opettelin itse. (Kurssi hyvä, tee-se-itse-lyönti iso virhe) Läpi meni. Samaan aikaan kanssani suoritti pelikoetta toinen henkilö, joka oli lyönnit ja kirjallisen osion suorittanut, mutta reputtanut pelikokeessa ja reputti silloin toisen kerran, joten hänelle ei annettu korttia. Hyvä WGM!
Tällaisiin kokeisiin osallistui aikanaan
-
JulkaisijaArtikkelit