Aihe: Green Cardin saaminen/vaatimukset - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Green Cardin saaminen/vaatimukset

Etusivu Foorumit Yleistä Green Cardin saaminen/vaatimukset

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Vaimoni ystävä oli nyt perjantaina suorittamassa Green Cardia Paloheinässä ja kummasteli ’kokeen’ jälkeen kuinka helposti sen sitten saikin verrattuna kortin virallisiin vaatimuksiin. Vaatimukset . Bunkkerissa taikka greenilla ei he eivät olleet ’ehtineet’ käydä lainkaan ja palloja oli kuulemma lätkitty aivan omaan tahtiin rangelle ja kun yksi lyönti oli onnistunut, oli pitkä lyönti kuitattu sillä. Yhden reiänkin he olivat pelanneet ja hänen ryhmässään olleet kaksi noin 12-vuotiasta tyttöä olivat käyttäneet 110 m väylään 14 lyöntiä molemmat ja vielä griinilläkin olivat seiskaa käyttäneet. ’Valvojan’ ainoa kommentti väylän jälkeen oli, että tyttöjen pitää kyllä vielä harjoitella puttausta.. Mielestäni tällainen käytäntö, mikä ko. kentällä on kortin myöntämisen suhteen, on enemmän kuin arveluttavaa. Varmasti noin puolellakaan pelaajista, jotka käyvät suorittamassa kurssin ja kokeen siellä, ei ole valmiuksia lähteä pelaamaan mihinkään kentälle. En väitä, että kurssin jälkeen pitäisi olla Woods, mutta perusteet pitäisi olla hallussa, kuten että griinillä käytetään putteria yms. 😀 Mielestäni tässä asiassa määrä ei todellakaan korvaa laatua.. Kuinka muualla kurssi/koe hoidetaan? P.s. Tytötkin siis saivat kortin..

tmv

Vastaavia ’kokeiden läpäisyjä’ on Suomessa varmasti pilvin pimein. Oletettavasti varsinkin yritysten asiakkailleen järjestämissä kursseissa. Ilmeisen moni pro päästää aivan liian helposti sääntöjä taitamattomia pelaajia kokeesta läpi. Lyöntiä sentään yleensä maltetaan kokeenkin jälkeen harjoitella, sääntöjä harvemmin. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää että GC:n suorittanut pelaaja tosiaan osaisi perussäännöt ja etiketin. Jo ihan turvallisuudenkin kannalta.

Kait se on monen pron mielestä sitten liian noloa sanoa että: ’Taidot eivät ihan vielä riitä, harjoittele sitä ja tätä ja tule sitten uudelleen kokeeseen’.

Niin. Samalla kurssilla tuli oltua ja eihän siinä juurikaan tarvinnut mitään osata.

Puttikoe sentään tehtiin vielä ainakin melkein kunnolla, mutta ei missään bunkkerissa tosiaankaan käyty koetta suorittamassa – itse en tiedä olisinko siitä edes välttämättä läpi päässyt. Aika varma olen kuitenkin, että kun pallo sitten ekan kerran kierroksella bunkkeriin menee, niin ei sieltä tosiaankaan ekalla lyönnillä olla ulos pääsemässä – eikä välttämättä vielä tokallakaan – sen verran kirjavia oli lyönnit yhtenä päivänä, kun bunkkerissa kävästiin treenaamassa.

Mitään lähilyöntiäkään ei testattu – mitä nyt yksi päivä vain rivissä lätkittiin chippejä, kun sitä hommaa opeteltiin. Tässäkin asiassa olen aika varmasti pulassa ekalla rundillani. Pitkän lyönnin koettakaan ei minun tarvinnut tehdä, kun siinä vikana päivänä tuli ilmeisesti niin hyvin vedettyä rangella puumailalla. Tänään kuitenkin kävin rautaseiskalla parit pallot paiskomassa, niin kyllä muutaman ensimmäisen lyöntiyrityksen jälkeen tuli pariin kertaan mietittyä, että mitenköhän mä sen green cardin siis sainkaan… No kyllä se siitä vähän alkoi sujua, mutta ei nyt itseluottamus ole ekalle kierrokselle mentäessä kovinkaan katossa.

Ja itse en siis myöskään millään pelikierroksella käynyt, joten sinällään vielä enemmänkin jännittää tuleva ensimmäinen kierros. Täytynee mennä ’kostoksi’ tästä Paloheinään avaamaan golf-ura, niin on sitten ainakin ’oikea’ kenttä mun takana ihan tukossa, jos siellä bunkkerissa jumitan tai chippi ei oikein tomi tai avauksessa pallo lähtee joko himoslaissina pitkälle tai erittäin matalana 30 metriä eteenpäin.

Sitä vain, että kyllä siellä kurssilla oppi asioita, mutta kyllä ihan jumalattomasti jännittää eka rundi (varmaan pari kertaa maininnut), kun ei oikein varmasti tiedä, että osaako noita asioita vai ei.

Määkin sain cardin ihan sillä että olin kurssilla. Mitään lyöntitestiä ei ollu. Yhdessä porukalla huiskittiin rangella, bunkkerissa ja putterilla. Sitte muutama reikä par kolmosella ja kortti käteen. Tottakai kirjallinen koe oli.

Nimetön

GC:n suorittaminen on nykyään suhteessa niin hyvä bisnes että jos vain kunnon taidoilla sen kortin saisi niin uskoisin monen seuran tulojen romahtavan sen verran paljon että on helpompi antaa kortti kaikille jonka sen suorittaa. Itse olen vain pelkän kokeen tehnyt jossa löin kuusi palloa rangella ja siihen päälle sääntökoe, suoritin kortin vielä paloheinässä mutta ei mitään valittamista. Prot ajattelee ehkä saamaa korvausta kuten seurat kanssa. Minun kokeeni maksoi 80 € joka on suhteellisen ok hinta kortista koska olen saanut oppia muualta niin jätin kurssin pois joka hinnaltaan 210 € tai jotain?? Jos te kaikki ajattelette että sitä korttia ei saisi kirjoittaa kaikille jotka maksavat esim. 210€ joka sis. kuusi oppituntia ja kokeen vaikka pelillinen taito ei ole hyvää niin toivottavasti GC:n suorittaminen tulee kouluun oppiaineeksi!

tmv

Jäi kirjoittamatta oman GC-kokeen sisältö muutaman vuoden takaa:

– Aloitettiin muistaakseni puttikokeella. Tietty määrä palloja tuli pelata eri etäisyyksiltä reikään annetulla keskiarvolla. Tämä oli helppoa kuin mikä =). Kentällä osoittautui myöhemmin paljon vaikeammaksi…

– Chippikoe. Chipattiin (taisi olla 10 palloa), joista jonkun määrän piti päätyä riittävän lähelle kohdealuetta tms.

– Pitch-lyönnit. Näytettiin että sujuu… yksityiskohtia en muista tästä.

– Rangella lyötiin peruslyönnin näyttökoe. Lyötiin jollain r7-r9 mailalla tms. joku määrä palloja. Pro katsoi että homma toimii ja lyönti on suunnilleen suorassa. Neuvoja ei enää herunut…

– Pelikoe: pelattiin lyöntipeliä par3-kentällä ja oliko 5:n lyönnin keskiarvolla kun piti selvittää riittävä määrä reikiä… pro muistutti vielä ennen avauslyöntiä, että golf vaatii onnistuakseen rennon ja luottavaisen olon. Tähän hän lisäsi, että selän takana tulosta kyttäävä pro antaa varmasti koetilanteessa tähän loistavat lähtökohdat… hymyilytti…
    5:n väylän kohdalla pro sanoi että riittää. Naureskeli vielä, että nyt ei tarvitse mennä bunkkerikoettakaan tekemään kun onnistuitte muutaman bunkkerin jo löytämään ja sieltä pois suoriutumaan =).

– Lisäksi suoritettiin sääntökoe. Oman kokeemme pro piti suullisesti lyöntikokeen jälkeen (meitä oli vain 2 suorittamassa korttia), mutta kysyi kyllä erittäin kattavasti mm. vesiestesäännöt, etiketistä ja turvallisuudesta, erilaisista rangaistustilanteista yms. Taisi olla enemmän kysymyksiä kuin monessa kirjallisessa kokeessa. Eipä siinä, sääntöjä tuli päntättyä huolella ennen koetta.

Kaiken kaikkiaan olin erittäin tyytyväinen sekä pidettyyn kurssiin, että itse kokeeseen. Tuntui siltä että kortin käteen saatuaan oli hyvät valmiudet mennä kentälle ensimmäiselle kierrokselle. Lisäksi tuntui siltä että tuli tosiaan jotain suoritettua, eikä ainoastaan saatua. Samanlaisen tilanteen soisi olevan kaikilla suoritetun kurssin jälkeen, mutta näin ei valitettavasti taida olla.

Ensimmäiset kierrokset taisivat hyvistä valmiuksista huolimatta olla melkoista säätöä. Kärryt tuntuivat aina olevan väärässä paikassa ja oli niin paljon mietittävää ja huomioitavaa. Siihen vielä lisättynä kaikenlainen lyöntirutiinin puute, niin taisi siinä jokunen kierros olla melkoisesti silkkaa etenemisen ja oikeanlaisen pelaamisen opettelemista. Hauskaa vissiin kuitenkin oli kun mukanaan näin intensiivisesti vei.

Ehkä tämä ei ole suoraan verrannollinen juttu, mutta jos menen esim. autokouluun ja maksan kurssista x-määrän euroja, mutta en läpäise vaadittua inssiajoa ja teoriakoetta – tulisiko minun tästä huolimatta saada ajokortti kurssin käytyäni?

Tätä pitäisi kait kuitenkin lähestyä hieman toiselta kantilta…

Haluatko samaan peliryhmään aloittelijan kanssa, jolla ei ole edes perusasiat hallussa? Tai ennen kaikkea, onko kyseinen green cardin käteensä saanut henkilö itse tyytyväinen kortin saatuaan, jos osaaminen on mitä on vai turhautuuko hän kentällä? Onko hän silloin saanut oikeasti vastinetta rahoilleen? Kyse on varmasti myös pron ammattiylpeydestä.

Nimetön

Kaveripiiristä löytyy myös ko. kentän green card-kurssin suorittaneita ja ovat olleet pettyneitä. Ainakin opiskelijoille järjestetyissä ryhmissä on ollut (2-3 vuotta sitten) noin 20 osanottajaa. Kun olen käynyt Paloheinän rangella lyömässä, olen kiinnittänyt huomiota melko suuriin ryhmiin, jossa pro parhaimmillaan ajelee jollain moottorivehkeellä edestakaisin kurssilaisten takana ja huutelee, ’hyvin menee, joo tosi hyvä’. Ei oikein vakuuttavaa. Toinen kurssin käyneistä kavereista ei koskaan saanut jatkettua harrastusta, koska kurssista ei saanut oikein mitään irti. Hän ei ollut yksinkertaisesti tajunnut lyönnistä mitään, kun oli vaan pitänyt mätkiä omaan tahtiin ja prolta saatu palaute oli tasoa hyvin menee. Olen itse käynyt 2 kurssia, kun ekan jälkeen ei vielä aika ollut ihan oikea. Tuoreempi tapaus oli jokamieskentältä Löfkullasta, jossa opetus oli kannustavaa ja yksilöllistä (ts. sai koko ajan palautetta omasta lyönnistä) ja lyöntikokeet suoritettiin asiallisesti. Kaikkia peruslyöntejä harjoiteltiin, myös bunkkerissa vietettiin aikaa. Säännöt ja etiketti käytiin läpi kohtuu perusteellisesti ja erityisesti pelinopeus-asiaa junnattiin kantilta jos toiselta. Puumailat jäi kyllä bägiin sillä kurssilla, niitä ei ehditty.

Nythän on niin, että klubit eivät yleensä myönnä ’green cardeja’, tämä toiminta on siirtynyt lähes yksinomaan proffille. Poikkeuksia saattaa löytyä? Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikki läpäisevät kokeen, jos sellainen yleensä pidetään. Pelikoe saattaa olla vielä harvinaisempi… Tämä merkitsee myös sitä, että jos jonkun opettajan kursilla on reputtajia, niin opettajan maine kärsii, oppilaiden määrä saattaa vähetä, jolloin myös tulot vähenevät….

Minä onnekas ja osuin maniolle kurssille lakiston kentälle. Pro piti huolen siitä että kaikki oppivat lyömään. Kurssilla käsiteltiin chippi, putti, lähipeli, pitkät lyönnit, bunkkerit, etiketti ja säännöt niin tarkkaan, että itseopiskelu myöhemmin oli todella helppoa.

Pelikoe ei ollut ihmeellinen. Pelattiin kolme par3 reikää, mutta en epäile että yksikään kurssiin osallistujista ei pystyisi pelaamaan nyt millä tahansa kentällä. Tietysti riippuu varmaan henkilöstä, mutta meillä ei ollut ketään joka ei pystyisi kurssin jälkeen sujuvaan golffiin.

Enemmän olisin huolissani opetuksen tasosta, kuin pelikokeen läpäisemisestä. Hommalle omistautunut ammattilainen pystyy kyllä varmistamaan että oppilaat osaavat pelin aakkoset kurssin jälkeen. Valitettavasti olen pelaillut saman tasoisten kavereideni kanssa, jotka kävivät kurssin eri kentällä. Siellä ’pro’:na oli huipputason pelaaja, jolla ei ollut opettamisesta mitään hajua. Vai mitä mieltä olette neuvosta: ’Bunkkerissa lyödään pallon eteen hiekkaan. Toiset osaavat sen, toiset eivät.’ Noinhan se varmaan periaatteessa menee, mutta ei tuosta aloittelija opi yhtään mitään.

Tapper

Nimetön

Tietenkin tätä pitää lähestyä eritavalla koska autoilu on harvemmin harrastus. Olen paljon pelannut porukoissa joissa on ollut aloittelijoita mutta he/ muut oppivat pelatessa paljon enemmän kuin kurssilla ja turhautumista ei niinkään tapahdu vaikka monet sitä olettavat.

He ketkä tätä lajia alkavat harrastamaan ajattelevat enemmän sitä aloittamisen tuomia suuria kustannuksia ja keskittyvät enemmän pelaamiseen ja näin turhautumista ei niinkään näe. Mielestäni perusasiat osaavat kaikki ja kentällä lyöntikulkee erinomaisesti vaikka kaikki ei ole heti hallussa. Eihän kukaan ole seppä syntyessään! Mikä muu harrastus vaatii näin paljon ponnisteluja aloittaakseen?

Vielä pron ammattiylpeydestä ketään prota loukkaamatta niin saisi heillä olla myös hieman enemmän itsekunnioitusta ja oppilaiden suurempaa kunnioitusta! Itselläni jäi huono maku pron opetuksesta koska maksoin tunnista 50 € ja sain oppia 15 min… Mieti omalle kohdallesi!!

Muutenkin tuota golf- etikettiä voisi muokata nykypäivään enemmän sopivaksi ja yleistä kustannuspolitiikkaa hieman höllentää.

Nimetön

Tietenkin tätä pitää lähestyä eritavalla koska autoilu on harvemmin harrastus. Olen paljon pelannut porukoissa joissa on ollut aloittelijoita mutta he/ muut oppivat pelatessa paljon enemmän kuin kurssilla ja turhautumista ei niinkään tapahdu vaikka monet sitä olettavat.

He ketkä tätä lajia alkavat harrastamaan ajattelevat enemmän sitä aloittamisen tuomia suuria kustannuksia ja keskittyvät enemmän pelaamiseen ja näin turhautumista ei niinkään näe. Mielestäni perusasiat osaavat kaikki ja kentällä lyöntikulkee erinomaisesti vaikka kaikki ei ole heti hallussa. Eihän kukaan ole seppä syntyessään! Mikä muu harrastus vaatii näin paljon ponnisteluja aloittaakseen?

Vielä pron ammattiylpeydestä ketään prota loukkaamatta niin saisi heillä olla myös hieman enemmän itsekunnioitusta ja oppilaiden suurempaa kunnioitusta! Itselläni jäi huono maku pron opetuksesta koska maksoin tunnista 50 € ja sain oppia 15 min… Mieti omalle kohdallesi!!

Muutenkin tuota golf- etikettiä voisi muokata nykypäivään enemmän sopivaksi ja yleistä kustannuspolitiikkaa hieman höllentää.

Green card -kokeenhan tarkoituksena on, että pelaaja sen suoritettuaan osaa KÄYTTÄYTYÄ: ei hidasta kenttää eikä aiheuta vaaraa kanssapelaajille tai vahinkoa kentälle. Jos nämä tavoitteet täyttyvät, mielestäni pelaajan voi laskea kentälle.

Suhteessa tähän tarkoitukseen koe ja siihen liittyvä opetus on mielestäni aika pahasti epäbalanssissa. Koska koe korostaa ainakin tiukkaan tulkittuna teknistä osaamista, opetuskin tuppaa painottumaan siihen. Jotkin vaatimuksista ovat myös kovia: erityisesti hiekkalyöntivataimus on sellainen, että kun otetaan vaikea bunkkeri ja pieni griini niin siinä on (meillä) singelin pelaajillakin vaikeuksia saada 3 palloa viidestä griinille, varsinkin kun on tuollainen koetilanteen paine. Havaintojeni mukaan, kun hcp on sellaiset 20-25 niin tuo vaatimus jää 50 %:n todennäköisyydellä toteutumatta, kun bunkkeri on sellainen tavallinen suomalaisen kentän bunkkeri (0.5-0.8 m syvä ja teräväreunainen) ja griini tavallisen kokoinen.

Minusta noiden yksityiskohtaisten tavoitteiden sijaan pitäisikin keskittyä siihen, että tuo kokeen tarkoitus toteutuu. Poikani suoritti kokeen Nurmijärvellä 2002 ja kun seurasin sivusta sekä opetusta että kokeen suoritusta, niin siinä oli mielestäni oikea henki ja tavoite. Asiaa tietysti Nurmijärvellä helpottaa hyvä par3 -kenttä, jossa tuo pelikoe suoritettiin.

Itse in ole suorittanut grene cardia. Kun aloittelin yli 20 vuotta sitten ulkomailla, niin kentälle pääsi, kun oli ottanut prolta viisi puolen tunnin opetustuntia.

vihreä kirjoitti: (31.7.2006 9:00:36)
    Ainakin opiskelijoille järjestetyissä ryhmissä on ollut (2-3 vuotta sitten) noin 20 osanottajaa. Kun olen käynyt Paloheinän rangella lyömässä, olen kiinnittänyt huomiota melko suuriin ryhmiin, jossa pro parhaimmillaan ajelee jollain moottorivehkeellä edestakaisin kurssilaisten takana ja huutelee, ’hyvin menee, joo tosi hyvä’. Ei oikein vakuuttavaa.

Joo, kyllä siellä vieläkin tuota porukkaa riitti. Varmaan lähemmäs 30 osanottajaa, jotka tosin jaettiin kahteen ryhmään, mutta kuitenkin. Mullakin raudalla lyöminen ei oikein sujunut ja siinä sitten vaan löin niitä palloja sinne rangelle. Sitten kun tuli yksi kunnon nappiosuma, niin sitten sai palautetta, että ’juuri noin, hyvä’. Kai sitä olisi itsekin voinut kysyä vähän apua sen jälkeen, kun tuli muutama ohilyönti ja tommosta, mutta vierestä kun kaveri kysyi apua omaan ongelmaansa, niin vähän piti vain mennä lähemmäksi palloa ja sen jälkeen se oli ’tosi hyvä, älyttömän hyvä’ tai muuta vastaavaa.

No anyway, eka rundi nyt sitten Paloheinässä takana. En ollut kentän tukkeena, mutta kyllä turhautuminen iski, kun ei sitä lyöntiä vaan saanut nousemaan. Ennen rundia tuli kyllä rangelle heitettyä kopallinen palloja, mutta ei sitäkään pahemmin huomannut.

Yhdeksän reiän saldo oli kolme palloa vesiesteisiin ja muutama metsään -> jäin kuitenkin pari palloa ’voitolle’, kun metsästä löytyi muiden sinne jättämiä palloja… 🙂 Bunkkerissa viihdyin vain kerran ja sieltä tultiin kolmannella hikisesti reunan yli – eka lyönti otti vain pelkkää hiekkaa. Kolme tai neljä avausta rautaseiskalla ja rautavitosella lähti soketin tapaisena oikealle noin 30 metrin päähän. Kerran otin pallon käteen kesken reiän – toisen tai ehkä kolmannenkin kerran se olisi ’kuulunut’ ottaa. Paras saavutus taitaa olla ekan 102-metrisen par kolmosen bogey-tulos.

No mutta ensi kerralla sitten paremmin… En nyt pistä heikohkoa kierrostani huonon kurssin piikkiin, mutta rehellisesti sanon, että ei tuosta kurssista hirveän hyvä maku suuhun jäänyt.

Nimetön

mr. Beginner kirjoitti: (31.7.2006 14:51:21)
    Joo, kyllä siellä vieläkin tuota porukkaa riitti. Varmaan lähemmäs 30 osanottajaa, jotka tosin jaettiin kahteen ryhmään, mutta kuitenkin. Mullakin raudalla lyöminen ei oikein sujunut ja siinä sitten vaan löin niitä palloja sinne rangelle. Sitten kun tuli yksi kunnon nappiosuma, niin sitten sai palautetta, että ’juuri noin, hyvä’. Kai sitä olisi itsekin voinut kysyä vähän apua sen jälkeen, kun tuli muutama ohilyönti ja tommosta, mutta vierestä kun kaveri kysyi apua omaan ongelmaansa, niin vähän piti vain mennä lähemmäksi palloa ja sen jälkeen se oli ’tosi hyvä, älyttömän hyvä’ tai muuta vastaavaa.

Juuri alussa opetuksesta on todella paljon hyötyä. Ja harmi kun opit jäi sinulla(kin) greencard-kurssilla saamatta! Hyvällä kurssilla pro käy luonasi monen monta kertaa katsomassa ja korjaamassa virheitä, antamassa neuvoja mihin juuri sinun pitää kiinnittää huomiota jne. Suosittelisin menemään vaikka vaan tunniksi jonkun muun kentän prolle yksityisoppiin, koska peli ei tosiaan ole kivaa, jos ei oikein ole ollenkaan hajulla miten pitäisi lyödä.

On tosi motivaatiota syövää alkuun hakata mailalla enemmän turvetta kun palloa. Tuo kuvauksesi ekasta kierroksestasi on varmasti ihan tyypillinenkin eka kierros, mutta olihan siinä niin monenlaista hankaluutta, että kunnon pron opit voisivat todella auttaa sinua parempaan ja rivakampaan alkuun.

Oma GC-kurssini oli vähän erilainen. Tämä tapahtui siis elokuussa -99. Päätettiin aiemmin kesällä kolmen kaverin kanssa, notta nyt aletaan golfaamaan! Kellään ollut tietenkään mitään osakkeita tai jäsenyyksiä, tms sitoumuksia seuroihin. Joten soittelemaan eri golfkenttiä läpi ja kyselemään kurssien hintoja ja opetuskertojen määriä ja ryhmäkokoja.

En enää muista mitä kautta, mutta lopulta päädyimme ratkaisuun neuvotella 6-8 (ei voi muistaa enää tarkkaan) opetuskertaa Peuramaan silloiselta pro:ta pienryhmäkurssina. Eli omaa opetusta, ryhmäkoko siis vain 4. Lopussa teoriakoe ja muutama reikä pikku-peuraa pro:n kanssa, ja kortti käteen. Liiton virallisten vaatimusten mukaista lyöntikoetta kukaan meistä ei suorittanut, mutta uskon että pienen ryhmäkoon ansiosta kaikki meistä kyllä oppivat enemmän kuin mitä tuollaisella 20hlö massakurssilla olisi oppinut. Kustannukset jäivät lisäksi muistikuvani mukaan n 15-20% pienemmäksi kuin valmiilla pakettikursseilla, eli en voi muuta kuin suositella pientä oma-aloitteisuutta tässä asiassa.

Käsittääkseni kirjallinen sääntökoe on jo vuosia ollut pakollinen (ja ainoa) tapa saada green card.
    No meillä laitettiin ala-asteelle juuri mennyt junnumme alkeiskurssille tarkoituksena saada kortti ja lupa mennä kentälle. TG:n pro ei tinkinyt lyöntikokeissa yhtään, mutta ei tinkinyt juniorikaan – kaikki puhtaasti läpi.
    Kun tuli kirjallisen vuoro, muistettiin etteihän kaveri vielä osannut kirjoittaa! Sen aikuisilla tikkukirjaimilla kokeen suorittamiseen olisi mennyt hitaudesta johtuen koko päivä ja vielä seuraava yökin. Pro sanoi, että tehdään tässä tapauksessa nyt sellainen poikkeus jonka mukaan saatte paperit huomisaamuun asti kotiinne ja sitten ne on täytettynä palautettava hänelle. Juniori saa sanella ja iskä kirjoittaa suoraan puhtaaksi.
    Paprut vietiin aamulla prolle joka suu auki luki täsmällistä selontekoa säännöistä, joissa viitattiin myös erilaisiin poikkeuksiin, lisäyksiin, alaviitteisiin, päätöksiin jne.
    Arvatkaa, minkä arvosanan pro antoi? Kympin?
    Ei, vaan 10+.
    Itse en tule koskaan tunnustamaan mitään – semminkin kun poika pentele juuri toissapäivänä pesi minut lyönnillä, nyt 14 -vuotiaana. Hän pelasi junnukaverinsa kanssa ja kysyi vielä klubilla, että miksi te pelasitte koko ajan niin saamarin hitaasti…

vihreä kirjoitti: (31.7.2006 15:20:16)
    Suosittelisin menemään vaikka vaan tunniksi jonkun muun kentän prolle yksityisoppiin, koska peli ei tosiaan ole kivaa, jos ei oikein ole ollenkaan hajulla miten pitäisi lyödä.

On tosi motivaatiota syövää alkuun hakata mailalla enemmän turvetta kun palloa. Tuo kuvauksesi ekasta kierroksestasi on varmasti ihan tyypillinenkin eka kierros, mutta olihan siinä niin monenlaista hankaluutta, että kunnon pron opit voisivat todella auttaa sinua parempaan ja rivakampaan alkuun.

Ja nyt on toinenkin rundi sitten takana. Menihän se jo hieman paremmin – ekaan bunkkeriin taisi mennä vielä kolme lyöntiä, mutta parista seuraavasta tultiinkin jo ekoilla ylös. Yksi iso ongelma kuitenkin löytyy – en osaa lyödä rautamailalla sitten ollenkaan. Puumailalla lähtee ihan jees kylläkin. En tiedä missä vika, joten kyllä sitä pitää jonkun näkönen yksityinen lyöntitreeni jostain repäistä ittelleni. Voi olla, että on vain pieni asia mikä kusee (esim. liian kaukana/lähellä pallosta, svingin loppusaatto tai jotain) tai sitten voi olla että enemmänkin.

Ei se 54 tasotus olis vieläkään tullut yhtään alaspäin, mutta tuli ainakin enemmän bogey-pisteitä kuin viimeksi… Tosin tällä kertaa jäätiin palloissa kolmisen palloa tappiolle… :/

mr. Beginner kirjoitti: (2.8.2006 14:46:52)
    Yksi iso ongelma kuitenkin löytyy – en osaa lyödä rautamailalla sitten ollenkaan. Puumailalla lähtee ihan jees kylläkin. En tiedä missä vika, joten kyllä sitä pitää jonkun näkönen yksityinen lyöntitreeni jostain repäistä ittelleni. Voi olla, että on vain pieni asia mikä kusee (esim. liian kaukana/lähellä pallosta, svingin loppusaatto tai jotain) tai sitten voi olla että enemmänkin.

Perusasia on kierre…jos mailan lapa menee osuessaan alaspäin niin pallo lähtee ylöspäin…jos vasemmalle niin pallo lähtee oikealle…jne.

Yksi singelityyppi sanoi aina eliminoivansa pois ylimääräiset liikkuvat osat lyönnistään.

Onko lie-kulma ja varsien pituus ok sinulle ?

Golf Digestissa Tikru lyö hidastetussa kuvassa..kun pallo on 10-20 metrin päässä Tikru katsoo edelleen alas sinne missä pallo oli hetkeä aiemmin..pää pysyy paikallaan.

Jukka-62 kirjoitti: (2.8.2006 15:14:23)
    Perusasia on kierre…jos mailan lapa menee osuessaan alaspäin niin pallo lähtee ylöspäin…jos vasemmalle niin pallo lähtee oikealle…jne.

Doodiin. Tuossahan voi yksi vika piillä hyvinkin. Pitää katsoa, kun ensi kerralla lähtee rangelle lyömään, jos saisi vähän ilmaa sinne pallon alle…

Lie-kulma on mikä? En tiedä… Ja varsien pituudestakaan en osaa sanoa sitten yhtään… Ehkäpä näiden takia joku pron tunti voisi olla oikein hyvä vaihtoehto.

Joo, pallon osuma pitää kuulemma nähdä – tämmöstä on pari kaveria sanonut. En sitten tiedä onko tullut nähtyä – siellä kentällä, kun tuntuu jo muutenkin olevan tarpeeksi mietittävää… Mutta eiköhän se ihan vain rangella lyömällä tule se rutiini…

Ja nyt kun enemmän miettii, niin kuulostaa jännältä toi että palloa pitäisi lyödä ’alaspäin’. Itse olen ainakin miettinyt, että nyt nostetaan sitä palloa ilmaan, niin pistetään tota mailaa oikein kunnolla sinne pallon alle. Ilmeisesti näin ei olekaan ja katotaan josko sitten ensi kerralla se pallo lähtisi rangella lentämään.

mr. Beginner kirjoitti: (2.8.2006 15:37:49)
    Ja nyt kun enemmän miettii, niin kuulostaa jännältä toi että palloa pitäisi lyödä ’alaspäin’. Itse olen ainakin miettinyt, että nyt nostetaan sitä palloa ilmaan, niin pistetään tota mailaa oikein kunnolla sinne pallon alle. Ilmeisesti näin ei olekaan ja katotaan josko sitten ensi kerralla se pallo lähtisi rangella lentämään.

Niin..ammattilaiset lyövät sen 10-30 cm pitkän lätyn ( divot ) maasta aina osuman jälkeen..voi maila osua palloon suoraakin..muttei missään tapauksessa ( paitsi uusilla drivereilla ja putterilla ) [ jyrkästi ] ylös noustessaan, ellet ole lyömässä ylärinteeseen ikäänkuin ’altapäin’.

Toivottavasti meni jakeluun..driverilla pitää tulla se alakierre vaikka mailan lapa olisi nousemassa jo ylös..palloa lyödään aina enemmän tai vähemmän alaspäin. Lantion liike ja saatto sekä pallon paikka aiheutta sitten automaattisesti niitä lavan kulman muutoksia riippumatta siitä mikä aste driverissa lukee..joillakin nousee 9 asteisella korkealle ylös ja toinen lyö 12 asteisella vain korkeita tolppia….yksi ei saa 7 asteisella kuin nurmiporia.

Itse suoritin green cardin Vuosaari Golffissa 9.7.-06. En ollut käynyt mitään kurssia, sillä uskoin suoriutuvani melko helposti. Kortti oli varsin edullinen; vain 35 euroa. En sitten tiedä mitä muualla maksaa, mutta säästi tuossa pitkän pennin 200 euron kursseihin verrattuna. Olin ainoa suorittaja, joten sainpahan yksilöllistä palautetta lyönneistäni.

Ensin puttailtiin, sitte tsippailtiin, tämän jälkeen bunkkerilyöntejä ja lopuksi i9 muutama lyönti. Lyöntien lomassa Vuosaaren pro kyseli etiketistä ja säännöistä suullisesti. Puoli tuntia siinä suunnilleen meni. Sen jälkeen pro totesi, että säännöt ja etiketin hallitsen ja lyömään aina oppii. Kortti kouraan ja menoksi.

Monessako seurassa on käytössä green cardin yhteydessä ns. Kapteenin Palaveri? Kyseessä on ilmeisesti aina silloin tällöin kapteenin pitämä oppitunti etiketistä yms. Äitini suoritti juuri green cardin ja liittyi seuraan, mutta hänelle ei myönnetty tasoitusta, koska ei ollut vielä ehtinyt kapteenin palaveriin. Kun tunnilla on käyty tulee tasuriksi 54. Pelioikeutettuna hän saa kuitenkin pelata omalla kentällään.

Kuulostaako tutulta?

Peuramaalla on ainakin kapteenin illat. Kun tasoitus on 37-54, kaikki uudet jäsenet käyvät illassa ja sitten saavat tasoituskortin. Siellä käytiin läpi tärkeimmät säännöt ja oman kentän juttuja.
    Erittäin hyvä.

Meri Teijolla joskus noin 10 vuotta sitten kortti saatiin ihan ilman mitään sääntökokeita ja sen suurempia testejä. Riittää ku muutaman reijän jälkeen johdin valvojaa lyönnillä…
    Minkälaisia kierrostuloksia on ekalta rundilta jäänyt mieleen? Ite pelasin 107 lyöntiä, siinä samassa tuli eka birkkukin tehtyä.. Hyvät muistot……..

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #489019 kohteessaGreen Cardin saaminen/vaatimukset

Etusivu Foorumit Yleistä Green Cardin saaminen/vaatimukset