Aihe: Golfliiton jäsenlehti - Golfpiste.com

17.12.–23.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[3][9]
KilpailuaSuomalaista

Golfliiton jäsenlehti

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton jäsenlehti

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Golfliitto on ulkoistanut osan viestinnästään ulkopuoliselle, kauplliselle toimijalle. Tässä ei sinällään ole mitään väärää, mutta herää kysymys, voisiko asian hoitaa toisinkin. Golfliiton menoista Golflehdellä on merkittävä osuus. Tässä on vuosikertomuksesta 2022 ja liittokokouspöytäkirjasta syksy 2023 poimittua tietoa:
    2021: 553 259,77 € (Golflehti)
    2022: 703 290,11 € (Golflehti)
    2023 budjetti: 728 000 € (Viestintä ja Golflehti); ennuste 708 000 €
    2024 taloussuunnitelmassa viestintä ja golflehti:
    * Järjestötoiminta, b23 (?): 680 t€, b24: 730 t€
    ** Golflehti 586 t€ (680 t€, josta 99 t€ digirikasteita)
    * Golfyhteisöpalvelut, b23 (?): 28 t€, b24: 35 t€

    Strategiakalvossa todetaan:
    Haetaan mediayhteistyöhön kustannusneutraliteettia keskipitkällä tähtäimellä
    Tila: Työn alla

    On hyvä, että uuden puheenjohtajan myötä on herätty miettimään myös tiedottamisen kustannustehokkuutta. Mielestäni Golfliiton jäsenlehti/-julkaisu voisi olla pääasiassa liiton asioita käsittelevä/tiedottava/edistävä julkaisu. Golfliitolla on kaksi täysiaikaista henkilöä hoitamassa viestintää ja markkinointia (2022). Pienellä lisäpanostuksella tämä tiimi saisi luultavasti toimitettua myös liiton oman julkaisun. Mallia voisi ottaa golfseurojen jäsenlehdistä ja kuukausijulkaisuista. Mainosrahoitteisena julkaisu ei olisi liitolle edes taloudellinen painolasti.

    Tässä vielä pidemmällä sihdillä Golflehden kustannukset (keur) Golfliiton kevätkokouspöytäkirjojen 2021-23 liitteistä:

    Susamuru:
    2012: 625
    2013: 655
    Otavamedia:
    2014: 751
    2015: 746
    2016: 770
    2017: 760
    2018: 792
    2019: 629
    2020: 567
    2021: 553
    2022: 703
    2023: 728(B)

    Vuonna 2021 pöytäkirjan liitteessä on eritelty myös muut ostetut viestintäpalvelut:
    2015: 29
    2016: 140
    2017: 102
    2018: 69
    2019: 26
    2020: 81
    *Muutos Otavamedian viestintäsopimukseen 2017. Palvelun sisältöön muutoksia.

    Terve, olen eri mieltä.
    Golflehti on toimituksen osalta hoidettu hyvin, hyvä sisällöltään ja ulkonäöltään, tukee tavallisten golffareiden tarpeita.
    Toivon että muutoksia ei tule. Jos säästetään, niin julkaisukertojen määrässä sitten, yksi numero pois vuodesta.
    Tuskin säästetyt eurot kilahtaa pois jäsenten vuosimaksusta, vaan raha käytetään johonkin muuhun.
    yt.matti

    Uno

    Nykyisin kaikki on sähköistä. Minusta isoimmat säästöt saavutettaisiin paperiversion poistosta tai tehokkaampi muutos saataisiin, jos paperiversioista otettaisiin + 10.. 20 e lisämaksu. Paperiversiosta poistuminen olisi pieni ympäristöteko.
    Muutoin Golf liiton viestinnästä, niin itse en ymmärrä golf.fi sivuston jäsentelyä.
    Voisiko mallia ottaa esim. tennis.fi tai jostain muusta lajiliitosta.

    Golflehden sisältö on ollut pääosin hyvä. Palautejärjestelmä toivottavasti toimii ja lehteä kehitetään lukijoidenkin toiveiden mukaisesti. Yhdessä lukijatutkimuksessa (2021) 80 % vastanneista antoi Golflehdelle yleisarvosanaksi 5 tai 4 asteikolla 1–5 ja 58 % lukijoista ilmoitti lukevansa vähintään kaksi kolmasosaa lehden jutuista ja 80 % vähintään kolmanneksen.

    Lehden kustannukset liitolle ovat noin 730 000 euroa vuodessa. Lukijoita on noin 150 000 ja jos painos on noin 100 000, niin yhden printtilehden hinnaksi kotiintoimitettuna jää vajaa 2 euroa. Tätä ei voi pitää kovin kalliina tilaajahintana.  Sähköisen lehden käyttöä painetun sijaan tulisi joillakin menettelyillä suosia painatus- ja jakelukustannuksista sekä ympäristösyistä johtuen. Esimerkiksi Hesarin painettu lehti joka päivä jatkuvalla tilauksella maksaa 599 euroa ja vastaava digitilaus 234 euroa.

    Golflehti on osa lajin markkinointia. Mielenkiintoista nähdä mitä strategialinjaus ”Haetaan mediayhteistyöhön kustannusneutraliteettia keskipitkällä tähtäimellä” käytännössä tarkoittaa.

    Kustannuksen voi laskea miten kukin haluaa. Mutta jos kokonaisbudjetti on alle 4 milj euroa, valtiontuki n 560 t€ ja paljon kehuttu vakuutus n 250t€, on lehden osuus 730t€ aika iso. Onko sen arvoista, minusta ei ole. Mainoksilla maksettu ilmaislehti vain netissä olisi riittävä. Kuka mitenkin tekee, mä en usko oppivani taitoja lukemalla vaan pron luokse on mentävä. En jaksa lukea opastuksia. Sääntöjutut on ok mutta ei siihenkään tarvita lehteä. Mulle tosin ei tule mitään muutakaan lehteä kun netti on olemassa.

    Jäsenmaksu on ok, tuo raha pitäisi käyttää vaikka teinien nostoon ammattilaisiksi niin että yli 20 vuotiaat ei juuri tarvitsisi liiton tukea vaan sponsorit jne auttaisi. Tai jotenkin muuten golfin tukemiseen, ei turhiin toimihenkilöihin tai reissaamiseen.

    Asiasta en selvästi mitään tiedä.

    Onhan lehden mainoksista ollut tulojakin, ei se ole nettokulu. Tuloslaskelmassa ja budjetissa kulut ja tuotot on kuitenkin erillään.

    Heti alkuun kiitos hyvästä avauksesta ja sieltä voi kukin katsoa paljonko rahaa virtaan golfliitosta Otavamedian suuntaan. On virrannut vuosikausia ja virtaa jatkossakin. Isoja summia.

    Tämä lehti pitäisi eriyttää jäsenyydestä kokonaan, ne jotka haluavat lehden voisivat mennä kauppaan ja ostaa irtonumeron. Golfliiton sopimus Otavamedian kanssa on siis täysin turha, nyt ovat kai itsekin tajunneet sen.

    Samoin meillä on vielä kentillä ilmaiseksi jaettavana oleva FORE! lehti, jossa on parempaa sisältö ja samat mainokset. Heillä on myös kattava nettisivusto nykyään, eli kannattaa tutustua kilpailevaan mediaan, joka tekee sisältöään enemmän rakkaudesta lajiin, ei rahaan.

    Eli tutustukaa http://www.foregolf.fi.

    Niinpä, mikä on Golfliiton pakkojäsenmaksuun sisällytetyn pakkojäsenlehden funktio ja lisäarvo meille kaikki sen maksajille?

    On ehdotettu mm. tiedottamista:

    Golfliiton jäsenlehti/-julkaisu voisi olla pääasiassa liiton asioita käsittelevä/tiedottava/edistävä julkaisu. Golfliitolla on kaksi täysiaikaista henkilöä hoitamassa viestintää ja markkinointia (2022). Pienellä lisäpanostuksella tämä tiimi saisi luultavasti toimitettua myös liiton oman julkaisun.

    Liitto viestii toiminnastaan tärkeimmille sidosryhmilleen eli aloittelijoille, harrastajille, kilpapelaajille ja seuroille varsin ansiokkaasti omassa golf.fi -kanavassaan. Golflehden liitolle ja meille kaikille tuottamaa tiedottamis-lisäarvoa voi verrata hyvin yksinkertaisesti vaikkapa liiton tuoreesta syyskokouksesta tehdystä uutisoinnista.

    Liiton oma uutinen golf.fi:n Ajankohtaista-palstalla oli tällainen:
    https://golf.fi/seuroille/syksyn-liittokokous-onnistuneesti-lapi-uusia-kasvoja-hallitukseen/

    Golflehden digirikaste/laimenne(?) Golfpiste uutisoi saman asian näin:

    Golfliiton liittokokous valitsi uusia kasvoja hallitukseen

    Pienestä alijäämästä huolimatta Golfliiton taloustilanne säilyy vakaana.

    Golfliiton syksyn liittokokous pidettiin lauantaina Kuopiossa. Mukana oli 51 seuraa, joista 19 paikalla ja 32 etäyhteydellä.

    Golfliiton puheenjohtaja Antti Tiitola avasi kokouksen kertaamalla mennyttä vuotta Golfliiton ja Suomi Golfin onnistumisten näkökulmasta. Ensimmäisen puheenjohtajavuoden tullessa pian täyteen, esitteli Tiitola myös katsauksen keväällä nostamiinsa teemoihin ja niiden etenemiseen…

    Lukijan on helppo arvata miten juttu -ja journalistisen lisäarvon tuottaminen siinä- jatkuu. Vielä helpompi on arvata, että golflehden toimittaja ei ollut vaivautunut paikalle, tai jos oli, ei ollut hereillä. Sen sijaan tämän median pahin kotimainen uutiskilpailija useimmiten vaivautui linkseillä patsastelun sijasta liittokokouksiinkin kaiken maailman koupijjoihin tai mitänäitänytoli, oli niissä hereillä ja löysi useita näkökulmia jopa pinnalta katsoen tylsiinkin kokoussisältöihin.

    Nyt meidän tiedonjanoisten täytynee ilmeisesti tyytyä vain kiltisti odottelemaan liiton puheenjohtajan vierailua podcast-studiossa?

    Onhan lehden mainoksista ollut tulojakin, ei se ole nettokulu. Tuloslaskelmassa ja budjetissa kulut ja tuotot on kuitenkin erillään.

    Kaivappa sitten esiin. Minusta näyttää että mainosmyynti Golf lehti on loppunut 2013.

    Lehti on jonkun mielestä golfin markkinointia. Jos noin on, kohderyhmä eli nykyiset golfarit on vähän huono. Ei kukaan voi olla muuta kuin yksi golfari. Toki kenttiä palloja mailoja jne voi markkinoida.

    On hyvä asia, että kotiin tulee printtilehti, samoin pahvinen tuloskortti on erittäin hyvä asia!

    Onneksi ilmaista fore lehteä saa proshopeista, mielestäni parempi kuin golflehti, miinuksena ettei ole enään ollut pahemmin uotilan juttuja.

    Chip Greenside: On hyvä asia, että kotiin tulee printtilehti, samoin pahvinen tuloskortti on erittäin hyvä asia!

    Juuri näin.

    Maksan mielelläni seuran jäsenmaksun kaikkien tarpeellisten palveluiden vastikkeeksi. Samoin myös pahvinen tuloskortti..se pitää kuulua GF:n (tai vastikkeen) hintaan.

    Golfharrastukseni vuotuisista kustannuksista golfseuran jäsenmaksuun sisältyvä vajaa 30 euron SGL:n jäsenmaksuosuus on noin 1 % harrastukseni vuosikustannuksista. On tietysti tärkeää tajuta, maksaako mielelläni lukevani Golflehden osuus 0,2 vai 0,5 % harrastukseni kokonaiskustannuksista, mutta on kyllä mielenkiintoista seurata tätä tunteiden myrskyä Forumilla.

    Mutta aina ei ole kyse vain minusta. Ei siitäkään onko lehti hyvä vai huono. Pikemminkin siitä että reilu 700 tonnia on pois jostain muusta. Kun kokonaisbudjetti on alle 4 milj. Kyllä liiton puheenjohtajalla on ihan hyvä pointti.

    Pikemminkin siitä että reilu 700 tonnia on pois jostain muusta. Kun kokonaisbudjetti on alle 4 milj. Kyllä liiton puheenjohtajalla on ihan hyvä pointti.

    Tuossa on juuri se isoin kysymys, miten on edes noin sekopäiseen kuvioon lähdetty mukaan? Ei ole muissa lajeissa tällaista rahastusautomaattia vielä keksitty, jossa ulkopuolinen toimija (lue Otavamedia) vie vuodesta toiseen ison osan koko budjetista.

    Moni näyttää olevan valmis nousemaan barrikaadeille kun kotiintoimitettu golflehden numero maksaa 1,80€. Nyt alkaa hieman ymmärtää paljon puhutun köyhien määrän lisääntymisen vaikutuksen maassamme. Kaikkeen ei vaan ole kaikilla varaa!

    #1418865 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tehokkaassa mainostamisessa digi on yllättävän kallista. Maksaa saman kuin printti, mutta et siinäkään tiedä onko kukaan käynyt katsomassa mainostasi. Printin mainokset yleensä lisäävät myyntiä, tosin golf voi olla vaikea tapaus.
    Itse en koskaan käy lukemassa golf.fi? tai golfpiste.com artikkeleita. Kotiin tulevan lehden luen aika hyvin. Fore- lehti.. ei tullut vastaan millään klubilla.

    #1418879 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mikä erottaa puhelinmyyjien tuotteet ja golflehden? Toinen on pakollinen, ei voi kieltäytyä.

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
Vastaa aiheeseen: Golfliiton jäsenlehti

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton jäsenlehti