Aihe: Golfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle - Golfpiste.com

9.6.–16.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][27]
KilpailuaSuomalaista

Golfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 574)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Driving Force kirjoitti: (2.11.2010 17:14:17)
    Eli tietokone vertaa pelaajan sitoutumisstatusta kyseisen vieraskentän vaatimuksiin ja joko estää pelaajaa tekemästä varausta tai sallii sen, mutta läväyttää tauluun sitoutumattomille pelaajille tarkoitetun korkeamman green feen.

En usko että tämä tulee toteutumaan. Kyseessä olisi järjestelmällisesti ja keskitetysti luotu kaksihintajärjestelmä, johon voisi jollain taholla olla jo sanottavaa. Tietysti raja yhtiöiden välisen ’yhteistyön’ (vierailualennukset osakkaille jne.) ja kaksihintajärjestelmän välillä on veteen piirretty viiva, mutta itse näkisin näin selvästi liiton taholta tullut asian järjestely laittaisi asian ehdottomasti jälkimmäiseen kategoriaan.

Driving Force

Olettamuksia, toivomuksia vai tiedätkö nuo todella.

Veikkaanpa ettei kukaan ole ihan loppuun miettinny, noinhan sen pitäisi mennä. Mutta…

Taksikuski Dublinista kirjoitti: (2.11.2010 14:07:42)

ts kirjoitti: (2.11.2010 12:46:15)
    Työryhmän, ja nyt siis liiton hallituksen esityksen taustalla voidaan siis katsoa olevan yritys pelastaa tuo rahoitusjärjestelmä ja turvata kenttien rakentamisen mahdollisuus sen pohjalta jatkossakin.

Minusta tuntuu että tätä pelastusta on lähdetty hakemaan väärästä suunnasta. Nyt yritetään ajaa ihmisiä väkipakolla yhtenäisen pelaamismallin taakse. Se minun mielestäni toimivampi malli olisi yrittää sopeuttaa kenttien pelaamiskonsepteja pelaajien tarpeiden mukaisiksi. Kyllä isommasta joukosta saa irti aina isomman summan rahaa kuin pienemmästä joukosta.
    Ei tarvitse olla ihmeellinen einsten hahmottaakseen millaisille pelaamintuotteille on nyt ja varmaan jatkossakin kysyntää. SGL käyttäisi energiaansa paljon paremmin jos se funtsisi miten paketoida ja lanseraata jäsenkentillään näitä uusia pelaamistuotteita ja hankkia seuroille lisätuloja.
    Nyt tämä tuotekehittely tapahtuu aivan muualla ja niin menevät tulotkin muualle kuin kentille.

Ensin täällä huudetaan ja itketään suureen ääneen, että Suomen Golfliitto yrittää joten vaikuttaa golfosakeyhtiöiden asioihin. Ja sitten meille kirjoittaa joku taxisuhari, että sitä SGL:n nimenomaan pitäisi tehdä. Hoh-hoijaa…

Jo pelkästää uusien sääntöjen monimutkaisuus on negatiivinen asia. Yksinkertaisuus on kaunista ja toimivaa. Nyt saa lajia harkitseva opiskella aika pinon asiaa, jos mielii hahmottaa miten golfia voi Suomessa pelata. Ei hyvä.

Ja mikähän näistä golfliiton julkistamista neljästä päätösehdotuksesta oikeasti muodostaa aloittevalle golffarille yhtään hankalan asian opiskella. Sen ymmärrän, että taxisuharilla saattaa olla luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia, muttei kannata yleistää omia ongelmia muille.

Ja minä en nyt puhu ainoastaan vähänpelaavien pelaajien kautta tulevasta tulovirrasta kentälle. Se ei ole kovinkaan iso juttu. Paljon tärkeämpää olisi miettiä osakkuuden positiivisten puolien edelleenkehittämistä. Miten nämä uudet tuulet parantavat minun asemaani osakkaana? Ei sitten yhtään mitenkään.

Minä epäilen, että siellä työryhmän suosituksissa golfseuroille/osakeyhtiöille löytyy se varsinainen pihvi siiihen, miten osakkaiden asemaa voitaisiin parantaa. Ainakin sen suuntaista luvataan liiton tiedotteessa, vaikkeivat noita suosituksia nyt julkistaneetkaan (miksiköhän eivät?).

Robben kirjoitti: (2.11.2010 17:24:15)
    En usko että tämä tulee toteutumaan. Kyseessä olisi järjestelmällisesti ja keskitetysti luotu kaksihintajärjestelmä, johon voisi jollain taholla olla jo sanottavaa.

Ainakin mm. Uudessa-Seelannissa tuollainen kaksihintajärjestelmä [AFFILIATED/NON-AFFILIATED GOLFERS] näyttää toimivan erinomaisen hyvin.

Tarkoittaako Uuden Seelannin ’affiliated’, että on jäsenenä jossain uusi-seelantilaisessa golfseurassa?

Silloin lähes kaikki Suomen golfarit ovat jo ’affiliated’, koska täällä on pakko olla jäsenenä jossain golfseurassa, jotta pääsisi pelaamaan kentälle, jossa on greed card -vaatimus.

Korjatkaa toki, jos olen väärässä, ja jos ’affiliated’ tarkoittaakin sitä että omistaako jonkun yhtiön osakkeita vai ei… mutta yhtäkkiä arvaten en jaksa uskoa, että näin olisi.

Driving Force kirjoitti: (2.11.2010 17:24:53)
    Minä epäilen, että siellä työryhmän suosituksissa golfseuroille/osakeyhtiöille löytyy se varsinainen pihvi siiihen, miten osakkaiden asemaa voitaisiin parantaa. Ainakin sen suuntaista luvataan liiton tiedotteessa, vaikkeivat noita suosituksia nyt julkistaneetkaan (miksiköhän eivät?).

Minä epäilen että jokainen varsinainen pihvi pitää kasvattaa reaalimaailmassa ennenkuin sen voi syödä. Pihviä ei voi kasvattaa julkilausumissa tai työryhmissä.
    Maksaako liiton tiedote tai suositus ensimmäistäkään euroa jonkun kentän ylläpidosta?

Toimivista kaksihintajärjestelmistä on kyllä paljon esimerkkejä ja niitä löytyy myös ihan kotimaasta. Yleisesti vain noihin tapauksiin liittyy aina nippu kysymyksiä ja helposti epäilyksiä siitä päädytäänkö samalla diskriminoivaan hinnoitteluun. Kovin helposti sille tielle ei kannata lähteä pohtimatta keissin laillisuus tarkkaan. Erilaisen hinnoittelun kun tulee aina tapahtua kilpailuoikeudellisesti hyväksyttävistä syistä ja sillä tulee olla kustannusperuste.

Robben kirjoitti: (2.11.2010 17:57:06)
    Toimivista kaksihintajärjestelmistä on kyllä paljon esimerkkejä ja niitä löytyy myös ihan kotimaasta. Yleisesti vain noihin tapauksiin liittyy aina nippu kysymyksiä ja helposti epäilyksiä siitä päädytäänkö samalla diskriminoivaan hinnoitteluun. Kovin helposti sille tielle ei kannata lähteä pohtimatta keissin laillisuus tarkkaan. Erilaisen hinnoittelun kun tulee aina tapahtua kilpailuoikeudellisesti hyväksyttävistä syistä ja sillä tulee olla kustannusperuste.

Muistan kuulleeni huhun että tuossa Läntisessä naapurissa oli juuri tapaus jossa erään golfseuran jäseniltä oli joko rajoitettu pääsy joillekin kentille ja/tai eri hinta kun muiden seurojen jäsenillä, kuulemani huhun mukaan siinä on käymässä jos ei jo käynytkin huonosti.

Robben kirjoitti: (2.11.2010 17:57:06)

Yksi toimiva esimerkki kaksihintajärjestelmästä on Kulta- tai Platinakorri, jossa SAMANTASOISET kentät sopivat keskenään tarjouksia niille, joilla on NIMETTY PELIOIKEUS. Tarjoukset on toki aika rajallisia, esim. x kierrosta/kausi/kenttä.

Ei tämä kovin kaukana ole sitoutuneen pelaajan suosimisesta, mutta siinä on kuitenkin olennainen ero liiton esitykseen:

1. Tässä ei puhuta sitoutuneesta pelaajasta vaan nimetystä pelioikeudesta.
    2. Tämä järjestely toimii samantasoisten kenttien kesken, mutta ei välillä Perähikiä – Kytäjä (Perähikiäläisiä kyllä Kytäjällä riittäisi, mutta ei päinvastoin).

Kannatan lämpimästi tätä samantasoisten kenttien etujen vaihtamista nimetyille pelaajille (vaikka nimetty ei sekään ole ihan yksiselitteinen – vrt esim Mastergolf tai Katingolf tai Vierumäki). Silti tällaisten etujen tarjoaminen vastaaville kentille tuo nimetylle pelioikeudelle selvää lisäarvoa.

ts

Putti-Possu kirjoitti: (2.11.2010 18:13:11)

Yksi toimiva esimerkki kaksihintajärjestelmästä on Kulta- tai Platinakorri, jossa SAMANTASOISET kentät sopivat keskenään tarjouksia niille, joilla on NIMETTY PELIOIKEUS. Tarjoukset on toki aika rajallisia, esim. x kierrosta/kausi/kenttä.

.

Jospa nyt taas pysyttäisiin totuudessa. Kultakortin saa omalla osakkeellaan pelaava osakas.

Kultakortilla omalla osakkeellaan pelaava saa pelioikeuden 15 kentälle 150 eurolla! Osakas hankkii Kultakortin omalta klubiltaan.

Kultakorttisäännöt
    a) Kultakortin voi lunastaa osakas, joka käyttää omaa nimettyä pelioikeuttaan
    b) Pelaaja on oikeutettu pelaamaan kaikilla Kultakorttijärjestelmässä mukana olevilla kentillä 10 kierrosta/ kenttä
    c) Kultakortti sisältää kaikki etukortin edut (kentillä, jotka vain etukortissa mukana)
    d) Peliajan voi varata 3 vuorokautta ennen haluttua aikaa
    e) Kentillä on oikeus rajoittaa Kultakorttipelaajien määrää tarvittaessa 30 pelaajaan/ päivä/ kenttä
    f) Kortista on ilmoitettava jo peliaikaa varattaessa
    g) Pelioikeus ei ole voimassa kilpailuissa tai muissa tapahtumissa
    h) Korttien etuja ei voi hyödyntää omalla kotikentällä
    j) Varatessaan peliaikaa, pelaaja voi varata ainoastaan yhden lähdön kerrallaan
    Kultakortti ostetaan omalta kotikentältä.

’Golfliitto kehittää järjestelmän,jolla tasoituskorttiin merkitään tieto pelaajan sitoutumisasteesta.’
    Eli montako astetta on suunniteltu,tuntuu että on tulossa ’jokaiselle jotakin’ja silloin homma jatkuu entiseen malliin.

’Golfliitto ottaa käyttöön virallisen,varsinaisen tasoituskortin ja erillisen’vihreän’kortin seuratasoituksella(hcp 37-54)pelaaville jäsenille.’
    Ei mitään uutta,se on meidän kerhossa jo käytössä.

Kiinnostavaa nähdä mitä päätöksiä tulee mutta on kai turhaa odottaa mitään mullistavaa.

zxc

Dublinin mies on oikeassa; kenttien pitäisi kehittää tuotettaan eikä (SGL:n avulla) yrittää rajoittaa ’halpapelaamista’. No ainakin Supergolf saanee lisää asiakkaita, jos nykyinen esitys viedään läpi. Ja varmaan myös monet pk-seudunkin kentät, jotka näkevät tässä mahdollisuuden kehittää liiketoimintaansa.

Mielenkiintoista nähdä, miten OPM suhtautuu SGL:n saamaan liikuntajärjestötukeen (lähemmäs puoli miljoonaa EUR 2010) kun koko kansan golfliittona esiintyvä SGL asettuu de facto golfosakeyhtiöiden etujärjestöksi. Toivon mukaan tuki lopetetaan, jos esitys viedään läpi sellaisenaan.

Driving Force kirjoitti: (2.11.2010 17:14:17)
    Tämä on kyllä totta ainakin niin kauan, kun homma hoidetaan hcp-korttiin tehtävällä leimalla/tarralla/tms fyysisellä merkinnällä. Mutta minä kyllä epäilen, että tuo on vain välivaihe. Ihan varmaan homma tullaan jatkossa hoitamaan Suomen Golfliiton kaikki pelaajat sisältävän keskusrekisterin avulla. Eli keskusrekisteriisä tulee olemaan tämä sitoutumismerkintä, jolloin se näkyy caddie masterin tiskillä pelaajan ilmoittautuessa. Itse asiassa tuo keskusrekisterin merkintä saattaa jatkossa jopa vaikuttaa siinä vaiheessa, kun pelaaja yrittää tehdä lähtöaikavarausta netissä vieraskentälle. Eli tietokone vertaa pelaajan sitoutumisstatusta kyseisen vieraskentän vaatimuksiin ja joko estää pelaajaa tekemästä varausta tai sallii sen, mutta läväyttää tauluun sitoutumattomille pelaajille tarkoitetun korkeamman green feen.

Olisipa kiva kuulla ammattitaitoisen juristin kommentti siihen, mitä yllä kuvatun tapainen luokittelu ja rekisterien kerääminen onnistuu.

1. Kun kerran olen golfseuran jäsen, niin millä oikeudella seura on oikeutettu keräämään tietoja maksuista mitä maksan golfosakeyhtiölle.
    2.Toisekseen olen osakeyhtiön omistaja ja pelioikeuden haltija, niin millä oikeudellä yhtiö kertoo golfseuralle minun ja yhtiön välisistä asioista?

Minulla on sellainen kutina, että molemmat tarvitsevat lupani em. toimenpiteisiin. Kolmanneksi seuran pitäisi pyytää minulta lupa saada merkitä ’statukseni’ tasoituskorttiin tai ainakin siinä vaiheessa, jos seura aikoo antaa tietoja statuksestani johonkin liiton rekisteriin.

Tää alkaa jo kuulostaa jos sellaiselta sydeemiltä, että olis ehkä aika konsultoida tietosuojavaltuutetun toimistoa, ja kysellä tietoja mitä rekistereihin kerätään ja kenelle niitä luovutetaan

Jos aloittelijoille ladataan harrastuksen alkuun ns. noviisikortti ja korkeammat maksut kierrokselle, niin sehän on se paras tapa toivottaa tervetulleeksi lajin pariin.
    Ja kyllä muutama jaksaa innostua kaksihintajärjestelmästä. Ne kentät, jotka ottavat sen käyttöönsä tarkoittaa sitä, että GF-pelaajat siirtyvät muualle.
    Tallinnan kentät odottavat innolla lisää asiakkaita.

Olen lueskellut pitkin syksyä eri ketjuja ja seurannut melko hämmentyneenä keskustelua ja sen tasoa. Hyvin monille golf tuntuu olevan elämää suurempi asia ja kommentit ja asenteen sen mukaisesti usein hyvin epäasiallisia ja jopa kiihkomielisiä. Olen itse vasta aloittelemassa golf-harrastusta, loppukesästä gc:n suorittanut ja yhteensä kymmenkunta rundia kiertänyt kolmella eri kentällä. Jäädessäni pikapuoliin eläkkeelle aikaa alkaisi olla pelata enemmänkin ja sitoutua kuinka perusteellisesti tahansa, jos vain kiinostusta riittää. Tämän palstan keskustelu on valitettavasti ollut kuin märkä rätti päin naamaa – en nimittäin osannut edes kuvitella, sinisilmäinen kun olen, että golfin pariin ei todellisuudessa halutakaan uusia harrastajia. Jokainen kai on joskus lajin aloittanut, kuitenkin vaikuttaa siltä, että useimmat ovat sen omalta osaltaan tyystin unohtaneet ja ovat aina olleet täydellisesti golfin hallitsevia. Monille on hyvin tärkeää mollata golfia aloittavia ja sysätä heidät alimpaan kastiin, että eivät vain kuvittelisi osaavansa mitään. Nyt vielä naurettavuuden huippuna erillinen ’vihreä kortti’ aloitteleville ! Miksi ei samalla tatuointi otsaan ? Mitä tällainen palvelee, haloo ?!

Suomen golfin tämänhetkisen henkisen köyhyyden ( ja ehkä myös taloudellisen ) tajuttuani tulen harkitsemaan hyvin tarkkaan jatkanko harrastusta vai lopetanko heti alkuun. Sain myös aikuisen poikani houkuteltua tänä kesänä golfin pariin. Riskinä on, että tulee kaksi vähän käytettyä settiä myyntiin.

Liike-elämän palveluksessa yli 30 vuotta olleena ( tätähän ei saisi sanoa, turpiin tulee ) voin todeta, että golfyhtiöiden suurin ongelma on taloudellisen osaamisen huutava puute. Olen ollut usean golfyhtiön talousasioita seuraamassa ( roolia en voi kertoa ) ja se on ollut surullista katseltavaa monta kertaa. Myöskään markkinatalouden toiminnasta ja lainalaisuuksista ei monellakaan tunnu olevan todellista käsitystä. Monien golfaajien ja liiton herrojen ajatukset ovat yya-sopimuksen ajoilta. Maailma vain on muuttunut ja innokkailta golfaajilta se jäänyt huomaamatta.

Laskentatoimen ja markkinoinnin osaamista kaivattaisiin kipeästi golfyhtiöiden johdossa !

Huomaan, että itsekin menen samaan intoiluun, mutta todettava on, että olen pettynyt !

Janne on mielestäni selvästikin käytännön mies, jolla on selkeimmät käsitykset ja näkemykset golfin tilasta ja siitä mitä pitäisi/ei pitäisi nyt tehdä. On toki muitakin nimimerkkejä, joilla on rakentava asenne.

On kyllä todettava, että kentällä en ole havainnut sellaisia asenteita kuin näillä palstoilla, mutta se voi johtua myös siitä, että kierroksia on vielä melko vähän takana. HCP:ni on 54, mutta olen kiertänyt jo useamman kierroksen tasolla 30-35, en vain ole jättänyt korttia. Minut on ohitettu kerran n. kymmenen kierroksen aikana ja minä olen ohittanut edellä menevät kolme kertaa, joten se siitä hidastelusta ja aloittelijoista. Yleistäminen vaikka naaman värin perusteella kun on niin herkullista.

Vielä tuli mieleeni , että kuinka voidaan olettaa, että aloitteleva golfaaja heti ostaisi osakkeen tai pelioikeuden , jos ei edes vielä tiedä onko kyseessä sellainen laji, joka kiinnostaa enemmän ja tuleeko sellaista kehitystä, että se motivoisi jatkamaan. Itsellänikin kyseessä vai utelias kokeilu, hyvin monia urheilulajeja harrastaneena.

Mistä muuten tulevia sitoutuneita golfaajia tulee, jos asenne golf-piireissä aloitteleviin pelaajiin on sellainen, jollaisena olen sen näillä plstoilla kokenut ?

Olisi mukava tietää onko näillä palstoilla ketään muuta äskettäin aloittanutta ja mitä ovat fiilikset ?

Anteeksi tämä vuodatus ja se, että ketjukaan ei välttämättä ole oikea, mutta halusin nyt kuitenkin tuoda näkemykseni esille hyvin tietoisena siitä, että en osaa mitään ja oikeiden golfaajien mielestä olen pohjasakkaa.

Mielenkiinnolla jään odottamaan onko paaria-luokkaan kuuluvalla oikeutta mielipiteseen !

ei tuolla kaksikorttiajattelulla uusia asiakkaita saada. kenttien pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä ja lisätä siten osakkeen hankkimisen mielekkyyttä. nyt ainoa potentiaalinen ostaja on sellainen joka pelaa vähintään 25 kierrosta samalla kentällä. pitää laajentaa markkinaa eikä keskittyä supistamaan sitä.

ei voi olettaa että uudet ja tulevat pelaajat ostavat heti osakkeen tai vuokrapelioikeuden. heistä kuitenkin ne potentiaaliset tulevat osakkeenomistajat löytyvät.

supergolfit yms kuriin oikeilla tariffeilla. tuo sitoutumisasteen määrittely on kyllä niin sekava että ampuu itseään nilkkaan.

kenttien pitäisi muutenkin eriytyä voimakkaammin toimintamalleiltaan. nyt kaikkia ajetaan samaan 80-luvun malliin. kenttiä onkin rakennettu vähän tällä ajatuksella ja niitä onkin muutama liikaa.

Manfred kirjoitti: (2.11.2010 20:55:44)

Mistä muuten tulevia sitoutuneita golfaajia tulee, jos asenne golf-piireissä aloitteleviin pelaajiin on sellainen, jollaisena olen sen näillä plstoilla kokenut ?

Elä pelkää.. täällä palstoilla väliin näkyvä kiihkoileva asenne edustaa alle promillea suomalaisista golfin harrastajista. Loput 100 000 on ihan mukavaa sakkia, jotka haluaa harrastaa tätä mukavaa lajia, eikä politikoida.

zxc kirjoitti: (2.11.2010 19:56:33)
    Dublinin mies on oikeassa; kenttien pitäisi kehittää tuotettaan eikä (SGL:n avulla) yrittää rajoittaa ’halpapelaamista’. No ainakin Supergolf saanee lisää asiakkaita, jos nykyinen esitys viedään läpi. Ja varmaan myös monet pk-seudunkin kentät, jotka näkevät tässä mahdollisuuden kehittää liiketoimintaansa.

Mielenkiintoista nähdä, miten OPM suhtautuu SGL:n saamaan liikuntajärjestötukeen (lähemmäs puoli miljoonaa EUR 2010) kun koko kansan golfliittona esiintyvä SGL asettuu de facto golfosakeyhtiöiden etujärjestöksi. Toivon mukaan tuki lopetetaan, jos esitys viedään läpi sellaisenaan.

Tuki oli vuonna 2009 yhteensä 465.000 euroa. Pelaajia on nykyisin yli 140.000, joten tuki on 3,30 euroa per nuppi. Jos OPM tuon ottaa pois, niin siitä vaan. Ei loppupeleissä tunnu missään, tosigolffari maksaa mieluusti tuon verran, että päästään kehittämään Suomi-golfia oikeaan suuntaan.

Manfred kirjoitti: (2.11.2010 20:55:44)
    Olen lueskellut pitkin syksyä eri ketjuja ja seurannut melko hämmentyneenä keskustelua ja sen tasoa. Hyvin monille golf tuntuu olevan elämää suurempi asia ja kommentit ja asenteen sen mukaisesti usein hyvin epäasiallisia ja jopa kiihkomielisiä. Olen itse vasta aloittelemassa golf-harrastusta, loppukesästä gc:n suorittanut ja yhteensä kymmenkunta rundia kiertänyt kolmella eri kentällä. Jäädessäni pikapuoliin eläkkeelle aikaa alkaisi olla pelata enemmänkin ja sitoutua kuinka perusteellisesti tahansa, jos vain kiinostusta riittää. Tämän palstan keskustelu on valitettavasti ollut kuin märkä rätti päin naamaa – en nimittäin osannut edes kuvitella, sinisilmäinen kun olen, että golfin pariin ei todellisuudessa halutakaan uusia harrastajia. Jokainen kai on joskus lajin aloittanut, kuitenkin vaikuttaa siltä, että useimmat ovat sen omalta osaltaan tyystin unohtaneet ja ovat aina olleet täydellisesti golfin hallitsevia. Monille on hyvin tärkeää mollata golfia aloittavia ja sysätä heidät alimpaan kastiin, että eivät vain kuvittelisi osaavansa mitään. Nyt vielä naurettavuuden huippuna erillinen ’vihreä kortti’ aloitteleville ! Miksi ei samalla tatuointi otsaan ? Mitä tällainen palvelee, haloo ?!

Suomen golfin tämänhetkisen henkisen köyhyyden ( ja ehkä myös taloudellisen ) tajuttuani tulen harkitsemaan hyvin tarkkaan jatkanko harrastusta vai lopetanko heti alkuun. Sain myös aikuisen poikani houkuteltua tänä kesänä golfin pariin. Riskinä on, että tulee kaksi vähän käytettyä settiä myyntiin.

Liike-elämän palveluksessa yli 30 vuotta olleena ( tätähän ei saisi sanoa, turpiin tulee ) voin todeta, että golfyhtiöiden suurin ongelma on taloudellisen osaamisen huutava puute. Olen ollut usean golfyhtiön talousasioita seuraamassa ( roolia en voi kertoa ) ja se on ollut surullista katseltavaa monta kertaa. Myöskään markkinatalouden toiminnasta ja lainalaisuuksista ei monellakaan tunnu olevan todellista käsitystä. Monien golfaajien ja liiton herrojen ajatukset ovat yya-sopimuksen ajoilta. Maailma vain on muuttunut ja innokkailta golfaajilta se jäänyt huomaamatta.

Laskentatoimen ja markkinoinnin osaamista kaivattaisiin kipeästi golfyhtiöiden johdossa !

Huomaan, että itsekin menen samaan intoiluun, mutta todettava on, että olen pettynyt !

Janne on mielestäni selvästikin käytännön mies, jolla on selkeimmät käsitykset ja näkemykset golfin tilasta ja siitä mitä pitäisi/ei pitäisi nyt tehdä. On toki muitakin nimimerkkejä, joilla on rakentava asenne.

On kyllä todettava, että kentällä en ole havainnut sellaisia asenteita kuin näillä palstoilla, mutta se voi johtua myös siitä, että kierroksia on vielä melko vähän takana. HCP:ni on 54, mutta olen kiertänyt jo useamman kierroksen tasolla 30-35, en vain ole jättänyt korttia. Minut on ohitettu kerran n. kymmenen kierroksen aikana ja minä olen ohittanut edellä menevät kolme kertaa, joten se siitä hidastelusta ja aloittelijoista. Yleistäminen vaikka naaman värin perusteella kun on niin herkullista.

Vielä tuli mieleeni , että kuinka voidaan olettaa, että aloitteleva golfaaja heti ostaisi osakkeen tai pelioikeuden , jos ei edes vielä tiedä onko kyseessä sellainen laji, joka kiinnostaa enemmän ja tuleeko sellaista kehitystä, että se motivoisi jatkamaan. Itsellänikin kyseessä vai utelias kokeilu, hyvin monia urheilulajeja harrastaneena.

Olisi mukava tietää onko näillä palstoilla ketään muuta äskettäin aloittanutta ja mitä ovat fiilikset ?

Anteeksi tämä vuodatus ja se, että ketjukaan ei välttämättä ole oikea, mutta halusin nyt kuitenkin tuoda näkemykseni esille hyvin tietoisena siitä, että en osaa mitään ja oikeiden golfaajien mielestä olen pohjasakkaa.

Mielenkiinnolla jään odottamaan onko paaria-luokkaan kuuluvalla oikeutta mielipiteseen !

Hyvä että saatiin palstalle liike-elämän palveluksessa oleva henkilö mukaan, nyt voit kertoa kuinka tämä homma hoidetaan kotiin siten että: aloittelijoille tulee mahdollisuuksia, mikä on mielestäsi oikea hinta aloittelijalle (jäsenmaksu, noin 20-30 kierrosta jotta HCP36, rangepallot, alkeiskurssi, koe yms), osakkeiden vaihto kasvaa, kenttien rakentaminen ja investoinnit ovat mahdollisia tulevaisuudessa, miten markkinatalous toimii golfkulttuurissa, mitä olet havainnut puutteita talousosaamisessa niissä golfyhtiöissä joissa olet toiminut, miten markkinoida yksittäistä kenttää/useitakenttiä/golfia yleensä, pitäiskö tulla enenmmän ulkopuolisia toimijoita hyödyntämään golfmarkkinoita, miten esittämäsi seikat vaikuttavat golfseurojen (ry ja/tai oy) talouteen, miten saada rahoitusta investoinneille (kuka maksaa), mitkä ovat mielestäsi perusvirheet joita talouden hoidossa olet havainnut, miten golfosake eroaa muista osakkeista, miten erilaiset kilpailutekijät vaikuttavat golfyhtiöiden taloudelliseen tilaan, miten em. ratkaistaan jos ongelmia jne. Perustellut analyysit ja ratkaisut jotka ottavat edellä mainitut asiat huomioon kokonaisuudessaan ja joista jokainen ymmärtää miten nämä tulisi hoitaa ovat enemmän kuin tervetulleita.

En muuten yhtään ihmettele, että joku viisas on joskus sanonut että musta-valkoisessa maailmassa on paljon helpompi elää;). Tämä ei ollut kohdistettu manfredille vaan noin yleisesti.

Eihän täällä muuten olekaan kovin montaa jotka ovat olleet ja ovat myös liike-elämän palveluksessa.

Mites, ehdotetaanko muutoksia äänimääriin, edustajien määrään, kutsutaanko äänivaltaisiksi jäseniksi golfkentiltä leipänsä tienaavien etujärjestöjä, jolloin yhä pienempi piiri päättäisi mikä on Suomen golfille (lue pienelle piirille) hyväksi?

Sitten tähän, lopulta kosmeettiseen ehdotukseen:
    – mitä merkitystä on sillä onko pelilipun/monipelioikeuden käyttäjä sitoutunut tai ei? Lue kaksihintaporrastus lisää jälkimarkkinoita
    – toimenpiteet ovat suosituksia, toivottavasti kenttäyhtiöni ei porrasta hintoja kuin
    A) naapurikenttien väliset sopimukset
    B) osakkaan vieraat

Golfliiton yhteiseen rekisteriin ei kuulu paljonko maksan pelaamisesta, miten maksan kierrokset, milloin, kenen kanssa pelaan jne. Tasoitus, kisakierrokset, osoite, muut yhteystiedot kuuluvat. Periaatteessa voisi luopua kauppojen ym. Etukorteista ja ostaa tavarat mistä milloinkin ja alkaa oikeasti pohtimaan mitä on valmis mistäkin maksamaan. Nyt on liikaa rahaa, kun asiaa ei juuri pohdi aktiivisesti. Kun lähikaupassa pyydetään mm. 0.5 l maustamattomasta jugurtista tuplahinta verrattuna halpakaupaan, kannattaa silloin tälöin tiettyä asioita ostaa halpakaupasta. Kun gf/pelaaminen maksaa liikaa, lopetetaan pelaaminen tai hyödynnetään halpatarjouksia. Näillä esimerkeillä haluan kertoa vain siitä, että väärä hinnoittelu voi karkoittaa hyvän asiakkaan halpapalveluiden käyttäjäksi. Golfkentät ovat osin karkoittaneet omilla toimillaan hyvät asiakkaat ja pelkään, että ehdotus toteutuessaan (sovellettuna käytännössä) lisää halpaketjujen myyntiä.

Bravo Rauski!!! Päätit sitten potkia lisää Manfrediä. Teette tälle lajille vain lisää vahinkoa.

Emppu kirjoitti: (2.11.2010 23:39:53)
    Bravo Rauski!!! Päätit sitten potkia lisää Manfrediä. Teette tälle lajille vain lisää vahinkoa.

Miten niin potkin, mistä sä niin luit ja miten niin lisää, kaverihan oli vasta tänään tänne kirjautunut? Kunhan vaan kyselin muutaman yksinkertaisen kysymyksen, kun kerran asiantuntija on paikalla, niitä kun on muutenkin täällä liian vähän. Tuon kokemuksen ja asiantuntevuuden perusteella uskon että saamme hyviä perusteltuja vastauksia ja mielellään sellaisia näkemyksiä asiaan joita täällä ei ole ennen esitetty, jotta kaikki oppisimme jotain.

Driving Force kirjoitti: (2.11.2010 22:22:56)
    [Tuki oli vuonna 2009 yhteensä 465.000 euroa. Pelaajia on nykyisin yli 140.000, joten tuki on 3,30 euroa per nuppi. Jos OPM tuon ottaa pois, niin siitä vaan. Ei loppupeleissä tunnu missään, tosigolffari maksaa mieluusti tuon verran, että päästään kehittämään Suomi-golfia oikeaan suuntaan.

Mikä, tai millainen on tosigolffari?

Poodri Hoo kirjoitti: (2.11.2010 20:28:23)

Driving Force kirjoitti: (2.11.2010 17:14:17)
    Tämä on kyllä totta ainakin niin kauan, kun homma hoidetaan hcp-korttiin tehtävällä leimalla/tarralla/tms fyysisellä merkinnällä. Mutta minä kyllä epäilen, että tuo on vain välivaihe. Ihan varmaan homma tullaan jatkossa hoitamaan Suomen Golfliiton kaikki pelaajat sisältävän keskusrekisterin avulla. Eli keskusrekisteriisä tulee olemaan tämä sitoutumismerkintä, jolloin se näkyy caddie masterin tiskillä pelaajan ilmoittautuessa. Itse asiassa tuo keskusrekisterin merkintä saattaa jatkossa jopa vaikuttaa siinä vaiheessa, kun pelaaja yrittää tehdä lähtöaikavarausta netissä vieraskentälle. Eli tietokone vertaa pelaajan sitoutumisstatusta kyseisen vieraskentän vaatimuksiin ja joko estää pelaajaa tekemästä varausta tai sallii sen, mutta läväyttää tauluun sitoutumattomille pelaajille tarkoitetun korkeamman green feen.

Olisipa kiva kuulla ammattitaitoisen juristin kommentti siihen, mitä yllä kuvatun tapainen luokittelu ja rekisterien kerääminen onnistuu.

1. Kun kerran olen golfseuran jäsen, niin millä oikeudella seura on oikeutettu keräämään tietoja maksuista mitä maksan golfosakeyhtiölle.
    2.Toisekseen olen osakeyhtiön omistaja ja pelioikeuden haltija, niin millä oikeudellä yhtiö kertoo golfseuralle minun ja yhtiön välisistä asioista?

Minulla on sellainen kutina, että molemmat tarvitsevat lupani em. toimenpiteisiin. Kolmanneksi seuran pitäisi pyytää minulta lupa saada merkitä ’statukseni’ tasoituskorttiin tai ainakin siinä vaiheessa, jos seura aikoo antaa tietoja statuksestani johonkin liiton rekisteriin.

Tää alkaa jo kuulostaa jos sellaiselta sydeemiltä, että olis ehkä aika konsultoida tietosuojavaltuutetun toimistoa, ja kysellä tietoja mitä rekistereihin kerätään ja kenelle niitä luovutetaan

Sulta on Pppdri Hoo jäänyt huomaamatta, että tuo sitoutuneen pelaajan merkintä tulisi sun hcp-korttiin ihan sun omaksi eduksesi (siis olettaen että sä olet sitoutunut). Sinä itse saisit tuolla merkinnällä etuja vieraspelatessasi muilla kentillä. Mutta jos sinä et halua antaa omalle seurallesi ja omalle kenttäosakeyhtiöllesi lupaa laittaa nitä merkintöjä hcp-korttiisi, niin oma on vikasi – sinä jäät silloin ilman näistä vieraspelaajan eduista. Mutta tyhmyyshän ei ole rikos…

ts

Driving Force kirjoitti: (3.11.2010 8:03:39)

Sulta on Pppdri Hoo jäänyt huomaamatta, että tuo sitoutuneen pelaajan merkintä tulisi sun hcp-korttiin ihan sun omaksi eduksesi (siis olettaen että sä olet sitoutunut).

Et kuitenkaan tarkoita, että tuo olisi ainoa asia mikä kyseiseltä kirjoittajalta on jäänyt huomaamatta? Voisin nyt ihan alkuun esim mainita sen, että ammattitaitoinen juristi on ollut koko ajan mukana noita ajtuksia ruotimassa, mutta täällä nämä kotioppineet keksivät sellaisia laintulkintoja jatkuvalla syötöllä, että saisivat tuloksesta itseään miellyttävän.

Uskomatonta shittiä riittää kartellisyytöksistä, valtionapujen poistosta ja nyt huippuna vielä tietosuojasta, mutta tohon viimeisimpään mulla on kyllä hyvä ehdotus:

Seurat lähettävät jokaisesta kortin haluavasta erikseen tietiosujavaltuutellu kyselyn, jossa tiedustelevat onko kyseisen henkilön osalta mahdollista tidustella hänen saman hallinnon alla toimivalle toiselle taholle (OY) maksamiaan maksuja, jotka tuo sama hallinto joka tapauksessa tietää jo muutenkin. Kun tuohon saadaan vastaus, voidaan lähettää asiasta (taas itselleen) kirje, jossa tiedustellaan noiden tietojen saatavauutta OY:lta ja tietysti tuosta voisi informoida myös kyseistä pelaajaa samalla. Itse asiassa tuota hommaa hoitamaan voitaisiin palkata TV:stä tuttu Kenon onnittelupuheluiden soittaja, koska hänellä on varmaan runsaasti ylimääräistä aikaa.

Tuolla menetelmällä vältytään monelta harmilta, koska tuolla tavoin toimien kortit saadaan jakoon ehkäpä tuossa syyskuun alussa, jolloin mestikset on pelattu ja kentillä muutenkin alkaa olemaan hyvin tilaa vieraspelaajille. Vanhojen laskelmien mukaanhan tuossa vaiheessa kautta kentällä pelaa vielä noin 25.000 kierrosta, eli kapasiteettia kyllä riittää.

Eikun oikeesti mun piti vaan sanoa, että lopettakaa toi saatanan rutina ja koittakaa ymmärtää, että noita ajatuksia on ollu laatimassa ihan täyspäinen ja varsin fiksu porukka, jolla suurimpana erona täällä vaahtoaviin on tiedon laajuus ja monipuolisuus.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 574)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #453338 kohteessaGolfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliiton hallituksen esitykset liittovaltuustolle