Aihe: Golfliitolle oma seura ja golf kansan lajiksi! - Golfpiste.com

2.6.–9.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][17]
KilpailuaSuomalaista

Golfliitolle oma seura ja golf kansan lajiksi!

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliitolle oma seura ja golf kansan lajiksi!

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 99)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Rautalankaa:

Minulla on mopo, jota en juuri nyt käytä. Saat vuokrata sen, jos maksat minulle vitosen JA sinullakin on mopo, jota voin vuokrata jos joskus mieli tekee.

Haluan olla tasapuolinen, joten lainaan mopoa kaikille kavereilleni samoilla ehdoilla. Ei ole niin tarkkaa, vaikka moposi ei olisikaan yhtä hieno kuin omani tai vaikka vasta olisit sitä kasaamassa, pääasiassa että jotain on edes tulossa, vaikka en sitä koskaan sinulta vuokraisikaan. Jos sinulla ei ole sitä mopoa, voit pitää rahasi, ja minä pidän mopon; mopoilu on minulle harrastus, ei ammatti.

Ennen kuin saat lainata sitä haluan olla varma, että osaat ajaa sillä ja että sinulla on vakuutus siltä varalta, että jotain sattuisi, joten näytäpä mopokortti ja vakuutuskirja. Totta, mopoa voi osata ajaa ilman korttiakin, mutta ei poliisitkaan kysy ratsiassa, osaatko ajaa autoa, ne kysyvät, onko sinulla ajokortti.

Eikö olisikin näppärää, jos mopokortista suoraan näkisi, että sinulla tosiaan on mopo ja vakuutus, ei tarvitsisi kuljettaa niitä vakuutuspapereita aina matkassa, mopokortin ja kauppakirjan jäljennöksen lisäksi?

Jos tarvitsen mopoa ulkomaanmatkalla, menen vuokraamoon. Ne perivät vuokraa sen mukaan, että elävät sillä, heitä itseään ei mopoilu tai minun moponi kiinnosta, ei sekään, pysynkö mopolla edes pystyssä.

He ovat ottaneet jo etukäteen kaikille asiakkailleen honkkelivakuutuksen ja perivät siitä maksun, joka näkyy laskussa omalla rivillään tai sitten ei, loppusummassa kumminkin. Ne ajattelevat, että jos hullu ulkomaalainen haluaa teloa itsensä mopolla, jota ei osaa ajaa, se on sille ihan oikein, kunhan vakuutus korvaa mopon.

Hei Southpaw!

1. Näissä sivistysvaltiossa joihin ilmeisesti viittaat on jokaisessa enemmän sikarikkaita kuin suomessa asukkaita.

2. Näissä sivistysvaltiossa on kenttiä joihin on porttari värillisillä, naisilla, köyhillä, koirilla…

3. Kävin Egyptissä pelaamassa kentällä jonka oli rakennuttanut jenkki keskelle hiekkaa jäseniä seitsemän, turisteja oli muutama enemmän. Tälläisia ’hulluja’ suomen golf tarvitsisi. Mä luulen et pitäis pyytää se tänne rakentaa kaikille lokeille/rotille, trendipelleille ja kateellisille kenttä!

Mut en usko et se riittäis/auttais.

AVOMERIPURJEHDUS KOKOKANSAN LAJIKSI!

Kysymys: Miten golfpeliin tutustuminen eroaa Pickalassa vs. esim. P-heinässä tai Nakkilassa?

Vastaus: Ei mitenkään! GC kurssit=lyöntikokeet, säännöt/etiketti ja pelikoe samaa rataa. Hyvä liitto! Kentissä eroja kuten on luonnollista.

Kysymys: Jäsenistön käyttäytyminen/osallistuminen klubin toimintaan tai golfkulttuurin edistämiseen ’sivistysvaltioiden’ tasolle? Pickala vs. P-heinä tai Nakkila

Vastaus: Pickalassa osallistuvat rahallisesti vuosimaksulla kentän kehittämiseen ja perus kunnossapitoon, pelaavat kilpailuissa, tulevat tapahtumiin mukaan, opastavat/auttavat nuoria golffareita, keskustelevat netissä/terassilla/toimistossa/ravintolassa/saunassa, tekevät vierailuita muille kentille, isännöivät/emännöivät kansainvälisiä tapahtumia jne. Elikä luovat golfkulttuuria Suomeen!

Esim. P-heinässä tai Nakkilassa turhan monet eivät valitettavasti MITENKÄÄN osallistu toimintaan, kentän kehittämiseen tahi edistä golfkulttuurin muodostumista.

Niinkuin täällä joku nuija totesi että P-heinästä hän hakee vain tasoituskortin jotta pääsee siivellä muille kentille pelaamaan.

Hyvä jos on sellaisia ’kavereita’. Tai firma tarjoo liput.

Ai niin asunnot, autot, harrikat, veneet, matkat, kodinkoneet jne. käyvät hyvin kaupaksi.

dog

Miten niin siivellä? Minulla on sama tilanne, on tasoituskortti seuralta, jolla ei ole kenttää, on pelioikeus toiselle kunnon, arvostetulle kentälle, kesämökkipaikkakunnalla ostan pelilippuja 10 tai 20 kpl:n nipuissa, jotka kenttä on hinnoitellut markkinoiden mukaan ja sen lisäksi käyn kaveiden kotikentillä ja maksan useimmiten hiukan edullisemman green feen. En ole koskaan tajunnut pelaavani kenenkään siivellä. Kumpikohan ei ymmärrä tätä golfia?

Sorry jos pahoitin mielesi!!! Ei ollut tarkoitus.

Sinähän olet aivan A ryhmää. Maksat vastiketta=jatkuvuudesta, osallistut ry:n toimintaan, vierailet eri kentillä ja tuot kesämökki paikkasi kentälle rahaa=liput sitoutuvat osakkeisiin.

Ei tää mun narina kyllä koske sua…

Mitä mä purnaan: Kun kenttien rakentaminen maksaa. Ei ihan pikku investointi.

Täällä on henkilöitä jotka ei oo niin tosissaan lajissa ihmettelevät miksei esim. kaikki halukkaat Helsikiläiset vois pelata Sarfikissa vaikkapa vain muutaman kierroksen vuodessa ilman mitään ohjeistusta liiton 20€ maksavalla jäsenkortilla.

Onhan se niin lähelläkin.

Toimiihan tää kaikki ulkomailla?

Esim.

Jos Talma ois ollu viimekaudesta lähtien P&P kenttä. Viimekausi tai kauden osa pelattiin suht vaatimattoman kuntoisella kentällä. Okei siellä kävi pelaajia pelaamassa ja toteamassa kunto. Sit kenttämestari joutuis nyt keväällä jonkun ruohoruton takia uusii riinit. P&P pelaaja soittas heti liittoon ja vaatis toista kenttää otettavaks haltuun. Kuka haluais maksaa pelkkien väylien pelaamisest. Sitoutumaton P&P pelaaja jättäis Talman niinku rotta laivan. Mut hei ehkä liitto maksais viulut seuraavaan P&P pelaaja-aaltoon asti.

Itse olen Pickalan jäsen sekä osakas ja olen kyllä kiinnostunut sun syistä olla jäsenenä toisella kuin mihin maksat vastiketta/vuokraa.

dog

Aikoinaan aloitin tossa P-heinässä, kun kävelin ohi ja näin kurssi-ilmoituksen. Siitä jäi tämä nykyinen, kun tuli tuttuja sinne, samoin muille kentille. Valinta on vaikeaa, jos joku pitäis karsia.

lukaseppa nuo viestit uudestaan ja ihan ajatuksella.

ainakaan minun mielestäni ajatuksia ilmaiseksi pelaamisesta ei tässä ketjussa ole esitetty, sen sijaan ajatuksia siitä miksei seuralla voisi olla erilaisia jäseniä on esitetty runsaastikkin

1. osakasjäsen joka pelaa vastikkeella.

2. vuokrajäsen joka pelaa markkinahintaan vuokratulla pelioikeudella

Suomesta kokonaan puuttuva jäsenryhmä

3. ’ulkojäsenet’ eli Oy:n määrittelemällä GF pelaavat jäsenet

Jooseppi, tiviistit hyvin keskutelun ytimen. Joidenkin näkyy olevan vaikeaa ymmärtää, että ihmisillä on hyvin erilaisia motiiveja harrastaa golfia.

Näyttää taas siltä, että yhtä pyhästä kolminaisuudesta on taas härkitty:

-draivin pituus

-hidas pelaaminen

-Seurojen/liiton golf-monopoli.

Monesta kommentista paistaa läpi saavutettuihin (henkilökohtaisiin) etuhin kiinnitarraaminen. Jos kirjoituksen motiivi on edellämainittu niin esitetyt ajatukset eivät varmaankaan edistä laajemman joukon hyvinvointia.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä sitä, että tämän kokoiseen maahan ei mahtuisi kuin yksi totuus tai vain yksi tapa päästä mukaan jaloon harrastukseemme.

Miksei maahamme mahtuisi uutta golfari-rotua: kentättömiä pelaajia? Itse asiassa nykyäänhän kaukojäsenet ovat jo käytännössä tällaisia pelaajia.

Eikö olisi kaikkien golfareiden etu saada lisää pelaajia = lisää liikevaihtoa. Lisää greencard kurssilaisia ja rahaa proille. Lisää green fee-pelaajia niille kentille jotka niitä tarvitsevat ja haluavat. Lisää myytyjä golfvarusteita ja rahaa liikkeille. Tämä voisi jopa laskea hintoja meidän oikeiden golfareiden välineissä.

Eipä sitä tiedä vaikka jossain vaiheessa kun näitä rekisteröityjä, valmiiksi koulutettuja satunnaisia pelaajia olisi tarpeeksi paljon niin joku uskaltaisi pistää rahaa likoon oikean p&p-kentän rakentamiseen.

Nyt meillä näyttää olevan kasassa sellainen liigaseura joka ei myy matseihinsa kuin kausikortteja tai sellainen lentoyhtiö, joka myy vain business-luokan lippuja. Ei ole lyönyt läpi millään muulla alalla. Tuskin paras mahdollinen tapa hoitaa tätä golf-bisnestäkään.

Vähän laajakatseisuutta peliin ja lopetetaan menneisyyten katsominen. Asioita viedään eteenpäin kehittämällä uusia malleja eikä takertumalla.

Kiitos avusta Jooseppi! Luetun ymmärtäminen ei onnistu kaikilta.

Tietääkö kukaan miten meidän rakkaassa golf-naapurimaassa Ruotsissa on saatu noin 600 000 pelaajaa golfin piiriin. Pidemmät perinteet ja vauraampi maa kyllä, mutta onko kaikki kentät yksityisiä kuten täällä Suomessa. Entä muualla maailmassa.

Mikä olisi se saavutettu hyöty postilaatikkoseuran jäsenyydestä vs. kaukojäsenyys ?

-kaukojäsenyydessä tuet suoraan GOLFseuraa.

-jäsenyys ei ole järin kallista ja liittyminen helppoa.

-yhteenkuuluvuuden tunne lienee samaa tasoa.

Siis mitä mannaa olisi postilaatikossa tarjolla kuin mahdollisesti muutaman kympin halvempi jäsenyys?

Golfliitto on linjannut strategiapapereissaan selkeitä kasvutavoitteita. Se edellyttää tuotteen eli palveluiden kehittämistä. Missä Nokia mahtaisi nykyään olla, jos se olisi tyytynyt jähmettynyt elvistelemään NMT-malllinsa turvin kuten nyt näyttää tapahtuvan näissä nordcentereissä ja pickaloissa. Näistä avautumista ei osaa olla kuin kiitollinen, osaapahan pysyä vastaavilta kentiltä riittävän kaukana.

Laskeskelin itse, että viime vuosina pelaamani n. 70 green fee-kierrosta on maksanut jotain 1.800-2.000 euroa/kausi (huomioitu seuran halvat kilpailut).

Eurot ovat jakaantuneet n. 25 kentän hyväksi. Voisi kysyä edistävätkö eri kenttiä kiertävät green fee -pelaajat golfharrastusta yhtään vähemmän kuin samaa rundia tahkoavat osakepelaajat?

Omasta mielestäni kumpiakin tarvitaan.

Golfliiton omaa seuraa ei tietenkään tarvita, jos seurat ottaisivat ’kevytjäseniä’, jotka maksaisivat vain jäsenmaksun tasoituskorttiaan vastaan pelkin green fee -pelaajan oikeuksin.

Mihin postilaatikkoseuraa tarvitaan?

Vastaus: Golfliitto voisi kerätä edelleen 10 – 75 € pelaajalta ’ylimääräistä’ kenttäkassaan. Näin postilaatikkoseuran jäsenmaksu olisi 35 – 100 € / vuosi. Kun kenttäkassassa on riittävästi rahaa, laitetaan p&p kenttä pystyyn. Näin Suomen golftoiminta saattaisi hieman kehittyä.

Sen sijään tällä hetkellä etäjäsen hyödyttää ainoastaan sitä maakunnan kenttää, jossa on jäsenenä. Onhan se tietystio hienoa, että maakunnan kentät ovat todella hyvässä kunnossa… 😉

Suomesta häviäisi monta maakunnan kenttää tai ainakin ne ajautuisivat suuriin taloudellisiin vaikeuksiin jos tänne perustettaisiin joku postilaatikkoseura.

Nyt on hiihtolomakausi vietetty ja aika jälleen ryhtyä töitä tekemään ja jättää keskustelut taka-alalle. Sitä ennen pohdittavaksi seuraava ehdotus, millä voisi saada mm. pk-seudun kenttä ongelma ratkaistua ja golf -kansanpeliksi:

– mahdollisuus lunastaa esim. pankkisiirrolla ym. vakuutus, jolla pääsee pelaamaan oikeille kentille. Vakuutukseen ei sisälly tasoituskorttien pitoja. Vakuutus vuodeksi tai päiväksi kerrallaan, hinta sellainen, että aktiivipelaajaan kannattaa liittyä seuraan, vaikka etäjäseneksi. Lisenssin byrokratia mahd. matalaksi, esim. maksu automaatista (maksu ’heti’) tai pankintiskiltä. Puolet kerätystä rahasta tukemaan esim. uusia kenttä hakkeita. En näkisi mitään sitä vastaa, että esim. uusien kenttien suunnittelua tuettaisiin osittain liiton toimesta (nyk. osakkeenomistajasijoitta tietenkin ärähtävät).

– GF- ja kausipelimaksujen alennus. Sopiva GF 30-40 e ja kausipelimaksu (ei nuorisoalennusta) 400 – 500 e. Mitä korkeampi kausipelimaksu on, sitä todennäköisemmin sen lunastavat vain kenttää todella käyttävät henkilöt. Osakkaiden hinta varmasti tippuu, mutta osakkeet ohjautuu sijoittajien sijasta pelaajille. Veikkaa, että joka tapauksessa 1 pelioikeuden hinta tulee tippumaan joka tapauksessa reiluun 5000 e. Viimevuodesta lähtien on varoiteltu ’mustan pekan’ jäämistä sijoittajalle käteen.

– Seurojen jäsenmäärä pakolla niin alas, että vieraspelaajat mahtuu pelaamaan ja rahoittamaan kentän hoitoa.. Sopiva jäsenmäärä voisi olla esim. 750 h/18 reikää. Hinnoitteluperiaate voisi olla esim. jäsenille pakollinen 400- 500 e kausipelimaksu. Varsinaisen jäsenmaksun suurus voisi riippua siitä, kuinka paljon ylimääräistä porukkaa seurassa on. ’extra -osan’ seura voisi itse päättää, kuinka jäsenistö kerätyt rahat hyödyntää, esim. subventoimalla jäsenten vieraiden GF-maksuja

– Peliliput mahdollisuuksien mukaan pois ja vuokrapelioikeuden välitys tapahtuvaksi seuran kautta.

– Hyväksyttävät, ettei kaikki kentät voi olla champpionschip / vuorineuvoskenttiä. Jos vuorineuvoskenttä halutaan, niin pelaaminen pitää maksaa.

– Rangen käyttöä ei rajoiteta. Poletteja ostaen kuka vaan voi mennä palloja lyömään.

– Kentän kustannukset alas. Tarvitseeko kaikki kentät samat koneet vai voiko koneita myös vuokrata naapurikentältä. Kevät ym. talkoita yhteisen kentän hyväksi.

Kaiken kaikkiaan em. menettely ehkä pienetään kentän liikevaihtoa, mutta tulos saattaa parantua GF -pelaajien myötä. Pahaa pelkää, että liikevaihdon kasvattaminen kilpailuineen ja liikoine jäsenineen hyödyttää vain mahdollisti tj:tä ja osakemarkkinoilta voiton tavottelijoita. Alla toimenpiteitä, millä yllä mainitusta huolimatta voidaan saada myös nuoria lajin pariin:

– Nuorille oma seura. Harjoitukset clubin rangella ja pelaamaan pääsee silloin tällöin GF:llä tai golf-seuran tukemana.

– Nuorten seurat voivat esim. kentän välittömään läheisyyteen tehdä ja ylläpitää talkoilla par3 -kenttää. Innostuneet isät ja äidit varmasti mielellään puuhastelevat oman par3 -kentän eteen. Läheskään kaikilla lapsiperheillä ei ole taloudellisia mahdollisuuksia lunastaa oikeata golf-osaketta vaikka haluaisivat.

Mielestäni em. ratkaisulla kaikki voittavat, paitsi osakkeiden nousuun uskovat sijoittajat.

Maja hiljenee ja jää odottamaan kevättä.

Golfliitto on lajin kansallinen kattojärjestö, ei uusia jäseniä haaliva yritys. Tarkoituksena suurten linjojen vetäminen, seurojen ohjaaminen sekä lajin kehittäminen suomen oloihin sopivaksi. Jäsenseuroille on asetettu vaatimukseksi lupaus seuran kotikentästä. Tämä palvelee kehitysnäkökulmaa, kentätön tasoituksia ylläpitävä postilaatikkoseura ei. Ajatus golfliitosta taistelemassa pelaajista jäsenseurojensa kanssa on tässä valossa järjetön. Olisi eettisesti arveluttava päätös, jos liitto monopolisoisi tälläisen postilaatikkoseuran omiin nimiinsä.

En usko, että Golfliitto olisi valmis sitomaan pääomia omaan kenttäinvestointiin. Karkeasti laskien 9-reikäisen kentän rakennuskustannukset ovat n. 150.000 euroa per väylä + oheispalvelut lisäksi, joten kokonaisinvestointi olisi n. 10 milj euroa. Tämä pelkästään perusinvestointi, lisäksi kentän vuosittaiset käyttökustannukset päälle. Toinen kysymys onkin sopivan tontin löytyminen- sieltä maakunnasta kehä kolmosen ulkopuoleltako?

pieni korjaus edelliseen viestiinni: kokonaiskustannukset n. 1,5 milj euroa eli markoissa n. 9 milj.

Puhut Antti järkeä, kuten IH-porukka yleensäkin ;o))

IH

Siis annetaan maakuntien jo olemassa olevien kenttien rappeutua kun jäsenet siirtyisivät maksamaan jäsenmaksujaan postilaatikkoon, joka kenties mahdollisesti joskus rakentaisi p&p kentän jonnekin….

Ei kiitos sanon minä.

Kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla on hyvät mahdollisuudet pelata greenfeellä sekä tutustua peliin useilla par3-kentillä, joille pääsee jopa ilman greencardia.

– Mitähän tuo Jooseppi mahtaa tarkoittaa kun kirjoittaa, että Suomesta puuttuu kokonaan sellainen jäsenryhmä, joka pelaa markkinahintaan vuokratulla pelioikeudella? Tunnen sellaisia pelaajia useitakin täällä Suomessa ja olen itsekin ollut sellainen vuosikausia.

– Mitähän tuo ritari mahtaa tarkoittaa kun kirjoittaa, että Pickala on jäänyt elvistelemään NMT:nsä kanssa? Kenttää on kehitetty koko ajan ja ensi kesänä aukeaa kolmas täysmittainen ja tasokas kenttä. Muuten, enemmistö Pickala ry:n jäsenistä on muita kuin Pickala Golf Oy:n osakkaita.

Viittasin lähinnä tuohon alempana Pickala -nimimerkillä elämöineen juttuihin ja henkisiin asenteisiin.

Väärin on tietenkin yleistää koko korin sisältöä yhden hedelmän perusteella.

Tuolla Nordcenterin puolella eräs nimerkki heitti mielenkiintoisen pointin, että osakkaat saisivat hoitovastiketta vastaan rajattoman pelioikeuden sijasta määrätyn määrän pelilippuja.

Kolmas lukemisen arvoinen pohdinta on Matti haran uusin Golf-kolumni Paloheinä Golf oy:n sivuilla.

Lue lisää: Paloheinä

Ritari!

Tunnustan…

Olen vanha ja väsynyt… golfia ymmärtämätön… saavutetuista eduista kiinni pitävä riistoporvari… taantuneisuuden sanansaattaja… omaa karvaista napaani tuijottava… omaa vanhaa vuorineuvos NMT:ni tahkoava… elämöintiä rakastava…MULKKU.

Mutku kirjoittaminen helpottaa…

Tuskin Skottien ja ruattalaisten pelisysteemejä ratkaistiin avaamalla osakepohjaiset kentät ’ulkojäsenille’. Niinkuin M. Hara totesi kunnalliset kentät ovat isossa roolissa. Must se ois aivan hullua kuntien/kaupunkien ruveta rakentaa kenttiä kun ei edes esim. vanhusten hoitoon tahdo rahat riittää.

Sen verran noista gf maksuista, Pickalassa oli muistaakseni päiväfee eli aloita aamulla lopeta illalla 45€(ei paha).(toinen NMT Pohjassa sama) P-heinässä 9+9 25€! Myös Pickala ruuhkainen aamusta iltaan kierrosnopeus 4h, P-heinä ?h.

Onneksi tulee lisää tilaa ja se on jäsenille osakkaiden maksamana. Toivottavasti kohtuu lähtöaikoja saa ilman viikon ennakkovarausta.

Minua harmittaa etten voi kutsua kuin yhden vieraan kerrallaan.(lue: ruuhkainen, ’sulkeutunut’, vieraita karsastava kenttä) Toivotan sinut Ritari kuitenkin tervetulleeksi tulevana kesänä pelaamaan kanssani kierroksen tai kaksi FOC.(Olen tosissani.)

Elämöidään kun nähdään!

Joskus tulee noustua niin sanotusti väärä jalka edellä. Meillä kaikilla on tosiaan oikeus mielipiteisiimme ja täytyisi muistaa kunnioittaa toisten mielipiteitä. Taisin itse unohtaa sen kirjoituksessani.

Osakekentät ovat autonomisia yksiköitä ja päättävät tasan tarkkaan itse pelaajapoltiikastaan, joten miten todellisia status quon uhkaajia ei ole näköpiirissä.

Uusien pelivaihtoehtojen pohdiskelu on minusta syntynyt kokonaan uusista pelaajaryhmistä ja kysymys on siitä pystyvätkö nykyiset kentät tyydyttämään tarpeen vai tarvitaanko jotain uutta.

Kunnilta tuntuu löytyvän rahaa esim. kalliiden jäähallien rakentamiseen melkeinpä jokaiseen kyläpahaseen ja jos mietitään esim. sitä ikähaarukkaa mitä golfkenttä palvelee, niin golfkenttien rakentamisen edistäminen ei voi olla ristiriidassa kuntien liikunta- ja terveyspoliittisten tavoitteiden kanssa.

Kiitos ystävällisestä kutsusta Pickalaan ja käytän sen miellläni hyväkseni jos mahdollista. Haluan todeta, että osakekenttien tehtävä on ensijaisesti huolhetia osakkaittensa eduista ja tarpeista. Jos joku green fee -pelaaja ei sitä ymmärrä, hän on väärässä paikassa väärään aikaan.

Viestiketjussa on rajoituttu pohtimaan aika tiukasti kysymystä, miten tällaisen postilaatikkoseuran mahdollisesti lukuisat uudet jäsenet saataisiin mahtumaan nykyisille kentille.

Itse olen miettynyt tätä asiaa positiiviselta kannalta. Kentäthän voivat rajoittaa omilla säännöksillään gf-pelaajien pelimahdollisuuksia jo nyt, enkä näe siinä mitään ongelmaa. Jos jonkin kentän osakkaat eivät halua tällaisia ’b-korttilaisia’ kuokkimaan omalle maalleen, se lienee helposti estettävissä.

Toisaalta golfin aloittamisen kynnystä voisi aivan hyvin alentaa. Mikäli uusi systeemi houkuttelisi niin paljon uusia pelaajia kuin täällä on pelätty, sillähän olisi lähes pelkästään golfia edistäviä vaikutuksia. Ja eiköhän päättävissä elimissäkin olisi pakko herätä, jos golfliitolla olisi esittää faktaa jopa 100000 pelaajasta, jotka haluavat pelata jollakin muulla tapaa kuin investoimalla koko omaisuutensa golfosakkeeseen. Julkisella tuella rakennettavien p&p kenttien ei kai tarvitse sitä paitsi olla samaa tasoa kuin ns. oikeiden golfkenttien. Peliin pääsee varmasti sisälle ja siitä voi nauttia, vaikkei jokainen greeninympärys olekaan kukkamerta!

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 99)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #383748 kohteessaGolfliitolle oma seura ja golf kansan lajiksi!

Etusivu Foorumit Yleistä Golfliitolle oma seura ja golf kansan lajiksi!