Aihe: Golfkenttäbongauksen säännöistä - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Golfkenttäbongauksen säännöistä

Etusivu Foorumit Yleistä Golfkenttäbongauksen säännöistä

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • kr

Eilen ilmestyneessä Suomen Golflehdessä oli pari mielenkiintoista artikkelia golfkenttäbongareista. Jutut varmaan kiinnosti monia muitakin kuin minua. Lähes jokainenhan meistä golfareista on jollain tavalla golfkenttäbongari. Sarjoja on monia ja varmasti sääntöjä on myös monenlaisia. Kun en ole Facebookissa, niin haluaisin, että myös täällä forumissa käsiteltäisiin aiheeseen liittyviä asioita ja ’sääntöjä’. Todennäköisesti hyvin monilla eri säännöillä ovat esim. herrat päätyneet lukuihin: Taajamaa 1281, Tilander 739, Gunther 891, Mäkinen 715. Eli mitä lasketaan mukaan? Muutama esimerkki lähikentiltä: – Nurmijärven 27r. Onko 1, 2 vai 3 kenttää? – entä Keimola 36 r. (ABC / Kirkka / Saras), Onko 2, 3 vai 4 kenttää? – entä Tuusula: vanha ysi ja nykyinen 18r. 1 vai 2 kenttää. – Pickalassa lienee kolme kenttää – Aulangolla (Hugo, Eversti) selkeästi kaksi kenttää – entä ison remontin läpikäyneet kentät (esim. Nevas), mitä lasketaan mukaan – entä par3- yms. pikkukentät? – näitä erilaisia tapauksia on varmaan paljon muitakin.

Näitä laskenta’sääntöjä’ on todellakin monenlaisia, joista osa on hiukan huvittaviakin. Jos oikein parin vuoden takaista selostusta ymmärsin, niin tällä yhdistystäkin kaavaileella ryhmällä uuden pisteen saa mm. aiemminkin pelatusta kentästä, jos siinä on myöhemmin vähintään 4 (?) väylää kokonaan uusittu. Tuon laskentatavan mukaan minäkin olisin bongannut kotiseurassani ainakin 5 kenttää, vaikka omassa listassani onkin vain 2 kenttää.
    Eli itse olen merkannut esim. Nurmijärvestä (18+9) kaksi kenttää ja Pickalasta (54 r.) kolme kenttää. Tietenkin kaikki lenkit on myös pitänyt pelata.

’Näitä laskenta’sääntöjä’ on todellakin monenlaisia’, niin on. Minä lasken 18 reikäisiä kenttiä, 9 reikäisistä saa puoli kenttää ja par3:a en laske ollenkaan. ’Eli itse olen merkannut esim. Nurmijärvestä (18+9)’ 1,5 ’kenttää ja Pickalasta (54 r.) kolme kenttää.’ 277,5 on nyt bongattuna.

VILLE kirjoitti: (5.3.2013 14:24:12)
    ’Näitä laskenta’sääntöjä’ on todellakin monenlaisia’, niin on. Minä lasken 18 reikäisiä kenttiä, 9 reikäisistä saa puoli kenttää ja par3:a en laske ollenkaan. ’Eli itse olen merkannut esim. Nurmijärvestä (18+9)’ 1,5 ’kenttää ja Pickalasta (54 r.) kolme kenttää.’ 277,5 on nyt bongattuna.

Minäkään en ole par3-kenttiä laskenut, mutta 9-reikäinen golfkenttä on minulla kokonainen kenttä (Peltola, JyväsG etc.), joten 18plus9 on laskuissani kaksi. Kun sama kenttä muuttuu 36 reikäiseksi, se on edelleen minulla kaksi kenttää. Samoin Tuusulan olen kirjannut vain kertaalleen, vaikka olenkin pelannut sen sekä 9- että 18-reikäisenä. Tälläkin laskumenetelmällä olen jäänyt Villen jälkeen: 266 bongattua kenttää.

Nimetön

Kiitokset ensinnäkin mielenkiinnosta Golflehden bongausjuttuja kohtaan!

Juttujen yhteyteen en bongauksen ’sääntöjä’ nostanut, koska kuten Takatii totesi, laskentatapoja on monenlaisia, eikä laji, tai ehkä paremminkin golfharrastamisen alakulttuuri, tunne yhtään edes puoliauktorisoitua tahoa, joka ’oikeat’ säännöt voisi päättää. Olen kuitenkin itsekin sitä mieltä, että yhdet puoliviralliset säännöt olisi mukava olla olemassa, jotta bongauksesta innostuvilla olisi edes jotain, mihin omia bongauspisteitään verrata.

Tämä vielä virallisesti perustamatta oleva golfkenttäkeräilijöiden Nextee-yhdistys noudattaa bongauksessaan tiivistetysti seuraavia pääperiaatteita:

– Bongausyksikkönä on 9- tai 18-reikäinen golfkenttä. Mikäli 9-reikäinen kenttä laajentuu 18-reikäiseksi kentäksi, ei uuden ysin pelaamisesta saa lisäpistettä.
    – 27-reikäisestä kentästä saa 2 bongauspistettä (jos on pelannut kaikki ysit). Kentän laajentuessa 36-reikäiseksi pisteet säilyvät edellisen kohdan tavoin ennallaan.
    – 9-reikäinen par 3 -kenttä vastaa yhtä bongauspistettä.
    – 6-reikäinen kenttä, jossa lyhimmät reiät ovat vähintään par 3 -reikiä, hyväksytään yhdeksi bongauspisteeksi.
    – Pitch & putt -kenttiä ei oteta huomioon. Par 3 -kenttien on oltava siis rei’iltään ’täysimittaisia’.

Toisen jutun päähenkilönä ollut Esa Mäkinen keskittyy puolestaan isompiin yksiköihin, ensisijaisesti maihin, ja toissijaisesti kenttäkohteisiin. Hän laskee esimerkiksi kolmen kentän Pickalan vain yhdeksi bongauspisteeksi. Esa arvioi, että Nextee-säännöillä hän olisi pelannut ehkä 50-60 kenttää enemmän kuin mitä hänen omat tilastonsa kertovat.

Itse tilastoin Nexteen pääperiaatteiden mukaan, mutta kentän 9-reikäisyyttä pidän alarajana reikien par-luvuista riippumatta. Vähintään 9-reikäiset par 3 -kentät lasken mukaan ja olen kirjannut taulukkooni myös kolme Irlannissa pelattua pitch & putt -kenttää, joilla golfia voi mielestäni aivan kelvolliseksi golfiksi kutsua. Esa Mäkisen tavoin tilastoin lisäksi bongatut golfmaat sekä yksittäiset kenttäkohteet. Lukumääriä kysyttäessä on sitten aina hyvä heittää oikea lukema sen mukaan, millä säännöillä kysymys esitetään.

Juttujen seurauksena ilmassa on kuitenkin pientä kenttäbongausbuumia, ja saattaa hyvin olla, että Nextee-yhdistyskin nousee vielä jonain päivänä yhdistysrekisteriin. Silloin olisi tietysti luontevaa, että yhdistys määrittelisi valtakuntaan puoliviralliset bongaussäännöt, ja varmaan niin tehneekin.

Viime kädessä kysymys on kaikessa yksinkertaisuudessaan tietysti vain siitä, miten kukin omat kenttäkokemuksensa haluaa tilastoida. Sen monimutkaisempaa asiasta tuskin kannattaa milloinkaan tehdä.

Jere Jaakkola

Tuottaja, Suomen Golflehti

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Itse olen ottanut tavoitteekseni, jo vuosia sitten, kiertää kaikki Suomen kentät. Nyt on kasassa 109 kenttää eli n. 2/3 osaa. Yhtä niistä ei ole enää olemassakaan, tietääkö joku mikä?
    Pidän kyllä kirjaa myös bongatuista golfmaista ja ulkomaan kentistä. Hauskaahan se on kun pääsee bongaamaan uuden golfmaan ja kentän.
    Liityn tähän yhdistykseen heti, kun sellainen tulee.

Tommy Armour kirjoitti: (6.3.2013 8:47:56)
    Tämä on mielenkiintoinen aihe. Itse olen ottanut tavoitteekseni, jo vuosia sitten, kiertää kaikki Suomen kentät. Nyt on kasassa 109 kenttää eli n. 2/3 osaa. Yhtä niistä ei ole enää olemassakaan, tietääkö joku mikä?
    .

Karkun Golf?

Kyllä, Karkun Golf. Sen väylät ja greenit kasvaa nykyään heinää ja puita. Ehdin onneksi bongaamaan sen ihan golfurani alkuajoilla.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #420430 kohteessaGolfkenttäbongauksen säännöistä

Etusivu Foorumit Yleistä Golfkenttäbongauksen säännöistä