Aihe: Golfia halvaantumisen jälkeen? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Golfia halvaantumisen jälkeen?

Etusivu Foorumit Yleistä Golfia halvaantumisen jälkeen?

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mahtaako täällä olla ketään, kuka halvaantumisen jälkeen kuntouduttuaan olisi pystynyt jatkamaan pelaamista? Itse sairastin aivoinfarktin 8kk sitten ja sen seurauksena oikea puoli halvaantui. Jalka kuntoutui nopeasti mutta käden kanssa on ollut selkeästi hitaampi tahti. Olen nyt käynyt kokeilemassa taas lyömistä ja on se vähän kuin aloittaisi lajin opettelun uudestaan. Sormien spastisuus on vaikeuttanut grippiä aikalailla. Uskoisin kuitenkin pystyväni vielä pelaamaan, kunhan aluksi treenaan tarpeeksi. Olisi mukava kuulla, onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia?

Sain aivoinfarktin syksyllä -06, joka tosin oli peräisin urheiluvammasta. Kaulavaltimon iskun seurauksena tullut repeämä aiheutti verisuonitukoksen, joka kulkeutui siitä päähän. Omat vammani olivat pääasiassa näössä ja kasvojen lihaksissa. Jonkin verran halvaantumisoireita oli myös vasemmassa kädessä.

Tällä hetkellä vammat ovat melkein täysin korjaantuneet, mutta silmät ovat jokseenkin arat ulkoilmassa. Kädessä toimintavajausta on ainoastaan kämmenen motoriikassa. Lääkärin mukaan minulla kävi tuuri, osin nuoresta iästä johtuen.

Golfatessa vasemmasta kädestä ei ole ollut isosti haittaa, kun oikealla voi korjata kuitenkin kohtuu hyvin otetta tiukemmaksi.

Ei muuta kuin tsemppiä paranemiseen!

moikka ja tsemppä vaan kovasti…näin fyssarina ehotaisin kokeilee paksumpia grippejä mailaan. Ei tartte puristaa niin kovaste, koska siitä spastisuus vaan lisääntyy kun yrittää liikaa. Eniten joudut tekemään henkisen puolen työtä, kuten jo olet varmasti tehnytkin…mikään ei ole niinkuin ennen!

Halvaantuminen ei ole leikinlaskun paikka. Golf vaan on sen verta tyly kaveri ettei se katso miten sitä palloa pelataan. Kuten ei elämäkään. Tsemppiä vaan vaikeuksien nujertamiseen.

Ekan kerran kokeilin kättä mailan varteen marraskuussa sisähallissa (halvaannuin lokakuussa). Sillon tuli lähinnä itku silmään 🙁 Sen jälkeen aina satunnaisin väliajoin kokeilin miltä mailan pitäminen tuntui. Huhtikuussa koitin lyödä palloa rangella, olimme golfreissulla (muut pelasi ja minä en) Usassa. Taisin lyödä enimmäkseen huteja ja muutaman topin. Olkapäässä tuntui kummalta, ihan kuin joku rajoittaisi liikettä. Siinä vaiheessa alkoi jo pelottaa pystynkö ikinä enää pelaamaan…

Nyt sitten olen käynyt muutamia kertoja rangella ja pari kertaa nurmiharjoitusalueelta lyömässä. Ekoilla kerroilla ote oikealla kädellä oli sellanen kouramainen puristus, mutta nyt alkaa jo saada peukaloa oikenemaan ja otteesta hieman oikeamman tuntuista. Rautaysillä sain eilen jopa lyötyä (ja se oli siis miehenkin mielestä lyönti 🙂 kivasti. Tietysti mitta ei ollut entistä luokkaa ja huonoja lyöntejä tulee paljon mutta olen onnellinen, että sain jo lyötyä kuitenkin – se antaa toivoa taas treenaamisen ja siihen, että joskus vielä pelaan oikeasti taas!

Puttaaminen sujuu yllättävän hyvin, se on helpompaa. Ei tullut sen luokattomampia putteja kuin viime kesänäkään 🙂

Pahinta on se, että tietää ja muistaa entisen tasonsa. Mullakin tasotus oli alle 20 joten nyt onkin kova pala taas treenata alusta. Meinaa mennä herne nenään, kun ei sujukaan kuin ennen. Kun treenaa rangella niin tekis mieli huutaa, että olen minä tätä osannut pelata, kun lyönnit lähtevät mihin sattuu ja miten sattuu. Saa nähdä, joutuu varmaan pyytämään tasotuslautakunnalta tasurin nostamista – ei nolota sitten joskus niin paljoa kun pääsee kentälle pelaamaan 🙂

Tunnen kaverin ja pelannutkin hänen kanssaan jolla oli takana tasoitus alle 10 ja Suomen mestaruus eräässä lumilajissa. Joutui erittäin vakavaan liikenneonnettomuuteen ja nyt pelailee siellä +25 tasossa, mutta pelailee kuitenkin. Ilman kovaa fysiikkaa olisi varmasti menehtynyt onnettomuudessa.

Ihailtavaa on se hänen pelityyli…ei mieti yhtään liikoja vaan lataa heti kun on asettunut pallon taakse. Respect !

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #477580 kohteessaGolfia halvaantumisen jälkeen?

Etusivu Foorumit Yleistä Golfia halvaantumisen jälkeen?