18.6.–25.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][22]
KilpailuaSuomalaista

Golf Ruotsissa

Etusivu Foorumit Yleistä Golf Ruotsissa

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 185)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Niin no olen kyllä siinä samaa mieltä, että tietty etiketti- ja sääntösysteemi on kyllä ihan paikallaan. Kivampaa sinne kentälle on sillon mennä.

    Huonokäytöksisyys ei kuitenkaan ole ihan yksioikoinen juttu sekään. Käyttäytyykö huonommin se, joka käyttää lyöntisuoritukseen 40 sekuntia vai se, joka käyttää 20 sekuntia ja sanoo kierrokselle kolme kertaa prkl?!?

    Valvonta on ihan ok juttu. Joskus voisi olla enemmänkin.

    Junioritoimintaa kaiketi pitääkin rahoittaa yhdistyksen toimesta! Tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että rahat tulevat oikeista lähteistä.

    Kenttäyhtiön yhtiömuoto onkin sitten hankala. On tuo sosialismi niin kiusallisen hankalaa ihmiselle. Osakeyhtiö on siinä mielessä yksinkertainen.

    Niin jos Chip Greenside meinaa, ettei mallia(ry) olevilla kentillä minkäänlainen taloudellinen keinottelu ole mahdollista, niin….

    …terve…..

    Vasen pakki kirjoitti: (20.9.2007 13:58:59)
    … Jos jäsenyyspakko halutaan ylläpitää, niin toinen vaihtoehto olisi ”lähijäsenyys”. Vaikkapa teekkareiden golfseura voisi liittyä SGL:n jäseneksi. Silloin seuran toiminta voitaisiin ohjata palvelemaan jäsentensä asiaa. Ei Hattula golf tarjoa mitään palveluita etäjäsenilleen. Antaa tasoituskortin ja that’s it. …

    Ei nyt aivan täysin aukea tämä juttu mulle. Miten teekkareiden golfseura ja Hattulan toiminta jäsenyyspakon vinkkelistä eroaisi toisistaan? Missä tässä on se ”lähijäsenyys”? Selittää nyt tyhmälle.

    Itse olen ymmärtäisin että lähijäsenyyden tarjoaisi se kotinurkan golfkenttä tulemalla pelaajaa vastaan vaikkapa kymppikortin tai vastaavan muodossa. Tälläisiähän nyt jo on että sinänsä kuullostaa käsitteenä aika keinotekoiselta. Johtunee siitä että nykyjärjestelmä onkin keinotekoisia rajoitteita täynnä.

    Sitten jotain aivan muuta. Mä eilen illan hämärään päättyneen rundin jälkeen katselin Tawastilla kun jannut kisailivat keskenään puttigriinillä. Äiti sitten saapui sieltä iltaysiltään ja jäi seurailemaan näiden touhuja. Melko keinotekoisen oloista osallistumista. Ymmärtäisivät vaan nämäkin kuinka heikosti asiat oikeasti ovat.

    Kuules nyt fucke, jos luonnehdintasi poliittisesta suuntautumisesta pitäisi paikkansa, olisivat kaikkien muiden urheilulajien harrastajat vähintäänkin kommunisteja, niin paljon enemmän niitä yhteiskunnan toimesta subventoidaan. Talissa jäsenet olisivat vähintään demareita ja Harkimokin taistolainen, niinpaljon yhteiskunnan tukea hän on toiminnalleen saanut.Lainaus:

    fukke diise saisse kirjoitti: (20.9.2007 18:31:10)

    ]Chip Greenside kirjoitti: (20.9.2007 17:56:12)
    Miksi sitten näin ei tehdä, vaikka kentän perustaminen tulisi paljon halvemmaksi ja toiminnassakin päästäisiin keskimäärin halvempaan mm. alv-kantaan, voi vaan kysyä? Olisiko taustalla kuitenkin se taloudellisen edun tavoittelu?

    Ihan selvä demari.

    Ei kai verosuunnittelu ja verokannan pienentäminen ole välttämättä liittynyt demariuteen. Tuskinpa tyypillinen Nokian omistajakaan demari on, vaikka yhtiö yhteiskunnan toimeentulotukea vuosittain kymmeniä miljoonia saakin. Osa siitä tulee osinkona vuosittain itsekullekin.

    Johtaja XXL kirjoitti: (20.9.2007 15:28:29)

    Metsästysseuraan ei ole pakko liittyä. Minä en ole koskaan harkinnut seuraan liittymistä koska haluan kulkea metsällä rauhassa. Olen yksinäinen susi. Minulle riittää muutama reissu syksyssä koska en ole niin verenhimoinen kuin nuorempana. Metsästäjänä olen vieraspelaaja

    Ja arvaappas kumpi pääsee ensin Valtionmaille metsälle sinä joka et kuulu seuraan, vai minä joka kuulun?.

    kebax kirjoitti: (20.9.2007 20:00:51)

    Vasen pakki kirjoitti: (20.9.2007 13:58:59)
    … Jos jäsenyyspakko halutaan ylläpitää, niin toinen vaihtoehto olisi ”lähijäsenyys”. Vaikkapa teekkareiden golfseura voisi liittyä SGL:n jäseneksi. Silloin seuran toiminta voitaisiin ohjata palvelemaan jäsentensä asiaa. Ei Hattula golf tarjoa mitään palveluita etäjäsenilleen. Antaa tasoituskortin ja that’s it. …

    Ei nyt aivan täysin aukea tämä juttu mulle. Miten teekkareiden golfseura ja Hattulan toiminta jäsenyyspakon vinkkelistä eroaisi toisistaan? Missä tässä on se ”lähijäsenyys”? Selittää nyt tyhmälle.

    Itse olen ymmärtäisin että lähijäsenyyden tarjoaisi se kotinurkan golfkenttä tulemalla pelaajaa vastaan vaikkapa kymppikortin tai vastaavan muodossa. Tälläisiähän nyt jo on että sinänsä kuullostaa käsitteenä aika keinotekoiselta. Johtunee siitä että nykyjärjestelmä onkin keinotekoisia rajoitteita täynnä.

    Sitten jotain aivan muuta. Mä eilen illan hämärään päättyneen rundin jälkeen katselin Tawastilla kun jannut kisailivat keskenään puttigriinillä. Äiti sitten saapui sieltä iltaysiltään ja jäi seurailemaan näiden touhuja. Melko keinotekoisen oloista osallistumista. Ymmärtäisivät vaan nämäkin kuinka heikosti asiat oikeasti ovat.

    Tyhmälle en selitä, mutta sulle voin selittää. Minkä tahansa ry:n tehtävänä on tuottaa jäsenilleen jotain hyvää. Jotain sellaista, jonka saamiseen joukkovoimasta on apua. Oy kentillä toimivien seurojen jäsenet haluavat kovin erilaisia palveluita kuin vaikkapa teekkarien golfseura. Kotikentättömät pelaajat arvatenkin kaipaisivat GF paketteja, seuran omistamia nimeämättömiä pelioikeuksia tms. Tää esimerkki ei ole tuulesta temmattu, vaan vastaava juttu on tennisseurassa, jonka jäsenenä olen.

    ts kirjoitti: (20.9.2007 16:27:08)

    ts kirjoitti: (20.9.2007 16:23:51)

    Ruotsissa on etäjäsenten suhteen aivan sama tilanne kuin meillä. Niin sanottuja etäjäseniäkin on varmasti kymmenkertainen määrä Suomeen verrattuna. Suurimmissa, Pohjois-Ruotsin tuntureilla sijaitsevissa, ’etäseuroissa’ lienee yli 20.000 jäsentä.

    Eikun sitähän mun vaan piti sanomani, että myös etäjäsenyyden syyt monella ruotsalaisella ovat vallan toiset, kuin Suomessa. Moni heistä on samaan aikaan jonossa tulevaan kotiseuraansa.

    Aika moni svensson on jäsenenä etäseurassa ihan samasta syystä kuin meilläkin, siis ei viitsi maksaa jäsenmaksuja kun pelaa vain muutaman kierroksen kaudessa, halvoilla pelilipuilla tai saa pelata kutsuilla ja/tai firman pelioikeudella. Tasoituskortti pitää kuitenkin jostain seurasta (lue, mahdollisimman halvasta) hommata. Tottahan jokainen ruotsalainen laitetaan jo kastajaispäivänä paikallisen golfseuran jäsenjonoon ja siinä jäsenyyttä odotellessa pitää tosiaankin liittyä johonkin tunturiklubiin. No, junnut toki pääsee monessa paikassa jäseniksi ohi jonon jne.

    Meikäläisiltä osakekentiltä ei tarvitse kenenkään jonottaa jäsenyyttä. Euroja vaan sopivasti tiskiin, niin pelioikeus löytyy miltä kentältä tahansa (paitsi tietenkin Talista, jonne pitää jonottaa 20 vuotta). Tässä markkinatalous näyttää parhaita puoliaan. Hyvällä tuurilla osakkeen hinta jopa nousee pelikausien myötä. Ja, jos ei halua ostaa osaketta, niin pelioikeuden voi aina vuokrata.

    Ruotsalaisetkin ovat alkaneet ottaa mallia meikäläisestä osakkeen omistukseen perustuvasta järjestelmästä. Syynä on se että halutaan päästä pelaamaan juuri silloin kun tekee mieli (tai on kaunis ilma) eikä tarvitse varata aikaa viikkoa etukäteen. Toisaalta kaikilta yhdistyskentiltä ei voi myöskään varata aikaa ennen kuin max 7-9 päivää ennen haluamaansa aikaa. Firmat haluavat myös viedä vieraitaan pelaamaan eikä sekään tahdo aina luonnistua yhdistyksien hallinnoimalla systeemillä.

    Tässä kun on tätä ketjua seurannut, niin alkaa tuntumaan että meillä pelaaminen onnistuu varsin juohevasti. Kustannukset ovat vähintäänkin kohtuullisia ja kaikille löytyy niin tarpeisiin kuin kukkaroonkin sopivia vaihtoehtoja.

    Eipä se ruoho ole sen vihreämpää naapurin puolellakaan, ei todellakaan.

    Nimetön

    fukke diise saisse kirjoitti: (19.9.2007 19:48:03)
    No nyt tässäkin on taas jauhettu paskaa

    Suomalaiset ovat alkaneet pärjätä jääkiekossa

    Joopajoo, oli vuosi -95, kauan on aikaa siis / siitä kun viimeksi ylöspäin / pyörähdin pyörässä näin.. Voitko mainita Ne Suuret Voitot mitä kiekkoilijat ovat sen jälkeen saaneet aikaan? 5-1 – tilanteesta 5-6 häviö ruotsille on varmaan yksi makeimmista muisteloista pitkään aikaan.

    fukke diise saisse kirjoitti:johtuisiko siitä että hyvä aines on jalostettu välittämisen, yhdessäelämisen, tiimihengen kulttuuriin NHL:ssä ja tuoneet oppinsa kotiin.

    Ja tätänykyä he ovat poispotkittuja tähtipersoonia, jollaisia ei Joukkueeseen haluta. Pitää olla motivaatiota raataa ja louhia kaukalossa, antaa kaikkensa Joukkueen eteen.. Paskanväliä lopputuloksella, kunhan vain on nöyrästi tehty töitä ja tehty se, mitä osataan.. Eli peruutella ja roiskia rännikiekkoja – sekin huonosti, mutta parhaansa yrittäen.

    fukke diise saisse kirjoitti:Lätkäpelaajat ovat ottaneet pään pois perseestä.

    Hetkeksi kyllä, mutta takaisin se on saatu tungettua.. Kuuluu kai Liiton vaatimuksiin?

    fukke diise saisse kirjoitti:Voisivatko golfffffaajat tehdä samoin, ettei Mikko Ilonen jää yksittäiseksi ihmettelyn aiheeksi.

    Sama trendi tuntuu olevan golfissa – tuloksesta viis; pääasia että meillä kaikilla on Niin mukavaa.

    Tee meille kaikille palvelus äläkä enää koskaan kirjoita sanaakaan asiasta josta Sinulla ei ole niin harmaanhäiväistä aavistustakaan.

    Nimetön

    fukke diise saisse kirjoitti: (20.9.2007 17:37:44)
    Miten esim. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa käy futisliigaa seuraamassa 5-10 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa? Ei ne niin paljon isompia maita ole.

    Oletko katsonut tätä säälittävää suomipotkupalloa? Pari astetta pakkasta ja räntää sataa avokatsomon puupenkeille vaakatasossa. Kauden loppuhuipennushan se siinä silmänkantamattoman edessä; kun vaan jaksais keskittyä itse peliin.

    Voisitko kenties olla vielä tyhmempi, jos oikein kauniisti pyydän? Saatanan kommunisti.. munisti ..nisti.. nisti

    DirtyDeedDoneDirtCheap kirjoitti: (20.9.2007 22:27:22)

    fukke diise saisse kirjoitti: (19.9.2007 19:48:03)
    No nyt tässäkin on taas jauhettu paskaa

    Suomalaiset ovat alkaneet pärjätä jääkiekossa

    Joopajoo, oli vuosi -95, kauan on aikaa siis / siitä kun viimeksi ylöspäin / pyörähdin pyörässä näin.. Voitko mainita Ne Suuret Voitot mitä kiekkoilijat ovat sen jälkeen saaneet aikaan? 5-1 – tilanteesta 5-6 häviö ruotsille on varmaan yksi makeimmista muisteloista pitkään aikaan.

    ……………………….

    Tee meille kaikille palvelus äläkä enää koskaan kirjoita sanaakaan asiasta josta Sinulla ei ole niin harmaanhäiväistä aavistustakaan.

    Kyllä mä nyt sen verran tiedän, että koko minun nuoruuteni ajan hävittiin aina. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on sen sijaan tullut mitaleita tasaisen tahtiin, vaikka Ruotsille loppuottelussa hävittiinkin.

    Ketjussa on puhuttu Ruotsista mutta kyllähän niitä muitakin vertailukohtia kannattaa ottaa.

    Mutta ole huoleti DirtyDeedDoneDirtCheap, en todellakaan tiedä jääkiekosta maallikkoa enempää enkä aio siitä enempää kirjoittaa.

    DirtyDeedDoneDirtCheap kirjoitti: (20.9.2007 22:40:35)

    fukke diise saisse kirjoitti: (20.9.2007 17:37:44)
    Miten esim. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa käy futisliigaa seuraamassa 5-10 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa? Ei ne niin paljon isompia maita ole.

    Oletko katsonut tätä säälittävää suomipotkupalloa? Pari astetta pakkasta ja räntää sataa avokatsomon puupenkeille vaakatasossa. Kauden loppuhuipennushan se siinä silmänkantamattoman edessä; kun vaan jaksais keskittyä itse peliin.

    Voisitko kenties olla vielä tyhmempi, jos oikein kauniisti pyydän? Saatanan kommunisti.. munisti ..nisti.. nisti

    Onko meidän tilpehööri onnistunut taas luomaan itselleen uuden nickin? Sitä käyttäen hän rohkeasti uskaltaa jälleen huudella muille nimimerkin suojissa. Voit katsoa mun profiilista sähköpostiosoitteen, jonne voit lähettää vastineesi.

    Chip Greenside kirjoitti: (20.9.2007 20:03:00)
    Kuules nyt fucke, jos luonnehdintasi poliittisesta suuntautumisesta pitäisi paikkansa, olisivat kaikkien muiden urheilulajien harrastajat vähintäänkin kommunisteja, niin paljon enemmän niitä yhteiskunnan toimesta subventoidaan. Talissa jäsenet olisivat vähintään demareita ja Harkimokin taistolainen, niinpaljon yhteiskunnan tukea hän on toiminnalleen saanut.Lainaus:

    fukke diise saisse kirjoitti: (20.9.2007 18:31:10)

    ]Chip Greenside kirjoitti: (20.9.2007 17:56:12)
    Miksi sitten näin ei tehdä, vaikka kentän perustaminen tulisi paljon halvemmaksi ja toiminnassakin päästäisiin keskimäärin halvempaan mm. alv-kantaan, voi vaan kysyä? Olisiko taustalla kuitenkin se taloudellisen edun tavoittelu?

    Ihan selvä demari.

    Ei kai verosuunnittelu ja verokannan pienentäminen ole välttämättä liittynyt demariuteen. Tuskinpa tyypillinen Nokian omistajakaan demari on, vaikka yhtiö yhteiskunnan toimeentulotukea vuosittain kymmeniä miljoonia saakin. Osa siitä tulee osinkona vuosittain itsekullekin.

    Ai jai, kyllä alkaa tämäkin ketju saada potkua! Uusi ennätys voisi olla mahdollinen!
    Lisää vettä myllyyn vaan, kyllä tällä saadaan vielä koko kansantalous kuntoon!

    No ihan totta puhuen niin ei nämäkään keskustelut ihan turhia ole.
    Meinaan jos tuota verosuunnittelua esim. ajatellaan, niin hyvähän se on jos ja kun kentä+seura -organisaatio saa verotuksellisesti kaikki edullisimmilleen(<—voi hitto tätä kieltä).

    Vaan siinä se yksi ongelma onkin. Koko verosuunnittelu esimerkkinä on niin %#&¤(&%(
    :lista touhua että! Siis viet koko mikrotaloutesi jollekin fiksulle talousihmiselle, jolle maksat siitä, että saat sinulle kuuluvan veroprosentin! Mättääkö joku?

    Sitten kun aletaan miettimään kenttäyhtiön muotoa; osakeyhtiö, yhdistys, säätiö,…..
    niin huoh. Hengitetään välillä ja päädytään osakeyhtiöön ja sitten mietitään mikä osakeyhtiön pääasiallinen tarkoitus yrityksenä onkaan. Hoksataan, että yhdistys olisikin ehkä oikeampi vaihtoehto. Vaan ei….. ei ole helppoa ei…

    Tästä kun äkkiseltään tuolta pohjalta ajattelee niin sellainen pay & play -osakeyhtiökenttä ei tunnu ollenkaan hullummalta?

    On täällä siksi fiksun(siis ihan aikuisten oikeasti) oloista porukkaa, että täällä voi putkahtaa väliin ihan käyttökelpoisiakin ideoita. Perskuta pitäisi varmaan jonkun ottaa asiaksi koota tältä foorumilta sellanen asiantuntijaporukka ja perustaa oikein kunnon kenttäkonsulttihässäkkä! Mitä me täällä näitä muitten ongelmia ilmaiseksi ratkotaan???
    Häh?

    Semmosta tuota….

    Vasen pakki kirjoitti: (20.9.2007 21:53:02)
    … Oy kentillä toimivien seurojen jäsenet haluavat kovin erilaisia palveluita kuin vaikkapa teekkarien golfseura. Kotikentättömät pelaajat arvatenkin kaipaisivat GF paketteja, seuran omistamia nimeämättömiä pelioikeuksia tms. Tää esimerkki ei ole tuulesta temmattu, vaan vastaava juttu on tennisseurassa, jonka jäsenenä olen.

    No ei kai teekkarinkaan tarttis välttämättä kotikentätön olla jos läheisen oy-kentän golfseuralla olisi tarjota gf-paketti. Jos jäsenyyden ehtona on sitten ottaa toi gf-paketti niin oliskos se nyt sitten kamalan väärin? Täähän varmaan pätisi samanlailla kaikkiin jotka haluavat golfia harrastaa. Vai onko sitten olemassa erikseen jotain teekkarigolfia? Teekkarihuumoria kuulemma on. No joo. Mä ilmeisesti vaan jotenkin olen nitkahtanut ajatukseen että golfseuran tulee toimia golfkentällä. Ehkäpä tähän tulee muutos ajan myötä ja tulevien sukupolvien golfarit ovat jo paljon viisaammat.

    kebax kirjoitti: (20.9.2007 23:35:52)

    Vasen pakki kirjoitti: (20.9.2007 21:53:02)
    … Oy kentillä toimivien seurojen jäsenet haluavat kovin erilaisia palveluita kuin vaikkapa teekkarien golfseura. Kotikentättömät pelaajat arvatenkin kaipaisivat GF paketteja, seuran omistamia nimeämättömiä pelioikeuksia tms. Tää esimerkki ei ole tuulesta temmattu, vaan vastaava juttu on tennisseurassa, jonka jäsenenä olen.

    No ei kai teekkarinkaan tarttis välttämättä kotikentätön olla jos läheisen oy-kentän golfseuralla olisi tarjota gf-paketti. Jos jäsenyyden ehtona on sitten ottaa toi gf-paketti niin oliskos se nyt sitten kamalan väärin? Täähän varmaan pätisi samanlailla kaikkiin jotka haluavat golfia harrastaa. Vai onko sitten olemassa erikseen jotain teekkarigolfia? Teekkarihuumoria kuulemma on. No joo. Mä ilmeisesti vaan jotenkin olen nitkahtanut ajatukseen että golfseuran tulee toimia golfkentällä. Ehkäpä tähän tulee muutos ajan myötä ja tulevien sukupolvien golfarit ovat jo paljon viisaammat.

    Siinäpä se. Siihen meidät on opetettu. Jos otetaan taas tennikseen liittyvä vertaus, niin katso vaikkapa TeTe:n säännöt TeTe
    Miksi seura ja suorituspaikka pitäisi naittaa yhteen?

    jos läheisen oy-kentän golfseuralla olisi tarjota gf-paketti”. Täytyy taas vähän viilata pilkkua. Ei seuralla mitään GF paketteja ole tarjolla. Oy:llä voi ollakin.

    Lasky kirjoitti: (20.9.2007 23:35:21)
    Kuules nyt fucke, jos luonnehdintasi poliittisesta suuntautumisesta pitäisi paikkansa, olisivat kaikkien muiden urheilulajien harrastajat vähintäänkin kommunisteja, niin paljon enemmän niitä yhteiskunnan toimesta subventoidaan. Talissa jäsenet olisivat vähintään demareita ja Harkimokin taistolainen, niinpaljon yhteiskunnan tukea hän on toiminnalleen saanut.Lainaus:

    fukke diise saisse kirjoitti: (20.9.2007 18:31:10)

    Chip Greenside kirjoitti: (20.9.2007 17:56:12)
    Miksi sitten näin ei tehdä, vaikka kentän perustaminen tulisi paljon halvemmaksi ja toiminnassakin päästäisiin keskimäärin halvempaan mm. alv-kantaan, voi vaan kysyä? Olisiko taustalla kuitenkin se taloudellisen edun tavoittelu?

    Ihan selvä demari.

    Ei kai verosuunnittelu ja verokannan pienentäminen ole välttämättä liittynyt demariuteen. Tuskinpa tyypillinen Nokian omistajakaan demari on, vaikka yhtiö yhteiskunnan toimeentulotukea vuosittain kymmeniä miljoonia saakin. Osa siitä tulee osinkona vuosittain itsekullekin.

    No ei liitykään, mutta en mä arvannut, että joku kuvitteli noitten demarikommenttien olevan jotenkin oikeesti funtsittuja, niin kuin ei ollut Chip Greensidenkan jutut räkänokista.

    Sitä paitsi oottekste ihan aikuisten oikeesti sitä mieltä, että jotku golfongelmat ratkeaa oy-ry-keplottelulla. Kyllä kaikki ihmisten toiminta yleensä taloudellisesti edullisimmat muotonsa löytää, jos niiden annetaan vapaasti kehittyä.

    Kyse on siitä, kuinka paljon tälle toiminnalle asetetaan keinotekoisia rajoituksia korttien, oikeuksien, tasoitusten, jäsenyyksien ym. muodossa. Tuntuu siltä, että kattojärjestöt pyrkivät osoittamaan oman hyödyllisyytensä tällaisten näennäismuodollisuuksien kehittelyssä. Sitä tavataan kutsua byrokratiaksi, jota kaikki vihaavat, mutta jostain syystä sitä koko ajan ruokkivat. Golfliitto on siinä asiassa sopankeittäjänä.

    Haukutaan niitäkin sitten demareiksi.

    Ehhey….

    fukke kirjoitti:

    Sitä paitsi oottekste ihan aikuisten oikeesti sitä mieltä, että jotku golfongelmat ratkeaa oy-ry-keplottelulla. Kyllä kaikki ihmisten toiminta yleensä taloudellisesti edullisimmat muotonsa löytää, jos niiden annetaan vapaasti kehittyä.

    Niinnojoo, niinhän se on helppo, mutta sehän on sitä kapitalismia parhaimmillaan!

    Mihin katosivatkaan fukken jalot ajatukset yhdessä tekemisen autuudesta?

    Lasky kirjoitti: (21.9.2007 1:42:07)

    Ehhey….

    fukke kirjoitti:

    Sitä paitsi oottekste ihan aikuisten oikeesti sitä mieltä, että jotku golfongelmat ratkeaa oy-ry-keplottelulla. Kyllä kaikki ihmisten toiminta yleensä taloudellisesti edullisimmat muotonsa löytää, jos niiden annetaan vapaasti kehittyä.

    Niinnojoo, niinhän se on helppo, mutta sehän on sitä kapitalismia parhaimmillaan!

    Mihin katosivatkaan fukken jalot ajatukset yhdessä tekemisen autuudesta?

    Aijaaa….siis kaikki mikä tehdään kimpassa ja yhteinen hyvä huomioiden on kommunismia ja kaikki mikä tehdään vapaasti omaan pussiin on kapitalismia. Sun täytyy kuule vielä kiertää muutakin kun tahkoa. Ei maailma niin yksinkertainen ole.

    Sitä paitsi, jos sä yrität vetää poliittisia johtopäätöksiä mun jutuista, niin erehdyt pahan kerran.

    PS. Tästä nimenomaisesta asiasta vielä eli oy-ry-pohjaisista kentistä, niin juuri siinä pitäisi antaa vapaus rakentaa tai ylläpitää kenttiä juuri niin kuin kussakin tapauksessa on järkevintä. Sitä ei kannata ylhäältä käsin päättää tai määrätä, mikä on parasta.

    ts

    Tuolla tavalla se on yksinkertainenkin kaunista. Ei turhaan tuhlata yhtiön..tai ry:n ..tai no jonkun kuitenkin varoja prameisiin klubitaloihin. Taitavat olla demareita.

    Mua jäi vaan vaivaamaan toi demari-juttu. Että olikos se niinkun kovinkin suuri kehu, vaiko moite. Kun eikös tuolla Fukken asuinseuduilla demarin vastakohta oo toi Bushin porukka 😉

    Jylan kirjoitti: (20.9.2007 12:55:08)

    Metsästäjille aseen luvat ja metsästyskortti (+ metsästyskoesuoritus) sekä seuran jäsenyys ovat ihan perusvaatimuksia. Kalastuksessa luvat niin valtion kuin lääninkin osalta pitää olla kunnossa. Jokaisessa harrastuksessa on omat käytäntönsä.

    Etäjäsenyys on eräs erikoisuus, kun halutaan harrastaa golf’ia mahdollisimman halvalla. Siis hakeudutaan mahdollisimman edullisen seuran jäseneksi, vieläpä ilman pelioikeutta. Sitten maksetaan varsinaisesta pelioikeudesta erikseen (greenfee, 10-kortti, firman pelioikeus jne) vrt. esim. metsästyskortti + päiväkohtainen metsästyslupa metsähallituksen maille.

    Älkää enää koskaan verratko Metsästyskorttia ja Green Cardia, ja kummallakin lapulla tapahtuvaa harrastusta keskenään, koska ne eroavat toisistaan enemmän kun ’Harjoituskenttä’ Oikeakenttä tai yö ja päivä.

    Golfmailat myös luvanvaraiseksi.

    Valtion tai metsähallituksen mailla kerra pari vuoteen käyvä ’metsästäjä’ ei ole samanlainen Metsästäjä kuin se joka kuuluu johonkin seuraan, hänelle tulee yleensä seuraan liittymisen lisukkeina myös muita vastuunalaisia tehtäviä, johon on hänen osallistuttava. Myös mahdollinen koeaika.

    Asian vierestä meni, mutta GC:llä et saa nollanolla luokitusta kuten Metsästyskortilla, jolla ’pelatessa’ vastuusi on aivan varmasti suurempi.

    Ja moni Vallesmanni vaatii esim, kiväärinluvan saamiseksi jonkin seuran jäsenyyden.(nykyään ei ’Ennen Wanhaan’).

    Aplel kirjoitti: (21.9.2007 8:53:46)
    Älkää enää koskaan verratko Metsästyskorttia ja Green Cardia, ja kummallakin lapulla tapahtuvaa harrastusta keskenään, koska ne eroavat toisistaan enemmän kun ’Harjoituskenttä’ Oikeakenttä tai yö ja päivä.

    Vertailun tarkoituksena oli osoittaa että monissa muissakin harrastuslajeissa on aloituskynnyksiä eikä kysymys ole ainoastaan kustannuksista.

    Suurin osa golfaajista pitää aivan luonnollisena että pelaajilta edellytetään tiettyä osaamisen tasoa, ennen kuin hän pääsee pelaamaan ns. oikealle golfkentälle. Tämä on yleinen tapa kaikkialla maailmassa, vaikka siitä eräissä maissa ja joillain kentillä joustetaan. Tasoituskortti/greencard’in suoritus on vain yksi tapa taitojensa osoittamiseen vieraan kentän virkailijoille. Jossain muualla ei vaadita mitään kortteja, mutta edellytetään että isäntä vastaa vieraidensa pelitaidoista ja käyttäytymisestä. Mahdollisesti myös kentän valvoja voi ystävällisesti pyytää täysin osaamattomia tumpeloita siirtymään pois kentältä. Ja, sitten on kenttiä jossa maksua vastaan saa pelata ja käyttäytyä aivan miten haluaa.

    Käytännössä häiriöitä sattuu äärimmäisen harvoin. Monin paikoin ei ole käytössä minkäänlaista tasoitus/jäsenkorttia. Siitä huolimatta pelaaminen sujuu mainiosti. Tasoitukset on käytössä vaikkei ole minkäänlaista järjestelmää sen tukena. Pelaajien itsensä pitää vain ymmärtää mikä on hänen tasoituksensa. Kilpaileminenkin onnistuu mainiosti, vaikka tasoitukset ovat ainoastaan pelaajien itsensä hoitamia.

    Jostain (oikeastaan aika monesta ja hyvin ymmärrettävästä) syystä meillä ollaan päädytty edellyttämään greencard’ia, jäsenyyttä ja virallista tasoitusta jne. Mutta, golf’in pelaaminenkin on täysin vapaaehtoista. Jos ei halua tyytyä yhteisön sääntöihin lienee parasta siirtyä sellaiseen porukkaan jonka säännön kelpaavat.

    ts kirjoitti: (21.9.2007 8:44:12)
    Tuolla tavalla se on yksinkertainenkin kaunista. Ei turhaan tuhlata yhtiön..tai ry:n ..tai no jonkun kuitenkin varoja prameisiin klubitaloihin. Taitavat olla demareita.

    Mua jäi vaan vaivaamaan toi demari-juttu. Että olikos se niinkun kovinkin suuri kehu, vaiko moite. Kun eikös tuolla Fukken asuinseuduilla demarin vastakohta oo toi Bushin porukka 😉

    Kiva USAlainen kolopalloklupi kuvassa ( Whisperin Pines ). USAssahan osa repuplikaaneja jo äänesti pussin porukkaa vastaan. Tarkoititko nimenomaan tsoots dapoljuu pussin omaa lähipiiriä ja hänen kavereita eli padeja ?

    Jos saanen antaa oman vilpittömän näkemykseni,Green Cardista ja kotiseurasta johon kuuluu.
    Oikeille isoillekentille: Ehdottomasti Green Card
    Seuran jäsenyys: Pitää olla, että voi sanoa ’Seuraa kodiksi jonka siipien suojassa harrastaa’.
    Sääntöihin sun muihin: Vaikka ns, säännöt sanoisi että kentälle on mentävä polkupyörällä niitä pitää noudattaa, kuten joka lajin sisäisiä sääntöjä.

    NS, ’villejä’ olkoon laji mikätahansa, ei katsota suopein silmin.

    Aiheen vierestä taas, Sanoo mies joka odottelee GC kokeeseen pääsyä, ja myös seuraan liityn ehdottomasti.

    Vasen pakki kirjoitti: (20.9.2007 23:47:51)
    jos läheisen oy-kentän golfseuralla olisi tarjota gf-paketti”. Täytyy taas vähän viilata pilkkua. Ei seuralla mitään GF paketteja ole tarjolla. Oy:llä voi ollakin.

    Olihan tuo melko harhaanjohtava kommentti minulta. Se nyt kuitenkaan ollut tarkoitukseni ja ymmärrän kyllä nämä roolit. Lähinnä ajattelin sitä että edistetäänkö osallistumista viemällä yhteisö kauemmaksi lajin luonnolliselta suorituspaikalta. Mä olen itse jäsenenä parissa rekisteröimättömässä golfyhteisössä ja meillä on pelitoimintaa. En kuitenkaan usko kumpikaan näistä olisi riittävän vahva toimimaan täysin rinnasteisesti golfseuraan nähden.

    fukke diise saisse kirjoitti: (21.9.2007 2:53:15)
    PS. Tästä nimenomaisesta asiasta vielä eli oy-ry-pohjaisista kentistä, niin juuri siinä pitäisi antaa vapaus rakentaa tai ylläpitää kenttiä juuri niin kuin kussakin tapauksessa on järkevintä. Sitä ei kannata ylhäältä käsin päättää tai määrätä, mikä on parasta.

    No tämäpä juuri tässä Ruotsi vs. Suomi-systeemimaaottelussa ihmetyttää. Suomesta löytyy sekä osakeyhtiö pohjalta osakaskenttiä, yhdistyspohjalta toimivia yhdistyskenttiä sekä pay&play pohjalta toimivia yrittäjävetoisia kenttiä. Toisin kuin täällä on väitetty, kukaan ei ainakaan minun tietääkseni ole rajoittanut (ei edes Golf-liitto) sitä, mikä em. malleista perustettavalle kentälle valitaan ja kuka tahansa on saanut perustaa uuden golfkentän haluamassaan muodossa.

    Tämän pelimuodon vapaan valinnan myötä valitsevaksi pelimuodoksi Suomessa on muotoutunut osakeyhtiömuodossa toimiva kenttä. Onko tähän olemassa jokin muu syy kuin se, että se on osoittautunut toimivaksi ja lajin harrastajille sopivaksi? Jos yhdistyspohjainen kenttä on halvempi / parempi / sopivampi / toimivampi / solidaarisempi kuin osakeyhtiömuotoinen, miksi Suomessa ei ole kuin muutama yhdistyspohjainen kenttiä ja miksi yhtään yhdistyspohjaista kenttähanketta ei vieläkään ole vireillä? Onko Suomessa yhdistyspohjaisilla kentillä liittymiskynnys alhaisempi kuin osakekentillä? Menestyvätkö näiden kilpapelaajat tai juniorit paremmin kuin osakaskenttien pelaajat?

    Sijoittajien perustamat kentät ja näiden ylihintaiset golfosakkeet eivät ole suomalaisen golfin ongelma tai este. Näitä kenttiä on joka maassa, myös Ruotsissa. Toisaalta yhdistys- / seuramuoto ei sellaisenaan takaa pelaamisen edullisuutta taikka alhaista aloituskynnystä. Jäsenyys Augusta National Golf Clubin –nimisessä seurassa maksaa USD 250.000 – 500.000 (jäsenyys vain kutsusta – naiset älköön vaivautuko).

    Itse näen, että yhtiömuotoisella ja yhdistysmuotoisella kentällä ei todellisuudessa ole juurikaan käytännön eroa. Molemmissa malleissa pelioikeuden hankkiminen voi olla halpaa tai kallista – omistusmuoto ei vaikuta pelaamisen hintaan. Suomessa seurojen edulliset liittymiskustannukset, pelioikeuksien vuokrausmahdollisuus (joissain tapauksissa jopa alle vuosivastikkeen), Tee Off Golf ja vastaavat järjestelyt sekä vieraspelaaminen green feellä antavat mielestäni mahdollisuuden lajin harrastamiseen itselle sopivalla tavalla.

    Jos ”ruotsalainen systeemi” on parempi ja halvempi kuin ”suomalainen systeemi” ja tuottaa parempia golfinpelaajia, on tämä seurausta jostain muusta kuin kenttien omistusmuodosta. Itse veikkaisin syyksi sitä, että lajilla on Ruotsissa pidempi historia (ja sitä kautta kehittyneempi valmennus- ja juniorityötoiminta), kenttiä löytyy maasta enemmän ja pelikausi on pidempi.

    Suomi on tullut Ruotsin perässä mm. alppihiihdossa ja tenniksessä ja mennyt menestyksessä osittain jopa Ruotsin ohi. Yhdistävänä tekijänä em. lajien menestymiseen on omasta mielestäni ollut lajeihin liittyneestä elitistisestä kuvasta eroon pääsy. Sama tulee tapahtumaan myös golfissa, eikä tämä tule olemaan seurausta (yksinomaan) lajin harrastamisen halpenemisesta vaan elintason yleisestä kehityksestä.

    Diletantti kirjoitti: (21.9.2007 11:10:14)
    … Jos ”ruotsalainen systeemi” on parempi ja halvempi kuin ”suomalainen systeemi” ja tuottaa parempia golfinpelaajia, on tämä seurausta jostain muusta kuin kenttien omistusmuodosta. Itse veikkaisin syyksi sitä, että lajilla on Ruotsissa pidempi historia (ja sitä kautta kehittyneempi valmennus- ja juniorityötoiminta), kenttiä löytyy maasta enemmän ja pelikausi on pidempi. …

    Juu. Mun lapsenuskoni sanoo kuitenkin että suomen golfseuroissa thedään paljon hyvää työtä, sanottiin siitä NHLssä mitä tahansa. En ole mikää tiukka periaatteen mies eikä mulla juurikaan ole muutoksia vastaan mitään vaikkapa pelilupien kanavoinnissa. Riittää kunhan asiat tehdään yhtä hyvin kuin ennenkin ja haluaisin myös nähdä ettei kenenkään varpaille astuta kun osallistumisen kulttuuria hienosäädetään.

    ’Sama tulee tapahtumaan myös golfissa, eikä tämä tule olemaan seurausta (yksinomaan) lajin harrastamisen halpenemisesta vaan elintason yleisestä kehityksestä.’

    Siis elintaso on golfin harrastamisen edellytys? Minä haluan junnuja mukaan lajiin, elintasosta piittaamatta. Haluan lajista kansanlajin, mutta suurimalle osalle se tuntuu olevan myrkkyä. Köyhät pysyköön poissa asenne ihmetyttää.

    Kukaan ei ole vielä vastannut tähän: Miksi jäähalli saa yhteiskunnan tukea, mutta golfkenttä ei?

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 185)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #473517 kohteessaGolf Ruotsissa

Etusivu Foorumit Yleistä Golf Ruotsissa