Aihe: Golf & Pilates - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Golf & Pilates

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Golf & Pilates

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olen tänään lähdössä Vierumäen golfia ja pilatesta yhdistävälle kurssille. Sain kurssin joululahjaksi pilatesta harrastavalta puolisoltani. Onko kokemuksia tästä harjoittelumuodosta? Olen ymmärtänyt, että ainakin aika moni kehittyneempi pelaaja kehittää tämän avulla peliään. Laitan tähän sitten omat komenttini viikonlopun jälkeen.

Veikkaan että kaikki vartalon lihaksia vahvistavat toimet ovat hyödyllisiä, varsinkin syvien lihasten treenaus. Itse en tiedä pilateksesta mitään mutta aloitin juuri vuoden vaihteessa spinning- ja bodypumppi-harjoittelun ja voin jo kahden kuukauden jälkeen vannoa että keväällä svingi pysyy paremmin kasassa koko kierroksen ajan. Niissä treeneissä vahvistetaan myöskin syviä lihaksia joita ei normaalilla ’koululiikunta’-ohjeilla osaa vahvistaa.

tommyt kirjoitti: (10.3.2007 10:49:34)
    Veikkaan että kaikki vartalon lihaksia vahvistavat toimet ovat hyödyllisiä, varsinkin syvien lihasten treenaus. Itse en tiedä pilateksesta mitään mutta aloitin juuri vuoden vaihteessa spinning- ja bodypumppi-harjoittelun ja voin jo kahden kuukauden jälkeen vannoa että keväällä svingi pysyy paremmin kasassa koko kierroksen ajan. Niissä treeneissä vahvistetaan myöskin syviä lihaksia joita ei normaalilla ’koululiikunta’-ohjeilla osaa vahvistaa.

Nyt on taas ollu harjoittelupuolella sen verran hiljaista, että on pakko kommentoida. Nimittäin kyllähän noista kieputuksista hyötyä on moniin asioihin ja kieltämättä myös ulkoiluun golfkentällä, mutta svingin koossa pysyminen riippuu kyllä ihan muusta syystä, nimittäin siitä, miten ymmärrät ja hallitset svingitekniikan. Siis vannomatta paras.

Sattuuko kukaan tietämään, tarvitaanko golfissa enemmän syviä vain pintalihaksia?
    huhuu ….ts huhuu!

Ainakin saat sellasia paikkoja kipeeksi mitä et kuvittelut olevan edes olemassa ja vieläpä helposti kipeeksi. Loppuun tais tuo Fukke vastata jo sitten.

Tulipahan mieleen tuossa kun kaarroin saunasta eteisen kautta keittiöön ja huomaisin jumalaisen vartaloni sivusilmässäni vilahtamassa eteisen isossa peilissä, niin että millanen homma olis saada nuo pintalihakset vatsan tietämiltä vaikkapa ihan oikeesti pintaan? Nythän on niin, että siellä on vain syviä lihaksia ja helvetin syviä lihaksia :)……häh?

Jamasa kirjoitti: (10.3.2007 21:09:59)
    Tulipahan mieleen tuossa kun kaarroin saunasta eteisen kautta keittiöön ja huomaisin jumalaisen vartaloni sivusilmässäni vilahtamassa eteisen isossa peilissä, niin että millanen homma olis saada nuo pintalihakset vatsan tietämiltä vaikkapa ihan oikeesti pintaan? Nythän on niin, että siellä on vain syviä lihaksia ja helvetin syviä lihaksia :)……häh?

Tää nyt sitten on NIIN OT kuin vain voi olla, mutta kävin eilen kattomassa sellaista mainota Etelä-Pohojalaasta orkesteria kuin Lauri Tähkä & Elonkerjuu.

En tiedä, harrastaako Late pilatesta vaiko telinevoimistelua, mutta ko se räväytti keikan lopulla paitansa auki, niin salissa aivan oikeasti kuului sellainen ’ooh’-ääniaalto. Nii miten tämä asiaan liittyy vai liittyykö ollenkaan? Juu. Sen hien kiillottaman vatsanahkan läpi näkyi nuo pintalihakset niin että kateeksi käy.

ts

fukke diise saisse kirjoitti: (10.3.2007 15:34:25)

tommyt kirjoitti: (10.3.2007 10:49:34)

Nyt on taas ollu harjoittelupuolella sen verran hiljaista, että on pakko kommentoida. Nimittäin kyllähän noista kieputuksista hyötyä on moniin asioihin ja kieltämättä myös ulkoiluun golfkentällä, mutta svingin koossa pysyminen riippuu kyllä ihan muusta syystä, nimittäin siitä, miten ymmärrät ja hallitset svingitekniikan. Siis vannomatta paras.

Sattuuko kukaan tietämään, tarvitaanko golfissa enemmän syviä vain pintalihaksia?
    huhuu ….ts huhuu!

Huhuu !!!!!

No joopa, semmosta se on…itse oon vetänyt muutakin kuin rekeä ja silti svingi on peestä…joskus sentään saa parin väännettyä…niin karatessa on kuitenkin tullut jotain menestystä, ainakin ulosajo…kyllä lihaksien hallinnasta on hyötyä joka urheilulajissa…

ts

Niin.. pitihän mun sen verran sanoa, että aika pirun monta urheilijaa on treenattu pilalle, kun ei oo ymmärretty noiden syvien lihasten merkitystä. Ei jaksa nyt taas näin laajaa aihetta lähteä sen enempää puimaan. Huomenna reissun viideksi viikoksi niin ei kumminkaan kerkiä oikomaan kaikkia tahallisia väärinkäsityksiä mitä näistä aina joku vääntää.

Ja muutenkin pidättäydyn edelleen seingi- ym harjoittelukeskusteluista täällä. Keskityn nälväilyyn 🙂

ts kirjoitti: (11.3.2007 21:21:31)
    Ja muutenkin pidättäydyn edelleen seingi- ym harjoittelukeskusteluista täällä. Keskityn nälväilyyn 🙂

Soon paree, notta pysyy suutari lestissään =)

Kurssi Vierumäellä oli oikein mainio. Tosin kovasti ihan perinteiseen golfharjoitteluun painottuva. Kaiken kaikkiaan koko homma oli enemmän kuin hintansa arvoinen. Opetusta ja harjoittelutoistoja tuli viikonlopun aikana todella paljon.

Pilatesta oli alkuperäisessä ohjelmassa 2 tuntia. Itse ennätin vain yhdelle ja siinä käytiin läpi aivan homman perusjuttuja. Ensivaikutelman perusteella olen todella vakuuttunut siitä, että pilates olisi mitä parhain apuväline golfissa tarvittavien fyysisten ominaisuuksien kehittämiseen. Kurssilta saatiin mukaan golffarille räätälöity kotiohjelma – toivon että muistan/jaksan/ehdin sitä aika ajoin toteuttaa. Saatanpa äityä pilatestunnillekin pidentyvät draivit silmissä vilkkuen….

kerrotko hieman niistä pilatesharjoitteista? pilates on tuntematon minulle vaikka olen ollut aktiivinen urheilija pennusta saakka. harrastanut kaikkea mahdollista.

itse en usko, että suoranainen lihastenpumppaaminen kehittää pelia vaan pittää yllä lihaskuntoa. airobista kuntoa pitää myös ylläpitää, ettei vikoilla reijillä väsähdä. itse uskon enemmän koordinaatiota kehittäviin harjoitteisiin. kun hallitset kropan ja osaat liikuttaa sitä oiken niin se näkyy myös svingissä. jokainen lihas ja raaja on tunnettava ja tiedettävä miten ne toimivat. näin voi myös kehittää tekniilkkaa. yleensä niillä joilla on heikko koordinaatio on myös heikko svingi.

anna pieni kuvaus harjoitteista. ehkä painun itsekin pilatestunneille.

kerrotko hieman niistä pilatesharjoitteista? pilates on tuntematon minulle vaikka olen ollut aktiivinen urheilija pennusta saakka. harrastanut kaikkea mahdollista.

itse en usko, että suoranainen lihastenpumppaaminen kehittää pelia vaan pittää yllä lihaskuntoa. airobista kuntoa pitää myös ylläpitää, ettei vikoilla reijillä väsähdä. itse uskon enemmän koordinaatiota kehittäviin harjoitteisiin. kun hallitset kropan ja osaat liikuttaa sitä oiken niin se näkyy myös svingissä. jokainen lihas ja raaja on tunnettava ja tiedettävä miten ne toimivat. näin voi myös kehittää tekniilkkaa. yleensä niillä joilla on heikko koordinaatio on myös heikko svingi.

anna pieni kuvaus harjoitteista. ehkä painun itsekin pilatestunneille.

No jos kiinnostaa, niin katoppa googlella :)…no jos laiska olet, niin tässä yksi linkki
    pilates

Lähdin uteliaisuudesta viime syksynä pilatestunneille ja nyt ovat kaikki selkä- ja hartiaongelmat historiaa. Myös liikkuvuus on vähän parantunut jo nyt. Olen kuitenkin antanut itselleni kertoa, että pilates ei ole aivan helppo laji, vaikka ei fyysisesti raskasta olekaan. Perusasioitakaan ei opi hallitsemaan ihan muutamassa kuukaudessa.

Sitähän tässä vaiheessa ei vielä tiedetä, onko touhusta ollut hyötyä pelin kannalta. Tosin kehonhallinnasta ei varmasti ole ainakaan haittaa tämmöiselle, jonka vasen käsi ei yleensä kentällä tiedä mitä oikea tekee…

Kisu Risukko kirjoitti: (20.3.2007 8:40:55)
    Lähdin uteliaisuudesta viime syksynä pilatestunneille ja nyt ovat kaikki selkä- ja hartiaongelmat historiaa. Myös liikkuvuus on vähän parantunut jo nyt. Olen kuitenkin antanut itselleni kertoa, että pilates ei ole aivan helppo laji, vaikka ei fyysisesti raskasta olekaan. Perusasioitakaan ei opi hallitsemaan ihan muutamassa kuukaudessa.

Sitähän tässä vaiheessa ei vielä tiedetä, onko touhusta ollut hyötyä pelin kannalta. Tosin kehonhallinnasta ei varmasti ole ainakaan haittaa tämmöiselle, jonka vasen käsi ei yleensä kentällä tiedä mitä oikea tekee…

Itse erehdyin tässä runsas kuukausi sitten astanga-jooga (kutsutaan myös joskus voimajoogaksi) -tunneille, ja täytyy sanoa että erityisesti isojen lihasten venyvyydessä on näin lyhyessä ajassa ihan valtaisa ero entiseen liki totaali-venyttelystä-kieltäytyjä -Tuoppiin. Pilatesta en ole koskaan kokeillut, mutta tuo jooga on ihan oikeasti raskasta. Pohja-lihasvoima ei oikein auta, kun isot lihakset vaan vaativat enemmän voimaa venyäkseen. Lisäksi siellä treenataan tasapainoharjoitteita, ja tasapainohan on golfin kannalta myös ns. hyvä juttu.

Miten homma vaikuttaa golfin sujumiseen, on mahdoton sanoa tässä vaiheessa uutta harrastusta ja golfkautta, mutta odotan mielenkiinnolla miten kausi tästä lähtee suttaantumaan.

Tutustuin talvella Pilatekseen ja kävin myös Putkisto venyttelyssä. Molemmissa haetaan ’kehon tukipisteitä’, hengitellään syvään ja keskitytään.

Voisin kuvitella, että jo keskittymisharjoitus auttaa golfiin, mutta parasta treenauksessa on oman kehon tiedostaminen eli asentoaistin kehittyminen. Uusien lihasten löytäminen ja vahvistaminen saattaa aluksi jopa sotkea aikaisempaa tekniikkaa. Eli liikeradat ja motoriset mallit muuttuvat, joten tekniikankin pitäisi mukautua.

Uskon, että Pilateksen ja Putkiston etu golfiin on turvallisuus. Kehon tukilihasten treenaus voi vähentää loukkaantumisia. (Tosin tästäkin voi olla eri mieltä ja esimerkiksi venyttelyn ja lämmittelynkin merkityksestä on ristiriitaisia tuloksia.)

Itse suosittelen lämmittelyä ja lajinomaisia liikkeitä ennen kierrosta, koska viinä valmistautuu myös henkisesti kierrokseen – ja lämmittelyn jälkeen peli tuntuu turvallisemmalta – oli tutkijat mitä mieltä tahansa.

Vielä kommentti harjoittelusta. Ei golfaaja tarvitse Pilatesta tai Putkistoa. Pelaamaan oppii palaamalla, mutta vaihtelu auttaa jaksamaan ja rutiinien rikkominen voi joissain tapauksissa antaa mahdollisuuden rakentaa tekniikkaa uudestaan. (Vaikka vanhat virheet tulevatkin helposti takaisin.)

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #243299 kohteessaGolf & Pilates

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Golf & Pilates