Aihe: golf physics - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

golf physics

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu golf physics

Esillä 25 viestiä, 276 - 300 (kaikkiaan 326)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • jos väylä on 300 metriä pitkä, niin vedätkö köykäisen draivin vai ihan raudallako nykäiset lipulle?

kiinnostuneena kyselen keskustelijoiden näkemystä siitä, että mikä on sitten sitä pitkälle lyömistä.

Oma ajatus on vuosien saatossa syntynyt sellaisesksi, että sääolojen ja kentän pinnan ollessa kutakuinkin normaalit kotimaiset (mitä se nyt sitten tarkoittaakin), pääty monien draivi välille 200-230 metriä rullineen ja harvan selkeästi yli. Eli harvasssa ovat kaverit, jotka lyövät noin ns. perusdraivilla 250 metriä.

Raudoilla…no, kun jollain rauta nelkulla lyö ilmassa vaikka 185 metriä niin voi puolestani sanoa lyövänsä melko pitkälle.

Mielipiteitä?

No niin, nyt on sitten päästykkin asian ytimeen…

Mä olen olen sellainen kukkakeppi, jolta puuttuu fyysiset ominaisuudet (lihakset) liki kokonaan. Yhden leuan pystyn ehkä säkällä vetämään, penkiltä ei nouse varmaan kolmeakymmentäkiloa. Pituutta on niukasti yli 180cm. Liikuntaa on golfin ohella autoilu kodin ja työpaikan välillä.
    Palloa lyön ilmassa keskimäärin noita mittoja mitä mainitset, enkä omissa porukoissa kuulu pitkälyöntisimpiin. Klubituuppariksi toki lyön ehkä keskimääräistä pidemmälle. Kun on läheltä seurannut kavereita, jotka lyövät draivin tarvittaessa yli 300m, sponella väylältä 240m päästä ~15m korotetulle viheriölle jne. (Pickala Seaside 16), niin käsitys omista kyvyistä asettuu nopeasti oikealle sektorille. Ilonen kiskaisi tuon Seasiden 16 välän aikoinaan skineissä ~200 metristä r4:lla päälle. 185m carrylla siinä olisi jääty kauas alarinteeseen.

fukke diise saisse kirjoitti: (22.1.2007 15:21:23)
    Fukken sii diise saisse, pitte!!!!

Juu-u. Fukke taitaa olla asian ytimessä. Tällä palstalla kirjoittavista löytyy paljon eri osa-alueiden tietäjiä, joilta kaikilta olen kokenut oppivani paljon. Sitä mä en vaan ymmärrä, miten te jaksatte tapella noista asioista kuin pikkulapset. Minä kun olin kuvitellut, että verkostoitumalla ja toinen toistensa erikoisosaamisesta hyötyen saisi paljon enemmän aikaan.

Voimantuotosta pitää vielä sanoa, että mun mielestäni sitä korostetaan ihan älyttömästi. Tätä menoa kohta päädytään Happy Gilmore swingiin – ristiaskeleet ja veto.

Vasen pakki kirjoitti: (22.1.2007 20:24:53)
    Voimantuotosta pitää vielä sanoa, että mun mielestäni sitä korostetaan ihan älyttömästi.

Vai olisiko ongelma voimantuoton päämäärissä? Simppeli yhtälöhän kertoo että voima on nopeutta ja nopeus pituutta. Niin se pitää ollakin – vai pitääkö paikkansa kaikilta osin?

kebax kirjoitti: (22.1.2007 20:31:25)

Voimantuotosta pitää vielä sanoa, että mun mielestäni sitä korostetaan ihan älyttömästi.

Vai olisiko ongelma voimantuoton päämäärissä? Simppeli yhtälöhän kertoo että voima on nopeutta ja nopeus pituutta. Niin se pitää ollakin – vai pitääkö paikkansa kaikilta osin?

No ei pidä paikkaansa. Voima on kiihtyvyyttä (F=ma). Voiman täytyy vaikuttaa riittävän kauan, ennen kun se saa aikaan suuren nopeuden. Siis kovakaan nykäisy ei saa aikaan samaa nopeutta kuin tasainen voimantuotto pidemmällä ajanjaksolla.

ts

Nii.. ja voimatuoton mekanismien hallitseminen ei välttämättä tarkoita pidempiä lyöntejä. Voipi olla merkitystä myös energiatalouteen…

Onhan noita tykkejä tietysti, mutta mun mielestä on aivan eri asia lyödä 240 spoonilla väylältä kuin yli 300 metrisiä draiveja.

Jos nyt ihan rehellisesti mietit niin montakos niitä kavereita nyt olikaan, jotka tarvittaessa lyövät yli 300metrin draiveja?

Tosta Ilosen rauta nelosesta sanoisin, että kuuluu kuitenkin enemmän tuohon spoonilla 240 kastiin.

Joku voi nyt sitten paiskata mua jollain mailanpäänopeustaulukolla, mutta käytänö ja teoria ovat kaksi eri asiaa.

fukke diise saisse kirjoitti: (22.1.2007 20:48:04)

kebax kirjoitti: (22.1.2007 20:31:25)

No ei pidä paikkaansa. Voima on kiihtyvyyttä (F=ma). Voiman täytyy vaikuttaa riittävän kauan, ennen kun se saa aikaan suuren nopeuden. Siis kovakaan nykäisy ei saa aikaan samaa nopeutta kuin tasainen voimantuotto pidemmällä ajanjaksolla.

No okei voimasta suolletun kiihtyvyyden kautta saavutetun lähtönopeuden pitkäaikaisvaikutuskia vissii hajinkin takaa. Kai…

draiviratkaisee kirjoitti: (22.1.2007 21:08:05)
    Onhan noita tykkejä tietysti, mutta mun mielestä on aivan eri asia lyödä 240 spoonilla väylältä kuin yli 300 metrisiä draiveja.

Etkös sä kysynyt mielipiteitä pitkälle lyömisestä. Mun mielestä pitkälle lyömistä on se kun draiverilla carry menee _reilusti_ 250m paremmalle puolelle. Mun mielestä 240 metrinen spone väylältä 15 metrin korkeudella olevalle viheriölle on tiukempi juttu, kuin 300m draivi.

Jos nyt ihan rehellisesti mietit niin montakos niitä kavereita nyt olikaan, jotka tarvittaessa lyövät yli 300metrin draiveja?

Samaan flaittiin mun kanssa osuneiden laskemiseen yhden käden sormet ei riitä, mutta varpaita ei tarvitse ottaa sentään avuksi.

Joku voi nyt sitten paiskata mua jollain mailanpäänopeustaulukolla, mutta käytänö ja teoria ovat kaksi eri asiaa.

Kuten jo aikaisemmin todettu, niin mä olen nuhapumppu näissä lyöntimitoissa, mutta 210m-220m carryn saan aikaiseksi ~108 mph draiverin nupin nopeudella.

katselin tuossa pga tourin drivetilastoa, jossa kärjen keskim. draivi on 325 jaardia ja seuraava yli 10 jaardia perässä.

Olihan noi pisimmät alamäkipommit yli 400 jaardisia, mutta siis aika kovia pallonlyöjiä paksupekan flaitteihin on osunut.

draiviratkaisee kirjoitti: (22.1.2007 21:39:54)
    katselin tuossa pga tourin drivetilastoa, jossa kärjen keskim. draivi on 325 jaardia ja seuraava yli 10 jaardia perässä.

Olihan noi pisimmät alamäkipommit yli 400 jaardisia, mutta siis aika kovia pallonlyöjiä paksupekan flaitteihin on osunut.

PGA draivitilasto ei tarkoita sitä että kaverit olisivat laittaneet tilastoitavalla väylällä kaikkensa peliin draiverilla. Ne ovat voineet lyödä avauksen millä mailalla tahansa ja uskoisin, että tavoitteena on myös ollut osua väylään.
    Kirjoitin tuonne aikaisemmin, että lyövät _tarvittaessa_, en minä ole puhunut mistään keskimitoista. Jos pga-tourin pitkälyöntisimmät laittaisivat kaikkensa peliin draiverilla, niin uskoisin keskipituuden olevan aika paljon enemmän kuin 325 jaardia.
    Anteeksi jos sain sinut tuntemaan itsesi lyhytlyöntiseksi, se ei suinkaan ollut tarkoitus. Kerroin vain mielipiteeni pitkälyöntisyydestä.

No ei kyllä ole ollut tarkoitus ivata sen enempiä, vaikka tyyli hieman huumoriin menevä onkin ollut. Tiedän kyllä kuinka tilastot syntyvät. Nyt vain on niin, että itse olen täällä kotimaassa erittäin paljon pelannut ja nähnyt paljon draiveja ja kuullut isoja puheita.
    Puheet ovat ihan paria poikkeusta lukuunottamatta jääneet puheiksi.

250 metrisiä lyöviä on jo melko vähän ja tuo 300 metriä on jo sitten aivan eri draivi kuin 250 metrinen.

Tuleehan noita rulleja joskus ja alamäkiä ja tuulenpuuskia…

kyllä uskon, mitä sanot. Epäileväisyyteni perustui vain täysin omiin melko erilaisiin kokemuksiin.

draiviratkaisee kirjoitti: (22.1.2007 22:16:16)
    Tuleehan noita rulleja joskus ja alamäkiä ja tuulenpuuskia…

Niin ilman rullejahan meikäläinen ei pääse mihinkään. Eli hyvä asia se. Niin rulli. Vai onko? Toissa kesänä (no joku kesä kumminkin) yks proffa katkaisi meitin draivi-rulli keskustelut tykkänään julistamalla rullit huonoiksi. Siinä äimäkäkenä IHmeteltiin asjaa että eIHän se ny voi huono asia olla jos pidemmälle menee. Tähän Jomppa sitten vaan totes että miten sellanen hyvä juttu voi olla jos pallo meneen ohi kohteen, pirustako sen tietää mihin se päätyy…

kebax kirjoitti: (23.1.2007 1:51:51)

Tähän Jomppa sitten vaan totes että miten sellanen hyvä juttu voi olla jos pallo meneen ohi kohteen, pirustako sen tietää mihin se päätyy…

Oliko Jobba vai Jomppa?

Perusdrive 240 m ja tarvittaessa 300 m on eriasia, huomatkaa se.

Mutta kyllä se spone väylältä 240 m korotetulle on aikas makea lyönti.

Aletaanko vänkäämään kummassa voi olla enemmän tuuria mukana, albassa vai holarissa 😀

p.s. anteeksi, tämä nyt meni OT

Jamasa kirjoitti: (23.1.2007 9:07:59)
    Perusdrive 240 m ja tarvittaessa 300 m on eriasia, huomatkaa se.

Mutta kyllä se spone väylältä 240 m korotetulle on aikas makea lyönti.

Aletaanko vänkäämään kummassa voi olla enemmän tuuria mukana, albassa vai holarissa 😀

p.s. anteeksi, tämä nyt meni OT

Albassa on enemmän tuuria mukana kuin holarissa (jos holari tehdään par 3:lla).

No ei kyllä ole ollut tarkoitus ivata sen enempiä, vaikka tyyli hieman huumoriin menevä onkin ollut. Tiedän kyllä kuinka tilastot syntyvät. Nyt vain on niin, että itse olen täällä kotimaassa erittäin paljon pelannut ja nähnyt paljon draiveja ja kuullut isoja puheita.
    Puheet ovat ihan paria poikkeusta lukuunottamatta jääneet puheiksi.

250 metrisiä lyöviä on jo melko vähän ja tuo 300 metriä on jo sitten aivan eri draivi kuin 250 metrinen.

Oot tainnu pelailla vähän väärissä porukoissa… 😉

P.S. Jee, olen ’melko pitkälyöntinen’. =)

ts

Siitä huolimatta on huskaa katsella tuota nelivipuista heiluria kun sitä oikein käytetään ja piiiiiiitkälle lyödään. Varsinkin loppuasennosta sitä on mukava seurata.

Mutta hienoa, että täällä on kuitenkin päästy aiheeseen 🙂

350m Parnelkkuja yhellä päälle… huh… mulle on reilu 200 metriset kolkitkin jo välillä vaikeita. Tosin Ringsiden 13 väylällä oon kyllä saanu kakkoslyönnillä osuman lipputankoon. Ei menny reikään ei. Ja takaa pelatiin toki.

Nimetön

Tarkasti mitattu lyönti on usein aika eri asia, kun välämittojen mukaan arvioitu.
    On doglegiä ja lyöntikohta on usein mittapistettä selvästi edempänä. Eli mitattu 300m
    tasaisella, tyynellä ja normaalikovuiselle (rulli keskim. 25m ) väylälle lyötynä on erittäin
    pitkä lyönti eikä niitä kyllä hirveän moni lyö hyvistäkään pelaajista. (hyvää Tiger-luokkaa)

fukke diise saisse kirjoitti: (23.1.2007 2:44:10)
    Oliko Jobba vai Jomppa?

Jompaks tätä kutsutaan. Kuka on Jobba?

ts kirjoitti: (23.1.2007 10:22:58)
    Siitä huolimatta on huskaa katsella tuota nelivipuista heiluria kun sitä oikein käytetään ja piiiiiiitkälle lyödään. Varsinkin loppuasennosta sitä on mukava seurata.

Mutta hienoa, että täällä on kuitenkin päästy aiheeseen 🙂

350m Parnelkkuja yhellä päälle… huh… mulle on reilu 200 metriset kolkitkin jo välillä vaikeita. Tosin Ringsiden 13 väylällä oon kyllä saanu kakkoslyönnillä osuman lipputankoon. Ei menny reikään ei. Ja takaa pelatiin toki.

Mun edellinen postaus johti tämän ketjun taas vanhaan kiistelyyn lyöntipituuksista, vaikka se ei ollut tarkoitus.

Asiaan liittyen voin kertoa tarinan. Heittelimme mökillä kännipäissämme tikkaa. Ensin yritettiin tehdä tulosta, mutta kännin syventyessä muutettiin sääntöjä. Jos tikka irtosi taulusta ilman hohtimia, tulosta ei laskettu. Hetken päästä huomasin, että voimantuoton kannalta optimaalinen tapa heittää oli perinteinen keihäänheittotyyli. Sepporätymäisesti vedin kossun naamaan, ristiaskeleet ja veto, tiukka karjaisu ja muutaman toiston jälkeen tikat olivatkin sitten hukkuneet takametsään. Jokainen voi itsekseen miettiä miten tää liittyy alkuperäiseen aiheeseen;-).

Vasen pakki kirjoitti: (23.1.2007 15:53:40)

Mun edellinen postaus johti tämän ketjun taas vanhaan kiistelyyn lyöntipituuksista, vaikka se ei ollut tarkoitus.

Asiaan liittyen voin kertoa tarinan. Heittelimme mökillä kännipäissämme tikkaa. Ensin yritettiin tehdä tulosta, mutta kännin syventyessä muutettiin sääntöjä. Jos tikka irtosi taulusta ilman hohtimia, tulosta ei laskettu. Hetken päästä huomasin, että voimantuoton kannalta optimaalinen tapa heittää oli perinteinen keihäänheittotyyli. Sepporätymäisesti vedin kossun naamaan, ristiaskeleet ja veto, tiukka karjaisu ja muutaman toiston jälkeen tikat olivatkin sitten hukkuneet takametsään. Jokainen voi itsekseen miettiä miten tää liittyy alkuperäiseen aiheeseen;-).

Mielenkiintoinen sivujuonne, uteliaisuuteni heräsi. Oliko mukana naisia tässä kisassa? Oletan, notta kannustit heitä myös seppomaisesti? Miten kävi alavatsan?

John daly kirjassaan:

if you´ve read…a lot of golf instruction, you´ve probably heard that the hands and arms should remain passive through impact zone. The reasoning is that …..the centrifugal force you´ve built up will carry your hands and arms through the shot with no further effort from you.

….However, i don´t agree….

if that last sentence sounds as though I mean you should rip the clubhead through impact with your forearms and hands, yes, that´s exactly what I mean. Until just before , you´ve been pretty passive with your hands and arms since starting the club away from the ball. you´ve used your body, not your hands to generate tremendous force up to this point. Now it´t time to make that last link in the power chain work for you. To me really whipping the club into the ball with my hands and wrists is a real treat’

siinä vähän kursivoituna pääpointit.

Esillä 25 viestiä, 276 - 300 (kaikkiaan 326)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #245502 kohteessagolf physics

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu golf physics