Aihe: golf physics - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

golf physics

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu golf physics

Esillä 25 viestiä, 226 - 250 (kaikkiaan 326)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • niin ja tuo liike on ranteita olennanisempi ainakin siksi, että se edeltää ranteiden vapautumista. mitä mieltä tuosta rannehommasta sitten onkin.

Ilman käsivarsien ’vapautusta’ jää riittävä voima syntymättä ja kroppahan muutenkin vaikuttaa suoraan vain käsivarsiin. kaikki rannetoiminta on kuitenkin aina se viimeinen vaihe ketjussa. Eli jos voimantuottoa pohditaan voi lähteä tarkastelemaan asiaa ihan mualta kuin ranteista. Ja siinäkin on paljon selvittämistä…

Nimetön

fukke diise saisse kirjoitti: (21.1.2007 15:32:48)
    Hyvä Draivi ratkaisee,

sinä olet myös tehnyt yhden monista havainnoista, joka perustuu kolmoisheiluriin. Vasemman olkaluun ja olkavarren välillä vaikuttaa samanlainen kulma kuin rannekulmakin. Siis kädet jäävät jälkeen hartioista samalla lailla kuin mailan varsi käsistä. Olkakulman on osumassa ja lähdössä 90 astetta ja backsvingissä se pienenee 10-30 asteeseen (Esim. Ernie Elsillä se on melkein nolla backsvingin huipulla).

Näin ollen Kädet tissien päällä -ohje on bull shittiä.

Ei kai kukaan ole väittänyt, etteikö olkakulma pienenisi merkittävästi back swingin huipulla ? Jos se olisi sama kuin lähtö- tai impact asennossa niin se olisi lievästi sanottuna erikoisen näköistä ja käytännössä jopa mahdotonta.

Se ’kädet tissien päällä’ taas on käsittääkseni ollut jonkilainen ohje nimenomaan lähtöasentoa varten ?

Olen ollut koko ajan hieman ns. pihalla tästä keskustelusta kun en kauheasti usko mallinnuksiin, enkä siihen, että niillä voisi tavoittaa homman ydintä, koska niin monimutkaisista yhtälöistä swingi koostuu.

Olen koko ajan kuitenkin (eri tavoin) pyrkinyt muistuttamaan, että käsivarsien liike suhteessa hartioihin on erittäin tärkeä osa swingiä ja voimantuottoa, ja se tässä keskustelussa näytti usein unohtuvan.

Ketjun aloittaneen artikkelin kolmiokaverit eivät vaikutusta tehneet, ja vaikken fds:n mainitsemaa kolmoisheiluria ole nähnyt niin voin jo silti sanoa, että kannatetaan!!!

Vielä lisäyksenä, että nämä kaikki swingin kulmat ovat erittäin ongelmallisia tiedostaa ja mallintaa jo siksikin, että liikkeet eivät ole koskaan yksiselitteisen suuntaisia.

Miten esim downswingin suuri rannekulma puretaan (siis suuri mutka)?

Kun huipulla kädet jäävät jälkeen hartioista, niin mihin suuntaan kädet liikkuvat suhteessa vartaloon?

Kysymyksiä on paljon ja kaikki todellakin vaikuttaa kaikkeen. kyse on hienon hienoista liikkeistä, jotka ovat erittäin olennaisia, eikä siksi malli, joka nämä seikat sivuuttaa, voi olla uskottava.

Kaiken moottori, eli torso tekee sekin mitä erilaisempia liikkeitä. kierron lisäksi laskua ja nousua sekä mm. sivuttaisliikkeitä ja kaikissa näissäkin on vaihtelua.

Epäselväksi on jäänyt, että mihin esim. pappatykki pyrkii näillä laskelmillaan tai malleillaan, voisitko selittää?

Rifle kirjoitti: (21.1.2007 16:01:14)

Hyvä Draivi ratkaisee,

sinä olet myös tehnyt yhden monista havainnoista, joka perustuu kolmoisheiluriin. Vasemman olkaluun ja olkavarren välillä vaikuttaa samanlainen kulma kuin rannekulmakin. Siis kädet jäävät jälkeen hartioista samalla lailla kuin mailan varsi käsistä. Olkakulman on osumassa ja lähdössä 90 astetta ja backsvingissä se pienenee 10-30 asteeseen (Esim. Ernie Elsillä se on melkein nolla backsvingin huipulla).

Ei kai kukaan ole väittänyt, etteikö olkakulma pienenisi merkittävästi back swingin huipulla ? Jos se olisi sama kuin lähtö- tai impact asennossa niin se olisi lievästi sanottuna erikoisen näköistä ja käytännössä jopa mahdotonta.

Se ’kädet tissien päällä’ taas on käsittääkseni ollut jonkilainen ohje nimenomaan lähtöasentoa varten ?

No ei täällä ole nyt kukaan väittänyt, mutta pari päivää sitten joku kertoi saaneensa tällaisen ohjeen eräältä prolta. Siihen oli tarkoitukseni viitata. Ja kyllähän esim. Leadbetter tämän tyyppistä ’kädet koko ajan vartalon edessä’ ajatusta painottaa. Mutta kuten sanoit, ’niin se olisi lievästi sanottuna erikoisen näköistä ja käytännössä jopa mahdotonta’.

draiviratkaisee kirjoitti: (21.1.2007 16:35:23)
    Epäselväksi on jäänyt, että mihin esim. pappatykki pyrkii näillä laskelmillaan tai malleillaan, voisitko selittää?

Mallien tarkoitus lienee selittää optimaalinen swingi numeroina. Valmiin mallin tulkinnoista sitten kun pääsee tolkkuun jää enää pieni homma jälelle. Eli uittaa se pelurin vartalon liikkeisiin. Joka varmaan oma tutkimusaiheensa jo itsessään. Pääasia että tutkimista riittää.

kebax kirjoitti: (21.1.2007 18:22:21)

Mallien tarkoitus lienee selittää optimaalinen swingi numeroina. Valmiin mallin tulkinnoista sitten kun pääsee tolkkuun jää enää pieni homma jälelle. Eli uittaa se pelurin vartalon liikkeisiin. Joka varmaan oma tutkimusaiheensa jo itsessään. Pääasia että tutkimista riittää.

niin eli siis opettelevat pelin samalla metodilla kuin mm. Els ja Mickelson.

No ei vaan, pääasia, että golf kiinostaa

draiviratkaisee kirjoitti: (21.1.2007 18:38:21)

kebax kirjoitti: (21.1.2007 18:22:21)

niin eli siis opettelevat pelin samalla metodilla kuin mm. Els ja Mickelson.

No ei vaan, pääasia, että golf kiinostaa

Gofswingi koostuu sarjasta järettömiä liikkeitä jotka kuitenkin kokonaisuutena ohjautuu täsmällisesti. Lyönti pääosiltaan on ohi sekunnin osissa; aivan liian nopeasti että sitä voitaisiin tietoisesti ohjata swingin aikana. Tämän ratkaiseminen on todennäköisesti haastavin osa teoreettisten swingitutkimusten tulosten soveltamisessa. Ei välttämäti mahdoton tehtävä mutta veikkaisin ettei kuitenkaan aivan helppo nakki.

Eikä aina riitä vaikka teoriapuoli olis hallussa,käy niinkuin meikäläisen laulaessa/svingatessa,että syömmessä soi vaikka kuinka kauniisti ,mutta kun ääni tulee kurkusta ulos se muuttuu rääkäsyks.

ts

fukke diise saisse kirjoitti: (21.1.2007 15:24:39)

ts kirjoitti: (21.1.2007 10:18:23)
    Fukke: sä taisit lukea vähän huonosti ton mun kirjotuksen nykimisestä 🙂 Ja toisekseen Miuralta lainatun ’7% increase of clubhead speed’ Ei kulmakiihtyvyyken vaan lavan nopeuden.

Miura siis kirjoitti näin:

Miura found, that including the upward shift of the hub, during the final 40ms before impact, in his swing model resulted in an increase in the clubhead speed at impact of approximately 7%.

Tässä tarkoitetaan keskipisteeseen kohdistettavaa ylöspäin suuntautuvaa voimaa (upward shifting of the hup). Se tapahtuu vaikuttamalla keskipisteeseen jalkojen kautta eli ’ponnistetaan/punnerretaan’ ylöspäin maata vasten. Kyse on siis keskeisvoimasta, jota annostellaan sopivasti. Sinä vedit tuosta Miuran tutkimuksesta johtopäätöksen, että käsillä vedetään mailanpää suppeammalle kehällä, ja mitä kommentoin, että se ei lisää mailanpään nopeutta vaan kulmanopeutta.

Tuota… enköhän minä ole noin 5676524 kertaa tällä palstalla puhunut jalalla tuotettavsta vastavoimasta. Aivan järjetön ajtus olisi ryhtyä käsiä tuossa koukistamaan. Nuo perkaleen narut kun vaan sattuvat olemaan hartioissa kiinni ja jalan ojentaminen (pönkä) vetää silloin niitäkin ylöspäin (ja hieman takaviistoon) annostellen sopivasti keskeisvoimaa tuohon osuma-alueelle. Se, että ymmärsin tällaisten liikkeiden olemassaoloa edes ryhtyä etsimään, johtui tuosta keskeisvoiman ymmärtämisestä.

Käsien koukistumisesta puhuin muussa yhteydessä, jolla tarkoitin kyynärpäiden taittumista heti osunan jälkeen (pelaajahan aloittaa tuohon liikkeeseen voiman tuottamisen jo ennen osumaa jne)

fukke diise saisse kirjoitti: (21.1.2007 15:24:39)

Jos oman kommenttinsa esittäminen on dissaamista, niin sitten olen siihen syyllistynyt ja pyydän näyrästi anteeksi – eri mieltä olen siitä huolimatta.

Jos osuma tuli suuntaasi, kyseessä oli kimmoke. Mä luulen, että jos me oltais 10 minuuttia nokakkain, ni molemmat sanois aika monta kertaa: ’Ai sä tarkotit tota tolla jutulla, no toihan nyt on selvä asia’

Niijja tonne johonkin aiempaan: ei sillä nykimisellä kehää pienennetä. Tuo vartalon kierron millisekunneiksi pysäyttävä ’nykäys’ tehdään jalalla ja on siis välttämätön jotta myöhästetty release ehtisi toimia.

buugi kirjoitti: (21.1.2007 20:06:57)
    Eikä aina riitä vaikka teoriapuoli olis hallussa,käy niinkuin meikäläisen laulaessa/svingatessa,että syömmessä soi vaikka kuinka kauniisti ,mutta kun ääni tulee kurkusta ulos se muuttuu rääkäsyks.

Niin ongelmanhan meitin osalta on se että lapa kieppuu liikaa oman ittemme ympärillä. Huippugolfareita pystyttäneen säätämään aikalailla vähemmällä vaivalla. Toisaalta näitä vartenhan noita tutkimuksiakin tehään.

ts

No ei oo väittäny. Ainoastaan sellaiset ääliöt kuin: Leadbetter, Holmes, Harvey Pennick, Harmon, Heaney, Scott Cranfield ja noin sata muuta vastaavaa nimeä. Niin ja ts, mutta se on uutenkin hölmö. Tana… te katotte 2D kuvia ja vielä väärästä suunnasta.

Kaikki mun pelaajat tekeen noin, ja aika hyvin tuntuvat lyövän palloa. Ne jotka ei tee, lopettaa kauden yleensä juhannuksena selkä- ja olkapäävaivojen takia.

Koska lupasin jatkaa nälvimislinjalla, en tätä sen enempää viitsi selittää. Muisk.

Nimetön

ts kirjoitti: (21.1.2007 10:18:23)

Mutta niinkuin aiemmin sanoin, swingien puiminen täällä saa osaltani riittää. En todellakaan jaksa keskustella ympäristössä, jossa pelaajia jaetaan swingereihin ja hittereihin. Se on hyvä jako varmasti jos tykkää…. ammattilaista se vain huvittaa ohuudellaan.

Nyt kun tuli tuo meiliosoite tuohon heitettyä, niin siellä voin kyllä mahdollisuuksien mukaan asiallisiin kysymyksiin vastata. Ei kuvia eikä videoita paitsi erillisestä sopimuksesta. Ne deletoidaan jo ennen koneelle tuloa.

Kiitokset viihdyttävistä hetkistä ja pitäkää hauskaa…. Muisk

🙂

…mutta tervetuloa silti takaisin.

ts kirjoitti: (21.1.2007 20:27:33)

No ei oo väittäny. Ainoastaan sellaiset ääliöt kuin: Leadbetter, Holmes, Harvey Pennick, Harmon, Heaney, Scott Cranfield ja noin sata muuta vastaavaa nimeä. Niin ja ts, mutta se on uutenkin hölmö. Tana… te katotte 2D kuvia ja vielä väärästä suunnasta.

Kaikki mun pelaajat tekeen noin, ja aika hyvin tuntuvat lyövän palloa. Ne jotka ei tee, lopettaa kauden yleensä juhannuksena selkä- ja olkapäävaivojen takia.

Koska lupasin jatkaa nälvimislinjalla, en tätä sen enempää viitsi selittää. Muisk.

Ihan ilman nälvimisiä ts. olen aidon kiinnostunut siitä, mitä ajttelet ja sanot noiden muiden ajattelevan tuosta käsi/hartia jutusta. ja miksi selkä hajoaa?

Itselle kun tämä ilmeisesti päinvastainen asia on aina ollut se täysin itsestäänselvä juttu…

vielä, että tässä täytyy olla joku käsitesekaannus, sillä itse tarkoitan sitä, että vasen käsi ei toimi synkrossa hartoiden kanssa ja kädet tekevät itsenäisiä liikkeitä ja pelkästään se, että kaikilla hyvillä pelaajilla kädet tulevat edes hieman eri rataa alas, kuin ovat ylös menneet todistaa asian.

tulipas lause, mutta menköön.

siis kädet ovat erillinen yksikkö, johon torso liikkeillään vaikuttaa. Kädet lyövät, eivät hartiat. Missä on info-katkos ts?

ts

draiviratkaisee kirjoitti: (21.1.2007 21:08:41)

Ihan ilman nälvimisiä ts. olen aidon kiinnostunut siitä, mitä ajttelet ja sanot noiden muiden ajattelevan tuosta käsi/hartia jutusta. ja miksi selkä hajoaa?

Itselle kun tämä ilmeisesti päinvastainen asia on aina ollut se täysin itsestäänselvä juttu…

Ei pysty.. liian hapokasta. Eikun siis ei jaksa.. tai jotain semmosta.

Ihan oikeesti auttamisen halusta oon täällä ollu liikkeellä, ja tiedän monelle antaneeni oivalluksia. Aika vahvojakin.

Nyt nää pari neroa kuitenkin saivat tuon halun tapettua.

Emmää täältä mihkään häivy, värikkyys ja napakkuus jatkuu… mutta jokainen saa mun puolesta lyödä tästä lähtein palloa vaikka päällään seisten. Paitti tietysti ne, jotka oikeesti multa apuja hakee. Niille on kova kuri edelleen 🙂

ts kirjoitti: (21.1.2007 21:18:35)
    Ei pysty.. liian hapokasta. Eikun siis ei jaksa.. tai jotain semmosta.

Ihan oikeesti auttamisen halusta oon täällä ollu liikkeellä, ja tiedän monelle antaneeni oivalluksia. Aika vahvojakin.

Nyt nää pari neroa kuitenkin saivat tuon halun tapettua.

Emmää täältä mihkään häivy, värikkyys ja napakkuus jatkuu… mutta jokainen saa mun puolesta lyödä tästä lähtein palloa vaikka päällään seisten. Paitti tietysti ne, jotka oikeesti multa apuja hakee. Niille on kova kuri edelleen 🙂

Ei kai siitä kannata suuttua, jos rifle ja fukke ja ehkä draivi ratkaisee on sitä mieltä, että ’kädet tissien päällä’ -ohje on bullshittiä. Sinullahan on kuitenkin puolellasi Leadbetter, Holmes, Harmon, Haney ja Scott Cranfield ja noin sata muuta vastaavaa nimeä.

Otan Harvey Pennickin tosta pois, koska hän ei ole sitä mieltä.

ts kirjoitti: (21.1.2007 20:13:32)
    Niijja tonne johonkin aiempaan: ei sillä nykimisellä kehää pienennetä. Tuo vartalon kierron millisekunneiksi pysäyttävä ’nykäys’ tehdään jalalla ja on siis välttämätön jotta myöhästetty release ehtisi toimia.

Voisko tuolla ponnistamisella olla vartalon kierron hetkellisen pysäyttämisen lisäksi muukin tarkoitus? Jos ylemmän akselin niveltä siirretään ylöspäin jalalla ponnistamalla, niin eikö tuo kiihdytys samalla nopeuta rannekulman aukeamista?

ts

Nii… ensimmäisen kerran luin tuosta asiasta Pennickin vihreästä kirjasta.

Tarina jossa kaveri oli tuollaisen jutun keskinyt ja pelasikos se nyt sitten 29 vai 30 ysin. Pennick sanoi siitä lähtien suositelleensa tuota kaikille. Toisaalta olet oikeassa.. ikävä kyllä herra ei ole enää mitään mieltä.

Pakki: Tuota…. hmm… jos lukee täällä olevia kommentteja niin ei voi. Vastahan mä oon tota yrittäny kaks vuotta kertoa. Mutta jos sovitaan, että tää jää meidän keskeiseks, eikä kerrota noille neroille, niin juuri näin siinä tapahtuu.

ts kirjoitti: (21.1.2007 23:48:08)

Tarina jossa kaveri oli tuollaisen jutun keskinyt ja pelasikos se nyt sitten 29 vai 30 ysin. Pennick sanoi siitä lähtien suositelleensa tuota kaikille. Toisaalta olet oikeassa.. ikävä kyllä herra ei ole enää mitään mieltä.

Jommassa kummassa kirjassaan (en muista kumpi) hän sanoi vapaasti suomennettuna.
    ’Golfissa ei ole salaisuutta, mutta jos oli, se olisi downsvingin aloittava yksi liike: vasen kantapää maahan ja ja oikea kyynärpää kylkeen – luit aivan oikein yksi liike’

Tästä nyt vain päättelin, että vaikea on aloittaa downsvingi niin, että se oikea kyynärpää vedetään ’tissin päältä kylkeen’ – menee ihan toiseen suuntaan. Mutta voihan se Harvey Pennick olla molempaa mieltä – se on varsin yleistä golfvalmentajien keskuudessa.

ts

fukke diise saisse kirjoitti: (22.1.2007 1:10:16)

ts kirjoitti: (21.1.2007 23:48:08)

Jommassa kummassa kirjassaan (en muista kumpi) hän sanoi vapaasti suomennettuna.
    ’Golfissa ei ole salaisuutta, mutta jos oli, se olisi downsvingin aloittava yksi liike: vasen kantapää maahan ja ja oikea kyynärpää kylkeen – luit aivan oikein yksi liike’

Tästä nyt vain päättelin, että vaikea on aloittaa downsvingi niin, että se oikea kyynärpää vedetään ’tissin päältä kylkeen’ – menee ihan toiseen suuntaan. Mutta voihan se Harvey Pennick olla molempaa mieltä – se on varsin yleistä golfvalmentajien keskuudessa.

Nii.. ton kun oikein ymmärtää, niin eivät ole edes toisiaan poissulkevia asioita. Itse asiassa juuri päin vastoin. Niin järjettömältä kuin se aluksi kuulostaakin.

Nimetön

Suuri tutkija ja maailman hienointa tutkimusta

ts kirjoitti: (19.1.2007 16:45:40)
    Lähinnä tämä kirjoitus oli oiva osoitus lukutaidon merkityksestä.
    Missään ole sanallakaan kukaan esittänyt, että Penner ei olisi tuota työkseen tehnyt. Kerroin vaan, että joku muukin saattaa tehdä. Ja jopa paljon edistyneemmin.

Mistähän helvetistä sun mieleen on tullu, että en olis Penneriä lukenu. Kuinka kuvittelet, etten ole tuota Jörgenseniä kahlannu läpi tavu tavulta. Tai kymmeniä muita opuksia. Olen lukenut, ja myös ymmärtänyt niissä olevia ristiriitaisuuksia ja epäkohtia. Olen myös ymmärtänyt mitä seikkoja heiltä on voinut jäädä näkemättä. Ja ymmärrän jopa sen, miksi näin on käynyt.

Se mitä et ymmärrä on se, että joku tällä palstalla voi tehdä työkseen samaa kuin nuo hemmot. Ja jopa kyseenalaistaa osan niistä tuloksista.

Kun tekee itse tutkimustyötä, ja pääsee aidosti katsomaan tapahtuuko niin kuin on väitetty, ei tarvitse pitäytyä julkaistussa materiaalissa. Sieltä voi löytyä vaikka jotain uusia ulottuvuuksia nykytekniikalla… sitä en tiedä tulenko koskaan julkaisemaan vastaavaa tutkimusta. Ei varmaan aika moiseen työhön riitä, mutta sen tuloksia perusteluineen varmasti. Sihen taas aika ei ole vielä oikea. Nii… fiksummat ei sitten kysy miksi ei ole, he ymmärtävät ..

Ja totuus olikin.

ts kirjoitti: (ts 20.1.2007 19:34:53)
    Pappa: tervetuloa tekemään tutkimusta vaikkapa kanssani kaikesta huolimatta.
    Sopisiko toukokuu ajankohdaksi? Tutkimukseen soveltuvaa välineistöä on ymmärtääkseni aika vähän tarjolla.

Salaisen laboratorion äänet kaikukuvat…..
    Enemmän pönkkää, paa kunnolla pönkkää Zuge…muista rekyyli, muista nykäsy….kilin kolin kops Ei hemmetti, notta nyt sä rikoit meitin ainoon mailanpään nopeus mittarinkin…no ehin mä nähdä et 1mph saatiin lisää…oottakaapas ku pääsen kertomaan hölmöille, mitä oon saavuttanu

data kirjoitti: (22.1.2007 11:00:20)
    Enemmän pönkkää, paa kunnolla pönkkää Zuge…muista rekyyli, muista nykäsy….kilin kolin kops Ei hemmetti, notta nyt sä rikoit meitin ainoon mailanpään nopeus mittarinkin…no ehin mä nähdä et 1mph saatiin lisää…oottakaapas ku pääsen kertomaan hölmöille, mitä oon saavuttanu

Hohhoijaa näitä sun onnettomia provoyrityksiä…

ts

Joka pystyy tuon kirjoitukseni tulkitsemaan aivan päin hel… siis peetä.

99% ihmisistä ymmärtää, että tarjosin välineistöä käyttöön, koska sellaista ei juuri muualta löydy.

Vain todellinen nero pystyy tuon näkemään toisin…. ja munaa taas kerran itsensä. Muisk 🙂

Jos näiden onnettomien provojen tarkoitus on saada minut kertomaan jotain enemmän tuosta, voitte lopettaa…. se ei tule tapahtumaan ennen kesää.

data kirjoitti: (22.1.2007 11:00:20)

Yhtä vakuuttavalta tuo kuulostaa, kuin mspainttia apuna käyttäen vapaalla kädellä piirretyt ’simuloidut’ pallon lennot.

Esillä 25 viestiä, 226 - 250 (kaikkiaan 326)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #245282 kohteessagolf physics

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu golf physics