Aihe: Golf ON eliittilaji - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Golf ON eliittilaji

Etusivu Foorumit Yleistä Golf ON eliittilaji

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jaahas, pitkästä aikaa tuli tännekin foorumille kurkattua ja huomasin tuon tillanterin blokin, jossa herra oli närkästynyt hesarin kirjoittelusta. Kyllä golfia voidaan hyvällä syyllä kutsua eliittilajiksi suomessa, joka muuta väittää ei tunne koko kulttuuria. Tillanteri itse kuuluu kiistämättä lajin eliittiin, kuten muutkin Talin jäsenet. Olen kyllä aika hämmästynyt luettuani tuon blokin, jossa herra ampuu itse itseään jalkaan.

Olisi mukava, jos vielä perustelisit muutamin argumentein, miksi golf on mielestäsi ’eliittilaji’?

Ainakaan taloudellisesti golfin aloittamisen kynnys ei ole nykyään sen korkeampi kuin monen muunkaan harrastuksen.

Esim. ratsastus ja ralliautoilu ovat vain harvan ulottuvilla olevia ’eliittilajeja’. Golf ei ole. Olen tavannut golfkentillä kymmeniä duunareita, jotka eivät taatusti lue itseään mihinkään eliittiin.

Miksi Talin jäsenet kuuluisivat ’eliittiin’ vain sen takia, että ovat Talin jäseniä? Onhan siellä joitakin ns. ’Hyviä Veljiä’, mutta on siellä paljon muitakin – ihan samanlaisia taviksia kuin Lassi Tilander.

Jos mietitään mitä golf kustantaa. Tarvittavat välineet saa alle 500€ (useamman vuoden hankinta), vuokrapelioikeus per vuosi alle 1000€ ja matkakustannukset. Tiedän muutaman korisseuran joiden vuosi maksu on yli 2000€. Voisin väittää että peruspelaamisella golf on yksi edullisimmista lajeista. Tietenkin jos haluaa niin voihan sitä huudella että osakkeet maksavat yli 10.000€ ja mailat 2-3.000€ ja niitä pitää uusia vuoden kahden välein, niin eihän kaikilla ole siihen varaa. Itse aloitin lajin kun mielestäni elitisti leima on peruspelaajatasolta häivytetty.

Ryynis71 kirjoitti: (9.3.2013 7:29:32)
    Jos mietitään mitä golf kustantaa. Tarvittavat välineet saa alle 500€ (useamman vuoden hankinta), vuokrapelioikeus per vuosi alle 1000€ ja matkakustannukset. Tiedän muutaman korisseuran joiden vuosi maksu on yli 2000€. Voisin väittää että peruspelaamisella golf on yksi edullisimmista lajeista. Tietenkin jos haluaa niin voihan sitä huudella että osakkeet maksavat yli 10.000€ ja mailat 2-3.000€ ja niitä pitää uusia vuoden kahden välein, niin eihän kaikilla ole siihen varaa. Itse aloitin lajin kun mielestäni elitisti leima on peruspelaajatasolta häivytetty.

Kyseessä on esim. juniorille yksi halvimmista lajeista. Jääkiekko ja jalkapallokin ovat paljon kalliimpia. En mitenkään ymmärrä avaajan ajatusmaailmaa tässä asiassa. Tilander oli tasan oikeassa ja anssijokunen aikalailla kuutamolla mielipiteineen. Golf on nykyään kaikenkansan laji ja kentillä nähdään pelaajia, jotka edustavat laajasti ihan kaikkia kansalaispiirejä ja ammattiryhmiä.

anssijokunen kirjoitti: (9.3.2013 6:23:48)
    Jaahas, pitkästä aikaa tuli tännekin foorumille kurkattua ja huomasin tuon tillanterin blokin, jossa herra oli närkästynyt hesarin kirjoittelusta.

Kyllä golfia voidaan hyvällä syyllä kutsua eliittilajiksi suomessa, joka muuta väittää ei tunne koko kulttuuria.
    Tillanteri itse kuuluu kiistämättä lajin eliittiin, kuten muutkin Talin jäsenet.
    Olen kyllä aika hämmästynyt luettuani tuon blokin, jossa herra ampuu itse itseään jalkaan.

Kenties aikaisemmin aristokraattisten loordien ja kreivien aikakauden seurapiireissä golf onkin ollut suuresti juuri tätä…
    Jäljellä arvoasetteluista on varsin vähän rippeitä erilaisista käytännöistä joita aikanaan golf-klubeilla pidettiin sopivina… vanhoja 1920-luvun tarinoita vielä löytyy…

Nykyisin lajin elitistisyydestä taitaa olla aika vähän sanottavaa… tai miten asiaa katselee… kierrostulos 70 ilman tasoituksia erottanee golfin ja elitistisyyden… tulokseen 70 ja alle painotukset ovat erilaiset kuin voisi ajatella…

Laji on kuitenkin liikunnallinen, hyvää liikunnallisuutta ja tasapainoista peliajattelua vaativaa…
    Hiukan eri tavalla kuini tennis tai jääkiekko… lajina kuitenkin urheilullinen ja harjoittelua vaativa…

Omakohtaisesti lajin maallistumista on kyllä havainnut tapahtuneen mikä varmaan onkin hyväksi lajin julkiselle kuvalle… vaikka omat kierrostavoitteet onkin vielä saavuttamatta…

KL

Anssi on selvästi kokenut valaistuksen.

Jokainen, joka ymmärtää pelata golfia, on ihmiskunnan valio, siis eittämättä kansakunnan eliittiä. Ne muut ovat kateellisia, mutta aivan turhaan. Myös heistä voisi tulla kansakunnan eliittiä.

Kustannuksia ja ajankäyttöä verraten taitaa jääkiekko olla eliittilaji

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #420165 kohteessaGolf ON eliittilaji

Etusivu Foorumit Yleistä Golf ON eliittilaji