23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

golf & kuntoklubi, samalla maksulla

Etusivu Foorumit Yleistä golf & kuntoklubi, samalla maksulla

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 148)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

    Parti kirjoitti: (30.1.2015 13:18:09)
    Luulen että monelle muullekin kuin minulle asia tulee uutena tietona vaikka case on jo monta vuotta vanha.

    Olen ymmälläni.

    .

    Niin minäkin olen ollut pitkään.

    Lähinnä siitä, miten iso osa on edelleen tietämätön näistä asioista, vaikka niistä täällä ja muualla kerrotaan jatkuvasti. Eihän esim etäjäsenyys todellakaa ole mikään uusi, vaan 20 vuotta vanha juttu, eli silloin jo on voinut alkaa harrastamaan lajia maksaen tuon muutaman kympin jäsenmaksun ja pelaamalla kierrosmaksuilla jos niin haluaa.

    Myös kurssin käymättömiä ja muuten tarvittavat tiedot hankkineina aloittaneita on ollut maailman sivu ja noita tarkastuksia ovat tehneet seurojen pj:t ynnä muut tahot.. oli sitten kurssi käytynä tai ei. Minäkin olen joskus luvan antanut kun tolkun mieheksi tuntemani kaveri on kertonut jonkun olleen mukana kierroksella ja riittävät taidot osoittanut. Pari tuollaista pelaa tällä hetkellä noin 5 tasoituksella, eli en koe mitään väärää tehneeni.

    Siksi mä olen todellakin ymmälläni kun vaaditaan golfin pelaamisen vapauttamista, kun se on ollut sitä jo ainakin 20 vuotta.

    B

    ts kirjoitti: (30.1.2015 14:02:22)
    Siis olet sitä mieltä, että kentille vaan kaikki, vaikka pienintäkään käsitystä pelistä ja toiminnoista ei ole. Hienoa. Tosin olet varmaan aivan yksin näkemyksesi kanssa, mutta toki oikeassa.

    En. Luotan siihen, ettei kukaan halua kentälle vailla mitään käsitystä pelistä tai toiminnoista kentällä. Ainakaan ilman asioita hallitsevaa kaveria.
    Tämän luottamuksen perustan omakohtaiseen kokemukseen.

    Koska muuten poistatte Hyvigolfin sivuilta maininnat GREENCARDISTA?

    ts

    B kirjoitti: (30.1.2015 14:21:59)

    ts kirjoitti: (30.1.2015 14:02:22)
    Siis olet sitä mieltä, että kentille vaan kaikki, vaikka pienintäkään käsitystä pelistä ja toiminnoista ei ole. Hienoa. Tosin olet varmaan aivan yksin näkemyksesi kanssa, mutta toki oikeassa.

    En. Luotan siihen, ettei kukaan halua kentälle vailla mitään käsitystä pelistä tai toiminnoista kentällä. Ainakaan ilman asioita hallitsevaa kaveria.
    Tämän luottamuksen perustan omakohtaiseen kokemukseen.

    Koska muuten poistatte Hyvigolfin sivuilta maininnat GREENCARDISTA?

    Luota ihan rauhassa. Näin kokeneempana voin kertoa sinulta tuonkin osalta vain puuttuvan tietoa ja kokemusta.

    Niin ja tuskin koskaan, joka on sinulle jo kymmeneen kertaan selitetty. Muut sen ovat jo myös ymmärtäneet, eli kannattaa miettiä miksi sinä et.

    ts kirjoitti: (30.1.2015 14:00:23)
    Täällä ja muualla niistä on kitisty muutaman henkilön voimin. Antaa koirien haukkua, karavaani kulkee ja 99,9% väestä ei koe tuota jäsenyysvaatimusta millään tavoin rasiteeksi.Ne jotka kokevat voivat puolestani siirtyä vaikka sauvakävelyyn jos eivät ymmärrä tuon olevan välttämätön seuroille ja liitolle.

    Nyt olisi vielä kiva ymmärtää, miksi tuo on välttämätöntä Suomessa mutta ei muualla. Missä asiassa golfharrastus Suomessa eroaa niin totaalisesti muusta maailmasta?

    Parti kirjoitti: (30.1.2015 13:18:09)

    ts kirjoitti: (30.1.2015 12:52:29)
    Suomessa siis nykyään on täysi vapaus golfin harrastamiselle kunhan johonkin on tuo muutaman kympin jäsenmaksu maksettu ja jollain tavoin osoitettu että kentällä pystyy toimimaan ja peliä pelaamaan olematta vaaraksi ja haitaksi muille pelaajille ja itselleen. Ei ole pakollisia kausimaksuja, ei ole pakollisia kursseja homman aloittamiseen, vaan on kuljettu juurikin siihen suuntaan ja varsin perille asti, jota monet huutavat että pitäisi tehdä… huomaamatta että se on tehty jo aikoja sitten.

    En tiedä kenen tai keiden tontille putoaa tällaisten asioiden tuominen julkiseksi tiedoksi, mutta sanoisin että on tehty todella huonoa työtä.
    Tämä forum lienee suurin kokoontumispaikka ja täällä on myös paljon aktiivisia ja pitkäänpelanneita. Luulen että monelle muullekin kuin minulle asia tulee uutena tietona vaikka case on jo monta vuotta vanha.

    Olen ymmälläni.

    Toisaalta tämä vahvistaa käsitystäni siitä että että Suomi-golfin kulisseissa liikkuu paljon tietoa jota jaellaan valikoidusti ja niukasti. Sellaista tietoa jonka pitäisi lukea isolla useamman golf-sivuston etusivulla ja pienemmällä myös yleisissä medioissa.

    Ei ole ihme että lajin julkisuuskuva on melko surkeassa jamassa. Positiivisista muutoksista ei kerrota edes pelaajille, niin miten ihmeessä lajin ulkopuoliset saisivat niistä mitään tietoa.

    Aika ymmällään on moni muukin. Olen monta vuotta haalinut kavereita lajin pariin ja kertonut heille että pelaamaan pääsee kuin GC on suoritettu, väärin toimittu siis minun osaltani. Toisaalta kuin asiaa ajattelee niin missä sitten voisi opettaa kaverille perusteet lajin parissa? Rangella tuskin.

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 15:31:35)

    Nyt olisi vielä kiva ymmärtää, miksi tuo on välttämätöntä Suomessa mutta ei muualla. Missä asiassa golfharrastus Suomessa eroaa niin totaalisesti muusta maailmasta?

    Muusta maailmasta??

    Siis tarkoitatko muulla maailmalla niitä harvoja maita jossa jäsenyysvaatimusta ei ole?

    Ja maita joissa tuolta osin on pelikausi yleensä koko vuoden mittainen ja vanhastaan erittäin laaja harrastajapohja?

    Mainitsetko esim jonkun Euroopan maan jossa jäsenyysvaatimusta ei ole. Tai useamman samalla?

    toveri kirjoitti: (30.1.2015 15:53:38)

    Parti kirjoitti: (30.1.2015 13:18:09)

    ts kirjoitti: (30.1.2015 12:52:29)
    Suomessa siis nykyään on täysi vapaus golfin harrastamiselle kunhan johonkin on tuo muutaman kympin jäsenmaksu maksettu ja jollain tavoin osoitettu että kentällä pystyy toimimaan ja peliä pelaamaan olematta vaaraksi ja haitaksi muille pelaajille ja itselleen. Ei ole pakollisia kausimaksuja, ei ole pakollisia kursseja homman aloittamiseen, vaan on kuljettu juurikin siihen suuntaan ja varsin perille asti, jota monet huutavat että pitäisi tehdä… huomaamatta että se on tehty jo aikoja sitten.

    En tiedä kenen tai keiden tontille putoaa tällaisten asioiden tuominen julkiseksi tiedoksi, mutta sanoisin että on tehty todella huonoa työtä.
    Tämä forum lienee suurin kokoontumispaikka ja täällä on myös paljon aktiivisia ja pitkäänpelanneita. Luulen että monelle muullekin kuin minulle asia tulee uutena tietona vaikka case on jo monta vuotta vanha.

    Olen ymmälläni.

    Toisaalta tämä vahvistaa käsitystäni siitä että että Suomi-golfin kulisseissa liikkuu paljon tietoa jota jaellaan valikoidusti ja niukasti. Sellaista tietoa jonka pitäisi lukea isolla useamman golf-sivuston etusivulla ja pienemmällä myös yleisissä medioissa.

    Ei ole ihme että lajin julkisuuskuva on melko surkeassa jamassa. Positiivisista muutoksista ei kerrota edes pelaajille, niin miten ihmeessä lajin ulkopuoliset saisivat niistä mitään tietoa.

    Aika ymmällään on moni muukin. Olen monta vuotta haalinut kavereita lajin pariin ja kertonut heille että pelaamaan pääsee kuin GC on suoritettu, väärin toimittu siis minun osaltani. Toisaalta kuin asiaa ajattelee niin missä sitten voisi opettaa kaverille perusteet lajin parissa? Rangella tuskin.

    Vielä kysymys kenen luokse mennään kertomaan että kaverille on opetettu alkeet peliin, kenellä on mandaatti myöntää pelilupa?

    ts kirjoitti: (30.1.2015 14:00:23)

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 13:46:15)

    Täällä on huudeltu sen perään, että pakollinen golfseuran jäsenyys on tarpeeton vaatimus Suomessakin. Ei ole siis ’kuljettu perille asti’ ennen kuin pakkojäsenyys golfseurassa on poistettu.

    Täällä ja muualla niistä on kitisty muutaman henkilön voimin. Antaa koirien haukkua, karavaani kulkee ja 99,9% väestä ei koe tuota jäsenyysvaatimusta millään tavoin rasiteeksi.Ne jotka kokevat voivat puolestani siirtyä vaikka sauvakävelyyn jos eivät ymmärrä tuon olevan välttämätön seuroille ja liitolle.

    Mikäli näistä ’pakkomaksuista’ (jäsenmaksu ja vastike) luovuttaisiin kokonaan, jäisi toimialalta saamatta arviolta 100 miljoonaa euroa/vuosi (jäsenmaksut n. 15 miljoonaa ja vastikkeet/pelikausimaksut n. 85 miljoonaa). Tästä seuraisi se, että kaikilta perittävää greenfeetä olisi korotettava n. 30€/kerta eli n. 85€:oon. Tämä johtaisi pelaamisen radikaaliin vähentymiseen ja seuraavina vuosina pitäisi tuplata gf n. 170€:oon ja niin edelleen.

    Ymmärrän, että näitä ajatuksia viljelevät ne, joiden profiilissa vuotuinen kierrosmäärä on 0-15 ja nekin kierrokset tulee pelattua jollakin lipulla tai lapulla. Tuossa mallissa jäisivät tietenkin kaikki liput ja laput historiaan ja täysi gf perittäisiin kaikilta. Monikohan lopettaisi?

    ts kirjoitti: (30.1.2015 16:02:31)
    Mainitsetko esim jonkun Euroopan maan jossa jäsenyysvaatimusta ei ole. Tai useamman samalla?

    Esimerkiksi kaikki Välimeren alueen maat. Joillakin kentillä saattaa olla tasoitusvaatimuksia, mutta ei siellä mitään seurajäsenyyksiä eikä -kortteja vaadita.

    ts

    toveri kirjoitti: (30.1.2015 16:16:05)

    Vielä kysymys kenen luokse mennään kertomaan että kaverille on opetettu alkeet peliin, kenellä on mandaatti myöntää pelilupa?

    SItähän kysytään toki siltä kentältä johon ollaan menossa jäseneksi.

    Laajennetaas tätä hieman kun ollaan jo mutenkin kaukana alkuperäisestä aiheesta.

    Aikanaan green card luotiin varmistamaan pelaajan kyvyt liikkua kentällä muiden seassa. Se antoi samalla myös seuratasoituksen 54, joka oli tarkoitettu kotikentällä pelaamiseen, kunnes pelaaja saavuttaa tason 36 ja saa myös vierailuoikeuden.

    Tuo on erittäin looginen malli, koska uuden jäsenen hyöty tulee kotikentälle, niin tulkoon myös hänen alkuaikojensa harmitkin 🙂

    90-luvun taitteessa sitten kun kentät tarvitsivat jälleen kerran rahaa ja pelaajia, tuo ajatus romuttui ja yhä useammalle kentälle pääsi 54 tasoituksella myös vierailemaan. Tämä avasi myös portit erilaiselle korttitehtailulle ja alettiin oikeasti myymään green card kursseja ja samalla myös alkoi etäjäsenyys yleistyä, jonka seurauksena kentillä liikkui sitten enemmän tai vähemmän osaavaa väkeä, koska kaikki eivät todellakaan kurssin jälkeen noita taitoja riittävästi hallinneet.

    Joitain vuosia sitten tapahtui paluuta tuohon alkuperäiseen ajatukseen, joskaan en ole nyt tarkkaillut onko tilanne vapautunut uudestaan. Tuo 36 vaatimus vieraspelaamiseen siis tavallaan myös laimentaa olennaisesti green cardin tärkeyttä ja uudistuksessa poistettiin käytännössä kaikki pelitason vaatimukset ja ne korvatiin enemmänkin ohjeella ’pysy kentän tahdissa vaikka pallo taskussa osan matkaa kävellen’ Se antoi myös kentille entistä suuremman vapauden (ainakin käytännössä jos ei virallisesti) asettaa omat kriteerinsä aloittelijoiden pelaamiselle.

    Tämän myötä koko suoritus muuttui enemmänkin opintotodistukseksi kuin pelitaidon osoitukseksi, eli kuten jo aimmin kirjoitin, liittyessään vaikka muuhun seuraan kuin jonka kentällä kortti on suoritettu, pelaajalla oli todistus saadusta opetuksesta, sen sijaan, että hänellä oli todistus pelitaidon suorittamisesta.

    Tällä siis suoraan madallettiin aloittamisen kynnystä ja saatiin uudet pelaajat heti kentälle alkeisopetuksen jälkeen, kunkin kentän itse asettamien kriteerien mukaisesti, mutta edelleen ajatuksena että tuo alkuaika pelattaisiin vain kotikentällä.

    Näiden kaikkien asioiden kautta on helpompi ymmärtää, että jokainen kenttä toimii omalla tavallaan salliessaan pelaamisen siellä ja yllättävää kyllä, tämä tuntuu lisänneen selvästi kurssien suosiota, vaikka ne eivät millään tavalla ole vaatimus tuolle pelaamisen oikeudelle, joskin edelleen sieltä saadulla todisteella toimivat suosituksena.

    Yleistä sääntöä siis ei voida kirjoittaa, vaan kentät päättävät itse. Jos joku itseoppineena haluaa pelaamisen aloittaa, ei kun kysymään cädäriltä miten se onnistuu. Voi olla että vaaditaan pelikoe, voi olla että uskotaan puheisiin ja varsinkin jos kaverilla joku hyvä tutor on siinä rinnalla. Olennaista on vaan jotenkin varmistaa että homma toimii ja muut pelaajat, edes siellä kotikentällä, eivät liiaksi tästä uudesta aloittajasta häiriinny.

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 16:34:38)

    Esimerkiksi kaikki Välimeren alueen maat. Joillakin kentillä saattaa olla tasoitusvaatimuksia, mutta ei siellä mitään seurajäsenyyksiä eikä -kortteja vaadita.

    Noh noh…nyt kyllä meni metsään.

    Totuus esim Espanjan kohdalla on toki se, että seuran jäsenyyttä ei ole vaadittu kohta viiteen vuoteen, mutta liiton jäsenyys vaaditaan. Siellä voi siis liittyä suoraan liiton jäseneksi ilman seurakytköstä.

    Se että sinulta ei sellaista korttia turistina kysytä, ei todellakaan ole todiste sen maan järjestelmästä.

    Tuossa linkki
    vaikkapa Ranskan liiton lisensseihin joita myyvät ja

    Tuolta voi katsoa Espanjan lisenssikauppaa

    B

    Kyllähän meilläkin esim. muissa mailapeleissä vaaditaan kilpailulisenssit vaikka muuten voi pelailla pankkikortilla.

    ts kirjoitti: (30.1.2015 16:53:39)

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 16:34:38)

    Esimerkiksi kaikki Välimeren alueen maat. Joillakin kentillä saattaa olla tasoitusvaatimuksia, mutta ei siellä mitään seurajäsenyyksiä eikä -kortteja vaadita.

    Noh noh…nyt kyllä meni metsään.

    Totuus esim Espanjan kohdalla on toki se, että seuran jäsenyyttä ei ole vaadittu kohta viiteen vuoteen, mutta liiton jäsenyys vaaditaan. Siellä voi siis liittyä suoraan liiton jäseneksi ilman seurakytköstä.

    Se että sinulta ei sellaista korttia turistina kysytä, ei todellakaan ole todiste sen maan järjestelmästä.

    Tuossa linkki
    vaikkapa Ranskan liiton lisensseihin joita myyvät ja

    Tuolta voi katsoa Espanjan lisenssikauppaa

    Linkkisi koskevat kilpagolfia harrastavien pakollisia lisenssejä. Kysymys ei siis ole mistään golfseuran pakkojäsenyydestä golfin harrastajille.

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 17:14:44)

    Linkkisi koskevat kilpagolfia harrastavien pakollisia lisenssejä. Kysymys ei siis ole mistään golfseuran pakkojäsenyydestä golfin harrastajille.

    Et vissiin käynyt niitä kaikkia läpi. Mä olen esim Espanjan osalta saanut varsin tarkan kuvauksen siitä muutoksesta minkä takavuosina tekivät. Seurat siivutettiin mutta liiton lisenssin pakollisuus säilyi vakuutuksineen.

    Se on sitten toinen asia noudattavatko kentät sitä.

    Tuo kilpailulisenssihän on kokonaan eri asia kuin golfseuran pakollinen jäsenyys. Varmaan ymmärrät sen.

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 18:01:02)
    Tuo kilpailulisenssihän on kokonaan eri asia kuin golfseuran pakollinen jäsenyys. Varmaan ymmärrät sen.

    Et siis lukenut vastaustani. Tässä se uudelleen:

    Olen saanut varsin tarkan selostuksen Espanjan systeemistä paikallisen kentän tj:ltä jo vuosia sitten. Siellä luovuttiin seurajäsenyyden pakosta, mutta jokainen joutuu hankkimaan liiton lisenssin ollakseen oikeutettu pelaamaan.

    Eli ihan samalla tavalla liitto siellä kerää pakkojäsenyydellä rahat, kuten kaikki liitot tekevät. SItoutumista vaan yhteen seuraan ei vaadita.

    Rantasen Mikkohan liiton toimarina toi saman ajatuksen Suomeen, mutta se kaatui jo heti ensikeskusteluihin.

    ts kirjoitti: (30.1.2015 18:05:30)
    Siellä luovuttiin seurajäsenyyden pakosta, mutta jokainen joutuu hankkimaan liiton lisenssin ollakseen oikeutettu pelaamaan.

    Vai ollakseen oikeutettu osallistumaan golfkilpailuihin? Siitähän on kysymys, eikö totta?

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 18:32:50)

    ts kirjoitti: (30.1.2015 18:05:30)
    Siellä luovuttiin seurajäsenyyden pakosta, mutt a jokainen joutuu hankkimaan liiton lisenssin ollakseen oikeutettu pelaamaan.

    Vai ollakseen oikeutettu osallistumaan golfkilpailuihin? Siitähän on kysymys, eikö totta?

    Huoh… siis juuri kuten olen sanonut ja tuo on kentän toimarin kertoma asia. Ei ole kyse kilpailuista vaan ollakseen pelikelpoinen yleensäkin ja liiton vakuutuksen piirissä.

    Vai ihan oikeestiko uskot kaikkien näiden olevan kilpapelaajia tai ihan vaan huvikseen liiton rekisterissä vapaaehtoisesti?

    ts kirjoitti: (30.1.2015 18:45:10)
    Vai ihan oikeestiko uskot kaikkien näiden olevan kilpapelaajia tai ihan vaan huvikseen liiton rekisterissä vapaaehtoisesti?

    Uskon heidän liittyneen vapaaehtoisesti liiton jäseniksi mm. tuon vakuutuksen ja ehkä jonkun muunkin syyn takia.

    ts

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 18:51:13)

    ts kirjoitti: (30.1.2015 18:45:10)
    Vai ihan oikeestiko uskot kaikkien näiden olevan kilpapelaajia tai ihan vaan huvikseen liiton rekisterissä vapaaehtoisesti?

    Uskon heidän liittyneen vapaaehtoisesti liiton jäseniksi mm. tuon vakuutuksen ja ehkä jonkun muunkin syyn takia.

    Just joo… ihan varmasti ja Pacokin puhui ihan omiaan. Täällä se oikea tieto asuu.

    Mitäs jos vaan luopuisit tuosta harhakuvitelmastasi ja väitteestäsi?

    B

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 18:32:50)
    Vai ollakseen oikeutettu osallistumaan golfkilpailuihin? Siitähän on kysymys, eikö totta?

    Näin

    Lisäksi etäjäsenyys ei ollut GC-korttipakon kiertämistä vaan kyse oli GC-kortin suorittaneiden tarpeesta päästä pelaamaan yksittäisiä kierroksia ilman kausijäsenyyttä.

    Tähän tarpeeseen vastasivat etäseurat antamalla jäsenkortit ulos lopulta automaattisesti. Jollain etäseuralla oli tapana antaa muodollinen määrä pelioikeutta sarjakortin muodossa jäsenmaksua vastaan, millä kierrettiin liiton vaatimuksia.

    Aika harvahan oli kiinnostunut edes tietämään, missä etäseuran kenttä mahtoi sijaita.

    GC-vaatimusten vesittyminen tapahtui käytännössa alkuun opettavien ammattilaisten tajuttua, ettei yhden kurssin aikana käytännössä taopahtunut mitään taidoissa, mutta korttia ei oikein voinut olla kirjoittamatta, kun GC-kurssia vedettiin.
    Sama oikotie oli kautta aikojen osakkuuden hankkineiden parissa.

    Vierastasoituksista ei ole tainnut pitää juuri mikään kenttä kiinni Talia lukuunottamatta liki muutamaan kymmeneen vuoteen? Voi olla joku yksittäistapaus ja ryhmien yhteistasoituksista on pidetty lukua.

    ts

    B kirjoitti: (30.1.2015 19:00:00)

    GC-vaatimusten vesittyminen tapahtui käytännössa alkuun opettavien ammattilaisten tajuttua, ettei yhden kurssin aikana käytännössä taopahtunut mitään taidoissa, mutta korttia ei oikein voinut olla kirjoittamatta, kun GC-kurssia vedettiin.
    Sama oikotie oli kautta aikojen osakkuuden hankkineiden parissa.

    Noh noh taas… eipäs aleta yleistämään, vaikka tuota jossain korttitehtaissa tehtiinkin.

    Sillon kun vielä otin ihan oikeita korttisuorituksia vastaan niin niiden suoritus tapahtui keskimäärin kuukausi kurssin jälkeen. Osa tuli kahden viikon päästä, osa seuraavana vuonna ja tiedän varsin monen vetäneen samaa linjaa.

    Eli jälleen kerran puhut suulla suuremmalla ja asiasta juurikaan tietämättä.

    KL

    Ballmarker kirjoitti: (30.1.2015 18:32:50)

    ts kirjoitti: (30.1.2015 18:05:30)
    Siellä luovuttiin seurajäsenyyden pakosta, mutta jokainen joutuu hankkimaan liiton lisenssin ollakseen oikeutettu pelaamaan.

    Vai ollakseen oikeutettu osallistumaan golfkilpailuihin? Siitähän on kysymys, eikö totta?

    Ballmarker, missä kaikissa Välimeren maissa ja millä kaikille kentillä olet käynyt kysymässä henkilökunnalta pitääkö paikallisten pelaajien olla jäseninä jossakin voidakseen pelata golfia? Kuinka monella kentällä vastaus oli kyllä ja kuinka monella ei?

    Tämä sinun jankkaamisesi tuntuu nimittäin menevän suorastaan sairauden puolelle.

    ts

    Hauskaa että peukkuväki saanut pullot auki ja tehtaat käyntiin 🙂

    ts kirjoitti: (30.1.2015 16:43:46)

    toveri kirjoitti: (30.1.2015 16:16:05)

    Vielä kysymys kenen luokse mennään kertomaan että kaverille on opetettu alkeet peliin, kenellä on mandaatti myöntää pelilupa?

    SItähän kysytään toki siltä kentältä johon ollaan menossa jäseneksi.

    Laajennetaas tätä hieman kun ollaan jo mutenkin kaukana alkuperäisestä aiheesta.

    Aikanaan green card luotiin varmistamaan pelaajan kyvyt liikkua kentällä muiden seassa. Se antoi samalla myös seuratasoituksen 54, joka oli tarkoitettu kotikentällä pelaamiseen, kunnes pelaaja saavuttaa tason 36 ja saa myös vierailuoikeuden.

    Tuo on erittäin looginen malli, koska uuden jäsenen hyöty tulee kotikentälle, niin tulkoon myös hänen alkuaikojensa harmitkin 🙂

    90-luvun taitteessa sitten kun kentät tarvitsivat jälleen kerran rahaa ja pelaajia, tuo ajatus romuttui ja yhä useammalle kentälle pääsi 54 tasoituksella myös vierailemaan. Tämä avasi myös portit erilaiselle korttitehtailulle ja alettiin oikeasti myymään green card kursseja ja samalla myös alkoi etäjäsenyys yleistyä, jonka seurauksena kentillä liikkui sitten enemmän tai vähemmän osaavaa väkeä, koska kaikki eivät todellakaan kurssin jälkeen noita taitoja riittävästi hallinneet.

    Joitain vuosia sitten tapahtui paluuta tuohon alkuperäiseen ajatukseen, joskaan en ole nyt tarkkaillut onko tilanne vapautunut uudestaan. Tuo 36 vaatimus vieraspelaamiseen siis tavallaan myös laimentaa olennaisesti green cardin tärkeyttä ja uudistuksessa poistettiin käytännössä kaikki pelitason vaatimukset ja ne korvatiin enemmänkin ohjeella ’pysy kentän tahdissa vaikka pallo taskussa osan matkaa kävellen’ Se antoi myös kentille entistä suuremman vapauden (ainakin käytännössä jos ei virallisesti) asettaa omat kriteerinsä aloittelijoiden pelaamiselle.

    Tämän myötä koko suoritus muuttui enemmänkin opintotodistukseksi kuin pelitaidon osoitukseksi, eli kuten jo aimmin kirjoitin, liittyessään vaikka muuhun seuraan kuin jonka kentällä kortti on suoritettu, pelaajalla oli todistus saadusta opetuksesta, sen sijaan, että hänellä oli todistus pelitaidon suorittamisesta.

    Tällä siis suoraan madallettiin aloittamisen kynnystä ja saatiin uudet pelaajat heti kentälle alkeisopetuksen jälkeen, kunkin kentän itse asettamien kriteerien mukaisesti, mutta edelleen ajatuksena että tuo alkuaika pelattaisiin vain kotikentällä.

    Näiden kaikkien asioiden kautta on helpompi ymmärtää, että jokainen kenttä toimii omalla tavallaan salliessaan pelaamisen siellä ja yllättävää kyllä, tämä tuntuu lisänneen selvästi kurssien suosiota, vaikka ne eivät millään tavalla ole vaatimus tuolle pelaamisen oikeudelle, joskin edelleen sieltä saadulla todisteella toimivat suosituksena.

    Yleistä sääntöä siis ei voida kirjoittaa, vaan kentät päättävät itse. Jos joku itseoppineena haluaa pelaamisen aloittaa, ei kun kysymään cädäriltä miten se onnistuu. Voi olla että vaaditaan pelikoe, voi olla että uskotaan puheisiin ja varsinkin jos kaverilla joku hyvä tutor on siinä rinnalla. Olennaista on vaan jotenkin varmistaa että homma toimii ja muut pelaajat, edes siellä kotikentällä, eivät liiaksi tästä uudesta aloittajasta häiriinny.

    Tiivistän kysymykseni vielä hieman selkeämmäksi. Pakko greencardia ei ole, eikä jäsenyyttä vaadita millekään kentälle vaiko?

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 148)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #434466 kohteessagolf & kuntoklubi, samalla maksulla

Etusivu Foorumit Yleistä golf & kuntoklubi, samalla maksulla