Aihe: GF-pelaamisesta extreme lajia? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

GF-pelaamisesta extreme lajia?

Etusivu Foorumit Yleistä GF-pelaamisesta extreme lajia?

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 186)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #425175 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

priority kirjoitti: (12.11.2012 16:20:49)
    Mutta nyt tilanne on lajiin juuri tulleen (ja GP:n keskusteluja lukeneen) silmään se, että kaikki (?) Suomen kentät ovat näennäisesti avoimia kaikille, mutta silti ulkopuolisia (ja etenkään aloittelijoita) ei kentälle kaivata.

GP ei kuvasta Suomi-golfia kokonaisuudessaan. Niinkuin kaikissa lajeissa, tällaisilla sivuilla hengailevat me marginaalissa elävät.

En tiedä missäpäin Suomea majailet, mutta ainakin täällä Uudellamaalla on suuri määrä clubeja jotka ottavat ilomielin jäsenikseen uusia pelureita ilman velvoitteita pelioikeudesta.

Ajatuksesi puhtaasti liiketoiminnan varaan perustavasta kentästä Suomessa on taloudellisesti toimimaton yhtälö. Onneksi tällaiset kentät ovat myös täysin tarpeettomia koska nykyinen malli tarjoaa paljon mahdollisuuksia aloittelevalle ja myös pidemmälle ehtineelle sitoutumattomalle pelaajalle.
    Älkää antako muutaman marginaali-räksyttäjän pilata peli-iloanne vaan nauttikaa kaikista hyvistä pelimahdollisuuksista mitä on tarjolla. Niitä oikeasti on paljon.

#425176 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parti kirjoitti: (12.11.2012 21:57:25)
    Älkää antako muutaman marginaali-räksyttäjän pilata peli-iloanne vaan nauttikaa kaikista hyvistä pelimahdollisuuksista mitä on tarjolla. Niitä oikeasti on paljon.

Marginaaliräksyttäjiä me vain olemme… 🙂

priority kirjoitti: (12.11.2012 16:20:49)

ristiveto kirjoitti: (12.11.2012 7:47:49)
    Eikös muissa vastaavissa lajeissa ole ihan sama ’ongelma’?

Mielestäni ei ole. Pääsääntöisesti useimpia urheilulajeja pääsee harrastamaan kuka tahansa joko kertalipulla, sarjalipulla tai kausikortilla ilman osakkuuteen liittyviä velvoitteita. Harrastamaan myös huolitaan kaikentasoiset urheilijat.

Pääsääntöisesti golfia pääsee harrastamaan kuka vain. Ei tarvita edes green cardia tai jäsenyyttä.

Yritäpä alkaa harrastaa jääkiekkoa kolmikymppisenä… ensin pitää tietysti opetella luistelemaan.

#425177 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

priority kirjoitti: (12.11.2012 19:08:30)

Finnwin kirjoitti: (12.11.2012 17:59:54)
    – GF-pelaaja on vierailija ja sen takia kentät ovat laatineet vieraspelaamisen ehdot. Se on reilua.

Tässä on ehkä se perinmäinen näkemysero mihin ajatusmaailmani ei taivu. Itse kun olen osakkaana osakeyhtiössä. niin siihen yhtiöön rahaa tuova henkilö ei ole vierailija, vaan asiakas. Yrityksen omisajien ja henkilökunnan päällimmäinen tarkoitus on tarjota asiakkaalle mahdollisimman hyvää palvelua, jotta asiakas saadaan palaamaan ja tuomaan lisää rahaa yhtiöömme. Yritys myöskään hyvin harvoin valikoi asiakkaitaan. En ole esimerkiksi kuullut, että yksikään kuntosalin pitäjä olisi asettanut minimirajaa asiakkaiden penkkipunnerrustulokselle jolla pääsee saliin jäseneksi.

Siksi toivonkin puhtaasti taloudellisista näkökulmista perustettujen kenttien lisäämistä, joiden tarkoitus on selkeästi tuottaa rahaa tarjoamalla golfkenttäpalveluita kaikille maksaville asiakkaille tasapuolisesti. 🙂

Golfkenttä Oy ei ole ns. voittoa tavoitteleva liikeyritys. Sitä voisi verrata ennemminkin yhdistykseen. Liikeyrityksen pitää pokkuroida asiakkaita, mutta harrastusseuran ei tarvitse päästää kaikkia puupäitä kentälleen.

#425178 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyään enemmistö osakkeenomistajista kuuluukin paarialuokkaan:) He kun eivät ymmärrä olla poissa muiden jaloista ja pelata omistamallaan kentällä yöaikaan. Toisaalta, mikäli he olisivat tuo mainitsemasi marginaali, niin eikös Suomen golfissa olisi toivomasi tilanne.

#425179 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

Tommy Armour kirjoitti: (13.11.2012 8:06:24)
    Golfkenttä Oy ei ole ns. voittoa tavoitteleva liikeyritys. Sitä voisi verrata ennemminkin yhdistykseen. Liikeyrityksen pitää pokkuroida asiakkaita, mutta harrastusseuran ei tarvitse päästää kaikkia puupäitä kentälleen.

Yhdistyspohjaiset kentät aikoinaan perustuivat varakkaisiin yläluokkaisiin tai sellaiseksi haluaviin maksukykyisiin jäseniin , jotka valikoivat seuransa. Kun luokkayhteiskunta kivuliaasti väistyi sotien jälkeen, muodostuivat jonotusjärjestelyt, mikä jarrutti väärän aineksen pesiytymistä hienoston keskuuteen.
    Onneton OY-pohja johti köyhälistön pesiytymään nykyisiin kenttäjärjestelmiin ja kukapa puupää olisi sudempi toiselle puupäälle kuin köyhä puupää.

#425180 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Finnwin kirjoitti: (13.11.2012 8:42:22)
    Nykyään enemmistö osakkeenomistajista kuuluukin paarialuokkaan:) He kun eivät ymmärrä olla poissa muiden jaloista ja pelata omistamallaan kentällä yöaikaan. Toisaalta, mikäli he olisivat tuo mainitsemasi marginaali, niin eikös Suomen golfissa olisi toivomasi tilanne.

Juuei. Enemmistö osakkaista elää onnellisesti omaa elämäänsä ja pelaa omalla kentällään silloin kuin huvittaa. Häntä ei kiinnosta juurikaan muiden pelaamiset ja yhtiökokouskin jää väliin kun se kenttä pyörii joka tapauksessa omalla painollaan.

#425181 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajatuksesi puhtaasti liiketoiminnan varaan perustavasta kentästä Suomessa on taloudellisesti toimimaton yhtälö. Onneksi tällaiset kentät ovat myös täysin tarpeettomia koska nykyinen malli tarjoaa paljon mahdollisuuksia aloittelevalle ja myös pidemmälle ehtineelle sitoutumattomalle pelaajalle.

No mitä vielä: ’Kuusamo Golfista kertovan jutun mukaan kentän ensimmäiselle kesälle odotetaan 20 000 vieraspelaajastarttia ja kaudelle 2014 jopa 35 000 starttia.’
    Kuusamossa odotetaan siis ensimmäisen täyden toimintavuoden aikana (2014) 35000 vieraspelaajastarttia! Kun osakkeet eivät ole kuulemma käyneet kaupaksi, niin GF-pelaajia odotetaan siis vaatimattomat 35k, vaikka kausi lienee monta kuukautta Etelä-Suomen vastaavaa lyhyempi. Kausi lienee tuolla n. 4 kuukauden pituinen (kesä-syyskuu), joten joka ainoana päivänä tuona aikana täytyy startata n. 300 vierailijaa, siis kaikki neljän lähdöt täynnä joka päivä 12,5 tunnin ajan, huimaa! Kyllä siinä kassakone kilisee.

Loistobisnes siis, mikäli GF olisi tuollaisella turistikentällä esim. 45€, tulisi kassaan jo ensimmäisenä täytenä vuotena näiltä vieraspelaajilta vaatimattomat 1575000€

#425182 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Sid

En nyt ota kantaa siihen onko tuo 35k kiertosta realistinen Rukalla, mutta uskoisin että business pyörii hieman Levin tyyliin, eli vaikka kausi onkin lyhempi niin päivä on pidempi. Eli siis kesäkuun puolesta välistä mennään 24 tuntia vuorokaudessa heinäkuun loppuun.

Toinen asia, eli Rukalla on pelattu talvigolffia ennenkin, eli sieltä voidaan joitakin kierroksia saada.

Levin kierrokset liikkunevat yli 30k kierroksen paikkeilla. Alueelle on kaavoitettu myös kaksi uutta kenttää.

#425183 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sid kirjoitti: (13.11.2012 20:07:24)
    En nyt ota kantaa siihen onko tuo 35k kiertosta realistinen Rukalla, mutta uskoisin että business pyörii hieman Levin tyyliin, eli vaikka kausi onkin lyhempi niin päivä on pidempi. Eli siis kesäkuun puolesta välistä mennään 24 tuntia vuorokaudessa heinäkuun loppuun.

Toinen asia, eli Rukalla on pelattu talvigolffia ennenkin, eli sieltä voidaan joitakin kierroksia saada.

Levin kierrokset liikkunevat yli 30k kierroksen paikkeilla. Alueelle on kaavoitettu myös kaksi uutta kenttää.

Niin pitääkin mennä, mikäli olisi tarkoitus saada nuo 35k gf-pelaajaa läpi. Tosin en usko, että kovin runsain joukoin on halukkaita pelaajia noille aamuyön lähdöille.

#425184 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

Sid kirjoitti: (13.11.2012 20:07:24)

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten tavoite saadaan täyttymään. Jos vertaillaan Rukaa/Kuusamoa vaikkapa Katinkultaan, niin ollaan likimain samoilla leveysasteilla ja kausi lienee suunnilleen saman pituinen. Katinkulta ympäristöineen on kuitenkin kesälomakohteena kertaluokkaa Rukaa suositumpi ja pelattavia reikiäkin on 18+6+6, joten Katinkullan vieraskierrokset antanevat jonkinlaista osviittaa. Toki golfkenttä lisää Rukan alueen houkuttelevuutta, nähtäväksi jää lisääkö riittävästi.

#425185 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä on ehkä se perinmäinen näkemysero mihin ajatusmaailmani ei taivu. Itse kun olen osakkaana osakeyhtiössä. niin siihen yhtiöön rahaa tuova henkilö ei ole vierailija, vaan asiakas. Yrityksen omisajien ja henkilökunnan päällimmäinen tarkoitus on tarjota asiakkaalle mahdollisimman hyvää palvelua, jotta asiakas saadaan palaamaan ja tuomaan lisää rahaa yhtiöömme. Yritys myöskään hyvin harvoin valikoi asiakkaitaan. En ole esimerkiksi kuullut, että yksikään kuntosalin pitäjä olisi asettanut minimirajaa asiakkaiden penkkipunnerrustulokselle jolla pääsee saliin jäseneksi.

Harvinaisen järkevä ja tätä päivää hyvin edustava näkemys. Samasta aiheesta täällä on esitetty pilven pimein niitä 90-luvulle jämähtäneitä ajatuksia, jotka eivät istu tämän päivän maailmaan. Niin se tulokulma tähänkin asiaan muuttuu sukupolvien vaihtuessa.

#425186 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ballmarker kirjoitti: (15.11.2012 12:51:13)

Harvinaisen järkevä ja tätä päivää hyvin edustava näkemys. Samasta aiheesta täällä on esitetty pilven pimein niitä 90-luvulle jämähtäneitä ajatuksia, jotka eivät istu tämän päivän maailmaan. Niin se tulokulma tähänkin asiaan muuttuu sukupolvien vaihtuessa.

On epäilemättä järkevä näkemys pay&play -kentille.

Asia taas muuttuu, kun puhutaan kentästä, joka on ensisijaisesti tarkoitettu kentän osakkaiden & muiden pelioikeutettujen käyttöön. Näillähän ei käy asiakkaita, vaan vieraspelaajia.

Onpahan muuten harvinaisen tuore keskustelunaihe, tästä ei taidakaan olla vielä palstalla kirjoiteltu? 🙂

#425187 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

yeux de serpent kirjoitti: (15.11.2012 13:38:25)

Asia taas muuttuu, kun puhutaan kentästä, joka on ensisijaisesti tarkoitettu kentän osakkaiden & muiden pelioikeutettujen käyttöön. Näillähän ei käy asiakkaita, vaan vieraspelaajia.

Tämä on juuri sitä 90-lukua, joka on jäänyt myös käytettyyn termistöön. Priorityn näkemys soveltuu semi-private -kenttiin, jollaisia lähes kaikki suomalaisetkin kentät ovat. Private-kentät ovat kokonaan eri kategoria. Niillä pelaavat vain omistajat ja heidän kutsumansa vieraat.

#425188 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ballmarker kirjoitti: (15.11.2012 13:57:35)
    Tämä on juuri sitä 90-lukua, joka on jäänyt myös käytettyyn termistöön. Priorityn näkemys soveltuu semi-private -kenttiin, jollaisia lähes kaikki suomalaisetkin kentät ovat. Private-kentät ovat kokonaan eri kategoria. Niillä pelaavat vain omistajat ja heidän kutsumansa vieraat.

Tästä olen Ballmarkerin kanssa jyrkästi samaa mieltä.

Vieraspelaaja-käsite on vääristävä. Osakeyhtiöllä on osakkaita ja asiakkaita. Hoteillessä käytetään termiä vieras (guest), mutta oikeasti ne ovat kuitenkin asiakkaita (client) hotelliyhtiölle. Vieras tulee kutsuttuna. Kutsumattomalla vieraalla tarkoitetaan yleensä jotain muuta.

Minulle siis vieraspelaaja on henkilö, joka tulee osakkaan kutsumana ja isännätön vieras on asiakas. Joillekin hän hyväksikäyttäjä, lokki tms.

#425189 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Poodri Hoo kirjoitti: (15.11.2012 15:05:23)

Tästä olen Ballmarkerin kanssa jyrkästi samaa mieltä.

Vieraspelaaja-käsite on vääristävä. Osakeyhtiöllä on osakkaita ja asiakkaita. Hoteillessä käytetään termiä vieras (guest), mutta oikeasti ne ovat kuitenkin asiakkaita (client) hotelliyhtiölle. Vieras tulee kutsuttuna. Kutsumattomalla vieraalla tarkoitetaan yleensä jotain muuta.

Minulle siis vieraspelaaja on henkilö, joka tulee osakkaan kutsumana ja isännätön vieras on asiakas. Joillekin hän hyväksikäyttäjä, lokki tms.

Missähän näitä nimityksiä käytetään. Tokihan näistä voidaan jauhaa taas tuhat sivua, mutta eikös se ole ihan sama miten niitä täällä nimetään, kun niitä ei missään käytetä. Ehkä jossain raporteissa, mutta niissä on aivan sama mitä nimeä käyttää.

En ole koskaan pelannut Vieraan, Asiakkaan, Lokin ym. kanssa. Virtasen, Repan, Liisan, Villen ym. kanssa useasti. Caddiemasterikin ottaa varauksen nimellä vastaan, eikä tittelillä. Ja palvelee yhtä hyvin, oli mikä status hyvänsä.

Kenttäyhtiö tekee omat etunsa omistajille heidän omien päätöksien mukaan riippuen siitä, mikä on kentän taloudellinen tilanne/käyttöaste/henki. Mitä helvettiä yhdestä nimestä täytyy keuhkota.

#425190 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

yeux de serpent kirjoitti: (15.11.2012 13:38:25)

Asiakaan ja vieraan ero on siinä, että edellinen on kuningas ja jälkimmäistä siedetään tiettyyn rajaan asti. Voittoa tavoitteleva yhtiö haluaa luonnollisesti maksimoida voittonsa ja siten myös asiakkaidensa määrän.

Kenttäyhtiöt sen sijaan harvemmin tavoittelevat voittoa, joten niillä ei ole tarvetta maksimoida asiakkaiden määrää vaan pelkästään sallia sellainen määrä vierailijoita, joka täyttää osakkailta hyödyntämättä jäävän kenttäkapasiteetin.

Itse olen mieluummin osakkaana kentällä, joka toimii omistajiensa eikä vieraiden ehdolla ja tarjoaa myös parhaat edut ja palvelut omistajilleen, eikä vieraille. Jos tämä on paluuta 90-lukulaiseen ajattelumaailmaan, sopii hyvin minulle.

#425191 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Diletantti kirjoitti: (15.11.2012 18:19:30)

Asiakaan ja vieraan ero on siinä, että edellinen on kuningas ja jälkimmäistä siedetään tiettyyn rajaan asti. Voittoa tavoitteleva yhtiö haluaa luonnollisesti maksimoida voittonsa ja siten myös asiakkaidensa määrän.

Kenttäyhtiöt sen sijaan harvemmin tavoittelevat voittoa, joten niillä ei ole tarvetta maksimoida asiakkaiden määrää vaan pelkästään sallia sellainen määrä vierailijoita, joka täyttää osakkailta hyödyntämättä jäävän kenttäkapasiteetin.

Itse olen mieluummin osakkaana kentällä, joka toimii omistajiensa eikä vieraiden ehdolla ja tarjoaa myös parhaat edut ja palvelut omistajilleen, eikä vieraille. Jos tämä on paluuta 90-lukulaiseen ajattelumaailmaan, sopii hyvin minulle.

Olen täysin samaa mieltä. Sitten kun meillä on talousjärjestelmä, jossa kaikki on yhteistä, niin joku toinen malli voi tulla kyseeseen. Onneksi elämme kuitenkin vapaaassa markkinataloudessa joidenkin henkilöiden toisensuuntaisista toiveista suuremmin välittämättä.

#425192 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Chip Greenside kirjoitti: (15.11.2012 22:43:38)

Diletantti kirjoitti: (15.11.2012 18:19:30)

Olen täysin samaa mieltä. Sitten kun meillä on talousjärjestelmä, jossa kaikki on yhteistä, niin joku toinen malli voi tulla kyseeseen. Onneksi elämme kuitenkin vapaaassa markkinataloudessa joidenkin henkilöiden toisensuuntaisista toiveista suuremmin välittämättä.

Herrojen ajattelu kallistaa vaakaa sinne private-golfyhteisön suuntaan. Eihän siinä mitään, ihan kelpo konsepti sekin on – omassa kategoriassaan.

#425193 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

Mites noita Augustan osakkeita liikkuu markkinoilla? Voisi ostaa yhden, kun hinnat on varmaan sopuisat näin sitkeän taloustaantuman aikaan.

#425194 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ballmarker kirjoitti: (8.7.2012 21:20:25)
    Näin hän pelastaa osakkaan maksamasta vastiketta tyhjästä silloin kun osakas itse ei käytä pelioikeuttaan.

Kun vuokraat asunnon sen omistajalta, niin ’pelastatko’ silloin asunnonomistajan?

Marx kirjoitti: (9.7.2012 9:37:23)
    Juu ei jos kenttä on rakennettu, mutta kukas ne perus, yms parannukset/korjaukset maksaa, se vuokraaja tai GF pelaaja, Näyttää vaan jokaisella kentällä kertyvän noita erilaisia ’rahoitusvastikkeita’ maksettavaksi.

Aivan samoin osakas osallistuu kentän ylläpitämiseen maksamalla hoitovastiketta. Vuokraaja ei osallistu mitenkään kentän kustannuksiin vaan maksaa osakeen omistajalle, joka maksaa kentälle.

Marx kirjoitti: (9.7.2012 9:37:23)Ja aika monella kentällä näyttää osa osakkeiden omistajista pienentävän tappioitaan vuokraamalla pelioikeuksia suoraan ja alle hoitovastikkeiden.. Eli se siitä..

Se mistä?
    Voihan asunnon arvokin laskea ja moni ei saa asuntoaankaan myytyä hinnalla jolla sen hankki, jos edes saa myytyä…
    Moni pitää oman asunnon ostajia hulluina..

#425195 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menin taas vastaamaan ikivanhaan viestiin… 🙁

Tää viestiketjurakenne on surkee!

#425196 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

B kirjoitti: (16.11.2012 7:58:04)
    Mites noita Augustan osakkeita liikkuu markkinoilla? Voisi ostaa yhden, kun hinnat on varmaan sopuisat näin sitkeän taloustaantuman aikaan.

Eipä taida jäsenyys Augustassa olla osakepohjaista. Kuten ei ole suurimmassa osassa maailman golfkenttiä.

#425197 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Larus ridibundus kirjoitti: (16.11.2012 8:28:00)
    Eipä taida jäsenyys Augustassa olla osakepohjaista. Kuten ei ole suurimmassa osassa maailman golfkenttiä.

Augustaan pääsee jäseneksi vain kutsusta.
    Ja kenttä elää paljolti Masters-kisatuloilla.
    Jäsenet maksaa liittymismaksua ehkä 10-20k$ ja sit aina kuukausimaksun.

Mitenkähän nuo muut kentät rahoittaa toimintansa, siis niissä ’suurimmassa osassa kenttiä’?

#425198 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ristiveto kirjoitti: (16.11.2012 9:13:55)

Larus ridibundus kirjoitti: (16.11.2012 8:28:00)

Augustaan pääsee jäseneksi vain kutsusta.
    Ja kenttä elää paljolti Masters-kisatuloilla.
    Jäsenet maksaa liittymismaksua ehkä 10-20k$ ja sit aina kuukausimaksun.

Mitenkähän nuo muut kentät rahoittaa toimintansa, siis niissä ’suurimmassa osassa kenttiä’?

vääriä huhuja… vuosittainen jäsenmaksu on tuo 10 -20k
    entrance fee lienee noin 10 kertainen eli sammassa haarukassa esim. valderraman kanssa
    tosin valderraman on osittain refundable Augustan taas ei

on totta että jäseneksi ei voi hakea ja ainoa tie jäsenyyteen on vain odottaa soittoa puheenjohtajalta joka saattaa tarjota sitä yhdistyksen sopivaksi katsomilla henkilölle

#425199 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ristiveto kirjoitti: (16.11.2012 9:13:55)

Suurimmassa osassa kenttiä käytössä on liittymismaksu/investointimaksu (Esim 10000 €). Tämän lisäksi maksetaan vuosittainen pelikausimaksu/jäsenmaksu (1000-2000 €). Klubista voi erota kun huvittaa, mutta liittymismaksua ei saa takaisin.

Golfosakkeet ja pakolliset vastikkeet eivät ole juurikaan käytössä pohjoismaiden ulkopuolella.

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 186)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #425170 kohteessaGF-pelaamisesta extreme lajia?

Etusivu Foorumit Yleistä GF-pelaamisesta extreme lajia?