23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

Fukken svingiteoria

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Fukken svingiteoria

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 125)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • WBT kirjoitti: (25.5.2009 23:27:14)
    Niin ja sanotaan vielä se että kaikkihan ei tapahdu juuri kuvaamallani tavalla rotaatiosta johtuen mutta-mutta…

    Tuo oli tärkeä täydennys, koska väärinymmärryksen mahdollisuus on muuten (ja on siitäkin huolimatta) suuri. Mutta minä ainakin uskon ymmärtäväni pointtisi, ja nyökyttelen myötämielisesti (joitakin detaljeja koskevat mielikuvaerot poislukien). Hyvin samansuuntaista mielikuvaa olen yrittänyt selittää yhdelle kolleegalle, vaikka se vähän turhaa duunia onkin; sillä kun on joka viikko pari uutta secrettiä ja teoriaa, ja suurin osa niistä(kin) näyttää toimivan. Anyhow, vetäminen on tärkeää (esim. juuri noin esitettynä), mutta ei toimi ilman asianmukaista rotaatiota homman moottorina. Toisaalta – ja tämä on mielestäni ehkä tuon vuodatuksesi tärkein pointti (suora tai epäsuora) – ilman vetoa rotaatio on kengissä pyörimistä ilman tarkoitusta.

    Nimetön

    Kiva kuulla ettei ehkä ihan metsään olla menossa 🙂 Missä asioissa olet eri mieltä ja miten itse kuvailisit omaa svingiajatustasi.

    ts

    WBT kirjoitti: (25.5.2009 23:27:14)

    Onko mitään järkeä… Ts taisi tuomita jo toisen lauseen jälkeen:)

    Emmää tota tuomitse. Se vaan on semmonen juttu, että tuntemukset on henkilökohtaisia ja eri palasten hahmottamisen taso myös. Sillä ei oikeesti ole mitään väliä, mitä yrittää tehdä, jos saavutetaan oikea lopputulos. Suurin osa vaan onnistuu liian hyvin yrittäessään tehdä vääriä asioita.

    Jos jollekin (yllättävän monelle sanoisin) toimii ajatus ’kädet ja grippi mahdollisimman kovaa läpi osuman’ on homma aika hyvässä paketissa ja vartalon rooli kehittyy kehityksen mukana. Mutta jostain pitäisi tieto hankkia siitä, mitä oikeesti tapahtuu. Vastaako toteuma yritystä jos siltä tuntuu?

    Nimetön

    ts kirjoitti: (26.5.2009 13:18:47)
    Mutta jostain pitäisi tieto hankkia siitä, mitä oikeesti tapahtuu.

    No jos mä yrittäisin selventää mitä lihaksia käytän kolmion hallintaan ds:ssä.

    Oikean rintalihaksen ja leveän selkälihaksen sekä oikean kyljen lihaksten supistukset vetävät kyynärpäätä lantion oikean puolen eteen ja alempi lapalihas (tästä en ole ihan varma) kääntää kyynärvartta olkavarsi akselinaan myötäpäivään joka on tässä minusta hyvin olennainen liike.

    Vasemman puolen rintalihas, leveä selkälihas ja etuolkapää työntävät vasenta olkapäätä ulospäin rintamalinjasta (mahdollistavat tilan kolmiolle) ja painavat samalla vasenta käsivartta niin että vasen kyynärpää pysyy mahdollisimman paljon samalla etäisyydellä kohteesta oikean kyynärpään kanssa, siis sen päällä.

    Kyynärvarret, kämmenet (nyrkit), oikean käden ojentaja sekä oikean käden koukistaja eivät tee raskasta pidättelevää eivätkä ojentavaa työtä vaan pysyvät suhteellisen passiivisina ja ’rentoina’.

    Jalat ja lantio ennemminkin reagoivat oikean puolen lihassupistuksiin (varsinkin oikean kyljen) kuin toimisivat itsenäisesti. Tälläisen svingin yritän tuottaa ajatuksella: kolmio kohteeseen. Näin ajattelen Hoganin svingistä ja sitä yritän apinoida. Over and out.

    Nimetön

    WBT kirjoitti: (19.12.2008 15:57:45)

    Oikean (koko)käden liike on kaksivaikutteinen, olkavarren liike tehdään oikean olkavarren lähentäjälihaksilla, jotka kulkevat olkavarresta oikean kainalokuopan takimmaisen jänteen kautta oikeaan kylkeen ja selkään. Tätä lähentäjälihaksen työtä tehtään ds:n alusta osumahetkeen saakka. Toinen oikean käden työ on käden suoristajalihas, joka työskentelee ds:n alusta siihen saakka, kun käsi on suorana, siis koko ajan keskipisteestä poispäin.

    (fukke diise saisse 17.12.2008 19:38:00)

    Lueskelin läpi ajatuksiasi ja heräsi kysymyksiä.

    Työnnätkö oikeaa olkapäätä maata kohti (oikeaa lonkkaa kohti) svingin ajan selän lihaksilla jotka pitävät samalla oikean kyynärpään alhaalla suunnanvaihdossa?

    Työnnätkö oikeaa kättä vasemmasta peukalosta kiinni pitäen alaviistoon oikean käden suoristajalihaksella svingin ajan joka saa aikaan viivästetyn oikean koukistumisen bs ja suunnanvaihdossa ja sen seurauksena myös viivästyneen releasen ds?

    Kuule, en tiedä mitä mun svingissä tapahtuu, mutta vastaan lähinnä siten, mitä mun mielestä pitäisi tapahtua.

    Wagglemaster kirjoitti: (21.9.2009 17:02:39)
    Työnnätkö oikeaa olkapäätä maata kohti (oikeaa lonkkaa kohti) svingin ajan selän lihaksilla jotka pitävät samalla oikean kyynärpään alhaalla suunnanvaihdossa?

    Mun käsittääkseni olkapäätä ja kyynärpäätä liikuttavat eri lihakset, vaikkakin ovat aika lähellä oikean kyljen, hartian ja selän seudulla.

    Minun mielestäni oikeaa olkapäätä ei pitäisi painaa alaspäin, vaikkakin se putoaa aika helposti ja luonnollisesti, koska sille tulee hyvin tilaa, jos ds aloitetaan lantioliikkeellä (left hip left), vasemman olkavarren RR-työllä (ts kai sanoo sitä vasemman käden painamiseksi kiinni rintaan, mitä minä en ihan allekirjoita) ja oikean olkavarren lyöntiliikkeellä. Ds:n aloittaminen tai edistäminen hartiakierrolla vesittää koko homman, koska se heittää olkapään planelta ulos ja tasapaino järkkyy.

    Wagglemaster kirjoitti: (21.9.2009 17:02:39)
    Työnnätkö oikeaa kättä vasemmasta peukalosta kiinni pitäen alaviistoon oikean käden suoristajalihaksella svingin ajan joka saa aikaan viivästetyn oikean koukistumisen bs ja suunnanvaihdossa ja sen seurauksena myös viivästyneen releasen ds?

    Tämä on ajatus, jonka heitti se yksi Homer Kelley -fani, joka valitettavasti ei ole enää osallistunut keskusteluihin. Silloin puhuttiin, kuinka vasemman käden saa pysymään suorana. Minä olen samaa mieltä siitä, mutta en tiedä miten se viivästyneeseen releaseen vaikuttaa, koska mun mielestä golfsvingissä ei ole releaseä ollenkaan, sen sijaan osuman jälkeinen eli myöhäinen krossaus on, mutta siinä ei mikään vapaudu.

    fukke diise saisse kirjoitti: (22.9.2009 0:42:26)

    Tämä on ajatus, jonka heitti se yksi Homer Kelley -fani, joka valitettavasti ei ole enää osallistunut keskusteluihin. Silloin puhuttiin, kuinka vasemman käden saa pysymään suorana. Minä olen samaa mieltä siitä, mutta en tiedä miten se viivästyneeseen releaseen vaikuttaa, koska mun mielestä golfsvingissä ei ole releaseä ollenkaan, sen sijaan osuman jälkeinen eli myöhäinen krossaus on, mutta siinä ei mikään vapaudu.

    Oisko mahollista saada tosta boldatusta vähän tarinaa? Kun omassa swingissä on ollut jo pitkään ongelmana(?) vasemman käsivarren koukistuminen kyynärän kohdalta BS:n aikana. Onko tuo kuinka iso ongelma?? Ja jos on, niin millä keinoin sitä kampeaisi suoraksi?
    Jos koitan tietoisesti pitää vasenta käsivartta suorana, tuntuu koko swingi kankealta ja jäykältä. Tosin monesti puoliswingeissä, joissa tuo käsivarsi pysyy suorana, tuntuu palli saavan mukavasti kyytiä.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (22.9.2009 0:42:26)
    vasemman olkavarren RR-työllä (ts kai sanoo sitä vasemman käden painamiseksi kiinni rintaan, mitä minä en ihan allekirjoita)

    Ei nuo minulle ole sama asia. Ne on molemmat omia juttujaan ja yhtä välttämättömiä.

    Tosin molemmissa piilee vaaransa. Ylikorostettuna, mikä tapahtuu yllättävän herkästi, molemmat ovat tappavaa ainesta. Samoin kuin vasemman käden suoruuskin.

    fukke diise saisse kirjoitti: (22.9.2009 0:42:26)

    Minun mielestäni oikeaa olkapäätä ei pitäisi painaa alaspäin, vaikkakin se putoaa aika helposti ja luonnollisesti, koska sille tulee hyvin tilaa, jos ds aloitetaan lantioliikkeellä (left hip left), vasemman olkavarren RR-työllä (ts kai sanoo sitä vasemman käden painamiseksi kiinni rintaan, mitä minä en ihan allekirjoita) ja oikean olkavarren lyöntiliikkeellä. Ds:n aloittaminen tai edistäminen hartiakierrolla vesittää koko homman, koska se heittää olkapään planelta ulos ja tasapaino järkkyy.

    Ilmeisesti tuossa on fukella ja ts:llä näkemyseroja. Kysymys fukelle: miten mielestäsi kädet saadaan pidetty planella kun vartalon kierto heittää niitä ulos. Eli jos et allekirjoita vasemman käsivarren sisäsyrjän (hauiksen kohdalta) painamista rintaan kiinni, niin miten saadaan aikaiseksi sama efekti.

    Kysymys taas märkäkorvana. Ei mulla ole nämä swingin perusteet hyvin hallussa, mutta halu oppia, joten tyhmiä kysymyksiä tulee varmasti.

    Nimetön

    fukke diise saisse kirjoitti: (22.9.2009 0:42:26)

    Wagglemaster kirjoitti: (21.9.2009 17:02:39)
    Työnnätkö oikeaa olkapäätä maata kohti (oikeaa lonkkaa kohti) svingin ajan selän lihaksilla jotka pitävät samalla oikean kyynärpään alhaalla suunnanvaihdossa?

    Mun käsittääkseni olkapäätä ja kyynärpäätä liikuttavat eri lihakset, vaikkakin ovat aika lähellä oikean kyljen, hartian ja selän seudulla.
    Minun mielestäni oikeaa olkapäätä ei pitäisi painaa alaspäin, vaikkakin se putoaa aika helposti ja luonnollisesti, koska sille tulee hyvin tilaa, jos ds aloitetaan lantioliikkeellä (left hip left), vasemman olkavarren RR-työllä (ts kai sanoo sitä vasemman käden painamiseksi kiinni rintaan, mitä minä en ihan allekirjoita) ja oikean olkavarren lyöntiliikkeellä. Ds:n aloittaminen tai edistäminen hartiakierrolla vesittää koko homman, koska se heittää olkapään planelta ulos ja tasapaino järkkyy.

    Tarkoitin lähinnä sellaista lihastyötä joka pitää olkapään ’kuopassaan’ niin ette se ei nouse selkärangan suhteen ylöspäin (ei ole kyse sivutiltistä, kylkilihakset eivät kuulu ajatukseen) svingin aikana. Sillä työllä ei yritetä liikuttaa olkapäätä eikä kyynärpäätä vaan pitää ne ’alhaalla’ suhteessa torsoon. Jännite luotaisiin setuppia ottaessa niihin lihaksiin joita käytetään leuanvedossa leveällä otteella.

    Ajatus tuli kun yritin etsiä keinoa pitää kädet alhaalla suunnanvaihdon aikana.

    …koska mun mielestä golfsvingissä ei ole releaseä ollenkaan, sen sijaan osuman jälkeinen eli myöhäinen krossaus on, mutta siinä ei mikään vapaudu.

    Voisitko avata vähän syvällisemmin mitä tarkoitat edellisessä?

    ts

    Wagglemaster kirjoitti: (22.9.2009 10:40:20)

    …koska mun mielestä golfsvingissä ei ole releaseä ollenkaan, sen sijaan osuman jälkeinen eli myöhäinen krossaus on, mutta siinä ei mikään vapaudu.

    Voisitko avata vähän syvällisemmin mitä tarkoitat edellisessä?

    Mä ymmärrän ton niin, että missään vaiheessa ennen osumaa ei vapauteta / heilauteta mailaa, vaan se pysyy vedettynä läpi osuman. Siis ei flipata, ei sivalleta, ei heilauteta, vaan vedetään.

    Tuo loppulause oli varmaan vähän kiireessä kirjoitettu, koska nimenomaan tuolla saatossa, kaukana osuman jälkeen, maila kylläkin vapautuu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä palloon vapautuvan energian kanssa. Hitaiden kameroiden ja huonolaatuisten vidoiden perusteella vaan on päätelty pelaajan tekevän tuon releasen ja crossauksen jo osumassa, vaikka todellisuudessa se tapahtuu pallon jo lähdettyä fysikaalisen pakon sanelemana.

    Nimetön

    Tuossa svingiteoriassa ei mainittu bs puoleista toimintaa laisinkaan enkä muista sinun puhuneen siitä muissakaan ketjuissa. Se on kuitenkin puolikas svingistä tai jopa enemmän?

    Chipper kirjoitti: (22.9.2009 10:10:54)
    Ilmeisesti tuossa on fukella ja ts:llä näkemyseroja. Kysymys fukelle: miten mielestäsi kädet saadaan pidetty planella kun vartalon kierto heittää niitä ulos. Eli jos et allekirjoita vasemman käsivarren sisäsyrjän (hauiksen kohdalta) painamista rintaan kiinni, niin miten saadaan aikaiseksi sama efekti.

    Kommentti tähän, koska sama on tullut esille nyt monissa yhteyksissä. Mielestäni on aika erikoista/jännää/mielenkiintoista/huolestuttavaa, että tämä käsien pudottaminen, plane drop, kepin vetäminen selän taakse, etukäden painaminen rintaan, jne. on irrottautunut/irroitettu lähes täysin siitä, mitä alakerta tekee transitiossa ja ds:iin lähdettäessä. Toisessa ketjussa Garcian ja Hoganin tekemiset transitiossa yhdenmukaistettiin, mutta siinä on mielestäni iso harha. Garcia ja Hogan tavoittelevat samaa asiaa, mutta heidän toteutuksensa on varsin erilainen. Siinä missä Garcia tiputtaa (ihan omalla lihastyöllä) käsitason, Hogan pääsee samaa pääasiassa tekemällä paremmin tilaa (= backshift). Oikeanlainen lantion kierto (ja väistö) ohjaa slottiin jo ihan sellaisenaan. Jäljelle jäävä työ on lähestulkoon reaktio enemmän kuin riippumatonta itsenäistä ohjaustyötä.

    Toki tämäkään ei ole riippumatonta siitä, mihin kädet on ennen transitiota viety…

    Tämä käsien vieminen selän taakse (tai edes yrittäminen) on ainakin allekirjoittaneelle antanut väärän kuvan siitä mitä pitää tehdä. En ainakaan omasta mielestä yritä saada käsiä selän taakse vaan vastustaa kierron aiheuttamaa voimaa, joka heittäisi kädet ulos. En myöskään tunne että tiputtaisin käsitason vaikka pidän käden rinnassa kiinni. Mitä enemmän teen tilaa lantiolla sitä enemmän joudun pitämään kättä rinnassa, koska muuten oltaisiin ulkona planelta että heilahtaa. Noista asioista on tietysti vaikea mennä sanomaan mitään, koska ei ole videota omasta swingistä.

    ts

    Chipper kirjoitti: (22.9.2009 11:41:24)
    Tämä käsien vieminen selän taakse (tai edes yrittäminen) on ainakin allekirjoittaneelle antanut väärän kuvan siitä mitä pitää tehdä. En ainakaan omasta mielestä yritä saada käsiä selän taakse vaan vastustaa kierron aiheuttamaa voimaa, joka heittäisi kädet ulos. .

    Mutta eikös tuo lihastyönä ole juuri sama asia? Lihastyötä tehdään tasan vastakkaiseen suuntaan, kuin mihin kierto niitä käsiä veisi.

    Chipper kirjoitti: (22.9.2009 11:41:24)
    Mitä enemmän teen tilaa lantiolla sitä enemmän joudun pitämään kättä rinnassa, koska muuten oltaisiin ulkona planelta että heilahtaa.

    Tässähän se yksi olennainen pointti juuri on. Lantion auki kiertäminen ei ole tilan tekemistä.

    ts kirjoitti: (22.9.2009 11:59:07)
    … Mutta eikös tuo lihastyönä ole juuri sama asia? Lihastyötä tehdään tasan vastakkaiseen suuntaan, kuin mihin kierto niitä käsiä veisi.

    Eikös täs ny auttais se ajatus et swingi on kaks aisaa, kierto ja työntö. Tuossa järestyksessä.

    ts kirjoitti: (22.9.2009 11:59:07)

    Mutta eikös tuo lihastyönä ole juuri sama asia? Lihastyötä tehdään tasan vastakkaiseen suuntaan, kuin mihin kierto niitä käsiä veisi.

    Joo varmasti näin, mutta jos tuota käsien selän taakse viemistä toteuttaa kirjaimellisesti, niin käden ajautuu blockiin. Tähän joutuu tekemään myös muuta työtä, mutta ihmisen mieli on ihmeellinen näiden meilikuvien kanssa. Mielestäni MakeeK on toteuttanut tuota käsien viemistä selän taakse juuri kirjaimellisesti (ei millään pahalla MakeeK).

    Pe…le kun näitä tuntemuksia on vaikea selittää ainakin tällaiselle noviisille.

    Scoop kirjoitti: (22.9.2009 12:00:27)

    Tässähän se yksi olennainen pointti juuri on. Lantion auki kiertäminen ei ole tilan tekemistä.

    hmmm. Siis mites mä tämän selittäisin jotta siitä saisi jotain selvää. Jos painan oikean käden rintaan kiinni, mutta en kierrä lantiota, niin käden osuvat vasempaan taskuun. Jos taas aloitan kierron lantiosta, niin tilaa on enemmän ja käden yrittävät ajautua ulos. Tällöin joudun pitämään oikean käden rinnassa kiinni ja itseasiassa sitä siihen painamaan.

    Nämä nyt ovat vain tällaista noviisin heittelyä ja niistä varmaan näkee, että moni asia on hakusessa.

    Chipper kirjoitti: (22.9.2009 12:23:20)
    tilaa on enemmän ja käden yrittävät ajautua ulos

    Tuossa on lievä ristiriita… mitä sinun mielestä ’enemmän tilaa’ on?
    Minä tarkoitan tilalla sitä, että saadaan oikea (sinulla vasen) puoli lähes itsestään positioon, josta slotti seuraa. Lantionkierto toteutetaan siis siten, että väistetään, ei vain lähdetä työntämään oikeaa puolta (sinulla vasenta) takaisin sinne mistä se lähti ja beyond. Näin saadaan kyynärpää kylkeen ilman että jäädään blokkiin, ja samalla niin, että lantiolla voidaan jatkaa kiertoa ja väistöä sen muuttumatta sivuliuksi, ja yläkerta voi jatkaa vetoa sisältä käsin.

    Scoop kirjoitti: (22.9.2009 12:38:44)

    Tuossa on lievä ristiriita… mitä sinun mielestä ’enemmän tilaa’ on?
    Minä tarkoitan tilalla sitä, että saadaan oikea (sinulla vasen) puoli lähes itsestään positioon, josta slotti seuraa. Lantionkierto toteutetaan siis siten, että väistetään, ei vain lähdetä työntämään oikeaa puolta (sinulla vasenta) takaisin sinne mistä se lähti ja beyond. Näin saadaan kyynärpää kylkeen ilman että jäädään blokkiin, ja samalla niin, että lantiolla voidaan jatkaa kiertoa ja väistöä sen muuttumatta sivuliuksi, ja yläkerta voi jatkaa vetoa sisältä käsin.

    Niin… Siis juuri tuota tarkoitin tilalla.

    Tässä näet että osaaminen on aika hataralla pohjalla.

    Chipper kirjoitti: (22.9.2009 12:48:01)

    Scoop kirjoitti: (22.9.2009 12:38:44)

    Tuossa on lievä ristiriita… mitä sinun mielestä ’enemmän tilaa’ on?
    Minä tarkoitan tilalla sitä, että saadaan oikea (sinulla vasen) puoli lähes itsestään positioon, josta slotti seuraa. Lantionkierto toteutetaan siis siten, että väistetään, ei vain lähdetä työntämään oikeaa puolta (sinulla vasenta) takaisin sinne mistä se lähti ja beyond. Näin saadaan kyynärpää kylkeen ilman että jäädään blokkiin, ja samalla niin, että lantiolla voidaan jatkaa kiertoa ja väistöä sen muuttumatta sivuliuksi, ja yläkerta voi jatkaa vetoa sisältä käsin.

    Niin… Siis juuri tuota tarkoitin tilalla.

    Tässä näet että osaaminen on aika hataralla pohjalla.

    Eiköhän tämä ole suurimmaksi osaksi vain ihan normaalia viestittelyn ja kommunikaation haastavuutta.

    Mutta ok, kun siis on noin (boldauksesi), niin miten siinä yhteydessä kädet karkaavat ulos? Eikä tuo väistö juuri hillitse sitä?

    ts

    Scoop kirjoitti: (22.9.2009 12:38:44)

    Chipper kirjoitti: (22.9.2009 12:23:20)
    tilaa on enemmän ja käden yrittävät ajautua ulos

    Tuossa on lievä ristiriita… mitä sinun mielestä ’enemmän tilaa’ on?
    Minä tarkoitan tilalla sitä, että saadaan oikea (sinulla vasen) puoli lähes itsestään positioon, josta slotti seuraa. Lantionkierto toteutetaan siis siten, että väistetään, ei vain lähdetä työntämään oikeaa puolta (sinulla vasenta) takaisin sinne mistä se lähti ja beyond. Näin saadaan kyynärpää kylkeen ilman että jäädään blokkiin, ja samalla niin, että lantiolla voidaan jatkaa kiertoa ja väistöä sen muuttumatta sivuliuksi, ja yläkerta voi jatkaa vetoa sisältä käsin.

    Mä rupeen nyt putoomaan kärryiltä kyllä kokonaan…

    Siis puretaanap hieman ihan perusteita.

    Ajatellaanpa, että on olemassa jonkinlainen kiertokeskipiste(vaikka ei olekaan) ja se sijaitsee linjalla, joka on suoraan tuosta pisteestä kohteeseen (vaikka ei olekaan) BSW:n aikanana kiertokeskipisteen vasemmalla puolella olevat osat siis liikkuvat tuohon linjaan jähden ’ulos’ (golftermi) ja sen oikealla puolella olevat sisään (toinen golftermi) Ja siis oikealta lyövällä. Kun lähdetään tekemään downswingiä, kierto on vastakkaiseen suuntaan ja myös noiden osien liikkeet. Kaikki rotaatio tuohon suuntaan siis yksinkertaisesti vie kaikkea kiertoksekipisteen oikealla puolella (kohteen vastakkaisella puolella) olevaa linjalta ulos ja vasemmalla olevaa sisään.

    Mä en pysty millään kuvittelemaan, että tuon kierron voisi tehdä ilman noita seuraamuksia ja jotenkin automaattisesti päätyä slottiin????

    Mitä nopeammin kaikki tuo kierto ttapahtuu, sen vahvempi työ pitää käsien ja lavan osalta tehdä vastakkaiseen suuntaan, että ne voisivat pysyä linjan sisäpuolella. Näitä töitä ovat erillisinä asioina tarkasteltavat vasemman käsivaaren painuminen poikki rintakehän, eli käsien liike sisään, sekä oikean kyynärpään putoaminen vasemman lapuolelle/ vasemman ja oikean käsivarren lapaa avaava kierto. Ne toimivat yhdessä, mutta eivät ole sama asia, vaan yksin ja yhdessä välttämättömät liikeet.

    Katsokaa sitä swingiä suoraan ylhäältä päin tapahtuvana liikkeenä, niin tuo aukeaa hetkessä.

    Tuota mitä ts tuossa kertoi aloin jo aikaisemmin miettimään. Eli kun käde kuitenkin seuraa hartioita ja hartiat kääntyvät tämän kiertopisteen ympäri, niin väkisinhän ne käden ajautuvat ulos vaikka kuinka väistettäisiin lantiolla. Etenkin silloin, kun hartioiden pitää olla auki osumassa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että DS tehtäisiin hartioilla vaan hartiat osaltaan avautuvat (vaikka ne eivät avaudu samassa suhteessa kuin lantio) DS:ssä ja siten ajavat käsiä ulos planelta.

    Toivottavasti ei ette putoa enenemmän kärryiltä.

    Nimetön

    ts kirjoitti: (22.9.2009 13:08:50)

    Scoop kirjoitti: (22.9.2009 12:38:44)

    Chipper kirjoitti: (22.9.2009 12:23:20)
    tilaa on enemmän ja käden yrittävät ajautua ulos

    Tuossa on lievä ristiriita… mitä sinun mielestä ’enemmän tilaa’ on?
    Minä tarkoitan tilalla sitä, että saadaan oikea (sinulla vasen) puoli lähes itsestään positioon, josta slotti seuraa. Lantionkierto toteutetaan siis siten, että väistetään, ei vain lähdetä työntämään oikeaa puolta (sinulla vasenta) takaisin sinne mistä se lähti ja beyond. Näin saadaan kyynärpää kylkeen ilman että jäädään blokkiin, ja samalla niin, että lantiolla voidaan jatkaa kiertoa ja väistöä sen muuttumatta sivuliuksi, ja yläkerta voi jatkaa vetoa sisältä käsin.

    Mä rupeen nyt putoomaan kärryiltä kyllä kokonaan…

    Siis puretaanap hieman ihan perusteita.

    Ajatellaanpa, että on olemassa jonkinlainen kiertokeskipiste(vaikka ei olekaan) ja se sijaitsee linjalla, joka on suoraan tuosta pisteestä kohteeseen (vaikka ei olekaan) BSW:n aikanana kiertokeskipisteen vasemmalla puolella olevat osat siis liikkuvat tuohon linjaan jähden ’ulos’ (golftermi) ja sen oikealla puolella olevat sisään (toinen golftermi) Ja siis oikealta lyövällä. Kun lähdetään tekemään downswingiä, kierto on vastakkaiseen suuntaan ja myös noiden osien liikkeet. Kaikki rotaatio tuohon suuntaan siis yksinkertaisesti vie kaikkea kiertoksekipisteen oikealla puolella (kohteen vastakkaisella puolella) olevaa linjalta ulos ja vasemmalla olevaa sisään.

    Mä en pysty millään kuvittelemaan, että tuon kierron voisi tehdä ilman noita seuraamuksia ja jotenkin automaattisesti päätyä slottiin????

    Mitä nopeammin kaikki tuo kierto ttapahtuu, sen vahvempi työ pitää käsien ja lavan osalta tehdä vastakkaiseen suuntaan, että ne voisivat pysyä linjan sisäpuolella. Näitä töitä ovat erillisinä asioina tarkasteltavat vasemman käsivaaren painuminen poikki rintakehän, eli käsien liike sisään, sekä oikean kyynärpään putoaminen vasemman lapuolelle/ vasemman ja oikean käsivarren lapaa avaava kierto. Ne toimivat yhdessä, mutta eivät ole sama asia, vaan yksin ja yhdessä välttämättömät liikeet.

    Katsokaa sitä swingiä suoraan ylhäältä päin tapahtuvana liikkeenä, niin tuo aukeaa hetkessä.

    Eikö Hoganin ds lantion kiertokeskipiste ole kauempana kohdelinjasta kuin bs kiertokeskipiste? Se kai tarkoittaa enemmän tilaa vai olenko pihalla?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 125)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #227952 kohteessaFukken svingiteoria

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Fukken svingiteoria