Aihe: fukken reverse release yms. - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

fukken reverse release yms.

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu fukken reverse release yms.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Alotin tälle oman palstan, koska asia kiinnostaa ja tuntuu, että olen tulossa juuri siksi mitä fukke vieroksuu. Hiljalleen alkutalven ja kevään aikana huomasin itse oikean kyynärvarren tuoman tehon, kun sen tuo sisään ja tulittaa läpi. Muutuin samassa myös slaissipelaajasta hukkipelaajaksi +20m pituutta. Lueskelin fuken kirjoituksia noista ’suunnan vaihto’ ja ’hitteri vs swingeri’ osioissa vahingossa eilen, jossa kaveri puhui juuri tuosta oikeasta kyynärvarresta ja liiallisesta krossauksesta ja vieläpä näyttää tietävän mistä puhuu. Ongelmanani on vaan nyt ne hukit ja sen pelossa sitten slaissit, kun en uskalla lyödä. Kovasti lyödessä krossausta tapahtuu monesti niin pirusti. Myös oikea alavartalo lähtee alle välillä hyvin nopeasti joka johtaa myös sitten katastrofaalisiin pulleihin ja pusheihin ja ihan mihin vaan riippuen ajotuksesta.(urheilu tausta, nopsat jalat). Swingiajatuksena yritän pitää, että kädet ohittaisivat oikean reiden ennen osumaa jotta saisin oikean lonkan vähä rauhoittumaan.(Varmaan huomaa, että tiikeri on swingi idoli). Kiinnostaisivaan nyt tietää, että miten jatkaa tästä ja miten sen krossauksen saisi loppumaan. Miten se reverse release käytännössä nyt toimii kun en nuista fukken irtotipseistä saanut ihan sitä kuitenkaan irti. Vielä sen verran, että lapa on yläasennossa hieman sulettuna ja on sitä myös slotissa eli eikös se reverse R tuntuisi aika järkeen käyvältä tässä tilanteessa harjoitella. Niin ja tipsejä tolle oikealle lonkalle myös? Pelaan tasurilla 7 ja luulen olevani positiivisessakehitysluupissa.( 😉 ). Tuntuu vaan, että lyöntini on riippuvainen hyvästä ajoituksesta ja rytmistä –> Elikkäs hyvänä päivänä pelaan tällähetkellä 75-80 ja huonona 80-90. Hyvän ja huonon päivän kyllä tuntee yleensä jo parin reijän jälkeen tosin lähipeli voi aina pelastella. Olisipa siis tarkoitus pelata tulevaisuudessa alle 80 kierroksia huononakin päivänä. Varmaan fukke on paras vastailee, mut on täällä aika järkeen käyvää porukkaa, että ei kun kantaa ottamaan. Kiitti!

Joo eli aihetta sivuten tiikerinpentu eli minä olen nyt harjotellut vasemman lonkan ’väistöä’ ja oikean käden tykitystä muutamien viikkojen ajan ja vahva draw on kiusannut.

Tänään takaysillä homma loksahti kohilleen (kaksi alle ihannetuloksen) ja syypää oli oikean käden gripin muuttaminen heikoksi. Eli nyt vasen on neutraali/vahva ja oikea on neutraali/heikko.

Kysymys kuuluu että onko tämä heikko oikean käden grippi kompensaatio tms. ja toinen kysymys että sivuaako oikean heikko grippi millään lailla missään mielessä reverse releasea.

Periaate on hyvin yksinkertainen. Oikeassa kädessä on paljon potentiaalia nimenomaan voimankäytön kannalta, mutta sen lisäksi että se saa aikaan nopeamman heilautuksen se pyrkii myös kääntämään lapaa kiinni osumahetkeen tultaessa.

Silloin täytyy opetella hyödyntämään sen hyvät puolet ja eliminoimaan sen huonot puolet. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että samalla kun oikea yläkäsivarsi lyö niin oikean alakäsivarren ja vasemman kämmenselän tulee estää lavan liiallinen sulkeutuminen osuma-alueella.

Tilanteen tekee hieman monimutkaisemmaksi pelaajan lähtötilanne, eli mistä svingin tilasta oikean käden toimintaa aletaan tehostamaan, koska aiemmin oikean käden tehtävää on yritetty kompensoida monella tavalla. Vanhat kompensaatiot ovat siis edelleen olemassa, mistä syystä lapa pyrkii menemään helposti kiinni ja varsi suoristumaan (tulemaan linjaan) ennenaikaisesti. Sen seurauksena tulee sekä hukkeja, pulleja ja duffeja yhtä helposti kuin ennen tuli slaisseja, pusheja ja toppeja.

Kompensaatioiden poistamiseksi hyvä nyrkkisääntö on kulkea omaa svinginkehityshistoriaa taaksepäin ja kaikkien ’svingipähkinöiden’ kohdalla täytyy valita nyt toinen tie. Siis monet aiemmin opetellut asiat on purettava ja opeteltava ’toisinpäin’ eli sellainen tapa, joka aiemmin sai käännettyä lapaa helpommin kiinni, on poistettava lihasmuistista. Se voi vaatia jopa hetkellistä päinvastaisen toimenpiteen karrikoimista mutta pitkässä juoksussa kysymys on vain solmujen avaamista.

Jokaisen on kuitenkin ne itse käytävä läpi ja päätettävä, mihin svingiään vie, jos ylipäätänsä mihinkään. Ulkopuoliset henkilöt voivat vain vähän melalla avittaa.

WannBeTiger kirjoitti: (23.5.2007 22:02:32)
    Kysymys kuuluu että onko tämä heikko oikean käden grippi kompensaatio tms. ja toinen kysymys että sivuaako oikean heikko grippi millään lailla missään mielessä reverse releasea.

Se ajaa samaa asiaa, mutta jos jatkat samaa rataa, se ei ehkä riitä, koska sinulla on varmaan ollut muitakin kompensaatioita kuin vahva grippi.

fukke diise saisse kirjoitti: (23.5.2007 22:54:13)

Se ajaa samaa asiaa, mutta jos jatkat samaa rataa, se ei ehkä riitä, koska sinulla on varmaan ollut muitakin kompensaatioita kuin vahva grippi.

Itselleni hieman normatiivista vahvempi grippi on ’luonnollinen’ vaihtoehto sikäli, että jäykkien nivelien vuoksi oikean käsi/kyynärvarren koukistaminen/ojentaminen on siten helpompaa (fyysinen kompensaatio?). Tarkoitatko tuolla yllä olevalla, että sen sijaan että tässä tilanteessa kompensoisin tuota lavansulkemistaipumusta muuttamalla grippiä heikommaksi, pitkän päälle toimivampi kompensaatio olisikin sitkeä ao. kierron vastustamisen harjoittelu? Eli kompensaatio lihasmuistiin (kierron vastustamisen harjoitteleminen) mieluummin kuin korjaus ’mekaniikassa’ (girpin muunnos)?

Olen jättänyt kiertoa pois ja backswingissä, eli maila menee taakse lapa suljettuna. Nyt tuntuu että pystyn lyömään fadea vaikka tykitän täysillä, itse asiassa grippiä saanut taas hieman vahventaa.

Jake2 kirjoitti: (24.5.2007 9:52:04)
    Olen jättänyt kiertoa pois ja backswingissä, eli maila menee taakse lapa suljettuna. Nyt tuntuu että pystyn lyömään fadea vaikka tykitän täysillä, itse asiassa grippiä saanut taas hieman vahventaa.

Jos tuosta lähtötilanteesta (toimin itse ihan samoin) saat faden, niin onko mahdollista, että oikea olkapääsi hakeutuukin hieman ulos? Vai kierrätkö yläkropan alta pois ’tavallista’ nopeammin/aktiivisemmin? Vaivaivai?

Ton alakäden gripin tajusin heti muuttaa heikommaks, mutta se tosiaan toimi vaan väliaikaisesti.

Itselläni tuntuu monesti käyvän samoin, että oikea olkapää lähtee ulos(pulli raudoilla/slaissi spooni ajuri), mutta syy tuntuisi nimen omaan olevan siinä että ylävartalo avautuu liian nopeasti alavartaloon nähden ja siitä tuntuu, että koko vasen käsivarsi jää rintalihaksen päälle ja tulee ulkoa-sisään. ??

Scoop kirjoitti: (24.5.2007 10:09:32)

Jake2 kirjoitti: (24.5.2007 9:52:04)

Jos tuosta lähtötilanteesta (toimin itse ihan samoin) saat faden, niin onko mahdollista, että oikea olkapääsi hakeutuukin hieman ulos? Vai kierrätkö yläkropan alta pois ’tavallista’ nopeammin/aktiivisemmin? Vaivaivai?

Ehkä se lantion aktivointi on auttanut.
    Tässä nykyiset ajatukset, jos näistä on jollekin apua.

Grippi niin että vasen käsi mahd paljon sormilla joka tarkoittaa että vasen ranne on alkuasennossa voimakkaasti taipuneena alas (asento riittävän ryhdikäs, varsinkin driverin nuppi valuu helposti liian kauas). Saan näin max rannekulman swingiini – kun on nuo jäykät ranteet. Oikea käsi kunnolla vasemman paukalon päällä. Paineen tunne swingissä: oikea painaa vasemman peukaloa vasten ja myös etusormen juuressa tuntuu paine vartta vasten.

Alkuasennossa olen pudottanut oikean olkapään alas niin että oikea käsi on hieman koukussa, kyynärvarsi lähellä varren linjaa. Olen hakenut alkuasentoa myös menemällä hetkeksi osuma-asentooon, lantio hieman edessä, kiertyneenä auki, vasen käsi suorana ja oikea siinäkin vielä hieman koukussa. Ideana se että alkuasennossa ja osumassa olen lähellä samoja tasoja. Alkuasennossa tärkeää tietenkin että kaikki on linjassa.

Swingin tasoa olen hakenut niin että käsien ollessa bsw n. vaakatasossa, mailan pää osoittaisi kohdelinjalle.
    Dsw:ssä olen keskittynyt saamaan lantion vasemman puolen ensin liikkeelle että ehtii alta pois ja tulemaan palloon sisältä. Oikea ranne taipuneena oikealle ja vasen flattina koko ajan bsw, osuma ja saatto. Ja tietysti tuo kierto pois, paitsi saaton lopussa.

Harjoittelua olen tehnyt paljon vajaalla swingillä ja vasta kun olen sen saanut toimimaan olen yrittänyt täyttä.

On tässä vielä tekemistä ennen kuin olen kunnolla oppinut pois tuosta vanhasta swingauksesta, mutta onnistuneita lyöntejä tulee jo paljon ja ne ovat niin paljon parempia kuin mihin olen koskaan ennen pystynyt että…

Muuten mitä mieltä tuosta cupped wrististä? Sehän nimen omaan avaa lapaa yläasennossa niinkun hogan tuossa näyttää tekevän ja tigerilla taas flatti ranne. Itselläki on suht flatti ranne ja siks aika suljettu lapa yläasennossa

Scoop kirjoitti: (24.5.2007 7:54:07)

Itselleni hieman normatiivista vahvempi grippi on ’luonnollinen’ vaihtoehto sikäli, että jäykkien nivelien vuoksi oikean käsi/kyynärvarren koukistaminen/ojentaminen on siten helpompaa (fyysinen kompensaatio?). Tarkoitatko tuolla yllä olevalla, että sen sijaan että tässä tilanteessa kompensoisin tuota lavansulkemistaipumusta muuttamalla grippiä heikommaksi, pitkän päälle toimivampi kompensaatio olisikin sitkeä ao. kierron vastustamisen harjoittelu? Eli kompensaatio lihasmuistiin (kierron vastustamisen harjoitteleminen) mieluummin kuin korjaus ’mekaniikassa’ (girpin muunnos)?

En mä tiedä, onko sillä merkitystä, missä järjestyksessä niitä kompensaatioita poistelee. Joskus käy niinkin, että poistaessasi isoa kompensaatiota otatkin hetkeksi takaisin käyttöön aiemman pienen kompensaation.

Jos sä jatkat positiivisessa kehitysluupissa (vasen lantio, oikea yläkäsivarsi), niin jossain vaiheessa susta alkaa tuntua luonnolliselta lähes kaikki sellainen, mitä olet aiemmin ihmetellyt muiden huippujen svingeissä, mutta mikä ei ole ’istunut’ sinun kroppaasi.

Niitä ovat esim. heikompi grippi, vasen käsi diagonaalisesti vielä enemmän kämmenellä eli pois sormilta (vrt. Moe Norman), svingata sisältä ulos (sisältä sisään on negatiivisessa kehitysluupissa olevien proffien lanseeraama kompensaatio, josta on tehty ’mukamasinnovaatio’), kohdistaa kämmenselkä 20 metriä kohteesta oikealla osumahetkellä vielä on tarve kiertää lapaa auki (ruuvata mailalla myötäpäivään), ja silti pukkaa drawta.

Vielä epäselvyydenvälttämiseksi. Mitä kaikkia yleisiä kompensaatioita sitten on? Yritän miettiä kompensaatioita mitä olisin tehnyt mutta en osaa ’nimetä’ yhtäkään.

fukke diise saisse kirjoitti: (24.5.2007 15:36:11)
    En mä tiedä, onko sillä merkitystä, missä järjestyksessä niitä kompensaatioita poistelee. Joskus käy niinkin, että poistaessasi isoa kompensaatiota otatkin hetkeksi takaisin käyttöön aiemman pienen kompensaation.

Mä koen tässä ongelmalliseksi sen, että tuo ylläoleva ikään kuin viittaa johonkin puhtaaseen ideaaliin. Jo yksilölliset erot fyysisissä ominaisuuksissa kuitenkin sotivat sitä vastaan. Eli milloin on kyse kompensaatiosta, milloin asiat ovat just niinkuin pitää? Itselleni gripin muuttaminen olisi luonnollisen muuttamista epäluonnolliseksi (annettuna se, mihin swingillä pyrin), mutta ’kierron vastustamisen’ harjoittelu on epäsuotuisan (jopa virheellisen) taipumuksen hiomista oikeaan suuntaan.

Tai no, tässä nykyisessä tilanteessa taitaa olla turha kelata yhtään mitään.

Scoop kirjoitti: (24.5.2007 16:55:20)

fukke diise saisse kirjoitti: (24.5.2007 15:36:11)

Mä koen tässä ongelmalliseksi sen, että tuo ylläoleva ikään kuin viittaa johonkin puhtaaseen ideaaliin. Jo yksilölliset erot fyysisissä ominaisuuksissa kuitenkin sotivat sitä vastaan. Eli milloin on kyse kompensaatiosta, milloin asiat ovat just niinkuin pitää? Itselleni gripin muuttaminen olisi luonnollisen muuttamista epäluonnolliseksi (annettuna se, mihin swingillä pyrin), mutta ’kierron vastustamisen’ harjoittelu on epäsuotuisan (jopa virheellisen) taipumuksen hiomista oikeaan suuntaan.

Tai no, tässä nykyisessä tilanteessa taitaa olla turha kelata yhtään mitään.

Ei kysymys ole mistään ideaalista vaan siitä, että tietyllä oikean käden (yksinkertaisella ja koko dw:n ajan samalla tavoin tapahtuvalla) effortilla mailanpäähän saa niin paljon vauhtia (keskipakovoimaa), että varsi tulee suoraan svingikaaren alimmassa kohdassa (jotakuinkin vasemman jalan kohdalla) ilman, että vasemman puolen (selkä, kylki, olkapää, käsivarsi, käsi, ranteet) tarvitsee tehdä muuta kuin ylläpitää svingin laajuutta. Silloin 3-vartisessa heilurissa (vasen olka, vasen käsi, maila) ei ole avittavia lihassupistuksia eikä se ole myöskään niin altis pakkoliikkeiden haitoille.

Kyllä tietyllä määrällä kompensaatoita pystyy ihan hyvin pelaamaan, mutta on paljon vaikeampaa vakioida svingi sellaiseen kohtaan, jossa on paljon pieniä avittavia lihassupistuksia. Paineenalaisena ne harvoin toimivat jokainen oikealla intensiteetillään, rangella useinkin. Esim. rangella tällaisen kompensaatiopaketin saa varttitunnin lämmittelyssä helposti koottua, mutta se on kuin korttitalo. Kävelet ykköstiille niin kaikki on taas mennyttä. Siinä ei ole kysymys mistään muusta kuin itsensä pettämisestä.

fukke diise saisse kirjoitti: (24.5.2007 19:28:17)
    Ei kysymys ole mistään ideaalista vaan siitä, että tietyllä oikean käden (yksinkertaisella ja koko dw:n ajan samalla tavoin tapahtuvalla) effortilla mailanpäähän saa niin paljon vauhtia (keskipakovoimaa), että varsi tulee suoraan svingikaaren alimmassa kohdassa (jotakuinkin vasemman jalan kohdalla) ilman, että vasemman puolen (selkä, kylki, olkapää, käsivarsi, käsi, ranteet) tarvitsee tehdä muuta kuin ylläpitää svingin laajuutta. Silloin 3-vartisessa heilurissa (vasen olka, vasen käsi, maila) ei ole avittavia lihassupistuksia eikä se ole myöskään niin altis pakkoliikkeiden haitoille.

Tuossa on kieltämättä aimo annos järkeä. Jopa siinä määrin – enkä usko, että on sattumaa – että tuo ajatus/mielikuva vasemmasta puolesta (tuo 3-vartinen heiluri) ’suorana’, yhdenmukaisena ja passiivisena linjana auttaa omassa ongelmassani. Voisi jopa sanoa, että ao. mielikuva ja sen toteuttaminen käytännössä on edellytys sille, että kykenen vaiheittain siirtymään chipistä täysswingiin.

Fukkelta olisin kysynyt mielipidettä muutamiin asioihin. Elikkä siis Oikean käden tykittäminen aiheuttaa välillä vahvaa drawta ja sitä pitäisi poistaa osuma-alueella reverse releasella eli anti-crossaamisella mutta aika vaikeelta tuntuu. Mutta ennalta ehkäisevä reverse release eli lavan rullaaminen auki bs:ssä toimii. Mitäs mieltä olet tästä.

Toinen homma liittyy svigin tasapainoon ds:ssä. Oikea lonkka käännettiin taakse bs ja saluunanovi käännöksellä vasen väistää oikean pysyessä takana jolla saadaan vastapaino käsien ja mailan aiheuttamalle vedolle. Olen siirtänyt painon aika vahvasti kantapäille alkuasennossa jolloin helppo antaa painon siirtyä bs:ssä oikealle kantapäälle ja pitää oikea lonkka takana ds:ssä. Usein vaan näkee kirjallisuudessa neuvottavan että paino olisi päkiöillä alkuasennossa.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #239680 kohteessafukken reverse release yms.

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu fukken reverse release yms.