Aihe: FOOOORRREEE! vai ei? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

FOOOORRREEE! vai ei?

Etusivu Foorumit Yleistä FOOOORRREEE! vai ei?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 68)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Satuinpa lyömään avaukseni hiukkasen oikealle ja oman väyläni ja vastaantulevan viereisen väylän välissä olevaan karheikkoon. Viereisellä väylällä oli neljän hengen ryhmä tulossa vastaan, pallo putosi heidän tasalleen karheikkoon noin 10 metrin päähän. Näin koko ajan palloni lentoradan ja toisen ryhmän, joten olin täysin varma, ettei pallo toisiin pelaajiin osu, siispä en huutanut FOREa. Sain kyllä sitten kuula ripitystä, olisi kuulemma pitänyt huutaa, kun noin lähelle (n. 10 m) tulee. Pitäisikö FORE huutaa, jos pallo tulee ’lähelle’, mutta on kuitenkin varmaa, ettei muihin osu? Haittaako turha huuto enemmän kuin ’lähelle’ putoava pallo? Itse ajattelisin, että tarpeeton huuto haittaa mahdollisesti juuri lähtevää lyöntiä enemmän kuin kymmenen metrin päähän putoava pallo.

NO TOTTA HELVETISSÄ PITÄÄ!
    Saa olla kyllä aikamoinen fakiiri, että näkee 200 metrin päästä osuuko vai eikö. Parempi huutaa turhaan, kuin katua. PERKELE!

Paksupekka kirjoitti: (6.6.2007 11:18:55)
    Saa olla kyllä aikamoinen fakiiri, että näkee 200 metrin päästä osuuko vai eikö. Parempi huutaa turhaan, kuin katua. PERKELE!

No mitäs sitten kun se kaveri säntää suinpäin ja menee suoraan palloa alle? Ilman forea ei näin olisi käynyt :). Joskus muuten näkee mielenkiintoisia sinkoutumisia kentällä kun fore raikaa.
    Esimerkiksi kuuluisalla vaarallisella kentällä TG on väylä numero 6 jonka vasemalla puolella tulee väylä 7, niin itse en henk.koht. huda forea jos kerta näen, että se pallo ohittaa ryhmän turvallisen matkan päästä (en ole fakiiri edes :)).
    Tosin ainakin itse tarkkailen 7 väylää kävellessäni kutosen teeboxiin, jos joku siellä availee, niin voi näyttää käsimerkeillä, jotta näen pallon lentoradan (ei keskisormella).
    Muutenkin kentillä olisi hyvä kävellä ryhdikkäästi ja tarkkailen ympäristöään.

Mutta kuten Paksupekka sanoi, hieman kirosanoja käyttäen, ei foren huutaminen ole häpee, fakiiriltakaan.

Paksupekka kirjoitti: (6.6.2007 11:18:55)

No mitäs sitten kun se kaveri säntää suinpäin ja menee suoraan palloa alle? Ilman forea ei näin olisi käynyt :). Joskus muuten näkee mielenkiintoisia sinkoutumisia kentällä kun fore raikaa.
    Esimerkiksi kuuluisalla vaarallisella kentällä TG on väylä numero 6 jonka vasemalla puolella tulee väylä 7, niin itse en henk.koht. huda forea jos kerta näen, että se pallo ohittaa ryhmän turvallisen matkan päästä (en ole fakiiri edes :)).
    Tosin ainakin itse tarkkailen 7 väylää kävellessäni kutosen teeboxiin, jos joku siellä availee, niin voi näyttää käsimerkeillä, jotta näen pallon lentoradan (ei keskisormella).
    Muutenkin kentillä olisi hyvä kävellä ryhdikkäästi ja tarkkailen ympäristöään.

Mutta kuten Paksupekka sanoi, hieman kirosanoja käyttäen, ei foren huutaminen ole häpee, fakiiriltakaan.

Mitä jos pallo olisi osunut esimerkiksi kiveen ja ottanut siitä ikävän kimmokkeen suoraan pelaajia kohti? Olisitko silloin ehtinyt huutaa FOREn alta omegan?

Jos lähtee kohti niin huuda, eipähän tarvitse sitten jälkeenpäin selitellä.

Tässä viimeisin FORE-huutoni. Kalajoella 18. reiällä avaus suoraan oikealle 1. väylälle. Ei näkynyt ketään, mutta FOREa huutelin (hyvä tapa muuten poistaa v@@@sta). No pelattiin siinä sitten eteenpäin, kunnes 1. väylällä tuli fillaristi vastaan. Kiitteli kovasti kunnon huudosta, pallo oli tullut 2 metrin päähän tyttärensä bägistä, jonka taakse tytär onneksi ehti piiloutua. Eipä tarvinnut selitellä…

Ainahan raffissa voi olla vaikka kivi. Ja se että joku laukkaa johonkin suuntaan on merkityksetön seikka. Olennaista on että se joku tajuaa suojata päänsä. Että KYLLÄ ilman mutinoita kunnon FORE!

Varmaankin häiritsee enemmän tuo huuto mutta ei voi mitään.

mä oon vähän sitä mieltä että jos s-e-l-v-ä-s-t-i näen että pallo ei tule osumaan niin en huuda (olettaen että väliä on juuri esim 10 metriä…). Kerran nimittäin tällaisessa tilanteessa huusin ja ukko lähti väistämään juuri sinne mihin pallo loppujen lopuksi tippui, onneksi ei osunut…

mutta muuten kyllä huutaa pitää kurkku suorana tarpeen mukaan!

Ehdottomasti pitää huutaa, aina kun on mahdollista että voi mennä lähelle. Ja kunnon äänellä, eikä millään puheäänellä niin kuin singeleillä on yleensä tapana. Eilenkin yhden singelin kanssa pelasimme ja hyvä jos kuulimme hänen Fore-huutonsa hänen takanaan. Itse huudan niin, että taatusti kuulee satojen metrien päähän.

goldencap kirjoitti: (6.6.2007 11:40:55)
    Ehdottomasti pitää huutaa, aina kun on mahdollista että voi mennä lähelle. Ja kunnon äänellä, eikä millään puheäänellä niin kuin singeleillä on yleensä tapana. Eilenkin yhden singelin kanssa pelasimme ja hyvä jos kuulimme hänen Fore-huutonsa hänen takanaan. Itse huudan niin, että taatusti kuulee satojen metrien päähän.

Ettekö sitten itte huutaneet ollenkaan?

AAH kirjoitti: (6.6.2007 11:53:15)

Normaalisti kyllä, siinä tilanteessa taisi itseltäni jäädä kun keskityin johonkin muuhun, enkä katsonut kun äijä löi.

goldencap kirjoitti: (6.6.2007 12:16:28)

AAH kirjoitti: (6.6.2007 11:53:15)

Normaalisti kyllä, siinä tilanteessa taisi itseltäni jäädä kun keskityin johonkin muuhun, enkä katsonut kun äijä löi.

Siis nämä desibelit eivät olekaan kiinni händäristä, vaan siitä ettei keskitytä olennaiseen?
    Mielestäni pallon lento, ja sen myötä fore-huudot ovat enemmänkin muiden, kuin itse lyöjän vastuulla.

Totta kai aina huudetaan, jos vain vähäkin on mahdollista vahinkoa tehdä tai jos pallo kaartaa sokkopaikkaan, jossa voisi muita olla. Tässä tapauksessa olin todellakin täysin varma, ettei osumaa tule. Avaus oli muutenkin huono eikä kantanut 200 metriin, joten ei tarvinnut olla fakiiri nähdäkseen minne se meni. Alastulopaikka paksua ja pehmeää raffia, jossa ei varmasti ollut mitään kiviä. Tuttu paikka 🙂

Munkin mielestä pitää huutaa jos on vähänkin mahdollista että pallo menee edes lähelle. Mutta jos olet huutanut foren, niin onko asia sillä hyvä – siis saatu anteeksi toiselle aiheutettu vaara?

Mua ainakin rupesi jurppimaan seuraava tapaus…

Menin kiireellä klubilleni ja caddiemaster antoi lähtöajan heti… takaani lähtisi kolme seuraavaa ryhmää nelihenkisinä. Ok, sanoin ottavani pikalähdön, että pääsisin heidän edelle. Kaksi väylää pelasin edelläni tyhjä kenttä. Kolmosen tiille saavuttuani huomasin pariskunnan puttailevan griinillä. Nelosella sitten jo odottelin avaustani, jotta rouva ehtii varmasti tarpeeksi kauas. Samoin vitosella. Kutosen tiille en enää voinut suoraan kävellä vaan odottelin metsässä jotta rouva saisi avattua, jonka jälkeen astelin kohti keltaista. Herra kohteliaasti huusi, josko tahtoisin ohittaa – johon vastasin kieltävästi, koska heidän edessään oli vain kaksi väylää tyhjää – näin siis kun heidän edellään oleva neljän porukka juuri lähti seiskan griiniltä. Eikä mulla ollut kiirettä. Seiskalla sitten odottelin avaustani tovin ja avasin kun rouva oli mielestäni tarpeeksi kaukana, oli lähtenyt ampiaiselta eteenpäin. Tiesin hyvällä avauksella pääseväni ampparille ja näin myös kävi. Samaan aikaan takanani neljän porukka jo valmistautui puttailemaan kutosen griinillä. Kasilla odottelin myös kakkoslyöntiäni tovin, jotta pariskunta pääsee griiniltä pois ja olivat jo ysin tiiboxilla kun pamautin kakkosen raffista, tarkoituksena tavoitella griiniä jolle oli about 170m. Hybriidillä lähti loistolyönti, mutta sivuun ja kohti ysin teeboxia – karjaisin foren ja pariskunta kääntyi katsomaan kun pallo pomppi heidän viereen… Nöyränä poikana astelin heidän luokseen ja esitin vielä anteeksipyynnön – mutta herra aloitti sellaisen ripityksen jota en ole ennen kokenut. Rouva mulkoili vieressä. Olin vastuuttomin pelaaja jonka he ovat ikinä kohdanneet. Ja olin kuulemma kaksi kertaa jo aiemmin melkein osunut heihin. Kauaa en sitä viitsinyt kuunnella vaan otin pallon käteeni ja astelin pois. Kun tulin takaisin ysille niin siinä taas odottelin jonkin aikaa kunnes pääsin etenemään. Pariskunta jätti kentän ysin jälkeen ja minä jatkoin – tosin hiukka pahalla mielellä..

En oikein ymmärrä miten voi tietää välittömästi lyötyään mihin pallo lopulta tulee. FORE! pitää huutaa heti jos pallo lähtee siihen suuntaan sellaisella voimalla että on mahdollisuus että se osuu johonkuhun. Mitä sitä hyödyttää huutaa puoli sekuntia ennen kuin osuu eihän ääni edes kulje alastulokohdalle niin nopeasti. Monesti FORE! huudetaan liian myöhään ja turhan hiljaa.

Itselleni ei ole kertaakaan käynyt niin että FORE! olisi pilannut lyöntini. Turha sitä on säästellä.

Onhan myös sellainenkin mahis että ei edes näe mihin pallo lähti. Tälläiseen tilanteeseen jouduin SE’n #12 reikällä lyödessäni palloa väyläbunkasta. Pallo tuntui lähtevän kohtuuliukkasti mutta mulla ei ollut mitään havaintoa että minnepäin. Huusin fore ja #13 tiillä jengi veti maihin. Ja eikun varapalloa kehiin. Alkuperäinen pallo sitten tosin löytyi väylän oikialta puolen raffista. Vaan en nähnyt minne se lähti, eikäpäs nähnyt muutkaan ryhmästä.

DuffMaister kirjoitti: (6.6.2007 11:38:26)
    Kerran nimittäin tällaisessa tilanteessa huusin ja ukko lähti väistämään juuri sinne mihin pallo loppujen lopuksi tippui, onneksi ei osunut…

Ei ole sinun vikasi, jos joku valopää singahtelee paikaltaan (siinähän ei ole logiikan häivää, jos ja yleensä kun ei ole mitään käsitystä mistä pallo on tulossa ja mihin menossa) jonnekin muualle kuin bäginsä tai puun suojaan. Sen lisäksi, että fore-huuto varoittaa, sillä on myös tärkeä psykologinen ’otan muut huomioon’-efekti. Vaikka palli ei viime kädessä tulisikaan ihan lähelle, suojautunut osapuoli on aina tyytyväinen siihen, että varoitit. Pointti ei siis aina ole varoittaa vain todennäköisen uhan edessä, vaan myös jotta osoittaa ottavansa muut pelaajat huomioon. Itseäni ainakin nyppii enemmän tilanne, jossa vastaanlyövän pallo singahtaa – ehkä ihan reilustikin – pääni yli omalle väylälleni, mutta ei varoita (kun ’näkee varmuudella’ ettei pallosta ole vaaraa), kun se, että vastaavassa tilanteessa on huutanut perään foren. Joskus pelkkä säpsähdys siitä, että vieras pallo napsahtaa omalle väylle nostaa turhaan adrenaliinitasoa.

Itellä kun ei vielä ole niin ihmetyttää että, mistä ja miten oletten sen Green gardin saanneet, POSTIMYYNNISTÄ???.

Kun noin yksinkertainen asia ei ole itsestään selvyys.

tiikeri metsä kirjoitti: (6.6.2007 12:25:57)
    Totta kai aina huudetaan, jos vain vähäkin on mahdollista vahinkoa tehdä tai jos pallo kaartaa sokkopaikkaan, jossa voisi muita olla. Tässä tapauksessa olin todellakin täysin varma, ettei osumaa tule. Avaus oli muutenkin huono eikä kantanut 200 metriin, joten ei tarvinnut olla fakiiri nähdäkseen minne se meni. Alastulopaikka paksua ja pehmeää raffia, jossa ei varmasti ollut mitään kiviä. Tuttu paikka 🙂

Tuossa on vähän tuommoinen koiranulkoiluttajaongelma. Omistaja tietää että koira on ystävällinen eikä hypi vastaantulijan päälle joten se saa olla pitkässä hihnassa. Mutta kysypäs vastaantulevan lenkkeilijän mielipidettä siitä pitääkö se koira olla lyhyessä hihnassa…

AAH kirjoitti: (6.6.2007 12:24:26)
    Siis nämä desibelit eivät olekaan kiinni händäristä, vaan siitä ettei keskitytä olennaiseen?
    Mielestäni pallon lento, ja sen myötä fore-huudot ovat enemmänkin muiden, kuin itse lyöjän vastuulla.

Ja ennenkuin kukaan saivartelija ehtii huomauttaan, niin tässä tarkoitan pallon lennon seuraamista. Lyöjällekin sentään jotakin vastuuta jätetään;-)
    Nyt meen huilaamaan…

Mielestäni on kyllä lyöjän vastuulla huutaa fore, muut auttavat jos ei se muuten onnistu. Ja muut huusivatkin eilen, mä nyt just taisin vilkuilla johonkin muualle.

goldencap kirjoitti: (6.6.2007 12:54:52)

Mielestäni on kyllä lyöjän vastuulla huutaa fore, muut auttavat jos ei se muuten onnistu. Ja muut huusivatkin eilen, mä nyt just taisin vilkuilla johonkin muualle.

Kyllä se foren huutaminen on ihan kaikkien vastuulla. Mistä se lyöjä välttämättä tietää mihin se pallo edes lähti. Sitä varten kanssapelaajien pitää olla skarppina ja seurata sitä pallon lentoa. Ei ihme, että palloja etsitään, kun pelikavereita ei kiinnosta katsella mihin pallo lähtee ja pelaajahan ei sitä välttämättä edes näe.
    Etenkin aloittelijoilla on jostain kumman syystä hirveä kiire alkaa touhottaa siinä tiillä jotain muuta, ettei edes kaikkien pelaajien pallojen viimeisiä pomppuja jakseta katsoa loppuun, että löytyminen helpottuisi.

Minunkin mielestäni pitäisi huutaa. Ei sitä huutoa kannata säästellä. Seuraus väärästä päätöksestä on paljon pienempi ’turhan’ huudon tapauksessa kuin huutamatta jätetyn tarpeellisen huudon tapauksessa. Itse en ole ’golfurallani’ ikinä osunut keneenkään, mutta aika monta kertaa olen huutanut FORE. Aina siis ’turhaan’.
    Jotenkin olen käsittänyt, että FORE pitäisi huutaa sillä siunaaman sekunnin murto-osalla, kun havaitsee, että joko
    a) pallo karkaa tuntemattomaan suuntaan tai suuntaan, jossa et voi olla varma, ettei siellä ole ketään (esim. case kebax)
    tai
    b) pallon lentoradan suunnan tienoilla sen kantaman päässä (eikä millään 5 % tarkkuudella) on joku (esim. case tiikeri metsä, IMHO)
    Tarkoituksenahan on antaa ko. henkilö(i)lle mahdollisuus suojautua eikä vaan ehtiä huutaa juuri ennen kuin osuu. Minä en ainakaan sillä hetkellä vielä pysty 10 metrin tarkkuudella arvioimaan lopullista laskeutumiskohtaa.
    Onko jotakuta muuten joskus FORE-huuto haitannut? Siis jonkun muun huutama.

Itse en huuda jos näen että ei ole lähelläkään.

…10m tosin on jo aika lähellä.

Eli huutaisin.

Jos joudut miettimään olisiko pitänyt huutaa, niin 99% vastaus: OLISI

tiikeri metsä kirjoitti: (6.6.2007 11:16:00)
    Pitäisikö FORE huutaa, jos pallo tulee ’lähelle’, mutta on kuitenkin varmaa, ettei muihin osu?

Jos pallo putoaa kymmenen metrin päähän pelaajasta, niin pitää huutaa.

Haittaako turha huuto enemmän kuin ’lähelle’ putoava pallo?

Ei, missään nimessä.

Itse ajattelisin, että tarpeeton huuto haittaa mahdollisesti juuri lähtevää lyöntiä enemmän kuin kymmenen metrin päähän putoava pallo.

Yhdyn aikaisempaan mielipiteeseen siitä, että huutamalla foren, osoittaa myös huomioivansa toisen.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 68)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #477686 kohteessaFOOOORRREEE! vai ei?

Etusivu Foorumit Yleistä FOOOORRREEE! vai ei?