Aihe: ’Ei kun päinvastoin’ - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

’Ei kun päinvastoin’

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu ’Ei kun päinvastoin’

Esillä 22 viestiä, 51 - 72 (kaikkiaan 72)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #247191 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bosco kirjoitti: (17.11.2006 2:27:39)
    Täytyykö grippiä venyttää hoseliin asti?

´
    Sulla on, niinkuin aika monella muullakin, liian pitkä putteri.
    Puttikoulussa multa vietiin hei ekalla tunnilla pari tuumaa (putterin) varresta ja elämä on ollut sen jälkeen helpompaa.

Nim: ’Hra 32 tuumaa’

#247192 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Parti kirjoitti: (16.11.2006 23:29:27)
    ….on kiva pohtia.

Onko pallon käyttäytymisen kannalta väliä tuleeko lapa linjaa pitkin vai lievästi sisältä?

…Teoriassa sisältä tuleva lapa tyrkkää palloon pientä pushdrawta, mutta onko sillä oikeasti vaikutusta?

Puttaamista enemmänkin pohtineiden mukaan, sillä ei ole käytännön vaikutusta vaikka Peltz sellaista vihjaileekin 😉

#247193 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Bosco kirjoitti: (16.11.2006 19:20:58)
    Mun lyönti- ja puttitekniikka hyötyy toiston välttämisestä, voi joskus saada kunnon osuman! 😀

Pitäskös meidänkin ruveta puttaamaan huonosti, vai miksi näitä ajatuksia tarjoat? (hymelö)

Tuon puttiasennon kommentteihin; voi olla, että et ihan ole vaan ymmärtänyt sitä kokonaan. Lantion kulmalla ja yläselän pyöreydellä voi olla siinä osansa.

Tuo silmät pallon päällä taasen on juttu mitä olen kovasti pohtinut, kun se niin monesta paikasta on ohjeeksi annettu. Oma päätelmäni on, että tärkeämpää on säilyttää aina sama suhde pallon ja silmälinjan suhteen, jolloin näkemä ja pallon kulku pysyvät aina yhtäläisinä. Ihminen kun on varsin oppivainen.

#247194 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

ts kirjoitti: (17.11.2006 8:41:27)
    Tuo silmät pallon päällä taasen on juttu mitä olen kovasti pohtinut, kun se niin monesta paikasta on ohjeeksi annettu. Oma päätelmäni on, että tärkeämpää on säilyttää aina sama suhde pallon ja silmälinjan suhteen, jolloin näkemä ja pallon kulku pysyvät aina yhtäläisinä. Ihminen kun on varsin oppivainen.

Olen päätynyt aivan samaan johtopäätökseen…
    Täytyy kyllä myöntää, että en sitä keksinyt alunperin itse vaan ryhdyin kokeilemaan vasta kun tarpeeksi vakuuttavasti esitettiin mm. ’Peltz -teoriassa’ olevan aukkoja 😉

#247195 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (17.11.2006 8:41:27)

Bosco kirjoitti: (16.11.2006 19:20:58)
    Mun lyönti- ja puttitekniikka hyötyy toiston välttämisestä, voi joskus saada kunnon osuman! 😀

Pitäskös meidänkin ruveta puttaamaan huonosti, vai miksi näitä ajatuksia tarjoat? (hymelö)

No kato joo, nopein tapa tasoittaa puntteja on saada muutkin sekaisin :-/
    Ei ,vaan nyt vakavasti ts…

#247196 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmisten silmät ovat järkiään vähän eri paria. Ainakin minulle (ja tuhansille muille) golftaivalta aloitteleville opetettiin (by PGA Finland) monilla etelän kurssimatkoilla, että puttaaminen tapahtuu aina sillä vahvemmalla silmällä, joka on pallon päällä.
    Tämä tapahtuu kallistamalla päätä putatessa joko oikealle tai vasemmalle, riippuen kumpaa silmää käytetään ’ykkösöögana’.
    Ellei tiedä kumpi silmä on parempi, ei silti optikolle tarvitse mennä. Sen voi tehdä itse muutamassa sekunnissa; kämmenien väliin jätettiin joku kolmio jonka läpi tihruttiin – en muista loppua enää, ehkäpä voit jatkaa tästä? Testi on päässyt unohtumaan kun itselläni ilmeni oikea silmä heti alusta alkaen paremmaksi.

#247197 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli siis testi jossa voi selvittää ’kumpisilmäinen’ on? Muodostaa vaikkapa peukalolla ja etusormella ympyrän ja tähtää sillä jotain kohdetta(tarpeeksi pieni) niin että pitää kättä n. 40cm etäisyydellä silmistä ja että molemmat silmät auki näkee kohteen tämän ympyrän läpi kunnolla. Sitten sulkee vuorotellen silmät: Oikeasilmäisellä, vasemmalla silmällä katsottuna tuo tähdätty kohde näyttää liikkuvan ja oikealla silmällä se pysyy paikallaan.

Myös puttiasennossa voi testata tätä niin että menee puttiasentoon ensin oikealta puolelta lyövänä 3-4 metrin päähän jostain valitsemastaan kohteesta ja sitten vaihtaa samalta paikalta vasenkätiseksi ja katsoa kuinka eri tavalla näkee kohteen.

Itse olen myös oikeasilmäinen ja olen jopa ehtinyt miettiä vaihtoehtoa että alkaisin putata vasemmalta puolelta, sen verran paremmin tuon linjan näkee vasemmalta puolelta putatessa näin oikeasilmäisenä.

#247198 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Dominoivan silmän testi on ihan OK. Itse en tarkoittanut kuitenkaan sitä kun puhuin silmälinjasta.
    Dominoivalla silmällä on merkitystä silloin kun hakee puttilinjaa. Puttaushetkellä sillä ei varsinaisesti enää ole merkitystä. Katse kun on suoraan alaspäin palloa kohti.

Minulle tärkeämpi asia on silmien linja suhteessa puttilinjaan (ja palloon). Tätä luulin myös ts:n tarkoittavan ? Siinä yleisesti opettu metodi on pitää silmät pallon (ja puttilinjan) kanssa samalla tasolla. Ja vielä siten, että silmä on kohtisuoraan pallon päällä.

Väite oli kuitenkin se, että silmien linja voi myös olla aivan hyvin pallon (puttilinjan) edessä (jonkin verran) eli pallon ja vartalon välissä. Myöskään pallon ei tarvitse välttämättä olla täsmälleen silmän kohdalla puttihetkellä.
    Viime kädessä moni asia on kiinni siitä millaisella puttityylillä putin tekee.

#247199 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Januz`han muistikin testin nopeasti, kiitoksia. Testistä on toinenkin versio, jota esim. Vierumäellä käytetään, mutta idea on ihan sama: omien käsien kautta/läpi tarkastellaan kohdetta vuoronperään silmät sulkien.

Jos nyt haluaisi pysytellä alustetussa aiheessa, voisi todeta:
    – vahvempi silmä puttilinjan päällä tai edessä /// molemmat silmät tasavertaisesti puttilinjan päällä tai edessä.

Puttiasioissa ei kai ole lopullista totuutta, mutta voihan näistäkin saada vinkkejä, ainakin kokeiltavaksi. Minä pidän oikeasilmäisenä vasemmalta puolelta puttaamista hyvänä juttuna koska samalla näen vasemman silmän näkökentässä reiän tai huolletun tangon ellei kuppi ole aivan helvatin kaukana. Tämä auttaa minulla pituuden määrittämistä.
    Jos menisin toiselle puolelle, joutuisin päätäni vasemmalle kääntäen tilanteeseen, jossa en näkisi ’sivusilmällä’ kohdetta ollenkaan.

#247200 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rifle kirjoitti: (18.11.2006 17:24:53)
    Minulle tärkeämpi asia on silmien linja suhteessa puttilinjaan (ja palloon). Tätä luulin myös ts:n tarkoittavan ? Siinä yleisesti opettu metodi on pitää silmät pallon (ja puttilinjan) kanssa samalla tasolla. Ja vielä siten, että silmä on kohtisuoraan pallon päällä.

Väite oli kuitenkin se, että silmien linja voi myös olla aivan hyvin pallon (puttilinjan) edessä (jonkin verran) eli pallon ja vartalon välissä. Myöskään pallon ei tarvitse välttämättä olla täsmälleen silmän kohdalla puttihetkellä.
    Viime kädessä moni asia on kiinni siitä millaisella puttityylillä putin tekee.

Sitä minä vaan läksin arvuutteleen, että mitenkäs se linja pysyy aina täsmälleen samalla kohdalla, jos se ei ole pallon päällä. Minä ainakin saan sen helposti siirtymään viisikin senttiä suuntaansa etenkin greenin kaltevuudesta johtuen.

Minä yritän tarkastellessani puttilinjaa kääntää varovasti vain päätä juuri linjan päällä. Jotenkin se on tuntunut hyvin luontevalta. Luulisi katseenkin menevän vinoon, jos se pallo ei alunperin ole silmän alla.

#247201 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Prboy kirjoitti: (19.11.2006 16:10:40)

Sitä minä vaan läksin arvuutteleen, että mitenkäs se linja pysyy aina täsmälleen samalla kohdalla, jos se ei ole pallon päällä. Minä ainakin saan sen helposti siirtymään viisikin senttiä suuntaansa etenkin greenin kaltevuudesta johtuen.

Minä yritän tarkastellessani puttilinjaa kääntää varovasti vain päätä juuri linjan päällä. Jotenkin se on tuntunut hyvin luontevalta. Luulisi katseenkin menevän vinoon, jos se pallo ei alunperin ole silmän alla.

Silmälinjan saa pysymään aivan missä tahansa pienellä harjoittelulla. Itse pidän silmälinjan suhteen puttilinjaan samana pitämällä huolta, että selän kaari, käsienvarsien etäisyys kylkiin ja putterin lavan asento maahan nähden pysyvät joka kerta samana. Mitä luonnollisempi asento on, sen helpompi se on toistaa.

Puttiasennon hakeminen ja pitäminen samanlaisena pelkästään siten, että yrittää pitää silmät pallon yläpuolella, on lähes mahdoton tehtävä pidemmän päälle. Muutaman reiän jälkeen sitä luulee silmien olevan oikeassa paikassa pallon yläpuolella, mutta jos teet ’pallonpudotustestin’ niin todennäköisesti silmälinjasi on aivan jossain muulla kuin niiden pitäisi olla.

En sano, että on väärin pitää silmiä pallon päällä. Se ei kuitenkaan ole ainoa paikka ja monille sopisi jokin toinen asento luontevammin jos vain kokeilisivat.

Ei pallo ole silmien alla muillakaan mailoilla lyötäessä ja silti se menee sinne minne pitääkin …tietysti sillä edellytyksellä että osaa lyödä riittävän hyvin 😉
    Tärkeintä on kuitenkin tehdä asiat joka ikinen kerta samalla tavoin.

#247202 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Niin…kyllä se omien kokemusten pohjalta tuntuu siltä, että jos pelaajalla on aina taipumus pitää silmälinjaa vaikkapa 3 cm pallon ulkopuolella, saadaan viidessä vuodessa enemmän kehitystä aikaiseksi antamalla tuon olla ennallaan, kuin jos kaksi kertaa kuussa yritetään se palauttaa pallon päälle ja keskitytään sen asian harjoitteluun. Kumpikohan on todellakin helpompi vakioida; se asento johon pelaaja kuitenkin aina aikaa myöten siirtyy, vai se, jonka valmentaja hänelle yrittää väkisin opettaa?

Kuinkahan hemmetin paljon on muuten käytetty harjoitellessa aikaa epäolennaisten asioiden saattamiseksi kirjaoppien mukaisiksi?

Vastaavana asiana tulee mieleen putterin lavan saattaminen asentoon, jolloin sen kärki ei ole yhtään pystyssä. Hieno putata sitten kun kärki on saatu oikeaan tasoon, mutta koko hemmetin puttiasento on muuten mitä sattuu… juu… johtuu tietty yleensä väärän mittaisesta putterista.

#247203 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

ts kirjoitti: (19.11.2006 19:48:27)

Vastaavana asiana tulee mieleen putterin lavan saattaminen asentoon, jolloin sen kärki ei ole yhtään pystyssä. Hieno putata sitten kun kärki on saatu oikeaan tasoon, mutta koko hemmetin puttiasento on muuten mitä sattuu… juu… johtuu tietty yleensä väärän mittaisesta putterista.

Mielestäni kaksi yleisintä ongelmaa ihmeellisiin puttiasentoihin ovat väärän mittaiset putterit (yleensä liian pitkät) ja ’standardi’ lapakulma 72 astetta, vaikka monet saisivat esim. 70 asteisella paljon luonnollisemman puttiasennon.

#247204 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä niissä puttereissa lienee keskimääräisesti oikeanlaiset kulmat, varren pituutta saattaa olla hieman turhankin paljon. Kai siinä ajatellaan että putteria on helpompi lyhentää kuin pidentää.

Periaatteessa välineillä ei ole juurikaan merkitystä, jos puttitekniikka on täysin pielessä. Lienee sama muidenkin mailojen suhteen. Esimerkiksi mailanvalmistajat eivät ole toistaiseksi pystyneet kehittämään driveria, jolla saisi olemattomalla lyöntitekniikalla tulokseksi ammattilaisten pituutta ja tarkkuutta.

Silmälinjan pitäminen on vain yksi pieni asia puttaamisen oikeassa tekniikassa. Se on silti tärkeä juttu, jollei se ole kunnossa on sitä vaikea korjata muulla tekemisellä. Toisaalta tuupparitasolla ei tällaisella kannata kovin paljoa päätään vaivata, jollei oikeasti ole halua harjoitella ja oppia puttaamaan.

Kenellä taas löytyy motivaatiota kehittää puttipeliään niin taatusti löytyy asiallisia ohjeita sekä neuvojia. Näillä, netin keskustelupalstan mielipiteillä ei puttaamisen jalossa taidossa kovin pitkälle pötkitä. On se kuitenkin sen verran erikoista hommaa.

#247205 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Jylan kirjoitti: (19.11.2006 22:14:31)

Kyllä niissä puttereissa lienee keskimääräisesti oikeanlaiset kulmat, varren pituutta saattaa olla hieman turhankin paljon. Kai siinä ajatellaan että putteria on helpompi lyhentää kuin pidentää.

… Näillä, netin keskustelupalstan mielipiteillä ei puttaamisen jalossa taidossa kovin pitkälle pötkitä. On se kuitenkin sen verran erikoista hommaa.

Juuri niin, ne ovat keskimäärin oikeanlaiset… 😉
    Putterin vartta itse lyhentämällä swingipaino muuttuu helposti liian kevyeksi. Putterissa swingipainon muutosta pidetään jostain syystä merkityksettömänä, mutta kuinka moni meistä olisi valmis pelaamaan esim. liian kevyillä raudoilla ?
    Toisaalta kuten Jylan sanoi, niin ei välineillä ole hirmuisesti merkitystä jos tekniikka mättää pahasti.

Puttaukseen liittyvissä neuvoissa on täsmälleen sama ongelma kuin kaikessa golfiin liittyvässä informaatioissa. Sitä on aivan liian paljon ja suuri osa siitä on täyttä tuubaa. Näistä nettipalstan puttineuvoista puolestaan on yhtä vähän /paljon hyötyä kuin mistään muistakaan tällaisella foorumilla annetuista neuvoista.

Täysin samaa mieltä siinä, että hyvä puttaaminen on kaikkea muuta kuin helppoa ja se vaatii todella paljon harjoittelua. Aivan kuten hyvä swingikin.

#247206 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rifle kirjoitti: (20.11.2006 8:17:11)

Puttaukseen liittyvissä neuvoissa on täsmälleen sama ongelma kuin kaikessa golfiin liittyvässä informaatioissa. Sitä on aivan liian paljon ja suuri osa siitä on täyttä tuubaa. Näistä nettipalstan puttineuvoista puolestaan on yhtä vähän /paljon hyötyä kuin mistään muistakaan tällaisella foorumilla annetuista neuvoista.

Pitkälti samaa mieltä. Toisaalta spekulaatio on aina hauskaa. Sitäpaitsi, jos vaikka Parti sanoo, että sulla on liian pitkä putteri, ei se ole tarkoitettu niinkään henkilökohtaiseksi ohjeeksi, vaan vinkiksi, että siitäkin kohdasta voi tökkiä. Monella tökkiikin. Näin sen ymmärrän. Näistä vinkeistä olen itseasiassa tältä palstalta saanut aivan konkreettista parannusta omaan sohimiseeni. Aika pateettista, vai mitä.
    Välillä ns. ohjeet ovat täyttä tuubanderia, mutta eihän kaikkea tarvitse syödä, mitä eteen kannetaan.
    Tästä päinvastoin ketjusta tuli puttiketju, mutta ei se mitään. IImeisesti muista aiheista on otettu riittävästi yhteen, ainakin pönkästä. Siitä saattoi tulla ratkaisematon?

#247207 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Bosco kirjoitti: (20.11.2006 10:59:52)
    Tästä päinvastoin ketjusta tuli puttiketju, mutta ei se mitään. IImeisesti muista aiheista on otettu riittävästi yhteen, ainakin pönkästä. Siitä saattoi tulla ratkaisematon?

Eikös siitä pönkkäjalasta päädytty sellaiseen lopputulokseen, että se on pahasta 😉

Saattaisi olla jossain vaiheessa hyvä kokeilla perustaa myös puttiketju. Luulen vain, että sen tiimoilta ei tulisi niin intohimoisia kommentteja kuin swingistä tai varren taipumisesta 🙂

#247208 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rifle kirjoitti: (20.11.2006 11:48:41)
    Eikös siitä pönkkäjalasta päädytty sellaiseen lopputulokseen, että se on pahasta 😉

Saattaisi olla jossain vaiheessa hyvä kokeilla perustaa myös puttiketju. Luulen vain, että sen tiimoilta ei tulisi niin intohimoisia kommentteja kuin swingistä tai varren taipumisesta 🙂

En oo varma, kysy ts:ltä 🙂

Tarkoititko varren potkaisua. Ssssshhh…

#247209 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Hähääää… minäpä teinkin päätöksen, että noista mittaustuloksista en kerro kuin Fukkelle.

Tajusin vihdoin, että suurella vaivalla hankitun tiedon jakaminen täällä on kohden turhaa….

#247210 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

ts kirjoitti: (20.11.2006 12:59:11)
    Hähääää… minäpä teinkin päätöksen, että noista mittaustuloksista en kerro kuin Fukkelle.

Tajusin vihdoin, että suurella vaivalla hankitun tiedon jakaminen täällä on kohden turhaa….

Olisi mielenkiintoista tietää yleisellä tasolla millaisista tutkimustuloksista on kysymys ja millaisiin johtopäätöksiin niissä päädyttiin …vaikka et varsinaisia tuloksia tällä foorumilla sen enempää esittelisikään.

#247211 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Voin kertoa, notta aivan varmasti olisi 🙂

#247212 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

ts kirjoitti: (20.11.2006 13:29:48)
    Voin kertoa, notta aivan varmasti olisi 🙂

Niin varmaan, mutta tuskin yhtä kiinnostava kuin hallussani oleva PGA tourilla tehty study: ’pönkkäjalasta kumijalaksi’.

Warren valitettavasti kielsi paljastamasta tuloksia tällä foorumilla, joten joudun vain toteamaan, että saadut tulokset ovat aivan mullistavia ja todistavat vedenpitävästi kuinka pönkkäjalka on vaarallista sekä pelaajille itselleen että kaikille naapuriväylillä oleville 😉

Esillä 22 viestiä, 51 - 72 (kaikkiaan 72)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #247170 kohteessa’Ei kun päinvastoin’

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu ’Ei kun päinvastoin’