Aihe: Demomaksut? - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][5]
KilpailuaSuomalaista

Demomaksut?

Etusivu Foorumit Välineet Demomaksut?

Esillä 9 viestiä, 26 - 34 (kaikkiaan 34)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • tmv

ts kirjoitti: (17.5.2009 12:35:24)
    Mä jaksan ihmetellä sitä, että kovasti otetaan asioihin kantaa, vaikka samassa lauseessa kerrotaan koko mielipiteen perustuvan olettamukseen jostain asiasta. Tässäkin ketjussa hemmtin monta ihan hyvää ja perusteltua mielipidettä…. jos asiat olisivat kuten kirjoittaja oelttaa. Mutta kun ei ole.

Ollaanpas täällä taas herkällä päällä. Että kirjoittaa ei saa jollei ole golfliikkeessä duunissa tai proshopissa? Ainakin mitä itse olen kuullut, niin kyllä kivijalkaliikkeet/-ketjut demomailoista alennuksia saavat. Toki asia voi olla toisin pienemmässä myymälässä jolla ei ole ’virallista’ edustusta ja siten valmistajan tukea. Ihmettelisin jos asia olisi toisin. Ainakin monilla muilla aloilla (joista myös henk. kohtaista kokemusta) demolaitteita tuetaan suurten valmistajien osalta. On valmistajan intressissä pitää oma merkki esillä ja edistää kauppaa. Siihenhän markkinointiin varattuja rahoja käytetään.

Mitähän ihmettä nyt olisi pitänyt sanoa toisin?

tmv kirjoitti: (17.5.2009 13:35:02)
    Ainakin mitä itse olen kuullut, niin kyllä kivijalkaliikkeet/-ketjut demomailoista alennuksia saavat.

En tunne isojen merkkien sisäänostohintoja lainkaan. Kuitenkin olen joistain ikävämmistä toimintatavoista tietoinen, esimerkiksi siitä että joillain tai vähintään jollain isoista merkeistä on töissä ’secret shoppereita’ joitten työtehtävänä on kulkea oman merkin jälleenmyyjältä toiselle ja tingata oman merkin tuotteille valmistajan asettamaan jälleenmyyntihintaa alhaisempi hinta – ja jos ss siinä onnistuu, lähtee kyseisen merkin myynti välittömästi ko. kaupasta.

Reilua, eikö?

Lisäksi samainen merkki ei salli missään tapauksessa vanhan varaston poistomyyntiä alle itse ilmoittamansa hinnan eikä se osta jälleenmyyjien myyntivarastoja takaisin. Eli kun uusi malli tulee markkinoille, jäävät vanhat mallit jälleenmyyjien käsiin.

Reilua, eikö?

ts

tmv kirjoitti: (17.5.2009 13:35:02)

ts kirjoitti: (17.5.2009 12:35:24)
    Mä jaksan ihmetellä sitä, että kovasti otetaan asioihin kantaa, vaikka samassa lauseessa kerrotaan koko mielipiteen perustuvan olettamukseen jostain asiasta. Tässäkin ketjussa hemmtin monta ihan hyvää ja perusteltua mielipidettä…. jos asiat olisivat kuten kirjoittaja oelttaa. Mutta kun ei ole.

Ollaanpas täällä taas herkällä päällä. Että kirjoittaa ei saa jollei ole golfliikkeessä duunissa tai proshopissa? Ainakin mitä itse olen kuullut, niin kyllä kivijalkaliikkeet/-ketjut demomailoista alennuksia saavat. Toki asia voi olla toisin pienemmässä myymälässä jolla ei ole ’virallista’ edustusta ja siten valmistajan tukea. Ihmettelisin jos asia olisi toisin. Ainakin monilla muilla aloilla (joista myös henk. kohtaista kokemusta) demolaitteita tuetaan suurten valmistajien osalta. On valmistajan intressissä pitää oma merkki esillä ja edistää kauppaa. Siihenhän markkinointiin varattuja rahoja käytetään.

Mitähän ihmettä nyt olisi pitänyt sanoa toisin?

Saahan sitä toki kirjoittaa. Ei sillä postauksella tosin mitään arvoa ole, jos se perustuu vääriin olettamuksiin. Levittää vaan virheellisiä uskomuksia muihin ihmisiin.

Kun nyt täälläkin on niitä, jotka tekee tuota päivittäisenä duuninaan, niin eikös kannattaisi kuunnella, kun asioista kerrotaan? Lukea koko ketju vaikka läpi ja uskoa mitä alalla toimivat kertovat. Jää sillloin monta haitallista uskomusta levittämättä nääs.

Johan mä aikasemmin kerroin, että demoista saa alennuksen. Mutta hemmetin monta mailaa saa silti myydä, että edes tuo demo on maksettu. Osa tuntuu kovasti uskovan, että tehtaat noin vaan lähettelevät mailoja testattavaksi kauppoihin. Niin se ei ole.

Demopäivillä toki testattava kalusto on yleensä tehtaan tavaraa ja siksi siihen tilanteeseen kohdistuva maksu on älytön

tmv

ts kirjoitti: (17.5.2009 14:18:10)
    Johan mä aikasemmin kerroin, että demoista saa alennuksen. Mutta hemmetin monta mailaa saa silti myydä, että edes tuo demo on maksettu. Osa tuntuu kovasti uskovan, että tehtaat noin vaan lähettelevät mailoja testattavaksi kauppoihin. Niin se ei ole.

Demopäivillä toki testattava kalusto on yleensä tehtaan tavaraa ja siksi siihen tilanteeseen kohdistuva maksu on älytön

No toki asia on noin. Käsittääkseni tämän ketjun avaus juurikin koski erään ketjun (joka merkkimailoja edustaa) maksullisia demopäiviä.

Mutta missä kohtaan olen nyt ollut kuuntelematta jotain ’palstan ammattivaikuttajia’? Oma kommenttisi on ihan yhtä arvoton, jos mielestäsi muut eivät saa omaa kommenttiaan julkiseen foorumiin laittaa. En käsittääkseni ole kirjoittanut mitään muuta, kuin mitä a) ketju käsittelee ja b) omassa tiedossani aiheesta on. Ja näin myös asia suurten ketjujen osalta ainakin. On. Missä nyt meni faktat sun osalta hernepussin kanssa nenään? Luepas nyt vielä se mun ensimmäinen viesti tähän ketjuun ja mieti miksi nyt kritisoit kommenttiani? Mikä viestissäni oli noin pahasti pielessä?

Keskustelupalstan yksi idea on, että moni ihminen kirjoittaa kokemuksensa ja/tai näkemyksensä asioista. Näistä muodostuu lukijoille kokonaiskuva. Sinun totuutesi ei ole yhtään sen enemmän oikea tai arvokas kuin kenenkään muun.

Tämän palstan ongelmana on jo vuosia ollut muutamien kirjoittajien uskomaton herkkänahkaisuus. Ja totaalinen sokeus sille, että muut eivät tiedä mitään. Olen usein pitkiä aikoja kirjoittamatta (itse ainakin koen että kirjoitan asiallisesti enkä provosoi tahallisesti ketään) juuri tästä syystä. Tähänkin em. lauseeseen tulee varmasti joku naseva kuitti piakkoin. Tai käsketään häipymään muualle. Lapsellista touhua, sanon.

Mitä olen vuosien varrella ts:nkin viestejä lukenut, niin pääosin fiksua tekstiä. Siksikin on vaikeaa ymmärtää tällaista kritiikkiä asialliseen viestiin ja ketjun aiheen mukaan.

ts

tmv kirjoitti: (17.5.2009 14:55:49)

ts kirjoitti: (17.5.2009 14:18:10)

No toki asia on noin. Käsittääkseni tämän ketjun avaus juurikin koski erään ketjun (joka merkkimailoja edustaa) maksullisia demopäiviä.

Eihän sun viestintä ollenkaan ole ollut hölmöimmästä päästä tässä. Ehkä enemmänkin muutama epätarkuus, joka antaa vääristyneen kuvan ja tukee olemassaolevia vääriä mielikuvia, kuten että ’valmistajat tukevat liikettä näillä demomailoilla’

Tukevat demopäivillä, mutta eivät varsinaisesti demomailoilla.

Ja jos leut mun ensimmäisen viestin tähän ketjuun, huomaat mun jo siellä eriyttäneen nuo kaksi asiaa ja olleen ketjun aloittajan kannalla.

tmv

Mika Hekkanen kirjoitti: (17.5.2009 14:13:48)
    joillain tai vähintään jollain isoista merkeistä on töissä ’secret shoppereita’ joitten työtehtävänä on kulkea oman merkin jälleenmyyjältä toiselle ja tingata oman merkin tuotteille valmistajan asettamaan jälleenmyyntihintaa alhaisempi hinta – ja jos ss siinä onnistuu, lähtee kyseisen merkin myynti välittömästi ko. kaupasta.

Reilua, eikö?

Lisäksi samainen merkki ei salli missään tapauksessa vanhan varaston poistomyyntiä alle itse ilmoittamansa hinnan eikä se osta jälleenmyyjien myyntivarastoja takaisin. Eli kun uusi malli tulee markkinoille, jäävät vanhat mallit jälleenmyyjien käsiin.

Reilua, eikö?

En yhtään ihmettelisi. Aika törkeä tapa keinotekoisesti ylläpitää korkeaa brandihinnoittelua. Eipä ihme että suomalaisilla liikkeillä on ollut haasteita kun ulkomaiset nettikaupat tykittää edelllisten vuosien malleja isoilla alennuksilla. Tiukaksi menee jos joudut kotimaan myymälässä nostamaan käet pystyyn edustuksen menetyksen pelossa.

Valmistajahan ei saisi määrätä jälleenmyyjän hinnoittelua, joten aika rajamailla mennään tällaisen toiminnan kanssa. Tosin yrittäkääpäs ostaa jostain vaikkapa Applen iPod edullisesti. Eipä ole juuri hintaeroa löydettävissä…

tmv kirjoitti: (17.5.2009 15:15:28)
    En yhtään ihmettelisi. Aika törkeä tapa keinotekoisesti ylläpitää korkeaa brandihinnoittelua. Eipä ihme että suomalaisilla liikkeillä on ollut haasteita kun ulkomaiset nettikaupat tykittää edelllisten vuosien malleja isoilla alennuksilla. Tiukaksi menee jos joudut kotimaan myymälässä nostamaan käet pystyyn edustuksen menetyksen pelossa.

Valmistajahan ei saisi määrätä jälleenmyyjän hinnoittelua, joten aika rajamailla mennään tällaisen toiminnan kanssa. Tosin yrittäkääpäs ostaa jostain vaikkapa Applen iPod edullisesti. Eipä ole juuri hintaeroa löydettävissä…

Kyseessä on heidän ymmärtääkseni globaali toimintamallinsa, ei pelkästään Suomen toiminta. Ja itse asiassa tuo tietoni onkin merkin kotimaasta ja suurimmilta golfvälinemarkkinoilta USAsta.

Tuo homma toimii siten, että valmistaja ei määrää hinnoittelua vaan tekee jälleenmyyjän kanssa sopimuksen, jossa lukee hinnat, millä jälleenmyyjä saa mailoja ostaa ja millä jälleenmyyjä saa niitä eteenpäin myydä. Ja jos myyjä sattuu esim. vähän käytetyn demomailan myymään sovittua halvemmalla vaikka tuolle secret shopperille, on kyseessä sopimusrikkomus ja jälleenmyyjäsopimus lopetetaan välittömästi.

Ja kaikki tämä lukee tosiaan sopimuksessa.

Itse en ottaisi ko. merkkiä myyntiin tuollaisilla sopimusehdoilla.

Olet ihan oikeassa siinä ettei tämänvuotista Volvoa saa netistä puoleen hintaan, eikä viimevuotisia melkein samanlaisia ylijäämiä voi myydä uusina. Mutta riippuu automerkistä joutuuko ostamaan samasta tai saman ketjun toisesta liikkeestä. Mun pointti on siis se että en maksaisi auton koeajamisesta kuten en maksaisi mailojenkaan kokeilemisesta. Olen varmaankin yrittäjien mielestä inhottavin asiakastyyppi kun kokeilen ilmaiseksi ja ostan sieltä mistä saan halvimmalla tai saan eniten vastinetta rahalle. Kun ostan auton käyn missä tahansa koeajamassa ja sitten kilpailutan hinnan eri liikkeissä -se nimittäin kannattaa! 😉 Mailat testasin (ilmaisilla) demopäivillä ja ostin ne mistä sain halvimmalla. Molemissa tapauksissa kerroin kyllä myyjälle että ostan sieltä mistä saan parhaimman tarjouksen.

Siispä maksullinen demopäivä on mielestäni huono idea enkä itse menisi päiville, mutta onneksi meitä kuluttajia on erilaisia esim aviomieheni menisi varmasti kyseisille päiville -hän taas ostaa millä hinnalla tahansa ja mistä tahansa kunhan saa juuri sitä mitä sillä hetkellä haluaa.. 🙂

Toivottavasti mun heikohko suomi oli ymmärrettävää.. 🙂

Demomaksut?

Mikäli kyseessä on iso ns. ’brändivalmistaja’ kuten Nike, Taylor Made tai vastaava, en kannata maksua. Tällöin kyseessä on brändin mainostustoiminta, ja sen kulut vastaavat normaaleja markkinointikuluja, ts. valmistaja maksaa. Verrattavissa autokauppaan.

Mikäli kyseessä on komponenteista mailoja kasaava yritys, niin maksun periminen on täysin ymmärrettävää täällä foorumillakin esiintyneiden perusteluiden nojalla. Tosin itse edellytän, että maksu sitten hyvitetään mikäli kaupat syntyvät.

Nämä siis omia mielipiteitäni. Kukin tietysti toimii tavallaan, loppukädessä kuitenkin kuluttaja (eli minä) on se joka päättää mistä haluaa maksaa.

Esillä 9 viestiä, 26 - 34 (kaikkiaan 34)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #309544 kohteessaDemomaksut?

Etusivu Foorumit Välineet Demomaksut?