Aihe: Custom fittauksesta - Golfpiste.com

13.1.–20.1. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][2]
KilpailuaSuomalaista

Custom fittauksesta

Etusivu Foorumit Välineet Custom fittauksesta

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Moro! Olen tänä kesänä aloittanut golfin ja tähän asti pelannut RAM-aloittelijasetillä (tasoitus 29,5). Mailojen vaihto ensi kaudeksi on edessä ja mielessä on Wilson Staff Ci9-rautamailat. Osaisitteko neuvoa, että onko tarpeellista käydä custom fittaamassa kyseiset mailat (esim täällä) vai voisiko tällainen 180cm mies ostaa ihan suoraan standardi mailat? Netissä hinta on varmaankin alempi varsinkin kun talven aikana tulee ilmeisesti markkinoille Wilson Staff Ci11-mallisto. Jos standardi mailat käyvät niin osaatteko arvioida jäykkyyttä? Lyönti pituuksista: (Rento rauta-9 100-110m ja rento rauta-7 140-150m). Tasoitus 29,5.

Tarviit varmaan fittauksen, jos i9 ja i7 väli on pahimmillaan 50m.

-jarna

jarna -68 kirjoitti: (19.8.2011 22:45:31)
    Tarviit varmaan fittauksen, jos i9 ja i7 väli on pahimmillaan 50m.

-jarna

Fittauksen, jossa customoidaan settiin i9:n ja i7:n välille i8,5; i8 ja i7,5. Näin saadaan noiden kahden mailan väli sopivasti katettua.

Vitsi vitsinä, mut siis jos rautaseiskalla menee 140-150 niin varmaan stiffejä kannattaa harkita. Pelkästä henkilön pituudesta on hieman haasteellista sanoa, sopivatko standardimailat.

Ne, jotka eivat pelaa fitatuilla mailoilla, eivat halua pelata parasta mahdollista golfia. Aika yksinkertainen juttu.

Mita ma olen nyt satoja mailoja/setteja fitannut, niin yksikaan ei ole paatynyt ’standardiin’ kaikilta osin. Siis ellei joku ole sita vasiten halunnut.

En ole ikina edes ymmartanyt, mika on standardi. Toisaalta, ei ole valinevalmistajatkaan…

Kyllä noita ’fittajiakin’ löytyy lähes joka lähtöön.

Esimerkkinä herrasväki jolle mittamailat (rautasetti) tehtynä ab samanmittaisilla varsilla ja Herran melkein 180 ja Lady metri viiskyyt pipo päässä ja hokkarit jalassa.

Ladyn mailan sai normaaliasentoon kun otta kaks tuumaa alempaa kiinni 🙂

Mitä tästä taas opittiin. Luultavasti ei mitään 🙁

Marx kirjoitti: (20.8.2011 20:36:39)

Miten ladylla lentää pallo noilla mailoilla?

Alkuperäiseen ihmettelyyn:
    Mun mielestä mitoituksessa lähdetään suoraan pieleen, jos ennen mitoitusta on jo päätettynä, mikä on mailan merkki ja malli.

Mika Hekkanen kirjoitti: (20.8.2011 21:06:57)

Marx kirjoitti: (20.8.2011 20:36:39)

Mun mielestä mitoituksessa lähdetään suoraan pieleen, jos ennen mitoitusta on jo päätettynä, mikä on mailan merkki ja malli.

Kyseisessä tapauksessa merkki ja malli oli kai aika tarkasti ’paalutettu’ ennakkoon :(. kauppiaan puolesta.

Pallot lenteli huonosti. Tilanne parani kun ’joku ’ sattui neuvomaan miten pikamitoittaa kiinnipitokohta ja senjälkeen alkoi pelittää ihan mukavasti.

mac

Ja mitenkäs se pika mittaaminen tapahtuu?

Erittäin hyvä pointti. Valitettavasti on vaan iskostunut mieleen, että nuo Wilsonit haluaisin. Sinäänsä outoa, koska en ole mailoja vielä edes kokeillut.

Jos nyt haluaisin lähteä fittaamaan Wilsoneita ja myös muita merkkejä niin minne Espoolaisen kannattaisi suunnata fittailemaan mailoja? Mitään suosituksia?
    Ajattelin vaan, että kun tuo ensimmäisessä viestissäni mainittu liike (sijaitsee tosin Porvoossa) on ilmeisesti erikoistunut Wilsonien fittaukseen.

Noista standardi-mailoista puhuin sen takia, että ajattelin 180cm olevan aika keskiarvo pituuksissa. Mutta kyllähän se luottamusta lisäisi jos mailat olisi sovitettu ’täydellisiksi’.

On se loistavaa miten jopa alottelijat puhuu fittauksesta. On siinä markkinamiehet tehneet työnsä hyvin. Oletteko kuulleet laadukkaasta treenaamisesta? En millään tavalla aliarvioi sitä että pelattaisiin oikeanlaisilla välineillä, mutta hiukan järkeä siihen touhuun. Miten kaveri jolla on noinkin suuri tasoitus hyötyisi siitä fittaamisesta? Voisin kuvitella että swingi ei ole vielä kovinkaan toistettava. Ja jos tästä fittaamisesta vähänkään ymmärrän niin ne mailat fitatataan sille henkilölle (siis swingi+kaverin fyysinen koko ja olemus) Osta ne wilsonit sieltä mistä halvimmalla saat jos siltä tuntuu ja nk. standardi mitoilla. Mailojen myynti muutaman vuoden päästä on helpompaa jos ne on standardit.

Hieman sitä mitä halusinkin kuulla. Tarkoituksena onkin kehittää swingiä eli ostaa Game Improvement mailat joilla tuntisi virheet paremmin. Eli swingi ensin kuntoon ja sitten vasta fittailemaan?

Siltikin mailoja kannattaa varmaan käydä kokeilemassa. Taidankin käydä löfkullasssa testailemassa noita Wilsonin Ci9 ja vaikka Cobra s3 rautoja.

juza21 kirjoitti: (21.8.2011 11:46:02)
    Miten kaveri jolla on noinkin suuri tasoitus hyötyisi siitä fittaamisesta? Voisin kuvitella että swingi ei ole vielä kovinkaan toistettava. Ja jos tästä fittaamisesta vähänkään ymmärrän niin ne mailat fitatataan sille henkilölle (siis swingi+kaverin fyysinen koko ja olemus)

Suurimmalla osalla pelaajista, händäriin katsomatta, on kuitenkin olemassa hyvin toistuvia swingin elementtejä, esimerkiksi tempo ja rytmi eivät vaihtele aivan laidasta laitaan eri lyönneissä.

Myös pelaajan fyysiset ominaisuudet, siis esim. ruumiinrakenne ja atleettisuus ohjaavat aika lailla mitoitusta.

Mun mielestä, tietystikin voisi joku sanoa, kuka tahansa hyötyy mitoituksesta.
    Ja onhan yksi mitoituksen mahdollinen lopputulema se, että standardimailat sopivat pelaajalle parhaiten, jolloin ainakin epävarmuustekijät välineisiin ovat poissuljettuja.

Marx kirjoitti: (21.8.2011 10:23:46)

Kyseisessä tapauksessa merkki ja malli oli kai aika tarkasti ’paalutettu’ ennakkoon :(. kauppiaan puolesta.

Pallot lenteli huonosti. Tilanne parani kun ’joku ’ sattui neuvomaan miten pikamitoittaa kiinnipitokohta ja senjälkeen alkoi pelittää ihan mukavasti.

Auts. Ikävää. Ei näin.

En millään tavalla aliarvioi sitä että pelattaisiin oikeanlaisilla välineillä, mutta hiukan järkeä siihen touhuun.

Olisin ollut pettynyt jos et olisi Mika mitenkään kommentoinut kirjoitustani, mutta olit jättänyt lainaamatta edellisen lauseen kommentistani. Väitätkö tosiaan että kehittyvä pelaaja, kasvuikäinen lapsi… (näitä esimerkkejä voisi hakea vaikka kuinka paljon) oikeasti hyötyy tästä fittauksesta? Voisin kuvitella että itselleni olisi siitä hyötyä, mutta en ole sitä jostain syystä koskaan teettänyt.

En kohdista, tätä kirjoitustani ketjun aloittajaan, mutta näitä vastaavia viestien aloituksia on ollut kautta GP:n historian. Fittaamisesta tuntuu hyvin monellaolevan kokemuksia, ja ennen kaikkea nämä kokemukset halutaan jakaa omana ’asiantuntemuksena’ aiheesta aloittelevien golfareiden tietoon.
    Yrittäkää kuitenkin muistaa, että 99% fittaajista on mailakauppiaita, ja mailoja pitää saada myytyä mielellään jo varastossa olevista malleista. Et silleen.

P.S.

Palstalla on varmaan myös paljon autoilijoita, joten kysynkin tyttäreni puolesta.
    Hän on kohta menossa autokouluun, joten minkalainen auto hänen kannattaisi hankkia, jotta se sopisi hänen ajotyyliinsä.

juza21 kirjoitti: (21.8.2011 19:34:56)
    Väitätkö tosiaan että kehittyvä pelaaja, kasvuikäinen lapsi… (näitä esimerkkejä voisi hakea vaikka kuinka paljon) oikeasti hyötyy tästä fittauksesta?

Mitoitus on väline, ei itseisarvo.
    Jokainen golfari hyötyy sopivista välineistä ja mitoitus on yksi, eikä edes kovin huono, keino löytää sellaiset.

Mika Hekkanen kirjoitti: (21.8.2011 19:49:54)
    Mitoitus on väline, ei itseisarvo.

Tarkennan sanojani hieman.
    Mitoitus on joukko välineitä, joista valitaan sopivat kullekin mitoitettavalle.
    On aivan totta, ettei kaikkia mahdollisia keinoja ole tarkoituksenmukaista käyttää kaikkien pelaajien kanssa.

Totta, Hekkanen.

Tassa oli juttua ylla siita, etta mita jarkea on fitata mailat jollekin jolla ei ole edes toistettavaa svingia. Kenella meilla on? Ja kuinka toistettavaa? Mun opetuksessa ma opetan ihmisille (tassa, alottelijoille) ensin perusteet ja sitten svingin pari tarkeaa osa-aluetta, josta oppilaat saavat kiinni mita se svingaaminen on. Ja siita vahankin kokeneempi opettaja ja fittaaja kylla nakee mihin tassa ollaan menossa. Ja siita pystyy aloittamaan sen fittauksen varsin hyvin.

Se sitten onko siina mitaan jarkea fitata korkeahandarista/alottelijaa sanoisin taman: ajatelkaapa alottelijoita (esim naisia) kursseilla niiden sedan 80-luvun bleideilla, joista seta on leikannut tuuman buttista veke ja laittanut halvat gripit paalle. Tai Citymarketista ostetuilla RAMeilla, joissa mikaan komponentti ei ole laadultaan juuri paskaa parempi… Mita luulette heidan oppivan nailla valineilla? Onko fittauksesta hyotya? Onko linjauksesta hyotya alottelijalle (jolla ei ole toistettavaa svingia)? Enta pallon paikalla? Nama on kaikki asioita, jotka aiheuttavat aina jotain, jos ne eivat ole kunnossa. Niin myos mailat. Itse en fittaa kenellekaan mailoja vasta kun oppilas itse niin haluaa tai sen alkeiskurssin jalkeen. Eli sikali, kylla ne perusteet pitaa ensin hallita edes vahan, ja ennen kaikkea olla 100% varma, etta mailoihin kannattaa sijoittaa. Mitkaan mailat eivat kuitenkaan ole loppuelamaksi, eli jos nyt fittaat itsellesi mailat, jotka ovat alottelijan mailat ja kovin anteeksiantavat, ja sitten kehitytkin kovasti parin vuoden sisaan, niin tuskinpa niita mailoja enaa kaytat 15 handarisena, oli ne fitatut tai ei… Fittauksesta ei ole koskaan haittaakaan, sanotaanko nyt nain tahan loppuun.

Apropoo, tuli mieleen kaksi mielenkiintoista fittausta… Eras TrailBlazers tuli opiskelemaan vahan golfia meidan rankelle, kun yks koutsi (nyt jo muualla) oli suositellut meita hanelle. Mies on 6’9′ pitka ja akkia sitten yritin jarkkaa hanelle mailaa kateen. Kavin kaikki fittausmailani lapi, mutta loppujen lopuksi huomattiin, etta hanelle sopivat mailat oli mun mailat. Tosin isommat gripit han olisi tarvinnut… Aika hassua, kun itse olen ’vain’ 190cm.
    Toinen ovela fittaus oli eras entinen NFL-pelaaja, RB, joka oli lyhyt, lihaksikas ’tappi’, jolla oli samankokoiset kammenet kun minulla, mutta sormista kolme (keski, nimeton ja pikkurilli) olivat 3 senttia pidemmat kun mun sormet. Peukalo ja etusormi oli samanmittaiset… Joutu teippailemaan grippeja aika ihmeellisesti.

Ai niin, molemmat oli alottelijoita, joten eikohan taakin alleviivaa sita, etta fittaus on kaikille. Ei vain paremmille pelaajille.

Pistetään nyt tänne ketjuun jos täältä sais vastauksen kun oon asiaa miettinyt, että mistähän mahtaisi löytyä Kokkolan läheltä paikka jossa voisi mailojen custom fittauksen suorittaa? tai ainakin mitata mailanpään nopeuden yms.

Tarvitaanko sita fittausta loppujen lopuksi?

Oma rauta-7 mittani on aika tarkalleen 165y. Opetin yhta pikkupoikaa tossa viikolla ja vitsina otin hanen rauta-seiskan, joka oli kaiketi lahella 50cm pitka ja jossa oli hurjan loysa varsi. Loin silla kolme lyontia ja allistyin tuloksesta: suoria lyonteja ja 155y pitkia.

Mitaan fittaamista siis tarvita! Siirrynkin tasta nyt kahvilayrittajaksi myymaan luomupullaa.

Eikös vilo-golfista löydy tällaista palvelu?

hienosti kirjoitettu. ku vois jälkikteen… oiko se edit tai jotain.

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #303796 kohteessaCustom fittauksesta

Etusivu Foorumit Välineet Custom fittauksesta