Aihe: chippaus kostealta kaltevalta forelta, mikä taktiikka ja mikä maila? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

chippaus kostealta kaltevalta forelta, mikä taktiikka ja mikä maila?

Etusivu Foorumit Yleistä chippaus kostealta kaltevalta forelta, mikä taktiikka ja mikä maila?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Silloin tällöin tulee kierroksella eteen chippipaikka griinin läheltä: Pallo makaa forella, kostealla ja kaltevalla sellaisella ja matkaa lipulle esim. 7 metriä. Ollaan siis korotetun griinin sivussa, niin että edessä on parin metrin matkalla nousua (esim. metri) ja sitten griinille päästyä normaalia griiniä (tasaista tai mitä vain). Putterilla ei voi pelata. Chipatessa lyöntiasenossa ollaan hieman takapainoisena, eli ’ylämäessä’. Minulla on taipumus chipata SW:llä kaikki chipit, mutta tällaisessa paikassa joskus tulee SW:llä oikein kunnon 50 senttinen söpsö. Olen koittanut analysoida tätä niin että maila varmaan luista pallon alta koska maa on märkä ja lavan kulma suurenee ylämäestä johtuen. Mikä maila sopisi tällaiseen paikkaan ja miten tämä paikka pitäisi pelata? A) Lobberilla oikein kunnon Mickelson lyöntinäkö korkeana tiputuksena lipulle? B) R-8:lla pomputellen ylämäkeen ja toivoen että pomput ovat oikeat ja vauhti riittää viemään pallon nyppylän laelle ja sieltä alan lipulle? C) SW:llä reippaana chippinä joka nostaa pallon ilmassa ylämäen yli ja laskee pallon alas griinillä. (Miten tässä huolehditaan että pallo ei mene lipulta pitkäksi?) D) Joku muu maila/taktiikka…mikä? Kertoilkaapa vinkkejä! Hyviä pelejä kaikille!

D) Älä ikinä chippaa SW:llä. Chippaa mailoilla r9-r4, hätätapauksessa PW, mutta ei ikinä SW. Siitä ei tule kun sanomista. Sen, mikä maila välillä r9-4 valitaan, saat selvittää ihan itse omaa chippiäsi ja rulleja tarkkailemalla.

Prkl, siitäkö mun peli on ollukkin kiinni!!?? Chippaan lähes pelkästään wedgeillä, ellei ole melkein tasaista ja hyvin pitkä matka lipulle.

Kesällä ja nopeille griineille chipin pituuden hallinta on äärimmäisen vaikeaa jos chippailee pieniloftisella mailalla. Tämän takia chippailen wedgeillä joilla nousukulma on korkeampi ja tämä puolestaan vähentään pallon vauhtia.

C) Eli pallo ilmassa griinille, maila tosin voi olla muukin wedge kuin SW. Jos tulee söpsöjä niin tekniikassa on todennäköisesti vikaa.

Harjoitusgriinille vain ja palloja paljon mukaan. Kokeile eri tulokulmia palloon. Eli lakaisevampaa chippiä ja sitten sen jälkeen niin että viedessäsi mailaa taakse, se nousee nopeasti ylöspäin. Kokeile myöskin normaalia ranteet jäykkänä-chippiä ja sitten taas chippiä jossa lyöt ranteilla(korkeampaa).

Eli kannattaa harjoitella mahdollisimman monta erityyppistä lähipelilyöntiä, silloin ei mene sormi suuhun kentälläkään kun ei olekaan se normaali tasainen alusta mistä rullitella lipulle.

No, kaikki chippaa tyylillään ja mä vaan en chippaa oikeastaan ikinä wedgellä. Toimii mulla hyvin. (Esim viime viikolla vain 3:lla GIR:llä scrämbläsin silti 79).

Chippinä käsitän nyt siis liikkeen, jossa ei ranteet taitu. Muutenhan se on pitchi. Ja pitchin teen kyllä wedgellä vaikka 10m:n päästä.
    Onko meillä aita ja seiväs sekaisin? Tarvitaankohan täällä Aplelin asiantuntemusta?

Roger Gunn (Golf Level tjms) opetti minulle chipeille numeron 12.
    Eli tuosta numerosta kun ottaa pois esim rauta-8 (12-8=4 (?)), niin saadaan matka jonka pallo rullii suhteessa lentomatkaan (1:4). Ihan käytännöllinen helpottamaan mailanvalintaa chipeissä, saattaa löyntotekniikasta riippuen hieman vaihdella. PW lienee 1:2, mutta wedgeillä ei tuossa (epäsuorasti) ’suositeltu’ lyömään. Ei kyllä kiellettykkään.

Itsellä tuossa lähipelissä myöskin varsinkin näin alkukaudesta ollut aika isoja ongelmia. Ja voin myöntää, että omalla kohdallani johtuu ihan täysin harjottelun puutteesta. Joka vuosi tulee päätettyä tuhat kertaa, että nyt aletaan treenaamaan lähipeliä….ja sitten se taas jää…..pässi ku pässi.
    Se ottaa jonnii verran kaaliin, ku ekat 400 metriä tullaan kahella lyönnillä, ja sit pahimmillaan loppuihin 20metriin meneekin 4 lyöntiä!!
    Omalla kotikentällä näin ’alku’kesästä vielä viheriöiden ympärys on jostain syystä käsittämättömän huonossa hapessa….sellasta sementinkovaa tartania, ja isolta osin kaljulla läiskällä varustettuna. Voin kertoa, että tollanen alusta yhdistettynä huonoon lähipelitekniikkaan—->peli ja pää jumissa. Siinä kun välillä on aivan uunona tollasessa tilanteessa…..lyönkö nyt chipin ’jäykillä’ käsillä vai sitten jos pikkusen ranteita ja pivottia mukaan pitch-tyyppisenä…? Sitten kun siinä swingin aikana vielä nuo asiat pyörii päässä, niin avot!
    Nyt alan treenaamaan….

Sorry jos nipotan, mutta eihän tuo mitenkään voi olla forella, jos matkaa kernin reunaan on pari metriä ja korkeuseroa metri? Eli jos kyseessä on jyrkkä reunama ja palli makaa raffiruohossa, niin se on aikas lailla erilainen tilanne, kuin että jos se makaa forella ja kerni on kalteva. Erityisesti tuon loftiongelman vuoksi. Yleisesti ottaen olen samoilla linjoilla kuin Lavis, eli meillä tuuppareilla todennäköisyys onnistuneeseen lopputulokseen kasvaa, kun lofti pienenee (ainakin tuonne r6-r8 asti). Mitä söpsöösi tulee, syy voi myös olla kiihdytyksen puutteesta tai sen väärästä ajoituksesta. Nimenomaan kiihdyttämisen kontrolli on helpompaa vähemmän jyrkällä loftilla, kun ei tarvitse samalla tavoin pelätä/aristella epäpuhtaita osumia, kylkkäreitä tai alta luistamista.

Ps. Jotta seuraava chippiharjoittelunne menisi entistä enemmän sekaisin, kokeilkaapa chipata vaikka pw:llä tai r9:llä siten, että lapa on aavistuksen sulki, ja matalalla, (kärjistetysti) melkeinpä ruohoa viistävällä liikkellä saatatte palliin ikään kuin draw-kierrettä (mutta ei saa liiotella)…

Ps dos & slightly ot: Kannattaa myös ihan oikeasti harjoitella hybridillä tai väyläpuulla puttaamista chippaamisen sijaan kun palli on foren ja raffin rajamailla. Erittäin toimiva vaihtoehto, kunhan sen opettelee.

Lavantauti kirjoitti: (4.6.2007 10:29:43)
    Chippinä käsitän nyt siis liikkeen, jossa ei ranteet taitu. Muutenhan se on pitchi. Ja pitchin teen kyllä wedgellä vaikka 10m:n päästä.

No ei pelkkä ranteitten käyttö lyönnistä pitchiä tee…

Mikäs sen sitten tekee?

Ylämäkeen chipatessa täytyy mailan loftia pienentää (=käyttää pidempää mailaa) kompensoimaan rinteen kaltevutta. Muutoin pallo lähtee tarpeettoman korkealle.
    Ideana, niinkuin kaikissa muissakin chipeissä, on pudottaa pallo heti maahan kun lyhyt ruoho alkaa ja rullitella pallo kuppiin.

Aina kannattaa käyttää niin pitkää mailaa kuin mahdollista. Mitä vähemmän loftia, sitä vähemmän alakierrettä –> parempi pallokontrolli. Chipissä, aivan kuten putissakin, pallo pitää saada rullaamaan mahdollisimman nopeasti.

Kun suuriloftisella wedgellä palloon tulee puhtaalla osumalla paljon alakierrettä, se pomppaa ja pysähtyy nopeasti. Toisaalta hivenen epäpuhdas osuma vähentää merkittävästi alakierteen määrää ja pallo pysähtyy aivan eri tavalla –> Huono toistettavuus.

Samaten mitä jyrkemmässä kulmassa pallo putoaa griinille, sitä suurempi vaara on sivupompulle ja pallo saattaa lipsahtaa ohi reiästä.

Pallo kannattaa siis lähettää matkaan mahdollisimman vähäisellä alakiereellä ja mahdollisimman matalalla kaarella, jos aikoo chippejä upottaa.
    Ja tällä taktiikalla hieman epäpuhdas osumakin jää melko lähelle reikää.

Mutta: paraskaan teorisointi ei korvaa sitä että menee treenialueelle. Pistää 10 palloa paikkaan A. Chippaa siitä eri mailoilla ja katsooo miten pallo käyttäytyy. Kannattaa leikkiä pallon paikalla stanssissa, avata ja sulkea lapaa jne.

Viimeisimmän leikkisessioni tulos paransi chippaamista merkittävästi. Ts. yritti chippaamista Panoramicassa opettaa, mutta mulla ei oikein mennyt jakeluun. Käsillä oli kova tarve tehdä kaikkia juttuja. Nyt sain homman siihen malliin että tunne lyömisestä tulee kropasta. Puhtaita osumia ja loistava toistettavuus. Brilliant….

Yksinkertaisin chipin ja pitchin määritelmä on se, että ensin mainitussa pallo vierii pidemmän matkan kuin on ilmassa, jälkimmäisessä päinvastoin. Pääsääntöisesti ensinmainitun aikaansaaminen tosin edellyttää aika passiivisia ranteita, jälkimmäinen ei, paitsi ns. run-pitchissä, joka suoritetaan ilman aktiivista rannetoimintaa. Ja käytäntö on tietysti sitten taas ihan toinen juttu.

Minä en lähde tässä hommassa neuvoja antamaan kun en ole pgapro.

Cippaamista ylipäätänsä oli hauska katsella viime pyhänä kun Merry Tayolla oli maan parhaimmisto cippailemassa. He tuntuivat käyttävän lyhyissä cipeissä wedgeä.

Pallo oli takajalalla, lyhyt taaksevienti ranteilla, jyrkästi mutta pehmeästi palloon ja läpi vasen ranne stiffinä. Pallo lentää pari metriä, ottaa kaksi pomppua, sitten baitti, ja rullaa kuppiin. Oli ne näitä harjoitelleet.

Omasta mielestäni golfin hienoin lyönti onkin cippi joka menee kuppiin. Voi että se hyväilee! Oikein naurattaa kun kaverit seisoo siinä tyhmän näköisinä putterit kourassa ja suu ammollaan.

Taktiikka on yksinkertainen: Pallo rullitetaan reikään.
    Mailavalintakin on selkee: Rautakasi.
    Jokusen kerran olen tyhmän näkösenä vierestä kattellu floridarouvien varmaa työskentelyä chipperi kädessä, mutta en ole itse raskinnut vielä investoida. Siis siihen chipperiin.

AAH kirjoitti: (4.6.2007 13:50:20)
    … Siis siihen chipperiin.

Voin muiluttaa sun bägiin eukon hoopeen… tai ei ny sentään kaverille voi nuin raskasta kujetta tehä. Nii se on kyl totta et raatakasissa on koko liki chipperin lofti…

Ensimmäisessä viestissä kuvaillulta paikalta ottaisin itse kyllä ehdottomasti putterin käteen, mikäli nyt raffi ei sitten ole 15 senttiä korkeata. Mutta jos foresta on kyse, niin ruoho ei kai voi olla paria senttiä korkeampaa? Josta on jo helppo putata. Riippunee ehkä hieman pelitaidoistasikin mitä mailaa kannattaa käyttää, itse olen vielä sillä tasolla että jos vain mitenkään mahdollista, käytän putteria, koska pituuskontrolli on niin paljon parempaa kuin itselläni chipatessa ja lisäksi söpsöjen ja kylkkäriosumien mahdollisuus on minimoitu. Jos kyseisessä paikassa olisi kunnon raffi ottaisin todennäköisesti joko SW:n tai lobin käteen ja yrittäisin tiputtaa pallon parin metrin päähän reijästä. Ehkä tuollaisessa jyrkässä ylämäessä olisi hyvä lyödä maila vain palloon eikä läpivientiä ollenkaan, sillä saisi pallon mukavasti popsautettua ylös ruohosta.

goldencap kirjoitti: (4.6.2007 14:15:55)
    Ensimmäisessä viestissä kuvaillulta paikalta ottaisin itse kyllä ehdottomasti putterin käteen, mikäli nyt raffi ei sitten ole 15 senttiä korkeata. Mutta jos foresta on kyse, niin ruoho ei kai voi olla paria senttiä korkeampaa? Josta on jo helppo putata.

Ei kylläkään kostealla pinnalla.

AAH kirjoitti: (4.6.2007 14:19:57)

Ja miksikä muka ei? Mitä kosteus haittaa muutaman sentin ruohossa? Paksussa raffissa ehkä eri asia? Sitäpaitsi märällä griinillähän pallo pysähtyy nopeammin=vielä helpompi kontrolloida pituutta.

goldencap kirjoitti: (4.6.2007 14:15:55)
    Ensimmäisessä viestissä kuvaillulta paikalta ottaisin itse kyllä ehdottomasti putterin käteen, mikäli nyt raffi ei sitten ole 15 senttiä korkeata. Mutta jos foresta on kyse, niin ruoho ei kai voi olla paria senttiä korkeampaa? Josta on jo helppo putata. Riippunee ehkä hieman pelitaidoistasikin mitä mailaa kannattaa käyttää, itse olen vielä sillä tasolla että jos vain mitenkään mahdollista, käytän putteria, koska pituuskontrolli on niin paljon parempaa kuin itselläni chipatessa ja lisäksi söpsöjen ja kylkkäriosumien mahdollisuus on minimoitu. Jos kyseisessä paikassa olisi kunnon raffi ottaisin todennäköisesti joko SW:n tai lobin käteen ja yrittäisin tiputtaa pallon parin metrin päähän reijästä. Ehkä tuollaisessa jyrkässä ylämäessä olisi hyvä lyödä maila vain palloon eikä läpivientiä ollenkaan, sillä saisi pallon mukavasti popsautettua ylös ruohosta.

Mää koitan putterilla maksimoida kylkkäriosumat. Jep.

goldencap kirjoitti: (4.6.2007 14:21:44)

AAH kirjoitti: (4.6.2007 14:19:57)

Ja miksikä muka ei? Mitä kosteus haittaa muutaman sentin ruohossa? Paksussa raffissa ehkä eri asia? Sitäpaitsi märällä griinillähän pallo pysähtyy nopeammin=vielä helpompi kontrolloida pituutta.

Mä en olekaan noin taitava. Vaikeuksia aiheuttaa juurikin kostea ruoho kernin reunalla, jota tässä tapauksessa on pari metriä.

kebax kirjoitti: (4.6.2007 13:55:22)

AAH kirjoitti: (4.6.2007 13:50:20)
    … Siis siihen chipperiin.

Voin muiluttaa sun bägiin eukon hoopeen… tai ei ny sentään kaverille voi nuin raskasta kujetta tehä. Nii se on kyl totta et raatakasissa on koko liki chipperin lofti…

Vieläkö tää on tallessa?
    No, söntaakina asetat sen palkintopöydälle, ni luultavimmin sen siitä ”saan” pokata.

El ninó kirjoitti: (4.6.2007 14:21:57)

Tarkoitin lähinnä, että yritän minimoida kylkkäriosumat wetkeillä tai muilla rautamailoilla =)

goldencap kirjoitti: (4.6.2007 15:00:56)

El ninó kirjoitti: (4.6.2007 14:21:57)

Tarkoitin lähinnä, että yritän minimoida kylkkäriosumat wetkeillä tai muilla rautamailoilla =)

Jep, osu ja uppos jo tuosta sun ekasta postauksesta. Halusin nyt vaan tuoda oman osaavan mäkökantani mukaan keskusteluun.. 🙂

Olen alkuperäisen kysymyksen asettaja.

Kiitos kaikille vastanneille! Vastauksia tuli 20 kappaletta enemmän kuin odotinkaan. Sain paljon ajateltavaa ja ennenkaikkea kokeiltavaa/harjoiteltavaa!

Väki tuntui olevan melko yksimielistä siitä että rautakasi on parempi chippaustyökalu kuin santawedge. Ehdottomasti alan nyt kokeilemaan rautakasia chipeissä.

Alkuperäinen kysymykseni oli hieman hassusti aseteltu, jonka joku huomasikin….toki kyseinen paikka mahdollistaa myös putterin käytön. Kysymystä kirjoitettaessa mielessä oli yhdistää kysymykseen myös se tilanne jossa pallo on raffissa eikä forella, mutta jäi yhdistämättä.

Kuitenkin mahtavaa että Suomessa on näin asiantuntevaa ja yhteistyökykyisiä/haluisia ihmisiä!

-pom-

pompair kirjoitti: (4.6.2007 15:32:00)
    Väki tuntui olevan melko yksimielistä siitä että rautakasi on parempi chippaustyökalu kuin santawedge. Ehdottomasti alan nyt kokeilemaan rautakasia chipeissä.

Noei.
    Kaikki bägissä olevat mailat ovat tasavertaisia chippaustyökaluja. Jokaiselle on oma tilanteensa. Pääasia on että kokeilet chippailla niillä kaikilla, et pelkää käyttää niistä mitään ja opit tunnistamaan mikä sopii parhaiten siihen tilanteeseen missä pallo kulloinkin on.

Parti PersiMonni kirjoitti: (4.6.2007 20:45:01)
    Kaikki bägissä olevat mailat ovat tasavertaisia chippaustyökaluja.

Viime perjantaina Katinkullassa pelikaveri chippasi viimeisen viheriön vierestä pallon 30 metristä noin 3 metriin. Draiverilla.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #477802 kohteessachippaus kostealta kaltevalta forelta, mikä taktiikka ja mikä maila?

Etusivu Foorumit Yleistä chippaus kostealta kaltevalta forelta, mikä taktiikka ja mikä maila?