Aihe: Cädikielto junnukisoissa - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Cädikielto junnukisoissa

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Cädikielto junnukisoissa

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

MacG kirjoitti: (14.6.2011 13:55:12)

ts kirjoitti: (14.6.2011 12:48:13)
    Olennaista siis ei ole se mitä cädi pelaajalle antaa, vaan mitä tietoa valmentaja cädinä toimiessaan pelaajalta / pelaajasta saa. Tämä kun ymmärrettäisiin nyt liitossakin siltä kannalta, että sillä on suuri merkitys valmentajan työmahdollisuuksiin ja mitä aiemmin tuota pääsee tekemään, sen parempi kehitys.

Katsooko liitto asiaa sitten näin: koska kaikilla ei ole mahdollisuuksia valmentajacädiin (kustannus?) niin siksi junioritasolla kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti, eli kielletään kaikilta?

Eli jos kaikki ei pysty menestystä rakentamaan, on syytä estää sen mahdollisuudet kaikilta 😀

Ei varmaan sentään ihan noin surkeessa jamassa olla, vaikka tuota on kyllä kuulut perusteena esim etäsiyysmittarien kiellolle. Toinen kehitystä jarruttava kielto joka joutaisi äkkiä poistaa.

Hyvä keskustelu. Asiassa on monta puolta kuten ts on hyvin esille ottanut. Perustelen nykyistä hyvää käytäntöä vielä muutamalla kommentilla:

Junnutoureilla on hyvin eri-ikäisiä golffareita johtuen harrastuksen aloitusajasta, fyysisistä kehitysikäeroista, lahjakkuudesta yms. Tsemppitourilla pelaa tänä vuonna noin 8-15 -vuotiaita junioreita. Aluetourilla 12-21-vuotiaita ja FJT:llä 13-21-vuotiata (siis noin). Ei muutaman 19-21-vuotiaan pelaajan vuoksi tarvitse sääntöä muuttaa. Miltä tuntuisi 13-vuotiaasta lapsesta pelata FJT:llä yksin esim. kahden 21-vuotiaan kilpakumppanin kanssa kun näillä molemmilla on innokas isä tai valmentaja caddienä mukana säätämässä. Sama koskee etäisyysmittaria. Ei voi olettaa kaikilla on käytössä caddie ja etäisyysmittari. Miltä se näyttäsi kun 8-vuotiaat opetetaan sihtaamaan etäisyyksiä mittarilla tsemppitourilla kun sen todetaan yhtäkkiä kuuluvan tärkeänä lajiin ja kisoihin. Kiva selittää sen ikäiselle että sinä et tarvitse vaikka muilla on.
    Valmentaja voi kehittää junnun pelistrategiaa ja saada palautetta tämän työskentelystä kierroksella harjoituskierroksella ja kilpailutilanteessa muilla toureilla, joissa caddie on sallittu. Kyllä nollahändärillä pitäisi FT:lle ja HK:lle päästä muutaman kerran vuodessa. Nuoren pelaajan pitää pystyä selviämään myös ilman caddietä. Entäpä jos jossakin kisassa caddie ei pääsekään mukaan. Onko kisa siten pilalla jo etukäteen? On eri asia sitten kun mennään suuremmille kansainvälisille kiertueille.
    Valitettavasti junnukisoissa on kuitenkin huoltajia ja vanhempia jotka juoksevat junnunsa perässä kierroksen ajan metsiä pitkin ja puuttuvat peliin ohjeita antaen, ottavat yhteyttä tuomareihin jne. Näin se vielä menee mutta mitä seuraisi jos saisivat olla caddienä. Sitten valitettavasti näkee vielä joskus huoltajaryhmiä, jotka seuraavat peliä sivussa isoon ääneen ja juhlivat minuutin jokaisen oman seuran junnun par:in jälkeen tyyliin maali lätkämatsissa. Entäpä jos nämäkin herrat saisivat siirtyä peliryhmiin työntämään kärryä.

Eli caddieja ei tarvita junnukisoihin. Ehkä SM-kisoissa sarjassa 21v voisi sen hyväksyä kun pelaavat jo omissa lähtöryhmissään.

Naita teidan hauskoja juttuja kun lukee, niin tulee mieleen jo 90-luvulla lanseerattu sanonta: ’Taa olis muuten Suomessa laitonta’.

….ja sitten kun kehitys vahan aikaa kehittyy, niin hupskeikkaa, se onkin Suomessa pakollista.

Katseet vaan tulevaisuuteen! Kylla naa kohta on maaratty pakollisiksi kaikille kentille ja kaikkiin turnauksiin.

ts kirjoitti: (14.6.2011 13:07:16)
    Onko muita lajeja kuin tennis, jossa valmentajaa estetään osallistumasta itse kisatapahtuman läpiviemiseen?

Ehkä täsmällisempi termi voisi olla ’urheilusuoritukseen puuttuminen’ kuin ’kisatapahtuman läpivieminen.

Onhan noita lajeja moniakin, mutta ensimmäiseksi tulee mieleen purjehdus. Siinä suorittaja ei saa ottaa vastaan neuvoja keneltäkään. Muuten tulee diskaus. Logiikka on siinä, että kilpailijan pitää pystyä tekemään suoritus itse, ilman muiden apua. Sama koskee niin junnu- kuin avoimia kisojakin.

Mitä nopeampitempoinen laji, niin sitä vähemmän valmentaja pystyy puuttumaan tekemiseen itse suorituksen aikana. Jääkiekossa huudot kaukaloon eivät pahemmin kuulu ja neuvot olisivatkin huudettaessa jo vanhentuneita. Golfissa ennen jokaista suoritusta on ns. stand still-tilanne, jolloin seuraavaa suoritusta voi käydä suht rauhassa lävitse. Miksi junnulla tulisi olla joku ’neuvonantaja’, joka tekisi ratlkaisut pelaajan (kilpailijan) puolesta? Jos junnu voisi tukeutua tekemisessään valmentajan välittömiin neuvoihin ja ohjaukseen, niin tällöinhän valmentajalla olisi todella merkittävä vaikutus itse suoritukseen. Eikös kysymys ole siitä, miten junnu osaa pelata, eikä siitä, miten valmentaja osaa pelistrategian? Tämä on olennaista lajissa, joissa muiden pelisuoritus ei juuri vaikuta omaan peliin, vaan jokaista omaa ’siirtoa’ tai ’movea’ voi rauhassa harkita.

Junnugolfissa pitää mielestäni erottaa valmentaminen ja kilpaileminen. Nuo ts:n listaamat seikat valmentajan havainnoimista seikoista voi varmasti suurelta osin tehdä sieltä 20 m:n päästäkin ja käydä kierroksen jälkeen pelaajan kanssa lävitse ja mahdollisesti treenata harkkarundilla.

Junnujen strateginen peliäly on menesti hyvin rajoittunut ja oman tekemisen taso välillä jokseenkin puutteellista. Paljon tehdään tyhmiä päätöksiä. Se, että jollakin kilpailijalla on joku auktoriteetti kierroksella kertomassa mitä pitää tehdä ja miksi, saattaa kilpailijat erittäin epätasa-arvoiseen asemaan. Tällöin ei ole kysymys kilpailijan osaamisesta, vaan monesti kilpailijan caddien osaamisesta. Kilpailuissa lienee tarkoitus löytää paras pelaaja, eikä paras caddie. Varsinkin junnukilpailuissa, joissa ei ole kysymys elannosta, vaan reilusta kilpailemisesta. Aikuisten kilpailuissa caddien rooli on hyvin erilainen.

ts

Ihan hyviä argumentteja Hörhöltä, mutta katsomme asiaa vallan eri suunnasta.

Itse kun en enää aikoihin ole nähnyt junnukisoissa menestymistä minään arvona, vaan tekemisen ja valmentautumisen tulevaan. Ei sillä, etteikö ole hienoa siellä pärjätä ja kaikki kunnia menestyjille, mutta mukaansa sieltä ei lopulta saa mitään. Olisiko silloin haittaa siitä, että joku tekee kokonaisuuden paremmin ja voittaa sen vuoksi? Olisiko lajin kehityksen kannalta kuitenkin tärkeämpää saada tuossa vaiheessa vaikka autettuna ulos paras potentiaali ja päästä taas kehittymään pelaajana? Olisiko kuitenkin noissa kisoissa oppiminen asetettava menestyksen edelle?

Toisaalta älkää nyt sotkeko lapsia tähän asiaan. Joku esitti näkemyksiä pelaajien ikärakenteesta, mutta ne kyllä poikkeavat omasta käsityksestäni. Pikemmin tilanne on niin, että mukana on jokunen nuorempi ja valtaosa on nimenomaan ikäluokkaa 17-21v. Heille tarkoitettuja kisojahan nuo ovat.

En tiedä kuinka moni täällä on pelaajan cädinä ollut, siis siinä mielessä että tekee jotain muutakin kuin vetää kärryjä. Valmentajia ei ainakaan kovin montaa ole. Voin kertoa, että valaisevia kokemuksia ovat molemmat ja yksi rundi kisassa opettaa valmentajalle pelaajasta enemmän kuin kolmen vuoden sessiot rangella.

periferia kirjoitti: (14.6.2011 17:47:44)
    Valitettavasti junnukisoissa on kuitenkin huoltajia ja vanhempia jotka juoksevat junnunsa perässä kierroksen ajan metsiä pitkin ja puuttuvat peliin ohjeita antaen, ottavat yhteyttä tuomareihin jne. Näin se vielä menee mutta mitä seuraisi jos saisivat olla caddienä. Sitten valitettavasti näkee vielä joskus huoltajaryhmiä, jotka seuraavat peliä sivussa isoon ääneen ja juhlivat minuutin jokaisen oman seuran junnun par:in jälkeen tyyliin maali lätkämatsissa. Entäpä jos nämäkin herrat saisivat siirtyä peliryhmiin työntämään kärryä.

Nyt kyllä meni jutut niin yli hilseen, onko sinulla oikeasti edes hajuakaan mitä tuolla junnujen kilpakentillä tapahtuu vai oletatko vain. Tuossa kappaleessa ei ollut totuutta edes nimeksi. ensinnäkään siellä ei näy juuri ketään seuraamassa kisoja kun se on käytänössä tehty mahdottomaksi 50 metrin säännön takia. Ohjeiden antaminen on tiukasti kielletty ja sen voi hyvin esim pelikaverit ilmoittaa jos tuollaista tapahtuu.. Yhtään mainitsemasi kaltaista huoltaryhmää jotka juhlivat minuutin oman seuran kaverin puolesta suureen ääneen en koskaa ole nähnyt, en edes kisoissa joissa kädin käyttö on sallittu. Ja taatusti ne kädit juhlivat yhtähyvin jokaista hyvää suoritusta siinä ryhmässä oli kotiseuran tai muun seuran pelaaja. Väitteilläsi ei vaan ole todellisuuspohjaa jonka perusteella yrität kieltää kädien/valmentajien käytön.

ts

periferia kirjoitti: (14.6.2011 17:47:44)
    Valitettavasti junnukisoissa on kuitenkin huoltajia ja vanhempia jotka juoksevat junnunsa perässä kierroksen ajan metsiä pitkin ja puuttuvat peliin ohjeita antaen, ottavat yhteyttä tuomareihin jne. Näin se vielä menee mutta mitä seuraisi jos saisivat olla caddienä.

Jos noin on, eikö silloin opeteta junnuja kiertämään sääntöjä ja välttämään vain kärähtämistä? Mitäs jos tuo joukko oikeesti pistettäisiin cädäämään ja koulutettaisiin siihen?

Voi tietysti olla että luotan taas liikaa ihmisten fiksuuteen ja ääliöitä tuohon joukkoon mahtuu. Sehän oli aikanaan juuri kiellon syntymisen syynä. Varsin surullista, jos he edelleen estävät lajin kehitystä.

Rauskille:
    On kokemusta hyvinkin paljon. Minun esittämäni näkökulma tulee enemmän tsemppi ja aluetour-pohjalta, joista myös edellä mainitut ’esimerkit’ ovat. FJT:llä huoltajat jo tietävät mitä golf on joten osataan toimia. No me olemme erilaisia ja ehkä hyvää tarkoittavat huoltojoukot kannustuksella ja joskus isälle on tärkeämpää menestyminen kuin itse junnulle, joten yritetään auttaa loppuun asti. Kuten mainitsin nykyinen systeemi on hyvä ja hirvittäisi jos palataan vanhaan huoltajat caddiena systeemiin.
    PS. Ota nyt Rauski rauhallisesti edes joskus. En minäkään syytä sinua valehtelijaksi vaikka olenkin useassa asiassa eri mieltä kanssasi.

periferia kirjoitti: (14.6.2011 22:45:02)
    Rauskille:
    On kokemusta hyvinkin paljon. Minun esittämäni näkökulma tulee enemmän tsemppi ja aluetour-pohjalta, joista myös edellä mainitut ’esimerkit’ ovat. FJT:llä huoltajat jo tietävät mitä golf on joten osataan toimia. No me olemme erilaisia ja ehkä hyvää tarkoittavat huoltojoukot kannustuksella ja joskus isälle on tärkeämpää menestyminen kuin itse junnulle, joten yritetään auttaa loppuun asti. Kuten mainitsin nykyinen systeemi on hyvä ja hirvittäisi jos palataan vanhaan huoltajat caddiena systeemiin.
    PS. Ota nyt Rauski rauhallisesti edes joskus. En minäkään syytä sinua valehtelijaksi vaikka olenkin useassa asiassa eri mieltä kanssasi.

Kumma kun en neljän vuoden aikana ole törmännyt yhteenkään tuollaiseen mainitsemaasi asiaan missään kisoissa. Josko kokemuksesi ovat sitten tuolta villiltä 90-luvulta.

Oikeinkin mielenkiintoinen keskustelu, vaikka asialla itsessään ei ole minulle merkitystä, kun minulla ei ole golfaavaa junnua, enkä cädää kenenkään muunkaan junnua. Kokemukseni junnujen kanssa puuhastelusta on muiden lajien parista, mutta niidenkin perusteella lähtisin tukemaan ts:n argumentointia junnukisoissa cädäämisen puolesta. Junnuille kisa on nimenomaan yksi tärkeimmistä harjoituksista tulevaa varten. Ihan kivahan se olis vain voittaakin, mutta kilpailutilanteessa toimiminen kouluttaa parhaiten niitä tulevia ’oikeita kisoja’ varten. Kilpailutilanteessa valmentajan vast. tuki on hyvinkin tärkeää. Junnua varmasti opetetaan tekemään omia ratkaisuja peliharjoituksissa ja siellä varmasti tulee tehtyä vääriä ratkaisuja ja näin oppia kantapään kautta. Oikein tuettuna junnu varmasti oppii tekemään omia ratkaisuja myös kilpailutilanteessa ja oppii samalla myös tulevaisuudessa tärkeää yhteistyötä caddien kanssa.

Asiassa on selkeästi positiiviset puolet ja selkeät negatiiviset:

Puolesta:
    – oikein asennoituva valmentaja voi läheltä katsoa valmennettavan peliä pelitilanteessa ja opettaa pelaajaa reagoimaan erilaisiin tilanteisiin joita ei rangella tai edes harkkakierroksella vastaan tule

Vastaan:
    – junnujen keskinäinen hyvä fiilis voi kärsiä aikuisen läsnäolosta. Aikuisen tuleminen pelikentälle (ei tapahdu muuten missään muussa lajissa tietääkseni) muuttaa dynamiikkaa suurestikin.
    – oman oivaltamisen kautta oppiminen voi jäädä kokonaan pois. Oman oivaltamisen oppiminen on pitkällä juoksulla tärkeätä. Olen itse nähnyt kuinka FT karsinnoissa erittäin ammattitaitoinen caddie joka greenillä näytti nuorelle junnupelaajalle mikä on tarkka puttilinja. Tulosta tuli kierroksella mutta entä oppia?
    – osa vanhemmista voi kuitenkin käyttäytyä epäasiallisesti kenties kiihkeän jännittävässä tilanteessa. Meillä kun ei ole olemassa mitään caddie-lisenssia.

Negatiiviset puolet aikusta caddieta vastaan ovat selvästi vahvempia. Sen vuoksi nykyinen käytäntö on hyvä. Valmentajat voivat pelata harkkakierroksia kaikkien valmennettaviensa kanssa ja TS:n kuvaamat 17-21 vuotiaat vakavammin golfia harrastavat pelaavat jo varmaan HK tai FT kisoja, ja sinne caddiet ovat tervetulleita. Jos eivät niihin pääse mukaan niin eivät ole kovin vakavasti kilpagolfia vielä harrastavia. HK:llä caddiet ovat erityisen arvokkaita kun kahden kierroksen päiväkisoina ne ovat vielä fyysisestikin raskaita.

Kansainvälisissä junnukisoissa on yleistä että toinen junioripelaaja saa olla caddiena, tapahtuu tyypillisesti cutin tai reikäpelikisoissa putoamisen jälkeen. Ei sielläkään aikuisia tai valmentajia caddiena ole.

Keskitytään me ’normaalit’ vanhemmat kolmen K:n linjalle (kannusta, kuljeta, kustanna) ja valmentajat omiin rutiineihinsa (mutta ei junnukisojen kentillä).

Junnun faija

ts kirjoitti: (14.6.2011 22:09:12)

Itse kun en enää aikoihin ole nähnyt junnukisoissa menestymistä minään arvona, vaan tekemisen ja valmentautumisen tulevaan. Ei sillä, etteikö ole hienoa siellä pärjätä ja kaikki kunnia menestyjille, mutta mukaansa sieltä ei lopulta saa mitään. Olisiko silloin haittaa siitä, että joku tekee kokonaisuuden paremmin ja voittaa sen vuoksi? Olisiko lajin kehityksen kannalta kuitenkin tärkeämpää saada tuossa vaiheessa vaikka autettuna ulos paras potentiaali ja päästä taas kehittymään pelaajana? Olisiko kuitenkin noissa kisoissa oppiminen asetettava menestyksen edelle?

Molemmissa vaihtoehdoissa on varmasti puolensa. Minun suuntani perustuu hyvin pitkälti siihen, mitä junnun päässä liikkuu nyt ja tulevaisuudessa. Itse olen junnuvalmennettavana ollut aikonaan toistakymmmentävuotta ja nykyään valmennuksen puolella. Laji ei ole golf.

Mielestäni junnujen osalta kilpailu pitää erottaa harjoittelusta. Junnuilla on monesti kilpailuvietti hyvin vahva. Tosin joitakin joutuu aina hieman avustamaan kilpailuvietin löytämisessä. Jos tuta kilpailuviettiä alkaa ’murentamaan’ sillä, että kilpailussa joku kokoajan kertoo, mitä pitää tehdä, ei mielestäni olla aivan oikealla tiellä. Junnun pitäisi oppia itse tekemään ratkaisut ja soveltamaan niitä oppeja, joita on opetettu harjoituksissa. Cädin mukanaolo rappeuttaa myös muiden pelaajien kilpailuviettiä, koska he eivät koe olevan vertaisessa asemassa, jos joillakin on jopa ammattilainen kokoajan neuvomassa ja ohjaamassa lopputuloksen kannalta olennaisissa päätöksissä.

Veikkaan, että junnu oppii paremmin ilman cädiä. Virheet, kun käydään analyyttisesti läpi kierroksen jälkeen, niin junnu kyllä muistaa ja oivaltaa. Virheistä oppii ja tuloksen ’pilaaminen’ oman mokan johdosta vi…aa todella paljon. Ei ihan heti unohdu. Mielestäni oppi menee heikommin perille, kun oikeita ratkaisuja annetaan koko ajan ’tarjottimella’.

Itse pidän oppimisprosessissa tärkeämpänä itse oivaltamista kuin valmiiksi annettuja faktoja. Varsinkin taktisten kuvioiden osalta. Toki tekniselläkin puolella, mutta tämä riippuu hyvin paljon lajista. Eväitä ymmärryksen saavuttamiseen pitää tietenkin antaa, mutta mielestäni kilpailutilanne ei ole sellainen paikka.

Täytyyhän niiden junnujen myös oppia kilapilemaan. Mielestäni sitä tarkoitusta palvelee parhaiten se, että junnu kilpailee ’itse’. Voihan sitä harkkarundilla neuvoa taktisia kuvioita ja tekniikkaa vaikka kuinka paljon. Miksi ne asiat pitää viedä kilpailuihin, jossa punnitaan se, mitä junnu osaa ihan itse?

On todella harmittavaa kuulla, että junnujen golfkilpailuja ei arvosteta. Itse olen törmännyt junnuihin eri lajeissa, joissa aina kilpaillaan tosissaan ja junnut itse arvostavat menestystään hyvin paljon. Heidän treenimotivaatio on myös korkeella, koska tietävät harjoituksen tuovan menestystä kilpailuissa. Jos junnukilpailuissa sallittaisiin cädin käyttö, niin luulen kilpailujen arvostuksen pienentyvän entisestään, koska eivät ne silloin enää ole oikeita junnukilpailuja. Kysymys ei ole junnun osaamisesta, vaan jostain muusta.

Uskoisin, että myös junnun henkisen puolen kehitystä ja kantin kestävyyttä palvee enemmän se, että junnu kilpailee ihan itse. Tästä on hyviä kokemuksia muista lajeista.

ts kirjoitti: (14.6.2011 22:09:12)

Molemmissa vaihtoehdoissa on varmasti puolensa. Minun suuntani perustuu hyvin pitkälti siihen, mitä junnun päässä liikkuu nyt ja tulevaisuudessa. Itse olen junnuvalmennettavana ollut aikonaan toistakymmmentävuotta ja nykyään valmennuksen puolella. Laji ei ole golf.

Mielestäni junnujen osalta kilpailu pitää erottaa harjoittelusta. Junnuilla on monesti kilpailuvietti hyvin vahva. Tosin joitakin joutuu aina hieman avustamaan kilpailuvietin löytämisessä. Jos tuta kilpailuviettiä alkaa ’murentamaan’ sillä, että kilpailussa joku kokoajan kertoo, mitä pitää tehdä, ei mielestäni olla aivan oikealla tiellä. Junnun pitäisi oppia itse tekemään ratkaisut ja soveltamaan niitä oppeja, joita on opetettu harjoituksissa. Cädin mukanaolo rappeuttaa myös muiden pelaajien kilpailuviettiä, koska he eivät koe olevan vertaisessa asemassa, jos joillakin on jopa ammattilainen kokoajan neuvomassa ja ohjaamassa lopputuloksen kannalta olennaisissa päätöksissä.

Veikkaan, että junnu oppii paremmin ilman cädiä. Virheet, kun käydään analyyttisesti läpi kierroksen jälkeen, niin junnu kyllä muistaa ja oivaltaa. Virheistä oppii ja tuloksen ’pilaaminen’ oman mokan johdosta vi…aa todella paljon. Ei ihan heti unohdu. Mielestäni oppi menee heikommin perille, kun oikeita ratkaisuja annetaan koko ajan ’tarjottimella’.

Itse pidän oppimisprosessissa tärkeämpänä itse oivaltamista kuin valmiiksi annettuja faktoja. Varsinkin taktisten kuvioiden osalta. Toki tekniselläkin puolella, mutta tämä riippuu hyvin paljon lajista. Eväitä ymmärryksen saavuttamiseen pitää tietenkin antaa, mutta mielestäni kilpailutilanne ei ole sellainen paikka.

Täytyyhän niiden junnujen myös oppia kilapilemaan. Mielestäni sitä tarkoitusta palvelee parhaiten se, että junnu kilpailee ’itse’. Voihan sitä harkkarundilla neuvoa taktisia kuvioita ja tekniikkaa vaikka kuinka paljon. Miksi ne asiat pitää viedä kilpailuihin, jossa punnitaan se, mitä junnu osaa ihan itse?

On todella harmittavaa kuulla, että junnujen golfkilpailuja ei arvosteta. Itse olen törmännyt junnuihin eri lajeissa, joissa aina kilpaillaan tosissaan ja junnut itse arvostavat menestystään hyvin paljon. Heidän treenimotivaatio on myös korkeella, koska tietävät harjoituksen tuovan menestystä kilpailuissa. Jos junnukilpailuissa sallittaisiin cädin käyttö, niin luulen kilpailujen arvostuksen pienentyvän entisestään, koska eivät ne silloin enää ole oikeita junnukilpailuja. Kysymys ei ole junnun osaamisesta, vaan jostain muusta.

Uskoisin, että myös junnun henkisen puolen kehitystä ja kantin kestävyyttä palvee enemmän se, että junnu kilpailee ihan itse. Tästä on hyviä kokemuksia muista lajeista.

ts kirjoitti: (14.6.2011 12:48:13)

Ei noihin asioihin pääse millään kiinni kisan jälkeen. Satoja tapahtumia ja pelaajan kertoma värittyy ajan saatossa. Siksi on juurikin välttämätöntä olla koko kierroksen ajan tiiviisti pelaajan kanssa tekemisissä juuri siinä hetkessä. Havainnoista voi sitten keskustella kisan jälkeen kuten tehdäänkin, mutta se tieto on saatava spontaanien reaktioiden kautta, ei kerrottuna tarinana.

Ehkä vähän OT mut tuosta tuli mieleen saako/onko kukaan kokeillut sanelimen tai vastaavan käyttöä tallentamaan valmennettavan ajatuksia ja suunnitelmia ’nauhalle’, jota voisi sitten pureskella kilpailun jälkeen. Eli pelaaja höpöttelis suunnitelmat ja ajatuksensa ääneen.

Hyvää keskustelua saatu aikaiseksi vaikka luinkin osalta vain pääpiirteet. Juniorina oma mielipiteeni on, että cadien käyttö junnukisoissa on hyvä olla kiellettyä. Useimmalla cadienä tulisi olemaan kuitenkin jompi kumpi vanhemmista, joka ei välttämättä ole hyvä asia. Valmentaja voi varmasti seurata lahjakkaan nuoren otteita tarkemmin muuallakin kuin junioritoureilla. Harjoituskierros ei aja varmaan ihan samaa asiaa, mutta hyvin montaa asiaa voi sielläkin miettiä. Valmentajahan voi halutessaan tulla harjoituskierrokselle mukaan, jolloin keskustelut käytäisiin siellä ja sitten kisassa junnu voisi käyttää omaa päätään ratkaisuja tehdessään.

Olenko muuten ymmärtänyt oikein, eli junnulla saa olla cädie, kunhan ei osallistu juniorikisaan? Kävi nimittäin niin että kaveri tippui viime vuoden miesten seuramestaruuskisoissa kahden kierroksen jälkeen, ja ajatteli sitten tulla viimeiselle kierrokselle mun cädiksi. Cädien käyttö oli sallittu kisassa (muutkin siis käyttivät), mutta ykköstiillä startteri kutsui tuomarin paikalle, joka sanoi että junnuilla ei saa olla cädiä. Jälkeenpäin olen tätä jäänyt miettimään, olisko sääntöjen mukaan saanu tulla mukaan?

ts

SaTe99 kirjoitti: (30.6.2011 0:50:06)

Olenko muuten ymmärtänyt oikein, eli junnulla saa olla cädie, kunhan ei osallistu juniorikisaan? Kävi nimittäin niin että kaveri tippui viime vuoden miesten seuramestaruuskisoissa kahden kierroksen jälkeen, ja ajatteli sitten tulla viimeiselle kierrokselle mun cädiksi. Cädien käyttö oli sallittu kisassa (muutkin siis käyttivät), mutta ykköstiillä startteri kutsui tuomarin paikalle, joka sanoi että junnuilla ei saa olla cädiä. Jälkeenpäin olen tätä jäänyt miettimään, olisko sääntöjen mukaan saanu tulla mukaan?

Taas joutuu tuomarin toimintaan toteamaan:

Mistä näitä oikeen sikiää?

Joko kisassa on cädikielto tai sitten sitä ei ole. Eipä ole tullut mieleen, että joku alkaisi pelaajan iän mukaan soveltamaan rajaa.

Hyviä perusteluja tullut puolesta ja vastaan. Itselläni ei ole selvää kantaa kumpaakaan suuntaan. Ehkä vähän enemmän olen cädikiellon kannalla juuri sen takia, että näin kilpailuissa selviää kuka junioreista on paras pelaaja eikä se, jolla on paras cädi.

En myöskään ymmärrä täysin ts:n ongelmaa tässä asiassa. Voihan hän toimia juniorinsa cädinä esimerkiksi missä tahansa seurakilpailussa miesten sarjassa, hä? Näin toimii ainakin kotiseurani parhaan juniorin valmentaja.

Anteeksi seksistinen asenteeni. Toki juniori voi olla myös tyttö, jolloin hän voi kilpailla naisten sarjassa.

Lainaus: Ja mikä ihme niissä junnuissa muuttuu siinä vaiheessa kun ne meneekin samana ihmisenä toiseen kisaan ja saavat sen cädin mukaan ottaa… ja etäisyysmittarin. Miksi tuo on ongelma junnukisoissa, mutta ei samojen pelaajien kohdalla muissa kisoissa? Muuta kuin yliholhoamisen ongelma joka hemmetin paikassa.

Itse voisin kokeneena AT-,FT- ja FJT pelaajana heittää muutaman oman kommentin näistä asioista joista aika paljon on tullut keskusteltua itsekin, niin muiden pelaajien kuin myös perheenjäsenten kanssa.

Caddiekiellon poistamista ehdottomasti kannatan, mutta ainoastaan FJT:ltä. Ehkäpä tärkein syy miksi AT:lla caddien käyttö edelleenkään ei kuuluisi olla salittua, on pienemmille, Tsemppitourilta uloskasvaneille junnuille opetettava vastuu omasta tekemisestä kisatilanteessa. Hieman vanhemmille, ts:n mainitsemille uran kehityssuunnan kannalta krittisessä iässä (15-18v) oleville caddien käyttö aluetourilla ei tuo mielestäni mitään lisäarvoa koska kilpailusuoritus on ainoastaan 18 väylän mittainen ja pelkkä karsintakilpailu FJT:tä varten. AT:t ovat ainoastaan yhden kierroksen mittaisia joten rasituskaan ei pitäisi olla siellä mikään syy caddien käyttöön.
    Miksi FJT:llä sitten caddien käyttö tulisi sallia?
    1. 36 reiän kilpailu
    2. opettaa tulevia huippupelaajia käytäntöön, jossa caddie on läsnä kisatilanteessa
    3. Kaikki, jotka FJT:lle ovat selvinneet, ovat ainakin yhden kierroksen ajan (vähintään edellisellä AT:lla) osoittaneet kykynsä tehdä tulosta ilman holhontaa.

Omakohtaisena kokemuksena junnukisoista, nyt viidettä kautta Aluetourilla ja kolmatta FJT:tä pelaavana ja ennen AT- ja FJT-aikaa kolme kautta Tsemppitourilla tuuppineena on kantapään kautta nimenomaan itsenäisesti (ilman isipappaa kärryä vetämässä) tullut pikkuhiljaa paremmin ja paremmin opittua käsittemään epäonnistumisia. Ennen kuin sain ensimmäistä kertaa caddien käyttöön kunnon kisassa (urani ensimmäinen miesten sarjan kisa, HK 4, kausi -09), olin ehtinyt pelata jo 2 täyttä kautta AT:lla ja muutaman kisan FJT:llä itsenäisesti kärryä vetäen joten kyky pelata ilman vieressä neuvovaa valmentajaa/vanhempaa oli ehtinyt jo kehittyä.

Pakko mainita, että viime kauden ja tämän kauden aikana ei caddienani ole ainoatakaan kertaa FT:llä tai Haastajalla ollut valmentaja tai perheenjäsen, vaan aina joku kaverini.
    Tätä vaihtoehtoa, että caddienä olisikin frendi, eikä esim. aiemmin mainitut vanhempi tai valmentaja, ei mielestäni kukaan tähän viestiketjuun vastannut ole ottanut esille vaikka kaverin käyttö caddienä lienee jopa oman faijan jälkeen yleisin pelaajien keskuudessa?

Toinen paljon keskustelua herättänyt asia, eli etäisyysmittarin käyttökielto on herättänyt myös allekirjoittaneessa tunteenpurkauksia.
    Olen keskustellut myös liiton päättäjien kanssa asiasta ja kertonut oman mielipiteeni käytön sallimisen puolesta. He ovat esittäneet asiaan hyvät perustelut, miksei sitä tulla lähitulevaisuudessakaan sallimaan.
    Jos kerran etäisyysmittareiden käyttöä ei siis sallita, tulisi mielestäni mittamerkintöjen ja greenikarttojen olla riittävän tasokkaita kaikilla liiton järjestämillä kilpailukiertueilla. FJT:llä, Haastajalla ja FT:llä on pelaamissani kisoissa aina ollut erittäin hienosti spray-maalilla merkatut mitat greenin etureunaan, ja FT:n sekä Haastajan greenikartat olleet riittävän tarkat. Sen sijaan FJT:n greenikartat ovat muutamilla paikkakunnilla (esim. Vaasa 2010 ja 2011) olleet vain käsin piirretty kartta, jossa lukee greenin pituus ja leveys, ja lipunpaikan sijainnista kertoo ainoastaan epätarkka musta piste!!!!

Sitten tämä asiaan liittyvistä murheenkryyneistä järkyttävin. Mittamerkinnät Aluetourilla. Lipun sijannin kertoo ainoastaan käsin piirretty musta piste paperilla/ei ollenkaan greenikarttaa. Ei lainkaan spreijattuja mittoja greenin etureunaan.
    En kertakaikkiaan ymmärrä, onko se kenenkään etu tai pelaajia kehittävää jättää Aluetourilla pelaavia junnuja täysin oman vaistonsa varaan miettimään, paljonko sinne lipulle nyt mahtaakaan olla matkaa…?!?!

Crispy

Ikäjakauma FJT-2 (VaG)

13 1
    14 5
    15 9
    16 23
    17 18
    18 31
    19 24
    20 8
    21 6

BayStream kirjoitti: (6.7.2011 17:09:14)
    Ikäjakauma FJT-2 (VaG)

13 1
    14 5
    15 9
    16 23
    17 18
    18 31
    19 24
    20 8
    21 6

Eli mitään syytä ei esim ole pitää FJT:llä voimassa kädikieltoa, Crispyltä erittäin hyvä ja asiallinen kommentti.

#216809 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    k.

Naapurimaassa valmistellaan mailapoikakiellon poistamista junnukisoissa. Mailapojan käsikirjaa valmistellaan.

Ruotsin golfliiton sääntötoimikunnan pöytäkirjasta (27.–28.10.)

’§ 6:
    Samtal har förekommit med ansvariga för juniorverksamheten inom SGF. I frågan om caddieförbud i juniortävlingar har RK meddelat att man inte har något att erinra mot att caddieförbudet tas bort eftersom det innebär en återgång till grundregeln. En caddiemanual ska tas fram och här har RK en uppgift att granska manualen så att den är i överensstämmelse med reglerna.

#216810 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

k. kirjoitti: (15.12.2011 10:22:12)
    Naapurimaassa valmistellaan mailapoikakiellon poistamista junnukisoissa. Mailapojan käsikirjaa valmistellaan.

Ruotsin golfliiton sääntötoimikunnan pöytäkirjasta (27.–28.10.)

’§ 6:
    Samtal har förekommit med ansvariga för juniorverksamheten inom SGF. I frågan om caddieförbud i juniortävlingar har RK meddelat att man inte har något att erinra mot att caddieförbudet tas bort eftersom det innebär en återgång till grundregeln. En caddiemanual ska tas fram och här har RK en uppgift att granska manualen så att den är i överensstämmelse med reglerna.

Nuo ruotsalaiset on varmaan lukenut nämä jutut täältä ja ottaneet asian hoitaakseen;). Nyt vaan päätöksiä nopeasti ensikautta varten ettei ruotsalaiset mene heittämällä ohi. Erittäin hyvä idea tuo kädin käsikirja.

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #216773 kohteessaCädikielto junnukisoissa

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Cädikielto junnukisoissa