Aihe: Backswingin tekniikasta - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Backswingin tekniikasta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Backswingin tekniikasta

Esillä 15 viestiä, 26 - 40 (kaikkiaan 40)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Niin no mun kanta noihin neuvoihin on se, että saa kysyä ja antaa, koska on vapaa maa. Eri asia on, että kannattaako se.

Onko muten eteen tullut yläpuolelta kuvattuja singejä siis lintuperspektiivistä. Olisi kiinnostavia ja avartavia. eli linkkiä tännepäin jos on tiedossa.

Anton 10 kirjoitti: (16.1.2007 13:30:04)
    Kyllähän on pitkä ruokis? Kommentoin, nyt kun näkee, mutta en anna vinkkejä:
    – Koiran naama on avoin (kuva 1) (fade-lyönti treeni?)
    – Kädet on hiukka ’at impact’ kuviossa (kuva 1) eli vasemman nivusen kohdalla. Voipi olla että on joku näin neuvonutkin?

Mä en usko,että tuo ’Koiran naama on avoin’ on kovin vaarallista. Kyseessähän on alkuasento, ja kunhan vaan osumassa lapa on kuosissa, niin homma toimii.

Se pallo ei tiedä missä asennossa lapa oli set-up:ssa… 🙂

Selkeästi huomaa heti nótta mies lyö ilman hanskaa. Toisaalta Mikko Ilonen puttaa hanska kädessä. Eli käjessä…

draiviratkaisee kirjoitti: (16.1.2007 14:00:35)
    Niin no mun kanta noihin neuvoihin on se, että saa kysyä ja antaa, koska on vapaa maa. Eri asia on, että kannattaako se.

Onko muten eteen tullut yläpuolelta kuvattuja singejä siis lintuperspektiivistä. Olisi kiinnostavia ja avartavia. eli linkkiä tännepäin jos on tiedossa.

Mulla on digipoksilla.=) Mm. Luke Donaldin swingula. Golfchannelin lähetyksissä näyttävät noita välillä.

Rifle kirjoitti: (16.1.2007 13:25:45)

Tämä ei sitten ole vittuilua, mutta kyllähän se hieman ketuille menee.

Tai päinvastoin, toivoo Ana, joka on kunnon hetero.

Jäsen XXL kirjoitti: (16.1.2007 14:13:08)
    Selkeästi huomaa heti nótta mies lyö ilman hanskaa. Toisaalta Mikko Ilonen puttaa hanska kädessä. Eli käjessä…

Niin. Jatkotoimenpiteet draivin jälkeen on toki wekkeen tarttuminen ja se on sen verta herkkä laji, notta, siinä mitään kortsua väliin kaivata – paljaalla vaan. Tästä johtuen on aika turhauttavaa venkslata tuon käsineen kanssa alvariinsa. Tosin töksäytysvaiheessa vois alkaa seuraamaan Mikon viitoittamaa tietä. Ottais vaikka patalapun mukaan kun tuo putterihan tunnetusti käy hillittömän kuumana.

Anton 10 kirjoitti: (16.1.2007 12:16:29)
    But they say 80% huonoista palloonlyönneistä johtuu vioista ennen mailanheilahdusta.

Kahdella sentillä ilmaista huu-haata, olkaa hyvä.

Lisää huuhaata samaan hintaan:
    Samaa mieltä alkasennon rooli on ratkaiseva. Minulle on kerrottu että ihmisen tasapainoaistilla on sysadmin-oikeudet liikeratoihin: jos kroppa tuntee että ollaan menossa nurin niin se ottaa liikeratojen ohjat käsiinsä ja fiksaa niin että tasapaino säilyy.
    Näitä liikeratojen korjauksia vastaan ei voi tietoisesti tapella eikä niitä yleensä edes huomaa, automaattisia kun ovat.
    Golf-swingissä tämä tarkoittaa sitä että kun alkuasento ei ole tasapainossa, oikeanlainen backswing ei ole mahdollinen. Kroppa korjaa liikettä pois haluamaltamme radalta. Omakohtaisena kokemuksenai tämä flippaus ja mailanpään vienti aivan liian sisälle johtui varpailla olevasta painopisteestä. Yritin korjata asiaa opettelemalla väkisin parempaa liikerataa, mutta eihän siitä mitään tullut.
    Nyt olen pron opastuksella opetellut tasapainoisempaa alkuasentoa backswingin rata on alkanut parantumaan itsestään ilman sen kummempaa huomiota.

Siis: niin tylsää kuin niiden treenaaminen onkin niin oikea grippi ja posture ovat avaintekijöitä hyvään swingiin.

Parti kirjoitti: (17.1.2007 12:03:41)
    Golf-swingissä tämä tarkoittaa sitä että kun alkuasento ei ole tasapainossa, oikeanlainen backswing ei ole mahdollinen. Kroppa korjaa liikettä pois haluamaltamme radalta.

Olen antanut myös itseäni opastaa asiassa viime aikoina. Ongelmani oli se, että en saanut luonnollista lähtöä alkuasennosta backswingiin. Maila lähti aina kädellä viipottamaan epävarmasti taakse, kunnes oikean (laisen) alkuasennon haun myötä homma parani ja paranee edelleen. Itselläni se tarkoittaa huomattavasti kumarampaa alkuasentoa jolloin painopiste on tasapainossa. Olo on vahvempi ja maila tuntuu enemmän ruumiinosalta kuin ennen. Lisäksi painonsiirtoa ei tarvitse tietoisesti ajatella. Se tapahtuu kuin itsestään.

Parti kirjoitti: (17.1.2007 12:03:41)
    Siis: niin tylsää kuin niiden treenaaminen onkin niin oikea grippi ja posture ovat avaintekijöitä hyvään swingiin.

Ja siihen grippiin kuuluu otteen lisäksi myös käsivarsien asento… eiks niin?

Ditto kirjoitti: (17.1.2007 14:21:03)
    Ja siihen grippiin kuuluu otteen lisäksi myös käsivarsien asento… eiks niin?

Uh, vaikeata pistät taas. En uskalla alkaa vääntämään missä kohtaa sormea, rannetta tai kyynärvatta grippi loppuu ja posture alkaa. 🙂
    Niin vai olisiko jopa niin että grippi on osa posturea…..

Argh!

niin no ei grippi ole ehkä posturea, mutta siis grippihän nimenomaan vaikuttaa käsien asentoon, ainakin jos muilla on samanlaiset ranteet kuin minulla;)

Parti kirjoitti: (17.1.2007 16:08:03)
    Niin vai olisiko jopa niin että grippi on osa posturea…..

Aika-akselilla katsoen ehkä pienin tekijä. Tai pirustako minä mitään tiijän, händärikin on mitä on…

El ninó kirjoitti: (16.1.2007 14:10:32)

Mä en usko,että tuo ’Koiran naama on avoin’ on kovin vaarallista. Kyseessähän on alkuasento, ja kunhan vaan osumassa lapa on kuosissa, niin homma toimii.

Toummonen on jäänyt tänne killumaan-

Juu ei vaarallista varmaankaan. Paljon riippuu svingistä ja mitä milläkin muutoksella tietoisesti pyritään hakemaan (kuten kebax herra Pullin välttelyä ja Hoganilla hookin pelko/viha). Sitä en tässä tapauksessa tiennyt. Mutta noin lähtökohdiltaan kompensaatioita täytyy aina jossain vaiheessa svingiä ’tasata’ vastavoimin, joten on yleisesti parempi aloittaa nollasta. Tässä tapauksessa joutuu tekemään enemmän töitä kuin jos aloittaa ’normaalista’ lähtökohdasta . Mutta juu ei.

draiviratkaisee kirjoitti: (17.1.2007 16:37:56)
    niin no ei grippi ole ehkä posturea, mutta siis grippihän nimenomaan vaikuttaa käsien asentoon, ainakin jos muilla on samanlaiset ranteet kuin minulla;)

Semantiikaksi vetää, mutta grippi on ainakin osa set-up:ia… Onko sillä eroa postureen ja sen osalta grippiin, ehkä (ei). Kuitenkin molemmat ovat tuiki tärkeitä, tykkää siitä tahi ei. On vähän niinkuin maan painovoima, siitä voi olla montaa mieltä…

Kuvittele, että oikeakätisen alkuasennossa oikean jalkasi takana varpaiden linjassa on liikenneympyrä, jonka ympäri mailan lapa svingin aikana kiertää, joko myötäpäivään tai vastapäivään.
    Jos viet mailan ja kädet yhtenä kappaleena suoraan taakse, lapa kiertää liikenneympyrän myötäpäivään, ja voit tulla palloon sisältä ulos, jos pudotat downsvingin aikana oikean kyynärpään lähelle kylkeä.
    Jos lähdet kiertämään liikenneympyrää vastapäivään, joko ranteita taittamalla ja/tai viemällä oikean kyynärpään kiinni kylkeen, voit tulla palloon vain ulkoa sisälle eli slaissin perusasennossa. Sisältä ulos ei enää pääse, koska kyynärpään pudotukselle tarvittava tila on jo käytetty taakseviennin aikana.
    Tietysti tällä liikeradalla voi lyödä myös pienen pull-hookin, jos onnistuu sopivasti sulkemaan lavan ajoissa. Kun vielä suuntaa alkuasennon kohteesta reilusti oikealle, pysyy väylälläkin. Useimmat klubipelaajat, jotka väittävät lyövänsä drawta, lyövät todellisuudessa juuri näin.

Anton 10 kirjoitti: (17.1.2007 18:33:25)

El ninó kirjoitti: (16.1.2007 14:10:32)

Toummonen on jäänyt tänne killumaan-

Juu ei vaarallista varmaankaan. Paljon riippuu svingistä ja mitä milläkin muutoksella tietoisesti pyritään hakemaan (kuten kebax herra Pullin välttelyä ja Hoganilla hookin pelko/viha). Sitä en tässä tapauksessa tiennyt. Mutta noin lähtökohdiltaan kompensaatioita täytyy aina jossain vaiheessa svingiä ’tasata’ vastavoimin, joten on yleisesti parempi aloittaa nollasta. Tässä tapauksessa joutuu tekemään enemmän töitä kuin jos aloittaa ’normaalista’ lähtökohdasta . Mutta juu ei.

Totta turiset sinäkin. Eli ei tuota alkuasennon merkitystä sovi tosiaan väheksyäkkään toimivan swingin saavuttamiseksi. Sen tarkotushan on tarjota perusta ja helppo/luonnollinen lähtökohta, jotta BS lähtisi oikella/halutulla tavalla.

Mutta normaalissa (hyvässä?) alkuasennossa tilanne ei ole muutoinkaan ole sama kuin impactissa. Monet mm. suosivat alkuasennossa sitä, että kädet ovat siinä stanssin keskikohdalla..eli mailan varsi ehäkä jopa taaksepäin kallellaan. Kun sittenhän hyvässä impact-asennossa olisi tarkoitus olla ’kädet edellä’, eli lapa ehkä hiukan eteenpäin kallellaan.

Mutta nää on näitä…

Esillä 15 viestiä, 26 - 40 (kaikkiaan 40)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #245567 kohteessaBackswingin tekniikasta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Backswingin tekniikasta