-
JulkaisijaArtikkelit
-
Olisko asiaa parempi lähestyä pohtimalla, miksi pallo lentää parkkipaikalle ym., kuin kuka maksaa? Suurin syy on tietenkin lyöjässä, mutta huonosti sijoitetuilla väylillä ja muilla toiminnoilla on suuri merkitys vahingon todennäköisyyteen. Aloittelijat, varsinkin miehet, voivat saada huonosti suunnitellulla kentällä useasti vahinkoa aikaan. Ajatellaanpa vaikka yli 300 m pitkää par4:sta, jonka vieressä on taloja tai muuta. Ajuria on käytettävä, jotta pariin olisi edes pienet chanssit. Näillä kavereilla silloin tällöin avaukset onnistuvat ja kakkoslyöntiä pääsee yrittämään noin 100 metristä. Toisin avaukset saattava karata minne sattuu.
Mielestäni kenttäyhtiö saa maksaa normaalissa pelissä pallon ulkopuoliselle taholle aiheuttaman vahingon omavastuun. Kenttäyhtiön talous tulee kestää satunnaiset omavastuun maksamiset. Samalla kynnys vahingon ilmoittamiseen alenee. Jos vahinkoja sattuu useita, tulee kenttätoimikunnan ryhtyä toimenpiteisiin riskikohdan poistamiseksi. Syntyyhän siitä armoton mekkala, kun parkkipaikkaa siirretään 100-200 kauemmaksi klubilta, mutta golfkenttä pitää olla sellainen, että sillä voi pelata rennosti turvallista golfia miettimättä kokoajan maksaako seuraava lyönti 100 euroa.
NimetönTämä golfliiton vakuutus on selvä ja korvaa jopa tuntemattoman aiheuttaman vahingon.Muualla ,jos sinun autoasi vahingoitetaan ja tekijä jää tuntemattomaksi,joudut kyllä itse kärsimään korjauskulut.Ringsidessa ja Kotkassa homma on voitu omavastuun osalta hoitaa erillisellä omavastuun poistovakuutuksella .Kyllä golfliitto voisi myös sopia tällaisesta omavastuuttomasta vakuutuksesta.Eri asia on sitten ,kuinka paljon kalliimpi se olisi.Yleensä on näin ,että omavastuuttomat vakuutukset johtavat ennen pitkää väärinkäytöksiin ja vakuutuspetosten mahdollisuus kasvaa.Tällaiset porsaanreiät huomaa pian muutkin kuin golfaajat.
Itse olen lyönyt Keimolan Kirkan ykköstiillä(entinen A1) pallon oikealle osuen autoon. Ilmoitin asiasta CM:lle ja jätin omat tietoni auton tuulilasiin. Kierroksen jälkeen täytimme Pohjolan vahinkoilmoituksen. Kenttä ja Pohjola korvasivat koko homman – ei mennyt omavastuuta.
Suuntaisin keskustelua siihen suuntaa, että mikä on kentän vastuu vahinkotapauksissa. Jos jo seuralehdykässä siirretään vastuuta auton omistajalle, on vahinkoja tapahtunut todennäköisesti useita (?) ja vahinkojen syntyy vaikuttaa merkittävästi kentän layout. Tälläisissä tapauksissa pitäisi kentän mielestäni maksaa omavastuu.
Jotkut osaavat ajaa autoa paremmin kuin toiset. Nopeurajoituksilla, lailla ja tiestöä parantamalla pyritään estämään onnettomuuksien synty. Maantietä ajaessasi voit hyvissä olosuhteissa suurella todennäköisyydellä käyttää suurinta sallittua nopeutta. Jos korkeatasoisella tiellä ajat esim. tiellä olevaan merkitsemättömään isoon kuoppaan ja rengas vaurioituu, niin kunnossapitäjä sinun viulusi maksaa. Tämän takia tietyö-, kuoppia-, kiviä- ym. varoitusmerkit ilmestyvät hyvin nopeasti tien varteen, jos vain vähäistäkään aihetta on. Sama on tilanne liukastumisien kanssa. Jos jalkakäytävä on talonne kohdalta erityisen liukas (ja ilman varoituksia), niin liukastumistapauksissa mahdolliset lääkärikulut maksaa taloyhtiö (tai heidän vakuutus).
Golfkenttä pitäisi olla, ainakin gf-hintojen puolesta, laadukas liikuntapaikka. Golfkentällä pitää pystyä käyttämään turvallisesti esim. normaaleilla par4-väylillä driveria, ilman pelkoa 100 e arvoisesta lyönnistä. Mailarajoituksia ym. rajoituksia ei kentälle ole suotavaa laitaa, joten kentän turvallisuutta voidaan parantaa vain verkoin tai järjestelemällä toimintoja uudelleen.
NimetönOlen samaa mieltä YiT:n kanssa. Oli kyseessä aloittelija tai ei, vastuu tilanteesta on kentällä. Ei niitä parkkipaikkoja tarvitse viheriöiden lähistölle aivan sijoittaa (tai viheriöitä parkkipaikan). Ainahan niitä katastrofilyöntejä ilmaantuu silloin tällöin ja kyllä jonkinlainen toleranssi on oltava. Rangejakin löytyy moneen lähtöön ja täytyy sanoa että monilla olisi paikka pieneen turvallisuustarkastukseen. Onnekseni en (vielä) sentään omista autoa…
Muistakaa olla varovaisia.
-
JulkaisijaArtikkelit