Aihe: Auringolta suojaan - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Auringolta suojaan

Etusivu Foorumit Yleistä Auringolta suojaan

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Terveisiä Teneriffalta. 5 kierrosta Las Americassa, kenttä hienossa kunnossa, peli rullasi hyvin vaikka lähdöt oli 8 min välein. ’Ongelmana’ runsas auringon paiste. Poskipäät ja klyyvari (vaikka ei ole mikään Cyranon nenä) saivat tarpeeksi aurinkoa, pääosin suoraan auringosta mutta lisäavitusta aurinkolaseista heijastuvasta säteilystä.. Suojakerroin 30 auttoi. Mutta olisin kuitenkin kysynyt olisiko jollakin parempaa tietoa muista tavoista suojautua polttavalta auringolta ja UV-säteilyltä. Onko olemassa joitain ihonvärisiä, läpinäkyviä teippejä, laastareita, joita voisi poskipäihin ja nenänvarteen laittaa. Hiihtäjät näyttävät laittavan kirkasväristä (kinesio?)teippiä poskipäihinsä – ilmeisesti suojaksi pakkasta vastaan. Miten esim. Down Under suojaudutaan UV-säteilyltä, kuulin, että lapset laittavat jo koulumatkalle 50stä voidetta naamaan, entä golffarit siellä, onko korkekertoiminen aurinkovoide ainoa tapa sielläkin?

Ota oppia Japanilaisilta tai Korealaisilta.

He suojaavat kätensä (ja jalkansa, jos siis eivät käytä pitkiksiä) sellaisilla irtohihoilla. Viimeksi Taikkulassa käydessäni en nähnyt yhtään Pohjois-Aasialaista, joka ei olisi näitä irtohihoja käyttänyt.

Pään arkoihin paikkoihin kannattaa tosiaan levittää 50-kertoimista rasvaa. Golfarien lisääntyvä ongelma on melanooma, jonka tyypilliset esiintymispaikat ovat korvat ja niska … eli niihin kunnon kerros viiskymppistä, ja nenään lisäksi … ja lippa- tai lierihattu päähän.

Minulta leikattiin pahan laatuinen luomi pari vuotta sitten. Samalla kaivettin puolen kymmentä imusolmuketta ja viilleltiin sieltä täältä. Paha saatiin pois ja melanoomahan on sellainen että se kun kerralla saadaan kaivetua veke, se ei mitenkään jää ’piilemään’. Mutta iholla on muisti ja minun ihoni muistaa aika monta aurinkoista päivää ja tällä hetkellä minulla on noin 50x suurempi mahdollisuus sairastua melanoomaan mitä esimerkiksi sinulla. Niinpä olen päättänyt altistua 1/50 auringolle muuhun väestöön verrattuna. Suosittelen. Vajaat sata tikkiä ei ole mukavin tapa keskeyttää golfkausi ja alkaa asennoitumaan kesään lopuksi iäksi eri tavoin.

Jos haluaa ulos aurinkoon menn, kuten me haluamme, paras suoja on varjo. Eli hattu ja vaatteet. Seuraava suoja on aurinkorasva. Huom. järjestys. Paras suoja on varjo + aurinkorasva. Muita tapoja minä en tiedä, joskin niitä voi olla. Vaatteissakin on UV-kertoimia, mutta jos haluaa toimia aivan varman päälle, kuumissa maissa voi tietysti pistää aurinkorasvaa vielä vaatteidenkin alle. Se toki menee vähän hifistelyksi jo minun syöpäpotilaankin mielestä. Jos ei halua käyttää leveälieristä hattua, 50+ aurinkorasvoja saa nykyään aika monesta paikkaa. Yksi kaveri toi Thaimaasta jopa 100+ rasvaa, jota en tosin ole vielä testannut. Kahden viikon päästä testaan. Varsinkin apteekeissa on kattava valikoima aurinkorasvoja joista voi valita testailujen perusteela itselleen sopivimman. Niisä on yllätävän suuria eroja. Jotkut leviää helposti, mutta lähtevät vedessä veke, joku ei leviä millään ja on kuin liimaa. Myös suihkussa kun sitä koittaa pestä iholtaan veke.

Minä itse inhoan kaikkia töhkäpurkkeja ja aurinkorasvat ei tee poikkeusta. Siihen oli vaan totuttava, mutta kun en myöskään ole koskaan ennen käyttänyt hattuja, edes lippiksiä, oli vaan opeteltava aurinkorasvaan. Huono puoli on että kärsin aina ennemminkin kuumasta kuin kylmästä ja aurinkorasvat kun vähän tukkii ihoa, kuumassa kasvot tuntuvat jotenkin hikoavan enemmän. Joka taas johtaa siihen että hihalla pyyhkii useammin kasvoja, joka taas johtaa siihen että aurinkorasvan tulee hinkanneksi pois kasvoiltaan. Tajusin tämän vasta viime kevään golfreissulla, kun otsaa kuumotti kierroksen jälkeen vaikka olin sen aamulla huolellisesti rasvannut.

Sen jälken ostin sitten loppukesäksi leveälierisen hatun. Olkihatut on parhaita. Ne ei maksa paljon mitään, joten jos sattuu unohtumaan jonnekin, tai sade pilaa ne, niin sitten vaan ostetaan uusi. Ne myös hengittää hyvin ja ovat hatuiksi viileitä. Leveälierinen hattu, kaulukset niskasta pystyyn, kunnon laadukkaita pitkähihaisia teknisiä UV paitoja (esim Nike tekee hyviä ja ostin tulevaksi kesäksi testiin myös nykyään usein nähtyjä pelkkiä ’hihoja’, joita voi pikeepaidan kanssa käyttää), pitkät housut ja vielä kaulaan niskaan ja naamaan aurinkorasvat, niin se on paras suoja. Käytän kuumina aurinkoisina päivinä myös aina sateenvarjoa aurinkovarjona. Sen lisöksi että se suojaa auringolta, se myös viilentää, kun vähän enemmän kerta joutuu vaatteitakin käyttämään.

Testieni perusteella kaksi parasta aurinkorasvaa:

Ultrasun 50+

+Aivan ylivertainen suoja!!! Kestää uimiset pesut ja varmaan sirkkelöimisenkin. Aamulla kun pistää, ei tarvitse lisätä. Ei jätä myöskään ihoa nihkeäksi ja rasvaiseksi. Tätä kun läästii niin voi ihan rauhassa kävellä vitivalkoisena muutaman tunnin golfkierroksen vaikka Thaimaassa, eikä varmasti pala. Ei edes rusketu. Käsittämätöntä tatinaa.

-Leviää huonosti, tukkii ihon (alkaa hikoiluttaa,) eikä meinaa suihkussakaan saada ihosta irti.

Eucerin 50+ Spray

+Helppo levittää ja riittoisaa.

-Ei ihan niin tehokas mitä Ultrasun ja tätä joutuu myös aika ajoin lisäämään. Ei myöskään kestä vettä siinä mitä Ultrasun. Myöskin tukkii ihon. Mutta niin ne taitaa kaikki tehokkaammat aurinkorasvat tehdä.

Tulipas pitkä tarina (taas kerran), mutta minusta tärkeä asia. Pistän omaan profiiliini profiilikuvaksi oman aurinkoasusteeni joilla kyllä pystyy aika hyvin suojautumaan auringolta ja ovat suht viileät jopa kovinkin kuumana kesäpäivänä. Typerältähän ne näyttää, en minä sitä,mutta ihan tehokas aurinkosuoja, joka onkin se tärkein asia.

Pakko kehua että oli yksi kesän parhaista lyönneistä, jonka loppuasennon kebax räppäisi kuvaan 🙂 Riverin ykköstee.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #420107 kohteessaAuringolta suojaan

Etusivu Foorumit Yleistä Auringolta suojaan