11.6.–18.6 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][23]
KilpailuaSuomalaista

Asiaa opiskelijoiden tilanteesta

Etusivu Foorumit Yleistä Asiaa opiskelijoiden tilanteesta

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 109)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • kiiski kirjoitti: (28.3.2007 10:17:41)
    Opiskelijan on terveydellisistä syistä hyvä harrastaa urheilua ja liikuntaa. Valtiolle tulee kaalliiksi ihmiset joilla ilmenee myöhemmin esim. tuki- ja liikuntaelinsairauksia.

    Hauska.

    Osta kiiski lenkkarit ja harrasta niiden kanssa. Tulee halvaaaksi eikä tule tukielinsairauksia.
    Sitten kun valmistut ja tienaat omaa rahaa, voit tulla tänne meidän muiden kapitalistisikojen kanssa mollaamaan seuraavia kiiskiäisiä.

    Nimetön

    Jos täyspäiväisellä korkeakouluopiskelijalla on kesäisin kanttia olla poissa kesätöistä
    ja pelailla sensijaan golfia, on hänellä oltava myös varaa maksaa siitä. Pitäisikö
    opiskelijoilla olla alennus myös kalleinpiin konjakki- ja whiskymerkkeihin? Kuinkahan
    moni opiskelija oikeasti pelaisi golfia vaikka se olisi ilmaista. Ja mihinkä säästyneet
    rahat käytettäisiin. Varmaan niihin konjakkeihin ja whiskeihin.

    Kyllä minä nyt asetun tässä kiistassa opiskelijoiden puolelle ja ajattelen silloin ensi sijassa niitä junioripelioikeutensa menettäviä yli 21-22 -vuotiaita, joilla opiskelun ja kesätöiden ohella olisi mahdollisesti aikaa pelata muutama kierros kesässä pitääkseen tuntuman yllä ja säilyttääkseen tasoituskorttinsa. Tällaiset kesätöitä tekevät opiskelijat eivät varmaankaan pelaa kuin ehkä 10-15 kierrosta kauden aikana, ehkä vieläkin vähemmän.

    He ovat aivan varmasti tienaamassa rahaakin, mutta välillä saattaisi olla aikaa golfkierrokseenkin. Koska opiskelijoiden kesäansiot jäävät aika vaatimattomiksi, alennetut jäsenmaksut ja greenfeet heille ovat kyllä perusteltuja. Pitäähän niistä kesäansiosta jäädä jotain säästöön seuraavalle lukuvuodellekin, että saa ehkä talvella joskus vaihtelua makaronilaatikkoon.

    Nimetön

    Ei kai tästä asiasta sinänsä mitään kiistaa ole. Kysymys on kai lähinnä
    siitä ns. jakovarasta ja jos sitä on, niin mihin se käytetään.

    Kiara kirjoitti: (27.3.2007 15:40:57)
    Varmaankin suurin osa kaikkien kenttien aikuisista pelureista ovat joskus olleet opiskelijoita. Vaikka eivät olekaan varmaankaan saaneet opiskeluaikanaan alennusta nykyisllä kentillään, ovat he silti nyt täyden hinnan maksavia harrastajia ja jäseniä. Miksi ihmeessä nykyopiskelijoita pitäisi kohdella toisin?

    Kyllä vähintäänkin jokaisen täysi-ikäisen pitäisi mennä ainakin kesätöihin. Vai pitäisikö meidän työssäkäyvien jo subventoida opiskelijoiden golfharrastustakin, jotta he voisivat pelata koko kesän golfia kesätöiden tekemisen sijaan?

    Eivät kaikki voi aina saada kaikkea vaan siksi, että jollakulla toisellakin on. Jos haluaa jotakin, pitää varmaan tehdä töitä sen eteen. Ihan vihjeeksi, että jos niitä ’oman alan’ siistejä kesätöitä ei ole tarjolla, niin palkkaa saa myös hampurilaisbaarista, siivousfirmasta ym. ja niistä luulisi töitä löytyvän.

    Ymmärrän kantasi, ja tietyssä mielessä olen samaa mieltä kanssasi, kapitalisti kun olen. Kenenkään ei tarvitse tehdä hyväntekeväisyyttä sen vuoksi, että opiskelijat pääsevät halvalla pelaamaan. Mutta minäpä kerron sinulle kuitenkin omasta elämästäni muutaman faktan, joka saattaa ehkä hieman avartaa maailmankuvaasi opiskelijan elämästä. Itse olen vielä opiskelija, thank god käytännössä jo gradua vaille valmis. Olen käynyt ensimmäistä opiskeluvuotta lukuunottamatta koko ajan koulun ohessa oman alan töissä, kesällä täysipäiväisesti ja muina aikoina n.18 tuntia viikossa, kuitenkin opiskellen yli 40 opintoviikkoa vuodessa. Nostan työssä käynnin lisäksi kaikki mahdolliset opintolainat, lisäksi saan täydet opintotuet ja kaiken lisäksi vielä vanhempani ovat onneksi auttavaisempia kuin monella muulla ja heiltäkin saan vielä muutaman satasen kuussa. Näillä rahoilla pärjään juuri ja juuri, mutta en siltikään kunnolla.

    Kaiken lisäksi, koska viime vuonna ’tienasin liikaa’ (kiitos Kelan naurettavien tulorajojen), maksoin juuri eilen Kelalle 5 kuukauden opintotuet eli noin 2200 euroa takaisin (varmaan monella työssäkäyvälläkin olisi vaikeuksia yhtäkkiä maksaa tuollaista summaa tuosta noin vaan). Mistäkö revin rahat moiseen, kun tilillä muutama satanen ja laskuja erääntymässä enemmän kuin tilillä on rahaa. No, otin lisää lainaa, jotta saan maksettua opintotukia takaisin Kelalle, koska olen ’tienannut liikaa’! No, mikäpä tästä on lopputulema? Nyt joudun tekemään tänä vuonna entistä enemmän töitä, jotta saisin maksettua lainaa takaisin, no mitäpä se taas aiheuttaa? Tulorajat sen kuin poksahtelevat vielä enemmän ja ensi vuonna saan jälleen maksaa tukia takaisin, tuloksena on siis loputon kierre. Jokaisesta tienatusta brutto tonnista joka ylittää tulorajat, viedään ensin verot, sitten kelalle 430 euroa takaisin. Käytännössä katsoen ’veroprosenttini’ nousee siis noin 60 prosenttiin. Kelan tulorajat on maailman tyhmin keksintö, joka aiheuttaa opiskelijoille aina vaan lisää ahdinkoa. Itse olisin valmis tekemään vielä paljon enemmän töitä, jos se vain olisi mahdollista ja siitä olisi jotain hyötyä, mutta kun sattuneesta syystä ei ole. Kuinka moni teistä työssäkäyvistä olisi vapaaehtoinen tekemään kahta työtä (minulla opiskelu+työ), mutta silti velka vaan kasvaisi, miettikääpä sitä. Itse en silti valita, mutta ainakin minua henkilökohtaisesti loukkaa hyvin paljon kommentit, joissa väitetään että opiskelijat eivät tee muuta kuin laiskottelee. Opiskelijabileissä olen viimeksi käynyt muistaakseni viime vuoden lokakuussa, viimeisen parin vuoden aikana olen käynyt kerran tai kaksi keskimäärin vuodessa (Toki viikonloppuisin tulee muuten käytyä välillä viihteellä). Kun käy töissä opiskelun ohessa, ei vaan voi lähteä keskellä viikkoa vetämään naamaa täyteen.

    Aloitin golfin varsinaisesti viime kesänä, seuran liittymismaksu oli 840 euroa, lisäksi pelikausimaksu opiskelijalta 200 euroa (90 euroa halvempi kuin aikuisella, kiitos siitä), lisäksi kävin green card kurssin ja ostin välineitä ehkä noin 800-1000 eurolla (Okei, halvemmallakin varmaan selviäisi…) Minulla ei olisi ollut pienintäkään mahdollisuutta aloittaa golfia viime kesänä, jos vanhempani eivät olisi syntymäpäivälahjaksi maksaneet seuran liittymismaksua. Lisäksi kentälle kuljin aina vanhempien autolla, jos tarvitsisi vielä oma auto olla, niin pelaaminen olisi vielä mahdottomampaa. Onneksi heillä on kuitenkin auttamiseeni mahdollisuus ja he ymmärsivät kuinka tärkeä juttu golf minulle on tai tulisi olemaan. Kiitos siitä heille. Kaikilla ei vanhemmilla ole mahdollisuutta auttaa lapsiaan, tai vaikka olisikin kaikki eivät sitä halua tehdä. Lisäksi, en asu pääkaupunkiseudulla, joten asumiskustannukset eivät ole niin kalliit kuin siellä. Voin vain kuvitella kuinka tämän jälkeen opiskelija pääkaupunkiseudulla pystyy helposti kustantamaan golf-harrastuksen, niin kuin täällä tuntuu olevan yleinen asenne, että ’mene töihin’ tai muuta vastaavaa. Minäkään en valita, mutta mielestäni on hyvä tuoda esille, että kaikki opiskelijat eivät ole yhteiskunnan loisia.

    Ballmarker kirjoitti: (28.3.2007 12:05:25)
    Kyllä minä nyt asetun tässä kiistassa opiskelijoiden puolelle ja ajattelen silloin ensi sijassa niitä junioripelioikeutensa menettäviä yli 21-22 -vuotiaita, joilla opiskelun ja kesätöiden ohella olisi mahdollisesti aikaa pelata muutama kierros kesässä pitääkseen tuntuman yllä ja säilyttääkseen tasoituskorttinsa. Tällaiset kesätöitä tekevät opiskelijat eivät varmaankaan pelaa kuin ehkä 10-15 kierrosta kauden aikana, ehkä vieläkin vähemmän.

    He ovat aivan varmasti tienaamassa rahaakin, mutta välillä saattaisi olla aikaa golfkierrokseenkin. Koska opiskelijoiden kesäansiot jäävät aika vaatimattomiksi, alennetut jäsenmaksut ja greenfeet heille ovat kyllä perusteltuja. Pitäähän niistä kesäansiosta jäädä jotain säästöön seuraavalle lukuvuodellekin, että saa ehkä talvella joskus vaihtelua makaronilaatikkoon.

    Hyvä Ballmarker. Mielestäni juuri tästä on kysymys.

    Ballmarker kirjoitti: (28.3.2007 12:05:25)
    Kyllä minä nyt asetun tässä kiistassa opiskelijoiden puolelle ja ajattelen silloin ensi sijassa niitä junioripelioikeutensa menettäviä yli 21-22 -vuotiaita, joilla opiskelun ja kesätöiden ohella olisi mahdollisesti aikaa pelata muutama kierros kesässä pitääkseen tuntuman yllä ja säilyttääkseen tasoituskorttinsa. Tällaiset kesätöitä tekevät opiskelijat eivät varmaankaan pelaa kuin ehkä 10-15 kierrosta kauden aikana, ehkä vieläkin vähemmän.

    He ovat aivan varmasti tienaamassa rahaakin, mutta välillä saattaisi olla aikaa golfkierrokseenkin. Koska opiskelijoiden kesäansiot jäävät aika vaatimattomiksi, alennetut jäsenmaksut ja greenfeet heille ovat kyllä perusteltuja. Pitäähän niistä kesäansiosta jäädä jotain säästöön seuraavalle lukuvuodellekin, että saa ehkä talvella joskus vaihtelua makaronilaatikkoon.

    Kyllä mä ainakin ajattelin pelaavani tällä kaudella 50 kierrosta, vaikka olenkin täysipäiväinen opiskelija ja osa-aikainen työntekijä ja täysipäiväinen työntekijä kesäkuusta lähtien. =) Hienoa, että joillakin on myös tämänkaltaisia mielipiteitä kuin Ballmarkerilla.

    goldencap kirjoitti: (28.3.2007 12:52:47)
    Kyllä mä ainakin ajattelin pelaavani tällä kaudella 50 kierrosta, vaikka olenkin täysipäiväinen opiskelija ja osa-aikainen työntekijä ja täysipäiväinen työntekijä kesäkuusta lähtien. =)

    Hyvinhän sitä ehtii kun menee kuudeksi kentälle niin ehtii kymmeneksi töihin. 🙂
    Tai sitten töiden jälkeenkin vielä ehtii, onneksi on valoisaa niin pitkään.

    Mitään paatosta en jaksa tuottaa enää asiaan liittyen, kummastuttaa vaan tuo monien asenne, että opiskelijat ovat loisia, varsinkin kun moni meistä puskee talvisin yhdistelmää työ + opiskelu ja kesällä täyspäiväinen työ, ilman kesälomia. Mutta toisaalta enpä valitakkaan, itse olen valintani tehnyt ja (toivottavasti?) nautin valinnastani sitten isona.

    fatso kirjoitti: (28.3.2007 13:18:59)
    Hyvinhän sitä ehtii kun menee kuudeksi kentälle niin ehtii kymmeneksi töihin. 🙂
    Tai sitten töiden jälkeenkin vielä ehtii, onneksi on valoisaa niin pitkään.

    Mitään paatosta en jaksa tuottaa enää asiaan liittyen, kummastuttaa vaan tuo monien asenne, että opiskelijat ovat loisia, varsinkin kun moni meistä puskee talvisin yhdistelmää työ + opiskelu ja kesällä täyspäiväinen työ, ilman kesälomia. Mutta toisaalta enpä valitakkaan, itse olen valintani tehnyt ja (toivottavasti?) nautin valinnastani sitten isona.

    Jep, itse aion käydä kaksi kertaa viikolla töiden jälkeen, tiiaus n. klo 17, ja viikonlopulla kerran. Tietysti kaikkina viikkoina ei onnistu, mutta tällainen tavoite on minulla kuitenkin. Jos kymmeneksi pitää töihin ehtiä, niin aika optimistisesti saa ajatella jos meinaa keritä pelaamaan täyden kierroksen ennen sitä. Varsinkin kun ottaa matkatkin huomioon. Itse menen välillä puoleen päivään töihin kesällä ja siinä nyt ehkä juuri ja juuri ehtii jos kiirettä pitää, mutta mä en ole kyllä niin aamvirkku että saisin itseni golfkentälle kuudeksi tai seitsemäksi.

    Lavantauti kirjoitti: (28.3.2007 10:49:19)

    kiiski kirjoitti: (28.3.2007 10:17:41)
    Opiskelijan on terveydellisistä syistä hyvä harrastaa urheilua ja liikuntaa. Valtiolle tulee kaalliiksi ihmiset joilla ilmenee myöhemmin esim. tuki- ja liikuntaelinsairauksia.

    Hauska.

    Osta kiiski lenkkarit ja harrasta niiden kanssa. Tulee halvaaaksi eikä tule tukielinsairauksia.
    Sitten kun valmistut ja tienaat omaa rahaa, voit tulla tänne meidän muiden kapitalistisikojen kanssa mollaamaan seuraavia kiiskiäisiä.

    Niin tai kannattaa mielummin juosta juoksumatolla, niin ei mene aikaa ulos siirtymiseen ja säästää opiskeluaikaa. Kiara, ei kannata valistaa iltakoulusta mitään. Mulla taitaa olla täysi oikeus vihdoinkin saada sitä opintotukea. Kävin koulua 3 vuotta ja klo 23 asti olin töissä viidesti viikossa. Turha valittaa jos koulut on venynyt 12 vuoteen, oma moka. Lapsia voi tehdä myös opiskelujen jälkeen, jos malttaa. Elämä on valintoja. Golfpörssistä minäkin aion lippuni ostaa, mutta sekin taitaa olla joidenkin mielestä ’laitonta’. Lavantauti taitaa olla oikeassa, laitetaan paska valumaan alaspäin.

    kiiski kirjoitti: (28.3.2007 15:00:20)

    Niin tai kannattaa mielummin juosta juoksumatolla, niin ei mene aikaa ulos siirtymiseen ja säästää opiskeluaikaa. Kiara, ei kannata valistaa iltakoulusta mitään. Mulla taitaa olla täysi oikeus vihdoinkin saada sitä opintotukea. Kävin koulua 3 vuotta ja klo 23 asti olin töissä viidesti viikossa. Turha valittaa jos koulut on venynyt 12 vuoteen, oma moka. Lapsia voi tehdä myös opiskelujen jälkeen, jos malttaa. Elämä on valintoja. Golfpörssistä minäkin aion lippuni ostaa, mutta sekin taitaa olla joidenkin mielestä ’laitonta’. Lavantauti taitaa olla oikeassa, laitetaan paska valumaan alaspäin.

    Voi kulta pieni, kun enhän minä sitä valittanutkaan. Ei ole estänyt työnsaantia ja uralla etenemistä. Golfin pelaamisesta puhumattakaan :-). Kunhan mainitsin olevani itsekin opiskelija ja olen opiskellut pitkän kaavan mukaan. Opiskella voi monella tapaa. SE, minkä tavan valitsee on oma valinta.

    Ei kai kenenkään ole pakko lapsia tehdä alkuunkaan. Itse asiassa ei lapsia tehdä, niitä saadaan. Toiset valitsevat lapsettomuuden omasta aloitteestaan, toiset haluavat mutta eivät pysty saamaan. Sen opit ehkä joskus vielä. Tuo ’mäkin haluun kun jollain muullakin on’-käytös kyllä muistuttaa minua paljonkin pienen lapseni käytöksestä.

    Sinulla on toki täysi oikeus saada sitä opintotukea, kunhan täytät KELAn vaatimukset. Mutta jos se on ainoa, jolla aiot elää niin pitää opetella elämään niukasti. Elämä on valintoja täynnä ja jos haluat elää pelkällä opintotuella on se sinun valintasi.

    Kiara kirjoitti: (28.3.2007 15:25:53)

    kiiski kirjoitti: (28.3.2007 15:00:20)

    Niin tai kannattaa mielummin juosta juoksumatolla, niin ei mene aikaa ulos siirtymiseen ja säästää opiskeluaikaa. Kiara, ei kannata valistaa iltakoulusta mitään. Mulla taitaa olla täysi oikeus vihdoinkin saada sitä opintotukea. Kävin koulua 3 vuotta ja klo 23 asti olin töissä viidesti viikossa. Turha valittaa jos koulut on venynyt 12 vuoteen, oma moka. Lapsia voi tehdä myös opiskelujen jälkeen, jos malttaa. Elämä on valintoja. Golfpörssistä minäkin aion lippuni ostaa, mutta sekin taitaa olla joidenkin mielestä ’laitonta’. Lavantauti taitaa olla oikeassa, laitetaan paska valumaan alaspäin.

    Voi kulta pieni, kun enhän minä sitä valittanutkaan. Ei ole estänyt työnsaantia ja uralla etenemistä. Golfin pelaamisesta puhumattakaan :-). Kunhan mainitsin olevani itsekin opiskelija ja olen opiskellut pitkän kaavan mukaan. Opiskella voi monella tapaa. SE, minkä tavan valitsee on oma valinta.

    Ei kai kenenkään ole pakko lapsia tehdä alkuunkaan. Itse asiassa ei lapsia tehdä, niitä saadaan. Toiset valitsevat lapsettomuuden omasta aloitteestaan, toiset haluavat mutta eivät pysty saamaan. Sen opit ehkä joskus vielä. Tuo ’mäkin haluun kun jollain muullakin on’-käytös kyllä muistuttaa minua paljonkin pienen lapseni käytöksestä.

    Sinulla on toki täysi oikeus saada sitä opintotukea, kunhan täytät KELAn vaatimukset. Mutta jos se on ainoa, jolla aiot elää niin pitää opetella elämään niukasti. Elämä on valintoja täynnä ja jos haluat elää pelkällä opintotuella on se sinun valintasi.

    Kannattaa lukea noita aikaisempia postauksia ettei tarvitse toistaa. Ei sillä opintotuella voi elää, eli töissä käydään kesät talvet. Ei lapsia ole pakko edes saada;) Milloin olen näin sanonut: ’. Tuo ’mäkin haluun kun jollain muullakin on’-käytös kyllä muistuttaa minua paljonkin pienen lapseni käytöksestä.’ En tajua tuota ollenkaan. Edelleen keskustelussa oli aiheena opiskelija-alennus pelimaksuista. Aikaisemmin ilmaisin, että revin pelioikeusrahan vaikka persiist, jotta voin harrastaa golfia. Kenttänä toimii Paloheinä, jonka pelioikeusmaksu on 390€/kausi. Ei vaan minun mielestä ole kohtuutonta, jos gf on 40€ ja opiskelijat saisivat sen 25-30€. Minun mielestä on lapsellista kitistä ettei opiskelijoille voi antaa mitään alennusta, koska minä en saanut alennusta kun opiskelin ja minulla oli vielä lapsia.

    kiiski kirjoitti: (28.3.2007 16:10:39)
    … Edelleen keskustelussa oli aiheena opiskelija-alennus pelimaksuista. Aikaisemmin ilmaisin, että revin pelioikeusrahan vaikka persiist, jotta voin harrastaa golfia. Kenttänä toimii Paloheinä, jonka pelioikeusmaksu on 390€/kausi. Ei vaan minun mielestä ole kohtuutonta, jos gf on 40€ ja opiskelijat saisivat sen 25-30€. …

    Noniin, siinähän sulla on toimiva ratkaisu. Tätä koitin jo aiemmin esittää, mutta meni kai ohi. Tämän lisäksi tässä ketjussa on esitetty myös vastaantuloja opiskelijoille muiltakin kentiltä. En usko että sopivan vaihtoehdon löytäminen golfaamiseen on mahdotonta; vähän työtä se saattaa toki vaatia. Tuskin tilanne tältä osin nyt aivan mahdoton on.

    Tajusin jo ajat sitten, mutta esim Kiaralla on ollut ongelmia asian ymmärtämisessä. On vaan puhuttu lapsista ja tuista:)

    fatso kirjoitti: (27.3.2007 23:38:56)
    Aika huvittavaa kun aikuiset ihmiset jaksaa kitistä siitä, että opiskelijat pyytävät halvempia pelimaksuja. Onhan se totta, että silloin kun te olitte nuoria, niin ei kyllä ollut puhettakaan mistään opiskelija-alennuksista. Kaikki maksettiin itse ja kouluunkin mentiin, ***tu sentään hiihtämällä.

    Juurikin näin, ja vielä kesät talvet ylämäkeen mennen tullen.

    Olen samaa mieltä siitä, että opiskelijoille pitäisi myöntää alennus gree fee-maksuista sekä jäsen- ja liittymismaksuista. Tämä ymmärtääkseni onnistuu nykyään usealla kentällä ja uskoisin tapauskohtaisesta alennuksesta sopimisen seuran toiminnanjohtajan tai puheenjohtajan kanssa olevan pelkkä neuvottelukysymys. Jos joltain kentältä ei alennuksia heru, kannattaa varmaan hioa neuvottelustrategiaa ja yrittää joltain toiselta kentältä.

    Uskonkin, että suurin syy tällä palstalla esiintyneeseen näennäiseen asian vastustamiseen johtuu Fatson, Kiisken ja muiden pajamäkeläisten typerästä tavasta perustella näkemyksiään.

    Itse pidän opiskelija-alennuksia perusteltuina siksi, että ne ovat oikeudenmukaisia ja reiluja opiskelulla itseään kehittämään pyrkiviä nuoria kohtaan. Jos nykyiset opintososiaaliset edut opintorahoineen, asumis- ja ateriatukineen, subventoituine lainoineen ja ilmaisine terveydenhoitoineen ja lukukausimaksuineen eivät ole riittäviä ja jos fatta vielä perii takaisin aiheetta maksettuja tukia, on tämä tietenkin sääli. Tästä on kuitenkin harrastuksestaan täyden hinnan maksaville golffareille turha nitkuttaa.

    sky

    No onko tämä nyt pk-seutu keskeistä vääntöä? Katsokaapa http://www.kgm.fi hinnasto.
    Turun seudulla pystyy myös opiskelemaan.

    fatso kirjoitti: (27.3.2007 23:38:56)
    kouluunkin mentiin, ***tu sentään hiihtämällä.

    Kyllä vaan, mutta ainoastaan 4 ensimmäisen vuoden ajan.
    Joko hiihtäen tai polkupyörällä.

    Diletantti kirjoitti: (28.3.2007 17:30:32)
    Uskonkin, että suurin syy tällä palstalla esiintyneeseen näennäiseen asian vastustamiseen johtuu Fatson, Kiisken ja muiden pajamäkeläisten typerästä tavasta perustella näkemyksiään.

    Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta tarkoitukseni oli lähinnä ottaa kantaa tuohon ’opiskelijat ovat loisia’ -kantaan, eikä niinkään vinkua minkään mahdottomien alennuksien perään. Muutenkin yritin olla enemmän ihmettely- kuin perustelulinjalla, siinä tosin ilmeisesti onnistumatta.
    Kuten jo sanoin, itsekin otin sitä valtion takaamaa opintolainaa ja hoidan pelaamiseni sillä. Ja olen tästä mahdollisuudesta erittäin kiitollinen. Mutta sitä en ymmärrä että miksi niiden tyhjien aikojen antaminen opiskelijoille herättää monissa niin kovia ’ei noille kun ei mekään saatu’ -tuntemuksia. Mutta ei kait tästäkään aiheesta tarvitse enempää jauhaa.

    Miten mä arvelinkin, että kukaan ei uskalla tai osaa ottaa kantaa minun kirjoitukseeni. Taisi olla sen verran tyhjentävä kirjoitus, että siihen ei voi kauheasti ottaa kantaa? Pitäisikö tämä tulkita niin?

    Mitä te jankkaatte samaa asiaa. On totta, että maailma epäoikeudenmukainen, koska jollain on mahdollisuuksia sellaisiin asioihin mihin toisilla ei.

    Miksi ihmeessä opiskelijat on se ryhmä, joille alennukset pitää jakaa. On muitakin tarpeessa olevia kuten sairaanhoitajat, yksinhuoltajat, vammaiset, eläkeläiset jne.

    Kaikkien näiden ryhmien keskuudessa on sekä varakkaita että varattomia; sairaanhoitajan puoliso voi olla optiomiljonääri, yksinhuoltaja voi olla perintömiljonääri, jne. Hyvin usein junioreille tai opiskelijoille tarkoitettu tuki meneekin rikkaille vanhemmille. Kaikkein korneinta on se, kun juniori tulee seuran maksamaan opetukseen ja optioisä kihoilee ilmaisia vinkkejä viiden metrin päässä.

    Kun yhteen suuntaan kumarretaan niin toiseen pyllistetään. Alennuksen antaminen opiskelijalle edellyttää myös muiden huomiointia ja kun yhdelle annetaan alennusta, toiselta joudutaan ottamaan liikaa.

    Mielestäni ainoa ’jotenkin oikeudenmukainen’ tapa alennusten kohdentamiseen on kulutusperusteinen, ei ryhmäperusteinen. Esimerkkinä Season Golfin aikasidonnainen hinnoittelu, jossa hiljaiseen aikaan päivällä saa palloja halvemmalla kuin primetime-aikaan. Tästä alennuksesta voi nauttia kuka tahansa eikä palveluntarjoajan tarvitse priorisoida asiakkaitaan sen mukaan, onko hän opiskelija, vammainen, vuorineuvos jne.

    fukke diise saisse kirjoitti: (28.3.2007 18:29:54)

    Mielestäni ainoa ’jotenkin oikeudenmukainen’ tapa alennusten kohdentamiseen on kulutusperusteinen, ei ryhmäperusteinen. Esimerkkinä Season Golfin aikasidonnainen hinnoittelu, jossa hiljaiseen aikaan päivällä saa palloja halvemmalla kuin primetime-aikaan. Tästä alennuksesta voi nauttia kuka tahansa eikä palveluntarjoajan tarvitse priorisoida asiakkaitaan sen mukaan, onko hän opiskelija, vammainen, vuorineuvos jne.

    Hallin hallinointi on luullaakseni himpun verran notkeampaa kuin kokonaisen golfkentän. En usko että näistä asioista täydellisen tietämättömiä oltaisiin ja kuluneen sanonnan mukaan kehitys kehittyy. Vaikka sitten näkymättömän tuntuisen hitaasti. Tarvitaan siis runsaasti aikaa. Meanwhile on tyydyttävä niihin ratkaisuihin joita tarjolla jo on.

    goldencap kirjoitti: (28.3.2007 18:23:27)
    Miten mä arvelinkin, että kukaan ei uskalla tai osaa ottaa kantaa minun kirjoitukseeni. Taisi olla sen verran tyhjentävä kirjoitus, että siihen ei voi kauheasti ottaa kantaa? Pitäisikö tämä tulkita niin?

    Kuulehan goldencap. En jaksa millään ottaa osaa sinun suruusi. Työn raskaan raatajia on maailma pullollaan ja on Kela kohdellut kaltoin muitakin.

    Multa perittiin lapilisät takaisin 5 vuoden ajalta, noin 13 000 ekee, vaikka maksan täydet verot Suomeen, jossa minulla on myös asunto. Toissa kesänä pojalta murtu nenäluu ja HYKS:n virkailijat totesivat, että olet muukalainen, maksu on kalleimman mukaan eli 2000 ekee. Nyt tuli pojalle kutsu armeijaan, se velvollisuus on kuulemma säilynyt, tosin ei sosiaaliturvaa. Ensi vuonna alkaa yliopisto, joka maksaa halvimmillaan 15 000 taalaa (täysillä stipendeillä)vuosi ja autokin pitää ostaa. Saattaa olla, että poika myy mailansa. Mutta muista, minä en valita koska olen tieni valinnut, enkä myöskään kadu.

    kebax kirjoitti: (28.3.2007 18:39:47)

    fukke diise saisse kirjoitti: (28.3.2007 18:29:54)

    Mielestäni ainoa ’jotenkin oikeudenmukainen’ tapa alennusten kohdentamiseen on kulutusperusteinen, ei ryhmäperusteinen. Esimerkkinä Season Golfin aikasidonnainen hinnoittelu, jossa hiljaiseen aikaan päivällä saa palloja halvemmalla kuin primetime-aikaan. Tästä alennuksesta voi nauttia kuka tahansa eikä palveluntarjoajan tarvitse priorisoida asiakkaitaan sen mukaan, onko hän opiskelija, vammainen, vuorineuvos jne.

    Hallin hallinointi on luullaakseni himpun verran notkeampaa kuin kokonaisen golfkentän.

    Kyllä muualla maailmassa greenfeetäkin hinnoitellaan sesongin, viikonpäivän ja kellonajan mukaan. Ei siinä sen kummoisempaa hallintoa tarvita.

    fukke diise saisse kirjoitti: (28.3.2007 18:43:51)

    Kuulehan goldencap. En jaksa millään ottaa osaa sinun suruusi. Työn raskaan raatajia on maailma pullollaan ja on Kela kohdellut kaltoin muitakin.

    Multa perittiin lapilisät takaisin 5 vuoden ajalta, noin 13 000 ekee, vaikka maksan täydet verot Suomeen, jossa minulla on myös asunto. Toissa kesänä pojalta murtu nenäluu ja HYKS:n virkailijat totesivat, että olet muukalainen, maksu on kalleimman mukaan eli 2000 ekee. Nyt tuli pojalle kutsu armeijaan, se velvollisuus on kuulemma säilynyt, tosin ei sosiaaliturvaa. Ensi vuonna alkaa yliopisto, joka maksaa halvimmillaan 15 000 taalaa (täysillä stipendeillä)vuosi ja autokin pitää ostaa. Saattaa olla, että poika myy mailansa. Mutta muista, minä en valita koska olen tieni valinnut, enkä myöskään kadu.

    Enhän mä mitään itkekään, kerroin vain realiteettejä. Valitinko minä jossain kohtaa liian korkeista opiskelijoiden golfmaksuista? Häh? Kyllä mä tiedän, että en ole ainoa joka töitä tekee ja opiskelee, mutta halusin vain pikkuisen kertoa asioita niille jotka eivät niistä mitään tunnu ymmärtävän.

    fukke diise saisse kirjoitti: (28.3.2007 18:46:44)
    Kyllä muualla maailmassa greenfeetäkin hinnoitellaan sesongin, viikonpäivän ja kellonajan mukaan. Ei siinä sen kummoisempaa hallintoa tarvita.

    Muualla maailmassa sesongilla on jatkuvuutta ja varmuutta. Ehkä hallinto tosiaan on väärä sana tässä yhteydessä. Olosuhteet huomioonottaen ehkä aika liki kuitenkin.

    Mutta en minä sinun kanssa ala tästä jankkaamaan. Jo pelkästään siitä syystä etten tiedä asiasta höykäsen pöläystä. 🙂

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 109)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #480119 kohteessaAsiaa opiskelijoiden tilanteesta

Etusivu Foorumit Yleistä Asiaa opiskelijoiden tilanteesta