-
JulkaisijaArtikkelit
-
Miksi ammattilaiset pelaavat nykyään niin isoilla lofteilla vaikka lyövätkin pitkälle. Tigerilla oli ennen 6.5 ja nykyään muistaakseni 9.5. Loftit ovat samat kuin Matti Meikäläisillä mutta pituutta enemmän.
Lavat ja varret ovat viimeisen 1-2 vuoden aikana muuttuneet todella paljon. Toinen syy on palloissa. Nykypallot pyritään suunnittelemaan siten, että draiverilla tulee mahdollisimmn vähän alakierrettä. Mitä vähemmän alakierrettä, sitä matalampi kaari ja sitä enemmän pitää olla loftia, jotta lyönnistä saadaan tarpeeksi korkea ja siten pitkä.
Lapojen painopiste (COG) on nykymailoissa huomattavasti paljon korkeammalla kuin ennen ja lavat tuottavat paljon vähemmän alakierrettä kuin ennen. Painopisteen muuttuminen johtuu suurimmilta osin lapakoon kasvusta ja lähinnä lavan lyöntipinnan korkeuden kasvusta. Taylor Maden 510 Tour -malli muistuttaa lähinnä pystyssä olevaa paistinpannua. Tavallinen TM 510 näyttää lähinnä spoonilta Tour -mallin rinnalla. Veikkaan, että aika harva harrastelija saisi palloa kunnolla ilmaan 9,5 asteisella 510 Tourilla, vaikka olisi vähän lempeämpikin varsi.
Loftit on todellakin muuttuneet radikaalisti. Uusin esimerkki löytyy D.Duvallista. Aikoinaan taisi 975D:n lofti olla jossain 7:n paikkeilla. Niken lofteja en muista. Nyt on 980 K:ssa ja E:ssä 10,5 astetta. Vastaavia muutoksia tulisi olla myös klubituuppareilla, mutta harvemman ego sallii 12-13 asteisen draiverin käytön.
Myös varsilla on merkitystä loftivalintaan. Nykyään on suuntauksena, että otetaan vähän suurempiloftisempi lapa ja ’painetaan’ kaari tiukalla varrella oikean korkuiseksi. Tällä saadaan lisää tarkkuutta ja anteeksiantavuutta. Suuri lofti on helpompi ja tiukempi varsi on ’vakaampi’.
Golfissa tosiaan on tapahtunut vallankumous mitä tulee teknologiaan ja sen vaikutus draiverien loftiin on yksi pieni, mutta mielenkiintoinen yksityiskohta. Vanha ’totuushan’ oli, että kovaa lyövillä pelaajilla pitää olla draiverissa vähän loftia ja jäykkä varsi. Kun sekä mailoihin että palloihin on alettu soveltamaan uusia materiaaleja, ei totuus olekaan näin yksiselitteinen. Pallo, lapa ja varsi on opittu näkemään yhtenä kokonaisuutena ja oikean kombinaation löytäminen yksilöllisesti jokaisella palaajalle on ammattitasolla arkipäivää. Tästä on kirjoitettu varsin paljon, jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa aloittaa oheisella artikkelilla.
Lue lisää: golfdigest, mailansovitus
Muutos koskee myös meitä klubituuppareita.
Minulla on Titun 975D-mallissa 8,5 asteinen klubu. Lyön sillä silloin tällöin ihan kohtuullisiakin drivejä.
Nyt kokeilin näitä tämän päivän paistinpannumalleja ja totesin, että 10,0 – 11,0 -asteinen mailasta riippuen sopisi parhaiten oikealla varrella säädettynä.
Hauskinta kuviossa on se, että 975:lla pitää osua hyvin, että pallo lentää johonkin. Paistinpannulla saa hutkaista sinnepäin, ja silti pallo lentää ainakin sinne 975:n johonkin -lukemiin.
Hörhön kommenttiin egosta sen verran lisää, että jos driven lofti on liian tiukka, niin ovatpa ne varretkin niissä mailoissa useimmiten ostettu kavereille näytettäviksi.
Ihan rehellisesti, kuinka moni svingaa driverillä koko kierroksen yli 110 mph???? Siis myös sillä toiseksi viimeisellä tii-paikalla.
Jorma!!
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)