Aihe: Aloittelijan välineistä - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][5]
KilpailuaSuomalaista

Aloittelijan välineistä

Etusivu Foorumit Välineet Aloittelijan välineistä

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Golf aloitettu pari viikkoa sitten, jonka jälkeen kierretty paikallinen 9-väyläinen par3 kahteen kertaan + muutama visiitti rangelle. Nyt ostin ensimmäisen rautasettini (5-PW) Stadiumin tarjouksesta, kyseessä heidän oma halpamerkkinsä, joka kuitenkin pärjännyt ilmeisen ok mm. Golf Digestin aloittelijoiden rautasettitestissä. Lisäksi enemmän pelannut kaveri kehui hinta-laatusuhteeltaan hyväksi setiksi. Hankitaan kalliimmat raudat sitten kun oma tyyli ja mieltymys löytyy. Kysymys kuuluu, mitä tuohon lisäksi? Pari hybridiä + SW? Millaiset? (myös näissä hankinnoissa haluan pitää budjetin järkevänä, vrt. tuo rautasetti). Puttauksen ajatelin toistaiseksi hoitaa ~10 vuotta vanhalla varastosta löytyneellä Wilsonilla ja ilman driveriakin luulisi pääsevän alkuun?

Draiveri kuuluu ehottomasti aloittelijan varustukseen. Tai no ainakin jonninsortin avausmaila jossa on loftia välillä 12..16

tmv

SW kannattaa ainakin hankkia. Melkoinen välttämättömyys bunkkerista lyötäessä.

Nykyaikaiset hybridit ovat helppoja mailoja, joten yksi hybridi johonkin 20-22 asteen pintaan (korvaamaan 3/4-rautoja). Ja jos puumailoja haluaa alkaa harjoittelemaan heti, niin joku puu-5 (nostokulma n. 18 astetta) on varmasti hyvä maila alkuun. Draiverilla ja puu-3:lla moni aloittelija tekee enemmän tuhoa kuin hyvää tuloskorttiinsa. Kun puu-5 alkaa toimia säännöllisesti avauksissa, niin sitten hankkimaan ’isompia mörssäreitä’ :).

Putterista sen verran että ko. vekotin on sitten se, jolla tulosta tosissaan tehdään. Eli sen on syytä tuntua ’mukavalta’ putatessa. 18 reikää pelatessa 2 putin keskiarvolla putataan 36 kertaa. Se kun on puolet tyypillisestä 72 lyönnin par-luvusta, niin kertoo siitä että aika iso osa onnistuneestakin kierroksesta puttaillaan. Puhuttamattakaan siitä kun putti alkaa tökkimään…

kebax kirjoitti: (28.7.2009 14:53:17)
    Draiveri kuuluu ehottomasti aloittelijan varustukseen. Tai no ainakin jonninsortin avausmaila jossa on loftia välillä 12..16

Tähän on helppo yhtyä..mielellään driveri isompi loftiltaan kuin 7-9 astetta.

Kiitoksia vastauksista! Seuraavaksi siis ainakin hybridiä ja puu-5:ta etsimään. Nopealla vilkaisulla Benrossin VeloCT-sarjan hybridi ja puu-5 mahtuisivat budjettiin, SW:ssä esimerkiksi Nike Men’s SV Tour (mitä asteita suosittelette?).

Driveriä en ole tosiaan koskaan edes kädessä pitänyt, täytyisi käydä testaamassa esim. Niken Sumo 5900 kun kerran kehuttu on.

Putterina saa vielä jatkaa tuo vanha Wilson, ihan hyvää jälkeä sillä on toistaiseksi tullut harjoituskentillä tehtyä.

acidjazz kirjoitti: (29.7.2009 13:06:42)
    Kiitoksia vastauksista! Seuraavaksi siis ainakin hybridiä ja puu-5:ta etsimään. Nopealla vilkaisulla Benrossin VeloCT-sarjan hybridi ja puu-5 mahtuisivat budjettiin, SW:ssä esimerkiksi Nike Men’s SV Tour (mitä asteita suosittelette?).

Driveriä en ole tosiaan koskaan edes kädessä pitänyt, täytyisi käydä testaamassa esim. Niken Sumo 5900 kun kerran kehuttu on.

Putterina saa vielä jatkaa tuo vanha Wilson, ihan hyvää jälkeä sillä on toistaiseksi tullut harjoituskentillä tehtyä.

Ihan hyviä valintoja mielestäni olisi nuo mainitsemasi mailat. Niken SW:kin on aivan kelpo maila. Itse suosittelisin 56-asteista sandwedgea, sillä pärjää bunkkerissa hyvin ja on käyttökelpoinen moniin lähipelilyönteihin myös.

Täällä toinen aloittelija. Tilason Benross VeloCT 20 asteisen hybridin ja se tuntuu niin hyvältä että tilasin saman mallin 23 asteisen heti perään. Tulisipa jo nopeasti 🙂

’Tarvitset’ muutaman mailan. Aloita ostamalla kunnon SW ja 21 asteineen hybridi, jos raha riitä ota 17 asteisen Puu 4, jos viellä saat budjetin venymään hankki driveri ota joku 12 tai 13 asteisen koska alussa alle 12 on oikeastan turhan haastava.
    täytät settiin gap wedgella ja 24 asteisella hybridilla kun budjetti antaa myöntää.

tmv

Näistä about 13 asteen draivereista pitää kysyä ihan vilpittömästi kysymys: lyökö aloittelija tosiaan 13 asteen draiverilla keskimäärin paremmin kuin esim. puuvitosella? Onko jollain tästä ihan omakohtaista kokemusta? Lähinnä mietin sitä että kuinka paljon tuosta on aidosti hyötyä, sillä kun lyöntitekniikka alkaa toimia niin varmaankin aika nopeasti alkaa etsimään sitä n. 10,5 asteista draiveria ja tuollainen ’aloittelijadraiveri’ jää tyhjän pantiksi. Ja jos pituuserokin on jokseenkin marginaalinen niin tekeekö tuollaisella mitään?

Re: Aloittelijan välineistä (2/9)

OLEN EHDOTTOMASTI SITÄ MIELTÄ, ETTÄ DRAIVERI HETI BÄGIIN!
    Saattaa olla hampaiden kiristystä ja ärräpäitä aluksi mailan kanssa työskennellessä, mutta oppia se pitää kuitenkin joskus sitäkin keppiä käyttämään. Huomattavasti helpompi opetella draivit siinä samassa kuin muukin peli. kunhan unohtaa alussa yliyrittämisen ja pitää svingin rauhallisena…HYVÄ SIITÄ TULEE!!

Ei muutakuin bägi täyteen kaikenmoista tavaraa niin hyvää tulee. Vai tuleeko? Halutaanko paljon mailoja vai tulosta? Pelataan sitä pelkällä rautaseiskallakin monesti ihan kelpo kierroksia eikä se totta tosiaan ole lähelläkään draiverin mittoja. Mikä ylipäätään olisi parasta aloittelijalle? En kyllä osaa sanoa. Itse aloitin puolisetillä jossa pisin maila oli puu3(täysin käyttämätön vehje) ja seuraavaksi pisin rauta5. Sitten innostuin täydentämään settiä ja parhaimmillaan/pahimmillaan bägi sisälsi draiverista, hybridien kautta rautoihin ja neljän wedgeen. Sitten tympäännyin hinaamaan perässä suurta kasaa mailoja ja aina niin arvoituksellista draiveria. Nyt bägi sisältää 16-asteisin väyläpuun, 21-asteisin hybridin, r5, r7, r9, 56-asteisen ja putterin. Ja pelaan parasta golfia koskaan, joka ei se kyllä vielä kummoista ole tosin. Että ei se nyt ainakaan siitä draiverista ole kiinni ollut.

Osta osta osta. Kyllä se oma bägin sisältö sieltä esiin jossain vaiheessa tulee ja varmasti muuttuu ajanmittaan. Näin uskon, että itselleni käy myös ja palaan neljän wedgen käyttäjäksi ja draiveri palaa bägiin. Tällähetkellä nuo eivät vain tuo minkäänmoista lisäarvoa ja näillä mennään.

Olet oikeilla jäljillä, ei raivaria ihan alkuun missään tapauksessa.
    Siitä miten määritellään tuo ihan alku voidaan olla sitten montaa mieltä.
    Sanotaan nyt sitten, että ensimmäiset 300 kierrosta. Ite olen pärjännyt mainiosti ilman jo neljättä vuotta.

Perustelut:
    Draiveri on pirun ruman mollukka ja osumaääni esim Sumolla vielä hirveämpi.
    Siis ehdottomasti vain niille joilla ei ole sävelkorvaa.

Pituushyöty on klubipelaajalle marginaalinen ja maila on sairaan kallis.

Aloittelija ei siis sitä tarvitse kuten ei tarvitse wedgejäkään, paitsi sandin.
    Rautasettisi lisäksi avauksiin puu5 ja yksi vähän yli 20-asteinen hybridi.

Hyviä pelejä!

solamies kirjoitti: (30.7.2009 0:51:04)
    Sanotaan nyt sitten, että ensimmäiset 300 kierrosta. Ite olen pärjännyt mainiosti ilman jo neljättä vuotta.

Mä en ole vielä golf-urani aikana varmaan edes pelannu kun 400 kierrosta ja on mulla ollu draiveri mukana ihan tokasta vuodesta lähtien Pistää miettimään, josko Solamiehelle voisi sopia Sam Sneadin ohje.

ts

Lavantauti kirjoitti: (30.7.2009 8:28:30)

solamies kirjoitti: (30.7.2009 0:51:04)

Mä en ole vielä golf-urani aikana varmaan edes pelannu kun 400 kierrosta ja on mulla ollu draiveri mukana ihan tokasta vuodesta lähtien Pistää miettimään, josko Solamiehelle voisi sopia Sam Sneadin ohje.

Nii.. jotenkin hassu olo tulee, kun vuosia pelannut, 19 händäriin jymähtänyt harrastaja neuvoo toista siinä, miten pitää tehdä, että ei kehityyisi.

KL

Draiveri tuntuu kirvoittavan kovasti argumentteja puolesta ja astaan. Itse pelaamisen aloittaessani draiverit olivat niin vaikeita mailoja, ettei niillä osannut lyödä juuri kukaan ja minullakin kesti muistaakseni 4-5 vuotta ennen kuin ostin ensimmäisen varsinaisen draiverini (Bullet .444 oversize), jonka lapa verrattuna nykypäivän 400-kuutioisiin on säälittävän pieni. Siihen asti löin avaukseni alussa puuvitosella ja -kolmosella ja myöhemmin käytettynä ostamallani 12-asteisella puukakkosella.

Nykyisen tilanne on kieltämättä toinen, draiveritkin ovat melko anteeksiantavia. Fakta on kuitenkin se, että draiveri on ylivoimaisen suurella enemmistöllä se epätarkin maila koko setissä. Tämä kannattaa pitää mielessä mailahankintoja tehtäessä. Aloittelijan mailanpäänopeus on lisäksi varsin usein niin alhainen, ettei draiverilla saa yhtään pidempiä lyöntejä kuin puukolmosella tai -nelosella. Tähän kun vielä lisätään se vino ja mutkainen pallon lentorata, niin enemmän on aloittelijalle draiverista haittaa kuin hyötyä.

Mutta, päätökset annattaa toki tehdä kokeilemalla eikä pelkästään muiden neuvoja kuuntelemalla. Muutaman euron sijoitus vaikkapa erääseen pk-seudulla toimivaan demopaikkaan maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin jo pelkkinä hermojen menettämisten vähentymisenä. Kyllä sen megasuperhyperdraiverin ehtii ostaa myöhemminkin ja on siitä paljon enemmän iloa sitten, kun on vähän jo oppinut palloa lyömään.

Itselläni (kolmas kesä menossa) dynatourin sw alelaarista 19.90 euroa maksanut. Pallo nousee hiekasta useimmiten. Draiveri mulla on 12 asteinen taylormaden r5 ja ei ole aikomustakaan vaihtaa sitä 10,5 asteiseen koska toimii kuin junan vessa. Jos meinaat draiveria hommata ota sopiva jäykkyys varteen itsellesi… Säästää hermoja aika lailla!

KL kirjoitti: (30.7.2009 9:33:04)Aloittelijan mailanpäänopeus on lisäksi varsin usein niin alhainen, ettei draiverilla saa yhtään pidempiä lyöntejä kuin puukolmosella tai -nelosella. Tähän kun vielä lisätään se vino ja mutkainen pallon lentorata, niin enemmän on aloittelijalle draiverista haittaa kuin hyötyä.

Tähän voisin väittää vastaan. Itse olen todella hidas ja lyhytlyöntinen, mutta kyllä silti draiverilla lentää pidemmälle kuin puukolmosella. Lisäksi, kun lyönnit noin keskimäärinkin ovat lyhyitä, eivät ne niin herkästi päädy metsään. Itselläni draiveri on suorastaan varmin maila kaikista, vaikka en sillä erityisesti ole treenannutkaan.

KL

Toppipelle kirjoitti: (30.7.2009 9:44:20)

KL kirjoitti: (30.7.2009 9:33:04)Aloittelijan mailanpäänopeus on lisäksi varsin usein niin alhainen, ettei draiverilla saa yhtään pidempiä lyöntejä kuin puukolmosella tai -nelosella. Tähän kun vielä lisätään se vino ja mutkainen pallon lentorata, niin enemmän on aloittelijalle draiverista haittaa kuin hyötyä.

Tähän voisin väittää vastaan. Itse olen todella hidas ja lyhytlyöntinen, mutta kyllä silti draiverilla lentää pidemmälle kuin puukolmosella. Lisäksi, kun lyönnit noin keskimäärinkin ovat lyhyitä, eivät ne niin herkästi päädy metsään. Itselläni draiveri on suorastaan varmin maila kaikista, vaikka en sillä erityisesti ole treenannutkaan.

Jos olisit tarkasti lukenut, mitä kirjoitin, olisit havainnut minun käyttäneen sellaisia sanoja kuten ’usein’, ’juuri kukaan’ ja ’enemmistöllä’. Näin ollen vastaan väittäminen on turhaa. En ole väittänyt, ettei draiveri voisi olla se tarkin maila kenelläkään enkä ettei aloittelija voisi lyödä pidemmälle draiverilla kuin puukolmosella. Useimmiten se vain ei ole niin, siksi jokaisen kannattaa testata erilaisia mailoja ja vetää omat johtopäätöksensä.

maksy kirjoitti: (30.7.2009 0:07:16)
    … Nyt bägi sisältää 16-asteisin väyläpuun, 21-asteisin hybridin, r5, r7, r9, 56-asteisen ja putterin. Ja pelaan parasta golfia koskaan …

Yksinkertaistaa peliä, eikö totta?

Paljon tuntuu olevan tosiaan vinkkaajia, jotka usuttaa unohtamaan draiverin.

Edustan kyllä tässä draiverimyönteistä koulukuntaa. Kuten KL jo mainitsikin, olivat draiverit ennen hyvin hyvin pienikokoisia verrattuna nykyisiin. Osumistarkkuus oli draiverilla lyötäessä merkittävämmässä roolissa silloin kuin nykyään.

On totta KL, että draiveri on se epätarkin maila monella. Miksi näin?

Mielestäni virheellinen lyöntitekniikka ei saisi olla syy draiverista luopumiseen. Edelleen, jos ajatellaan, että mailanpään nopeus aloittelevalla pelaajalla on pieni, tulee mailanpään nopeutta yksinkertaisesti lisätä.

Jos sitten mailanpään nopeutta esim. pelaajan fysiikka huomioiden ei voida lisätä tulee maila, jolla on tarkoitus lyödä tiin päältä ne pisimmät lyönnit valita luonnollisesti pelaajan ominaisuuksien mukaan.

Niin että itse kyllä neuvon aloitteleviakin pelaajia olemaan säästelemättä draiveria.

tmv

Lasky kirjoitti: (30.7.2009 12:19:19)
    Paljon tuntuu olevan tosiaan vinkkaajia, jotka usuttaa unohtamaan draiverin.

Edustan kyllä tässä draiverimyönteistä koulukuntaa. Kuten KL jo mainitsikin, olivat draiverit ennen hyvin hyvin pienikokoisia verrattuna nykyisiin. Osumistarkkuus oli draiverilla lyötäessä merkittävämmässä roolissa silloin kuin nykyään.

Ei kait tähän tosiaan yhtä oikeaa vastausta tietenkään ole. Ja yksilölliset erot ovat suuria draiverin sopivuudessa aloittelijalle. Mutta kun avaukset draiverilla karkailevat välillä kokeneiltakin pelureilta todella paljon sivuun, niin pelikierroksilla ainakin itse olen moneen kertaan nähnyt 40+ tasurilla peliryhmässä draiverilla huitojia, jotka koko kierroksen ihmettelevät ’että miksi se ei toimi’. Karanneiden avausten (outtien, vesiesteiden, pusikoiden, metsien jne) tuottamien rangaistusten lisäksi vaikutus pelifiilikseen ja keskittymiseen voi pahimmillaan olla todella tuhoisa. Kun avauksesta lähtien ollaan kuutamolla ja lyönnin toistettavuus on muutenkin hankalaa, voi draiveri tuhota täysin alkuvaiheen mahdollisuudet siedettävien kierrostulosten tekemiseen. Toki sitten yhden onnistuneen avauksen kautta aukeaa ehkä paikka helpompaan tuloksentekoon juuri sillä väylällä.

Jollei tässä muuta nyt sitten saa/voi neuvoa, niin ainakin sitä että draiverin kanssa tulisi pitää järki kädessä alkuvaiheessa. Muutama kierros sitten pelasin jälleen aloittelijan kanssa, joka ennen kierrosta sanoi että ’tällä kierroksella en sitten käytä tota draiveria kun siitä on enemmän haittaa kun hyötyä’. Eka väylä meni huonosti ja kakkosen tiillä draiveri olikin sitten jo avauspaikalla käsissä. Tulokset eivät siitä arvatenkaan parantuneet…

tmv kirjoitti: (30.7.2009 12:40:01)
    … voi draiveri tuhota täysin alkuvaiheen mahdollisuudet siedettävien kierrostulosten tekemiseen. …

Siedettävä kierrostulos on aina myytti. Sen sijaan aloittelijakin voisi nauttia mahdollisuudesta käyttää dariveria.

Jos draiverilyönnit saa rangella toimimaan niin en näe mitään syytä olla käyttämättä isoa ykköstä, jos ei kyseessä ole kapeat, pitkällä ruoholla reunustetut väylät, kuten vaikkapa Vuosaaressa. Itse aloitin vasta tämän vuoden keväällä, mutta intensiivisen treenin tuloksena driverilla lähtee jo ainakin 5/6 lyönnistä suhteellisen suoria 200-metrisiä.

KL

nopeahopea kirjoitti: (30.7.2009 13:28:31)
    Itse aloitin vasta tämän vuoden keväällä, mutta intensiivisen treenin tuloksena driverilla lähtee jo ainakin 5/6 lyönnistä suhteellisen suoria 200-metrisiä.

Tuo on paljon enemmän kuin useimmilla ammattilaisilla. Onneksi olkoon.

KL kirjoitti: (30.7.2009 14:22:01)

nopeahopea kirjoitti: (30.7.2009 13:28:31)
    Itse aloitin vasta tämän vuoden keväällä, mutta intensiivisen treenin tuloksena driverilla lähtee jo ainakin 5/6 lyönnistä suhteellisen suoria 200-metrisiä.

Tuo on paljon enemmän kuin useimmilla ammattilaisilla. Onneksi olkoon.

Kyllä mullakin raipalla lähtee 4/5 lyöntiä väylälle sinne 200 metriin, mutta siitä pidempiä jos koittaa rykiä (a.k.a. kaikki mitä lähtee tyylillä) alkaa jälki myös olemaan sen mukaista. Tosin jos mun pitäis yhtä kapeeseen väylään osua, kuin millä ammattilaiset pelaa, ja viellä ammattilaisten lyöntipituuksilla, niin todennäköisesti väyläosumat olisivat luokkaa 2/5.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 38)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #308611 kohteessaAloittelijan välineistä

Etusivu Foorumit Välineet Aloittelijan välineistä