Aihe: aloittelijan kysymys - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][12]
KilpailuaSuomalaista

aloittelijan kysymys

Etusivu Foorumit Yleistä aloittelijan kysymys

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • terve te kaikki golf pro:t! olen aloitteleva golffari jota iski golfkärpänen viime kesänä. Kysymykseni olisi seuraavanlainen, että kun lähden lyömään draiverilla tai puu mailoilla niin mistä syystä lyöntini lähtee aina kaartumaan TODELLA vahvasti vasemmalle?(olen vasuri) Siis tarkoitan että noin 20 metrin lennon jälkeen on pallo jo kaartanut n. 5 metriä linjasta pois. Alkaa olla aika turhauttavaa käydä pelaamassa kun ei voi käyttää draivereita tai puu mailoja vaan täytyy tyytyä rauta mailoihin. apua kaivataan ja kovasti!!!! Kiitos jo etukäteen

Se on sellaanen ongelma, jonka kaikki golfarit kohtaavat – slaissi. Johtuu englanninkielen sanasta slice, leikata.

Nyt kiire – joku muu jatkakoon.

Uhraa vähän rahnukkaa opetukseen, jätä vaikka muutama vieraspeli pelaamatta.
    Ikävä vaiva tosiaan joka syö pelihaluja. Älä tee niinkuin minä. Lahjattomuuden lisäksi olin sitkeä. Eli monta vuotta juurrutin väärää lyöntiä mielikuvineen kroppaan.

Pro:t opettakoot!

Mene suoraan oikean Pro:n jutttusille!

Yhdyn koheltajan mielipiteeseen. Eikä mitään muttia. Proolle mars mars! 🙂

Stanssaa sitten tarvittavasti oikealle ja huuda FORE kun sattuu lähtee suoraan. 🙂 Tai jos sitten vaan menisit sinne Pron pakeille. Huomattavasti helpompi vaiva korjata kuin reikänen hammas. Todennäköisesti ei satu ja hinta on suunnilleen sama. Ja saattaa moni muukin asia kehittyä siinä samalla.

Sun mailan kulkurata on ulkoa sisälle. Siinä syy!!

Ala lyömään sisältä ulos. Miten se tehdään niin kysy sitä tuolta mainitulta proolta tai joltain hyvältä pelaajalta/kaverilta.

Minulla aikanaan auttoi kovasti, kun siirsin palloa stanssissa eteenpäin. Sinun tapauksessa lähemmäksi oikeaa jalkaa, jopa sen etupuolelle.
    Jos mailan lapa on auki osuessaan palloon, tulee slaissia. Pallon ollessa edempänä maila ehtii kääntyä oikeaan asentoon ennen osumaa. Näin aikanaan järkeilin ja ainakin mulla se toimi.
    Nyt kun olen käynyt pron puheilla ja oppinut hiukan paremmin lyömään, olen joutunut siirtämään palloa stanssissa taaksepäin.
    MUTTA eniten on peliäni auttanut se, kun ko pron kanssa käytiin huolellisesti läpi mun grippi.
    Liian avoin grippi aiheuttaa slaissia.

Maailman yleisintä golfkysymystä on aina ilo pohtia.

Pari mielikuvaa:
    Älä yritä lyödä suoraan, stanssaa suoraan, pallo etten mutta yritä lyödä vasemmalle

Ja sama toisella tavalla:
    Älä yritä osua pallon taakse vaan pallon sisäposkeen

Mutta kaikkein parasta on ettet koske mailaan ENÄÄ KERTAAKAAN ilman pron valvovaa silmää.

Nimetön

Slaissi, vanha vihtahousu.

Pron tunnit jeesaa aina. Tossa vaiheessa ’uraa’ kannattaa jättää vielä vaikka puumailat pois, ja keskittyä siihen että lyöntivarmuuteen tulee tatsia. Itse muistan ostaneeni ekan kunnon draiverin vasta parin kauden jälkeen.

Ja kannattaa ottaa sellainen mentaliteetti että mielummin karsii vaikka 20 metriä pituudesta pois tarkkuuden kustannuksella. Mielummin rautaseiskalla 120 suoraan kuin 160 metriä metsään.

toistoa, toistoa. Rangelle aina kun pystyy. Ilman protakin voi mennä kaikessa rauhassa.

Palloa eteenpäin siirtämällä saatat parantaa lyöntiä, mutta toppia saattaa tulla slaisiin sijaan(rautamailat). Harjoittele lavan käytöstä tekemällä puolittaisia swingejä ja tarkkaile lavan käytöstä. Liian suuri takanoja saattaa myös aiheuttaa slaissia, koska silloin lapa jää helposti auki. Näitä syitä on lukuisia, joten sinun vaan pitää kokeilla ja harjoitella. Pro:n luokse kannattaa mennä jos viitsii uhrata muutaman kympin. Niin ja kokeile vahvaa grippiä.

skiikingumi kirjoitti: olen aloitteleva golffari jota iski golfkärpänen viime kesänä…apua kaivataan ja kovasti!!!!

Jos haluat jatkaa golfharrastusta ’miellyttävästi’ vuosien ajan, ota lähimmältä (sopivimmalta) pro:lta pari 30 min sessiota. Ensimmäisen jälkeen harjoittelet annettujen ohjeiden perusteella ja toisella on helppo tarkastella yhdessä kehitystilannetta.

Voit säästää tietysti rahaa ja kuunnella ristiriitaisia neuvoja ’serkunkumminkaimalta’. Golfswingi on tekniseksi helppo näyttää toiselle henkilölle, mutta kirjallisesti selittää ja luoda oikeita mielikuvia on aika haastavaa. Huomaat sen golfkirjallisuuden määrästä, jota löytyy todella paljon. Jos golf’uran’ alkuvaiheessa on selkeä ’ongelma’, on parempi korjata liikeradat ja mielikuva oikeaksi heti. Paljon työläänpää on muuttaa golfswingiä usean vuoden ’takomisen’ jälkeen’ 🙂 ps kerro prolle selkokielellä heti ongelmasi ydin.

JuhaV78 kirjoitti: (3.6.2008 12:33:56)
    …Tossa vaiheessa ’uraa’ kannattaa jättää vielä vaikka puumailat pois, ja keskittyä siihen että lyöntivarmuuteen tulee tatsia…

Ihan hyviä ajatuksia kaikilla. Tuokin lainaamani JuhaV78:n teksi on omalla tavallaan asiaa. Itsekin jossain vaiheessa hylkäsin puut ja pelailin raudoilla, kun niillä tulosta tuli ja händärikin tippui kasin pintaan. Mutta mutta. Raudoilla, etenkin lyhyemmillä, on vain pirun paljon helpompaa onnistua virheellisellä swingillä. Tuolla tavoin on helppo juurruttaa virheelliset mielikuvat ja liikeradat itseensä ja siirtyminen pidempiin mailoihin ei kuitenkaan helpotu.
    Golfuran alkuvaiheessa on oikea hetki hakea oppia ammattilaiselta. Yhtään ei tarvitse hävetä sitä, ettet osaa kunnolla lyödä – sen takiahan sinne pron juttusille olet menossa. Siinä vaiheessa kun on ’liian’ paljon harjoiteltu itsekseen, niin pro ja sinä joudutte tekemään paljon enemmän töitä saadaksenne swingin oikealle suunnalle.
    Koska tipsien jakaminen ja niillä oman lyönnin sekoittaminen on kuitenkin lajin suola taidan minäkin antaa ’ari vinkkiä…
    1) Lyö ihan samalla rytmillä niillä pidemmillä mailoilla kuin lyhyemmillä. Mailan pituus ja lofti tuo sen kaivatun lisäpituuden lyöntiin. Ei oma repiminen
    2) Pidä huolta että pääsi pysyy pallon ’takana’ lyönnin aikana. Painonsiirto ei tarkoita sitä, että yläkroppa rynnii pallon edelle ennen osumaa.
    3) Varmista että grippisi (siis otteesi mailasta) on oikein. Ei, se ei tarkoita mukavaa 😉
    4) Pyöri. Tämä liippaa kohtaa kaksi. Pyörimällä kuvitteellisesti persiissäsi olevan tapin ympäri, painosi pysyy jalkaterien sisäpuolella, mikä auttaa oikeanlaisen ’painonsiirron’ tapahtumisessa
    5) Tasapaino. Ota hartioidesi levyinen stanssi ja pidä painosi tasaisesti koko jalkapohjien alueella.

Proffa kirjoitti: (3.6.2008 11:11:36)

Ala lyömään sisältä ulos. Miten se tehdään niin kysy sitä tuolta mainitulta proolta tai joltain hyvältä pelaajalta/kaverilta.

Ei se mun mielestä edelleenkään oo se syy slaissaamiseen. Vaan se, että osumahetkellä lapa on auki lavan kulkusuuntaan nähden!
    Tokikin tuo ulkoa-sisään svingi löytyy varmasti 95%lla slaissareilla.

No mutta joo. Kettumainen ongelma oli se kyllä itellekkin aiemmin…

El ninó kirjoitti: (3.6.2008 14:09:49)

Proffa kirjoitti: (3.6.2008 11:11:36)

Ei se mun mielestä edelleenkään oo se syy slaissaamiseen.

Riippuu slaissista. Pushslice tulee suoraan tai sisästä ja pullislaissi sitten perinteisesti ulkoa sisään.

Rautalangasta vielä:

1. Pallo lähtee siihen suuntaan mihin maila osumahetkellä kulkee – lavan asennosta piittaamatta.

2. Pallo alkaa kaartua myöhemmin jos mailan rata ja lavan asento poikkeavat osumahetkellä toisistaan

Eli fysiikan lakien mukaan:

– lähtee suoraan mutta alkaa slaissata = rata ok ja osuma suoraan mistä pitääkin mutta lapa auki osumahetkellä -> muuta grippiä

– lähtee vasemmalle, alkaa slaissata jonkin verran = ulkoa sisään + lapa voi olla jopa suhtkoht suoraan kohteeseen osumahetkellä -> muuta svingiä

– lähtee vasemmalle, alkaa slaissata helvetisti = ulkoa sisään + lapa auki osumahetkellä -> muuta svingiä ja grippiä

Ja sitten ei ruveta ollenkaan siirtämään sitä palloa sinne etujalan etupuolelle, kuten joku viksu tossa ehdotti. Siinä korjataan virhettä virheellä ja homma on sama kun kusee talvella housuun.

Draivilla pallon paikka on about etujalan sisäsyrjällä ja siitä pallo saatetaan matkaan. Mailan rataa korjataan eikä stanssia, vaikka sama lopputlos (pallon putoamispaikassa) saatetttaisiin saavuttaa sillä, että aletaan vaikka tähtäämään väylän oikeaan laitaan. ei hyvä.

Ja sitten vielä sellanen, että jos katotte tota ’rautalankaa kuvina’ ni se viimeisen kuvan teksti pitäis olla, että kiertää jopa kaksi väylää oikealle. Muutoin on ihan järjetön! 🙂

Proffa kirjoitti: (3.6.2008 15:13:20)
    Ja sitten vielä sellanen, että jos katotte tota ’rautalankaa kuvina’ ni se viimeisen kuvan teksti pitäis olla, että kiertää jopa kaksi väylää oikealle. Muutoin on ihan järjetön! 🙂

Pianovirhe juu, ja toinenkin samassa kuvassa. Pitäisi olla ”auki kaksi astetta kohdelinjaan nähden.” Ei siis neljää.

Sorry.

Paksupekka kirjoitti: (3.6.2008 13:44:29)

Pyörimällä kuvitteellisesti persiissäsi olevan tapin ympäri, painosi pysyy jalkaterien sisäpuolella, mikä auttaa oikeanlaisen ’painonsiirron’ tapahtumisessa

No nyt selvisi länsinaapureiden vahva panos lajissa 😉

Nimetön

Paksupekka kirjoitti 3.6
    Pyörimällä kuvitteellisesti persiissäsi olevan tapin ympäri,painosi pysyy jalkaterien sisäpuolella,mikä auttaa oikeanlaisen ’painonsiirron’ tapahtumisessa.

Kysymys neuvosta.
    Voisitko vielä kertoa aloittelijalle ,minkä kokoisella ja pituisella tapilla olet harjoitellut tätä painonsiirtoa.

Menepä lyömään tenniskentälle kämmenpuolen yläkierrettä ja vie se sama kyynärvarren kierto myös golflyöntiin.. minulla auttoi yhdessä vahvemman gripin kanssa.

benwade kirjoitti: (3.6.2008 19:15:53)
    Menepä lyömään tenniskentälle kämmenpuolen yläkierrettä ja vie se sama kyynärvarren kierto myös golflyöntiin.. minulla auttoi yhdessä vahvemman gripin kanssa.

Saako tenniskentällä golfmailallakin lyödä :)?

Hmmmnn……onko tämä nyt sellainen kuuluisa irtiripsi?

skiikingumi kirjoitti: (3.6.2008 6:28:16)
    terve te kaikki golf pro:t!

olen aloitteleva golffari jota iski golfkärpänen viime kesänä. Kysymykseni olisi seuraavanlainen, että kun lähden lyömään draiverilla tai puu mailoilla niin mistä syystä lyöntini lähtee aina kaartumaan TODELLA vahvasti vasemmalle?(olen vasuri) Siis tarkoitan että noin 20 metrin lennon jälkeen on pallo jo kaartanut n. 5 metriä linjasta pois. Alkaa olla aika turhauttavaa käydä pelaamassa kun ei voi käyttää draivereita tai puu mailoja vaan täytyy tyytyä rauta mailoihin. apua kaivataan ja kovasti!!!!
    Kiitos jo etukäteen

Mitä sitä turhaan pron tunneille, rahaahan siinä vaan palaa;););). Tee kuten yksi näkemäni rouvashenkilö ja etsi stanssiin (jalkojen linja lyöntisuuntaan nähden) oikea suunta. Tämä oli siis hänen miehensä neuvo. No rouvan stanssi oli lopulta lähes 90 astetta palloon nähden ja ihan hyvin lähti jotkut, muutamassa oli tosin Foren paikka ja muutamassa ihmeteltiin kimpassa mihin se pallo lähti, kentällä se ei ainakaan ollut. Jotkut kuitenkin löytyi ihan väylältä.

Ihan oikeasti sitten, ota seurasi prolta puoli tuntia yksityisopetusta, maksanee parin/kolmen käyttämäsi pallopaketin hinnan, jotka häviävät metsiin tai lammikoihin. Saat ainakin eväät ja tiedostat mitä sinun tulisi tehdä, saattaa jopa koko ongelma poistua ainakin sen verran että voit useimmiten nauttia pelistä.

Ihania nämä slaissi ongelmat, jotka aika ajoin ilmaantuvat myös omaan swingiin!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 38)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #404870 kohteessaaloittelijan kysymys

Etusivu Foorumit Yleistä aloittelijan kysymys